ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Μυστικά» για τις εξαγωγές τροφίμων στις ΗΠΑ

3ο Εξαγωγικό Φόρουμ που διοργάνωσε το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο στο πλαίσιο της 83ης ΔΕΘ

 10/09/2018 17:30

«Μυστικά» για τις εξαγωγές τροφίμων στις ΗΠΑ

Σοφία Χριστοφορίδου

Τα τρόφιμα είναι το «βαρύ πυροβολικό» των ελληνικών εξαγωγών και η αγορά των ΗΠΑ είναι πολλά υποσχόμενη για τις ελληνικές επιχειρήσεις, αρκεί να ξέρει κανείς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Μια εισαγωγή στα μυστικά για τις εξαγωγές στις ΗΠΑ είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι συμμετέχοντες στο 3ο Εξαγωγικό Φόρουμ που διοργάνωσε το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο στο πλαίσιο της 83ης ΔΕΘ. 

Οι ΗΠΑ είναι ο 7ος σημαντικότερος προορισμός των ελληνικών προϊόντων, με αξία εξαγωγών 1,1 δισ. ευρώ το 2017 και απορροφούν περίπου το 4% των εξαγόμενων ελληνικών. Ένα στα δύο εξαγόμενα τρόφιμα στις ΗΠΑ είναι παρασκευάσματα φρούτων και λαχανικών, ελιές, γαλακτοκομικά και ψάρια. «Στην Ελλάδα έχουμε μικρό μέγεθος εκμεταλλεύσεων και πρέπει να εστιάσουμε σε συνεργασίες ώστε να δημιουργηθεί ένα ικανό μέγεθος. Επίσης πρέπει να στραφούμε σε εξαγωγές ποιοτικών προϊόντων, γιατί η Ελλάδα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί στην ποσότητα αλλά στην ποιότητα» σημείωσε ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κυριάκος Λουφάκης κατά τη διάρκεια του συνεδρίου. 

Όπως είπε, οι εξαγωγές είναι βασικός πυλώνας στην αναδιαμόρφωση του παραγωγικού μοντέλου της χώρα. «Ό,τι μπορεί να φέρει χρήμα από το εξωτερικό λειτουργεί ως ατμομηχανή ανάπτυξης. Πρέπει να εστιάσουμε στα πλεονεκτήματα που έχουμε στα προϊόντα που έχουν μεγάλη προστιθέμενη αξία».

«Πρέπει να εκμεταλλευθούμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα μας όπως στα προϊόντα αγροτοδιατροφής που αναγνωρίζονται ως εξαιρετικής ποιότητας» είπε ο κ. Λουφάκης, αναφέροντας ότι το α’ εξάμηνο 2018 η αξία των εξαχθέντων τροφίμων ήταν 3,2 δισ. ευρώ έναντι 2,9  δισ. το ίδιο διάστημα του 2017 (+12%),  ενώ το μερίδιο των τροφίμων στο σύνολο των εξαγωγών είναι 19,4%. Φέτος η καλή πορεία των εξαγωγών συνεχίζεται και στο α’ εξάμηνο του 2018 η αξία έφτασε στα 16,5 δισ. ευρώ έναντι 14,2 δισ. στο ίδιο διάστημα πέρσι (+15,7%). Αν διατηρηθούν οι ρυθμοί αυτοί η χρονιά θα κλείσει με αξία εξαγωγών στα 33 δισ. ευρώ φέτος.

Η αγορά των ΗΠΑ

Η ΗΠΑ είναι μια αγορά 140 δισ. δολ. και το 65% των καταναλωτών επιλέγει κάποιου είδους ειδικά προϊόντα και τρόφιμα υγιεινής διατροφής. Όπως τόνισαν οι εισηγητές η αγορά είναι τεράστια και χρειάζεται σωστή ανάλυση και στόχευση σε σε συγκεκριμένη υποαγορές, προκειμένου τα ελληνικά προϊόντα μια θέση στα ράφια των σουπερμάρκετ. Ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου φτάνει στα 2,2 δισ. δολ., οπότε αυτό είναι ένα ακόμη κανάλι πωλήσεων που πρέπει να έχουν υπόψη τους οι παραγωγοί. 

Όπως αναφέρθηκε στο συνέδριο οι καταναλωτές δεν αγοράζουν πλέον με μόνο κριτήριο την ευκολία, την τιμή, ή τη γεύση, αλλά το πόσο υγιεινά τρώνε, την ασφάλεια παραγωγής του τροφίμου, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της εταιρείας παραγωγής, ακόμα και το πόσο κοινωνικά υπεύθυνη είναι. Η ηλικιακή σύνθεση της αγοράς είναι 25% generation Z, 22% οι milenials, 24% οι baby boomers, και ένας στους πέντε ανήκει στην generation X. Αυτές οι κατηγορίες αναζητούν τρόφιμα που μπορούν να καταναλωθούν σε παρέα, σε πάρτι, finger food κτλ.) αλλά και προϊόντα που έχουν μια ιστορία να διηγηθούν και αποτελούν εμπειρία για τον καταναλωτή. 

Σήμερα μία πολύ σημαντική τάση στο τρόφιμο στις ΗΠΑ είναι τα φρέσκα, οργανικά προϊόντα, χωρίς ζάχαρη, με μεγάλη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη, μικρή περιεκτικότητα σε αλάτι και συνθετικά συνθετικά, και εν γένει τα προϊόντα υγιεινής διατροφής. Επίσης οι αμερικανοί καταναλωτές θέλουν να δοκιμάζουν και νέες γεύσεις, γι' αυτό χρειάζεται καλό μάρκετιγκ, ώστε να προβληθούν τα ελληνικά προϊόντα.

