ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΟΑΣΘ: Σπεύδουν να υπογράψουν τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας πριν από τα εγκαίνια της ΔΕΘ - Ολο το σχέδιο της Σύμβασης

Τις προσεχείς ημέρες πρόκειται, όπως όλα δείχνουν, να κλείσει και η εκκρεμότητα με την υπογραφή της νέας Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΕΣΣΕ) στον ΟΑΣΘ

 05/09/2022 07:00

Νίκος Ηλιάδης

Η περίοδος πριν από τη Διεθνή Έκθεση προσφέρεται, διαχρονικά, για το κλείσιμο διαφόρων εκκρεμοτήτων που αφορούν την Θεσσαλονίκη, για ευνόητους λόγους. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και φέτος. Τις προσεχείς ημέρες πρόκειται, όπως όλα δείχνουν, να κλείσει και η εκκρεμότητα με την υπογραφή της νέας Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΕΣΣΕ) στον ΟΑΣΘ εξ αιτίας της οποίας το Σωματείο των Εργαζομένων έχει πραγματοποιήσει αλλεπάλληλες απεργιακές κινητοποιήσεις, με συνέπεια την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού.

Στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας στο πλαίσιο τηλεδιάσκεψης οριστικοποιήθηκε το τελικό σχέδιο ΕΣΣΕ. Στην τηλεδιάσκεψη συμμετείχαν ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Κώστας Ταγγίρης, αντιπροσωπεία του Σωματείου με επικεφαλής τον πρόεδρο Γιάννη Δήμκα, ο νομικός σύμβουλος του ΟΑΣΘ και ο νομικός σύμβουλος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Το νέο σχέδιο ΕΣΣΕ το οποίο περιλαμβάνει 19 άρθρα συζητήθηκε την Παρασκευή στο δ.σ. του Σωματείου το οποίο το ενέκρινε κατά πλειοψηφία και αύριο Τρίτη θα ζητηθεί η έγκριση της γενικής συνέλευσης των Εργαζομένων. Εφόσον εγκριθεί και από τη γενική συνέλευση τότε, Τετάρτη ή το αργότερο Πέμπτη, θα υπογραφεί από τα δύο μέρη και θα σταλεί προς τυπική έγκριση στα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και το Οικονομικών. Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr επιδίωξη της κυβέρνησης είναι το θέμα να κλείσει πριν από την άνοδο του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ.

Τι προβλέπει η Σύμβαση

Η ΕΣΣΕ περιλαμβάνει 19 άρθρα. Η διάρκειά της προβλέπεται για δύο έτη, 2022 και 2023, η συνολική δαπάνη ανέρχεται σε περίπου 4,2 εκατ. ευρώ και αφορά κατά βάση επιδόματα και παροχές, πέραν του μισθού. Οι σημαντικότερες παροχές είναι οι εξής:
1. Καταβολή μέρους των δαπανών για φοίτηση παιδιών σε παιδικούς-βρεφονηπιακούς σταθμούς. Προβλέπονται 180 ευρώ για ένα παιδί, 210 για δύο, 290 για τρία, 370 για τέσσερα παιδιά και 100 ευρώ για κάθε επιπλέον παιδί πέρα των τεσσάρων.
2. Κάλυψη δαπάνης κατασκηνώσεων έως διάστημα 15 ημερών, για παιδιά ηλικίας από 6 έως 12 ετών. Κατ' εξαίρεση καλύπτεται η δαπάνη και για παιδιά έως 14 ετών εφόσον έχουν αδελφό/ή στην ίδια κατασκήνωση, ηλικίας 6-12 ετών.
3. Οικονομική ενίσχυση για κοινωνικούς λόγους. Συγκεκριμένα προβλέπεται για παιδιά εργαζομένων που έχουν ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω ή πάσχουν από ανίατες ασθένειες καταβολή ποσού για την κάλυψη των αναγκών φοίτησής τους σε ειδικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, σε συνδυασμό με τις παροχές του ασφαλιστικού φορέα.
4. Κάλυψη δαπανών για παιδιά εργαζομένων που πρέπει να κάνουν λογοθεραπεία, φυσικοθεραπεία, ψυχοθεραπεία, εργοθεραπεία κ.λπ. Προβλέπεται καταβολή ποσού 150 ευρώ/μήνα και σε περιπτώσεις παιδιών με αναπηρία 67% και άνω, έως 1.0000 ευρώ/μήνα.
5. Σε όλους τους οδηγούς κίνησης και συντήρησης προβλέπεται η καταβολή τροφείων ύψους 5 ευρώ για κάθε εργάσιμη ημέρα.
6. Για το θέμα των ρεπό το οποίο είχε αποτελέσει σημείο τριβής κατά τη φάση της μακροχρόνιας διαπραγμάτευσης προβλέπεται η χορήγηση 104 ημερών ετησίως συν επιπλέον 9 ημέρες επίσημων αργιών. Επίσης, όσοι εργάζονται σε βάρδιες θα λαμβάνουν άλλα 5 ρεπό.
7. Ο ΟΑΣΘ αναλαμβάνει το κόστος για την ανανέωση των επαγγελματικών αδειών οδήγησης καθώς και των αδειών ασκήσεως επαγγέλματος των οδηγών.

8. Χορηγούνται δύο ημέρες αδείας σε κάθε αιμοδότη ή εθελοντή δότη αιμοπεταλίων βλαστοκυττάρων, μυελού των οστών.
9. Παρέχεται δυνατότητα πρόσληψης ενός μέλους της οικογένειας με βαθμό πρώτης συγγένειας ή της συζύγου εργαζόμενου ο οποίος χάνει τη ζωή του κατά την ώρα της εργασίας.

10. Σε κάθε εργαζόμενο ο οποίος εργάζεται σε βάρδιες θα δίνεται δωροεπιταγή ύψους 500 ευρώ κατ' έτος, σε δύο δόσεις, Χριστούγεννα και Πάσχα.
11. Επανέρχονται οι διάφορες παρακρατήσεις από τη μισθοδοσία των εργαζομένων, υπέρ του Σωματείου και ορισμένων Ταμείων Αλληλοβοήθειας. Επίσης γίνεται αναφορά για την επιστροφή του δανείου το οποίο είχε χορηγήσει προς τον ΟΑΣΘ το Σωματείο.

Το συνολικό δημοσιονομικό κόστος για τις ανωτέρω παροχές υπολογίζεται σε 4.193.900 για τη διετία 2022-2023. Αναλυτικότερα, η δαπάνη για τους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς υπολογίζεται σε 160.000 ευρώ ετησίως, για τις κατασκηνώσεις σε 225.000 για το 2023 (το 2022 παρήλθε), για τις χρηματοδοτήσεις για κοινωνικούς λόγους σε 342.200 για το 2022 και 257.200 για το 2023, για τα τροφεία 1.049.750 κατ' έτος, για την ανανέωση διπλωμάτων 50.000 κατ' έτος, για τη βράβευση αριστούχων παιδιών εργαζομένων 25.000 κατ' έτος και για τις δωροεπιταγές 400.000 κατ' έτος.

Τα προβλήματα


Το σχέδιο ΕΣΣΕ συζητήθηκε στη συνεδρίαση του δ.σ. του Σωματείου την Παρασκευή, όπου εκφράστηκαν κάποιες αντιρρήσεις από την παράταξη της ΔΑΣ και ορισμένους άλλους. Αυτές αφορούν μεταξύ άλλων ότι
- Δεν προβλέπεται αναδρομική ισχύς στα ισχύοντα στη ΕΣΣΕ για το έτος 2021 με αποτέλεσμα να χαθούν όλες αυτές οι παροχές για το προηγούμενο έτος.
- Από το νέο σχέδιο ΕΣΣΕ λείπουν κάποια επιδόματα και παροχές που υπήρχαν σε εκείνο που είχε συμφωνηθεί πριν από περίπου ενάμισι χρόνο, μεταξύ διοίκησης ΟΑΣΘ και Σωματείου, το οποίο όμως δεν προχώρησε καθώς δεν εγκρίθηκε από τα συναρμόδια υπουργεία. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η καταβολή επιδόματος γέννησης παιδιού, εξόδων κηδείας για θανόντα εργαζόμενο, επιδόματος φοίτησης παιδιού, επιδότηση εξαγοράς ενσήμων έως του ποσού των 2.000 ευρώ προκειμένου να συμπληρωθεί ο απαιτούμενος χρόνος συνταξιοδότησης κ.ά.
- Χρειάζεται αναπροσαρμογή στον τρόπο απόδοσης των ρεπό, καθώς και αύξησή τους σε 118.

Σύμφωνα με πηγή του ΟΑΣΘ κάποιες από αυτές τις παροχές δεν περιλήφθηκαν στο σχέδιο ΕΣΣΕ καθώς καταβάλλονται έτσι κι αλλιώς από άλλα κρατικά κονδύλια (π.χ. επίδομα γέννησης παιδιού). Κάποιες άλλες έχουν περιληφθεί στο κονδύλι για τις έκτακτες χρηματοδοτήσεις για κοινωνικούς λόγους. Όσον αφορά τα χαμένα επιδόματα για το 2021 αναφέρεται ότι θα καταβληθεί προσπάθεια μέρος αυτών των απωλειών να καλυφθεί μέσω αυξήσεων στις παροχές που προβλέπονται στο υπό έγκριση σχέδιο ΕΣΣΕ.
Τέλος, η απώλεια του 2021 πλήττει μερικές εκατοντάδες, πρώην εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ οι οποίοι έχουν μεταταχθεί σε άλλους φορείς ή έχουν συνταξιοδοτηθεί μέσα στο 2022. Αυτοί θα χάσουν τα ποσά τα οποία επρόκειτο να εισπράξουν εάν η ΕΣΣΕ είχε υπογραφεί εγκαίρως ή εάν η προς υπογραφή ΕΣΣΕ προέβλεπε αναδρομική ισχύ και για το 2021. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν φαίνεται να είναι στις προθέσεις των συναρμόδιων υπουργείων.

Σε δήλωσή του στο makthes.gr ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Κώστας Ταγγίρης ανέφερε ότι “η υπογραφή ΕΣΣΕ είναι η πρώτη μας προτεραιότητα. Θέλουμε να τελειώσουμε με αυτήν την εκκρεμότητα και να υπάρξει εργασιακή ειρήνη ώστε να προχωρήσουμε στους υπόλοιπους σχεδιασμούς μας για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες”. Σημείωσε επίσης ότι το ποσόν των περίπου 4,2 εκατ. ευρώ που απαιτείται για τη χορήγηση αυτών των επιδομάτων έχει ήδη προεγκριθεί από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θεόδωρο Σκυλακάκη.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Σωματείου Γιάννης Δήμκας ανέφερε ότι “τον τελικό λόγο για την έγκριση ή μη του σχεδίου της ΕΣΣΕ θα τον έχουν οι εργαζόμενοι στη γενική συνέλευση της Τρίτης”. Τόνισε πως εφόσον εγκριθεί από τους εργαζόμενους τότε θα προχωρήσουμε στην υπογραφή της ΕΣΣΕ μέσα στην εβδομάδα.

Ολόκληρο το Σχέδιο Σύμβασης

1-0G1Wc.jpg
2-5Ddxz.jpg
3-Ukbd4.jpg
4-IX6QE.jpg
5-cJla8.jpg
6-2lqXn.jpg








Η περίοδος πριν από τη Διεθνή Έκθεση προσφέρεται, διαχρονικά, για το κλείσιμο διαφόρων εκκρεμοτήτων που αφορούν την Θεσσαλονίκη, για ευνόητους λόγους. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και φέτος. Τις προσεχείς ημέρες πρόκειται, όπως όλα δείχνουν, να κλείσει και η εκκρεμότητα με την υπογραφή της νέας Επιχειρησιακής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας (ΕΣΣΕ) στον ΟΑΣΘ εξ αιτίας της οποίας το Σωματείο των Εργαζομένων έχει πραγματοποιήσει αλλεπάλληλες απεργιακές κινητοποιήσεις, με συνέπεια την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού.

Στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας στο πλαίσιο τηλεδιάσκεψης οριστικοποιήθηκε το τελικό σχέδιο ΕΣΣΕ. Στην τηλεδιάσκεψη συμμετείχαν ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Κώστας Ταγγίρης, αντιπροσωπεία του Σωματείου με επικεφαλής τον πρόεδρο Γιάννη Δήμκα, ο νομικός σύμβουλος του ΟΑΣΘ και ο νομικός σύμβουλος του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Το νέο σχέδιο ΕΣΣΕ το οποίο περιλαμβάνει 19 άρθρα συζητήθηκε την Παρασκευή στο δ.σ. του Σωματείου το οποίο το ενέκρινε κατά πλειοψηφία και αύριο Τρίτη θα ζητηθεί η έγκριση της γενικής συνέλευσης των Εργαζομένων. Εφόσον εγκριθεί και από τη γενική συνέλευση τότε, Τετάρτη ή το αργότερο Πέμπτη, θα υπογραφεί από τα δύο μέρη και θα σταλεί προς τυπική έγκριση στα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και το Οικονομικών. Σύμφωνα με πληροφορίες του makthes.gr επιδίωξη της κυβέρνησης είναι το θέμα να κλείσει πριν από την άνοδο του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ.

Τι προβλέπει η Σύμβαση

Η ΕΣΣΕ περιλαμβάνει 19 άρθρα. Η διάρκειά της προβλέπεται για δύο έτη, 2022 και 2023, η συνολική δαπάνη ανέρχεται σε περίπου 4,2 εκατ. ευρώ και αφορά κατά βάση επιδόματα και παροχές, πέραν του μισθού. Οι σημαντικότερες παροχές είναι οι εξής:
1. Καταβολή μέρους των δαπανών για φοίτηση παιδιών σε παιδικούς-βρεφονηπιακούς σταθμούς. Προβλέπονται 180 ευρώ για ένα παιδί, 210 για δύο, 290 για τρία, 370 για τέσσερα παιδιά και 100 ευρώ για κάθε επιπλέον παιδί πέρα των τεσσάρων.
2. Κάλυψη δαπάνης κατασκηνώσεων έως διάστημα 15 ημερών, για παιδιά ηλικίας από 6 έως 12 ετών. Κατ' εξαίρεση καλύπτεται η δαπάνη και για παιδιά έως 14 ετών εφόσον έχουν αδελφό/ή στην ίδια κατασκήνωση, ηλικίας 6-12 ετών.
3. Οικονομική ενίσχυση για κοινωνικούς λόγους. Συγκεκριμένα προβλέπεται για παιδιά εργαζομένων που έχουν ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω ή πάσχουν από ανίατες ασθένειες καταβολή ποσού για την κάλυψη των αναγκών φοίτησής τους σε ειδικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, σε συνδυασμό με τις παροχές του ασφαλιστικού φορέα.
4. Κάλυψη δαπανών για παιδιά εργαζομένων που πρέπει να κάνουν λογοθεραπεία, φυσικοθεραπεία, ψυχοθεραπεία, εργοθεραπεία κ.λπ. Προβλέπεται καταβολή ποσού 150 ευρώ/μήνα και σε περιπτώσεις παιδιών με αναπηρία 67% και άνω, έως 1.0000 ευρώ/μήνα.
5. Σε όλους τους οδηγούς κίνησης και συντήρησης προβλέπεται η καταβολή τροφείων ύψους 5 ευρώ για κάθε εργάσιμη ημέρα.
6. Για το θέμα των ρεπό το οποίο είχε αποτελέσει σημείο τριβής κατά τη φάση της μακροχρόνιας διαπραγμάτευσης προβλέπεται η χορήγηση 104 ημερών ετησίως συν επιπλέον 9 ημέρες επίσημων αργιών. Επίσης, όσοι εργάζονται σε βάρδιες θα λαμβάνουν άλλα 5 ρεπό.
7. Ο ΟΑΣΘ αναλαμβάνει το κόστος για την ανανέωση των επαγγελματικών αδειών οδήγησης καθώς και των αδειών ασκήσεως επαγγέλματος των οδηγών.

8. Χορηγούνται δύο ημέρες αδείας σε κάθε αιμοδότη ή εθελοντή δότη αιμοπεταλίων βλαστοκυττάρων, μυελού των οστών.
9. Παρέχεται δυνατότητα πρόσληψης ενός μέλους της οικογένειας με βαθμό πρώτης συγγένειας ή της συζύγου εργαζόμενου ο οποίος χάνει τη ζωή του κατά την ώρα της εργασίας.

10. Σε κάθε εργαζόμενο ο οποίος εργάζεται σε βάρδιες θα δίνεται δωροεπιταγή ύψους 500 ευρώ κατ' έτος, σε δύο δόσεις, Χριστούγεννα και Πάσχα.
11. Επανέρχονται οι διάφορες παρακρατήσεις από τη μισθοδοσία των εργαζομένων, υπέρ του Σωματείου και ορισμένων Ταμείων Αλληλοβοήθειας. Επίσης γίνεται αναφορά για την επιστροφή του δανείου το οποίο είχε χορηγήσει προς τον ΟΑΣΘ το Σωματείο.

Το συνολικό δημοσιονομικό κόστος για τις ανωτέρω παροχές υπολογίζεται σε 4.193.900 για τη διετία 2022-2023. Αναλυτικότερα, η δαπάνη για τους παιδικούς και βρεφονηπιακούς σταθμούς υπολογίζεται σε 160.000 ευρώ ετησίως, για τις κατασκηνώσεις σε 225.000 για το 2023 (το 2022 παρήλθε), για τις χρηματοδοτήσεις για κοινωνικούς λόγους σε 342.200 για το 2022 και 257.200 για το 2023, για τα τροφεία 1.049.750 κατ' έτος, για την ανανέωση διπλωμάτων 50.000 κατ' έτος, για τη βράβευση αριστούχων παιδιών εργαζομένων 25.000 κατ' έτος και για τις δωροεπιταγές 400.000 κατ' έτος.

Τα προβλήματα


Το σχέδιο ΕΣΣΕ συζητήθηκε στη συνεδρίαση του δ.σ. του Σωματείου την Παρασκευή, όπου εκφράστηκαν κάποιες αντιρρήσεις από την παράταξη της ΔΑΣ και ορισμένους άλλους. Αυτές αφορούν μεταξύ άλλων ότι
- Δεν προβλέπεται αναδρομική ισχύς στα ισχύοντα στη ΕΣΣΕ για το έτος 2021 με αποτέλεσμα να χαθούν όλες αυτές οι παροχές για το προηγούμενο έτος.
- Από το νέο σχέδιο ΕΣΣΕ λείπουν κάποια επιδόματα και παροχές που υπήρχαν σε εκείνο που είχε συμφωνηθεί πριν από περίπου ενάμισι χρόνο, μεταξύ διοίκησης ΟΑΣΘ και Σωματείου, το οποίο όμως δεν προχώρησε καθώς δεν εγκρίθηκε από τα συναρμόδια υπουργεία. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η καταβολή επιδόματος γέννησης παιδιού, εξόδων κηδείας για θανόντα εργαζόμενο, επιδόματος φοίτησης παιδιού, επιδότηση εξαγοράς ενσήμων έως του ποσού των 2.000 ευρώ προκειμένου να συμπληρωθεί ο απαιτούμενος χρόνος συνταξιοδότησης κ.ά.
- Χρειάζεται αναπροσαρμογή στον τρόπο απόδοσης των ρεπό, καθώς και αύξησή τους σε 118.

Σύμφωνα με πηγή του ΟΑΣΘ κάποιες από αυτές τις παροχές δεν περιλήφθηκαν στο σχέδιο ΕΣΣΕ καθώς καταβάλλονται έτσι κι αλλιώς από άλλα κρατικά κονδύλια (π.χ. επίδομα γέννησης παιδιού). Κάποιες άλλες έχουν περιληφθεί στο κονδύλι για τις έκτακτες χρηματοδοτήσεις για κοινωνικούς λόγους. Όσον αφορά τα χαμένα επιδόματα για το 2021 αναφέρεται ότι θα καταβληθεί προσπάθεια μέρος αυτών των απωλειών να καλυφθεί μέσω αυξήσεων στις παροχές που προβλέπονται στο υπό έγκριση σχέδιο ΕΣΣΕ.
Τέλος, η απώλεια του 2021 πλήττει μερικές εκατοντάδες, πρώην εργαζόμενους στον ΟΑΣΘ οι οποίοι έχουν μεταταχθεί σε άλλους φορείς ή έχουν συνταξιοδοτηθεί μέσα στο 2022. Αυτοί θα χάσουν τα ποσά τα οποία επρόκειτο να εισπράξουν εάν η ΕΣΣΕ είχε υπογραφεί εγκαίρως ή εάν η προς υπογραφή ΕΣΣΕ προέβλεπε αναδρομική ισχύ και για το 2021. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν φαίνεται να είναι στις προθέσεις των συναρμόδιων υπουργείων.

Σε δήλωσή του στο makthes.gr ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Κώστας Ταγγίρης ανέφερε ότι “η υπογραφή ΕΣΣΕ είναι η πρώτη μας προτεραιότητα. Θέλουμε να τελειώσουμε με αυτήν την εκκρεμότητα και να υπάρξει εργασιακή ειρήνη ώστε να προχωρήσουμε στους υπόλοιπους σχεδιασμούς μας για την βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους πολίτες”. Σημείωσε επίσης ότι το ποσόν των περίπου 4,2 εκατ. ευρώ που απαιτείται για τη χορήγηση αυτών των επιδομάτων έχει ήδη προεγκριθεί από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Θεόδωρο Σκυλακάκη.
Από την πλευρά του ο πρόεδρος του Σωματείου Γιάννης Δήμκας ανέφερε ότι “τον τελικό λόγο για την έγκριση ή μη του σχεδίου της ΕΣΣΕ θα τον έχουν οι εργαζόμενοι στη γενική συνέλευση της Τρίτης”. Τόνισε πως εφόσον εγκριθεί από τους εργαζόμενους τότε θα προχωρήσουμε στην υπογραφή της ΕΣΣΕ μέσα στην εβδομάδα.

Ολόκληρο το Σχέδιο Σύμβασης

1-0G1Wc.jpg
2-5Ddxz.jpg
3-Ukbd4.jpg
4-IX6QE.jpg
5-cJla8.jpg
6-2lqXn.jpg








ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία