ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΟΑΣΘ: Επικίνδυνα λεωφορεία κυκλοφορούν στην πόλη

Ξέρουν για τις βλάβες αλλά συνεχίζουν να μεταφέρουν επιβάτες – Σε κίνδυνο ακινητοποίησης 92 οχήματα

 12/08/2019 12:00

ΟΑΣΘ: Επικίνδυνα λεωφορεία κυκλοφορούν στην πόλη

Θεολόγος Ηλιού

Αλλεπάλληλα είναι το τελευταίο διάστημα τα περιστατικά που αποτυπώνουν τη χείριστη κατάσταση στο στόλο του ΟΑΣΘ.

Λεωφορεία χωρίς φρένα που μένουν στο κενό, οχήματα «διαλύονται» εν κινήσει και «κόβονται» στα δυο. Υπάρχουν πολλά προβλήματα αλλά τρία συγκεκριμένα περιστατικά μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα που απασχόλησαν και έκαναν τον γύρο του διαδικτύου, εκτός από σχόλια και αντιδράσεις πλέον προκαλούν ανησυχία για την ασφάλεια των επιβατών.

Στον ΟΑΣΘ γνώριζαν πως συγκεκριμένα λεωφορεία που παρέλαβαν από την ΕΛΒΟ, έχουν πρόβλημα εκ κατασκευής στο πλαίσιο και κινδυνεύουν με βλάβες και ατυχήματα εν κινήσει, όπως και έγινε. Το πρόβλημα για τα λεωφορεία ήταν γνωστό και αυτό αποδεικνύεται από επιστολές και αναφορές εργαζομένων στο τομέα της συντήρησης προς την διοίκηση, τις οποίες έχει στην κατοχή της η «ΜτΚ».

Σε κίνδυνο ακινητοποίησης 92 οχήματα

Στις 27 Ιουλίου, λίγο μετά τις 11:00 το πρωί, το λεωφορείο 821 του ΟΑΣΘ εκτελούσε δρομολόγια της γραμμής 31. Ο οδηγός άκουσε περίεργους θορύβους, έτσι αποφάσισε να το ελέγξει. Την στιγμή που βρισκόταν στον περιφερειακό και κατευθυνόταν προς το αμαξοστάσιο Σταυρούπολης παρουσιάστηκε ολική ρήξη του πλαισίου με αποτέλεσμα να αποκολληθεί το σασί και το όχημα να «κοπεί» στη μέση.

leoforio-kopike-sta-dio2.jpg

Προφανώς, τη δεδομένη στιγμή στο λεωφορείο δεν υπήρχαν επιβάτες, λόγω της απόφασης του οδηγού να πάει για έλεγχο. Σε διαφορετική περίπτωση, ίσως υπήρχαν και θύματα. Μετά από μεγάλη προσπάθεια «έδεσαν» το λεωφορείο και ρυμουλκήθηκε στο αμαξοστάσιο, όπου παραμένει ακινητοποιημένο.

Το συγκεκριμένο όχημα είναι κατασκευής ΕΛΒΟ σε πλαίσιο VOLVO και πρώτη φορά κυκλοφόρησε στην πόλη στις 10/04/2006. Σύμφωνα με την αναφορά των αρμοδίων προς τη διοίκηση, το λεωφορείο «καταστράφηκε ολοσχερώς και δεν δύναται να επανασυναρμολογηθεί και να κυκλοφορήσει». 

Συνολικά 92 λεωφορεία αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα με το πλαίσιο, ρωγμές στο δικτύωμα και τις κολόνες κυρίως κοντά στις πόρτες. Το πρόβλημα σε μεγαλύτερο βαθμό το αντιμετωπίζουν τα λεωφορεία της σειράς 701-756 αλλά εμφανίζονται και στη σειρά 801-836.

Μετά το περιστατικό με το 821, δόθηκε εντολή από το τμήμα συντήρησης στον ΟΑΣΘ, να ελεγχθούν όλα τα παραπάνω λεωφορεία. Έως και τις 5 Αυγούστου, ελέγχθηκαν 47 από τα 92 λεωφορεία. Όλα τα συγκεκριμένα οχήματα έχουν ρωγμές, όμως σε 17 εξ αυτών το φαινόμενο του προβλήματος στο πλαίσιο είναι σε ποσοστό 36%. 

Για αυτό αποφασίστηκε, να δοθούν σε κυκλοφορία, με την προϋπόθεση ότι θα ελέγχονται κάθε δεκαπέντε ημέρες, ώστε να καταγράφεται η εξέλιξη του προβλήματος. Στη ουσία, τα οχήματα θα είναι στους δρόμους και θα μεταφέρουν επιβάτες, μέχρι να υποστούν σοβαρές βλάβες και να μείνουν στον δρόμο. Πάντως, αν ακινητοποιηθούν και αυτά, θα κατακερματιστεί ο στόλος, καθώς μέχρι και την Πέμπτη 8 Αυγούστου κυκλοφορούσαν μόνο 250 λεωφορεία, διότι τα υπόλοιπα ήταν με βλάβες.

Αναζητούν την ΕΛΒΟ

Τεχνικοί στον ΟΑΣΘ υποστηρίζουν πως τα προβλήματα στα 92 λεωφορεία δεν οφείλονται σε έλλειψη προληπτικής συντήρησης αλλά σε θέματα κατασκευής, για αυτό ζητούν από την διοίκηση να απευθυνθεί στην ΕΛΒΟ και στην αντιπροσωπεία της VOVLO. 

«Πέρα από την προφανή υποχρέωση των ΕΛΒΟ – VOLVO απέναντι στην καθόλου απίθανη προοπτική να ακινητοποιηθούν 92 λεωφορεία, υπάρχει και συμβατική βάση για να απαιτήσουμε την επιδιόρθωση αφού η σύμβαση προβλέπει ότι αν ανά πάσα στιγμή το πρόβλημα εμφανιστεί σε ποσοστό άνω του 10% του αριθμού των λεωφορείων η κατασκευάστρια πρέπει να επιληφθεί το θέματος και να εφαρμόσει λύσεις τόσο στα προβληματικά λεωφορεία όσο και σε όλα τα άλλα, ακόμη και αν δεν έχουν παρουσιάσει πρόβλημα» αναφέρει επιστολή προς διευθυντικό στέλεχος.

Όπως ανέφερε σχετικό ρεπορτάζ της Χριστίνας Ταχιάου στις 24 Φεβρουαρίου στη «ΜτΚ», η ΕΛΒΟ είχε αναγνωρίσει τα προβλήματα και είχε δεσμευτεί να επισκευάζει τα λεωφορεία. Μάλιστα στις 8 Απριλίου του 2013 ο γενικός εμπορικός διευθυντής της εταιρείας Δημήτριος Κατερτζής στο με αρ. πρωτ. 179-13 έγγραφο της 8ης Απριλίου 2013, διαβεβαίωνε: «Αναφέρεται ότι όπως και συμβατικά προβλέπεται, ακόμη και όταν συντελεστεί η οριστική παραλαβή των λεωφορείων, η ΕΛΒΟ ΑΒΕ εξακολουθεί να έχει την υποχρέωση της επισκευής των λεωφορείων (EURO IV και EURO V) από το συγκεκριμένο πρόβλημα, εφόσον αυτό επανεμφανιστεί». Η δέσμευση της ΕΛΒΟ ήταν να επισκευάζει δωρεάν τα λεωφορεία, άλλο εάν μετά την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, κατεβλήθη περίπου 1 εκατ. ευρώ για επισκευή λεωφορείων.

Σήμερα, σύμφωνα με πηγές από το τμήμα συντήρησης στον ΟΑΣΘ, από την ΕΛΒΟ δηλώνουν πως δεν είναι συμφέρουσα η επισκευή των συγκεκριμένων λεωφορείων, καθώς επίσης ότι δεν είναι σίγουρη και η δυνατότητα αποκατάστασής τους.

Με φρένα τσακισμένα

Το λεωφορείο που έμεινε στο «κενό» στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης αλλά και αυτό της γραμμής 69 που έφυγαν εξαρτήματα κατά την διαδρομή του στο Πλαγιάρι, είναι δυο περιστατικά που προκάλεσαν επίσης αντιδράσεις. Μάλιστα, το λεωφορείο με τα «τσακισμένα φρένα» που κρέμονταν κυριολεκτικά στον αέρα, άνοιξε και αντιπαράθεση ανάμεσα στους εργαζομένους και τη διοίκηση στον ΟΑΣΘ.

leoforio-keno.jpg

Σε ανακοίνωσή του ο ΟΑΣΘ, κάνει λόγο για fake news, σημειώνοντας πως το λεωφορείο βρέθηκε στο κενό από λάθος μανούβρα του οδηγού, τονίζοντας πως σε καμία περίπτωση δεν οφείλεται σε βλάβη των φρένων. Εργαζόμενοι απάντησαν με έγγραφο που δείχνει ότι το όχημα είχε ιστορικό δελτίων βλαβών για τα φρένα. 

«Από τις 6 Ιουνίου 2019 και μετά δεν είχε παρουσιάσει κανένα απολύτως πρόβλημα στα φρένα» απάντησε ο ΟΑΣΘ, κατηγορώντας τους ότι περιέκοψαν το έγγραφο μέχρι εκεί που τους βόλευε. Ωστόσο, στο ολοκληρωμένο ιστορικό που δημοσιοποίησε ο ΟΑΣΘ αναγράφεται ότι συγκρούστηκε με άλλο λεωφορείο. Όπως θα δείτε στη φωτογραφία, ο οδηγός του λεωφορείο είχε αναφέρει στις 2 Ιουλίου ότι κατά τη μετακίνηση του οχήματος στην αφετηρία στη Μενεμένη, «δεν έπιασαν τα φρένα και συγκρούστηκα με το 488, με αποτέλεσμα να σπάσει το παμπρίζ του 546».

trakara.jpg



*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 11 Αυγούστου 2019

Αλλεπάλληλα είναι το τελευταίο διάστημα τα περιστατικά που αποτυπώνουν τη χείριστη κατάσταση στο στόλο του ΟΑΣΘ.

Λεωφορεία χωρίς φρένα που μένουν στο κενό, οχήματα «διαλύονται» εν κινήσει και «κόβονται» στα δυο. Υπάρχουν πολλά προβλήματα αλλά τρία συγκεκριμένα περιστατικά μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα που απασχόλησαν και έκαναν τον γύρο του διαδικτύου, εκτός από σχόλια και αντιδράσεις πλέον προκαλούν ανησυχία για την ασφάλεια των επιβατών.

Στον ΟΑΣΘ γνώριζαν πως συγκεκριμένα λεωφορεία που παρέλαβαν από την ΕΛΒΟ, έχουν πρόβλημα εκ κατασκευής στο πλαίσιο και κινδυνεύουν με βλάβες και ατυχήματα εν κινήσει, όπως και έγινε. Το πρόβλημα για τα λεωφορεία ήταν γνωστό και αυτό αποδεικνύεται από επιστολές και αναφορές εργαζομένων στο τομέα της συντήρησης προς την διοίκηση, τις οποίες έχει στην κατοχή της η «ΜτΚ».

Σε κίνδυνο ακινητοποίησης 92 οχήματα

Στις 27 Ιουλίου, λίγο μετά τις 11:00 το πρωί, το λεωφορείο 821 του ΟΑΣΘ εκτελούσε δρομολόγια της γραμμής 31. Ο οδηγός άκουσε περίεργους θορύβους, έτσι αποφάσισε να το ελέγξει. Την στιγμή που βρισκόταν στον περιφερειακό και κατευθυνόταν προς το αμαξοστάσιο Σταυρούπολης παρουσιάστηκε ολική ρήξη του πλαισίου με αποτέλεσμα να αποκολληθεί το σασί και το όχημα να «κοπεί» στη μέση.

leoforio-kopike-sta-dio2.jpg

Προφανώς, τη δεδομένη στιγμή στο λεωφορείο δεν υπήρχαν επιβάτες, λόγω της απόφασης του οδηγού να πάει για έλεγχο. Σε διαφορετική περίπτωση, ίσως υπήρχαν και θύματα. Μετά από μεγάλη προσπάθεια «έδεσαν» το λεωφορείο και ρυμουλκήθηκε στο αμαξοστάσιο, όπου παραμένει ακινητοποιημένο.

Το συγκεκριμένο όχημα είναι κατασκευής ΕΛΒΟ σε πλαίσιο VOLVO και πρώτη φορά κυκλοφόρησε στην πόλη στις 10/04/2006. Σύμφωνα με την αναφορά των αρμοδίων προς τη διοίκηση, το λεωφορείο «καταστράφηκε ολοσχερώς και δεν δύναται να επανασυναρμολογηθεί και να κυκλοφορήσει». 

Συνολικά 92 λεωφορεία αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα με το πλαίσιο, ρωγμές στο δικτύωμα και τις κολόνες κυρίως κοντά στις πόρτες. Το πρόβλημα σε μεγαλύτερο βαθμό το αντιμετωπίζουν τα λεωφορεία της σειράς 701-756 αλλά εμφανίζονται και στη σειρά 801-836.

Μετά το περιστατικό με το 821, δόθηκε εντολή από το τμήμα συντήρησης στον ΟΑΣΘ, να ελεγχθούν όλα τα παραπάνω λεωφορεία. Έως και τις 5 Αυγούστου, ελέγχθηκαν 47 από τα 92 λεωφορεία. Όλα τα συγκεκριμένα οχήματα έχουν ρωγμές, όμως σε 17 εξ αυτών το φαινόμενο του προβλήματος στο πλαίσιο είναι σε ποσοστό 36%. 

Για αυτό αποφασίστηκε, να δοθούν σε κυκλοφορία, με την προϋπόθεση ότι θα ελέγχονται κάθε δεκαπέντε ημέρες, ώστε να καταγράφεται η εξέλιξη του προβλήματος. Στη ουσία, τα οχήματα θα είναι στους δρόμους και θα μεταφέρουν επιβάτες, μέχρι να υποστούν σοβαρές βλάβες και να μείνουν στον δρόμο. Πάντως, αν ακινητοποιηθούν και αυτά, θα κατακερματιστεί ο στόλος, καθώς μέχρι και την Πέμπτη 8 Αυγούστου κυκλοφορούσαν μόνο 250 λεωφορεία, διότι τα υπόλοιπα ήταν με βλάβες.

Αναζητούν την ΕΛΒΟ

Τεχνικοί στον ΟΑΣΘ υποστηρίζουν πως τα προβλήματα στα 92 λεωφορεία δεν οφείλονται σε έλλειψη προληπτικής συντήρησης αλλά σε θέματα κατασκευής, για αυτό ζητούν από την διοίκηση να απευθυνθεί στην ΕΛΒΟ και στην αντιπροσωπεία της VOVLO. 

«Πέρα από την προφανή υποχρέωση των ΕΛΒΟ – VOLVO απέναντι στην καθόλου απίθανη προοπτική να ακινητοποιηθούν 92 λεωφορεία, υπάρχει και συμβατική βάση για να απαιτήσουμε την επιδιόρθωση αφού η σύμβαση προβλέπει ότι αν ανά πάσα στιγμή το πρόβλημα εμφανιστεί σε ποσοστό άνω του 10% του αριθμού των λεωφορείων η κατασκευάστρια πρέπει να επιληφθεί το θέματος και να εφαρμόσει λύσεις τόσο στα προβληματικά λεωφορεία όσο και σε όλα τα άλλα, ακόμη και αν δεν έχουν παρουσιάσει πρόβλημα» αναφέρει επιστολή προς διευθυντικό στέλεχος.

Όπως ανέφερε σχετικό ρεπορτάζ της Χριστίνας Ταχιάου στις 24 Φεβρουαρίου στη «ΜτΚ», η ΕΛΒΟ είχε αναγνωρίσει τα προβλήματα και είχε δεσμευτεί να επισκευάζει τα λεωφορεία. Μάλιστα στις 8 Απριλίου του 2013 ο γενικός εμπορικός διευθυντής της εταιρείας Δημήτριος Κατερτζής στο με αρ. πρωτ. 179-13 έγγραφο της 8ης Απριλίου 2013, διαβεβαίωνε: «Αναφέρεται ότι όπως και συμβατικά προβλέπεται, ακόμη και όταν συντελεστεί η οριστική παραλαβή των λεωφορείων, η ΕΛΒΟ ΑΒΕ εξακολουθεί να έχει την υποχρέωση της επισκευής των λεωφορείων (EURO IV και EURO V) από το συγκεκριμένο πρόβλημα, εφόσον αυτό επανεμφανιστεί». Η δέσμευση της ΕΛΒΟ ήταν να επισκευάζει δωρεάν τα λεωφορεία, άλλο εάν μετά την κρατικοποίηση του ΟΑΣΘ, κατεβλήθη περίπου 1 εκατ. ευρώ για επισκευή λεωφορείων.

Σήμερα, σύμφωνα με πηγές από το τμήμα συντήρησης στον ΟΑΣΘ, από την ΕΛΒΟ δηλώνουν πως δεν είναι συμφέρουσα η επισκευή των συγκεκριμένων λεωφορείων, καθώς επίσης ότι δεν είναι σίγουρη και η δυνατότητα αποκατάστασής τους.

Με φρένα τσακισμένα

Το λεωφορείο που έμεινε στο «κενό» στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης αλλά και αυτό της γραμμής 69 που έφυγαν εξαρτήματα κατά την διαδρομή του στο Πλαγιάρι, είναι δυο περιστατικά που προκάλεσαν επίσης αντιδράσεις. Μάλιστα, το λεωφορείο με τα «τσακισμένα φρένα» που κρέμονταν κυριολεκτικά στον αέρα, άνοιξε και αντιπαράθεση ανάμεσα στους εργαζομένους και τη διοίκηση στον ΟΑΣΘ.

leoforio-keno.jpg

Σε ανακοίνωσή του ο ΟΑΣΘ, κάνει λόγο για fake news, σημειώνοντας πως το λεωφορείο βρέθηκε στο κενό από λάθος μανούβρα του οδηγού, τονίζοντας πως σε καμία περίπτωση δεν οφείλεται σε βλάβη των φρένων. Εργαζόμενοι απάντησαν με έγγραφο που δείχνει ότι το όχημα είχε ιστορικό δελτίων βλαβών για τα φρένα. 

«Από τις 6 Ιουνίου 2019 και μετά δεν είχε παρουσιάσει κανένα απολύτως πρόβλημα στα φρένα» απάντησε ο ΟΑΣΘ, κατηγορώντας τους ότι περιέκοψαν το έγγραφο μέχρι εκεί που τους βόλευε. Ωστόσο, στο ολοκληρωμένο ιστορικό που δημοσιοποίησε ο ΟΑΣΘ αναγράφεται ότι συγκρούστηκε με άλλο λεωφορείο. Όπως θα δείτε στη φωτογραφία, ο οδηγός του λεωφορείο είχε αναφέρει στις 2 Ιουλίου ότι κατά τη μετακίνηση του οχήματος στην αφετηρία στη Μενεμένη, «δεν έπιασαν τα φρένα και συγκρούστηκα με το 488, με αποτέλεσμα να σπάσει το παμπρίζ του 546».

trakara.jpg



*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 11 Αυγούστου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία