ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Γιώργος Μαρτινίδης στο makthes.gr: «Όλα προσφέρονται για να εξερευνηθούν από τη λογοτεχνία»  

Ο συγγραφέας με αφορμή την παρουσίαση του βιβλίου του «Φυγή Κεφαλαίων» στη Θεσσαλονίκη

 24/03/2019 11:15

Ο Γιώργος Μαρτινίδης στο makthes.gr: «Όλα προσφέρονται για να εξερευνηθούν από τη λογοτεχνία»  

Κυριακή Τσολάκη

Η Ελλάδα, αμέσως μετά την ανακοίνωση του δημοψηφίσματος του 2015, το κλείσιμο των τραπεζών και την επιβολή των capital controls, είναι μια άλλη χώρα. Ένας τόπος που χάνει την κανονικότητά του, που οι πολίτες του βρίσκονται σε πανικό. Την ίδια στιγμή, έξω από τις τράπεζες κυκλοφορούν πολλά εκατομμύρια… Και κάποιοι θα έκαναν τα πάντα για να τ’ αποκτήσουν. Και μπορεί να τα καταφέρουν, φτάνει να υπάρχει σχέδιο… Αυτό είναι το φόντο του αστυνομικού μυθιστορήματος του Γιώργου Μαρτινίδη με τίτλο «Φυγή Κεφαλαίων» που κυκλοφορεί απ’ τις εκδόσεις Bell. Στο βιβλίο ο ρεαλισμός χρησιμεύει ουσιαστικά ως φόντο για τη μυθοπλασία. «Η Ελλάδα της κρίσης, και ιδιαίτερα το ταραχώδες διάστημα πριν το δημοψήφισμα, κατά το οποίο εκτυλίσσεται και η πλοκή της ‘Φυγής Κεφαλαίων’ αποτελεί εξαιρετικό σκηνικό για ένα αστυνομικό μυθιστόρημα. Οι ιδιαίτερες συνθήκες που δημιουργήθηκαν ήταν –δυστυχώς- εξαιρετικές για κομπίνες και απατεωνιές, και κάποιες από αυτές που ακούστηκαν τότε μου έδωσαν το κομμάτι του παζλ που μου έλειπε για να αποκτήσει νόημα μια πλοκή την οποία είχα συλλάβει πριν από αρκετά χρόνια», λέει στο makthes.gr ο Γιώργος Μαρτινίδης.

«Οι αστυνομικοί συγγραφείς φαίνονται πιο πρόθυμοι να ασχοληθούν με τα σημαντικά θέματα της εποχής»

Για εκείνον η κρίση δημιουργεί γενικά αρκετά βαθιά ζητήματα, όπως για παράδειγμα το επαγγελματικό αδιέξοδο μιας ολόκληρης γενιάς, το οποίο θίγει στο βιβλίο του. «Όλα αυτά προσφέρονται για να εξερευνηθούν από τη λογοτεχνία, και ιδιαίτερα την αστυνομική. Κατά τον Paul Johnston, έναν από τους αγαπημένους μου σύγχρονους συγγραφείς, οι αστυνομικοί συγγραφείς φαίνονται πιο πρόθυμοι να ασχοληθούν με τα σημαντικά θέματα της εποχής από πολλούς αποκαλούμενους ‘λογοτεχνικούς συγγραφείς’», τονίζει.

Εξάλλου κι ο ίδιος παρακολουθεί όσο μπορεί τις πολιτικές εξελίξεις, αλλά όσον αφορά τα ουσιώδη ζητήματα: την κατάσταση της οικονομίας, το πολιτικό σκηνικό στην Ευρώπη, το κατά πόσο ενδέχεται να αλλάξουν οι πολιτικές λιτότητας κ.α. «Αντιθέτως, απαξιώ να παρακολουθήσω τις καφενειακού επιπέδου συζητήσεις που γίνονται στην τηλεόραση και συχνά και στις εφημερίδες, όπου οι παραληρούντες και παλινδρομούντες προπαγανδιστές της μίας πλευράς βλέπουν παντού μπολσεβίκους έτοιμους να επιβάλουν τη δικτατορία του προλεταριάτου, και αυτοί της άλλης ακροδεξιούς πράκτορες του παγκόσμιου ιμπεριαλισμού, παρόλο που και οι δύο πλευρές κάνουν περίπου τα ίδια στην πράξη», λέει.

