Νέα όρια ταχύτητας στην ΕΕ: Πώς αντέδρασαν οι χώρες στις ευρωπαϊκές συστάσεις
21/10/2022 11:01
21/10/2022 11:01
Την μείωση των ορίων ταχύτητας στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει προτείνει εδώ και πολύ καιρό το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας (ETSC). Μάλιστα ζητάει επίσημες προτάσεις σχετικά με τις κατάλληλες ταχύτητες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία και αυτή στο παρελθόν, εξέδωσε επίσημη σύσταση για νέα όρια οδήγησης στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Η σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είχε ως αποτέλεσμα αρκετές χώρες να λάβουν μέτρα για τη μείωση των ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων για διαφορετικές κατηγορίες χρηστών του δρόμου.
Τον προηγούμενο μήνα ο πρόσφατα διορισμένος συντονιστής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια, Kristian Schmidt, δήλωσε σε συνεδρίαση της επιτροπής μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ότι η Επιτροπή θα παρακολουθεί τον αντίκτυπο της πρότασης. Πριν τρεις μήνες το ETSC απέστειλε επιστολή στους υπουργούς μεταφορών των 27 κρατών για να ρωτήσει την εξέλιξη του θέματος. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, σύμφωνα με την ενημέρωση που δημοσιοποίησε, έλαβε συνολικά 11 απαντήσεις.
Η Ελλάδα επισήμανε ότι το ελληνικό εθνικό στρατηγικό σχέδιο θα περιλαμβάνει τους στόχους της μείωσης των επαρχιακών δρόμων στα 80 χλμ/ώρα από τα 90χλμ/ώρα που είναι σήμερα, με τη θέσπιση μέγιστης ταχύτητας στις αστικές κατοικημένες περιοχές αυτή των 30 χλμ/ώρα.
Η Βουλγαρία ανέφερε ότι η νέα της Εθνική Υπηρεσία Οδικής Ασφάλειας έχει την άποψη ότι οι μέγιστες ταχύτητες στους δρόμους θα πρέπει να μειωθούν, με στόχο να μειωθεί η μέγιστη ταχύτητα στους αυτοκινητόδρομους από τα 140 χλμ./ώρα σε 130 χλμ./ώρα.
Η Εσθονία απάντησε ότι χρειάζονται περισσότερες πολιτικές συζητήσεις για να ληφθούν αποφάσεις.
Η Λετονία είπε ότι η υψηλότερη ταχύτητα στους κύριους δρόμους της χώρας είναι 110 χλμ./ώρα και ο πρώτος αυτοκινητόδρομος της Λετονίας, ο οποίος βρίσκεται υπό κατασκευή, θα έχει όριο ταχύτητας τα 120 χλμ./ώρα. Είπε, επίσης, ότι σε περιοχές κοντά σε σχολεία, νοσοκομεία κ.α το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας είναι τα 30 χλμ/ώρα.
Ο Σλοβένος υπουργός Υποδομών επισήμανε ότι μελετά προσεκτικά τη δυνατότητα εισαγωγής των συνιστώμενων ορίων ταχύτητας.
Η Δανία επεσήμανε την προσέγγιση της χώρας για την προσαρμογή των ταχυτήτων σύμφωνα με τις ειδικές τοπικές συνθήκες, δηλώνοντας ότι τα προεπιλεγμένα όρια ταχύτητας είναι 80χλμ/ώρα σε επαρχιακούς δρόμους και 50 χλμ/ώρα στους αστικούς δρόμους. Τα όρια όμως μειώνονται σε πολλά μέρη στα 70 χλμ/ώρα και 60χλμ/ώρα σε ορισμένους επαρχιακούς δρόμους, ενώ τα 30 χλμ/ώρα εφαρμόζονται σε πολλές κατοικημένες περιοχές.
Ο υπουργός Μεταφορών του Λουξεμβούργου δήλωσε ότι υποστηρίζει πλήρως την ιδέα της μείωσης της ταχύτητας στους δρόμους, αλλά θα συνεχίσει να ενεργεί κατά περίπτωση. Σημείωσε ότι πολλά τμήματα του επαρχιακού δικτύου περιορίζονται στα 70χλμ/ώρα και οι δήμοι ενθαρρύνονται να μειώσουν τις αστικές ταχύτητες στα 30 χλμ/ώρα και κατά περίπτωση σε ορισμένες περιοχές στα 20 χλμ/ώρα.
Ο υπουργός Υποδομών της Ολλανδίας σημείωσε ότι η χώρα μείωσε το όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους στα 100 χλμ/ώρα (μεταξύ 06:00 και 19:00) τον Μάρτιο του 2020. Η μέγιστη ταχύτητα σε δρόμους εκτός κατοικημένων περιοχών είναι 80 χλμ/ώρα, αλλά οι δρόμοι πρόσβασης εκτός κατοικημένων περιοχών συνήθως ορίζονται στα 60 χλμ/ώρα. Στις αστικές περιοχές, περίπου το 70% των δρόμων έχουν μέγιστη ταχύτητα 30 χλμ/ώρα, αλλά οι περιοχές χαμηλής κυκλοφορίας, όπου τα παιδιά παίζουν συχνά στο δρόμο, η μέγιστη ταχύτητα είναι 15 χλμ/ώρα.
Η Ισπανία επεσήμανε ότι η χώρα υποστηρίζει πλήρως τις αρχές της προσέγγισης της ασφαλούς οδήγησης. Ανέφερε ότι 10.000 χιλιόμετρα υπεραστικών δρόμων είχαν χαμηλότερο όριο ταχύτητας 90 χλμ/ώρα (από 100 χλμ/ώρα) από τα τέλη Ιανουαρίου 2019 και ότι κατά το πρώτο έτος εφαρμογής, οι θάνατοι σε αυτούς τους δρόμους μειώθηκαν κατά 10%. Το υπουργείο υπογράμμισε επίσης την πρόσφατη κίνηση της Ισπανίας, τον Μάιο του 2021, να μειώσει το όριο ταχύτητας στην πόλη. Αποτέλεσμα: οι θάνατοι στους αστικούς δρόμους μειώθηκαν επίσης κατά 10% τους πρώτους οκτώ μήνες εφαρμογής.
Η Σουηδία επεσήμανε την υιοθέτηση του Vision Zero το 1997 και την πολιτική της για τον καθορισμό ορίων ταχύτητας με βάση τα τεχνικά πρότυπα δρόμων και οχημάτων.
Τέλος, αξιωματούχος του γερμανικού υπουργείου Μεταφορών δήλωσε ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεν πιστεύει ότι η θέσπιση γενικού ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους είναι σκόπιμη και ότι η πολιτική κινητικότητας πρέπει να επιτύχει μια δίκαιη ισορροπία μεταξύ του σεβασμού των δικαιωμάτων των πολιτών στην ατομική ελευθερία και της επιβολής των απαραίτητων κανόνων οδικής ασφάλειας. Ο αξιωματούχος είπε επίσης ότι «οι γερμανικοί αυτοκινητόδρομοι είναι από τους ασφαλέστερους στον κόσμο», αν και σε σύγκριση με τις ευρωπαϊκές χώρες, η Γερμανία κατατάχθηκε μόνο στη 10η θέση σε μια κατάταξη που συνέταξε το ETSC το 2015.
Οι κυβερνήσεις της Αυστρίας, του Βελγίου, της Κροατίας, της Κύπρου, της Τσεχικής Δημοκρατίας, της Φινλανδίας, της Γαλλίας, της Ουγγαρίας, της Ιρλανδίας, της Ιταλίας, της Λιθουανίας, της Μάλτας, της Πολωνίας, της Πορτογαλίας, της Ρουμανίας και της Σλοβακίας δεν απάντησαν.
