Μόσιαλος: «Δεν είναι λογικό να αλλάζουν οι κατευθύνσεις μέσα σε λίγες ώρες»
05/01/2021 08:21
05/01/2021 08:21
Για την απόφαση της κυβέρνησης να ανοίξει τα σχολεία στις 11 Ιανουαρίου σχολίασε ο καθηγητής πολιτικής της Υγείας του LSE Ηλίας Μόσιαλος, ο οποίος σε ανάρτησή του μίλησε για "πέντε προϋποθέσεις για να διαχειριστούμε την πανδημία με μεγαλύτερη επιτυχία". Βασικά σημεία αποτελούν εκείνα που ζητούν «μεγαλύτερη συνοχή στην εκπομπή των μηνυμάτων» της πολιτείας για τον κορονοϊό.
Αναλυτικά η ανάρτησή του:
"Υπάρχουν 5 προϋποθέσεις για να διαχειριστούμε την πανδημία με μεγαλύτερη επιτυχία.
1. Σαφή μηνύματα προς τους πολίτες: Τον Μάρτιο το μήνυμα ήταν σαφές και απλό: μένουμε σπίτι. Μετά όμως τα μηνύματα δεν ήταν εξίσου σαφή. Είχα μιλήσει τότε για το παράδοξο της πρόληψης. Πολλοί είχαν θεωρήσει ότι επειδή δεν είχαμε σοβαρά προβλήματα στην πρώτη περίοδο της πανδημίας δεν θα έχουμε και μετά. Έπρεπε να συνεχιστεί η προσπάθεια συνεχούς ενημέρωσης των πολιτών. Αυτό πρέπει να γίνει και τώρα.
2. Σαφήνεια όσον αφορά στα μέτρα που λαμβάνονται και τεκμηρίωση της πιθανής αποτελεσματικότητας στο βαθμό που αυτό είναι δυνατόν. Το βασικό όμως είναι να υπάρχει συνεκτικότητα στις ανακοινώσεις και να μη λαμβάνονται δεσμεύσεις αν δεν είναι δυνατόν να τηρηθούν. Πρόσφατο παράδειγμα είναι η επέκταση των περιοριστικών μέτρων.
Η επιτροπή των ειδικών είχε προγραμματίσει συνεδρίαση για σήμερα για να εξετάσει τα δεδομένα. Πριν την συνεδρίαση της επιτροπής ανακοινώθηκε από κυβερνητικές πηγές ότι θα υπάρξει μείωση των περιορισμών. Μερικές ώρες αργότερα ανακοινώθηκαν περισσότεροι περιορισμοί, όπως και το ότι θα ανοίξουν τα σχολεία την 11η Ιανουαρίου, και ότι αυτό θα διευκόλυνε το έργο της επιτροπής. Το τελευταίο δεν ήταν αναγκαίο: οι αποφάσεις είχαν ήδη ληφθεί.
Η 11η Ιανουαρίου θα έπρεπε να είχε ανακοινωθεί ως η επιθυμητή ημερομηνία ανοίγματος των σχολείων εφόσον η επιτροπή εξέταζε τα νέα δεδομένα και είχε λάβει υπόψη της και την επιτυχία ή μη των αυστηρότερων μέτρων. Όμως σήμερα ακούστηκε πάλι από κυβερνητική πηγή ότι θα εξετάζονται τα δεδομένα συνέχεια και με βάση τα δεδομένα θα ληφθούν αποφάσεις. Στη συνέχεια κυκλοφόρησαν πληροφορίες ότι την 11η Ιανουαρίου θα ανοίξουν μόνο τα δημοτικά.
Χρειάζεται μεγαλύτερη συνοχή στην εκπομπή των μηνυμάτων.
Η κυβέρνηση προφανώς θα σταθμίσει και τα επιδημιολογικά δεδομένα, και το ρίσκο της αναστολής της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τα παιδιά, αλλά και τους οικονομικούς κινδύνους. Αυτό όμως πρέπει να γίνεται σαφές κάθε φορά. Ιδανικά δε, δεν πρέπει να γίνονται κατηγορηματικές δηλώσεις. Αντιμετωπίζουμε ένα πρωτοφανές φαινόμενο. Είναι λογικό να αλλάζει γνώμη και πορεία η κυβέρνηση όταν αλλάζουν τα δεδομένα σε μια τόσο δυναμικά εξελισσόμενη κατάσταση. Αυτό που δεν είναι λογικό είναι να εκπέμπονται αντικρουόμενα μηνύματα και τελικά να αλλάζουν οι κατευθύνσεις μέσα σε λίγες ώρες.
3. Πρέπει να γίνουν σαφείς – και να δημοσιοποιηθούν – οι αντοχές της ελληνικής οικονομίας. Παράλληλα πρέπει να ανακοινωθούν οι δυνατότητες της κυβέρνησης να στηρίξει οικονομικά όσους πλήττονται περισσότερο. Η στήριξη δεν πρέπει να γίνεται οριζόντια αλλά στοχευμένα.
4. Οι ειδήσεις κυριαρχούνται μερικές φορές από αρνητικά παραδείγματα. Κατανοώ ότι ένα πάρτι νεαρών συμπατριωτών μας είναι πιο πιασάρικη είδηση, όπως και τα ταξίδια σε υποτιθέμενα εξωτικά μέρη. Πουλάει περισσότερο επίσης η δήλωση κάποιου που παρουσιάζεται ως ‘καλλιτέχνης με κριτική σκέψη’ και δεν πιστεύει ότι υπάρχει πανδημία, ή ακόμα και η δήλωση ενός αντιεμβολιαστή.
Αλλά δεν πρέπει να εστιάζουμε μόνο στα αρνητικά. Η πλειοψηφία των πολιτών συμμορφώνεται με τα μέτρα. Παρότι αυτό έχει σημαντικές ψυχολογικές ή οικονομικές επιπτώσεις για τους περισσότερους.
Χρειαζόμαστε επομένως και περισσότερες καλές ειδήσεις αλλά και ειδήσεις που τεκμηριώνουν τα προβλήματα που υπάρχουν και συμβάλλουν στην αντιμετώπιση και στην επίλυσή τους.
5. Χρειαζόμαστε ένας σαφέστερο πλαίσιο ενημέρωσης για τους εμβολιασμούς. Γνωρίζω ότι εξαρτόμαστε από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την παραλαβή των εμβολίων. Αλλά οι πολίτες πρέπει να ενημερώνονται συνέχεια για τις διαδικασίες παραλαβής, τα χρονοδιαγράμματα, την ιεράρχηση προτεραιοτήτων και των αριθμό των εμβολιασθέντων. Και με βάση τα ανωτέρω τις πιθανές ημερομηνίες αποκλιμάκωσης των μέτρων".
04/01/2021 19:58
05/01/2021 09:24
Για την απόφαση της κυβέρνησης να ανοίξει τα σχολεία στις 11 Ιανουαρίου σχολίασε ο καθηγητής πολιτικής της Υγείας του LSE Ηλίας Μόσιαλος, ο οποίος σε ανάρτησή του μίλησε για "πέντε προϋποθέσεις για να διαχειριστούμε την πανδημία με μεγαλύτερη επιτυχία". Βασικά σημεία αποτελούν εκείνα που ζητούν «μεγαλύτερη συνοχή στην εκπομπή των μηνυμάτων» της πολιτείας για τον κορονοϊό.
Αναλυτικά η ανάρτησή του:
"Υπάρχουν 5 προϋποθέσεις για να διαχειριστούμε την πανδημία με μεγαλύτερη επιτυχία.
1. Σαφή μηνύματα προς τους πολίτες: Τον Μάρτιο το μήνυμα ήταν σαφές και απλό: μένουμε σπίτι. Μετά όμως τα μηνύματα δεν ήταν εξίσου σαφή. Είχα μιλήσει τότε για το παράδοξο της πρόληψης. Πολλοί είχαν θεωρήσει ότι επειδή δεν είχαμε σοβαρά προβλήματα στην πρώτη περίοδο της πανδημίας δεν θα έχουμε και μετά. Έπρεπε να συνεχιστεί η προσπάθεια συνεχούς ενημέρωσης των πολιτών. Αυτό πρέπει να γίνει και τώρα.
2. Σαφήνεια όσον αφορά στα μέτρα που λαμβάνονται και τεκμηρίωση της πιθανής αποτελεσματικότητας στο βαθμό που αυτό είναι δυνατόν. Το βασικό όμως είναι να υπάρχει συνεκτικότητα στις ανακοινώσεις και να μη λαμβάνονται δεσμεύσεις αν δεν είναι δυνατόν να τηρηθούν. Πρόσφατο παράδειγμα είναι η επέκταση των περιοριστικών μέτρων.
Η επιτροπή των ειδικών είχε προγραμματίσει συνεδρίαση για σήμερα για να εξετάσει τα δεδομένα. Πριν την συνεδρίαση της επιτροπής ανακοινώθηκε από κυβερνητικές πηγές ότι θα υπάρξει μείωση των περιορισμών. Μερικές ώρες αργότερα ανακοινώθηκαν περισσότεροι περιορισμοί, όπως και το ότι θα ανοίξουν τα σχολεία την 11η Ιανουαρίου, και ότι αυτό θα διευκόλυνε το έργο της επιτροπής. Το τελευταίο δεν ήταν αναγκαίο: οι αποφάσεις είχαν ήδη ληφθεί.
Η 11η Ιανουαρίου θα έπρεπε να είχε ανακοινωθεί ως η επιθυμητή ημερομηνία ανοίγματος των σχολείων εφόσον η επιτροπή εξέταζε τα νέα δεδομένα και είχε λάβει υπόψη της και την επιτυχία ή μη των αυστηρότερων μέτρων. Όμως σήμερα ακούστηκε πάλι από κυβερνητική πηγή ότι θα εξετάζονται τα δεδομένα συνέχεια και με βάση τα δεδομένα θα ληφθούν αποφάσεις. Στη συνέχεια κυκλοφόρησαν πληροφορίες ότι την 11η Ιανουαρίου θα ανοίξουν μόνο τα δημοτικά.
Χρειάζεται μεγαλύτερη συνοχή στην εκπομπή των μηνυμάτων.
Η κυβέρνηση προφανώς θα σταθμίσει και τα επιδημιολογικά δεδομένα, και το ρίσκο της αναστολής της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τα παιδιά, αλλά και τους οικονομικούς κινδύνους. Αυτό όμως πρέπει να γίνεται σαφές κάθε φορά. Ιδανικά δε, δεν πρέπει να γίνονται κατηγορηματικές δηλώσεις. Αντιμετωπίζουμε ένα πρωτοφανές φαινόμενο. Είναι λογικό να αλλάζει γνώμη και πορεία η κυβέρνηση όταν αλλάζουν τα δεδομένα σε μια τόσο δυναμικά εξελισσόμενη κατάσταση. Αυτό που δεν είναι λογικό είναι να εκπέμπονται αντικρουόμενα μηνύματα και τελικά να αλλάζουν οι κατευθύνσεις μέσα σε λίγες ώρες.
3. Πρέπει να γίνουν σαφείς – και να δημοσιοποιηθούν – οι αντοχές της ελληνικής οικονομίας. Παράλληλα πρέπει να ανακοινωθούν οι δυνατότητες της κυβέρνησης να στηρίξει οικονομικά όσους πλήττονται περισσότερο. Η στήριξη δεν πρέπει να γίνεται οριζόντια αλλά στοχευμένα.
4. Οι ειδήσεις κυριαρχούνται μερικές φορές από αρνητικά παραδείγματα. Κατανοώ ότι ένα πάρτι νεαρών συμπατριωτών μας είναι πιο πιασάρικη είδηση, όπως και τα ταξίδια σε υποτιθέμενα εξωτικά μέρη. Πουλάει περισσότερο επίσης η δήλωση κάποιου που παρουσιάζεται ως ‘καλλιτέχνης με κριτική σκέψη’ και δεν πιστεύει ότι υπάρχει πανδημία, ή ακόμα και η δήλωση ενός αντιεμβολιαστή.
Αλλά δεν πρέπει να εστιάζουμε μόνο στα αρνητικά. Η πλειοψηφία των πολιτών συμμορφώνεται με τα μέτρα. Παρότι αυτό έχει σημαντικές ψυχολογικές ή οικονομικές επιπτώσεις για τους περισσότερους.
Χρειαζόμαστε επομένως και περισσότερες καλές ειδήσεις αλλά και ειδήσεις που τεκμηριώνουν τα προβλήματα που υπάρχουν και συμβάλλουν στην αντιμετώπιση και στην επίλυσή τους.
5. Χρειαζόμαστε ένας σαφέστερο πλαίσιο ενημέρωσης για τους εμβολιασμούς. Γνωρίζω ότι εξαρτόμαστε από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την παραλαβή των εμβολίων. Αλλά οι πολίτες πρέπει να ενημερώνονται συνέχεια για τις διαδικασίες παραλαβής, τα χρονοδιαγράμματα, την ιεράρχηση προτεραιοτήτων και των αριθμό των εμβολιασθέντων. Και με βάση τα ανωτέρω τις πιθανές ημερομηνίες αποκλιμάκωσης των μέτρων".
ΣΧΟΛΙΑ