Ντίνος Μπενρουμπή στη «ΜτΚ»: Το FlyOver δεν είναι μόνο η γέφυρα αλλά η πλήρης ανακατασκευή της εσωτερικής περιφερειακής
07/01/2025 07:00
07/01/2025 07:00
Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025 η γέφυρα του FlyOver θα αρχίσει να παίρνει μορφή, με την αρχή της σκυροδέτησης της γέφυρας Τ9. Όμως το έργο στην ολότητα του αφορά σχεδόν την πλήρη ανακατασκευή όλης της εσωτερικής περιφερειακής, τονίζει στη «ΜτΚ» ο Ντίνος Μπενρουμπή, αντιπρόεδρος και CEO - METKA ATE, μέλος της κατασκευάστριας κοινοπραξίας του FlyOver.
Στον χρόνο που πέρασε έχει εκτελεστεί το 15%-20% του έργου και όλα τα μέτωπα του FlyOver βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, με τις εργασίες να προχωρούν με ταχείς ρυθμούς, όπως σημειώνει ο κ. Μπενρουμπή.
Ως προς το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης αναφέρει ότι η σημερινή εγκεκριμένη προθεσμία περάτωσης του έργου είναι 14 Μαΐου 2027, όμως «από την εμπειρία μας είναι πολύ νωρίς, σχεδόν τρία χρόνια πριν το προγραμματισμένο πέρας του έργου να συζητάμε για ακριβείς ημερομηνίες».
Τι κατασκευάστηκε τον χρόνο που πέρασε και σε ποια φάση βρίσκεται το έργο σήμερα;
Αυτή τη στιγμή σχεδόν όλοι οι εργοταξιακοί χώροι έχουν παραδοθεί και όλα σχεδόν τα μέτωπα που είναι κρίσιμα για την περάτωση του έργου έχουν αποδοθεί στον κατασκευαστή.
Όπως βλέπουν με τα μάτια τους όλοι οι συμπατριώτες μου Θεσσαλονικείς, όλα τα μέτωπα του FlyOver βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και λόγω της φύσης του έργου τα μέτωπα αυτά είναι πολλά. Είναι σαφές ότι η πεμπτουσία του έργου είναι η κατασκευή της υπερυψωμένης οδού, δηλαδή της γέφυρας Τ9, που αυτό άλλωστε είναι και το FlyOver, χωρίς όμως σε καμία περίπτωση το έργο να αποτελείται μόνο από αυτή τη γέφυρα. Το έργο στην ολότητα του αφορά σχεδόν την πλήρη ανακατασκευή όλης της εσωτερικής περιφερειακής.
Όσον αφορά την ίδια τη γέφυρα, έχουν προχωρήσει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό όλες οι εκσκαφές των μεγάλων ορυγμάτων και έχει ξεκινήσει με ταχύ ρυθμό η κατασκευή των βάθρων στήριξής της, καθώς και η συναρμολόγηση του μεταλλικού κυλιόμενου καλουπιού, με το οποίο θα γίνει η σκυροδέτησή της. Εκτός του μετώπου της γέφυρας, δουλεύονται εντατικά το μέτωπο του τεχνικού Τ8 στην περιοχή των νοσοκομείων και του τεχνικού Τ21 στην περιοχή των Κωνσταντινοπολίτικων και παράλληλα προχωρούν δεκάδες μικρότερες εργασίες, που όμως είναι απαραίτητες για την ολοκλήρωση του έργου. Σε κάθε περίπτωση, είναι ένα έργο που βρίσκεται ακόμα στην αρχή του.
Τι ποσοστό του φυσικού αντικειμένου έχει ολοκληρωθεί;
Το ποσοστό του έργου που έχει εκτελεστεί είναι της τάξης του 15-20% που είναι ικανοποιητικό, αν σκεφτεί κανείς ότι όλα τα έργα πολυετούς εκτέλεσης απαιτούν κάποιο χρόνο για να αποκτήσουν ρυθμό. Το βέβαιο είναι, ότι έχει αποκτηθεί πλέον κανονικός ρυθμός εκτέλεσης. Στο έργο σήμερα εργάζονται περί τα 350 άτομα και άνω των 100 βαρέων μηχανημάτων.
Ποια είναι τα επόμενα ορόσημα στην κατασκευή του έργου;
Όσον με αφορά, το σοβαρότερο επόμενο ορόσημο στην κατασκευή του έργου είναι η έναρξη της σκυροδέτησης της γέφυρας Τ9, δηλαδή του FlyOver, η οποία τοποθετείται προς το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025.
Εκφράζονται πολλά παράπονα από οδηγούς σχετικά με την ελλιπή σήμανση στις εξόδους της περιφερειακής οδού που δημιουργούν προβλήματα. Τίνος αρμοδιότητα είναι;
Όταν υπάρχει ένα πρόβλημα ασφάλειας, το τελευταίο που με ενδιαφέρει είναι ποιανού αρμοδιότητα είναι να το λύσει, απλά πρέπει να λυθεί, τελεία! Για το συγκεκριμένο, στο οποίο αναφέρεστε, σας διαβεβαιώ, ότι ασχέτως αρμοδιότητας, θα γίνουν άμεσες ενέργειες, αν και όπου υπάρχει πρόβλημα ελλιπούς σήμανσης στις εξόδους, να αποκατασταθεί άμεσα. Στο σημείο αυτό βέβαια θα ήθελα να επισημάνω, ότι στον περιφερειακό κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου γίνονται συνεχείς κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, οι οποίες στηρίζονται σε κυκλοφοριακές μελέτες και εφαρμόζονται πάντα μόνο μετά από έγκριση της Αναθέτουσας Αρχής. Σε κάθε περίπτωση, όπως είπα, η ουσία μετράει και αν υπάρχει κάτι να γίνει, προφανώς θα γίνει άμεσα.
Πώς προχωρά το έργο σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα;
Όπως γνωρίζετε, το FlyOver είναι ένα έργο με διάρκεια εκτέλεσης 4 ετών. Στο ξεκίνημά του είχαν παρουσιαστεί διάφορες καθυστερήσεις, ωστόσο, αυτή τη στιγμή το έργο πλέον εκτελείται με ταχύ ρυθμό σε όλα τα κύρια μέτωπα, με στόχο να τελειώσει εντός χρονοδιαγράμματος. Για ένα έργο που προβλέπεται να περατωθεί μετά από κάποια χρόνια είναι πάρα πολύ νωρίς, για να μπορεί να μιλάει κάποιος με μεγάλη ακρίβεια.
Πόσο θα επηρεάσει το χρονοδιάγραμμα και τον προϋπολογισμό του έργου η απόφαση της αναθέτουσας αρχής για μετάθεση της έναρξης εργασιών κατά έξι μήνες;
Με την απόφαση της αναθέτουσας αρχής μετατίθεται το πέρας του έργου στις 14 Μαΐου 2027. Όπως, επίσης, γνωρίζετε κάθε καθυστέρηση στην περάτωση ενός έργου, προφανώς δημιουργεί κάποια κόστη, αλλά αυτή τη στιγμή το σημαντικό δεν είναι αυτό, αλλά το έργο να προχωρήσει σωστά στις ράγες του και να εκτελεστεί σωστά και εμπρόθεσμα.
Ζητήθηκε είτε από εσάς είτε από το δημόσιο και νέα τροποποίηση του χρονοδιαγράμματος, που μεταθέτει το χρονοδιάγραμμα πέραν της 14ης Μαΐου 2027;
Η σημερινή εγκεκριμένη προθεσμία περάτωσης του έργου είναι 14 Μαΐου 2027, όμως από την εμπειρία μας είναι πολύ νωρίς, σχεδόν τρία χρόνια πριν το προγραμματισμένο πέρας του έργου να συζητάμε για ακριβείς ημερομηνίες. Όλα τα έργα, και ειδικά έργα αυτού του μεγέθους και της πολυπλοκότητας, μπορεί ανά πάσα στιγμή να βγάλουν απρόβλεπτα προβλήματα, τα οποία μπορεί να επηρεάσουν και το κόστος και τον χρόνο εκτέλεσής τους.
Ειδικά για το FlyOver πρέπει να αναφέρω ότι αντιμετώπισε σημαντικές δικαστικές εμπλοκές και ότι αυτή τη στιγμή αναμένονται δύο σχετικές αποφάσεις του ΣτΕ σε αιτήσεις ακύρωσης, οπότε ακόμα είναι νωρίς για να μιλάμε για συγκεκριμένες ημερομηνίες σε επίπεδο μήνα ή ημέρας. Βέβαια οι πρώτες αποφάσεις του ΣτΕ που έχουν βγει επί αιτήσεων αναστολής αλλά και μίας τρίτης αίτησης ακύρωσης ήταν υπέρ του έργου, κάτι που μας κάνει αισιόδοξους για τα επερχόμενα.
Σε κάθε περίπτωση τα προβλήματα σε ένα μεγάλο τεχνικό έργο είναι μέσα στη ζωή και γι’ αυτό στα μεγάλα και δύσκολα έργα πρέπει να επιλέγονται μεγάλοι και έμπειροι κατασκευαστές, όπως είναι η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, ώστε να μπορούν να δίνουν γρήγορες και σωστές λύσεις και παράλληλα και η Αναθέτουσα Αρχή να συμπράττει με ζέση και επιμέλεια στην ταχεία επίλυση των προβλημάτων, όπως άλλωστε γίνεται.
Κατά την κατασκευή του έργου χρειάστηκε να κοπεί μεγάλος αριθμός δέντρων. Υπάρχει σχεδιασμός για αναπλήρωσή τους; Και αν ναι, πόσα δέντρα σχεδιάζεται να φυτευτούν, σε ποια περιοχή και πότε;
Στο θέμα των φυτεύσεων θέλω να επισημάνω τα εξής. Υπάρχουν τριών ειδών φυτεύσεις, οι δύο πρώτες είναι υποχρέωση του ΙΦΣ (σ.σ. Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης( και του αναδόχου αλλά υπάρχει και μία τρίτη εθελοντική. Τι εννοώ!
Καταρχήν οφείλουμε να φυτεύσουμε τα πρανή και διάφορα άλλα σημεία που έχουμε επέμβει πλησίον της οδού, όπως ρητά προβλέπουν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου. Άλλωστε να σημειώσω ότι και η υλοτόμηση που έγινε, έχει γίνει κυρίως επί των πρανών της οδού ή πολύ πλησίον αυτής.
Κατά δεύτερον, υπάρχει υποχρέωση αναδάσωσης έκτασης υπερδιπλάσιας της υλοτομηθείσας, η οποία, όπως προανέφερα, έγινε πλησίον του έργου, και η οποία θα γίνει στην περιοχή Δρυμός. Η περιοχή αναδάσωσης δεν είναι επιλογή του αναδόχου αλλά υποδεικνύεται από τις Δασικές Υπηρεσίες.
Και τρίτον, ο ΙΦΣ και ο ανάδοχος βρίσκονται σε συνεννόηση με τις δασικές υπηρεσίες, ώστε να διερευνηθεί η ύπαρξη τυχόν αναδασωτέας περιοχής εντός του δάσους του Σέιχ Σου, στην οποία να γίνει κάποια εθελοντική αναδάσωση. Ευελπιστούμε αυτές οι συνεννοήσεις να οδηγήσουν σύντομα σε κάποιο αποτέλεσμα.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 05.01.2024
Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2025 η γέφυρα του FlyOver θα αρχίσει να παίρνει μορφή, με την αρχή της σκυροδέτησης της γέφυρας Τ9. Όμως το έργο στην ολότητα του αφορά σχεδόν την πλήρη ανακατασκευή όλης της εσωτερικής περιφερειακής, τονίζει στη «ΜτΚ» ο Ντίνος Μπενρουμπή, αντιπρόεδρος και CEO - METKA ATE, μέλος της κατασκευάστριας κοινοπραξίας του FlyOver.
Στον χρόνο που πέρασε έχει εκτελεστεί το 15%-20% του έργου και όλα τα μέτωπα του FlyOver βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη, με τις εργασίες να προχωρούν με ταχείς ρυθμούς, όπως σημειώνει ο κ. Μπενρουμπή.
Ως προς το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης αναφέρει ότι η σημερινή εγκεκριμένη προθεσμία περάτωσης του έργου είναι 14 Μαΐου 2027, όμως «από την εμπειρία μας είναι πολύ νωρίς, σχεδόν τρία χρόνια πριν το προγραμματισμένο πέρας του έργου να συζητάμε για ακριβείς ημερομηνίες».
Τι κατασκευάστηκε τον χρόνο που πέρασε και σε ποια φάση βρίσκεται το έργο σήμερα;
Αυτή τη στιγμή σχεδόν όλοι οι εργοταξιακοί χώροι έχουν παραδοθεί και όλα σχεδόν τα μέτωπα που είναι κρίσιμα για την περάτωση του έργου έχουν αποδοθεί στον κατασκευαστή.
Όπως βλέπουν με τα μάτια τους όλοι οι συμπατριώτες μου Θεσσαλονικείς, όλα τα μέτωπα του FlyOver βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και λόγω της φύσης του έργου τα μέτωπα αυτά είναι πολλά. Είναι σαφές ότι η πεμπτουσία του έργου είναι η κατασκευή της υπερυψωμένης οδού, δηλαδή της γέφυρας Τ9, που αυτό άλλωστε είναι και το FlyOver, χωρίς όμως σε καμία περίπτωση το έργο να αποτελείται μόνο από αυτή τη γέφυρα. Το έργο στην ολότητα του αφορά σχεδόν την πλήρη ανακατασκευή όλης της εσωτερικής περιφερειακής.
Όσον αφορά την ίδια τη γέφυρα, έχουν προχωρήσει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό όλες οι εκσκαφές των μεγάλων ορυγμάτων και έχει ξεκινήσει με ταχύ ρυθμό η κατασκευή των βάθρων στήριξής της, καθώς και η συναρμολόγηση του μεταλλικού κυλιόμενου καλουπιού, με το οποίο θα γίνει η σκυροδέτησή της. Εκτός του μετώπου της γέφυρας, δουλεύονται εντατικά το μέτωπο του τεχνικού Τ8 στην περιοχή των νοσοκομείων και του τεχνικού Τ21 στην περιοχή των Κωνσταντινοπολίτικων και παράλληλα προχωρούν δεκάδες μικρότερες εργασίες, που όμως είναι απαραίτητες για την ολοκλήρωση του έργου. Σε κάθε περίπτωση, είναι ένα έργο που βρίσκεται ακόμα στην αρχή του.
Τι ποσοστό του φυσικού αντικειμένου έχει ολοκληρωθεί;
Το ποσοστό του έργου που έχει εκτελεστεί είναι της τάξης του 15-20% που είναι ικανοποιητικό, αν σκεφτεί κανείς ότι όλα τα έργα πολυετούς εκτέλεσης απαιτούν κάποιο χρόνο για να αποκτήσουν ρυθμό. Το βέβαιο είναι, ότι έχει αποκτηθεί πλέον κανονικός ρυθμός εκτέλεσης. Στο έργο σήμερα εργάζονται περί τα 350 άτομα και άνω των 100 βαρέων μηχανημάτων.
Ποια είναι τα επόμενα ορόσημα στην κατασκευή του έργου;
Όσον με αφορά, το σοβαρότερο επόμενο ορόσημο στην κατασκευή του έργου είναι η έναρξη της σκυροδέτησης της γέφυρας Τ9, δηλαδή του FlyOver, η οποία τοποθετείται προς το τέλος του πρώτου τριμήνου του 2025.
Εκφράζονται πολλά παράπονα από οδηγούς σχετικά με την ελλιπή σήμανση στις εξόδους της περιφερειακής οδού που δημιουργούν προβλήματα. Τίνος αρμοδιότητα είναι;
Όταν υπάρχει ένα πρόβλημα ασφάλειας, το τελευταίο που με ενδιαφέρει είναι ποιανού αρμοδιότητα είναι να το λύσει, απλά πρέπει να λυθεί, τελεία! Για το συγκεκριμένο, στο οποίο αναφέρεστε, σας διαβεβαιώ, ότι ασχέτως αρμοδιότητας, θα γίνουν άμεσες ενέργειες, αν και όπου υπάρχει πρόβλημα ελλιπούς σήμανσης στις εξόδους, να αποκατασταθεί άμεσα. Στο σημείο αυτό βέβαια θα ήθελα να επισημάνω, ότι στον περιφερειακό κατά τη διάρκεια εκτέλεσης του έργου γίνονται συνεχείς κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, οι οποίες στηρίζονται σε κυκλοφοριακές μελέτες και εφαρμόζονται πάντα μόνο μετά από έγκριση της Αναθέτουσας Αρχής. Σε κάθε περίπτωση, όπως είπα, η ουσία μετράει και αν υπάρχει κάτι να γίνει, προφανώς θα γίνει άμεσα.
Πώς προχωρά το έργο σε σχέση με το χρονοδιάγραμμα;
Όπως γνωρίζετε, το FlyOver είναι ένα έργο με διάρκεια εκτέλεσης 4 ετών. Στο ξεκίνημά του είχαν παρουσιαστεί διάφορες καθυστερήσεις, ωστόσο, αυτή τη στιγμή το έργο πλέον εκτελείται με ταχύ ρυθμό σε όλα τα κύρια μέτωπα, με στόχο να τελειώσει εντός χρονοδιαγράμματος. Για ένα έργο που προβλέπεται να περατωθεί μετά από κάποια χρόνια είναι πάρα πολύ νωρίς, για να μπορεί να μιλάει κάποιος με μεγάλη ακρίβεια.
Πόσο θα επηρεάσει το χρονοδιάγραμμα και τον προϋπολογισμό του έργου η απόφαση της αναθέτουσας αρχής για μετάθεση της έναρξης εργασιών κατά έξι μήνες;
Με την απόφαση της αναθέτουσας αρχής μετατίθεται το πέρας του έργου στις 14 Μαΐου 2027. Όπως, επίσης, γνωρίζετε κάθε καθυστέρηση στην περάτωση ενός έργου, προφανώς δημιουργεί κάποια κόστη, αλλά αυτή τη στιγμή το σημαντικό δεν είναι αυτό, αλλά το έργο να προχωρήσει σωστά στις ράγες του και να εκτελεστεί σωστά και εμπρόθεσμα.
Ζητήθηκε είτε από εσάς είτε από το δημόσιο και νέα τροποποίηση του χρονοδιαγράμματος, που μεταθέτει το χρονοδιάγραμμα πέραν της 14ης Μαΐου 2027;
Η σημερινή εγκεκριμένη προθεσμία περάτωσης του έργου είναι 14 Μαΐου 2027, όμως από την εμπειρία μας είναι πολύ νωρίς, σχεδόν τρία χρόνια πριν το προγραμματισμένο πέρας του έργου να συζητάμε για ακριβείς ημερομηνίες. Όλα τα έργα, και ειδικά έργα αυτού του μεγέθους και της πολυπλοκότητας, μπορεί ανά πάσα στιγμή να βγάλουν απρόβλεπτα προβλήματα, τα οποία μπορεί να επηρεάσουν και το κόστος και τον χρόνο εκτέλεσής τους.
Ειδικά για το FlyOver πρέπει να αναφέρω ότι αντιμετώπισε σημαντικές δικαστικές εμπλοκές και ότι αυτή τη στιγμή αναμένονται δύο σχετικές αποφάσεις του ΣτΕ σε αιτήσεις ακύρωσης, οπότε ακόμα είναι νωρίς για να μιλάμε για συγκεκριμένες ημερομηνίες σε επίπεδο μήνα ή ημέρας. Βέβαια οι πρώτες αποφάσεις του ΣτΕ που έχουν βγει επί αιτήσεων αναστολής αλλά και μίας τρίτης αίτησης ακύρωσης ήταν υπέρ του έργου, κάτι που μας κάνει αισιόδοξους για τα επερχόμενα.
Σε κάθε περίπτωση τα προβλήματα σε ένα μεγάλο τεχνικό έργο είναι μέσα στη ζωή και γι’ αυτό στα μεγάλα και δύσκολα έργα πρέπει να επιλέγονται μεγάλοι και έμπειροι κατασκευαστές, όπως είναι η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, ώστε να μπορούν να δίνουν γρήγορες και σωστές λύσεις και παράλληλα και η Αναθέτουσα Αρχή να συμπράττει με ζέση και επιμέλεια στην ταχεία επίλυση των προβλημάτων, όπως άλλωστε γίνεται.
Κατά την κατασκευή του έργου χρειάστηκε να κοπεί μεγάλος αριθμός δέντρων. Υπάρχει σχεδιασμός για αναπλήρωσή τους; Και αν ναι, πόσα δέντρα σχεδιάζεται να φυτευτούν, σε ποια περιοχή και πότε;
Στο θέμα των φυτεύσεων θέλω να επισημάνω τα εξής. Υπάρχουν τριών ειδών φυτεύσεις, οι δύο πρώτες είναι υποχρέωση του ΙΦΣ (σ.σ. Ιδιωτικού Φορέα Σύμπραξης( και του αναδόχου αλλά υπάρχει και μία τρίτη εθελοντική. Τι εννοώ!
Καταρχήν οφείλουμε να φυτεύσουμε τα πρανή και διάφορα άλλα σημεία που έχουμε επέμβει πλησίον της οδού, όπως ρητά προβλέπουν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου. Άλλωστε να σημειώσω ότι και η υλοτόμηση που έγινε, έχει γίνει κυρίως επί των πρανών της οδού ή πολύ πλησίον αυτής.
Κατά δεύτερον, υπάρχει υποχρέωση αναδάσωσης έκτασης υπερδιπλάσιας της υλοτομηθείσας, η οποία, όπως προανέφερα, έγινε πλησίον του έργου, και η οποία θα γίνει στην περιοχή Δρυμός. Η περιοχή αναδάσωσης δεν είναι επιλογή του αναδόχου αλλά υποδεικνύεται από τις Δασικές Υπηρεσίες.
Και τρίτον, ο ΙΦΣ και ο ανάδοχος βρίσκονται σε συνεννόηση με τις δασικές υπηρεσίες, ώστε να διερευνηθεί η ύπαρξη τυχόν αναδασωτέας περιοχής εντός του δάσους του Σέιχ Σου, στην οποία να γίνει κάποια εθελοντική αναδάσωση. Ευελπιστούμε αυτές οι συνεννοήσεις να οδηγήσουν σύντομα σε κάποιο αποτέλεσμα.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 05.01.2024
ΣΧΟΛΙΑ