Την μείωση των ορίων ταχύτητας στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει προτείνει εδώ και πολύ καιρό το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας (ETSC). Μάλιστα ζητάει επίσημες προτάσεις σχετικά με τις κατάλληλες ταχύτητες από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία και αυτή στο παρελθόν, εξέδωσε επίσημη σύσταση για νέα όρια οδήγησης στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Η σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είχε ως αποτέλεσμα αρκετές χώρες να λάβουν μέτρα για τη μείωση των ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων για διαφορετικές κατηγορίες χρηστών του δρόμου.
Τον προηγούμενο μήνα ο πρόσφατα διορισμένος συντονιστής της ΕΕ για την οδική ασφάλεια, Kristian Schmidt, δήλωσε σε συνεδρίαση της επιτροπής μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ότι η Επιτροπή θα παρακολουθεί τον αντίκτυπο της πρότασης. Πριν τρεις μήνες το ETSC απέστειλε επιστολή στους υπουργούς μεταφορών των 27 κρατών για να ρωτήσει την εξέλιξη του θέματος. Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, σύμφωνα με την ενημέρωση που δημοσιοποίησε, έλαβε συνολικά 11 απαντήσεις.
Η Ελλάδα επισήμανε ότι το ελληνικό εθνικό στρατηγικό σχέδιο θα περιλαμβάνει τους στόχους της μείωσης των επαρχιακών δρόμων στα 80 χλμ/ώρα από τα 90χλμ/ώρα που είναι σήμερα, με τη θέσπιση μέγιστης ταχύτητας στις αστικές κατοικημένες περιοχές αυτή των 30 χλμ/ώρα.
Η Βουλγαρία ανέφερε ότι η νέα της Εθνική Υπηρεσία Οδικής Ασφάλειας έχει την άποψη ότι οι μέγιστες ταχύτητες στους δρόμους θα πρέπει να μειωθούν, με στόχο να μειωθεί η μέγιστη ταχύτητα στους αυτοκινητόδρομους από τα 140 χλμ./ώρα σε 130 χλμ./ώρα.
Η Εσθονία απάντησε ότι χρειάζονται περισσότερες πολιτικές συζητήσεις για να ληφθούν αποφάσεις.
Η Λετονία είπε ότι η υψηλότερη ταχύτητα στους κύριους δρόμους της χώρας είναι 110 χλμ./ώρα και ο πρώτος αυτοκινητόδρομος της Λετονίας, ο οποίος βρίσκεται υπό κατασκευή, θα έχει όριο ταχύτητας τα 120 χλμ./ώρα. Είπε, επίσης, ότι σε περιοχές κοντά σε σχολεία, νοσοκομεία κ.α το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας είναι τα 30 χλμ/ώρα.
Ο Σλοβένος υπουργός Υποδομών επισήμανε ότι μελετά προσεκτικά τη δυνατότητα εισαγωγής των συνιστώμενων ορίων ταχύτητας.
Η Δανία επεσήμανε την προσέγγιση της χώρας για την προσαρμογή των ταχυτήτων σύμφωνα με τις ειδικές τοπικές συνθήκες, δηλώνοντας ότι τα προεπιλεγμένα όρια ταχύτητας είναι 80χλμ/ώρα σε επαρχιακούς δρόμους και 50 χλμ/ώρα στους αστικούς δρόμους. Τα όρια όμως μειώνονται σε πολλά μέρη στα 70 χλμ/ώρα και 60χλμ/ώρα σε ορισμένους επαρχιακούς δρόμους, ενώ τα 30 χλμ/ώρα εφαρμόζονται σε πολλές κατοικημένες περιοχές.
Ο υπουργός Μεταφορών του Λουξεμβούργου δήλωσε ότι υποστηρίζει πλήρως την ιδέα της μείωσης της ταχύτητας στους δρόμους, αλλά θα συνεχίσει να ενεργεί κατά περίπτωση. Σημείωσε ότι πολλά τμήματα του επαρχιακού δικτύου περιορίζονται στα 70χλμ/ώρα και οι δήμοι ενθαρρύνονται να μειώσουν τις αστικές ταχύτητες στα 30 χλμ/ώρα και κατά περίπτωση σε ορισμένες περιοχές στα 20 χλμ/ώρα.
Ο υπουργός Υποδομών της Ολλανδίας σημείωσε ότι η χώρα μείωσε το όριο ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους στα 100 χλμ/ώρα (μεταξύ 06:00 και 19:00) τον Μάρτιο του 2020. Η μέγιστη ταχύτητα σε δρόμους εκτός κατοικημένων περιοχών είναι 80 χλμ/ώρα, αλλά οι δρόμοι πρόσβασης εκτός κατοικημένων περιοχών συνήθως ορίζονται στα 60 χλμ/ώρα. Στις αστικές περιοχές, περίπου το 70% των δρόμων έχουν μέγιστη ταχύτητα 30 χλμ/ώρα, αλλά οι περιοχές χαμηλής κυκλοφορίας, όπου τα παιδιά παίζουν συχνά στο δρόμο, η μέγιστη ταχύτητα είναι 15 χλμ/ώρα.
Η Ισπανία επεσήμανε ότι η χώρα υποστηρίζει πλήρως τις αρχές της προσέγγισης της ασφαλούς οδήγησης. Ανέφερε ότι 10.000 χιλιόμετρα υπεραστικών δρόμων είχαν χαμηλότερο όριο ταχύτητας 90 χλμ/ώρα (από 100 χλμ/ώρα) από τα τέλη Ιανουαρίου 2019 και ότι κατά το πρώτο έτος εφαρμογής, οι θάνατοι σε αυτούς τους δρόμους μειώθηκαν κατά 10%. Το υπουργείο υπογράμμισε επίσης την πρόσφατη κίνηση της Ισπανίας, τον Μάιο του 2021, να μειώσει το όριο ταχύτητας στην πόλη. Αποτέλεσμα: οι θάνατοι στους αστικούς δρόμους μειώθηκαν επίσης κατά 10% τους πρώτους οκτώ μήνες εφαρμογής.
Η Σουηδία επεσήμανε την υιοθέτηση του Vision Zero το 1997 και την πολιτική της για τον καθορισμό ορίων ταχύτητας με βάση τα τεχνικά πρότυπα δρόμων και οχημάτων.
Τέλος, αξιωματούχος του γερμανικού υπουργείου Μεταφορών δήλωσε ότι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση δεν πιστεύει ότι η θέσπιση γενικού ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους είναι σκόπιμη και ότι η πολιτική κινητικότητας πρέπει να επιτύχει μια δίκαιη ισορροπία μεταξύ του σεβασμού των δικαιωμάτων των πολιτών στην ατομική ελευθερία και της επιβολής των απαραίτητων κανόνων οδικής ασφάλειας. Ο αξιωματούχος είπε επίσης ότι «οι γερμανικοί αυτοκινητόδρομοι είναι από τους ασφαλέστερους στον κόσμο», αν και σε σύγκριση με τις ευρωπαϊκές χώρες, η Γερμανία κατατάχθηκε μόνο στη 10η θέση σε μια κατάταξη που συνέταξε το ETSC το 2015.
Οι κυβερνήσεις της Αυστρίας, του Βελγίου, της Κροατίας, της Κύπρου, της Τσεχικής Δημοκρατίας, της Φινλανδίας, της Γαλλίας, της Ουγγαρίας, της Ιρλανδίας, της Ιταλίας, της Λιθουανίας, της Μάλτας, της Πολωνίας, της Πορτογαλίας, της Ρουμανίας και της Σλοβακίας δεν απάντησαν.
ΣΧΟΛΙΑ