ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ο Κυρ. Πιερρακάκης γράφει για το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση: Οι τομές που καθιερώνονται

Από τα 205 άρθρα, πάνω από 170 αφορούν στη δημόσια εκπαίδευση και λιγότερα από 35 στα μη κερδοσκοπικά παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, τονίζει

 10/02/2024 12:56

Ο Κυρ. Πιερρακάκης γράφει για το νομοσχέδιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση: Οι τομές που καθιερώνονται

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, με τίτλο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου-Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων» και την υπογραφή του Κυριάκου Πιερρακάκη, είναι ήδη αναρτημένο στη δημόσια διαβούλευση και, σύμφωνα με το υπουργείο, αντιμετωπίζει θετικά χρόνιες παθογένειες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα ενισχύοντας από τη μια το δημόσιο πανεπιστήμιο και θεσμοθετώντας από την άλλη, τη δυνατότητα ξένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων να ιδρύουν παραρτήματά τους στη χώρα, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και αυστηρότατα κριτήρια ποιότητας.

Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης παρεμβαίνει με άρθρο του, μέσω του ΑΠΕ-ΜΠΕ στη δημόσια διαβούλευση και αναδεικνύει ως ηγεμονεύουσα συνθήκη του νομοσχεδίου τη «διεθνοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», η οποία, σύμφωνα με τον υπουργό, «βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής για τη συνολική αναβάθμιση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Της στρατηγικής που υπαγορεύεται από τις τεράστιες δυνατότητες που έχουμε και που υπηρετεί την εντολή που λάβαμε από τους πολίτες να δημιουργήσουμε μια σύγχρονη, εξωστρεφή και δυναμική Ελλάδα».

Ακολουθεί το άρθρο του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων

«Το νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση έχει μια διπλή στρατηγική στόχευση: αφενός την ουσιαστική ενίσχυση του δημοσίου Πανεπιστημίου και αφετέρου τη διόρθωση μιας ιστορικής εκπαιδευτικής ανορθογραφίας, αυτής του κρατικού μονοπωλίου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πρόκειται για μια μεταρρύθμιση που έρχεται να εκπληρώσει κεντρικές κυβερνητικές εξαγγελίες, αλλά πρωτίστως να επιλύσει εκκρεμότητες δεκαετιών και να εκσυγχρονίσει τη λειτουργία των πανεπιστημίων μας.

Με μια απλή ανάγνωση των περιεχομένων του σχεδίου νόμου, γίνεται ξεκάθαρο σε κάθε πολίτη ποιο είναι το επίκεντρο της παρέμβασής μας. Από τα 205 άρθρα, πάνω από 170 αφορούν στη δημόσια εκπαίδευση και λιγότερα από 35 στα μη κερδοσκοπικά παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων. Το δημόσιο Πανεπιστήμιο συνιστά την αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μας και τη ναυαρχίδα της στρατηγικής μας, που αποσκοπεί σε ακόμα πιο σύγχρονες και ποιοτικές σπουδές για κάθε νέα και κάθε νέο.

Το σημείο αιχμής που διέπει το σύνολο του σχεδίου νόμου είναι η διεθνοποίηση. Την περασμένη τετραετία τα δημόσια πανεπιστήμιά μας πραγματοποίησαν σημαντικά βήματα εξωστρέφειας, δημιουργώντας συνέργειες με μεγάλα ξένα πανεπιστήμια. Και οι διατάξεις του σχεδίου νόμου έρχονται να εκπληρώσουν τη δέσμευσή μας να χτίσουμε πάνω σε αυτό, κάνοντας ένα ισχυρό επόμενο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Ας δούμε ορισμένες από τις τομές που καθιερώνονται με το σχέδιο νόμου γύρω από την εξωστρέφεια. Αρχικά, θεσμοθετούμε τη δυνατότητα χρηματοδότησης κοινών προγραμμάτων με μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού, τα οποία θα παρέχονται εξολοκλήρου στη χώρα μας. Έχουμε δεσμεύσει και κατευθύνουμε σε τέτοια προγράμματα 60 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, με στόχο την οικονομική τους ενθάρρυνση. Επιπλέον, διευρύνουμε τις πηγές χρηματοδότησης του Study in Greece, του φορέα που έχουν ιδρύσει από κοινού τα ΑΕΙ με σκοπό την προώθηση, υποστήριξη και ενίσχυση της διεθνοποίησής τους.

Ενθαρρύνουμε την κινητικότητα καθιερώνοντας τη δυνατότητα εγγραφής αλλοδαπών - αλλογενών φοιτητών στα ελληνόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα με δίδακτρα και μαθήματα ελληνικής γλώσσας τον πρώτο χρόνο. Στο ίδιο μήκος κύματος, εισάγουμε το «διευρυμένο Erasmus», δίνοντας τη δυνατότητα σε αλλοδαπούς φοιτητές τρίτων χωρών να συμμετάσχουν στα αγγλόφωνα μαθήματα των ΑΕΙ έως δύο εξάμηνα. Σε αυτό το πλαίσιο, επιτρέπουμε στα ΑΕΙ να συνάπτουν συμφωνίες με διεθνή Κέντρα Σπουδών και ξένα πανεπιστήμια, ώστε να φιλοξενούν τους φοιτητές τους στην Ελλάδα.

Αναφορικά με τη δυνατότητα εγκατάστασης μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων, ερχόμαστε να ρυθμίσουμε ένα πεδίο το οποίο για δεκαετίες παρέμενε χωρίς κανόνες επειδή θεωρείτο «ταμπού». Θέτοντας αυστηρές - τις αυστηρότερες σε όλη την ΕΕ - προδιαγραφές για τη λειτουργία των Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, όπως θα ονομάζεται ο νέος αυτός θεσμός, η Ελλάδα ουσιαστικά επιλέγει κυρίαρχα να ορίσει ποιοι εκπαιδευτικοί οργανισμοί μπορούν να θεωρούνται πανεπιστήμια και ποιοι όχι - και με βάση ποια ποιοτικά κριτήρια, έπειτα από την έγκριση της ΕΘΑΑΕ, της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας μας.

Αυξάνοντας διαρκώς τη χρηματοδότηση, απλουστεύοντας τη λειτουργία τους και έχοντας αποκτήσει σημαντική δυναμική και προοπτική εξωστρέφειας, τα δημόσια Πανεπιστήμια όχι μόνο δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν από τα μη κερδοσκοπικά παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, αλλά η συνύπαρξή τους θα δημιουργήσει πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα. Εξάλλου, οι διατάξεις για τα μη κερδοσκοπικά παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων δεν απευθύνονται σε όσους αντιμετωπίζουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα με ευκαιριακή λογική, αλλά σε εκείνους που προσεγγίζουν τη χώρα μας με στρατηγική οπτική και ποιοτικούς όρους.

Το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση αποτελεί ένα από τα πιο εμβληματικά κομμάτια της στρατηγικής μας για τη συνολική αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Της στρατηγικής που υπαγορεύεται από τις τεράστιες δυνατότητες που έχουμε και που υπηρετεί την εντολή που λάβαμε από τους πολίτες να δημιουργήσουμε μια σύγχρονη, εξωστρεφή και δυναμική Ελλάδα».

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, με τίτλο «Ενίσχυση του Δημόσιου Πανεπιστημίου-Πλαίσιο λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων» και την υπογραφή του Κυριάκου Πιερρακάκη, είναι ήδη αναρτημένο στη δημόσια διαβούλευση και, σύμφωνα με το υπουργείο, αντιμετωπίζει θετικά χρόνιες παθογένειες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα ενισχύοντας από τη μια το δημόσιο πανεπιστήμιο και θεσμοθετώντας από την άλλη, τη δυνατότητα ξένων πανεπιστημιακών ιδρυμάτων να ιδρύουν παραρτήματά τους στη χώρα, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις και αυστηρότατα κριτήρια ποιότητας.

Ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης παρεμβαίνει με άρθρο του, μέσω του ΑΠΕ-ΜΠΕ στη δημόσια διαβούλευση και αναδεικνύει ως ηγεμονεύουσα συνθήκη του νομοσχεδίου τη «διεθνοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης», η οποία, σύμφωνα με τον υπουργό, «βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής για τη συνολική αναβάθμιση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Της στρατηγικής που υπαγορεύεται από τις τεράστιες δυνατότητες που έχουμε και που υπηρετεί την εντολή που λάβαμε από τους πολίτες να δημιουργήσουμε μια σύγχρονη, εξωστρεφή και δυναμική Ελλάδα».

Ακολουθεί το άρθρο του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη στο Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων

«Το νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση έχει μια διπλή στρατηγική στόχευση: αφενός την ουσιαστική ενίσχυση του δημοσίου Πανεπιστημίου και αφετέρου τη διόρθωση μιας ιστορικής εκπαιδευτικής ανορθογραφίας, αυτής του κρατικού μονοπωλίου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Πρόκειται για μια μεταρρύθμιση που έρχεται να εκπληρώσει κεντρικές κυβερνητικές εξαγγελίες, αλλά πρωτίστως να επιλύσει εκκρεμότητες δεκαετιών και να εκσυγχρονίσει τη λειτουργία των πανεπιστημίων μας.

Με μια απλή ανάγνωση των περιεχομένων του σχεδίου νόμου, γίνεται ξεκάθαρο σε κάθε πολίτη ποιο είναι το επίκεντρο της παρέμβασής μας. Από τα 205 άρθρα, πάνω από 170 αφορούν στη δημόσια εκπαίδευση και λιγότερα από 35 στα μη κερδοσκοπικά παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων. Το δημόσιο Πανεπιστήμιο συνιστά την αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μας και τη ναυαρχίδα της στρατηγικής μας, που αποσκοπεί σε ακόμα πιο σύγχρονες και ποιοτικές σπουδές για κάθε νέα και κάθε νέο.

Το σημείο αιχμής που διέπει το σύνολο του σχεδίου νόμου είναι η διεθνοποίηση. Την περασμένη τετραετία τα δημόσια πανεπιστήμιά μας πραγματοποίησαν σημαντικά βήματα εξωστρέφειας, δημιουργώντας συνέργειες με μεγάλα ξένα πανεπιστήμια. Και οι διατάξεις του σχεδίου νόμου έρχονται να εκπληρώσουν τη δέσμευσή μας να χτίσουμε πάνω σε αυτό, κάνοντας ένα ισχυρό επόμενο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

Ας δούμε ορισμένες από τις τομές που καθιερώνονται με το σχέδιο νόμου γύρω από την εξωστρέφεια. Αρχικά, θεσμοθετούμε τη δυνατότητα χρηματοδότησης κοινών προγραμμάτων με μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού, τα οποία θα παρέχονται εξολοκλήρου στη χώρα μας. Έχουμε δεσμεύσει και κατευθύνουμε σε τέτοια προγράμματα 60 εκ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, με στόχο την οικονομική τους ενθάρρυνση. Επιπλέον, διευρύνουμε τις πηγές χρηματοδότησης του Study in Greece, του φορέα που έχουν ιδρύσει από κοινού τα ΑΕΙ με σκοπό την προώθηση, υποστήριξη και ενίσχυση της διεθνοποίησής τους.

Ενθαρρύνουμε την κινητικότητα καθιερώνοντας τη δυνατότητα εγγραφής αλλοδαπών - αλλογενών φοιτητών στα ελληνόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα με δίδακτρα και μαθήματα ελληνικής γλώσσας τον πρώτο χρόνο. Στο ίδιο μήκος κύματος, εισάγουμε το «διευρυμένο Erasmus», δίνοντας τη δυνατότητα σε αλλοδαπούς φοιτητές τρίτων χωρών να συμμετάσχουν στα αγγλόφωνα μαθήματα των ΑΕΙ έως δύο εξάμηνα. Σε αυτό το πλαίσιο, επιτρέπουμε στα ΑΕΙ να συνάπτουν συμφωνίες με διεθνή Κέντρα Σπουδών και ξένα πανεπιστήμια, ώστε να φιλοξενούν τους φοιτητές τους στην Ελλάδα.

Αναφορικά με τη δυνατότητα εγκατάστασης μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων, ερχόμαστε να ρυθμίσουμε ένα πεδίο το οποίο για δεκαετίες παρέμενε χωρίς κανόνες επειδή θεωρείτο «ταμπού». Θέτοντας αυστηρές - τις αυστηρότερες σε όλη την ΕΕ - προδιαγραφές για τη λειτουργία των Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, όπως θα ονομάζεται ο νέος αυτός θεσμός, η Ελλάδα ουσιαστικά επιλέγει κυρίαρχα να ορίσει ποιοι εκπαιδευτικοί οργανισμοί μπορούν να θεωρούνται πανεπιστήμια και ποιοι όχι - και με βάση ποια ποιοτικά κριτήρια, έπειτα από την έγκριση της ΕΘΑΑΕ, της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης της χώρας μας.

Αυξάνοντας διαρκώς τη χρηματοδότηση, απλουστεύοντας τη λειτουργία τους και έχοντας αποκτήσει σημαντική δυναμική και προοπτική εξωστρέφειας, τα δημόσια Πανεπιστήμια όχι μόνο δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν από τα μη κερδοσκοπικά παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων, αλλά η συνύπαρξή τους θα δημιουργήσει πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα. Εξάλλου, οι διατάξεις για τα μη κερδοσκοπικά παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων δεν απευθύνονται σε όσους αντιμετωπίζουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα με ευκαιριακή λογική, αλλά σε εκείνους που προσεγγίζουν τη χώρα μας με στρατηγική οπτική και ποιοτικούς όρους.

Το σχέδιο νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση αποτελεί ένα από τα πιο εμβληματικά κομμάτια της στρατηγικής μας για τη συνολική αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Της στρατηγικής που υπαγορεύεται από τις τεράστιες δυνατότητες που έχουμε και που υπηρετεί την εντολή που λάβαμε από τους πολίτες να δημιουργήσουμε μια σύγχρονη, εξωστρεφή και δυναμική Ελλάδα».

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία