Μηνύτρια Μητροπολίτη Δωδώνης: «Ο τρόμος θεσμοθετήθηκε από επίσημο εκπρόσωπο της Εκκλησίας»
08/09/2022 07:11
08/09/2022 07:11
Την προηγούμενη Παρασκευή επτά γυναίκες κατέθεσαν μήνυση εναντίον του μητροπολίτη Δωδώνης, με βάση τον αντιρατσιστικό Νόμο, στο Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, με αφορμή τις κακοποιητικές και μισογυνικές δηλώσεις του για τον βιασμό των γυναικών και οι οποίες προκάλεσαν οργισμένες αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από πολιτικούς και κόμματα, ακόμα και από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Ειδικότερα η δήλωσή του που προκάλεσε σάλο έχει ως εξής: «Αν έχει βιαστεί … Δεν κάθεται και μια γυναίκα και να βιάζεται χωρίς να το θέλει. Μην τρελαθούμε τώρα. Ε, ε μην τρελαθούμε. Δεν μένει έγκυος με αυτό το θέμα πρέπει να έχει συμμετοχή (…) πρέπει να ενεργήσουν και οι δύο για γίνει σύλληψις».
Το απόγευμα της ίδιας ημέρας προσπάθησε να ανασκευάσει και να διασκεδάσει τις εντυπώσεις που δημιούργησε η πρωινή του δήλωση σε τηλεοπτική του εμφάνιση, ζητώντας όμως ουσιαστικά μισή συγνώμη. Συγκεκριμένα ζήτησε συγγνώμη απ' όλους όσοι ένιωσαν αδικημένοι από όσα είπε, αλλά υποστήριξε πως διαστρεβλώθηκε η σκέψη του ενώ επέμεινε στις απόψεις του για τις αμβλώσεις.
Το παραλήρημα όμως του Μητροπολίτη συνεχίστηκε και την επόμενη ημέρα, μιας και επανήλθε με... νέες «επανορθωτικές» δηλώσεις: «Έχω ζήσει μία ζωή με αμφισβήτηση. Δεν με νοιάζει τίποτα. Χαίρετε και αγαλιάσθε. Λοιπόν, εν πάση περίπτωση, αυτά που είπα, όποτε θεωρώ εγώ θα τα αναθεωρήσω, αν χρειάζεται να τα αναθεωρήσω» είπε συγκεκριμένα στο Mega.
Όταν ο μητροπολίτης ρωτήθηκε εάν αναθεωρεί απάντησε ειδικότερα: «Δεν αναθεωρώ… αλλά σας λέω ότι με πήρανε τηλέφωνο για να μιλήσουμε για τους εξορκισμούς και ξεκινήσαμε αντί για εξορκισμούς γι’ αυτό».
Το makthes.gr επικοινώνησε με τον δημοσιογράφο και δικηγόρο δύο εκ των επτά μηνυτριών, Ανδρέα Καραγιάννη, και μας εξήγησε το σκεπτικό πίσω από την απόφαση των επτά γυναικών να κινηθούν νομικά εναντίον του ιεράρχη.
«Μετά τις δηλώσεις του Μητροπολίτη Χρυσόστομου στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ, λάβαμε στην ιστοσελίδα μας ekklisiaonline.gr την επιστολή που απέστειλαν επωνύμως οι επτά γυναίκες και τη δημοσιεύσαμε. Την αμέσως επόμενη ημέρα, μετά τις καινούριες δηλώσεις του, επικοινώνησαν μαζί μου δύο εκ των επτά κυριών».
Ποιες είναι αυτές οι γυναίκες
Πρόκειται για επτά γυναίκες, όλες από τη Θεσσαλονίκη και όλες θρησκευόμενες. Ο κ. Καραγιάννης εκπροσωπεί μια 37χρονη μητέρα τριών παιδιών και μια γυναίκα 32 ετών. Όπως επισημαίνει ο κ. Καραγιάννης οι εν λόγω κοπέλες έπεσαν και οι ίδιες θύματα βιασμού στο παρελθόν: η μία σε πολύ μικρή ηλικία από πολύ στενό συγγενικό της πρόσωπο, ενώ η έτερη από τον σύζυγό της ο οποίος εν τέλει καταδικάστηκε και σε δεύτερο βαθμό, εκτίοντας μάλιστα ποινή φυλάκισης. «Τώρα που είναι ελεύθερος, η κοπέλα έχει κάνει και ασφαλιστικά μέτρα» για να προστατευτεί».
Αθλιότητα να αμφισβητεί τον πόνο των γυναικών
Σχετικά με την επιστολή, οι κοπέλες που αποφάσισαν να στην αποστείλουν σε εκκλησιαστικό site, ακριβώς επειδή οι ίδιες είναι κοντά στην εκκλησία και δεν πιστεύουν ότι οι απόψεις του Χρυσοστόμου αντιπροσωπεύουν την Εκκλησία. Ο κ. Καραγιάννης έκανε λόγο για «μεγάλη αθλιότητα από πλευράς Χρυσοστόμου να αμφισβητεί τον πόνο των γυναικών». Μίλησε για «επιπολαιότητα του εν λόγω κυρίου που δημιούργησε ένα κύμα αμαύρωσης της εκκλησίας, επιφέροντας τεράστιο πλήγμα», ενώ δεν παρέλειψε να αφήσει αιχμές και για τους υπεύθυνους της τηλεοπτικής εκπομπής λέγοντας πως «είναι γνωστό ποιες είναι οι θέσεις του Μητροπολίτη, γνωρίζουμε σε ποιον απευθυνόμαστε όταν κάνουμε τέτοιες ερωτήσεις».
Όσο για τη μήνυση που κατέθεσαν με βάση τον αντιρατσιστικό νόμο, το έκαναν για το αίσθημα δικαίου και όχι γιατί είναι δικομανείς ή επειδή έχουν σκοπό την όποια δημοσιότητα και εκδίκηση. «Νιώθουν ότι αμφισβητήθηκε το πρόβλημα τους και ότι υποτιμήθηκε ο πόνος που κουβαλούν».
«Ο, τι πιο τραυματικό να βγαίνουν από θεσμικά χείλη κακοποιητικές δηλώσεις»
Το πιο τραυματικό για μια εκ των μηνυτριών, σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, ήταν ότι οι κακοποιητικές δηλώσεις ειπώθηκαν από θεσμικά και επίσημα χείλη, από έναν άνθρωπο που υποτίθεται ότι κηρύττει την αγάπη και σε έναν από αυτούς που προσφεύγουν οι χριστιανοί ορθόδοξοι για να βρουν ένα καταφύγιο για τα βάσανά τους. «Το να αμφισβητεί το τραγικό γεγονός που μας στιγμάτισε για όλη μας τη ζωή και όρισε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε την κοινωνία, είναι το πιο δύσκολο στη διαχείριση, ειδικά για εμάς, γυναίκες θρησκευόμενες που πηγαίνουμε στην εκκλησία».
Όπως μας ενημέρωσε ο δικηγόρος, η μια εκ των μηνυτριών προτίθεται να παραβρεθεί σήμερα έξω από η μητρόπολη Αθηνών και να διαμαρτυρηθεί μαζί με τις γυναικείες συλλογικότητες κατά του κηρύγματος των αμβλώσεων.
Κηρύγματα και διαδηλώσεις στις Εκκλησίες για τις αμβλώσεις
Σε ένα κρεσέντο σκοταδισμού προχώρησε σήμερα η Εκκλησία, η οποία από άμβωνος έκανε κήρυγμα κατά των αμβλώσεων σε όλες τις εκκλησίες της χώρας. Η Λειτουργία όμως για τα γενέθλια της Θεοτόκου, οι γυναικείες οργανώσεις βρέθηκαν έξω από την Μητρόπολη από τις 08:00, ενώ ανάλογη διαμαρτυρία πραγματοποιήθηκε έξω από τη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης.
Πρωτοβουλίες γυναικείων και φεμινιστικών οργανώσεων και συλλογικοτήτων αντιδρούν στην απόφαση της Ιεράς Συνόδου να αναγνωσθεί κείμενο κατά των αμβλώσεων στις εκκλησίες. Όπως υποστηρίζουν, το κείμενο αυτό εδράζεται στην σκοταδιστική αντίληψη που θέλει τις γυναίκες μηχανές αναπαραγωγής χωρίς δικαίωμα αυτοδιάθεσης. Με ανακοίνωσή της, η «Συνέλευση 8 Μάρτη, μια ενωτική πρωτοβουλία γυναικείων και φεμινιστικών οργανώσεων και συλλογικοτήτων, απευθύνει το κάλεσμα για τη διαδήλωση έξω από την Μητρόπολη.
Ένα μέρος από αυτά που θα αναγνωστούν στους ναούς, αναφέρει: «Δυστυχώς, όμως, στις μέρες μας υπάρχουν επιστημονικές δήθεν θεωρήσεις που αμφισβητούν αυτήν την αξία του εμβρύου, υπάρχουν κοινωνικές αντιλήψεις που το εγκαταλείπουν απροστάτευτο, στερώντας του το προνόμιο της ζωής, υπάρχει νομολογία που θωρακίζει νομικά τις εκτρώσεις, αλλά όχι και το δικαίωμα του εμβρύου στη ζωή, δικαιολογώντας έτσι την ανθρώπινη αγριότητα. Και φθάσαμε στο σημείο ο ετήσιος αριθμός των δηλωμένων εκτρώσεων παγκοσμίως να ξεπερνά τα 50 εκατομμύρια, να πλησιάζει αυτόν των θανάτων από όλες τις υπόλοιπες αιτίες, να είναι σχεδόν πενταπλάσιος από τον αριθμό των θανάτων από την ασθένεια τον καρκίνου. Μάλιστα και στην πατρίδα μας, που πληθυσμιακά φθίνει με γοργούς ρυθμούς, υπερβαίνει κατά πολύ, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, τον αριθμό των γεννήσεων».
«Δική μου η απόφαση για έκτρωση ή γέννα, τι κάνω με το σώμα μου δεν αφορά κανένα! Ο μισογυνικός τους σκοταδισμός δεν θα περάσει! Υπερασπιζόμαστε το νομικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στην άμβλωση που κατακτήθηκε μέσα από τους αγώνες μας», τονίζεται σε σχετικό κάλεσμα διαμαρτυρίας.
Την προηγούμενη Παρασκευή επτά γυναίκες κατέθεσαν μήνυση εναντίον του μητροπολίτη Δωδώνης, με βάση τον αντιρατσιστικό Νόμο, στο Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, με αφορμή τις κακοποιητικές και μισογυνικές δηλώσεις του για τον βιασμό των γυναικών και οι οποίες προκάλεσαν οργισμένες αντιδράσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από πολιτικούς και κόμματα, ακόμα και από την Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Ελλάδος.
Ειδικότερα η δήλωσή του που προκάλεσε σάλο έχει ως εξής: «Αν έχει βιαστεί … Δεν κάθεται και μια γυναίκα και να βιάζεται χωρίς να το θέλει. Μην τρελαθούμε τώρα. Ε, ε μην τρελαθούμε. Δεν μένει έγκυος με αυτό το θέμα πρέπει να έχει συμμετοχή (…) πρέπει να ενεργήσουν και οι δύο για γίνει σύλληψις».
Το απόγευμα της ίδιας ημέρας προσπάθησε να ανασκευάσει και να διασκεδάσει τις εντυπώσεις που δημιούργησε η πρωινή του δήλωση σε τηλεοπτική του εμφάνιση, ζητώντας όμως ουσιαστικά μισή συγνώμη. Συγκεκριμένα ζήτησε συγγνώμη απ' όλους όσοι ένιωσαν αδικημένοι από όσα είπε, αλλά υποστήριξε πως διαστρεβλώθηκε η σκέψη του ενώ επέμεινε στις απόψεις του για τις αμβλώσεις.
Το παραλήρημα όμως του Μητροπολίτη συνεχίστηκε και την επόμενη ημέρα, μιας και επανήλθε με... νέες «επανορθωτικές» δηλώσεις: «Έχω ζήσει μία ζωή με αμφισβήτηση. Δεν με νοιάζει τίποτα. Χαίρετε και αγαλιάσθε. Λοιπόν, εν πάση περίπτωση, αυτά που είπα, όποτε θεωρώ εγώ θα τα αναθεωρήσω, αν χρειάζεται να τα αναθεωρήσω» είπε συγκεκριμένα στο Mega.
Όταν ο μητροπολίτης ρωτήθηκε εάν αναθεωρεί απάντησε ειδικότερα: «Δεν αναθεωρώ… αλλά σας λέω ότι με πήρανε τηλέφωνο για να μιλήσουμε για τους εξορκισμούς και ξεκινήσαμε αντί για εξορκισμούς γι’ αυτό».
Το makthes.gr επικοινώνησε με τον δημοσιογράφο και δικηγόρο δύο εκ των επτά μηνυτριών, Ανδρέα Καραγιάννη, και μας εξήγησε το σκεπτικό πίσω από την απόφαση των επτά γυναικών να κινηθούν νομικά εναντίον του ιεράρχη.
«Μετά τις δηλώσεις του Μητροπολίτη Χρυσόστομου στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ, λάβαμε στην ιστοσελίδα μας ekklisiaonline.gr την επιστολή που απέστειλαν επωνύμως οι επτά γυναίκες και τη δημοσιεύσαμε. Την αμέσως επόμενη ημέρα, μετά τις καινούριες δηλώσεις του, επικοινώνησαν μαζί μου δύο εκ των επτά κυριών».
Ποιες είναι αυτές οι γυναίκες
Πρόκειται για επτά γυναίκες, όλες από τη Θεσσαλονίκη και όλες θρησκευόμενες. Ο κ. Καραγιάννης εκπροσωπεί μια 37χρονη μητέρα τριών παιδιών και μια γυναίκα 32 ετών. Όπως επισημαίνει ο κ. Καραγιάννης οι εν λόγω κοπέλες έπεσαν και οι ίδιες θύματα βιασμού στο παρελθόν: η μία σε πολύ μικρή ηλικία από πολύ στενό συγγενικό της πρόσωπο, ενώ η έτερη από τον σύζυγό της ο οποίος εν τέλει καταδικάστηκε και σε δεύτερο βαθμό, εκτίοντας μάλιστα ποινή φυλάκισης. «Τώρα που είναι ελεύθερος, η κοπέλα έχει κάνει και ασφαλιστικά μέτρα» για να προστατευτεί».
Αθλιότητα να αμφισβητεί τον πόνο των γυναικών
Σχετικά με την επιστολή, οι κοπέλες που αποφάσισαν να στην αποστείλουν σε εκκλησιαστικό site, ακριβώς επειδή οι ίδιες είναι κοντά στην εκκλησία και δεν πιστεύουν ότι οι απόψεις του Χρυσοστόμου αντιπροσωπεύουν την Εκκλησία. Ο κ. Καραγιάννης έκανε λόγο για «μεγάλη αθλιότητα από πλευράς Χρυσοστόμου να αμφισβητεί τον πόνο των γυναικών». Μίλησε για «επιπολαιότητα του εν λόγω κυρίου που δημιούργησε ένα κύμα αμαύρωσης της εκκλησίας, επιφέροντας τεράστιο πλήγμα», ενώ δεν παρέλειψε να αφήσει αιχμές και για τους υπεύθυνους της τηλεοπτικής εκπομπής λέγοντας πως «είναι γνωστό ποιες είναι οι θέσεις του Μητροπολίτη, γνωρίζουμε σε ποιον απευθυνόμαστε όταν κάνουμε τέτοιες ερωτήσεις».
Όσο για τη μήνυση που κατέθεσαν με βάση τον αντιρατσιστικό νόμο, το έκαναν για το αίσθημα δικαίου και όχι γιατί είναι δικομανείς ή επειδή έχουν σκοπό την όποια δημοσιότητα και εκδίκηση. «Νιώθουν ότι αμφισβητήθηκε το πρόβλημα τους και ότι υποτιμήθηκε ο πόνος που κουβαλούν».
«Ο, τι πιο τραυματικό να βγαίνουν από θεσμικά χείλη κακοποιητικές δηλώσεις»
Το πιο τραυματικό για μια εκ των μηνυτριών, σύμφωνα με τον κ. Καραγιάννη, ήταν ότι οι κακοποιητικές δηλώσεις ειπώθηκαν από θεσμικά και επίσημα χείλη, από έναν άνθρωπο που υποτίθεται ότι κηρύττει την αγάπη και σε έναν από αυτούς που προσφεύγουν οι χριστιανοί ορθόδοξοι για να βρουν ένα καταφύγιο για τα βάσανά τους. «Το να αμφισβητεί το τραγικό γεγονός που μας στιγμάτισε για όλη μας τη ζωή και όρισε τον τρόπο με τον οποίο βλέπουμε την κοινωνία, είναι το πιο δύσκολο στη διαχείριση, ειδικά για εμάς, γυναίκες θρησκευόμενες που πηγαίνουμε στην εκκλησία».
Όπως μας ενημέρωσε ο δικηγόρος, η μια εκ των μηνυτριών προτίθεται να παραβρεθεί σήμερα έξω από η μητρόπολη Αθηνών και να διαμαρτυρηθεί μαζί με τις γυναικείες συλλογικότητες κατά του κηρύγματος των αμβλώσεων.
Κηρύγματα και διαδηλώσεις στις Εκκλησίες για τις αμβλώσεις
Σε ένα κρεσέντο σκοταδισμού προχώρησε σήμερα η Εκκλησία, η οποία από άμβωνος έκανε κήρυγμα κατά των αμβλώσεων σε όλες τις εκκλησίες της χώρας. Η Λειτουργία όμως για τα γενέθλια της Θεοτόκου, οι γυναικείες οργανώσεις βρέθηκαν έξω από την Μητρόπολη από τις 08:00, ενώ ανάλογη διαμαρτυρία πραγματοποιήθηκε έξω από τη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης.
Πρωτοβουλίες γυναικείων και φεμινιστικών οργανώσεων και συλλογικοτήτων αντιδρούν στην απόφαση της Ιεράς Συνόδου να αναγνωσθεί κείμενο κατά των αμβλώσεων στις εκκλησίες. Όπως υποστηρίζουν, το κείμενο αυτό εδράζεται στην σκοταδιστική αντίληψη που θέλει τις γυναίκες μηχανές αναπαραγωγής χωρίς δικαίωμα αυτοδιάθεσης. Με ανακοίνωσή της, η «Συνέλευση 8 Μάρτη, μια ενωτική πρωτοβουλία γυναικείων και φεμινιστικών οργανώσεων και συλλογικοτήτων, απευθύνει το κάλεσμα για τη διαδήλωση έξω από την Μητρόπολη.
Ένα μέρος από αυτά που θα αναγνωστούν στους ναούς, αναφέρει: «Δυστυχώς, όμως, στις μέρες μας υπάρχουν επιστημονικές δήθεν θεωρήσεις που αμφισβητούν αυτήν την αξία του εμβρύου, υπάρχουν κοινωνικές αντιλήψεις που το εγκαταλείπουν απροστάτευτο, στερώντας του το προνόμιο της ζωής, υπάρχει νομολογία που θωρακίζει νομικά τις εκτρώσεις, αλλά όχι και το δικαίωμα του εμβρύου στη ζωή, δικαιολογώντας έτσι την ανθρώπινη αγριότητα. Και φθάσαμε στο σημείο ο ετήσιος αριθμός των δηλωμένων εκτρώσεων παγκοσμίως να ξεπερνά τα 50 εκατομμύρια, να πλησιάζει αυτόν των θανάτων από όλες τις υπόλοιπες αιτίες, να είναι σχεδόν πενταπλάσιος από τον αριθμό των θανάτων από την ασθένεια τον καρκίνου. Μάλιστα και στην πατρίδα μας, που πληθυσμιακά φθίνει με γοργούς ρυθμούς, υπερβαίνει κατά πολύ, σύμφωνα με τα υπάρχοντα στοιχεία, τον αριθμό των γεννήσεων».
«Δική μου η απόφαση για έκτρωση ή γέννα, τι κάνω με το σώμα μου δεν αφορά κανένα! Ο μισογυνικός τους σκοταδισμός δεν θα περάσει! Υπερασπιζόμαστε το νομικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στην άμβλωση που κατακτήθηκε μέσα από τους αγώνες μας», τονίζεται σε σχετικό κάλεσμα διαμαρτυρίας.
ΣΧΟΛΙΑ