ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ο Νικήτας Τσακίρογλου στο makthes.gr «Τα δημόσια θέατρά μας έχουν χάσει τον δρόμο τους»

Μιλάει για τα «Ματωμένα Χώματα» στα οποία πρωταγωνιστεί - Τι λέει για το ΚΘΒΕ όπου υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής

 05/06/2022 08:00

Ο Νικήτας Τσακίρογλου στο makthes.gr «Τα δημόσια θέατρά μας έχουν χάσει τον δρόμο τους»

Κυριακή Τσολάκη

Κάθεται μπροστά σε ένα γραφείο και διαβάζει… Αναγιγνώσκει φωναχτά… Με αυτή τη γνώριμη πια, χαρακτηριστική, γοητευτική φωνή που χρόνια γνωρίζουμε από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση.

Ο Νικήτας Τσακίρογλου είναι ο αφηγητής στην παράσταση «Ματωμένα Χώματα». Το γνωστό και εμβληματικό έργο της Διδώς Σωτηρίου, που αγάπησαν γενιές και γενιές, ανεβαίνει επί σκηνής σε θεατρική προσαρμογή Γιώργου Παλούμπη και Αντώνη Τσιοτσιόπουλου και σκηνοθεσία του πρώτου. «Είναι ένα έργο περισσότερο ιστορικό παρά φιλολογικό. Δεν είναι τυχαία η προσέλευση του κόσμου που είναι συγκινητική. Έρχεται να δει την παράσταση και μαθαίνει ιστορία. Έχει τη ανάγκη να τη δει. Αγνοούσα και εγώ πολλές πτυχές της που θίγει η συγγραφέας. Δεν είχα διαβάσει το βιβλίο παλιότερα γιατί δεν είχα την πολυτέλεια ως παιδί να έχω φιλολογικά έργα στη βιβλιοθήκη μου. Τα απέκτησα πολύ αργότερα. Προσπαθώ μέσα από το θέατρο να μάθω, είναι ένα στοιχείο που με συγκινεί ως ηθοποιό. Αγαπώ ιδιαίτερα τη πατριδογνωσία, γιατί εδώ περί αυτού πρόκειται», τονίζει ο πρωταγωνιστής.

«Πολύ εύστοχη και ενδιαφέρουσα η μεταφορά»

Συχνά οι παραστάσεις ή η ταινίες που βασίζονται σε σπουδαία λογοτεχνικά κείμενα δεν ανταποκρίνονται στην αξία τους. Ωστόσο σε αυτή την περίπτωση δεν συμβαίνει το ίδιο, όπως υποστηρίζει ο Νικήτας Τσακίρογλου. «Έχουμε εμβληματικά έργα που είναι ευθύβολα και μιλούν κατευθείαν στη μνήμη των θεατών. Η συγκεκριμένη μεταφορά του έργου είναι πολύ εύστοχη και ενδιαφέρουσα. Δείχνει ότι υπάρχει θέατρο, υπάρχει ζωή. Αυτό είναι το αξιόλογο του έργου και της παράστασης ότι μένει μέσα στα γεγονότα, τα αξιοποιεί και τα παρουσιάζει με μεγάλη ζωντάνια. Αυτό βέβαια οφείλεται και στην ικανότητα των ηθοποιών που έχουν επιλεγεί», τονίζει ο Νικήτας Τσακίρογλου.

Το έργο δεν είναι διασκευή, αφού δεν υπάρχει το προσωπικό στοιχείο των συγγραφέων Γιώργου Παλούμπη και Αντώνη Τσιοτσιόπουλου που υπογράφουν το κείμενο, αλλά μια θεατρική προσαρμογή καθώς παρουσιάζει κεφάλαια του γνωστού μυθιστορήματος. «Στην αφήγησή μου μιλάω για κάποια κεφάλαια του βιβλίου, που καλούνται οι ηθοποιοί να τα παραστήσουν. Πιστεύω ότι είναι μια επιτυχημένη ανάπλαση του έργου, ουσιαστικά μια σταχυολόγηση, μια επιλογή που κάνει και μια συρραφή των γεγονότων ώστε ο θεατής να έχει μια ακολουθία. Υπάρχει ένας σεβασμός και δεν υπάρχει προσωπική επέμβαση», υπογραμμίζει ο κ. Τσακίρογλου.

Ηθοποιός με πολύ ευρύ ρεπερτόριο ο ίδιος έχει ερμηνεύσει στη διάρκεια της πορείας του δεκάδες ρόλους, αλλά ο συγκεκριμένος για εκείνον είναι κάτι ξεχωριστό και ιδιαίτερο. «Έχω διαβάσει στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση είτε αλλού, έχω κάνει αναγνώσεις, αλλά αυτός ο χαρακτήρας είναι συγκινητικός γιατί ξεφεύγει και πιστεύω ότι αυτό είναι κάτι που εισπράττει ο κόσμος. Δεν μπορώ να σας περιγράψω το χειροκρότημα που έχουμε. Ο κόσμος περιμένει στο τέλος. Πρόκειται για μια μυσταγωγία, δεν είναι κάτι επιπόλαιο και γρήγορο, θέλει την υπομονή και την επιμονή του θεατή. Είναι σαν να ξεδιπλώνεται η ιστορία του νεοέλληνα όσον αφορά τα μικρασιατικά γεγονότα που αποτελούν μια μαύρη σελίδα και ως προς τον ρόλο των ξένων δυνάμεων. Μέσα στην παράσταση εμφανίζεται και καραγκιοζοπαίκτης και μάλιστα υπάρχει μια μεγάλη σκηνή θεάτρου σκιών».

«Εύχομαι το ΚΘΒΕ να μην συνεχίσει να πάσχει»

Με καταγωγή από την Κωνσταντινούπολη και ο ίδιος από την πλευρά του πατέρα του θυμάται πώς επιχείρησε όσο διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος να συνεργαστεί με φορείς της Σμύρνης για να δημιουργηθεί ένα Βαλκανικό Θέατρο, αλλά το σχέδιο ναυάγησε όταν έφυγε από τη θέση του.

Με την ιδιότητα αυτή του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή σχολιάζει τη νέα κατάσταση στον οργανισμό. «Ελπίζω και εύχομαι το ΚΘΒΕ να βρει τον δρόμο του. Γιατί τα δημόσια θέατρά μας έχουν χάσει τον δρόμο τους. Πρέπει βεβαίως να ανανεώνονται στο θέμα του ρεπερτορίου και στο θέμα του θιάσου, αλλά αυτά θέλουν πολλή προσοχή και γνώση. Δεν μπορεί κανένας να ακυρώνει το παρελθόν. Εγώ ως ηθοποιός που βρέθηκα δίπλα στον Μινωτή αλλά και σε σπουδαίους ηθοποιούς της εποχής εκείνης δεν τολμώ ούτε και μπορώ να μιλήσω για το τι είναι επιτυχημένο ή αποτυχημένο. Έγκειται στη σκέψη και την επιλογή του θεατή για το τι θα συνεχίσει να δει και τι θα αποφασίσει να βλέπει».

Παρότι του πρότεινε απευθείας ο υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης να συμμετάσχει στην επιτροπή επιλογής του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, τελικά, δεν το έκανε. « Μέσα από τη γνώση και την εμπειρία που απέκτησα από το πολύπαθο αυτό θέατρο είδα ότι όλη αυτή η διαδικασία δεν θα είχε το αποτέλεσμα που θα επιθυμούσα. Δεν επιθυμούσα να συμμετάσχω στην επιτροπή γιατί ενδεχομένως να μην μπορούσα να κάνω αυτά που ήθελα. Μακάρι να είναι τα πράγματα διαφορετικά από αυτά που βλέπω εγώ. Το ΚΘΒΕ είναι ένα θέατρο που αγαπώ πάρα πολύ. Βρέθηκα εκεί εξ αρχής ως καλεσμένος του Σωκράτη Καραντινού, γνώρισα τον Μίνωα Βολανάκη, τον Ευγένιο Σπαθάρη και πολλούς άλλους σημαντικούς, έπαιξα ρόλους. Το ότι υπηρέτησα αυτό το θέατρο και γνώρισα το κοινό της Θεσσαλονίκης το θεωρώ μια σπουδαία περίοδο της θητείας μου. Εύχομαι το ΚΘΒΕ να μην συνεχίσει να πάσχει και να αφιερωθεί στα έργα που χρειάζονται ιδιαίτερο πάθος», καταλήγει ο Νικήτας Τσακίρογλου.

Πρωταγωνιστούν ακόμη: Μιχάλης Σαράντης και Αντίνοος Αλμπάνης

Θέατρο Δάσους

Πέμπτη 9 Ιουνίου στις 9.30μμ

Σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού δήμου Θεσσαλονίκης

Κάθεται μπροστά σε ένα γραφείο και διαβάζει… Αναγιγνώσκει φωναχτά… Με αυτή τη γνώριμη πια, χαρακτηριστική, γοητευτική φωνή που χρόνια γνωρίζουμε από το ραδιόφωνο και την τηλεόραση.

Ο Νικήτας Τσακίρογλου είναι ο αφηγητής στην παράσταση «Ματωμένα Χώματα». Το γνωστό και εμβληματικό έργο της Διδώς Σωτηρίου, που αγάπησαν γενιές και γενιές, ανεβαίνει επί σκηνής σε θεατρική προσαρμογή Γιώργου Παλούμπη και Αντώνη Τσιοτσιόπουλου και σκηνοθεσία του πρώτου. «Είναι ένα έργο περισσότερο ιστορικό παρά φιλολογικό. Δεν είναι τυχαία η προσέλευση του κόσμου που είναι συγκινητική. Έρχεται να δει την παράσταση και μαθαίνει ιστορία. Έχει τη ανάγκη να τη δει. Αγνοούσα και εγώ πολλές πτυχές της που θίγει η συγγραφέας. Δεν είχα διαβάσει το βιβλίο παλιότερα γιατί δεν είχα την πολυτέλεια ως παιδί να έχω φιλολογικά έργα στη βιβλιοθήκη μου. Τα απέκτησα πολύ αργότερα. Προσπαθώ μέσα από το θέατρο να μάθω, είναι ένα στοιχείο που με συγκινεί ως ηθοποιό. Αγαπώ ιδιαίτερα τη πατριδογνωσία, γιατί εδώ περί αυτού πρόκειται», τονίζει ο πρωταγωνιστής.

«Πολύ εύστοχη και ενδιαφέρουσα η μεταφορά»

Συχνά οι παραστάσεις ή η ταινίες που βασίζονται σε σπουδαία λογοτεχνικά κείμενα δεν ανταποκρίνονται στην αξία τους. Ωστόσο σε αυτή την περίπτωση δεν συμβαίνει το ίδιο, όπως υποστηρίζει ο Νικήτας Τσακίρογλου. «Έχουμε εμβληματικά έργα που είναι ευθύβολα και μιλούν κατευθείαν στη μνήμη των θεατών. Η συγκεκριμένη μεταφορά του έργου είναι πολύ εύστοχη και ενδιαφέρουσα. Δείχνει ότι υπάρχει θέατρο, υπάρχει ζωή. Αυτό είναι το αξιόλογο του έργου και της παράστασης ότι μένει μέσα στα γεγονότα, τα αξιοποιεί και τα παρουσιάζει με μεγάλη ζωντάνια. Αυτό βέβαια οφείλεται και στην ικανότητα των ηθοποιών που έχουν επιλεγεί», τονίζει ο Νικήτας Τσακίρογλου.

Το έργο δεν είναι διασκευή, αφού δεν υπάρχει το προσωπικό στοιχείο των συγγραφέων Γιώργου Παλούμπη και Αντώνη Τσιοτσιόπουλου που υπογράφουν το κείμενο, αλλά μια θεατρική προσαρμογή καθώς παρουσιάζει κεφάλαια του γνωστού μυθιστορήματος. «Στην αφήγησή μου μιλάω για κάποια κεφάλαια του βιβλίου, που καλούνται οι ηθοποιοί να τα παραστήσουν. Πιστεύω ότι είναι μια επιτυχημένη ανάπλαση του έργου, ουσιαστικά μια σταχυολόγηση, μια επιλογή που κάνει και μια συρραφή των γεγονότων ώστε ο θεατής να έχει μια ακολουθία. Υπάρχει ένας σεβασμός και δεν υπάρχει προσωπική επέμβαση», υπογραμμίζει ο κ. Τσακίρογλου.

Ηθοποιός με πολύ ευρύ ρεπερτόριο ο ίδιος έχει ερμηνεύσει στη διάρκεια της πορείας του δεκάδες ρόλους, αλλά ο συγκεκριμένος για εκείνον είναι κάτι ξεχωριστό και ιδιαίτερο. «Έχω διαβάσει στο ραδιόφωνο, την τηλεόραση είτε αλλού, έχω κάνει αναγνώσεις, αλλά αυτός ο χαρακτήρας είναι συγκινητικός γιατί ξεφεύγει και πιστεύω ότι αυτό είναι κάτι που εισπράττει ο κόσμος. Δεν μπορώ να σας περιγράψω το χειροκρότημα που έχουμε. Ο κόσμος περιμένει στο τέλος. Πρόκειται για μια μυσταγωγία, δεν είναι κάτι επιπόλαιο και γρήγορο, θέλει την υπομονή και την επιμονή του θεατή. Είναι σαν να ξεδιπλώνεται η ιστορία του νεοέλληνα όσον αφορά τα μικρασιατικά γεγονότα που αποτελούν μια μαύρη σελίδα και ως προς τον ρόλο των ξένων δυνάμεων. Μέσα στην παράσταση εμφανίζεται και καραγκιοζοπαίκτης και μάλιστα υπάρχει μια μεγάλη σκηνή θεάτρου σκιών».

«Εύχομαι το ΚΘΒΕ να μην συνεχίσει να πάσχει»

Με καταγωγή από την Κωνσταντινούπολη και ο ίδιος από την πλευρά του πατέρα του θυμάται πώς επιχείρησε όσο διετέλεσε καλλιτεχνικός διευθυντής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος να συνεργαστεί με φορείς της Σμύρνης για να δημιουργηθεί ένα Βαλκανικό Θέατρο, αλλά το σχέδιο ναυάγησε όταν έφυγε από τη θέση του.

Με την ιδιότητα αυτή του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή σχολιάζει τη νέα κατάσταση στον οργανισμό. «Ελπίζω και εύχομαι το ΚΘΒΕ να βρει τον δρόμο του. Γιατί τα δημόσια θέατρά μας έχουν χάσει τον δρόμο τους. Πρέπει βεβαίως να ανανεώνονται στο θέμα του ρεπερτορίου και στο θέμα του θιάσου, αλλά αυτά θέλουν πολλή προσοχή και γνώση. Δεν μπορεί κανένας να ακυρώνει το παρελθόν. Εγώ ως ηθοποιός που βρέθηκα δίπλα στον Μινωτή αλλά και σε σπουδαίους ηθοποιούς της εποχής εκείνης δεν τολμώ ούτε και μπορώ να μιλήσω για το τι είναι επιτυχημένο ή αποτυχημένο. Έγκειται στη σκέψη και την επιλογή του θεατή για το τι θα συνεχίσει να δει και τι θα αποφασίσει να βλέπει».

Παρότι του πρότεινε απευθείας ο υφυπουργός Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης να συμμετάσχει στην επιτροπή επιλογής του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, τελικά, δεν το έκανε. « Μέσα από τη γνώση και την εμπειρία που απέκτησα από το πολύπαθο αυτό θέατρο είδα ότι όλη αυτή η διαδικασία δεν θα είχε το αποτέλεσμα που θα επιθυμούσα. Δεν επιθυμούσα να συμμετάσχω στην επιτροπή γιατί ενδεχομένως να μην μπορούσα να κάνω αυτά που ήθελα. Μακάρι να είναι τα πράγματα διαφορετικά από αυτά που βλέπω εγώ. Το ΚΘΒΕ είναι ένα θέατρο που αγαπώ πάρα πολύ. Βρέθηκα εκεί εξ αρχής ως καλεσμένος του Σωκράτη Καραντινού, γνώρισα τον Μίνωα Βολανάκη, τον Ευγένιο Σπαθάρη και πολλούς άλλους σημαντικούς, έπαιξα ρόλους. Το ότι υπηρέτησα αυτό το θέατρο και γνώρισα το κοινό της Θεσσαλονίκης το θεωρώ μια σπουδαία περίοδο της θητείας μου. Εύχομαι το ΚΘΒΕ να μην συνεχίσει να πάσχει και να αφιερωθεί στα έργα που χρειάζονται ιδιαίτερο πάθος», καταλήγει ο Νικήτας Τσακίρογλου.

Πρωταγωνιστούν ακόμη: Μιχάλης Σαράντης και Αντίνοος Αλμπάνης

Θέατρο Δάσους

Πέμπτη 9 Ιουνίου στις 9.30μμ

Σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού δήμου Θεσσαλονίκης

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία