Οι διακοπές, η επιστροφή στη δια ζώσης εκπαίδευση και τα αβέβαια δεδομένα
27/12/2021 10:18
27/12/2021 10:18
Τέλος στα σενάρια επιστροφής στην τηλεκπαίδευση για τους μαθητές, μετά την περίοδο των εορτών επιχείρησε να βάλει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, δίνοντας βαρύτητα στα αυτοδιαγνωστικά τεστ που θα πρέπει να πραγματοποιηθούν κατά την περίοδο των Χριστουγέννων, αλλά και μετά την Πρωτοχρονιά για την ασφαλή επιστροφή στην καθημερινότητα. Η αποφασιστικότητα των δηλώσεων του πρωθυπουργού εμπεριείχε για ακόμα μία φορά έναν σημαντικό αστερίσκο και δεν είναι άλλος από τα επιδημιολογικά δεδομένα που θα καταγραφούν αυτές τις ημέρες. Για τους επιδημιολόγους, ξεκάθαρη εικόνα δεν μπορεί να προκύψει μέσα στην περίοδο των διακοπών, αλλά μία με δυο εβδομάδες μετά την επιστροφή των μαθητών στα σχολεία, γεγονός που θα φέρει και την πρώτη, κρίσιμη αποτίμηση των επιδημιολογικών δεδομένων.
Το τελευταίο διάστημα και κυρίως μετά την εμφάνιση της μετάλλαξης Όμικρον και της αύξησης των κρουσμάτων σε ορισμένες περιοχές της χώρας, όπως η Θεσσαλονίκη μέσα στο Νοέμβριο, το ζήτημα αναστολής των σχολείων ήταν για πολλούς μόνιμα στο τραπέζι, όχι όπως φαίνεται και για το υπουργείο Παιδείας, που θέλει με κάθε τρόπο να κρατήσει ανοιχτά τα σχολεία, με τα στελέχη να τονίζουν τα διαφορετικά δεδομένα που φέτος υπάρχουν λόγω του εμβολιασμού. Η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, δήλωσε πως δεν θα υπάρξουν αλλαγές ή τροποποιήσεις ούτε και στο πρωτόκολλο λειτουργίας τους αλλά ούτε και στο άνοιγμα των σχολείων μετά τις γιορτές, ενώ θα παραμείνει το ισχύον καθεστώς και για τις σχολικές εκδρομές που αποτελεί απόφαση των σχολικών μονάδων.
Εμβολιασμός και Όμικρον
"Ικανοποιητική" χαρακτηρίζει την ανταπόκριση γονέων και παιδιών ηλικίας 5 έως 11 ετών στο κάλεσμα για εμβολιασμό, η Μαρία Θεοδωρίδου, πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών. Οι πρώτες δόσεις 60 χιλιάδων εμβολίων εξαντλήθηκαν και η πλατφόρμα για αυτές τις ηλικίες είναι πλέον κλειστή και θα ανοίξει και πάλι από τις 3 Ιανουαρίου όπου θα γίνει παραλαβή νέων εμβολίων. Από τις αρχές του επόμενου έτους θα μπορούν και οι παιδίατροι, που είναι ενταγμένοι στο πρόγραμμα εμβολιασμού των παιδιών 5-11 ετών να διαχειρίζονται δυο εμβόλια, εκείνο για τις ηλικίες έως 11 ετών και το εμβόλιο για άνω των 12 ετών.
Πολλαπλό βιβλίο
Την ίδια ώρα προχωρούν οι μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία, με το υπουργείο να ετοιμάζει το "πολλαπλό βιβλίο" που είχε προαναγγείλει, καταθέτοντας νομοθετικές διατάξεις για το ρόλο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής στη νέα διαδικασία που αναπτύσσεται. Πρόκειται για ένα νέο θεσμό που καθιερώνεται στα σχολεία όπου θα δίνεται η δυνατότητα επιλογής του σχολικού εγχειριδίου από τους αντίστοιχους εκπροσώπους, ενώ θα μπορούν να τοποθετούνται στις σχολικές βιβλιοθήκες. Ο θεσμός αυτός δεν είναι καινούργιος, καθώς εφαρμόστηκε στα τέλη της δεκαετίας του '90, για δυο χρόνια και μόνο για τα μαθήματα της Φυσικής, της Χημείας και της Βιολογίας των δυο τελευταίων τάξεων του λυκείου.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας "το πολλαπλό βιβλίο δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν το βιβλίο με το οποίο επιθυμούν να διδάξουν στην τάξη, ενώ ταυτόχρονα όλα τα εγκεκριμένα βιβλία θα είναι διαθέσιμα σε ψηφιακή βιβλιοθήκη, προκειμένου οι μαθητές μας να μπορούν να συνδυάσουν πηγές και να καλλιεργήσουν με τον τρόπο αυτό περαιτέρω την κριτική τους σκέψη".
Επιστήμες του διαστήματος στα σχολεία
Η ενσωμάτωση και ενίσχυση της διδασκαλίας STEM στη βασική εκπαίδευση, περνάει από το ΑΠΘ και το γραφείο του Ευρωπαϊκού Οργανικού Διαστήματος (European Space Egency) που πλέον στην Ελλάδα έχει έδρα το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Ένας από τους στόχους του είναι η παροχή κινήτρων στους μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να ασχοληθούν και να ακολουθήσουν σταδιοδρομία στην επιστήμη και την τεχνολογία.
"Θα προωθήσουμε στα νέα παιδιά ζητήματα του διαστήματος, να ενισχύσουμε την διαστημική βιομηχανία", δήλωσε ο Αντώνης Μουρατίδης, επίκουρος καθηγητής Γεωλογίας στο ΑΠΘ. "Στόχος αποτελεί η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που σχετίζονται με τις επιστήμες STEM, δηλαδή τις φυσικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά και θα έχει πανελλαδικό χαρακτήρα" σύμφωνα με τον Νίκο Λαμπρινό, καθηγητή του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ. Το γραφείο και η δράσεις του με τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά αναμένεται να λειτουργήσει από τη νέα σχολική χρονιά.
Υπό διαμόρφωση το νέο νομοθετικό πλαίσιο των ΑΕΙ
Τις νομοθετικές ρυθμίσεις του υπό διαμόρφωση νέου νομοθετικού πλαισίου για τη λειτουργία των ΑΕΙ δεσμεύτηκε ότι θα θέσει η υπουργός Παιδείας στους Πρυτάνεις, στην τελευταία Σύνοδο και να δώσει μεταξύ άλλων λεπτομερώς τις αρμοδιότητες του νέου θεσμού, του "Διευθύνοντος Συμβούλου", που σχεδιάζει να εισάγει.
Στελέχωση, χρηματοδότηση, ακαδημαϊκός χάρτης και περιβάλλον, καθώς και η εξωστρέφεια των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, είναι οι άξονες στους οποίους επικεντρώνονται οι προθέσεις του υπουργείου στο υπό διαμόρφωση νέο νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των ΑΕΙ. Οι πρυτάνεις εδώ και καιρό έχουν επισημάνει τα κενά που υπάρχουν στα μέλη ΔΕΠ σε πολλά πανεπιστήμια, με την υποστελέχωση τους να αποτελεί ένα μείζον πρόβλημα. Το υπουργείο προχώρησε στην εισήγηση για 400 θέσεις, με το 65% αυτών να κατανέμονται αναλογικά με τις αφυπηρετήσεις και το υπόλοιπο 35% με αντικειμενικά κριτήρια.