Τα τρόφιμα είναι το «βαρύ πυροβολικό» των ελληνικών εξαγωγών και η αγορά των ΗΠΑ είναι πολλά υποσχόμενη για τις ελληνικές επιχειρήσεις, αρκεί να ξέρει κανείς τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της. Μια εισαγωγή στα μυστικά για τις εξαγωγές στις ΗΠΑ είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οι συμμετέχοντες στο 3ο Εξαγωγικό Φόρουμ που διοργάνωσε το Ελληνοαμερικανικό Επιμελητήριο στο πλαίσιο της 83ης ΔΕΘ. 

Οι ΗΠΑ είναι ο 7ος σημαντικότερος προορισμός των ελληνικών προϊόντων, με αξία εξαγωγών 1,1 δισ. ευρώ το 2017 και απορροφούν περίπου το 4% των εξαγόμενων ελληνικών. Ένα στα δύο εξαγόμενα τρόφιμα στις ΗΠΑ είναι παρασκευάσματα φρούτων και λαχανικών, ελιές, γαλακτοκομικά και ψάρια. «Στην Ελλάδα έχουμε μικρό μέγεθος εκμεταλλεύσεων και πρέπει να εστιάσουμε σε συνεργασίες ώστε να δημιουργηθεί ένα ικανό μέγεθος. Επίσης πρέπει να στραφούμε σε εξαγωγές ποιοτικών προϊόντων, γιατί η Ελλάδα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί στην ποσότητα αλλά στην ποιότητα» σημείωσε ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Κυριάκος Λουφάκης κατά τη διάρκεια του συνεδρίου. 

Όπως είπε, οι εξαγωγές είναι βασικός πυλώνας στην αναδιαμόρφωση του παραγωγικού μοντέλου της χώρα. «Ό,τι μπορεί να φέρει χρήμα από το εξωτερικό λειτουργεί ως ατμομηχανή ανάπτυξης. Πρέπει να εστιάσουμε στα πλεονεκτήματα που έχουμε στα προϊόντα που έχουν μεγάλη προστιθέμενη αξία».

«Πρέπει να εκμεταλλευθούμε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα μας όπως στα προϊόντα αγροτοδιατροφής που αναγνωρίζονται ως εξαιρετικής ποιότητας» είπε ο κ. Λουφάκης, αναφέροντας ότι το α’ εξάμηνο 2018 η αξία των εξαχθέντων τροφίμων ήταν 3,2 δισ. ευρώ έναντι 2,9  δισ. το ίδιο διάστημα του 2017 (+12%),  ενώ το μερίδιο των τροφίμων στο σύνολο των εξαγωγών είναι 19,4%. Φέτος η καλή πορεία των εξαγωγών συνεχίζεται και στο α’ εξάμηνο του 2018 η αξία έφτασε στα 16,5 δισ. ευρώ έναντι 14,2 δισ. στο ίδιο διάστημα πέρσι (+15,7%). Αν διατηρηθούν οι ρυθμοί αυτοί η χρονιά θα κλείσει με αξία εξαγωγών στα 33 δισ. ευρώ φέτος.

Η αγορά των ΗΠΑ

Η ΗΠΑ είναι μια αγορά 140 δισ. δολ. και το 65% των καταναλωτών επιλέγει κάποιου είδους ειδικά προϊόντα και τρόφιμα υγιεινής διατροφής. Όπως τόνισαν οι εισηγητές η αγορά είναι τεράστια και χρειάζεται σωστή ανάλυση και στόχευση σε σε συγκεκριμένη υποαγορές, προκειμένου τα ελληνικά προϊόντα μια θέση στα ράφια των σουπερμάρκετ. Ο τζίρος του ηλεκτρονικού εμπορίου φτάνει στα 2,2 δισ. δολ., οπότε αυτό είναι ένα ακόμη κανάλι πωλήσεων που πρέπει να έχουν υπόψη τους οι παραγωγοί. 

Όπως αναφέρθηκε στο συνέδριο οι καταναλωτές δεν αγοράζουν πλέον με μόνο κριτήριο την ευκολία, την τιμή, ή τη γεύση, αλλά το πόσο υγιεινά τρώνε, την ασφάλεια παραγωγής του τροφίμου, το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της εταιρείας παραγωγής, ακόμα και το πόσο κοινωνικά υπεύθυνη είναι. Η ηλικιακή σύνθεση της αγοράς είναι 25% generation Z, 22% οι milenials, 24% οι baby boomers, και ένας στους πέντε ανήκει στην generation X. Αυτές οι κατηγορίες αναζητούν τρόφιμα που μπορούν να καταναλωθούν σε παρέα, σε πάρτι, finger food κτλ.) αλλά και προϊόντα που έχουν μια ιστορία να διηγηθούν και αποτελούν εμπειρία για τον καταναλωτή. 

Σήμερα μία πολύ σημαντική τάση στο τρόφιμο στις ΗΠΑ είναι τα φρέσκα, οργανικά προϊόντα, χωρίς ζάχαρη, με μεγάλη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη, μικρή περιεκτικότητα σε αλάτι και συνθετικά συνθετικά, και εν γένει τα προϊόντα υγιεινής διατροφής. Επίσης οι αμερικανοί καταναλωτές θέλουν να δοκιμάζουν και νέες γεύσεις, γι' αυτό χρειάζεται καλό μάρκετιγκ, ώστε να προβληθούν τα ελληνικά προϊόντα.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία