Μία ελπιδοφόρα νέα γενιά δημιουργών συναντιέται φέτος στη Δράμα
04/09/2023 16:12
04/09/2023 16:12
Εκατόν ογδόντα δύο ταινίες από 41 χώρες παρουσιάζει φέτος το 46ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας (DISFF), που ξεκινάει σήμερα (4/9), σε ένα πλούσιο πρόγραμμα που περιλαμβάνει 7 διαγωνιστικά τμήματα, workshops, ταινίες για παιδιά και από παιδιά στο ολοκαίνουργιο διαγωνιστικό Κiddo, το καινοτόμο Cinematherapy που και φέτος εντάχθηκε στα σχολεία, ενώ ταξίδεψε εντός κι εκτός συνόρων, αλλά και το Short Film Hub που φιλοδοξεί να συνδέσει ταλαντούχους σκηνοθέτες, σεναριογράφους και παραγωγούς με την διεθνή και την εγχώρια κινηματογραφική βιομηχανία.
Η φετινή διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί, ταυτόχρονα, και σε φυσικούς χώρους και online. Μέσα από την πλατφόρμα https://www.dramafilmfestival.gr/online-festival/ οι ταινίες θα είναι προσβάσιμες, με ελεύθερη είσοδο, σε όλη την Ελλάδα.
Με το «εισιτήριο» για τη συμμετοχή τους στη διαδικασία των Όσκαρ που εξασφάλισε από φέτος η διοργάνωση στις δύο μικρού μήκους ταινίες που θα αποσπούν τις κορυφαίες διακρίσεις στο Εθνικό και στο Διεθνές Διαγωνιστικό, αλλά και τη λειτουργία, εδώ και μερικούς μήνες, της πολυαναμενόμενης Κινηματογραφικής Σχολής από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, με εξ αποστάσεως μαθήματα και δια ζώσης εργαστήρια στην πόλη της Δράμας, το φεστιβάλ εξελίσσεται και μεγαλώνει. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Γιάννης Σακαρίδης μίλησε στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων για το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης, τις νέες πρωτοβουλίες που εγκαινιάζονται, τη συμμετοχή στην οσκαρική κούρσα και το όραμά του για το μέλλον του φεστιβάλ.
«Είναι η τέταρτη χρονιά που βρίσκομαι στο τιμόνι της διοργάνωσης, και νομίζω ότι είναι ίσως το πιο πλήρες φεστιβάλ από πλευράς παρουσίας ταινιών και στόχων που έχουν επιτευχθεί, καθώς επίσης, επειδή φέτος δεν υπάρχει κανένας περιορισμός λόγω της πανδημίας. Μετά τους δύο μεγάλους στόχους που πετύχαμε, την οσκαρική πιστοποίηση και τη συνεργασία με την Κινηματογραφική Σχολή του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, εστιάζουμε τώρα στο υπερσύγχρονο κέντρο για τις οπτικοακουστικές τέχνες που σχεδιάζεται για τη Δράμα στο πρώην Στρατόπεδο Ανδρικάκη. Ο χώρος αυτός θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε το φεστιβάλ» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιάννης Σακαρίδης.
Γιάννης Σακαρίδης
Οσκαρική πιστοποίηση
Όσον αφορά τη σύνδεση με τα Βραβεία Οσκαρ, ο Γ. Σακαρίδης θεωρεί ότι θα δώσει στο φεστιβάλ την επιπλέον ώθηση που χρειάζεται για να επιτελέσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον ρόλο του. «Είναι μια προσπάθεια που κάναμε εδώ και δύο χρόνια. Εστιάσαμε ιδιαίτερα στο να πάρει πιστοποίηση (εκτός από το Διεθνές) και το Εθνικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα, η οποία δεν δίνεται σε πολλά φεστιβάλ και την έχουν πολύ λίγες Ακαδημίες σε όλο τον κόσμο.
Για το φεστιβάλ μας έδωσαν συστατικές επιστολές όλοι οι Έλληνες μέλη της Ακαδημίας των Όσκαρ, όπως, μεταξύ άλλων, ο Γιώργος Λάνθιμος και ο μοντέρ Γιώργος Μαυροψαρίδης, αλλά και ο Πολωνός σκηνοθέτης Πάβελ Παβλικόφσκι. Η πιστοποίηση αυτή δίνει μία αίγλη στη διοργάνωση και σε εθνικό και σε διεθνές επίπεδο. Το DISFF μπαίνει αυτόματα στις A lists των φεστιβάλ και διογκώνεται κατά το τριπλάσιο ο αριθμός των αιτήσεων που θα δέχεται, έτσι και η ομάδα του φεστιβάλ θα μεγαλώσει κι άλλο.
Και αυτό μεταφράζεται και σε οικονομικό όφελος για τη διοργάνωση οπότε θα δημιουργηθούν και νέες θέσεις εργασίας για programmers. Είναι σημαντικό για εμάς ότι θεωρούν απαραίτητη την παρουσία των ελληνικών ταινιών. Τα δικαιούταν αυτά τα δύο "εισιτήρια" για τα Όσκαρ η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα καθώς το επίπεδο των ταινιών έχει ανέβει πολύ, οι παραγωγές είναι πολύ προσεγμένες και οι ελληνικές μικρού μήκους τα τελευταία χρόνια διακρίνονται συνεχώς στο εξωτερικό».
Μία ελπιδοφόρα νέα γενιά δημιουργών
Αναφερόμενος στο Εθνικό Διαγωνιστικό, ο Γιάννης Σακαρίδης, τονίζει πως «είναι το μεγάλο διαμάντι του φεστιβάλ για το οποίο είμαστε πολύ περήφανοι και προσπαθούμε με πολλούς και διάφορους τρόπους να το εξελίξουμε».
«Φέτος έχουμε 35 ταινίες στο πρόγραμμα, στο οποίο συναντάμε επιστροφές στη μικρού μήκους φόρμα από αξιόλογους σκηνοθέτες μεγάλου μήκους ταινιών, όπως είναι ο Παναγιώτης Φαφούτης και ο Αλέξανδρος Βούλγαρης (The Boy), αλλά και από καταξιωμένους σκηνοθέτες μικρού μήκους όπως είναι ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, ο Μανώλης Μαυρής κ.ά.
Επίσης θα δούμε την πρώτη ταινία της συγγραφέως και σεναριογράφου Κάλλιας Παπαδάκη και την ταινία του Νικ Πελεκάνος, το σενάριο της οποίας υπογράφει ο πατέρας του, ο διάσημος συγγραφέας Τζορτζ Πελεκάνος. Αλλά και ηθοποιούς που κάνουν το σκηνοθετικό τους ντεμπούτο όπως ο Αινείας Τσαμάτης και η Κατερίνα Μαυρογιώργη, ή σκηνοθέτριες του θεάτρου, όπως η Μάρθα Μπουζιούρη. Στο Εθνικό Σπουδαστικό που φέτος είναι η δεύτερη χρονιά του, είχαμε 164 αιτήσεις από Έλληνες σπουδαστές. Η ποιότητα φέτος έχει ανέβει πολύ, υπάρχουν ταινίες δηλαδή που άνετα θα μπορούσαν να συμμετέχουν στο Εθνικό διαγωνιστικό» προσθέτει.
Ο Γιάννης Σακαρίδης βλέπει «μία ελπιδοφόρα νέα γενιά δημιουργών να συναντιέται φέτος στη Δράμα, η οποία κάνει πολλά και διαφορετικά πράγματα, καταπιάνεται με πολύ ενδιαφέροντα θέματα τα οποία είναι σύγχρονα, παγκόσμια και μάς απασχολούν. «Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι και στο Διεθνές Διαγωνιστικό όπου ο επικεφαλής του προγράμματος Γιώργος Ζώης με την ομάδα του είδαν πάνω από 3000 ταινίες από όλο τον κόσμο, συμμετέχουν φέτος πέντε ελληνικές ταινίες» υπογραμμίζει.
Φέτος εγκαινιάζεται το νέο διαγωνιστικό πρόγραμμα Kiddo στο οποίο συμμετέχουν 14 ταινίες που θίγουν θέματα όπως ο ρατσισμός, η διαφορετικότητα, τα κίνητρα ζωής στους νέους, η ζωοφιλία και το περιβάλλον. «Ένα φιλόδοξο πρόγραμμα με υπεύθυνη την ηθοποιό και σκηνοθέτρια Έλενα Μαυρίδου, που ευελπιστούμε και πιστεύουμε πως θα ανθίσει και θα εξελιχθεί σε ένα σημαντικό πρόγραμμα για τα παιδιά που διαγωνίζονται, αλλά και για τα παιδιά της πόλης της Δράμας που θα το παρακολουθήσουν» εξηγεί ο Γ. Σακαρίδης.
Παράλληλα, για πρώτη φορά, ξεκινά φέτος και το Short Film Hub με υπεύθυνη τη Γιάννα Σαρρή, με στόχο να ενώσει όλους τους επαγγελματίες που θα βρεθούν στην Δράμα και, μέσα από συζητήσεις και πάνελ, οι νέοι δημιουργοί να έρθουν κοντά με αναγνωρισμένους επαγγελματίες και να μάθουν τις αμέτρητες δυνατότητες της τέχνης τους, της προώθησης ενός κινηματογραφικού έργου, την ανάπτυξη του σεναρίου και τη δημιουργία δικτύου επαφών.
Η μόνιμη στέγη του Φεστιβάλ Δράμας είναι αναγκαία
Όραμα του Γιάννη Σακαρίδη για το μέλλον, είναι η διοργάνωση να αποκτήσει τη μόνιμη στέγη της. «Δεν μπορείς να κάνεις φεστιβάλ χωρίς αίθουσες και εγκαταστάσεις. Όλα τα μεγάλα φεστιβάλ, οι Κάννες, η Βενετία έχουν τις δικές τους αίθουσες. Το φεστιβάλ χρειάζεται χώρους. Οι αίθουσες στα "Ολύμπια" και στο Ωδείο, παρόλη και την προσθήκη του θερινού σινεμά, δεν αρκούν.
Το Φεστιβάλ Δράμας έχει μεγαλώσει αρκετά και είναι έτοιμο για κάτι μεγαλύτερο» σημειώνει. Σχετικά με την πρόοδο της αξιοποίησης του πρώην Στρατοπέδου Ανδρικάκη, ο ίδιος αναφέρει πως προχωράει παρά τις μεγάλες ανάγκες. Ο προϋπολογισμός είναι γύρω στα 7-8 εκατ. ευρώ.
Είναι ένα μεγάλο πάρκο με πολλά κτίρια τα περισσότερα εκ των οποίων θα χρησιμοποιηθούν. Δεν έχω χρονικό ορίζοντα για το πότε θα ολοκληρωθεί γιατί είναι ένα τεράστιο πρότζεκτ που εξαρτάται από πολλούς φορείς. Μπορεί να χρειαστεί και 4-5 χρόνια. Ωστόσο αυτό που μπορώ να πω είναι ότι υπάρχει θέληση να προχωρήσει και από την Πολιτεία και το ΥΠΠΟ που μας στηρίζει και τον Δήμο και την Περιφέρεια. Είμαι αισιόδοξος ότι θα γίνει και ελπίζω να καταφέρουμε να γιορτάσουμε τα 50 χρόνια του φεστιβάλ στους νέους χώρους».
Εκατόν ογδόντα δύο ταινίες από 41 χώρες παρουσιάζει φέτος το 46ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας (DISFF), που ξεκινάει σήμερα (4/9), σε ένα πλούσιο πρόγραμμα που περιλαμβάνει 7 διαγωνιστικά τμήματα, workshops, ταινίες για παιδιά και από παιδιά στο ολοκαίνουργιο διαγωνιστικό Κiddo, το καινοτόμο Cinematherapy που και φέτος εντάχθηκε στα σχολεία, ενώ ταξίδεψε εντός κι εκτός συνόρων, αλλά και το Short Film Hub που φιλοδοξεί να συνδέσει ταλαντούχους σκηνοθέτες, σεναριογράφους και παραγωγούς με την διεθνή και την εγχώρια κινηματογραφική βιομηχανία.
Η φετινή διοργάνωση θα πραγματοποιηθεί, ταυτόχρονα, και σε φυσικούς χώρους και online. Μέσα από την πλατφόρμα https://www.dramafilmfestival.gr/online-festival/ οι ταινίες θα είναι προσβάσιμες, με ελεύθερη είσοδο, σε όλη την Ελλάδα.
Με το «εισιτήριο» για τη συμμετοχή τους στη διαδικασία των Όσκαρ που εξασφάλισε από φέτος η διοργάνωση στις δύο μικρού μήκους ταινίες που θα αποσπούν τις κορυφαίες διακρίσεις στο Εθνικό και στο Διεθνές Διαγωνιστικό, αλλά και τη λειτουργία, εδώ και μερικούς μήνες, της πολυαναμενόμενης Κινηματογραφικής Σχολής από το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, με εξ αποστάσεως μαθήματα και δια ζώσης εργαστήρια στην πόλη της Δράμας, το φεστιβάλ εξελίσσεται και μεγαλώνει. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Γιάννης Σακαρίδης μίλησε στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων για το πρόγραμμα της φετινής διοργάνωσης, τις νέες πρωτοβουλίες που εγκαινιάζονται, τη συμμετοχή στην οσκαρική κούρσα και το όραμά του για το μέλλον του φεστιβάλ.
«Είναι η τέταρτη χρονιά που βρίσκομαι στο τιμόνι της διοργάνωσης, και νομίζω ότι είναι ίσως το πιο πλήρες φεστιβάλ από πλευράς παρουσίας ταινιών και στόχων που έχουν επιτευχθεί, καθώς επίσης, επειδή φέτος δεν υπάρχει κανένας περιορισμός λόγω της πανδημίας. Μετά τους δύο μεγάλους στόχους που πετύχαμε, την οσκαρική πιστοποίηση και τη συνεργασία με την Κινηματογραφική Σχολή του Ελληνικού Ανοιχτού Πανεπιστημίου, εστιάζουμε τώρα στο υπερσύγχρονο κέντρο για τις οπτικοακουστικές τέχνες που σχεδιάζεται για τη Δράμα στο πρώην Στρατόπεδο Ανδρικάκη. Ο χώρος αυτός θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε το φεστιβάλ» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιάννης Σακαρίδης.
Γιάννης Σακαρίδης
Οσκαρική πιστοποίηση
Όσον αφορά τη σύνδεση με τα Βραβεία Οσκαρ, ο Γ. Σακαρίδης θεωρεί ότι θα δώσει στο φεστιβάλ την επιπλέον ώθηση που χρειάζεται για να επιτελέσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τον ρόλο του. «Είναι μια προσπάθεια που κάναμε εδώ και δύο χρόνια. Εστιάσαμε ιδιαίτερα στο να πάρει πιστοποίηση (εκτός από το Διεθνές) και το Εθνικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα, η οποία δεν δίνεται σε πολλά φεστιβάλ και την έχουν πολύ λίγες Ακαδημίες σε όλο τον κόσμο.
Για το φεστιβάλ μας έδωσαν συστατικές επιστολές όλοι οι Έλληνες μέλη της Ακαδημίας των Όσκαρ, όπως, μεταξύ άλλων, ο Γιώργος Λάνθιμος και ο μοντέρ Γιώργος Μαυροψαρίδης, αλλά και ο Πολωνός σκηνοθέτης Πάβελ Παβλικόφσκι. Η πιστοποίηση αυτή δίνει μία αίγλη στη διοργάνωση και σε εθνικό και σε διεθνές επίπεδο. Το DISFF μπαίνει αυτόματα στις A lists των φεστιβάλ και διογκώνεται κατά το τριπλάσιο ο αριθμός των αιτήσεων που θα δέχεται, έτσι και η ομάδα του φεστιβάλ θα μεγαλώσει κι άλλο.
Και αυτό μεταφράζεται και σε οικονομικό όφελος για τη διοργάνωση οπότε θα δημιουργηθούν και νέες θέσεις εργασίας για programmers. Είναι σημαντικό για εμάς ότι θεωρούν απαραίτητη την παρουσία των ελληνικών ταινιών. Τα δικαιούταν αυτά τα δύο "εισιτήρια" για τα Όσκαρ η ελληνική κινηματογραφική κοινότητα καθώς το επίπεδο των ταινιών έχει ανέβει πολύ, οι παραγωγές είναι πολύ προσεγμένες και οι ελληνικές μικρού μήκους τα τελευταία χρόνια διακρίνονται συνεχώς στο εξωτερικό».
Μία ελπιδοφόρα νέα γενιά δημιουργών
Αναφερόμενος στο Εθνικό Διαγωνιστικό, ο Γιάννης Σακαρίδης, τονίζει πως «είναι το μεγάλο διαμάντι του φεστιβάλ για το οποίο είμαστε πολύ περήφανοι και προσπαθούμε με πολλούς και διάφορους τρόπους να το εξελίξουμε».
«Φέτος έχουμε 35 ταινίες στο πρόγραμμα, στο οποίο συναντάμε επιστροφές στη μικρού μήκους φόρμα από αξιόλογους σκηνοθέτες μεγάλου μήκους ταινιών, όπως είναι ο Παναγιώτης Φαφούτης και ο Αλέξανδρος Βούλγαρης (The Boy), αλλά και από καταξιωμένους σκηνοθέτες μικρού μήκους όπως είναι ο Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος, ο Μανώλης Μαυρής κ.ά.
Επίσης θα δούμε την πρώτη ταινία της συγγραφέως και σεναριογράφου Κάλλιας Παπαδάκη και την ταινία του Νικ Πελεκάνος, το σενάριο της οποίας υπογράφει ο πατέρας του, ο διάσημος συγγραφέας Τζορτζ Πελεκάνος. Αλλά και ηθοποιούς που κάνουν το σκηνοθετικό τους ντεμπούτο όπως ο Αινείας Τσαμάτης και η Κατερίνα Μαυρογιώργη, ή σκηνοθέτριες του θεάτρου, όπως η Μάρθα Μπουζιούρη. Στο Εθνικό Σπουδαστικό που φέτος είναι η δεύτερη χρονιά του, είχαμε 164 αιτήσεις από Έλληνες σπουδαστές. Η ποιότητα φέτος έχει ανέβει πολύ, υπάρχουν ταινίες δηλαδή που άνετα θα μπορούσαν να συμμετέχουν στο Εθνικό διαγωνιστικό» προσθέτει.
Ο Γιάννης Σακαρίδης βλέπει «μία ελπιδοφόρα νέα γενιά δημιουργών να συναντιέται φέτος στη Δράμα, η οποία κάνει πολλά και διαφορετικά πράγματα, καταπιάνεται με πολύ ενδιαφέροντα θέματα τα οποία είναι σύγχρονα, παγκόσμια και μάς απασχολούν. «Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι και στο Διεθνές Διαγωνιστικό όπου ο επικεφαλής του προγράμματος Γιώργος Ζώης με την ομάδα του είδαν πάνω από 3000 ταινίες από όλο τον κόσμο, συμμετέχουν φέτος πέντε ελληνικές ταινίες» υπογραμμίζει.
Φέτος εγκαινιάζεται το νέο διαγωνιστικό πρόγραμμα Kiddo στο οποίο συμμετέχουν 14 ταινίες που θίγουν θέματα όπως ο ρατσισμός, η διαφορετικότητα, τα κίνητρα ζωής στους νέους, η ζωοφιλία και το περιβάλλον. «Ένα φιλόδοξο πρόγραμμα με υπεύθυνη την ηθοποιό και σκηνοθέτρια Έλενα Μαυρίδου, που ευελπιστούμε και πιστεύουμε πως θα ανθίσει και θα εξελιχθεί σε ένα σημαντικό πρόγραμμα για τα παιδιά που διαγωνίζονται, αλλά και για τα παιδιά της πόλης της Δράμας που θα το παρακολουθήσουν» εξηγεί ο Γ. Σακαρίδης.
Παράλληλα, για πρώτη φορά, ξεκινά φέτος και το Short Film Hub με υπεύθυνη τη Γιάννα Σαρρή, με στόχο να ενώσει όλους τους επαγγελματίες που θα βρεθούν στην Δράμα και, μέσα από συζητήσεις και πάνελ, οι νέοι δημιουργοί να έρθουν κοντά με αναγνωρισμένους επαγγελματίες και να μάθουν τις αμέτρητες δυνατότητες της τέχνης τους, της προώθησης ενός κινηματογραφικού έργου, την ανάπτυξη του σεναρίου και τη δημιουργία δικτύου επαφών.
Η μόνιμη στέγη του Φεστιβάλ Δράμας είναι αναγκαία
Όραμα του Γιάννη Σακαρίδη για το μέλλον, είναι η διοργάνωση να αποκτήσει τη μόνιμη στέγη της. «Δεν μπορείς να κάνεις φεστιβάλ χωρίς αίθουσες και εγκαταστάσεις. Όλα τα μεγάλα φεστιβάλ, οι Κάννες, η Βενετία έχουν τις δικές τους αίθουσες. Το φεστιβάλ χρειάζεται χώρους. Οι αίθουσες στα "Ολύμπια" και στο Ωδείο, παρόλη και την προσθήκη του θερινού σινεμά, δεν αρκούν.
Το Φεστιβάλ Δράμας έχει μεγαλώσει αρκετά και είναι έτοιμο για κάτι μεγαλύτερο» σημειώνει. Σχετικά με την πρόοδο της αξιοποίησης του πρώην Στρατοπέδου Ανδρικάκη, ο ίδιος αναφέρει πως προχωράει παρά τις μεγάλες ανάγκες. Ο προϋπολογισμός είναι γύρω στα 7-8 εκατ. ευρώ.
Είναι ένα μεγάλο πάρκο με πολλά κτίρια τα περισσότερα εκ των οποίων θα χρησιμοποιηθούν. Δεν έχω χρονικό ορίζοντα για το πότε θα ολοκληρωθεί γιατί είναι ένα τεράστιο πρότζεκτ που εξαρτάται από πολλούς φορείς. Μπορεί να χρειαστεί και 4-5 χρόνια. Ωστόσο αυτό που μπορώ να πω είναι ότι υπάρχει θέληση να προχωρήσει και από την Πολιτεία και το ΥΠΠΟ που μας στηρίζει και τον Δήμο και την Περιφέρεια. Είμαι αισιόδοξος ότι θα γίνει και ελπίζω να καταφέρουμε να γιορτάσουμε τα 50 χρόνια του φεστιβάλ στους νέους χώρους».
ΣΧΟΛΙΑ