O νεοδιχασμός του αρχαία ή μετρό

 29/12/2019 23:10

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή όπως δεν το συνηθίζουμε τελευταία. Το μετρό είχε γίνει το πικρό ανέκδοτο των Θεσσαλονικέων για χρόνια ολόκληρα. Από την τρύπα του (Σωτήρη) Κούβελα ως τα εγκαίνια του μουσαμά με τα ζωγραφισμένα εκδοτήρια του Σπίρτζη, μάλλον δεν υπήρξε σοβαρός και χωρίς παρωπίδες Θεσσαλονικιός που να πίστεψε ότι οι εργασίες προχωρούν κανονικά. Κοινώς, δεν περιμέναμε το έργο να ολοκληρωθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα προκειμένου να δώσει την ευκαιρία στην πόλη να κάνει ένα βήμα για να βρει το ρόλο της όπως τόσες δεύτερες σε μέγεθος πόλεις ανά τον κόσμο.

Κάποτε ο Κώστας Ζουράρις είχε τοποθετήσει την μέρα που θα πάρει πρωτάθλημα ο ΠΑΟΚ στην εποχή που θα ολοκληρωθεί το μετρό της Θεσσαλονίκης. Ο δικέφαλος το πήρε το πρωτάθλημα το 2019, την ίδια χρονιά που ξανάλλαξε την απόφασή του για το σταθμό της Βενιζέλου το ΚΑΣ. Υπενθυμίζεται ότι το ΚΑΣ το 2017 , απάντησε -οριστικά και τότε- στο ερώτημα “Μετρό ή αρχαία” με τη φράση «Και μετρό και αρχαία» και είχε προκρίνει την κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλου» και την κατά χώραν διατήρηση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων που ανακαλύφθηκαν.

Οι Έλληνες την τελευταία δεκαετία αρπάζονται για το τίποτε. Στη Θεσσαλονίκη τη χαριστική βολή την έδωσε αυτή η τελευταία οριστική απόφαση του ΚΑΣ. Περίπου ένα εκατομμύριο Θεσσαλονικείς ανταλλάσσουν έκτοτε βαρείς χαρακτηρισμούς ή ακόμη και βρισιές για το πώς θα προχωρήσουν οι εργασίες στο σταθμό της Βενιζέλου. Λίγοι έχουν μείνει εκτός του πεδίου μάχης. Ίσως γιατί μόνον αυτοί ξέρουν ότι δεν ξέρουν όσα χρειάζεται για να επιχειρηματολογήσουν σοβαρά υπέρ της μίας ή της άλλης θέσης.

Όσοι υποστηρίζουν την μετακίνηση των αρχαίων δεν λαμβάνουν υπόψη ότι πρόκειται για μια ολόκληρη γειτονιά μεγάλης αξίας και παγκόσμιου ενδιαφέροντος και όχι για δέκα αγγεία και πέντε νομίσματα. Οι άλλοι παραβλέπουν ότι το μετρό κάποια στιγμή πρέπει να γίνει και ο σταθμός της Βενιζέλου είναι νευραλγικός.

Ευτυχώς η Σύγκλητος του ΑΠΘ δεν πάσχει από αυτό το νεοπαγές σύνδρομο του νεοέλληνα «αν δεν είσαι μαζί μας είσαι εναντίον μας» και απηύθυνε την παραμονή των Χριστουγέννων έκκληση για μία προσεκτική και τεκμηριωμένη τοποθέτηση των αρμόδιων θεσμών στο θέμα των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου.

Στην ψύχραιμη ανακοίνωση που εξέδωσε η Σύγκλητος, αποδεικνύοντας ότι το πανεπιστήμιο μπορεί και πρέπει να έχει λόγο για το σήμερα και το αύριο της πόλης, επισημαίνει αφενός ότι «η παροχή υπηρεσιών κοινωνικοοικονομικά και περιβαλλοντικά βιώσιμης, ποιοτικής μαζικής μετακίνησης είναι μια βασική αναγκαιότητα για κάθε σύγχρονη, ανθρώπινη πόλη», αφετέρου ότι «την ίδια στιγμή είναι απαίτηση ο σεβασμός και η ανάδειξη της ιστορίας και της κληρονομιάς της κάθε κοινωνίας όχι μόνο ως οφειλή στη διατήρηση της μνήμης και στην επέκταση της γνώσης, αλλά και ως επένδυση για την ανάπτυξή της».

Στο πλαίσιο αυτό διατυπώνει την ανησυχία της για την πρόοδο του έργου και προτείνει τον ορισμό επιτροπής εμπειρογνωμόνων από την πανεπιστημιακή κοινότητα του ΑΠΘ για να βοηθήσει να βγούμε από το αδιέξοδο.

Ίσως μέσα στο 2020 που φαίνεται τόσο στρογγυλό, θετικό και συμφιλιωμένο… μεταξύ του έτσι όπως στέκεται το ένα 20 δίπλα στο άλλο, αλλάξει η τύχη μας -και μαζί του μετρό.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29 Δεκεμβρίου 2019

Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή όπως δεν το συνηθίζουμε τελευταία. Το μετρό είχε γίνει το πικρό ανέκδοτο των Θεσσαλονικέων για χρόνια ολόκληρα. Από την τρύπα του (Σωτήρη) Κούβελα ως τα εγκαίνια του μουσαμά με τα ζωγραφισμένα εκδοτήρια του Σπίρτζη, μάλλον δεν υπήρξε σοβαρός και χωρίς παρωπίδες Θεσσαλονικιός που να πίστεψε ότι οι εργασίες προχωρούν κανονικά. Κοινώς, δεν περιμέναμε το έργο να ολοκληρωθεί σε εύλογο χρονικό διάστημα προκειμένου να δώσει την ευκαιρία στην πόλη να κάνει ένα βήμα για να βρει το ρόλο της όπως τόσες δεύτερες σε μέγεθος πόλεις ανά τον κόσμο.

Κάποτε ο Κώστας Ζουράρις είχε τοποθετήσει την μέρα που θα πάρει πρωτάθλημα ο ΠΑΟΚ στην εποχή που θα ολοκληρωθεί το μετρό της Θεσσαλονίκης. Ο δικέφαλος το πήρε το πρωτάθλημα το 2019, την ίδια χρονιά που ξανάλλαξε την απόφασή του για το σταθμό της Βενιζέλου το ΚΑΣ. Υπενθυμίζεται ότι το ΚΑΣ το 2017 , απάντησε -οριστικά και τότε- στο ερώτημα “Μετρό ή αρχαία” με τη φράση «Και μετρό και αρχαία» και είχε προκρίνει την κατασκευή του σταθμού «Βενιζέλου» και την κατά χώραν διατήρηση και ανάδειξη των αρχαιοτήτων που ανακαλύφθηκαν.

Οι Έλληνες την τελευταία δεκαετία αρπάζονται για το τίποτε. Στη Θεσσαλονίκη τη χαριστική βολή την έδωσε αυτή η τελευταία οριστική απόφαση του ΚΑΣ. Περίπου ένα εκατομμύριο Θεσσαλονικείς ανταλλάσσουν έκτοτε βαρείς χαρακτηρισμούς ή ακόμη και βρισιές για το πώς θα προχωρήσουν οι εργασίες στο σταθμό της Βενιζέλου. Λίγοι έχουν μείνει εκτός του πεδίου μάχης. Ίσως γιατί μόνον αυτοί ξέρουν ότι δεν ξέρουν όσα χρειάζεται για να επιχειρηματολογήσουν σοβαρά υπέρ της μίας ή της άλλης θέσης.

Όσοι υποστηρίζουν την μετακίνηση των αρχαίων δεν λαμβάνουν υπόψη ότι πρόκειται για μια ολόκληρη γειτονιά μεγάλης αξίας και παγκόσμιου ενδιαφέροντος και όχι για δέκα αγγεία και πέντε νομίσματα. Οι άλλοι παραβλέπουν ότι το μετρό κάποια στιγμή πρέπει να γίνει και ο σταθμός της Βενιζέλου είναι νευραλγικός.

Ευτυχώς η Σύγκλητος του ΑΠΘ δεν πάσχει από αυτό το νεοπαγές σύνδρομο του νεοέλληνα «αν δεν είσαι μαζί μας είσαι εναντίον μας» και απηύθυνε την παραμονή των Χριστουγέννων έκκληση για μία προσεκτική και τεκμηριωμένη τοποθέτηση των αρμόδιων θεσμών στο θέμα των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου.

Στην ψύχραιμη ανακοίνωση που εξέδωσε η Σύγκλητος, αποδεικνύοντας ότι το πανεπιστήμιο μπορεί και πρέπει να έχει λόγο για το σήμερα και το αύριο της πόλης, επισημαίνει αφενός ότι «η παροχή υπηρεσιών κοινωνικοοικονομικά και περιβαλλοντικά βιώσιμης, ποιοτικής μαζικής μετακίνησης είναι μια βασική αναγκαιότητα για κάθε σύγχρονη, ανθρώπινη πόλη», αφετέρου ότι «την ίδια στιγμή είναι απαίτηση ο σεβασμός και η ανάδειξη της ιστορίας και της κληρονομιάς της κάθε κοινωνίας όχι μόνο ως οφειλή στη διατήρηση της μνήμης και στην επέκταση της γνώσης, αλλά και ως επένδυση για την ανάπτυξή της».

Στο πλαίσιο αυτό διατυπώνει την ανησυχία της για την πρόοδο του έργου και προτείνει τον ορισμό επιτροπής εμπειρογνωμόνων από την πανεπιστημιακή κοινότητα του ΑΠΘ για να βοηθήσει να βγούμε από το αδιέξοδο.

Ίσως μέσα στο 2020 που φαίνεται τόσο στρογγυλό, θετικό και συμφιλιωμένο… μεταξύ του έτσι όπως στέκεται το ένα 20 δίπλα στο άλλο, αλλάξει η τύχη μας -και μαζί του μετρό.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29 Δεκεμβρίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επιλέξτε Κατηγορία