ΟΑΣΘ: Πέρασαν τα τεστ τα ηλεκτρικά λεωφορεία
30/04/2024 07:00
30/04/2024 07:00
Αύριο Μεγάλη Δευτέρα ολοκληρώνονται τα τεστ στα οποία υποβάλλονται εδώ και σχεδόν έναν μήνα έξι από τα συνολικά εκατόν δέκα ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία προορίζονται να ενισχύσουν το στόλο του ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με αρμόδια πηγή του Οργανισμού το τελικό αποτέλεσμα αυτής της δοκιμασίας είναι κάτι παραπάνω από θετικό. Η επιτυχής ολοκλήρωση των τεστ είναι προϋπόθεση ώστε τα συνολικά διακόσια πενήντα λεωφορεία (εκατόν δέκα της Θεσσαλονίκης και εκατόν σαράντα των Αθηνών) να περάσουν στα χέρια του ελληνικού δημοσίου και συγκεκριμένα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το οποίο με τη σειρά του θα τα παραχωρήσει σε ΟΑΣΘ και ΟΣΥ.
Αυτονομία
Η κρισιμότερη παράμετρος η οποία ελέγχθηκε κατά τη διάρκεια των δοκιμαστικών δρομολογίων ήταν η ενεργειακή αυτονομία των ηλεκτρικών λεωφορείων. Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού τα οχήματα θα έπρεπε να έχουν αυτονομία τουλάχιστον για εκατόν ογδόντα χιλιόμετρα. Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο διευθυντής Ανάπτυξης του ΟΑΣΘ Χρήστος Χατζηγεωργίου «από τα τεστ που έγιναν διαπιστώθηκε ότι η απαίτηση αυτή των εκατόν ογδόντα χιλιομέτρων υπερκαλύπτεται». Συγκεκριμένα, και τα έξι οχήματα κάλυψαν με πλήρη επάρκεια το σύνολο των δρομολογίων στη μακρύτερη διαδρομή, που αντιστοιχούν σε δύο βάρδιες, που ισοδυναμεί με διακόσια εξήντα χιλιόμετρα και είχαν και απόθεμα μπαταρίας που τους επέτρεπε να ξεπεράσουν με άνεση ακόμη και τα τριακόσια χιλιόμετρα. Σύμφωνα με τον ίδιο, υπήρξαν και περιπτώσεις που όχημα υπερέβη και τα τετρακόσια χιλιόμετρα σε γραμμή η οποία δεν είχε ανηφοριές και συνεπώς κατανάλωνε μικρότερη ενέργεια.
Κάθε όχημα διένυσε πέντε χιλιάδες χιλιόμετρα, κατά βάση σε λεωφορειακές γραμμές της δυτικής Θεσσαλονίκης, όπου πρόκειται άλλωστε, να δρομολογηθούν. Υπενθυμίζεται ότι στα οχήματα είχαν τοποθετηθεί σάκοι με άμμο που το βάρος τους ισοδυναμούσε με το βάρος των επιβατών ενός μισογεμάτου λεωφορείου. Σε αρκετές περιπτώσεις επίσης, δοκιμάστηκε και το επίπεδο της κατανάλωσης με τα κλιματιστικά σε πλήρη λειτουργία. Ανάλογα πολύ θετικά συμπεράσματα προέκυψαν και όσον αφορά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των οχημάτων, όπου δεν παρουσιάστηκε κανένα απολύτως πρόβλημα, μηχανικό ή άλλου είδους.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των δοκιμαστικών δρομολογίων η αρμόδια επιτροπή του διαγωνισμού θα συντάξει το σχετικό πρωτόκολλο ώστε στη συνέχεια το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να προχωρήσει στην οριστική παραλαβή των διακοσίων πενήντα λεωφορείων. Αυτό εκτιμάται ότι θα γίνει αμέσως μετά το Πάσχα.
Φορτιστές και εξοπλισμός
Στο μεταξύ προχωρούν οι εργασίες για την ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων όπου θα σταθμεύουν και θα φορτίζουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηγεωργίου έως τα μέσα Μαΐου αναμένεται να ολοκληρωθεί η βόρεια πτέρυγα των εγκαταστάσεων ώστε να μπορούν να φορτίζουν καθημερινά περί τα εξήντα με εβδομήντα οχήματα. Παράλληλα θα λειτουργούν και οκτώ φορτιστές εντός του χώρου του σημερινού αμαξοστασίου της Σταυρούπολης. «Έτσι θα μπορέσουμε γύρω στις 20 Μαΐου να έχουμε διαθέσιμα τα περισσότερα οχήματα ώστε να ξεκινήσουν τα δρομολόγια», σημειώνει ο κ. Χατζηγεωργίου. Σημειώνεται ότι καθημερινά θα βγαίνουν στους δρόμους εκατό λεωφορεία ενώ άλλα δέκα θα είναι εφεδρικά.
Τις ημέρες αυτές τοποθετείται στα οχήματα και ο αναγκαίος εξοπλισμός. Συγκεκριμένα, σε κάθε λεωφορείο τοποθετούνται τρία μηχανήματα επικύρωσης των εισιτηρίων, ένα σε κάθε πόρτα. Αρχικά, για ένα διάστημα θα συνυπάρχουν τα παλιά με τα καινούργια επικυρωτικά μηχανήματα, αλλά στη συνέχεια θα παλιά θα αποσυρθούν. Τοποθετείται επίσης και ένας αυτόματος πωλητής εισιτηρίου ο οποίος θα λειτουργεί με πιστωτική κάρτα. Αυτό το μηχάνημα θα τεθεί σε λειτουργία περίπου τον Νοέμβριο, όταν θα έχει ολοκληρωθεί το νέο ηλεκτρονικό εισιτήριο το οποίο σχεδιάζεται αυτήν την περίοδο. Αντιθέτως, στα ηλεκτρικά λεωφορεία δεν θα υπάρχουν τα γνωστά μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίου με κέρματα. «Η τοποθέτησή τους θα κάλυπτε αρκετό χώρο, θα χρειαζόταν να θυσιάσουμε μία θέση ΑμεΑ και επιπλέον θα έπρεπε να τρυπήσουμε και το αμάξωμα», επισημαίνει ο κ. Χατζηγεωργίου. Παράλληλα, τοποθετείται και ο εξοπλισμός για τη λειτουργία της τηλεματικής.
Οδηγοί και τεχνίτες
Μέσω των δοκιμαστικών δρομολογίων με τα οποία τεστάρονται τα ηλεκτρικά λεωφορεία, γίνεται συγχρόνως και η εκπαίδευση των οδηγών οι οποίοι θα πρέπει να εξοικειωθούν στη χρήση τους. Σύμφωνα με τον διευθυντή Κίνησης του ΟΑΣΘ Σίμο Παπαδόπουλο, στα έξι οχήματα τα οποία έκαναν τα δοκιμαστικά δρομολόγια έχουν εκπαιδευτεί περί τους είκοσι οδηγούς. «Μέσα στις προσεχείς εβδομάδες πρόκειται να εκπαιδευτούν περίπου τριακόσιοι ενώ σταδιακά, το σύνολο των οδηγών θα είναι σε θέση να εκτελεί δρομολόγια με αυτά τα λεωφορεία», αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος.
Εκτός από τους οδηγούς, το διάστημα αυτό εκπαιδεύεται και το τεχνικό προσωπικό το οποίο θα αναλάβει τη συντήρηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Πρόκειται για προσωπικό το οποίο βρίσκεται στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης και η εκπαίδευση γίνεται υπό την επίβλεψη και την καθοδήγηση των εκπροσώπων της κινέζικης εταιρείας η οποία έχει κατασκευάσει τα λεωφορεία. Σύμφωνα με τη σύμβαση, το κλιμάκιο τον κινέζων θα παραμείνει στη Θεσσαλονίκη (αντιστοίχως και στην Αθήνα) για ικανό διάστημα προκειμένου να συνδράμει στην ομαλή ένταξη του συνόλου των διακοσίων πενήντα λεωφορείων στο στόλο του ΟΑΣΘ και της ΟΣΥ.
Σε δήλωσή του στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Κώστας Ταγγίρης σημειώνει ότι «η δρομολόγηση, σε λίγες ημέρες των ηλεκτρικών λεωφορείων αποτελεί ένα ακόμη βήμα για την αναβάθμιση της αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη. Είναι η πρώτη φορά, μετά σχεδόν δεκαπέντε χρόνια που ο ΟΑΣΘ αποκτά καινούργια λεωφορεία και θα ακολουθήσουν και άλλα. Στόχος μας είναι να παρέχουμε πολύ καλύτερες υπηρεσίες μετακίνησης στους Θεσσαλονικείς».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 28.04.2024
Αύριο Μεγάλη Δευτέρα ολοκληρώνονται τα τεστ στα οποία υποβάλλονται εδώ και σχεδόν έναν μήνα έξι από τα συνολικά εκατόν δέκα ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία προορίζονται να ενισχύσουν το στόλο του ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με αρμόδια πηγή του Οργανισμού το τελικό αποτέλεσμα αυτής της δοκιμασίας είναι κάτι παραπάνω από θετικό. Η επιτυχής ολοκλήρωση των τεστ είναι προϋπόθεση ώστε τα συνολικά διακόσια πενήντα λεωφορεία (εκατόν δέκα της Θεσσαλονίκης και εκατόν σαράντα των Αθηνών) να περάσουν στα χέρια του ελληνικού δημοσίου και συγκεκριμένα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το οποίο με τη σειρά του θα τα παραχωρήσει σε ΟΑΣΘ και ΟΣΥ.
Αυτονομία
Η κρισιμότερη παράμετρος η οποία ελέγχθηκε κατά τη διάρκεια των δοκιμαστικών δρομολογίων ήταν η ενεργειακή αυτονομία των ηλεκτρικών λεωφορείων. Σύμφωνα με την προκήρυξη του διαγωνισμού τα οχήματα θα έπρεπε να έχουν αυτονομία τουλάχιστον για εκατόν ογδόντα χιλιόμετρα. Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο διευθυντής Ανάπτυξης του ΟΑΣΘ Χρήστος Χατζηγεωργίου «από τα τεστ που έγιναν διαπιστώθηκε ότι η απαίτηση αυτή των εκατόν ογδόντα χιλιομέτρων υπερκαλύπτεται». Συγκεκριμένα, και τα έξι οχήματα κάλυψαν με πλήρη επάρκεια το σύνολο των δρομολογίων στη μακρύτερη διαδρομή, που αντιστοιχούν σε δύο βάρδιες, που ισοδυναμεί με διακόσια εξήντα χιλιόμετρα και είχαν και απόθεμα μπαταρίας που τους επέτρεπε να ξεπεράσουν με άνεση ακόμη και τα τριακόσια χιλιόμετρα. Σύμφωνα με τον ίδιο, υπήρξαν και περιπτώσεις που όχημα υπερέβη και τα τετρακόσια χιλιόμετρα σε γραμμή η οποία δεν είχε ανηφοριές και συνεπώς κατανάλωνε μικρότερη ενέργεια.
Κάθε όχημα διένυσε πέντε χιλιάδες χιλιόμετρα, κατά βάση σε λεωφορειακές γραμμές της δυτικής Θεσσαλονίκης, όπου πρόκειται άλλωστε, να δρομολογηθούν. Υπενθυμίζεται ότι στα οχήματα είχαν τοποθετηθεί σάκοι με άμμο που το βάρος τους ισοδυναμούσε με το βάρος των επιβατών ενός μισογεμάτου λεωφορείου. Σε αρκετές περιπτώσεις επίσης, δοκιμάστηκε και το επίπεδο της κατανάλωσης με τα κλιματιστικά σε πλήρη λειτουργία. Ανάλογα πολύ θετικά συμπεράσματα προέκυψαν και όσον αφορά τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των οχημάτων, όπου δεν παρουσιάστηκε κανένα απολύτως πρόβλημα, μηχανικό ή άλλου είδους.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των δοκιμαστικών δρομολογίων η αρμόδια επιτροπή του διαγωνισμού θα συντάξει το σχετικό πρωτόκολλο ώστε στη συνέχεια το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να προχωρήσει στην οριστική παραλαβή των διακοσίων πενήντα λεωφορείων. Αυτό εκτιμάται ότι θα γίνει αμέσως μετά το Πάσχα.
Φορτιστές και εξοπλισμός
Στο μεταξύ προχωρούν οι εργασίες για την ολοκλήρωση των εγκαταστάσεων όπου θα σταθμεύουν και θα φορτίζουν τα ηλεκτρικά λεωφορεία. Σύμφωνα με τον κ. Χατζηγεωργίου έως τα μέσα Μαΐου αναμένεται να ολοκληρωθεί η βόρεια πτέρυγα των εγκαταστάσεων ώστε να μπορούν να φορτίζουν καθημερινά περί τα εξήντα με εβδομήντα οχήματα. Παράλληλα θα λειτουργούν και οκτώ φορτιστές εντός του χώρου του σημερινού αμαξοστασίου της Σταυρούπολης. «Έτσι θα μπορέσουμε γύρω στις 20 Μαΐου να έχουμε διαθέσιμα τα περισσότερα οχήματα ώστε να ξεκινήσουν τα δρομολόγια», σημειώνει ο κ. Χατζηγεωργίου. Σημειώνεται ότι καθημερινά θα βγαίνουν στους δρόμους εκατό λεωφορεία ενώ άλλα δέκα θα είναι εφεδρικά.
Τις ημέρες αυτές τοποθετείται στα οχήματα και ο αναγκαίος εξοπλισμός. Συγκεκριμένα, σε κάθε λεωφορείο τοποθετούνται τρία μηχανήματα επικύρωσης των εισιτηρίων, ένα σε κάθε πόρτα. Αρχικά, για ένα διάστημα θα συνυπάρχουν τα παλιά με τα καινούργια επικυρωτικά μηχανήματα, αλλά στη συνέχεια θα παλιά θα αποσυρθούν. Τοποθετείται επίσης και ένας αυτόματος πωλητής εισιτηρίου ο οποίος θα λειτουργεί με πιστωτική κάρτα. Αυτό το μηχάνημα θα τεθεί σε λειτουργία περίπου τον Νοέμβριο, όταν θα έχει ολοκληρωθεί το νέο ηλεκτρονικό εισιτήριο το οποίο σχεδιάζεται αυτήν την περίοδο. Αντιθέτως, στα ηλεκτρικά λεωφορεία δεν θα υπάρχουν τα γνωστά μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίου με κέρματα. «Η τοποθέτησή τους θα κάλυπτε αρκετό χώρο, θα χρειαζόταν να θυσιάσουμε μία θέση ΑμεΑ και επιπλέον θα έπρεπε να τρυπήσουμε και το αμάξωμα», επισημαίνει ο κ. Χατζηγεωργίου. Παράλληλα, τοποθετείται και ο εξοπλισμός για τη λειτουργία της τηλεματικής.
Οδηγοί και τεχνίτες
Μέσω των δοκιμαστικών δρομολογίων με τα οποία τεστάρονται τα ηλεκτρικά λεωφορεία, γίνεται συγχρόνως και η εκπαίδευση των οδηγών οι οποίοι θα πρέπει να εξοικειωθούν στη χρήση τους. Σύμφωνα με τον διευθυντή Κίνησης του ΟΑΣΘ Σίμο Παπαδόπουλο, στα έξι οχήματα τα οποία έκαναν τα δοκιμαστικά δρομολόγια έχουν εκπαιδευτεί περί τους είκοσι οδηγούς. «Μέσα στις προσεχείς εβδομάδες πρόκειται να εκπαιδευτούν περίπου τριακόσιοι ενώ σταδιακά, το σύνολο των οδηγών θα είναι σε θέση να εκτελεί δρομολόγια με αυτά τα λεωφορεία», αναφέρει ο κ. Παπαδόπουλος.
Εκτός από τους οδηγούς, το διάστημα αυτό εκπαιδεύεται και το τεχνικό προσωπικό το οποίο θα αναλάβει τη συντήρηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Πρόκειται για προσωπικό το οποίο βρίσκεται στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης και η εκπαίδευση γίνεται υπό την επίβλεψη και την καθοδήγηση των εκπροσώπων της κινέζικης εταιρείας η οποία έχει κατασκευάσει τα λεωφορεία. Σύμφωνα με τη σύμβαση, το κλιμάκιο τον κινέζων θα παραμείνει στη Θεσσαλονίκη (αντιστοίχως και στην Αθήνα) για ικανό διάστημα προκειμένου να συνδράμει στην ομαλή ένταξη του συνόλου των διακοσίων πενήντα λεωφορείων στο στόλο του ΟΑΣΘ και της ΟΣΥ.
Σε δήλωσή του στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Κώστας Ταγγίρης σημειώνει ότι «η δρομολόγηση, σε λίγες ημέρες των ηλεκτρικών λεωφορείων αποτελεί ένα ακόμη βήμα για την αναβάθμιση της αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη. Είναι η πρώτη φορά, μετά σχεδόν δεκαπέντε χρόνια που ο ΟΑΣΘ αποκτά καινούργια λεωφορεία και θα ακολουθήσουν και άλλα. Στόχος μας είναι να παρέχουμε πολύ καλύτερες υπηρεσίες μετακίνησης στους Θεσσαλονικείς».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 28.04.2024
ΣΧΟΛΙΑ