Ο δρόμος Θεσσαλονίκης – Ν. Μουδανιών, η συνεχιζόμενη διαμάχη ΟΑΣΘ-”Ηρακλή”, ο διάλογος και η προπαγάνδα. Γράφει ο Σαλονικιός
09/04/2024 07:00
09/04/2024 07:00
Η προσοχή όλων στη Θεσσαλονίκη, όσον αφορά τα έργα υποδομής, έχει στραφεί αυτόν τον καιρό σε όσα γίνονται στην περιφερειακή με το Flyover. Και είναι λογικό καθώς οι εργασίες που ξεκίνησαν από τον περασμένο Νοέμβριο έχουν επιπτώσεις στη λειτουργία της πόλης. Ωστόσο, ένα εξίσου σημαντικό έργο έχει μπει προς το παρόν στον πάγο περιμένοντας την ετυμηγορία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Πρόκειται για το έργο της λειτουργικής αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών, στο τμήμα του από τον ανισόπεδο κόμβο Κ12, στην περιοχή του νοσοκομείου Άγιος Παύλος έως την αερογέφυρα της Θέρμης.
Η δημοπράτηση του έργου έγινε τον Φεβρουάριο του 2023. Στο διαγωνισμό προσήλθαν και κατέθεσαν προσφορές τρεις εταιρείες, η ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ που ήταν και ο μειοδότης, η ΕΚΤΕΡ και η ΤΕΝΑ. Ωστόσο ο δεύτερος μειοδότης, η ΕΚΤΕΡ στράφηκε εναντίον του πρώτου, καταθέτοντας προσφυγή στο ΣτΕ και με τον ίδιο τρόπο ανταπάντησε και η ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ.
Η συζήτηση στο ανώτατο δικαστήριο είχε προσδιοριστεί για τον περασμένο Νοέμβριο. Τελικά, έπειτα από κάποιες αναβολές, εξ αιτίας της αποχής των δικηγόρων, η εκδίκαση έγινε στις 19 του περασμένου Μαρτίου. Η απόφαση αναμένεται μέσα στις προσεχείς εβδομάδες.
Στην Περιφέρεια, η οποία τρέχει το έργο, ελπίζουν να ξεκαθαρίσει σύντομα η κατάσταση ώστε να προχωρήσουν στην υπογραφή της σύμβασης, το αργότερο ως το καλοκαίρι. Ο χρόνος πιέζει πάρα πολύ καθώς το έργο χρηματοδοτείται κατά 30 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης (τα υπόλοιπα 7 εκατ. τα βάζει η Περιφέρεια), ποσόν το οποίο θα πρέπει να απορροφηθεί ως τον Οκτώβριο του 2026. Η περίοδος ολοκλήρωσης του έργου είναι είκοσι μήνες, συνεπώς θα πρέπει να ξεκινήσει οπωσδήποτε μέχρι το τέλος του χρόνου.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο προβλέπει τη μετατροπή ουσιαστικά σε κλειστό αυτοκινητόδρομο του τμήματος αυτού της Θεσσαλονίκης–Ν. Μουδανιών. Σε αυτό το τμήμα του δρόμου υπάρχουν σήμερα περίπου δεκαπέντε παράτυπες είσοδοι και έξοδοι στον αυτοκινητόδρομο από τους παρόδιους δρόμους, προκαλώντας σημαντικά προβλήματα ασφάλειας καθώς και αρκετά ατυχήματα. Όλες αυτές οι είσοδοι – έξοδοι θα κλείσουν και η επικοινωνία με τον αυτοκινητόδρομο θα γίνεται μόνον από τέσσερα σημεία. Προβλέπεται παράλληλα η αναβάθμιση του υφιστάμενου κόμβου της Θέρμης καθώς και η κατασκευή ενός ακόμη, κοντά σ' αυτόν, στην περιοχή των εκπαιδευτηρίων όπως ονομάζεται (προέκταση του δρόμου Πανοράματος – Θέρμης).
Δοκιμαστικά δρομολόγια
Οι πιο παρατηρητικοί ίσως έχετε εντοπίσει κάποιο από τα πρώτα έξι, από τα συνολικά 110 ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία εκτελούν δοκιμαστικά δρομολόγια στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Ξεκίνησαν από το περασμένο Σάββατο και θα τρέξουν πέντε χιλιάδες χιλιόμετρα. Τα πέντε εξ αυτών κινούνται σε λεωφορειακές γραμμές της δυτικής Θεσσαλονίκης, όπου και θα ενταχθούν προς το τέλος Μαΐου, ενώ το έκτο πάει προς αεροδρόμιο. Όπως είναι ήδη γνωστό, στα οχήματα αυτά έχουν τοποθετηθεί σάκοι με άμμο, βάρους περίπου δυόμισι τόνων, όσο θα είναι και το βάρος των επιβατών όταν το λεωφορείο θα είναι μισογεμάτο, προκειμένου τα συμπεράσματα να είναι αξιόπιστα.
Στο μεταξύ, χθες, είχαμε άλλη μία εξέλιξη στη δικαστική διαμάχη μεταξύ ΟΑΣΘ και συνεταιρισμού “Ηρακλή” από τον οποίο μισθώνει ο Οργανισμός τα ακίνητα που χρησιμοποιεί (αμαξοστάσια και γραφεία). Όπως σας είχα ενημερώσει, ο “Ηρακλής” είχε καταθέσει την Παρασκευή ασφαλιστικά μέτρα ζητώντας να απομακρυνθούν από το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης οι δύο φορτιστές οι οποίοι τοποθετήθηκαν εκεί προσωρινά προκειμένου να φορτίσουν τα έξι λεωφορεία τα οποία εκτελούν τα δοκιμαστικά δρομολόγια. Η υπόθεση συζητήθηκε χθες στο Πρωτοδικείο το οποίο απέρριψε το αίτημα του “Ηρακλή”.
Θυμίζω επίσης, ότι την περασμένη Παρασκευή το ίδιο δικαστήριο έκανε δεκτό το αίτημα του ΟΑΣΘ και εξέδωσε προσωρινή διαταγή με την οποία καθίσταται μη εκτελεστή η απόφαση για έξωση του ΟΑΣΘ από τα ακίνητα του “Ηρακλή” που είχε εκδοθεί τον περασμένο Οκτώβριο. Η αναστολή εκτέλεσης της απόφασης ισχύει ως τις 29 Μαΐου οπότε θα εξεταστούν και τα ασφαλιστικά μέτρα με τα οποία ο ΟΑΣΘ ζητά να παραταθεί η αναστολή ως τον Σεπτέμβριο που πρόκειται να εκδικαστεί η έφεση κατά της απόφασης έξωσης.
Δια ζώσης
Την Πέμπτη ήταν στην Τούμπα, στη Δ' δημοτική κοινότητα, την Παρασκευή στη Μαρτίου, στην Ε' και χθες στην Τριανδρία. Αναφέρομαι “Στην ώρα των πολιτών”, όπως ονόμασε η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης την πρωτοβουλία της να διοργανώσει έναν πρώτο κύκλο ανοιχτού διαλόγου με τους πολίτες, για τα θέματα που απασχολούν τις γειτονιές τους. Μέχρι στιγμής η προσέλευση είναι πολύ καλή και τα ζητήματα που τίθενται είναι ουσιαστικά. Βεβαίως, η αποτελεσματικότητα αυτής της πρωτοβουλίας θα εξαρτηθεί από την ετοιμότητα της δημοτικής αρχής να αξιολογήσει και να επιλύσει ορισμένα, έστω, από τα αιτήματα των πολιτών. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο “ζωντανός” διάλογος με τους δημότες έχει αξία καθώς τους δίνει τη δυνατότητα να υποβάλλουν αιτήματα χωρίς διαμεσολαβήσεις και συγχρόνως, δεσμεύει και τη διοίκηση του δήμου να ασχοληθεί με αυτά και να τα ικανοποιήσει.
Οι προκάτοχοι του Στέλιου Αγγελούδη απέφευγαν να υποστούν αυτή τη δοκιμασία. Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας δεν μπήκε ποτέ στον κόπο, ο δε Γιάννης Μπουτάρης έλεγε ότι συνομιλεί με τους πολίτες καθημερινά, στο δρόμο προς το δημαρχείο. Τώρα θα μου πείτε, ξέχασες τον εβδομαδιαίο διάλογο που έκανε ο Βασίλης Παπαγεωργόπουλος με τους δημότες, μέσω της TV100, σε εκείνη την... αλησμόνητη εκπομπή “Η ώρα του Πολίτη”. Τέτοια τηλεοπτικά μαργαριτάρια δύσκολα λησμονούνται, όμως, άλλο διάλογος και άλλο προπαγάνδα.
Η προσοχή όλων στη Θεσσαλονίκη, όσον αφορά τα έργα υποδομής, έχει στραφεί αυτόν τον καιρό σε όσα γίνονται στην περιφερειακή με το Flyover. Και είναι λογικό καθώς οι εργασίες που ξεκίνησαν από τον περασμένο Νοέμβριο έχουν επιπτώσεις στη λειτουργία της πόλης. Ωστόσο, ένα εξίσου σημαντικό έργο έχει μπει προς το παρόν στον πάγο περιμένοντας την ετυμηγορία του Συμβουλίου της Επικρατείας. Πρόκειται για το έργο της λειτουργικής αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου Θεσσαλονίκης – Νέων Μουδανιών, στο τμήμα του από τον ανισόπεδο κόμβο Κ12, στην περιοχή του νοσοκομείου Άγιος Παύλος έως την αερογέφυρα της Θέρμης.
Η δημοπράτηση του έργου έγινε τον Φεβρουάριο του 2023. Στο διαγωνισμό προσήλθαν και κατέθεσαν προσφορές τρεις εταιρείες, η ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ που ήταν και ο μειοδότης, η ΕΚΤΕΡ και η ΤΕΝΑ. Ωστόσο ο δεύτερος μειοδότης, η ΕΚΤΕΡ στράφηκε εναντίον του πρώτου, καταθέτοντας προσφυγή στο ΣτΕ και με τον ίδιο τρόπο ανταπάντησε και η ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ.
Η συζήτηση στο ανώτατο δικαστήριο είχε προσδιοριστεί για τον περασμένο Νοέμβριο. Τελικά, έπειτα από κάποιες αναβολές, εξ αιτίας της αποχής των δικηγόρων, η εκδίκαση έγινε στις 19 του περασμένου Μαρτίου. Η απόφαση αναμένεται μέσα στις προσεχείς εβδομάδες.
Στην Περιφέρεια, η οποία τρέχει το έργο, ελπίζουν να ξεκαθαρίσει σύντομα η κατάσταση ώστε να προχωρήσουν στην υπογραφή της σύμβασης, το αργότερο ως το καλοκαίρι. Ο χρόνος πιέζει πάρα πολύ καθώς το έργο χρηματοδοτείται κατά 30 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης (τα υπόλοιπα 7 εκατ. τα βάζει η Περιφέρεια), ποσόν το οποίο θα πρέπει να απορροφηθεί ως τον Οκτώβριο του 2026. Η περίοδος ολοκλήρωσης του έργου είναι είκοσι μήνες, συνεπώς θα πρέπει να ξεκινήσει οπωσδήποτε μέχρι το τέλος του χρόνου.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο προβλέπει τη μετατροπή ουσιαστικά σε κλειστό αυτοκινητόδρομο του τμήματος αυτού της Θεσσαλονίκης–Ν. Μουδανιών. Σε αυτό το τμήμα του δρόμου υπάρχουν σήμερα περίπου δεκαπέντε παράτυπες είσοδοι και έξοδοι στον αυτοκινητόδρομο από τους παρόδιους δρόμους, προκαλώντας σημαντικά προβλήματα ασφάλειας καθώς και αρκετά ατυχήματα. Όλες αυτές οι είσοδοι – έξοδοι θα κλείσουν και η επικοινωνία με τον αυτοκινητόδρομο θα γίνεται μόνον από τέσσερα σημεία. Προβλέπεται παράλληλα η αναβάθμιση του υφιστάμενου κόμβου της Θέρμης καθώς και η κατασκευή ενός ακόμη, κοντά σ' αυτόν, στην περιοχή των εκπαιδευτηρίων όπως ονομάζεται (προέκταση του δρόμου Πανοράματος – Θέρμης).
Δοκιμαστικά δρομολόγια
Οι πιο παρατηρητικοί ίσως έχετε εντοπίσει κάποιο από τα πρώτα έξι, από τα συνολικά 110 ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία εκτελούν δοκιμαστικά δρομολόγια στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Ξεκίνησαν από το περασμένο Σάββατο και θα τρέξουν πέντε χιλιάδες χιλιόμετρα. Τα πέντε εξ αυτών κινούνται σε λεωφορειακές γραμμές της δυτικής Θεσσαλονίκης, όπου και θα ενταχθούν προς το τέλος Μαΐου, ενώ το έκτο πάει προς αεροδρόμιο. Όπως είναι ήδη γνωστό, στα οχήματα αυτά έχουν τοποθετηθεί σάκοι με άμμο, βάρους περίπου δυόμισι τόνων, όσο θα είναι και το βάρος των επιβατών όταν το λεωφορείο θα είναι μισογεμάτο, προκειμένου τα συμπεράσματα να είναι αξιόπιστα.
Στο μεταξύ, χθες, είχαμε άλλη μία εξέλιξη στη δικαστική διαμάχη μεταξύ ΟΑΣΘ και συνεταιρισμού “Ηρακλή” από τον οποίο μισθώνει ο Οργανισμός τα ακίνητα που χρησιμοποιεί (αμαξοστάσια και γραφεία). Όπως σας είχα ενημερώσει, ο “Ηρακλής” είχε καταθέσει την Παρασκευή ασφαλιστικά μέτρα ζητώντας να απομακρυνθούν από το αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης οι δύο φορτιστές οι οποίοι τοποθετήθηκαν εκεί προσωρινά προκειμένου να φορτίσουν τα έξι λεωφορεία τα οποία εκτελούν τα δοκιμαστικά δρομολόγια. Η υπόθεση συζητήθηκε χθες στο Πρωτοδικείο το οποίο απέρριψε το αίτημα του “Ηρακλή”.
Θυμίζω επίσης, ότι την περασμένη Παρασκευή το ίδιο δικαστήριο έκανε δεκτό το αίτημα του ΟΑΣΘ και εξέδωσε προσωρινή διαταγή με την οποία καθίσταται μη εκτελεστή η απόφαση για έξωση του ΟΑΣΘ από τα ακίνητα του “Ηρακλή” που είχε εκδοθεί τον περασμένο Οκτώβριο. Η αναστολή εκτέλεσης της απόφασης ισχύει ως τις 29 Μαΐου οπότε θα εξεταστούν και τα ασφαλιστικά μέτρα με τα οποία ο ΟΑΣΘ ζητά να παραταθεί η αναστολή ως τον Σεπτέμβριο που πρόκειται να εκδικαστεί η έφεση κατά της απόφασης έξωσης.
Δια ζώσης
Την Πέμπτη ήταν στην Τούμπα, στη Δ' δημοτική κοινότητα, την Παρασκευή στη Μαρτίου, στην Ε' και χθες στην Τριανδρία. Αναφέρομαι “Στην ώρα των πολιτών”, όπως ονόμασε η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης την πρωτοβουλία της να διοργανώσει έναν πρώτο κύκλο ανοιχτού διαλόγου με τους πολίτες, για τα θέματα που απασχολούν τις γειτονιές τους. Μέχρι στιγμής η προσέλευση είναι πολύ καλή και τα ζητήματα που τίθενται είναι ουσιαστικά. Βεβαίως, η αποτελεσματικότητα αυτής της πρωτοβουλίας θα εξαρτηθεί από την ετοιμότητα της δημοτικής αρχής να αξιολογήσει και να επιλύσει ορισμένα, έστω, από τα αιτήματα των πολιτών. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, ο “ζωντανός” διάλογος με τους δημότες έχει αξία καθώς τους δίνει τη δυνατότητα να υποβάλλουν αιτήματα χωρίς διαμεσολαβήσεις και συγχρόνως, δεσμεύει και τη διοίκηση του δήμου να ασχοληθεί με αυτά και να τα ικανοποιήσει.
Οι προκάτοχοι του Στέλιου Αγγελούδη απέφευγαν να υποστούν αυτή τη δοκιμασία. Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας δεν μπήκε ποτέ στον κόπο, ο δε Γιάννης Μπουτάρης έλεγε ότι συνομιλεί με τους πολίτες καθημερινά, στο δρόμο προς το δημαρχείο. Τώρα θα μου πείτε, ξέχασες τον εβδομαδιαίο διάλογο που έκανε ο Βασίλης Παπαγεωργόπουλος με τους δημότες, μέσω της TV100, σε εκείνη την... αλησμόνητη εκπομπή “Η ώρα του Πολίτη”. Τέτοια τηλεοπτικά μαργαριτάρια δύσκολα λησμονούνται, όμως, άλλο διάλογος και άλλο προπαγάνδα.
ΣΧΟΛΙΑ