Παράλληλα, ανακοινώθηκε έκτακτη επιχορήγηση κάθε ιδρύματος που αφορά κατά το 50% της κάλυψης λειτουργικών δαπανών και το υπόλοιπο για την κάλυψη των υποχρεώσεων τους για την κάλυψη δαπανών ασφάλειας και προστασίας και ειδικότερα όπως ορίζονται στο νόμο που ψηφίστηκε 4777/2021, ενώ φαίνεται πως το υπουργείο επιμένει να έχει στην ατζέντα του το ζήτημα της ασφάλειας του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Το νέο νόμο αναμένεται να φέρει προς ψήφιση στη Βουλή το υπουργείο Παιδείας μετά τις γιορτές.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 24-26 Δεκεμβρίου 2021
Τέλος στα σενάρια επιστροφής στην τηλεκπαίδευση για τους μαθητές, μετά την περίοδο των εορτών επιχείρησε να βάλει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, δίνοντας βαρύτητα στα αυτοδιαγνωστικά τεστ που θα πρέπει να πραγματοποιηθούν κατά την περίοδο των Χριστουγέννων, αλλά και μετά την Πρωτοχρονιά για την ασφαλή επιστροφή στην καθημερινότητα. Η αποφασιστικότητα των δηλώσεων του πρωθυπουργού εμπεριείχε για ακόμα μία φορά έναν σημαντικό αστερίσκο και δεν είναι άλλος από τα επιδημιολογικά δεδομένα που θα καταγραφούν αυτές τις ημέρες. Για τους επιδημιολόγους, ξεκάθαρη εικόνα δεν μπορεί να προκύψει μέσα στην περίοδο των διακοπών, αλλά μία με δυο εβδομάδες μετά την επιστροφή των μαθητών στα σχολεία, γεγονός που θα φέρει και την πρώτη, κρίσιμη αποτίμηση των επιδημιολογικών δεδομένων.
Το τελευταίο διάστημα και κυρίως μετά την εμφάνιση της μετάλλαξης Όμικρον και της αύξησης των κρουσμάτων σε ορισμένες περιοχές της χώρας, όπως η Θεσσαλονίκη μέσα στο Νοέμβριο, το ζήτημα αναστολής των σχολείων ήταν για πολλούς μόνιμα στο τραπέζι, όχι όπως φαίνεται και για το υπουργείο Παιδείας, που θέλει με κάθε τρόπο να κρατήσει ανοιχτά τα σχολεία, με τα στελέχη να τονίζουν τα διαφορετικά δεδομένα που φέτος υπάρχουν λόγω του εμβολιασμού. Η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, δήλωσε πως δεν θα υπάρξουν αλλαγές ή τροποποιήσεις ούτε και στο πρωτόκολλο λειτουργίας τους αλλά ούτε και στο άνοιγμα των σχολείων μετά τις γιορτές, ενώ θα παραμείνει το ισχύον καθεστώς και για τις σχολικές εκδρομές που αποτελεί απόφαση των σχολικών μονάδων.
Εμβολιασμός και Όμικρον
"Ικανοποιητική" χαρακτηρίζει την ανταπόκριση γονέων και παιδιών ηλικίας 5 έως 11 ετών στο κάλεσμα για εμβολιασμό, η Μαρία Θεοδωρίδου, πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών. Οι πρώτες δόσεις 60 χιλιάδων εμβολίων εξαντλήθηκαν και η πλατφόρμα για αυτές τις ηλικίες είναι πλέον κλειστή και θα ανοίξει και πάλι από τις 3 Ιανουαρίου όπου θα γίνει παραλαβή νέων εμβολίων. Από τις αρχές του επόμενου έτους θα μπορούν και οι παιδίατροι, που είναι ενταγμένοι στο πρόγραμμα εμβολιασμού των παιδιών 5-11 ετών να διαχειρίζονται δυο εμβόλια, εκείνο για τις ηλικίες έως 11 ετών και το εμβόλιο για άνω των 12 ετών.
Πολλαπλό βιβλίο
Την ίδια ώρα προχωρούν οι μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία, με το υπουργείο να ετοιμάζει το "πολλαπλό βιβλίο" που είχε προαναγγείλει, καταθέτοντας νομοθετικές διατάξεις για το ρόλο του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής στη νέα διαδικασία που αναπτύσσεται. Πρόκειται για ένα νέο θεσμό που καθιερώνεται στα σχολεία όπου θα δίνεται η δυνατότητα επιλογής του σχολικού εγχειριδίου από τους αντίστοιχους εκπροσώπους, ενώ θα μπορούν να τοποθετούνται στις σχολικές βιβλιοθήκες. Ο θεσμός αυτός δεν είναι καινούργιος, καθώς εφαρμόστηκε στα τέλη της δεκαετίας του '90, για δυο χρόνια και μόνο για τα μαθήματα της Φυσικής, της Χημείας και της Βιολογίας των δυο τελευταίων τάξεων του λυκείου.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας "το πολλαπλό βιβλίο δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να επιλέγουν το βιβλίο με το οποίο επιθυμούν να διδάξουν στην τάξη, ενώ ταυτόχρονα όλα τα εγκεκριμένα βιβλία θα είναι διαθέσιμα σε ψηφιακή βιβλιοθήκη, προκειμένου οι μαθητές μας να μπορούν να συνδυάσουν πηγές και να καλλιεργήσουν με τον τρόπο αυτό περαιτέρω την κριτική τους σκέψη".
Επιστήμες του διαστήματος στα σχολεία
Η ενσωμάτωση και ενίσχυση της διδασκαλίας STEM στη βασική εκπαίδευση, περνάει από το ΑΠΘ και το γραφείο του Ευρωπαϊκού Οργανικού Διαστήματος (European Space Egency) που πλέον στην Ελλάδα έχει έδρα το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Ένας από τους στόχους του είναι η παροχή κινήτρων στους μαθητές πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να ασχοληθούν και να ακολουθήσουν σταδιοδρομία στην επιστήμη και την τεχνολογία.
"Θα προωθήσουμε στα νέα παιδιά ζητήματα του διαστήματος, να ενισχύσουμε την διαστημική βιομηχανία", δήλωσε ο Αντώνης Μουρατίδης, επίκουρος καθηγητής Γεωλογίας στο ΑΠΘ. "Στόχος αποτελεί η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που σχετίζονται με τις επιστήμες STEM, δηλαδή τις φυσικές επιστήμες, την τεχνολογία, τη μηχανική και τα μαθηματικά και θα έχει πανελλαδικό χαρακτήρα" σύμφωνα με τον Νίκο Λαμπρινό, καθηγητή του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΑΠΘ. Το γραφείο και η δράσεις του με τους εκπαιδευτικούς και τα παιδιά αναμένεται να λειτουργήσει από τη νέα σχολική χρονιά.
Υπό διαμόρφωση το νέο νομοθετικό πλαίσιο των ΑΕΙ
Τις νομοθετικές ρυθμίσεις του υπό διαμόρφωση νέου νομοθετικού πλαισίου για τη λειτουργία των ΑΕΙ δεσμεύτηκε ότι θα θέσει η υπουργός Παιδείας στους Πρυτάνεις, στην τελευταία Σύνοδο και να δώσει μεταξύ άλλων λεπτομερώς τις αρμοδιότητες του νέου θεσμού, του "Διευθύνοντος Συμβούλου", που σχεδιάζει να εισάγει.
Στελέχωση, χρηματοδότηση, ακαδημαϊκός χάρτης και περιβάλλον, καθώς και η εξωστρέφεια των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, είναι οι άξονες στους οποίους επικεντρώνονται οι προθέσεις του υπουργείου στο υπό διαμόρφωση νέο νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας των ΑΕΙ. Οι πρυτάνεις εδώ και καιρό έχουν επισημάνει τα κενά που υπάρχουν στα μέλη ΔΕΠ σε πολλά πανεπιστήμια, με την υποστελέχωση τους να αποτελεί ένα μείζον πρόβλημα. Το υπουργείο προχώρησε στην εισήγηση για 400 θέσεις, με το 65% αυτών να κατανέμονται αναλογικά με τις αφυπηρετήσεις και το υπόλοιπο 35% με αντικειμενικά κριτήρια.
Παράλληλα, ανακοινώθηκε έκτακτη επιχορήγηση κάθε ιδρύματος που αφορά κατά το 50% της κάλυψης λειτουργικών δαπανών και το υπόλοιπο για την κάλυψη των υποχρεώσεων τους για την κάλυψη δαπανών ασφάλειας και προστασίας και ειδικότερα όπως ορίζονται στο νόμο που ψηφίστηκε 4777/2021, ενώ φαίνεται πως το υπουργείο επιμένει να έχει στην ατζέντα του το ζήτημα της ασφάλειας του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Το νέο νόμο αναμένεται να φέρει προς ψήφιση στη Βουλή το υπουργείο Παιδείας μετά τις γιορτές.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 24-26 Δεκεμβρίου 2021
ΣΧΟΛΙΑ