Θεωρεί εξαιρετικά περίπλοκη τη συνοπτική απάντηση για το τι οδήγησε στην κρίση. «Η απλούστερη δυνατή απάντηση είναι ότι η ελληνική κρίση οφείλεται στις εγκληματικές αποφάσεις αρχικά να δημιουργηθεί μία νομισματική ένωση χωρίς τραπεζική ένωση και έπειτα να μεταφερθούν οι απώλειες των τραπεζών στους ώμους των πιο αδύναμων φορολογουμένων, σε συνδυασμό φυσικά με τη διαχρονική διαφθορά και αναποτελεσματικότητα του ελληνικού κράτους που το κατέστησε πιο ευάλωτο στην παγκόσμια κρίση από άλλες χώρες. Ή, όπως λέει ένας ιδιαίτερα κυνικός χαρακτήρας της ‘Φυγής Κεφαλαίων’, η κρίση είναι αποτέλεσμα των αδυναμιών της Ευρώπης, των αδυναμιών της Ελλάδας και των αδυναμιών όλων μας», επισημαίνει. 

biblio-giorgoy-martinidh-1IVLu.jpg

Η πρώτη συγγραφική απόπειρα στην πέμπτη ή έκτη δημοτικού Με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη, γιος του επίσης γνωστού συγγραφέα και μετρ της αστυνομικής λογοτεχνίας Πέτρου Μαρτινίδη, ο Γιώργος Μαρτινίδης δεν θεωρεί ότι η τάση του στο συγγραφικό αυτό είδος προέρχεται από τις οικογενειακές του καταβολές. «Νομίζω ότι γι’ αυτό ευθύνονται οι ‘αναγνωστικές’ καταβολές μου. Ο πατέρας μου φρόντισε να μου μεταδώσει την αγάπη του για τη λογοτεχνία (και ειδικά την αστυνομική) από πολύ μικρή ηλικία, και -όπως συνέβη και στη δική του περίπτωση- αυτή η αγάπη μου δημιούργησε τη θέληση να γράψω από τότε, αρκετά πριν αυτός εκδώσει το πρώτο του μυθιστόρημα, το 98’. Αν θυμάμαι καλά, έκανα την πρώτη μου συγγραφική απόπειρα κάπου στην πέμπτη ή έκτη δημοτικού, όταν ξεκίνησα να γράφω ένα sequel/απομίμηση του Jurassic Park μαζί με έναν παιδικό μου φίλο».

Ψυχολόγος, με σπουδές στο Λονδίνο ο Γιώργος Μαρτινίδης έχει δημοσιεύσει διάφορα επιστημονικά άρθρα, κυρίως γύρω από την ιστορία της ψυχολογίας και των ψυχικών διαταραχών. Πόσο η επιστήμη του επηρεάζει τη συγγραφή; «Αν θέλω να είμαι ειλικρινής νομίζω λίγο. Όσον αφορά το περιεχόμενο, οι γνώσεις μου στη συγκεκριμένη επιστήμη μου επιτρέπουν απλώς να παρουσιάζω πιο ρεαλιστικά τον χαρακτήρα ενός ψυχολόγου ή ενός ατόμου με διαταραχή. Τα υπόλοιπα εξαρτώνται από τα βιώματά μου και την κατά καιρούς παρέα με πολλούς διαφορετικούς τύπους ανθρώπων. Ωστόσο, πιστεύω ότι οι σπουδές μου με έχουν βοηθήσει να αναπτύξω τη μεθοδικότητα που χρειάζεται για να χτίσει κανείς την πλοκή ενός αστυνομικού μυθιστορήματος, μια διαδικασία που μάλλον απαιτεί περισσότερο δοκιμιακές παρά λογοτεχνικές δεξιότητες», απαντά ο συγγραφέας.

Η παρουσίαση στις 30 Μαρτίου στο Stretto

Η «Φυγή κεφαλαίων» είναι το δεύτερο μυθιστόρημά του και απέχει από το πρώτο («Από το πουθενά» - εκδόσεις Γράμματα) οκτώ χρόνια. «Η διακοπή οφείλεται σε πρακτικούς λόγους», τονίζει ο συγγραφέας. Διευκρινίζει ότι αφενός, αυτό το διάστημα έγραφε ακαδημαϊκές εργασίες και άρθρα, τη διδακτορική διατριβή του, παραδοτέα και εκθέσεις ερευνητικών έργων, και διάφορα άλλα. «Πέρα από το γεγονός ότι πολλά απ’ αυτά είναι πιο ‘τεχνικές’ ασχολίες, που πνίγουν τη δημιουργικότητα, το να έγραφα αστυνομική λογοτεχνία ταυτόχρονα θα απαιτούσε να περνάω όλη την ημέρα μου μπροστά σε έναν υπολογιστή». Αφετέρου,  το μεγάλο διάστημα που μεσολάβησε μεταξύ των δύο βιβλίων όμως οφείλεται και σε έναν άλλο λόγο: «Ο οίκος που έβγαλε το πρώτο βιβλίο μου δεν συνηθίζει να εκδίδει έργα καινούργιων ελλήνων συγγραφέων. Από τη μία πλευρά η εξαίρεση που έκαναν ήταν ιδιαίτερα κολακευτική. Από την άλλη αυτό σήμαινε ότι δεν υπήρχε καμία απολύτως πρόβλεψη ή πρωτοβουλία για τη σωστή προώθηση του βιβλίου ή της πιθανής του συνέχειας, πράγμα που σήμαινε ότι έπρεπε να αναζητήσω νέο εκδότη. Αυτή η διαδικασία χρειάστηκε αρκετό καιρό, αλλά είχα την τύχη να βρω την υποδειγματικά επαγγελματική ομάδα των εκδόσεων BELL, η οποία αποτέλεσε το ιδανικό σπίτι για το νέο βιβλίο μου», καταλήγει ο Γιώργος Μαρτινίδης.

Το βιβλίο θα παρουσιαστεί το Σάββατο 30 Μαρτίου στις 12.30μμ στο Stretto Caffe Bar (Καρόλου Ντηλ 18). Γι αυτό θα μιλήσουν ο συγγραφέας Γιώργος Δάμτσιος και ο δημοσιογράφος Δημήτρης Καραθάνος.

Η Ελλάδα, αμέσως μετά την ανακοίνωση του δημοψηφίσματος του 2015, το κλείσιμο των τραπεζών και την επιβολή των capital controls, είναι μια άλλη χώρα. Ένας τόπος που χάνει την κανονικότητά του, που οι πολίτες του βρίσκονται σε πανικό. Την ίδια στιγμή, έξω από τις τράπεζες κυκλοφορούν πολλά εκατομμύρια… Και κάποιοι θα έκαναν τα πάντα για να τ’ αποκτήσουν. Και μπορεί να τα καταφέρουν, φτάνει να υπάρχει σχέδιο… Αυτό είναι το φόντο του αστυνομικού μυθιστορήματος του Γιώργου Μαρτινίδη με τίτλο «Φυγή Κεφαλαίων» που κυκλοφορεί απ’ τις εκδόσεις Bell. Στο βιβλίο ο ρεαλισμός χρησιμεύει ουσιαστικά ως φόντο για τη μυθοπλασία. «Η Ελλάδα της κρίσης, και ιδιαίτερα το ταραχώδες διάστημα πριν το δημοψήφισμα, κατά το οποίο εκτυλίσσεται και η πλοκή της ‘Φυγής Κεφαλαίων’ αποτελεί εξαιρετικό σκηνικό για ένα αστυνομικό μυθιστόρημα. Οι ιδιαίτερες συνθήκες που δημιουργήθηκαν ήταν –δυστυχώς- εξαιρετικές για κομπίνες και απατεωνιές, και κάποιες από αυτές που ακούστηκαν τότε μου έδωσαν το κομμάτι του παζλ που μου έλειπε για να αποκτήσει νόημα μια πλοκή την οποία είχα συλλάβει πριν από αρκετά χρόνια», λέει στο makthes.gr ο Γιώργος Μαρτινίδης.

«Οι αστυνομικοί συγγραφείς φαίνονται πιο πρόθυμοι να ασχοληθούν με τα σημαντικά θέματα της εποχής»

Για εκείνον η κρίση δημιουργεί γενικά αρκετά βαθιά ζητήματα, όπως για παράδειγμα το επαγγελματικό αδιέξοδο μιας ολόκληρης γενιάς, το οποίο θίγει στο βιβλίο του. «Όλα αυτά προσφέρονται για να εξερευνηθούν από τη λογοτεχνία, και ιδιαίτερα την αστυνομική. Κατά τον Paul Johnston, έναν από τους αγαπημένους μου σύγχρονους συγγραφείς, οι αστυνομικοί συγγραφείς φαίνονται πιο πρόθυμοι να ασχοληθούν με τα σημαντικά θέματα της εποχής από πολλούς αποκαλούμενους ‘λογοτεχνικούς συγγραφείς’», τονίζει.

Εξάλλου κι ο ίδιος παρακολουθεί όσο μπορεί τις πολιτικές εξελίξεις, αλλά όσον αφορά τα ουσιώδη ζητήματα: την κατάσταση της οικονομίας, το πολιτικό σκηνικό στην Ευρώπη, το κατά πόσο ενδέχεται να αλλάξουν οι πολιτικές λιτότητας κ.α. «Αντιθέτως, απαξιώ να παρακολουθήσω τις καφενειακού επιπέδου συζητήσεις που γίνονται στην τηλεόραση και συχνά και στις εφημερίδες, όπου οι παραληρούντες και παλινδρομούντες προπαγανδιστές της μίας πλευράς βλέπουν παντού μπολσεβίκους έτοιμους να επιβάλουν τη δικτατορία του προλεταριάτου, και αυτοί της άλλης ακροδεξιούς πράκτορες του παγκόσμιου ιμπεριαλισμού, παρόλο που και οι δύο πλευρές κάνουν περίπου τα ίδια στην πράξη», λέει.

Θεωρεί εξαιρετικά περίπλοκη τη συνοπτική απάντηση για το τι οδήγησε στην κρίση. «Η απλούστερη δυνατή απάντηση είναι ότι η ελληνική κρίση οφείλεται στις εγκληματικές αποφάσεις αρχικά να δημιουργηθεί μία νομισματική ένωση χωρίς τραπεζική ένωση και έπειτα να μεταφερθούν οι απώλειες των τραπεζών στους ώμους των πιο αδύναμων φορολογουμένων, σε συνδυασμό φυσικά με τη διαχρονική διαφθορά και αναποτελεσματικότητα του ελληνικού κράτους που το κατέστησε πιο ευάλωτο στην παγκόσμια κρίση από άλλες χώρες. Ή, όπως λέει ένας ιδιαίτερα κυνικός χαρακτήρας της ‘Φυγής Κεφαλαίων’, η κρίση είναι αποτέλεσμα των αδυναμιών της Ευρώπης, των αδυναμιών της Ελλάδας και των αδυναμιών όλων μας», επισημαίνει. 

biblio-giorgoy-martinidh-1IVLu.jpg

Η πρώτη συγγραφική απόπειρα στην πέμπτη ή έκτη δημοτικού Με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη, γιος του επίσης γνωστού συγγραφέα και μετρ της αστυνομικής λογοτεχνίας Πέτρου Μαρτινίδη, ο Γιώργος Μαρτινίδης δεν θεωρεί ότι η τάση του στο συγγραφικό αυτό είδος προέρχεται από τις οικογενειακές του καταβολές. «Νομίζω ότι γι’ αυτό ευθύνονται οι ‘αναγνωστικές’ καταβολές μου. Ο πατέρας μου φρόντισε να μου μεταδώσει την αγάπη του για τη λογοτεχνία (και ειδικά την αστυνομική) από πολύ μικρή ηλικία, και -όπως συνέβη και στη δική του περίπτωση- αυτή η αγάπη μου δημιούργησε τη θέληση να γράψω από τότε, αρκετά πριν αυτός εκδώσει το πρώτο του μυθιστόρημα, το 98’. Αν θυμάμαι καλά, έκανα την πρώτη μου συγγραφική απόπειρα κάπου στην πέμπτη ή έκτη δημοτικού, όταν ξεκίνησα να γράφω ένα sequel/απομίμηση του Jurassic Park μαζί με έναν παιδικό μου φίλο».

Ψυχολόγος, με σπουδές στο Λονδίνο ο Γιώργος Μαρτινίδης έχει δημοσιεύσει διάφορα επιστημονικά άρθρα, κυρίως γύρω από την ιστορία της ψυχολογίας και των ψυχικών διαταραχών. Πόσο η επιστήμη του επηρεάζει τη συγγραφή; «Αν θέλω να είμαι ειλικρινής νομίζω λίγο. Όσον αφορά το περιεχόμενο, οι γνώσεις μου στη συγκεκριμένη επιστήμη μου επιτρέπουν απλώς να παρουσιάζω πιο ρεαλιστικά τον χαρακτήρα ενός ψυχολόγου ή ενός ατόμου με διαταραχή. Τα υπόλοιπα εξαρτώνται από τα βιώματά μου και την κατά καιρούς παρέα με πολλούς διαφορετικούς τύπους ανθρώπων. Ωστόσο, πιστεύω ότι οι σπουδές μου με έχουν βοηθήσει να αναπτύξω τη μεθοδικότητα που χρειάζεται για να χτίσει κανείς την πλοκή ενός αστυνομικού μυθιστορήματος, μια διαδικασία που μάλλον απαιτεί περισσότερο δοκιμιακές παρά λογοτεχνικές δεξιότητες», απαντά ο συγγραφέας.

Η παρουσίαση στις 30 Μαρτίου στο Stretto

Η «Φυγή κεφαλαίων» είναι το δεύτερο μυθιστόρημά του και απέχει από το πρώτο («Από το πουθενά» - εκδόσεις Γράμματα) οκτώ χρόνια. «Η διακοπή οφείλεται σε πρακτικούς λόγους», τονίζει ο συγγραφέας. Διευκρινίζει ότι αφενός, αυτό το διάστημα έγραφε ακαδημαϊκές εργασίες και άρθρα, τη διδακτορική διατριβή του, παραδοτέα και εκθέσεις ερευνητικών έργων, και διάφορα άλλα. «Πέρα από το γεγονός ότι πολλά απ’ αυτά είναι πιο ‘τεχνικές’ ασχολίες, που πνίγουν τη δημιουργικότητα, το να έγραφα αστυνομική λογοτεχνία ταυτόχρονα θα απαιτούσε να περνάω όλη την ημέρα μου μπροστά σε έναν υπολογιστή». Αφετέρου,  το μεγάλο διάστημα που μεσολάβησε μεταξύ των δύο βιβλίων όμως οφείλεται και σε έναν άλλο λόγο: «Ο οίκος που έβγαλε το πρώτο βιβλίο μου δεν συνηθίζει να εκδίδει έργα καινούργιων ελλήνων συγγραφέων. Από τη μία πλευρά η εξαίρεση που έκαναν ήταν ιδιαίτερα κολακευτική. Από την άλλη αυτό σήμαινε ότι δεν υπήρχε καμία απολύτως πρόβλεψη ή πρωτοβουλία για τη σωστή προώθηση του βιβλίου ή της πιθανής του συνέχειας, πράγμα που σήμαινε ότι έπρεπε να αναζητήσω νέο εκδότη. Αυτή η διαδικασία χρειάστηκε αρκετό καιρό, αλλά είχα την τύχη να βρω την υποδειγματικά επαγγελματική ομάδα των εκδόσεων BELL, η οποία αποτέλεσε το ιδανικό σπίτι για το νέο βιβλίο μου», καταλήγει ο Γιώργος Μαρτινίδης.

Το βιβλίο θα παρουσιαστεί το Σάββατο 30 Μαρτίου στις 12.30μμ στο Stretto Caffe Bar (Καρόλου Ντηλ 18). Γι αυτό θα μιλήσουν ο συγγραφέας Γιώργος Δάμτσιος και ο δημοσιογράφος Δημήτρης Καραθάνος.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία