O ψηφιακός μετασχηματισμός αλλάζει τη ζωή μας
31/05/2020 18:23
31/05/2020 18:23
Ψηφιακή έκρηξη στα θεμέλια της γραφειοκρατίας της Ελλάδας, προκάλεσε μετασχηματιστικά άλματα και άλλαξε συνήθειες δεκαετιών μέσα σε τρεις μήνες. Με «στρατηγό» τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης και την υποστήριξη των συναρμόδιων υπουργείων, δημιουργούνται νέες συνθήκες επαφής των πολιτών με το Δημόσιο. Αρχικά, οι δημόσιες υπηρεσίες άρχισαν να επικοινωνούν μεταξύ τους ηλεκτρονικά, να έχουν κοινή πρόσβαση σε δεδομένα και να υπάρχει διασύνδεση του Μητρώου Πολιτών με το Μητρώο ΑΜΚΑ και το e-ΕΦΚΑ. Την ζωή των πολιτών όμως αλλάζει το gov.gr, που συγκεντρώνει περισσότερες από 500 υπηρεσίες, και μια σειρά από άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες, που έχουν σκοπό την εξ αποστάσεως λειτουργία του Δημοσίου, την τηλεργασία και την τηλεκπαίδευση.
O ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελούσε στοίχημα για την κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή, όμως ο κορονοϊός τον επέβαλε ως αναγκαίο. Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, πολλές πλατφόρμες ανέβηκαν στο διαδίκτυο πριν «τελειοποιηθούν», ώστε να εξυπηρετηθούν οι πολίτες όσο πιο γρήγορα γινόταν. Σε δεύτερο επίπεδο, οι ψηφιακές υπηρεσίες βελτιώνονται καθημερινά, με βάσει σχόλια και παρατηρήσεις, ενώ πλέον στόχος αποτελεί να γίνουν συνήθεια στους πολίτες και να μετατρέψουν την ζωή τους σε απλούστερη και καλύτερη.
522 υπηρεσίες με ένα… κλικ
Το Σάββατο 21 Μαρτίου, ενώ είχε αρχίσει το lockdown, ανέβηκε στο διαδίκτυο η ενιαία ψηφιακή πύλη του Δημοσίου: gov.gr. Μια πλατφόρμα που συγκεντρώνει 522 υπηρεσίες, μέχρι στιγμής, παρέχοντας την δυνατότητα στους πολίτες να συμπληρώνουν και να υπογράφουν ηλεκτρονικά εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις.
Ο καθένας πλέον μπορεί να διεκπεραιώνει προσωπικές υποθέσεις του με το κράτος από την οθόνη του υπολογιστή ή κινητού του, χωρίς να χρειάζεται να μετακινείται από υπηρεσία σε υπηρεσία και να έρχεται αντιμέτωπος με την περιττή γραφειοκρατία. Μάλιστα, από τις 30 Απρίλιου, η πλατφόρμα αναβαθμίστηκε, διαθέτοντας περισσότερες επιλογές για την υλοποίηση των υπηρεσιών έκδοσης εξουσιοδότησης και υπογραφής υπεύθυνης δήλωσης.
Μια από τις σημαντικότερες υπηρεσίες του gov.gr, είναι η άυλη συνταγογράφηση, που δίνει την δυνατότητα στους πολίτες να λαμβάνουν ιατρικές συνταγές στο κινητό τους, χωρίς να χρειάζεται να τις προσκομίζουν τυπωμένες σε φαρμακοποιούς. Επίσης, καθιερώθηκε, η εξ αποστάσεως συνταγογράφηση για περιπτώσεις επαναλαμβανόμενων συνταγών που αφορούν χρόνιες παθήσεις.
Ψηφιακά χορηγείται πλέον, επίσης, η προσωρινή άδεια οδήγησης. Πρόκειται για το πρώτο έγγραφο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που ψηφιοποιείται, καθώς θα ακολουθήσουν και άλλες ενέργειες.
Ψηφιακή εγγραφή στα νηπιαγωγεία
Μέσω της Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης και συγκεκριμένα στο proti-eggrafi.services.gov.gr, γίνονται πλέον αιτήσεις εγγραφής σε νηπιαγωγεία. H ηλεκτρονική υπηρεσία, που είναι διαθέσιμη από τις 15 Μαΐου, προβλέπεται πως θα διευκολύνει τις εγγραφές περίπου 80.000 νηπίων σε 4.967 δημόσια νηπιαγωγεία γενικής παιδείας. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Παιδείας και Θρησκευμάτων, με στόχο να απαλλάξει τους γονείς από άσκοπες μετακινήσεις και χαμένο χρόνο.
Πόσα εκατομμύρια έγγραφα γλιτώσαμε
Εκτός από την ταλαιπωρία των πολιτών, ο ψηφιακός μετασχηματισμός μείωσε τα εκατομμύρια τυπωμένα έγγραφα, που μερικές φορές χάνονται και σε κάθε περίπτωση ρύπαιναν το περιβάλλον. Μόνο από την υπηρεσία του 13033 για δήλωση μετακίνησης κατά την περίοδο της καραντίνας, γλιτώσαμε από 110 εκατ. έγγραφα, καθώς αυτός είναι ο συνολικός αριθμός των μηνυμάτων που έστειλαν οι πολίτες.
Το gov.gr, σύμφωνα με στοιχεία έως την 29 Μαΐου, έχει δεχτεί περίπου 4.300.000 επισκέψεις, ενώ έχουν διεκπεραιωθεί περίπου 295.077 υπεύθυνες δηλώσεις και 122.833 εξουσιοδοτήσεις. Την ίδια ώρα, οι ηλεκτρονικές συνταγογραφήσεις ανέρχονται στο 10% της ημερήσιας συνταγογράφησης, καθώς περίπου 400.000 άτομα προτιμούν την εφαρμογή. Οι άυλες συνταγογραφήσεις σε απόλυτο αριθμό έχουν ξεπεράσει το 1.000.000.
Επίσης, μέχρι τις 21/05, έχουν εκδοθεί ψηφιακά 1.112 προσωρινές άδειες οδήγησης, ενώ μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα υποβλήθηκαν ψηφιακά 95.000 αιτήσεις για εγγραφή στα δημόσια νηπιαγωγεία.
Τα πρώτα ψηφιακά ραντεβού με το Δημόσιο
Tα πρώτα ψηφιακά ραντεβού στο διαδίκτυο ανάμεσα στους πολίτες και τις κρατικές υπηρεσίες, πραγματοποιούνται με εκπροσώπους της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Από τις 14 Μαΐου, ο καθένας μπορεί να συνδεθεί στο myAADElive.gov.gr και να έχει ζωντανή επικοινωνία και τηλεδιάσκεψη με υπάλληλο της ΑΑΔΕ. Σύντομα αναμένεται, εκτός από την έκδοση κλειδάριθμου, να προστεθούν και άλλες δυνατότητες, ενώ τα ηλεκτρονικά ραντεβού θα επεκταθούν στα ΚΕΠ, στους δήμους και στο ΕΦΚΑ.
Διευκόλυνση για τους αγρότες
Σε συνεργασία με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, από τον Μάιο λειτουργεί ηλεκτρονική πλατφόρμα για την Απομακρυσμένη Υποβολή Αγροτεμαχίων Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης (ΑΥΑΕΑΕ). Μέσω της υπηρεσίας κάθε αγρότης μπορεί να εξυπηρετείται δωρεάν από τον ΟΠΕΚΕΠΕ ψηφιακά. Ο Οργανισμός παρέχει την δυνατότητα σε περίπου 650.000 δικαιούχους κοινοτικών ενισχύσεων να επικοινωνήσουν μέσω τηλεσυνάντησης-τηλεδιάσκεψης με οποιοδήποτε από τα 450 ενεργά πιστοποιημένα Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ) Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης επιλέξουν μέσω της διεύθυνσης kyd.gov.gr. Μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί μέσω της πλατφόρμας 352 Ενιαίες Αιτήσεις Ενίσχυσης.
Οι πλατφόρμες για τον COVID-19
Οι ανάγκες που προκλήθηκαν από την πανδημία, οδήγησαν το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην διαμόρφωση ηλεκτρονικών υπηρεσιών ειδικά για τον κορονοϊό αλλά και σε μια σειρά από πλατφόρμες που θα αποτελούν κρατική κληρονομιά και μετέπειτα.
Αρχικά, τέθηκε σε λειτουργία το Μητρώο Ασθενών COVID-19, που διασφαλίζει όλα τα δεδομένα για την πανδημία και είναι στη διάθεση όλων των αρμόδιων φορέων. Ακόμα, δημιουργήθηκε η επίσημη κοινότητα της Ελληνικής Κυβέρνησης στο Viber για την ενημέρωση των πολιτών σχετικά με τον κορονοϊό, που μετρά μέχρι στιγμής περισσότερα από 405.000 μέλη.
Με αφορμή την ανάγκη για ενίσχυση του συστήματος υγειονομικής περίθαλψης, ανέβηκε η πλατφόρμα ethelontes.gov.gr, όπου συγκεντρώνονται συμμετοχές εθελοντών και προσφορές ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού.
Επίσης, ξεκίνησε η πρωτοβουλία covidhackgr.gov.gr, με ενέργειες του υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γρηγόρη Ζαριφόπουλου, που έχει στόχο την ανάδειξη καινοτόμων προτάσεων και την ταχεία υλοποίηση ώριμων ψηφιακών λύσεων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Στο πλαίσιο εκπαίδευσης και χρηστικότητας, σχεδιάστηκε και η Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών και το 3d-makers.gov.gr.
Κωδικοί και ασφάλεια
Για ισχυρότερη ασφάλεια πρόσβασης στο gov.gr, υπάρχει πλέον ένα δεύτερο επίπεδο ταυτοποίησης. Στο κινητό κάθε χρήστη αποστέλλεται ένας κωδικός, ώστε να επιβεβαιωθεί η ταυτότητά του. Ταυτόχρονα, ισχυροποιήθηκε η πολιτική των κωδικών πρόσβασης Taxisnet, ενώ έγινε σύσταση προς τους πολίτες για αλλαγή των password.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνης Κυριάκος Πιερρακάκης στη «ΜτΚ»: Φέραμε το σχέδιο μας στα μέτρα της νέας πραγματικότητας
«Ένας από τους παράγοντες επιτυχίας ενός σχεδιασμού είναι η προσαρμοστικότητά του σε νέα δεδομένα που ανακύπτουν. Αυτό συνέβη και στην περίπτωση του σχεδιασμού μας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας: προφανώς δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε την πανδημία, ήμασταν όμως σε ετοιμότητα να φέρουμε το σχέδιό μας στα μέτρα της νέας πραγματικότητας -προς όφελος των πολιτών.
Το gov.gr, η άυλη συνταγογράφηση, οι ψηφιακές υποβολές δηλώσεων σε μια σειρά από υπηρεσίες αποτελούν ήδη πραγματικότητα. Δεν θα μείνουμε εδώ, αλλά θα δουλέψουμε ακόμα πιο εντατικά για να αυξήσουμε τις ψηφιακές υπηρεσίες και να βελτιώσουμε τις ήδη υφιστάμενες.
Ταυτόχρονα, σε άριστη συνεργασία με τον υφυπουργό Γιώργο Γεωργαντά, εκσυγχρονίζουμε τα ΚΕΠ ώστε να γίνουν αυτό που εξαρχής προορίζονταν: το μόνο σημείο επαφής με το Δημόσιο, ώστε να εξυπηρετούνται γρήγορα και αποτελεσματικά και όσοι συμπολίτες μας δεν διαθέτουν ψηφιακές δεξιότητες».
Ο εκσυγχρονισμός και ο στόχος για τα ΚΕΠ
Ο εκσυχρονισμός της λειτουργίας των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών, άρχισε πριν την πανδημία, ωστόσο ο κορονοϊός την επιτάχυνε. Κατά την διάρκεια της καραντίνας, οι πολίτες είχαν την δυνατότητα να ζητούν έγγραφα από τα ΚΕΠ και να φτάνουν άμεσα και δωρεάν στην πόρτα του σπιτιού τους. Ωστόσο, πλέον το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης τοποθετηθεί τις ράγες για μια νέα εποχή με σκοπό τα ΚΕΠ να αποτελούν το μοναδικό γκισέ που ο πολίτης θα έρχεται σε επαφή με το Δημόσιο. Ήδη, έχουν αρχίσει τα μεταθέτουν την δυνατότητα έκδοσης δεκάδων εγγράφων από διάφορες υπηρεσίες στα ΚΕΠ. Πρόσφατα, ανακοινώθηκε πως οι πολίτες θα λαμβάνουν 15 πιστοποιητικά αρμοδιότητας του υπουργείου Δικαιοσύνης από τα γκισέ των ΚΕΠ, ενώ αναμένεται να προστεθούν και άλλα έγγραφα. Όμως, και οι επαγγελματίες εκπαιδευτές υποψήφιων οδηγών θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν αναγγελία έναρξης επαγγέλματος και ίδρυσης σχολής εκπαίδευσης υποψήφιων οδηγών μέσω των ΚΕΠ.
Σύντομα, το υπουργείο Εργασίας θα μεταθέσει στα ΚΕΠ την χορήγηση της ετήσιας εισοδηματικής ενίσχυσης οικογενειών ορεινών και μειονεκτικών περιοχών και την ένταξη της διαδικασίας υποβολής αιτήσεων για έκδοση Ευρωπαϊκή Κάρτας Κοινωνικής Ασφάλισης στα ΚΕΠ. Επίσης, σε συνεργασία με του υπουργείο Υγείας, τα ΚΕΠ θα αναλάβουν βεβαιώσεις διακομιδής ασθενούς, βεβαίωση εισαγωγής νεογνού σε μονάδα εντατικής θεραπείας, ενώ θα υπάρχει διασύνδεση του πληροφοριακού συστήματος του ΕΟΠΥΥ, προκειμένου να κατατίθενται ατομικά αιτήματα πολιτών. Άμεσα προγραμματίζεται και η διασύνδεση των ΚΕΠ με το Μητρώο της Ελληνικής Αστυνομίας , ώστε να πιστοποιείται η εγκυρότητα της ταυτότητας. Επίσης, αναμένεται η διασύνδεση με το Μητρώου Πολιτών του υπουργείου Εσωτερικών, ώστε να δοθεί η δυνατότητα παροχής ληξιαρχικών πράξεων γέννησης, θανάτου, γάμου και συμφώνου συμβίωσης, αλλά και τριών πιστοποιητικών δημοτολογίων σε online χρόνο.
Ψηφιακή θυρίδα και βιντεοκλήσεις
Εκτός από την αποστολή εγγραφών μέσω email στους πολίτες, τα ΚΕΠ θα αποκτήσουν μια νέα δυνατότητα. Ο κάθε πολίτης θα μπορεί να έχει τη δική του ψηφιακή θυρίδα, όπου θα καταχωρούνται κατευθείαν ψηφιακά τα πιστοποιητικά και έγγραφα που έχει αιτηθεί από το ΚΕΠ. Η διαδικασία θα πραγματοποιείται μέσω του gov.gr και η ταυτοποίηση του πολίτη θα γίνεται με τους κωδικούς taxisnet.
Η μεγάλη επανάσταση στα ΚΕΠ έρχεται όμως με την πύλη «myKEPlive». Πολίτες 28 δήμων σε όλη την Ελλάδα, θα μπορούν να πραγματοποιούν βιντεοκλήσεις με υπαλλήλους σε 56 επιλεγμένα ΚΕΠ. Η πλατφόρμα θα είναι έτοιμη το προσεχές διάστημα και θα έχει ως σκοπό την παροχή πληροφοριών για την επιχειρηματική κοινότητα αλλά και αριθμού υπηρεσιών που άπτονται της αρμοδιότητας των δήμων.
ΚΕΠPLUS: Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας
Την ίδια ώρα, ξεκινάει μια νέα δράση για την αναδιαμόρφωση των ΚΕΠ σε μια υπηρεσία που θα έχει σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση της επιχειρηματικότητας, με ιδιαίτερη έμφαση στις νεοφυές επιχειρήσεις.
Το «ΚΕΠPLUS», θα διαμορφωθεί μέσα από έναν κύκλο επαφών με δήμους αλλά και εκπροσώπους της αγοράς. Στόχος είναι να αναδειχθούν, όσα ζητούν οι επιχειρήσεις για τις διαδικασίες και την πληροφόρηση από τα ΚΕΠ, για να τους διευκολύνει στις κινήσεις τους. Στο πλαίσιο αυτό, θα διοργανωθούν συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης και εκδηλώσεις ενημέρωσης σε πολλές πόλεις. Ο κύκλος επαφών θα αρχίσει από την Δράμα, ενώ στα μέσα Ιουνίου θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση για το πρόγραμμα στη Θεσσαλονίκη, με την υποστήριξη και την συμμετοχή του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος.
Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς στη «ΜτΚ»: Τα ΚΕΠ το μοναδικό γκισέ του κράτους
«Ο τελικός μας στόχος είναι τα ΚΕΠ να αποτελέσουν το μοναδικό σημείο φυσικής επαφής των πολιτών με το κράτος, το ένα και μοναδικό γκισέ. Συνεχίζουμε, λοιπόν, σε ποίκιλλες μεταρρυθμίσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Πέρα από τη διευκόλυνση των πολιτών αναφορικά με τη διεκπεραίωση των ιδιωτικών τους υποθέσεων με το Δημόσιο, μας ενδιαφέρει τα ΚΕΠ να αποτελέσουν και επιταχυντές του επιχειρείν, και ιδίως της νεοφυούς επιχειρηματικότητας. Το πρόγραμμα ΚΕΠPLUS, μέσα από το διάλογο με επιχειρηματίες αλλά και τις τοπικές αρχές και επιμελητήρια, ανά την Ελλάδα, στοχεύει στη διαμόρφωση προτάσεων που θα εξυπηρετήσουν ακριβώς αυτό το σκοπό».
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος Αθανάσιος Σαββάκης στη «ΜτΚ»: Μονόδρομος η συμμετοχή στον ψηφιακό μετασχηματισμό
«Οι συνθήκες μεγάλης ανάγκης για απομακρυσμένη επικοινωνία που δημιούργησε η πανδημία του COVID-19 επιτάχυνε τη διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού και του εκσυγχρονισμού της κοινωνίας. Καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις ξεπερνούν κάθε προσδοκία, οι προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις πολλαπλασιάζονται και ξεπερνιούνται καθημερινά.
Αποτελεί ευτυχές γεγονός ότι στην παρούσα συγκυρία, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έγκαιρα προχωράει στην ενδυνάμωση της ψηφιακής λειτουργίας των ΚΕΠ δημιουργώντας το πρόγραμμα ΚΕΠPLUS με σκοπό την εξυπηρέτηση της επιχειρηματικότητας.
Ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ) χαιρετίζει την έμπρακτη υποστήριξη της Πολιτείας στην προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού του ελληνικού Δημοσίου και συμμετέχοντας ενεργά στην προσπάθεια αυτή προγραμματίζει συνάντηση στα νέα του γραφεία, με τους εκπροσώπους του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και των επιχειρηματικών φορέων της πόλης μας.
Με την πεποίθηση ότι η συμμετοχή της ελληνικής περιφέρειας στον ψηφιακό μετασχηματισμό του 21ου αιώνα αποτελεί μονόδρομο στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων, αναμένεται η δημοσιοποίηση του προγράμματος και η ανταλλαγή απόψεων με τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να προωθηθούν οι αναγκαίες πρωτοβουλίες και δράσεις που απαιτούνται για την ψηφιακή χρήση εργαλείων τύπου ΚΕΠ».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31 Μαΐου 2020
Ψηφιακή έκρηξη στα θεμέλια της γραφειοκρατίας της Ελλάδας, προκάλεσε μετασχηματιστικά άλματα και άλλαξε συνήθειες δεκαετιών μέσα σε τρεις μήνες. Με «στρατηγό» τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης και την υποστήριξη των συναρμόδιων υπουργείων, δημιουργούνται νέες συνθήκες επαφής των πολιτών με το Δημόσιο. Αρχικά, οι δημόσιες υπηρεσίες άρχισαν να επικοινωνούν μεταξύ τους ηλεκτρονικά, να έχουν κοινή πρόσβαση σε δεδομένα και να υπάρχει διασύνδεση του Μητρώου Πολιτών με το Μητρώο ΑΜΚΑ και το e-ΕΦΚΑ. Την ζωή των πολιτών όμως αλλάζει το gov.gr, που συγκεντρώνει περισσότερες από 500 υπηρεσίες, και μια σειρά από άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες, που έχουν σκοπό την εξ αποστάσεως λειτουργία του Δημοσίου, την τηλεργασία και την τηλεκπαίδευση.
O ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελούσε στοίχημα για την κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή, όμως ο κορονοϊός τον επέβαλε ως αναγκαίο. Μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα, πολλές πλατφόρμες ανέβηκαν στο διαδίκτυο πριν «τελειοποιηθούν», ώστε να εξυπηρετηθούν οι πολίτες όσο πιο γρήγορα γινόταν. Σε δεύτερο επίπεδο, οι ψηφιακές υπηρεσίες βελτιώνονται καθημερινά, με βάσει σχόλια και παρατηρήσεις, ενώ πλέον στόχος αποτελεί να γίνουν συνήθεια στους πολίτες και να μετατρέψουν την ζωή τους σε απλούστερη και καλύτερη.
522 υπηρεσίες με ένα… κλικ
Το Σάββατο 21 Μαρτίου, ενώ είχε αρχίσει το lockdown, ανέβηκε στο διαδίκτυο η ενιαία ψηφιακή πύλη του Δημοσίου: gov.gr. Μια πλατφόρμα που συγκεντρώνει 522 υπηρεσίες, μέχρι στιγμής, παρέχοντας την δυνατότητα στους πολίτες να συμπληρώνουν και να υπογράφουν ηλεκτρονικά εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις.
Ο καθένας πλέον μπορεί να διεκπεραιώνει προσωπικές υποθέσεις του με το κράτος από την οθόνη του υπολογιστή ή κινητού του, χωρίς να χρειάζεται να μετακινείται από υπηρεσία σε υπηρεσία και να έρχεται αντιμέτωπος με την περιττή γραφειοκρατία. Μάλιστα, από τις 30 Απρίλιου, η πλατφόρμα αναβαθμίστηκε, διαθέτοντας περισσότερες επιλογές για την υλοποίηση των υπηρεσιών έκδοσης εξουσιοδότησης και υπογραφής υπεύθυνης δήλωσης.
Μια από τις σημαντικότερες υπηρεσίες του gov.gr, είναι η άυλη συνταγογράφηση, που δίνει την δυνατότητα στους πολίτες να λαμβάνουν ιατρικές συνταγές στο κινητό τους, χωρίς να χρειάζεται να τις προσκομίζουν τυπωμένες σε φαρμακοποιούς. Επίσης, καθιερώθηκε, η εξ αποστάσεως συνταγογράφηση για περιπτώσεις επαναλαμβανόμενων συνταγών που αφορούν χρόνιες παθήσεις.
Ψηφιακά χορηγείται πλέον, επίσης, η προσωρινή άδεια οδήγησης. Πρόκειται για το πρώτο έγγραφο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών που ψηφιοποιείται, καθώς θα ακολουθήσουν και άλλες ενέργειες.
Ψηφιακή εγγραφή στα νηπιαγωγεία
Μέσω της Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης και συγκεκριμένα στο proti-eggrafi.services.gov.gr, γίνονται πλέον αιτήσεις εγγραφής σε νηπιαγωγεία. H ηλεκτρονική υπηρεσία, που είναι διαθέσιμη από τις 15 Μαΐου, προβλέπεται πως θα διευκολύνει τις εγγραφές περίπου 80.000 νηπίων σε 4.967 δημόσια νηπιαγωγεία γενικής παιδείας. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Παιδείας και Θρησκευμάτων, με στόχο να απαλλάξει τους γονείς από άσκοπες μετακινήσεις και χαμένο χρόνο.
Πόσα εκατομμύρια έγγραφα γλιτώσαμε
Εκτός από την ταλαιπωρία των πολιτών, ο ψηφιακός μετασχηματισμός μείωσε τα εκατομμύρια τυπωμένα έγγραφα, που μερικές φορές χάνονται και σε κάθε περίπτωση ρύπαιναν το περιβάλλον. Μόνο από την υπηρεσία του 13033 για δήλωση μετακίνησης κατά την περίοδο της καραντίνας, γλιτώσαμε από 110 εκατ. έγγραφα, καθώς αυτός είναι ο συνολικός αριθμός των μηνυμάτων που έστειλαν οι πολίτες.
Το gov.gr, σύμφωνα με στοιχεία έως την 29 Μαΐου, έχει δεχτεί περίπου 4.300.000 επισκέψεις, ενώ έχουν διεκπεραιωθεί περίπου 295.077 υπεύθυνες δηλώσεις και 122.833 εξουσιοδοτήσεις. Την ίδια ώρα, οι ηλεκτρονικές συνταγογραφήσεις ανέρχονται στο 10% της ημερήσιας συνταγογράφησης, καθώς περίπου 400.000 άτομα προτιμούν την εφαρμογή. Οι άυλες συνταγογραφήσεις σε απόλυτο αριθμό έχουν ξεπεράσει το 1.000.000.
Επίσης, μέχρι τις 21/05, έχουν εκδοθεί ψηφιακά 1.112 προσωρινές άδειες οδήγησης, ενώ μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα υποβλήθηκαν ψηφιακά 95.000 αιτήσεις για εγγραφή στα δημόσια νηπιαγωγεία.
Τα πρώτα ψηφιακά ραντεβού με το Δημόσιο
Tα πρώτα ψηφιακά ραντεβού στο διαδίκτυο ανάμεσα στους πολίτες και τις κρατικές υπηρεσίες, πραγματοποιούνται με εκπροσώπους της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Από τις 14 Μαΐου, ο καθένας μπορεί να συνδεθεί στο myAADElive.gov.gr και να έχει ζωντανή επικοινωνία και τηλεδιάσκεψη με υπάλληλο της ΑΑΔΕ. Σύντομα αναμένεται, εκτός από την έκδοση κλειδάριθμου, να προστεθούν και άλλες δυνατότητες, ενώ τα ηλεκτρονικά ραντεβού θα επεκταθούν στα ΚΕΠ, στους δήμους και στο ΕΦΚΑ.
Διευκόλυνση για τους αγρότες
Σε συνεργασία με το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, από τον Μάιο λειτουργεί ηλεκτρονική πλατφόρμα για την Απομακρυσμένη Υποβολή Αγροτεμαχίων Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης (ΑΥΑΕΑΕ). Μέσω της υπηρεσίας κάθε αγρότης μπορεί να εξυπηρετείται δωρεάν από τον ΟΠΕΚΕΠΕ ψηφιακά. Ο Οργανισμός παρέχει την δυνατότητα σε περίπου 650.000 δικαιούχους κοινοτικών ενισχύσεων να επικοινωνήσουν μέσω τηλεσυνάντησης-τηλεδιάσκεψης με οποιοδήποτε από τα 450 ενεργά πιστοποιημένα Κέντρα Υποδοχής Δηλώσεων (ΚΥΔ) Ενιαίας Αίτησης Ενίσχυσης επιλέξουν μέσω της διεύθυνσης kyd.gov.gr. Μέχρι σήμερα έχουν υποβληθεί μέσω της πλατφόρμας 352 Ενιαίες Αιτήσεις Ενίσχυσης.
Οι πλατφόρμες για τον COVID-19
Οι ανάγκες που προκλήθηκαν από την πανδημία, οδήγησαν το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην διαμόρφωση ηλεκτρονικών υπηρεσιών ειδικά για τον κορονοϊό αλλά και σε μια σειρά από πλατφόρμες που θα αποτελούν κρατική κληρονομιά και μετέπειτα.
Αρχικά, τέθηκε σε λειτουργία το Μητρώο Ασθενών COVID-19, που διασφαλίζει όλα τα δεδομένα για την πανδημία και είναι στη διάθεση όλων των αρμόδιων φορέων. Ακόμα, δημιουργήθηκε η επίσημη κοινότητα της Ελληνικής Κυβέρνησης στο Viber για την ενημέρωση των πολιτών σχετικά με τον κορονοϊό, που μετρά μέχρι στιγμής περισσότερα από 405.000 μέλη.
Με αφορμή την ανάγκη για ενίσχυση του συστήματος υγειονομικής περίθαλψης, ανέβηκε η πλατφόρμα ethelontes.gov.gr, όπου συγκεντρώνονται συμμετοχές εθελοντών και προσφορές ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού.
Επίσης, ξεκίνησε η πρωτοβουλία covidhackgr.gov.gr, με ενέργειες του υφυπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γρηγόρη Ζαριφόπουλου, που έχει στόχο την ανάδειξη καινοτόμων προτάσεων και την ταχεία υλοποίηση ώριμων ψηφιακών λύσεων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Στο πλαίσιο εκπαίδευσης και χρηστικότητας, σχεδιάστηκε και η Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών και το 3d-makers.gov.gr.
Κωδικοί και ασφάλεια
Για ισχυρότερη ασφάλεια πρόσβασης στο gov.gr, υπάρχει πλέον ένα δεύτερο επίπεδο ταυτοποίησης. Στο κινητό κάθε χρήστη αποστέλλεται ένας κωδικός, ώστε να επιβεβαιωθεί η ταυτότητά του. Ταυτόχρονα, ισχυροποιήθηκε η πολιτική των κωδικών πρόσβασης Taxisnet, ενώ έγινε σύσταση προς τους πολίτες για αλλαγή των password.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνης Κυριάκος Πιερρακάκης στη «ΜτΚ»: Φέραμε το σχέδιο μας στα μέτρα της νέας πραγματικότητας
«Ένας από τους παράγοντες επιτυχίας ενός σχεδιασμού είναι η προσαρμοστικότητά του σε νέα δεδομένα που ανακύπτουν. Αυτό συνέβη και στην περίπτωση του σχεδιασμού μας για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της χώρας: προφανώς δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε την πανδημία, ήμασταν όμως σε ετοιμότητα να φέρουμε το σχέδιό μας στα μέτρα της νέας πραγματικότητας -προς όφελος των πολιτών.
Το gov.gr, η άυλη συνταγογράφηση, οι ψηφιακές υποβολές δηλώσεων σε μια σειρά από υπηρεσίες αποτελούν ήδη πραγματικότητα. Δεν θα μείνουμε εδώ, αλλά θα δουλέψουμε ακόμα πιο εντατικά για να αυξήσουμε τις ψηφιακές υπηρεσίες και να βελτιώσουμε τις ήδη υφιστάμενες.
Ταυτόχρονα, σε άριστη συνεργασία με τον υφυπουργό Γιώργο Γεωργαντά, εκσυγχρονίζουμε τα ΚΕΠ ώστε να γίνουν αυτό που εξαρχής προορίζονταν: το μόνο σημείο επαφής με το Δημόσιο, ώστε να εξυπηρετούνται γρήγορα και αποτελεσματικά και όσοι συμπολίτες μας δεν διαθέτουν ψηφιακές δεξιότητες».
Ο εκσυγχρονισμός και ο στόχος για τα ΚΕΠ
Ο εκσυχρονισμός της λειτουργίας των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών, άρχισε πριν την πανδημία, ωστόσο ο κορονοϊός την επιτάχυνε. Κατά την διάρκεια της καραντίνας, οι πολίτες είχαν την δυνατότητα να ζητούν έγγραφα από τα ΚΕΠ και να φτάνουν άμεσα και δωρεάν στην πόρτα του σπιτιού τους. Ωστόσο, πλέον το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης τοποθετηθεί τις ράγες για μια νέα εποχή με σκοπό τα ΚΕΠ να αποτελούν το μοναδικό γκισέ που ο πολίτης θα έρχεται σε επαφή με το Δημόσιο. Ήδη, έχουν αρχίσει τα μεταθέτουν την δυνατότητα έκδοσης δεκάδων εγγράφων από διάφορες υπηρεσίες στα ΚΕΠ. Πρόσφατα, ανακοινώθηκε πως οι πολίτες θα λαμβάνουν 15 πιστοποιητικά αρμοδιότητας του υπουργείου Δικαιοσύνης από τα γκισέ των ΚΕΠ, ενώ αναμένεται να προστεθούν και άλλα έγγραφα. Όμως, και οι επαγγελματίες εκπαιδευτές υποψήφιων οδηγών θα έχουν τη δυνατότητα να κάνουν αναγγελία έναρξης επαγγέλματος και ίδρυσης σχολής εκπαίδευσης υποψήφιων οδηγών μέσω των ΚΕΠ.
Σύντομα, το υπουργείο Εργασίας θα μεταθέσει στα ΚΕΠ την χορήγηση της ετήσιας εισοδηματικής ενίσχυσης οικογενειών ορεινών και μειονεκτικών περιοχών και την ένταξη της διαδικασίας υποβολής αιτήσεων για έκδοση Ευρωπαϊκή Κάρτας Κοινωνικής Ασφάλισης στα ΚΕΠ. Επίσης, σε συνεργασία με του υπουργείο Υγείας, τα ΚΕΠ θα αναλάβουν βεβαιώσεις διακομιδής ασθενούς, βεβαίωση εισαγωγής νεογνού σε μονάδα εντατικής θεραπείας, ενώ θα υπάρχει διασύνδεση του πληροφοριακού συστήματος του ΕΟΠΥΥ, προκειμένου να κατατίθενται ατομικά αιτήματα πολιτών. Άμεσα προγραμματίζεται και η διασύνδεση των ΚΕΠ με το Μητρώο της Ελληνικής Αστυνομίας , ώστε να πιστοποιείται η εγκυρότητα της ταυτότητας. Επίσης, αναμένεται η διασύνδεση με το Μητρώου Πολιτών του υπουργείου Εσωτερικών, ώστε να δοθεί η δυνατότητα παροχής ληξιαρχικών πράξεων γέννησης, θανάτου, γάμου και συμφώνου συμβίωσης, αλλά και τριών πιστοποιητικών δημοτολογίων σε online χρόνο.
Ψηφιακή θυρίδα και βιντεοκλήσεις
Εκτός από την αποστολή εγγραφών μέσω email στους πολίτες, τα ΚΕΠ θα αποκτήσουν μια νέα δυνατότητα. Ο κάθε πολίτης θα μπορεί να έχει τη δική του ψηφιακή θυρίδα, όπου θα καταχωρούνται κατευθείαν ψηφιακά τα πιστοποιητικά και έγγραφα που έχει αιτηθεί από το ΚΕΠ. Η διαδικασία θα πραγματοποιείται μέσω του gov.gr και η ταυτοποίηση του πολίτη θα γίνεται με τους κωδικούς taxisnet.
Η μεγάλη επανάσταση στα ΚΕΠ έρχεται όμως με την πύλη «myKEPlive». Πολίτες 28 δήμων σε όλη την Ελλάδα, θα μπορούν να πραγματοποιούν βιντεοκλήσεις με υπαλλήλους σε 56 επιλεγμένα ΚΕΠ. Η πλατφόρμα θα είναι έτοιμη το προσεχές διάστημα και θα έχει ως σκοπό την παροχή πληροφοριών για την επιχειρηματική κοινότητα αλλά και αριθμού υπηρεσιών που άπτονται της αρμοδιότητας των δήμων.
ΚΕΠPLUS: Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας
Την ίδια ώρα, ξεκινάει μια νέα δράση για την αναδιαμόρφωση των ΚΕΠ σε μια υπηρεσία που θα έχει σημαντικό ρόλο στην επιτάχυνση της επιχειρηματικότητας, με ιδιαίτερη έμφαση στις νεοφυές επιχειρήσεις.
Το «ΚΕΠPLUS», θα διαμορφωθεί μέσα από έναν κύκλο επαφών με δήμους αλλά και εκπροσώπους της αγοράς. Στόχος είναι να αναδειχθούν, όσα ζητούν οι επιχειρήσεις για τις διαδικασίες και την πληροφόρηση από τα ΚΕΠ, για να τους διευκολύνει στις κινήσεις τους. Στο πλαίσιο αυτό, θα διοργανωθούν συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης και εκδηλώσεις ενημέρωσης σε πολλές πόλεις. Ο κύκλος επαφών θα αρχίσει από την Δράμα, ενώ στα μέσα Ιουνίου θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση για το πρόγραμμα στη Θεσσαλονίκη, με την υποστήριξη και την συμμετοχή του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος.
Ο υφυπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Γιώργος Γεωργαντάς στη «ΜτΚ»: Τα ΚΕΠ το μοναδικό γκισέ του κράτους
«Ο τελικός μας στόχος είναι τα ΚΕΠ να αποτελέσουν το μοναδικό σημείο φυσικής επαφής των πολιτών με το κράτος, το ένα και μοναδικό γκισέ. Συνεχίζουμε, λοιπόν, σε ποίκιλλες μεταρρυθμίσεις προς αυτή την κατεύθυνση. Πέρα από τη διευκόλυνση των πολιτών αναφορικά με τη διεκπεραίωση των ιδιωτικών τους υποθέσεων με το Δημόσιο, μας ενδιαφέρει τα ΚΕΠ να αποτελέσουν και επιταχυντές του επιχειρείν, και ιδίως της νεοφυούς επιχειρηματικότητας. Το πρόγραμμα ΚΕΠPLUS, μέσα από το διάλογο με επιχειρηματίες αλλά και τις τοπικές αρχές και επιμελητήρια, ανά την Ελλάδα, στοχεύει στη διαμόρφωση προτάσεων που θα εξυπηρετήσουν ακριβώς αυτό το σκοπό».
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος Αθανάσιος Σαββάκης στη «ΜτΚ»: Μονόδρομος η συμμετοχή στον ψηφιακό μετασχηματισμό
«Οι συνθήκες μεγάλης ανάγκης για απομακρυσμένη επικοινωνία που δημιούργησε η πανδημία του COVID-19 επιτάχυνε τη διαδικασία του ψηφιακού μετασχηματισμού και του εκσυγχρονισμού της κοινωνίας. Καθώς οι τεχνολογικές εξελίξεις ξεπερνούν κάθε προσδοκία, οι προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις πολλαπλασιάζονται και ξεπερνιούνται καθημερινά.
Αποτελεί ευτυχές γεγονός ότι στην παρούσα συγκυρία, το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης έγκαιρα προχωράει στην ενδυνάμωση της ψηφιακής λειτουργίας των ΚΕΠ δημιουργώντας το πρόγραμμα ΚΕΠPLUS με σκοπό την εξυπηρέτηση της επιχειρηματικότητας.
Ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Ελλάδος (ΣΒΕ) χαιρετίζει την έμπρακτη υποστήριξη της Πολιτείας στην προώθηση του ψηφιακού μετασχηματισμού του ελληνικού Δημοσίου και συμμετέχοντας ενεργά στην προσπάθεια αυτή προγραμματίζει συνάντηση στα νέα του γραφεία, με τους εκπροσώπους του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και των επιχειρηματικών φορέων της πόλης μας.
Με την πεποίθηση ότι η συμμετοχή της ελληνικής περιφέρειας στον ψηφιακό μετασχηματισμό του 21ου αιώνα αποτελεί μονόδρομο στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων, αναμένεται η δημοσιοποίηση του προγράμματος και η ανταλλαγή απόψεων με τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να προωθηθούν οι αναγκαίες πρωτοβουλίες και δράσεις που απαιτούνται για την ψηφιακή χρήση εργαλείων τύπου ΚΕΠ».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31 Μαΐου 2020
ΣΧΟΛΙΑ