Οι ξεχωριστοί σπουδαστές του ΟΑΕΔ
15/09/2020 13:12
15/09/2020 13:12
Στο Εκπαιδευτικό Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες του ΟΑΕΔ Θεσσαλονίκης (ΕΚΕΚ ΑμεΑ ΟΑΕΔ) οι σπουδαστές μαθαίνουν να εκπαιδεύονται επάνω σε διάφορες μορφές τέχνης, όπως ξυλογλυπτική, κηπουρική, υφαντική- ταπητουργία και πληροφορική, συμμετέχοντας σε μια εκπαιδευτική και ταυτόχρονα επαγγελματική εμπειρία. Πρόκειται για ένα χώρο στον οποίο άνθρωποι με νοητικές μορφές αναπηρίας αναπτύσσουν δεξιότητες που τους επιτρέπουν να ονειρεύονται ένα νέο δρόμο στη ζωή τους.
(φ) Στο μάθημα της Υφαντικής - Ταπητουργίας οι σπουδάστριες μαθαίνουν την κατασκευή χειροποίητων χαλιών
Μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας του ΕΚΕΚ ΑμεΑ του ΟΑΕΔ Θεσσαλονίκης κάθε τάξη αποτελεί και μια ξεχωριστή θεματική ενότητα στο σχολείο μαθητείας που στεγάζεται σε ένα πρώην εργοστάσιο στο χωριό Λακκιά, έξω από τη Θεσσαλονίκη και έχει διαμορφωθεί πλέον σε χώρο επαγγελματικής εκπαίδευσης για άτομα με νοητική αναπηρία. Οι σπουδαστές αποφοιτούν από το σχολείο μαθαίνοντας μια τέχνη που σε πολλές περιπτώσεις είναι αξιοζήλευτη ακόμα και από επαγγελματίες του είδους.
Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο Βασίλης Γρηγορίου, διευθυντής του Εκπαιδευτικού Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης ΑμεΑ ΟΑΕΔ Θεσσαλονίκης, ακόμα και κάτω από αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες που σε πολλές περιπτώσεις λειτουργούν ως εμπόδιο στην εκπαιδευτική διαδικασία, οι σπουδαστές βρίσκουν διέξοδο αλλά και απασχόληση, γεγονός που λειτουργεί ωφέλιμα για την ψυχολογία των ίδιων, αλλά και των γονέων τους.«Πρόκειται για ένα Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης που απευθύνεται σε ανθρώπους με αναπηρία. Η ηλικία εγγραφής είναι από 16 έως 26 ετών και οι αναπηρίες ανθρώπων που έρχονται εδώ πέρα είναι συγκεκριμένες, με κύρια μορφή τη νοητική στέρηση. Βέβαια, υπάρχουν και σπουδαστές με σύνδρομο Down, λειτουργικό αυτισμό, αλλά και σπουδαστές που αντιμετωπίζουν κοινωνικά προβλήματα και έρχονται από διάφορα ιδρύματα. Σύμφωνα με τον νόμο, οι σπουδαστές που έρχονται εδώ έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση. Έτσι λοιπόν εμείς, σαν τεχνική σχολή του ΟΑΕΔ προσπαθούμε να τους καταρτίσουμε, να τους εκπαιδεύσουμε σε τεχνικά επαγγέλματα.
(Φ) Στο τμήμα της Κηπουρικής οι σπουδαστές μαθαίνουν να παράγουν τα δικά τους προϊόντα
Για παράδειγμα έχουμε την ειδικότητα των Γεωτεχνικών, των Κηπουρών, όπου οι σπουδαστές όταν φύγουν από την εκπαίδευσή τους θα έχουν μάθει βασικές πλευρές της κηπουρικής τέχνης. Δηλαδή, θα γνωρίζουν την καλλιέργεια σε θερμοκήπια, την ανθοκομία και τη λεγόμενη παρκοτεχνία, να φροντίζουν τα πάρκα και τα δέντρα που υπάρχουν σ' αυτά. Όλο αυτό που σας περιγράφω είναι μαθητεία, αλλά περικλείει και την επαγγελματική απασχόληση. Υπάρχει το Ξυλουργικό τμήμα, στο οποίο κάνουν πάσης φύσεως ξυλουργικές κατασκευές και συντηρήσεις κτιρίων. Το τμήμα της Πληροφορικής, όπου εκπαιδεύει τους σπουδαστές στις αντίστοιχες δεξιότητες, στην εκμάθηση προγραμμάτων, στη διοικητική και γραμματειακή υποστήριξη. Παράλληλα, έχουμε το τμήμα της Ραπτικής και της Υφαντουργίας, όπου κορίτσια κυρίως δημιουργούν σχέδια, ρούχα και κουρτίνες, καθώς και το τμήμα της Ταπητουργίας, στο οποίο κατασκευάζουν στο χέρι, με ειδικά μηχανήματα, χαλιά και τάπητες» εξηγεί ο κ. Γρηγορίου.
(Φ) Ξύλινα παπιγιόν, θήκες για κοσμήματα και κινητά τηλέφωνα, είναι μερικές μόνο από τις δημιουργίες που κατασκευάζουν οι σπουδαστές
Κατά τη λειτουργία της σχολής, οι σπουδαστές μαθαίνουν από τους εκπαιδευτικούς τους διάφορες τέχνες, βάζοντας ένα λιθαράκι στην επαγγελματική τους μελλοντική σταδιοδρομία, που αποτελεί το μεγάλο ζητούμενο. «Το ΕΚΕΚ ΑμεΑ του ΟΑΕΔ στη Λακκιά της Θεσσαλονίκης υποδέχεται σπουδαστές από όλο το πολεοδομικό συγκρότημα και τα τελευταία χρόνια ο αριθμός τους ξεπερνάει τους 160. Είναι εντυπωσιακό ότι σταδιακά αυξάνονται οι συμμετέχοντες και παράλληλα οι ειδικότητες, δίνοντας την ευκαιρία να γνωρίσουν ολοένα και περισσότερες μορφές επαγγελματικής τέχνης. Το μεγάλο ζητούμενο είναι η επαγγελματική εξασφάλιση. Δίνουμε μια διέξοδο σε αυτούς τους σπουδαστές για πολλά χρόνια. Δηλαδή, μετά τη βασική εκπαίδευση, που είναι συνήθως τέσσερα με πέντε χρόνια, οι σπουδαστές προωθούνται στα Κέντρα Προστατευόμενης Εργασίας όπου είναι ένας θεσμός που για εμάς είναι σημαντικός καθώς αποτελεί τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας. Ο σπουδαστής μέσα από το Κέντρο Προστατευόμενης Εργασίας μπαίνει στην παραγωγή των προϊόντων και υλοποίησης των πραγμάτων που έμαθε. Στόχος μας είναι μέρος του προγράμματος αυτού να γίνεται έξω, στην πραγματική αγορά εργασίας, με τον εργοδότη να καλύπτεται από εμάς, τον ΟΑΕΔ, στην πληρωμή των σπουδαστών. Είναι σημαντικό να επιμείνουμε γιατί η δουλειά που γίνεται στα ΕΚΕΚ ΑμεΑ του ΟΑΕΔ είναι εξαιρετική. Εκπαιδευτικοί με επαγγελματισμό, αστείρευτη όρεξη και υπομονή μεταδίδουν τις γνώσεις τους στους συμμετέχοντες οι οποίοι στη συνέχεια έχουν ανάγκη τον φυσικό τους επαγγελματικό χώρο, για να τα μετουσιώσουν σε πράξη τη γνώση τους ».
* Δημοσιεύθηκε στο ένθετο για την Παιδεία στη "ΜτΚ" στις 12/13 Σεπτεμβρίου 2020
Στο Εκπαιδευτικό Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης Ατόμων με Ειδικές Ανάγκες του ΟΑΕΔ Θεσσαλονίκης (ΕΚΕΚ ΑμεΑ ΟΑΕΔ) οι σπουδαστές μαθαίνουν να εκπαιδεύονται επάνω σε διάφορες μορφές τέχνης, όπως ξυλογλυπτική, κηπουρική, υφαντική- ταπητουργία και πληροφορική, συμμετέχοντας σε μια εκπαιδευτική και ταυτόχρονα επαγγελματική εμπειρία. Πρόκειται για ένα χώρο στον οποίο άνθρωποι με νοητικές μορφές αναπηρίας αναπτύσσουν δεξιότητες που τους επιτρέπουν να ονειρεύονται ένα νέο δρόμο στη ζωή τους.
(φ) Στο μάθημα της Υφαντικής - Ταπητουργίας οι σπουδάστριες μαθαίνουν την κατασκευή χειροποίητων χαλιών
Μέσα στις αίθουσες διδασκαλίας του ΕΚΕΚ ΑμεΑ του ΟΑΕΔ Θεσσαλονίκης κάθε τάξη αποτελεί και μια ξεχωριστή θεματική ενότητα στο σχολείο μαθητείας που στεγάζεται σε ένα πρώην εργοστάσιο στο χωριό Λακκιά, έξω από τη Θεσσαλονίκη και έχει διαμορφωθεί πλέον σε χώρο επαγγελματικής εκπαίδευσης για άτομα με νοητική αναπηρία. Οι σπουδαστές αποφοιτούν από το σχολείο μαθαίνοντας μια τέχνη που σε πολλές περιπτώσεις είναι αξιοζήλευτη ακόμα και από επαγγελματίες του είδους.
Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» ο Βασίλης Γρηγορίου, διευθυντής του Εκπαιδευτικού Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης ΑμεΑ ΟΑΕΔ Θεσσαλονίκης, ακόμα και κάτω από αυτές τις ιδιαίτερες συνθήκες που σε πολλές περιπτώσεις λειτουργούν ως εμπόδιο στην εκπαιδευτική διαδικασία, οι σπουδαστές βρίσκουν διέξοδο αλλά και απασχόληση, γεγονός που λειτουργεί ωφέλιμα για την ψυχολογία των ίδιων, αλλά και των γονέων τους.«Πρόκειται για ένα Κέντρο Επαγγελματικής Κατάρτισης που απευθύνεται σε ανθρώπους με αναπηρία. Η ηλικία εγγραφής είναι από 16 έως 26 ετών και οι αναπηρίες ανθρώπων που έρχονται εδώ πέρα είναι συγκεκριμένες, με κύρια μορφή τη νοητική στέρηση. Βέβαια, υπάρχουν και σπουδαστές με σύνδρομο Down, λειτουργικό αυτισμό, αλλά και σπουδαστές που αντιμετωπίζουν κοινωνικά προβλήματα και έρχονται από διάφορα ιδρύματα. Σύμφωνα με τον νόμο, οι σπουδαστές που έρχονται εδώ έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευση. Έτσι λοιπόν εμείς, σαν τεχνική σχολή του ΟΑΕΔ προσπαθούμε να τους καταρτίσουμε, να τους εκπαιδεύσουμε σε τεχνικά επαγγέλματα.
(Φ) Στο τμήμα της Κηπουρικής οι σπουδαστές μαθαίνουν να παράγουν τα δικά τους προϊόντα
Για παράδειγμα έχουμε την ειδικότητα των Γεωτεχνικών, των Κηπουρών, όπου οι σπουδαστές όταν φύγουν από την εκπαίδευσή τους θα έχουν μάθει βασικές πλευρές της κηπουρικής τέχνης. Δηλαδή, θα γνωρίζουν την καλλιέργεια σε θερμοκήπια, την ανθοκομία και τη λεγόμενη παρκοτεχνία, να φροντίζουν τα πάρκα και τα δέντρα που υπάρχουν σ' αυτά. Όλο αυτό που σας περιγράφω είναι μαθητεία, αλλά περικλείει και την επαγγελματική απασχόληση. Υπάρχει το Ξυλουργικό τμήμα, στο οποίο κάνουν πάσης φύσεως ξυλουργικές κατασκευές και συντηρήσεις κτιρίων. Το τμήμα της Πληροφορικής, όπου εκπαιδεύει τους σπουδαστές στις αντίστοιχες δεξιότητες, στην εκμάθηση προγραμμάτων, στη διοικητική και γραμματειακή υποστήριξη. Παράλληλα, έχουμε το τμήμα της Ραπτικής και της Υφαντουργίας, όπου κορίτσια κυρίως δημιουργούν σχέδια, ρούχα και κουρτίνες, καθώς και το τμήμα της Ταπητουργίας, στο οποίο κατασκευάζουν στο χέρι, με ειδικά μηχανήματα, χαλιά και τάπητες» εξηγεί ο κ. Γρηγορίου.
(Φ) Ξύλινα παπιγιόν, θήκες για κοσμήματα και κινητά τηλέφωνα, είναι μερικές μόνο από τις δημιουργίες που κατασκευάζουν οι σπουδαστές
Κατά τη λειτουργία της σχολής, οι σπουδαστές μαθαίνουν από τους εκπαιδευτικούς τους διάφορες τέχνες, βάζοντας ένα λιθαράκι στην επαγγελματική τους μελλοντική σταδιοδρομία, που αποτελεί το μεγάλο ζητούμενο. «Το ΕΚΕΚ ΑμεΑ του ΟΑΕΔ στη Λακκιά της Θεσσαλονίκης υποδέχεται σπουδαστές από όλο το πολεοδομικό συγκρότημα και τα τελευταία χρόνια ο αριθμός τους ξεπερνάει τους 160. Είναι εντυπωσιακό ότι σταδιακά αυξάνονται οι συμμετέχοντες και παράλληλα οι ειδικότητες, δίνοντας την ευκαιρία να γνωρίσουν ολοένα και περισσότερες μορφές επαγγελματικής τέχνης. Το μεγάλο ζητούμενο είναι η επαγγελματική εξασφάλιση. Δίνουμε μια διέξοδο σε αυτούς τους σπουδαστές για πολλά χρόνια. Δηλαδή, μετά τη βασική εκπαίδευση, που είναι συνήθως τέσσερα με πέντε χρόνια, οι σπουδαστές προωθούνται στα Κέντρα Προστατευόμενης Εργασίας όπου είναι ένας θεσμός που για εμάς είναι σημαντικός καθώς αποτελεί τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας. Ο σπουδαστής μέσα από το Κέντρο Προστατευόμενης Εργασίας μπαίνει στην παραγωγή των προϊόντων και υλοποίησης των πραγμάτων που έμαθε. Στόχος μας είναι μέρος του προγράμματος αυτού να γίνεται έξω, στην πραγματική αγορά εργασίας, με τον εργοδότη να καλύπτεται από εμάς, τον ΟΑΕΔ, στην πληρωμή των σπουδαστών. Είναι σημαντικό να επιμείνουμε γιατί η δουλειά που γίνεται στα ΕΚΕΚ ΑμεΑ του ΟΑΕΔ είναι εξαιρετική. Εκπαιδευτικοί με επαγγελματισμό, αστείρευτη όρεξη και υπομονή μεταδίδουν τις γνώσεις τους στους συμμετέχοντες οι οποίοι στη συνέχεια έχουν ανάγκη τον φυσικό τους επαγγελματικό χώρο, για να τα μετουσιώσουν σε πράξη τη γνώση τους ».
* Δημοσιεύθηκε στο ένθετο για την Παιδεία στη "ΜτΚ" στις 12/13 Σεπτεμβρίου 2020
ΣΧΟΛΙΑ