ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

ΟΑΣΘ υπό διάλυση

Εκποιεί σκραπ «στο περίπου», αναζητά μεταχειρισμένα λεωφορεία στην Ιταλία - Ρεπορτάζ της "ΜτΚ"

 28/03/2019 07:00

ΟΑΣΘ υπό διάλυση

Χριστίνα Ταχιάου

Τα περιστατικά βλαβών και ζημιών από το οποία μπορεί να προκύψει σοβαρός κίνδυνος για την ασφάλεια και την ακεραιότητα των επιβατών είναι συνεχή στον ΟΑΣΘ. Η διοίκηση αναζητά μεταχειρισμένα λεωφορεία στην Ιταλία, ενώ εκποιεί το σκραπ του Οργανισμού χωρίς να γνωρίζει με σιγουριά την ποσότητά του.

Δεν προλαβαίνουμε να μετράμε περιστατικά, στα οποία γινόμαστε αυτόπτες μάρτυρες ή για τα οποία διαβάζουμε στα social media. Λεωφορεία σταματημένα, λεωφορεία με σκασμένα λάστιχα, λεωφορεία που λόγω σοβαρής βλάβης βγήκαν από το δρόμο, λεωφορεία που βγάζουν καπνούς, λεωφορεία με μπαλώματα και φθορές που διακρίνονται με γυμνό μάτι δημιουργούν ένα έντονο κλίμα ανασφάλειας για το επιβατικό κοινό. Η ποιότητα ζωής των πολιτών στη Θεσσαλονίκη έχει υποβαθμιστεί σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια, λόγω της απαράδεκτης κατάστασης που επικρατεί στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, το μοναδικό φορέα που παρέχει συγκοινωνιακές υπηρεσίες μαζικής μεταφοράς στην πόλη.

Ο αριθμός των λεωφορείων που βγαίνουν στους δρόμους είναι συζητήσιμος. Ναι μεν κάθε πρωί -θεωρητικά- βγαίνουν κάποια οχήματα, ωστόσο ένας αριθμός βγαίνει εκτός λειτουργίας μέσα στην ημέρα λόγω βλαβών, σοβαρότερων ή ελαφρύτερων. Κυκλοφορούν λεωφορεία που έχουν προβλήματα, όπως διαρροή λαδιών, κάτι που βάζει σε σοβαρό κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών και των ίδιων των οδηγών.

Τα οχήματα υπερφορτώνονται, καθώς τα δρομολόγια έχουν περιοριστεί πολύ, και ο κόσμος συνωστίζεται στις στάσεις. Αυτό προκαλεί πρόσθετες φθορές, ενώ παρατηρούνται ατυχήματα μέσα στα λεωφορεία που συνεπάγονται τραυματισμούς των επιβατών.

oasth-qAiHi.jpg

Στην Ιταλία για μεταχειρισμένα λεωφορεία

«Τον Φεβρουάριο προκηρύσσεται ο διαγωνισμός για την προμήθεια 350 νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για τη Θεσσαλονίκη, ενώ παράλληλα έχουν ξεκινήσει και οι διαδικασίες για αναβάθμιση των αμαξοστασίων», είχε δηλώσει ο Αλέξης Τσίπρας στη Θεσσαλονίκη στις 29/12/2018, στην αλήστου μνήμης εκδήλωση επίδειξης του σταθμού μετρό «Σιντριβάνι». Έκτοτε, βεβαίως, δεν έχει γίνει η παραμικρή κίνηση. Ούτε ο ΑΣΥΘ, ο Οργανισμός που θα αντικαταστήσει τον ΟΑΣΘ έχει συσταθεί, ούτε κάποια νέα προμήθεια έχει ξεκινήσει. Η μόνη κίνηση που παρατηρήθηκε ήταν η θριαμβολογία του ΟΑΣΘ ότι άνοιξε ο δρόμος για προσλήψεις οδηγών κατά παράκαμψη του ΑΣΕΠ, όπως γράφαμε την περασμένη Κυριακή στη «ΜτΚ».

Ποια λεωφορεία, όμως, θα οδηγήσουν οι καινούργιοι οδηγοί; Τα οχήματα αυτά που μέρα με την ημέρα παροπλίζονται; Παρά τις προσπάθειες να γίνει η νύχτα μέρα και να γίνουν κάποιες τονωτικές ενέσεις (π.χ. συνεργασία ΟΑΣΘ - ΕΛΒΟ για επισκευές οχημάτων), ο στόλος μειώνεται δραματικά. Μπροστά σε αυτά τα δεδομένα, αποφασίστηκε η μετάβαση στελεχών του ΟΑΣΘ στην Ιταλία, προκειμένου να αναζητήσουν μεταχειρισμένα λεωφορεία. Να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του ΟΑΣΘ που γίνεται συζήτηση για αγορά μεταχειρισμένων λεωφορείων. Έτσι, εντός των ημερών, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Σάββας Παναγιωτίδης, ο διευθυντής συντήρησης Νίκος Κωνσταντινίδης και δυο τεχνικοί θα ταξιδέψουν στην Ιταλία.

Η προμήθεια μεταχειρισμένων, όμως, είναι μια κουβέντα. Πρώτον, υπάρχουν συγκεκριμένη αγορά και συγκεκριμένοι προμηθευτές και μεσάζοντες. Δεύτερον, γιατί ειδικά από την Ιταλία, ενώ η πιάτσα ξέρει ότι άλλες χώρες (όπως η Γερμανία) προσφέρονται για μεταχειρισμένα λεωφορεία; Σύμφωνα με όσα λέγονται χαριτολογώντας εντός του ΟΑΣΘ, «επειδή ο διευθυντής συντήρησης του ΟΑΣΘ μιλάει Ιταλικά». Τρίτον, με ποια διαδικασία θα γίνει η προμήθεια των λεωφορείων; Δεν θα προηγηθεί διαγωνισμός; Τέταρτον, μπορεί ο ΟΑΣΘ, οργανισμός υπό εκκαθάριση, να προμηθευτεί νέα λεωφορεία;

Το σκραπ θα εκποιηθεί… στο περίπου

Η εικόνα κακής διαχείρισης στον ΟΑΣΘ τα τελευταία χρόνια αντανακλάται στο σκραπ που έχει συσσωρευτεί στα αμαξοστάσια της Σταυρούπολης και του Φοίνικα. Αν και έπρεπε να έχει εκποιηθεί πολύ νωρίτερα, μόλις στις 14 Μαρτίου 2019 δημοσιεύτηκε στη «Διαύγεια» η πρόσκληση υποβολής προσφορών για την εκποίηση του χορδά (scrap) κατόπιν αιτήματος της Διεύθυνσης Συντήρησης προς τον διευθύνοντα σύμβουλο. Ωστόσο, ερωτήματα δημιουργεί η έλλειψη υπογραφής του οικονομικού διευθυντή στο έγγραφο της πρόσκλησης, το οποίο φέρει μόνον την υπογραφή του διευθύνοντος συμβούλου Σάββα Παναγιωτίδη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν έντονες αμφισβητήσεις για το κατά πόσο ο διαγωνισμός είναι στα πρότυπα της νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων. Δημοσιεύτηκε χωρίς να αναφέρεται ο συνολικός προϋπολογισμός, όρος αναγκαίος για τον έλεγχο τήρησης της ορθής διαδικασίας. Εντύπωση προκαλεί ότι ζητείται εγγυητική επιστολή από τους συμμετέχοντες χωρίς να αναφέρεται ο τρόπος υπολογισμού αυτής (ύψους 2.000 ευρώ). Επίσης, είναι χαρακτηριστικό ότι οι ποσότητες του προς εκποίηση σκραπ αναφέρονται στο περίπου. «Σημειωτέον ότι το βάρος του προς εκποίηση υλικού προσδιορίστηκε κατ’ εκτίμηση καθώς δεν ήταν δυνατόν να γίνει ζύγιση αυτού και έτσι είναι πιθανόν να υπάρχει απόκλιση από την αναγραφόμενη ποσότητα των 52 τόνων», γράφεται στο κείμενο της πρόσκλησης.

Είναι ζήτημα, όμως, κατά πόσο δύναται οργανισμός σε εκκαθάριση να εκποιήσει περιουσιακά στοιχεία του. Μόλις πριν από έναν μήνα αναδείχθηκε προσωρινός μειοδότης στο διαγωνισμό για την αποτίμηση της αξίας του ΟΑΣΘ, η εταιρεία Grant Thornton. Με τη διαδικασία ανοιχτή, η εκποίηση περιουσιακών στοιχείων του ΟΑΣΘ θα έπρεπε να γίνεται με μεγάλη σοβαρότητα και τήρηση της νομιμότητας.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 23-24 Μαρτίου 2019

Τα περιστατικά βλαβών και ζημιών από το οποία μπορεί να προκύψει σοβαρός κίνδυνος για την ασφάλεια και την ακεραιότητα των επιβατών είναι συνεχή στον ΟΑΣΘ. Η διοίκηση αναζητά μεταχειρισμένα λεωφορεία στην Ιταλία, ενώ εκποιεί το σκραπ του Οργανισμού χωρίς να γνωρίζει με σιγουριά την ποσότητά του.

Δεν προλαβαίνουμε να μετράμε περιστατικά, στα οποία γινόμαστε αυτόπτες μάρτυρες ή για τα οποία διαβάζουμε στα social media. Λεωφορεία σταματημένα, λεωφορεία με σκασμένα λάστιχα, λεωφορεία που λόγω σοβαρής βλάβης βγήκαν από το δρόμο, λεωφορεία που βγάζουν καπνούς, λεωφορεία με μπαλώματα και φθορές που διακρίνονται με γυμνό μάτι δημιουργούν ένα έντονο κλίμα ανασφάλειας για το επιβατικό κοινό. Η ποιότητα ζωής των πολιτών στη Θεσσαλονίκη έχει υποβαθμιστεί σε μεγάλο βαθμό τα τελευταία χρόνια, λόγω της απαράδεκτης κατάστασης που επικρατεί στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης, το μοναδικό φορέα που παρέχει συγκοινωνιακές υπηρεσίες μαζικής μεταφοράς στην πόλη.

Ο αριθμός των λεωφορείων που βγαίνουν στους δρόμους είναι συζητήσιμος. Ναι μεν κάθε πρωί -θεωρητικά- βγαίνουν κάποια οχήματα, ωστόσο ένας αριθμός βγαίνει εκτός λειτουργίας μέσα στην ημέρα λόγω βλαβών, σοβαρότερων ή ελαφρύτερων. Κυκλοφορούν λεωφορεία που έχουν προβλήματα, όπως διαρροή λαδιών, κάτι που βάζει σε σοβαρό κίνδυνο την ασφάλεια των επιβατών και των ίδιων των οδηγών.

Τα οχήματα υπερφορτώνονται, καθώς τα δρομολόγια έχουν περιοριστεί πολύ, και ο κόσμος συνωστίζεται στις στάσεις. Αυτό προκαλεί πρόσθετες φθορές, ενώ παρατηρούνται ατυχήματα μέσα στα λεωφορεία που συνεπάγονται τραυματισμούς των επιβατών.

oasth-qAiHi.jpg

Στην Ιταλία για μεταχειρισμένα λεωφορεία

«Τον Φεβρουάριο προκηρύσσεται ο διαγωνισμός για την προμήθεια 350 νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας για τη Θεσσαλονίκη, ενώ παράλληλα έχουν ξεκινήσει και οι διαδικασίες για αναβάθμιση των αμαξοστασίων», είχε δηλώσει ο Αλέξης Τσίπρας στη Θεσσαλονίκη στις 29/12/2018, στην αλήστου μνήμης εκδήλωση επίδειξης του σταθμού μετρό «Σιντριβάνι». Έκτοτε, βεβαίως, δεν έχει γίνει η παραμικρή κίνηση. Ούτε ο ΑΣΥΘ, ο Οργανισμός που θα αντικαταστήσει τον ΟΑΣΘ έχει συσταθεί, ούτε κάποια νέα προμήθεια έχει ξεκινήσει. Η μόνη κίνηση που παρατηρήθηκε ήταν η θριαμβολογία του ΟΑΣΘ ότι άνοιξε ο δρόμος για προσλήψεις οδηγών κατά παράκαμψη του ΑΣΕΠ, όπως γράφαμε την περασμένη Κυριακή στη «ΜτΚ».

Ποια λεωφορεία, όμως, θα οδηγήσουν οι καινούργιοι οδηγοί; Τα οχήματα αυτά που μέρα με την ημέρα παροπλίζονται; Παρά τις προσπάθειες να γίνει η νύχτα μέρα και να γίνουν κάποιες τονωτικές ενέσεις (π.χ. συνεργασία ΟΑΣΘ - ΕΛΒΟ για επισκευές οχημάτων), ο στόλος μειώνεται δραματικά. Μπροστά σε αυτά τα δεδομένα, αποφασίστηκε η μετάβαση στελεχών του ΟΑΣΘ στην Ιταλία, προκειμένου να αναζητήσουν μεταχειρισμένα λεωφορεία. Να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά στην ιστορία του ΟΑΣΘ που γίνεται συζήτηση για αγορά μεταχειρισμένων λεωφορείων. Έτσι, εντός των ημερών, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ Σάββας Παναγιωτίδης, ο διευθυντής συντήρησης Νίκος Κωνσταντινίδης και δυο τεχνικοί θα ταξιδέψουν στην Ιταλία.

Η προμήθεια μεταχειρισμένων, όμως, είναι μια κουβέντα. Πρώτον, υπάρχουν συγκεκριμένη αγορά και συγκεκριμένοι προμηθευτές και μεσάζοντες. Δεύτερον, γιατί ειδικά από την Ιταλία, ενώ η πιάτσα ξέρει ότι άλλες χώρες (όπως η Γερμανία) προσφέρονται για μεταχειρισμένα λεωφορεία; Σύμφωνα με όσα λέγονται χαριτολογώντας εντός του ΟΑΣΘ, «επειδή ο διευθυντής συντήρησης του ΟΑΣΘ μιλάει Ιταλικά». Τρίτον, με ποια διαδικασία θα γίνει η προμήθεια των λεωφορείων; Δεν θα προηγηθεί διαγωνισμός; Τέταρτον, μπορεί ο ΟΑΣΘ, οργανισμός υπό εκκαθάριση, να προμηθευτεί νέα λεωφορεία;

Το σκραπ θα εκποιηθεί… στο περίπου

Η εικόνα κακής διαχείρισης στον ΟΑΣΘ τα τελευταία χρόνια αντανακλάται στο σκραπ που έχει συσσωρευτεί στα αμαξοστάσια της Σταυρούπολης και του Φοίνικα. Αν και έπρεπε να έχει εκποιηθεί πολύ νωρίτερα, μόλις στις 14 Μαρτίου 2019 δημοσιεύτηκε στη «Διαύγεια» η πρόσκληση υποβολής προσφορών για την εκποίηση του χορδά (scrap) κατόπιν αιτήματος της Διεύθυνσης Συντήρησης προς τον διευθύνοντα σύμβουλο. Ωστόσο, ερωτήματα δημιουργεί η έλλειψη υπογραφής του οικονομικού διευθυντή στο έγγραφο της πρόσκλησης, το οποίο φέρει μόνον την υπογραφή του διευθύνοντος συμβούλου Σάββα Παναγιωτίδη.

Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν έντονες αμφισβητήσεις για το κατά πόσο ο διαγωνισμός είναι στα πρότυπα της νομοθεσίας περί δημοσίων συμβάσεων. Δημοσιεύτηκε χωρίς να αναφέρεται ο συνολικός προϋπολογισμός, όρος αναγκαίος για τον έλεγχο τήρησης της ορθής διαδικασίας. Εντύπωση προκαλεί ότι ζητείται εγγυητική επιστολή από τους συμμετέχοντες χωρίς να αναφέρεται ο τρόπος υπολογισμού αυτής (ύψους 2.000 ευρώ). Επίσης, είναι χαρακτηριστικό ότι οι ποσότητες του προς εκποίηση σκραπ αναφέρονται στο περίπου. «Σημειωτέον ότι το βάρος του προς εκποίηση υλικού προσδιορίστηκε κατ’ εκτίμηση καθώς δεν ήταν δυνατόν να γίνει ζύγιση αυτού και έτσι είναι πιθανόν να υπάρχει απόκλιση από την αναγραφόμενη ποσότητα των 52 τόνων», γράφεται στο κείμενο της πρόσκλησης.

Είναι ζήτημα, όμως, κατά πόσο δύναται οργανισμός σε εκκαθάριση να εκποιήσει περιουσιακά στοιχεία του. Μόλις πριν από έναν μήνα αναδείχθηκε προσωρινός μειοδότης στο διαγωνισμό για την αποτίμηση της αξίας του ΟΑΣΘ, η εταιρεία Grant Thornton. Με τη διαδικασία ανοιχτή, η εκποίηση περιουσιακών στοιχείων του ΟΑΣΘ θα έπρεπε να γίνεται με μεγάλη σοβαρότητα και τήρηση της νομιμότητας.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 23-24 Μαρτίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία