Ο ποδηλατικός χάρτης της Θεσσαλονίκης
25/06/2023 07:17
25/06/2023 07:17
Στην επίσημη παραλαβή ακόμα ενός τμήματος αναβαθμισμένων ποδηλατόδρομων προχωρά ο δήμος Θεσσαλονίκης, την ώρα που σχεδιάζει την επέκταση του υφιστάμενου δικτύου με στόχο να ενισχύσει τη μικροκινητικότητα και να «αποσυμπιέσει» το κυκλοφοριακό πρόβλημα που ταλανίζει τη Θεσσαλονίκη και ιδίως το ιστορικό κέντρο.
Το νέο κομμάτι του αναβαθμισμένου ποδηλατόδρομου, που ήδη είναι προσπελάσιμο για τους ποδηλάτες εδώ και μήνες, έχει συνολικό μήκος 1,5 χιλιόμετρο και εντοπίζεται στις οδούς Κουντουριώτου, Σαλαμίνος, Πολυτεχνείου και Αναγεννήσεως. Ο νέος ποδηλατόδρομος αναβαθμίστηκε βάσει των νέων προδιαγραφών ασφαλείας που προβλέπει η νομοθεσία. Συγκεκριμένα οι νέοι ποδηλατόδρομοι είναι διπλής κατεύθυνσης σε ένα ρεύμα επί του δρόμου και διαχωρίζονται με νησίδα από την υπόλοιπη κυκλοφορία που εξελίσσεται ώστε και να αποτρέπεται η παράνομη στάθμευση επί των ποδηλατόδρομων αλλά και να αυξάνεται το επίπεδο ασφάλειας των ποδηλατών.
Το ΦΕΚ 1053 του 2016 επισημαίνει, ανάμεσα σε άλλα, ότι οι ποδηλατόδρομοι πρέπει να είναι ασφαλείς, να χαρακτηρίζονται από συνοχή και συντομία στις διαδρομές. Ειδικά σε ό,τι αφορά την ασφάλεια η νομοθεσία ορίζει ότι ο ποδηλατόδρομος πρέπει να είναι σαφώς διαχωρισμένος από το υπόλοιπο οδόστρωμα, να είναι ορατός από όλους και σε όλες τις καιρικές συνθήκες, όπως επίσης θα πρέπει να ελαχιστοποιείται το ανώτατο όριο κυκλοφορίας στα 30 χλμ/ώρα προκειμένου να είναι ασφαλής η συνύπαρξη των ποδηλάτων και των μηχανοκίνητων οχημάτων.
Επίσης ένα πλήρες δίκτυο ποδηλατόδρομων σημαίνει ότι τέτοιες υποδομές θα υπάρχουν τόσο σε κεντρικούς οδικούς άξονες όσο όμως και σε τοπικό επίπεδο. Βέβαια αυτοί οι ποδηλατόδρομοι θα πρέπει να συνδέονται μεταξύ τους, ώστε οι ποδηλάτες να έχουν διαφορετικές επιλογές για τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν, υπογραμμίζεται στο σχετικό ΦΕΚ. Εκτός αυτών των βασικών προδιαγραφών ο νομοθέτης θέτει και ορισμένες παραμέτρους οι οποίες αν εφαρμοστούν θα αυξήσουν την ελκυστικότητα του ποδηλάτου, όπως για παράδειγμα η φύτευση φυτών στο διαχωριστικό των ποδηλατόδρομων, η συστηματική συντήρησή τους και ο φωτισμός τους.
Σήμερα στον δήμο Θεσσαλονίκης υπάρχει ένα δίκτυο ποδηλατόδρομων συνολικού μήκου12 χιλιομέτρων το οποίο ξεκινάει από τη δυτική πλευρά της πόλης, στο ύψος του Σιδηροδρομικού Σταθμού, κατεβαίνει στην παραλιακή λεωφόρο μέσω της Σαλαμίνος, συνεχίζεται μέχρι το τέλος της Νέας Παραλίας ενώ υπάρχει και ο παράλληλος άξονας επί της Λεωφόρου Στρατού και της Καυταντζόγλου ο οποίος ενωνόταν με τον μέχρι προ ολίγων μηνών πιλοτικό ποδηλατόδρομο της λεωφόρου Κωνσταντίνου Καραμανλή, ο οποίος όμως έπαυσε να λειτουργεί καθώς τα κυκλοφοριακά δεδομένα έδειξαν χαμηλές ροές. Παράλληλα, ο ποδηλατόδρομος της Καραμανλή επρόκειτο να αντικατασταθεί με έναν καινούριο επί της οδού Παπάφη, ωστόσο το έργο έχει «παγώσει» τουλάχιστον για το εγγύς μέλλον καθώς στο Δημοτικό Συμβούλιο καταψηφίστηκαν, δύο φορές μάλιστα, τα εργοταξιακά μέτρα που θα επέτρεπαν στον εργολάβο να ξεκινήσει το έργο, μολονότι η κυκλοφοριακή μελέτη του έργου είχε πάρει το «πράσινο» φως.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» από τον δήμο Θεσσαλονίκης. πέραν των μεμονωμένων παρεμβάσεων αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου των ποδηλατόδρομων, σε κάθε έργο ανάπλασης όπου προβλέπεται ανακατανομή του δημοσίου χώρου χωροθετείται και ποδηλατόδρομος. Ενδεικτικές περιπτώσεις είναι το σχεδιαζόμενο έργο της «Εμβληματικής Παρέμβασης» στις οδούς Εγνατία, Δωδεκανήσου, Μπότσαρη/Π. Συνδίκα, καθώς επίσης και το εξελισσόμενο έργο διάνοιξης της οδού Αγίου Δημητρίου από την Κατσιμίδη μέχρι την οδό Γρ. Λαμπράκη.
Επιπροσθέτως, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Εφραίμ Κυριζίδης, εξηγεί στη «ΜτΚ», ότι «η διεύθυνση βιώσιμης κινητικότητας και δικτύων σε οποιαδήποτε ανάπλαση γίνεται, εντάσσει και την κατασκευή ποδηλατοδρόμων στο πρόγραμμά της εφόσον το επιτρέπουν τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά των οδών. Στα πλαίσια αυτού, εξετάζεται η ανάπλαση της οδού Δωδεκανήσου με κατασκευή ποδηλατόδρομου ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η μελέτη ανάπλασης της οδού 26ης Οκτωβρίου από τα δικαστήρια έως τα σφαγεία».
Πέρα από τα παραπάνω, το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του δήμου Θεσσαλονίκης το οποίο έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται με δύο χρονικούς ορίζοντες, το 2025 και το 2030, επιδιώκει την ενίσχυση της μετακίνησης με ποδήλατο και υπό αυτό το πρίσμα ορίζει την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου ποδηλατοδρόμων αλλά και την επέκτασή του στα εξής οδικά τμήματα:
Προτεινόμενη επέκταση έως το 2025 με προϋπολογισμό 1,75 εκατομμύριο ευρώ
• Εγνατία από Πλ. Δημοκρατίας έως Καυταντζόγλου (Υπολογισμένη στην Εμβληματική)
• Μ. Μπότσαρη και Π. Συνδίκα (Υπολογισμένη στη μονοδρόμηση/ανακατανομή δημοσίου χώρου)
• Παπάφη από Κλεάνθους έως Καυταντζόγλου (Εξασφαλισμένη)
• Θεμ. Σοφούλη από Βασ. Όλγας έως Αργοναυτών (Εξασφαλισμένη)
• Κλεάνθους από Γρ. Λαμπράκη έως Παπάφη (250.000 ευρώ)
Προτεινόμενη επέκταση έως το 2030 με προϋπολογισμό 10 εκατ. ευρώ
• 28ης Οκτωβρίου από Κ. Καραμανλή έως Μ. Αλεξάνδρου
• Αγ. Δημητρίου από Λαγκαδά έως Εθν. Αμύνης
• Αγίας Σοφίας από Λ. Νίκης έως Φιλίππου
• Αλ Σταύρου από Παπαναστασίου έως Κανάρη
• Β. Ηρακλείου - Αγ. Θεοδώρας από Δωδεκανήσου έως Αγ. Σοφίας
• Βενιζέλου από Αγ. Δημητρίου έως Λ. Νίκης
• Κανάρη από Π. Συνδίκα έως Παπάφη
• Παπάφη από Κανάρη έως Κλεάνθους
• Καραολή & Δημητρίου από Εγνατία έως Αγ. Δημητρίου
• Κατσιμίδη από Παπάφη έως Αγ. Δημητρίου
• Κρυστάλλη - Φιλίππου από Καραολή & Δημητρίου έως Δ. Γούναρη
• Κωνσταντινουπόλεως από Κλεάνθους έως 28ης Οκτωβρίου
• Μ. Αλεξάνδρου από 3ης Σεπτεμβρίου έως 25ης Μαρτίου
• Μ. Καλού - Δραγουμάνου από Λαγκαδά έως Μοναστηρίου
• Μακένζι Κινγκ - Παύλου Μελά από Αγ. Σοφίας έως Λ. Νίκης
• Σβώλου - Κεραμοπούλου από Αγγελάκη έως Αγ. Σοφίας
• Βασιλίσσης Όλγας και Βασιλέως Γεωργίου
Ανώτερες πηγές της «ΜτΚ» από τον δήμο Θεσσαλονίκης επισημαίνουν ότι ειδικά για τις επεκτάσεις του δικτύου με ορίζοντα το 2030 θα αντληθούν κονδύλια από το καινούριο ΕΣΠΑ 2021-2027, ενώ θα αναζητηθούν πόροι και από άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Επίσης οι μελέτες αυτών των επεκτάσεων «τρέχουν» και θα είναι ώριμες όταν θα έρθει η ώρα της κατάθεσης του αιτήματος χρηματοδότησης. Ταυτόχρονα, ο δήμος αναμένει και την έναρξη της λειτουργίας του μετρό ώστε να εμπλουτίζει με επικαιροποιημένα κυκλοφοριακά δεδομένα τις μελέτες για τη βέλτιστη επέκταση των ποδηλατόδρομων.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 18.06.2023
Στην επίσημη παραλαβή ακόμα ενός τμήματος αναβαθμισμένων ποδηλατόδρομων προχωρά ο δήμος Θεσσαλονίκης, την ώρα που σχεδιάζει την επέκταση του υφιστάμενου δικτύου με στόχο να ενισχύσει τη μικροκινητικότητα και να «αποσυμπιέσει» το κυκλοφοριακό πρόβλημα που ταλανίζει τη Θεσσαλονίκη και ιδίως το ιστορικό κέντρο.
Το νέο κομμάτι του αναβαθμισμένου ποδηλατόδρομου, που ήδη είναι προσπελάσιμο για τους ποδηλάτες εδώ και μήνες, έχει συνολικό μήκος 1,5 χιλιόμετρο και εντοπίζεται στις οδούς Κουντουριώτου, Σαλαμίνος, Πολυτεχνείου και Αναγεννήσεως. Ο νέος ποδηλατόδρομος αναβαθμίστηκε βάσει των νέων προδιαγραφών ασφαλείας που προβλέπει η νομοθεσία. Συγκεκριμένα οι νέοι ποδηλατόδρομοι είναι διπλής κατεύθυνσης σε ένα ρεύμα επί του δρόμου και διαχωρίζονται με νησίδα από την υπόλοιπη κυκλοφορία που εξελίσσεται ώστε και να αποτρέπεται η παράνομη στάθμευση επί των ποδηλατόδρομων αλλά και να αυξάνεται το επίπεδο ασφάλειας των ποδηλατών.
Το ΦΕΚ 1053 του 2016 επισημαίνει, ανάμεσα σε άλλα, ότι οι ποδηλατόδρομοι πρέπει να είναι ασφαλείς, να χαρακτηρίζονται από συνοχή και συντομία στις διαδρομές. Ειδικά σε ό,τι αφορά την ασφάλεια η νομοθεσία ορίζει ότι ο ποδηλατόδρομος πρέπει να είναι σαφώς διαχωρισμένος από το υπόλοιπο οδόστρωμα, να είναι ορατός από όλους και σε όλες τις καιρικές συνθήκες, όπως επίσης θα πρέπει να ελαχιστοποιείται το ανώτατο όριο κυκλοφορίας στα 30 χλμ/ώρα προκειμένου να είναι ασφαλής η συνύπαρξη των ποδηλάτων και των μηχανοκίνητων οχημάτων.
Επίσης ένα πλήρες δίκτυο ποδηλατόδρομων σημαίνει ότι τέτοιες υποδομές θα υπάρχουν τόσο σε κεντρικούς οδικούς άξονες όσο όμως και σε τοπικό επίπεδο. Βέβαια αυτοί οι ποδηλατόδρομοι θα πρέπει να συνδέονται μεταξύ τους, ώστε οι ποδηλάτες να έχουν διαφορετικές επιλογές για τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν, υπογραμμίζεται στο σχετικό ΦΕΚ. Εκτός αυτών των βασικών προδιαγραφών ο νομοθέτης θέτει και ορισμένες παραμέτρους οι οποίες αν εφαρμοστούν θα αυξήσουν την ελκυστικότητα του ποδηλάτου, όπως για παράδειγμα η φύτευση φυτών στο διαχωριστικό των ποδηλατόδρομων, η συστηματική συντήρησή τους και ο φωτισμός τους.
Σήμερα στον δήμο Θεσσαλονίκης υπάρχει ένα δίκτυο ποδηλατόδρομων συνολικού μήκου12 χιλιομέτρων το οποίο ξεκινάει από τη δυτική πλευρά της πόλης, στο ύψος του Σιδηροδρομικού Σταθμού, κατεβαίνει στην παραλιακή λεωφόρο μέσω της Σαλαμίνος, συνεχίζεται μέχρι το τέλος της Νέας Παραλίας ενώ υπάρχει και ο παράλληλος άξονας επί της Λεωφόρου Στρατού και της Καυταντζόγλου ο οποίος ενωνόταν με τον μέχρι προ ολίγων μηνών πιλοτικό ποδηλατόδρομο της λεωφόρου Κωνσταντίνου Καραμανλή, ο οποίος όμως έπαυσε να λειτουργεί καθώς τα κυκλοφοριακά δεδομένα έδειξαν χαμηλές ροές. Παράλληλα, ο ποδηλατόδρομος της Καραμανλή επρόκειτο να αντικατασταθεί με έναν καινούριο επί της οδού Παπάφη, ωστόσο το έργο έχει «παγώσει» τουλάχιστον για το εγγύς μέλλον καθώς στο Δημοτικό Συμβούλιο καταψηφίστηκαν, δύο φορές μάλιστα, τα εργοταξιακά μέτρα που θα επέτρεπαν στον εργολάβο να ξεκινήσει το έργο, μολονότι η κυκλοφοριακή μελέτη του έργου είχε πάρει το «πράσινο» φως.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» από τον δήμο Θεσσαλονίκης. πέραν των μεμονωμένων παρεμβάσεων αναβάθμισης του υφιστάμενου δικτύου των ποδηλατόδρομων, σε κάθε έργο ανάπλασης όπου προβλέπεται ανακατανομή του δημοσίου χώρου χωροθετείται και ποδηλατόδρομος. Ενδεικτικές περιπτώσεις είναι το σχεδιαζόμενο έργο της «Εμβληματικής Παρέμβασης» στις οδούς Εγνατία, Δωδεκανήσου, Μπότσαρη/Π. Συνδίκα, καθώς επίσης και το εξελισσόμενο έργο διάνοιξης της οδού Αγίου Δημητρίου από την Κατσιμίδη μέχρι την οδό Γρ. Λαμπράκη.
Επιπροσθέτως, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Εφραίμ Κυριζίδης, εξηγεί στη «ΜτΚ», ότι «η διεύθυνση βιώσιμης κινητικότητας και δικτύων σε οποιαδήποτε ανάπλαση γίνεται, εντάσσει και την κατασκευή ποδηλατοδρόμων στο πρόγραμμά της εφόσον το επιτρέπουν τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά των οδών. Στα πλαίσια αυτού, εξετάζεται η ανάπλαση της οδού Δωδεκανήσου με κατασκευή ποδηλατόδρομου ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται η μελέτη ανάπλασης της οδού 26ης Οκτωβρίου από τα δικαστήρια έως τα σφαγεία».
Πέρα από τα παραπάνω, το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του δήμου Θεσσαλονίκης το οποίο έχει ξεκινήσει να εφαρμόζεται με δύο χρονικούς ορίζοντες, το 2025 και το 2030, επιδιώκει την ενίσχυση της μετακίνησης με ποδήλατο και υπό αυτό το πρίσμα ορίζει την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου ποδηλατοδρόμων αλλά και την επέκτασή του στα εξής οδικά τμήματα:
Προτεινόμενη επέκταση έως το 2025 με προϋπολογισμό 1,75 εκατομμύριο ευρώ
• Εγνατία από Πλ. Δημοκρατίας έως Καυταντζόγλου (Υπολογισμένη στην Εμβληματική)
• Μ. Μπότσαρη και Π. Συνδίκα (Υπολογισμένη στη μονοδρόμηση/ανακατανομή δημοσίου χώρου)
• Παπάφη από Κλεάνθους έως Καυταντζόγλου (Εξασφαλισμένη)
• Θεμ. Σοφούλη από Βασ. Όλγας έως Αργοναυτών (Εξασφαλισμένη)
• Κλεάνθους από Γρ. Λαμπράκη έως Παπάφη (250.000 ευρώ)
Προτεινόμενη επέκταση έως το 2030 με προϋπολογισμό 10 εκατ. ευρώ
• 28ης Οκτωβρίου από Κ. Καραμανλή έως Μ. Αλεξάνδρου
• Αγ. Δημητρίου από Λαγκαδά έως Εθν. Αμύνης
• Αγίας Σοφίας από Λ. Νίκης έως Φιλίππου
• Αλ Σταύρου από Παπαναστασίου έως Κανάρη
• Β. Ηρακλείου - Αγ. Θεοδώρας από Δωδεκανήσου έως Αγ. Σοφίας
• Βενιζέλου από Αγ. Δημητρίου έως Λ. Νίκης
• Κανάρη από Π. Συνδίκα έως Παπάφη
• Παπάφη από Κανάρη έως Κλεάνθους
• Καραολή & Δημητρίου από Εγνατία έως Αγ. Δημητρίου
• Κατσιμίδη από Παπάφη έως Αγ. Δημητρίου
• Κρυστάλλη - Φιλίππου από Καραολή & Δημητρίου έως Δ. Γούναρη
• Κωνσταντινουπόλεως από Κλεάνθους έως 28ης Οκτωβρίου
• Μ. Αλεξάνδρου από 3ης Σεπτεμβρίου έως 25ης Μαρτίου
• Μ. Καλού - Δραγουμάνου από Λαγκαδά έως Μοναστηρίου
• Μακένζι Κινγκ - Παύλου Μελά από Αγ. Σοφίας έως Λ. Νίκης
• Σβώλου - Κεραμοπούλου από Αγγελάκη έως Αγ. Σοφίας
• Βασιλίσσης Όλγας και Βασιλέως Γεωργίου
Ανώτερες πηγές της «ΜτΚ» από τον δήμο Θεσσαλονίκης επισημαίνουν ότι ειδικά για τις επεκτάσεις του δικτύου με ορίζοντα το 2030 θα αντληθούν κονδύλια από το καινούριο ΕΣΠΑ 2021-2027, ενώ θα αναζητηθούν πόροι και από άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία. Επίσης οι μελέτες αυτών των επεκτάσεων «τρέχουν» και θα είναι ώριμες όταν θα έρθει η ώρα της κατάθεσης του αιτήματος χρηματοδότησης. Ταυτόχρονα, ο δήμος αναμένει και την έναρξη της λειτουργίας του μετρό ώστε να εμπλουτίζει με επικαιροποιημένα κυκλοφοριακά δεδομένα τις μελέτες για τη βέλτιστη επέκταση των ποδηλατόδρομων.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 18.06.2023
ΣΧΟΛΙΑ