ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Οι νέες τιμές στα διόδια της Εγνατίας, η ενόχληση του ΟΑΣΘ για τον Ζέρβα και τα λουκέτα σε επιχειρήσεις λόγω ΔΕΔΔΗΕ. Γράφει o Σαλονικιός

Για τα ηλεκτρικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ από τις 8 Απριλίου, πέντε οχήματα θα αρχίσουν δοκιμαστικά δρομολόγια στους δρόμους της Θεσσαλονίκης

 29/03/2024 06:48

Οι νέες τιμές στα διόδια της Εγνατίας, η ενόχληση του ΟΑΣΘ για τον Ζέρβα και τα λουκέτα σε επιχειρήσεις λόγω ΔΕΔΔΗΕ. Γράφει o Σαλονικιός

O Σαλονικιός

Σήμερα υπογράφεται τελικά η σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας οδού ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και στην ανάδοχο κοινοπραξία ΓΕΚ ΤEΡΝΑ (75%) – Egis Projects (25%). Το ακριβές ποσό το οποίο θα εισπράξει το ελληνικό δημόσιο θα οριστικοποιηθεί γύρω στο φθινόπωρο όταν θα έχουν κλείσει και κάποιες ακόμη εκκρεμότητες. Εκτιμάται, πάντως ότι θα είναι μεταξύ 1,3 και 1,4 δισ. ευρώ, κατά τι χαμηλότερο από το 1,496 δισ. που είχε προσφερθεί αρχικά. Η διαφορά οφείλεται στη μεταβολή των επιτοκίων δανεισμού, κάτι που είχε προβλεφθεί κατά τον διαγωνισμό.

Η σύμβαση επρόκειτο να υπογραφεί χθες, αλλά μετατέθηκε για σήμερα. Ένας λόγος ήταν η συζήτηση στη Βουλή επί της πρότασης δυσπιστίας η οποία ολοκληρώθηκε χθες βράδυ. Ο δεύτερος ήταν για να υπογραφεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση που προβλέπει αύξηση των διοδίων στην Εγνατία οδό. Συγκεκριμένα αυτά αυξάνονται από 3 λεπτά το χιλιόμετρο σε 4 (αύξηση 33,33%) και μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα φτάσουν στα 5 λεπτά.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα διόδια των Μαλγάρων θα αυξηθούν αρχικά από τα 1,2 ευρώ που είναι σήμερα στα 1,6 και μετέπειτα στα 2 ευρώ. Του Ωραιοκάστρου από τα 0,5 ευρώ θα πάνε περίπου στα 0,65 και στη συνέχεια κοντά στα 0,8. Για δε τα διόδια του Πολυμύλου, αλλά και αρκετών ακόμη σταθμών όπου η διέλευση για ΙΧ κοστίζει σήμερα 2,20 ευρώ, στο εξής θα φτάνει στα 2,90 και σε επόμενη φάση στα 3,60 ευρώ.

Το επικοινωνιακό αντίβαρο από πλευράς υπουργείου για τις αυξήσεις στα διόδια είναι ότι η Εγνατία είναι πολύ φθηνή σε σχέση με άλλους αυτοκινητόδρομους όπου το χιλιομετρικό κόστος υπολογίζεται στα 6,7 λεπτά το χιλιόμετρο. Είναι πράγματι έτσι, όμως το δικαιότερο σύστημα θα ήταν η χρέωση να είναι χιλιομετρική. Να πληρώνεις δηλαδή για όση χρήση κάνεις. Αυτό που το ακούμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια, αλλά που ακόμη μένει στα χαρτιά διότι οι παραχωρησιούχοι πιέζουν να μην εφαρμοστεί καθώς το σημερινό σύστημα είναι επωφελέστερο γι' αυτούς.

Δοκιμές

Για τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ έχουμε πει ότι, αν όλα πάνε καλά, θα τεθούν στη διάθεση του επιβατικού κοινού περί τα τέλη Απριλίου, αρχές Μαΐου. Προηγουμένως θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής των εγκαταστάσεων όπου θα εγκατασταθούν οι 55 φορτιστές, στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης. Ωστόσο, τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους σε λίγες μέρες. Συγκεκριμένα, από τις 8 Απριλίου, πέντε οχήματα θα αρχίσουν δοκιμαστικά δρομολόγια στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Το τεστ προβλέπει το καθένα να διατρέξει περί τα πέντε χιλιάδες χιλιόμετρα. Οι σχετικές συνεννοήσεις έγιναν χθες στα γραφεία του ΟΑΣΘ τα οποία επισκέφθηκε εκπρόσωπος της κινεζικής κατασκευάστριας εταιρείας.

Με την ευκαιρία, μαθαίνω ότι η ηγεσία του ΟΑΣΘ είναι δυσαρεστημένη από την άστοχη ενέργεια του τέως δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα, να χρησιμοποιήσει τον Οργανισμό προκειμένου να επιτεθεί στον Στέλιο Αγγελούδη. Θυμίζω ότι ο Κωνσταντίνος επισκέφθηκε προχθές τα γραφεία του ΟΑΣΘ όπου συναντήθηκε με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο Κώστα Ταγγίρη και με το στέλεχος του Οργανισμού Χρήστος Χατζηγεωργίου και αμέσως μετά εξέδωσε δελτίο με το οποίο κατηγορούσε τον νυν δήμαρχο ότι δεν έχει ανανεώσει ακόμη το χρησιδάνειο για την παραχώρηση των 49 λεωφορείων της Λειψίας προς τον ΟΑΣΘ. Την ίδια μέρα απάντησε ο Αγγελούδης από το βήμα του δημοτικού συμβουλίου λέγοντας ότι έχει κάνει δύο τροποποιήσεις στους όρους του χρησιδανείου και περιμένει την απάντηση του ΟΑΣΘ. Η μία αφορά την τοποθέτηση κλιματιστικών στα λεωφορεία της Λειψίας, η έλλειψη των οποίων τα παροπλίζει κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Πληροφορούμαι, ωστόσο, ότι ο ΟΑΣΘ δεν σκοπεύει να τοποθετήσει κλιματιστικά. Αφενός γιατί τα οχήματα αυτά έχουν μικρή υποδύναμη και δεν σηκώνουν έναν τόσο ενεργοβόρο εξοπλισμό αφετέρου επειδή θα απαιτηθούν περί τα 800.000 ευρώ για κάτι τέτοιο, όταν το σύνολο της αξίας των συγκεκριμένων οχημάτων δεν υπερβαίνει το εκατομμύριο.

Και μιας και ο λόγος περί ΟΑΣΘ, αναμένουμε να δούμε ποιο θα είναι το τελικό σχέδιο για τον νέο Οργανισμό το οποίο αναμένεται να παρουσιάσει ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας στο σημερινό υπουργικό συμβούλιο. Εάν και εφόσον φυσικά πραγματοποιηθεί μετά τις χθεσινές παραιτήσεις των κ. Παπασταύρου και Μπρατάκου.

85 εργαζόμενοι στο δρόμο

Τη δυσάρεστη είδηση για το κλείσιμο από τέλη Μαΐου των δύο παραγωγικών μονάδων του αμερικανικού ομίλου Sonoco Alcore, σε Κιλκίς και Θεσσαλονίκη θα την έχετε ασφαλώς πληροφορηθεί. Η Η SONOCO ΕΛΛΑΣ ΑΕ η οποία ιδρύθηκε το 1999 δραστηριοποιείται στην παραγωγή και επεξεργασία χαρτονιού από ανακύκλωση. Συγκεκριμένα, κατασκευάζει ανακυκλωμένο χαρτόνι, χάρτινα κυλινδρικά εξαρτήματα, χαρτοπυρήνες και χάρτινους κυλίνδρους. Στο Σταυροχώρι Κιλκίς η εταιρεία έχει σύγχρονες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις, που εκτείνονται σε 5.500 τμ. και απασχολεί 55 εργαζόμενους και άλλους 30 στη μονάδα συσκευασίας στη Νεοχωρούδα. Διαθέτει έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό με τα προϊόντα της να ταξιδεύουν, μεταξύ άλλων, σε Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Κύπρο, Αίγυπτο, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ισραήλ, Κατάρ.

Ως αιτία για το αιφνιδιαστικό λουκέτο οι ιθύνοντες αναφέρουν ότι η εταιρεία δεν μπορεί να αντέξει πλέον το τεράστιο ενεργειακό κόστος. Επειδή οι μονάδες της είναι ενεργοβόρες η εταιρεία προχώρησε τα τελευταία χρόνια σε επένδυση περίπου 3 εκατ. ευρώ για την αυτοπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Όμως ο ΔΕΔΔΗΕ δεν την ενέταξε στο δίκτυό του λόγω έλλειψης χωρητικότητας δικτύου. Έτσι πήγε στράφι η επένδυση και συγχρόνως, συνεχίζεται το πολύ υψηλό ενεργειακό κόστος.

Το πολύ σοβαρό αυτό θέμα, της έλλειψης χώρου στο ηλεκτρικό δίκτυο ταλαιπωρεί πάρα πολλές επιχειρήσεις, καθώς και εκατοντάδες άλλους οι οποίοι, αφού πήραν το “οκ” από τον ΔΕΔΔΗΕ, προχώρησαν στην κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων, αλλά περιμένουν εδώ και δύο και τρία χρόνια να συνδεθούν με το δίκτυο. Οι περισσότεροι απ΄ αυτούς, δε, μέρος της επένδυσης το κάλυψαν μέσω τραπεζικού δανεισμού και τώρα βρίσκονται σε απόγνωση καθώς καλούνται να καταβάλλουν τις δόσεις του δανείου χωρίς όμως να έχουν έσοδα από την μονάδα που κατασκεύασαν. Και το κράτος σφυρίζει αδιάφορα.

Σήμερα υπογράφεται τελικά η σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας οδού ανάμεσα στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και στην ανάδοχο κοινοπραξία ΓΕΚ ΤEΡΝΑ (75%) – Egis Projects (25%). Το ακριβές ποσό το οποίο θα εισπράξει το ελληνικό δημόσιο θα οριστικοποιηθεί γύρω στο φθινόπωρο όταν θα έχουν κλείσει και κάποιες ακόμη εκκρεμότητες. Εκτιμάται, πάντως ότι θα είναι μεταξύ 1,3 και 1,4 δισ. ευρώ, κατά τι χαμηλότερο από το 1,496 δισ. που είχε προσφερθεί αρχικά. Η διαφορά οφείλεται στη μεταβολή των επιτοκίων δανεισμού, κάτι που είχε προβλεφθεί κατά τον διαγωνισμό.

Η σύμβαση επρόκειτο να υπογραφεί χθες, αλλά μετατέθηκε για σήμερα. Ένας λόγος ήταν η συζήτηση στη Βουλή επί της πρότασης δυσπιστίας η οποία ολοκληρώθηκε χθες βράδυ. Ο δεύτερος ήταν για να υπογραφεί η Κοινή Υπουργική Απόφαση που προβλέπει αύξηση των διοδίων στην Εγνατία οδό. Συγκεκριμένα αυτά αυξάνονται από 3 λεπτά το χιλιόμετρο σε 4 (αύξηση 33,33%) και μέσα στα επόμενα δύο χρόνια θα φτάσουν στα 5 λεπτά.

Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι τα διόδια των Μαλγάρων θα αυξηθούν αρχικά από τα 1,2 ευρώ που είναι σήμερα στα 1,6 και μετέπειτα στα 2 ευρώ. Του Ωραιοκάστρου από τα 0,5 ευρώ θα πάνε περίπου στα 0,65 και στη συνέχεια κοντά στα 0,8. Για δε τα διόδια του Πολυμύλου, αλλά και αρκετών ακόμη σταθμών όπου η διέλευση για ΙΧ κοστίζει σήμερα 2,20 ευρώ, στο εξής θα φτάνει στα 2,90 και σε επόμενη φάση στα 3,60 ευρώ.

Το επικοινωνιακό αντίβαρο από πλευράς υπουργείου για τις αυξήσεις στα διόδια είναι ότι η Εγνατία είναι πολύ φθηνή σε σχέση με άλλους αυτοκινητόδρομους όπου το χιλιομετρικό κόστος υπολογίζεται στα 6,7 λεπτά το χιλιόμετρο. Είναι πράγματι έτσι, όμως το δικαιότερο σύστημα θα ήταν η χρέωση να είναι χιλιομετρική. Να πληρώνεις δηλαδή για όση χρήση κάνεις. Αυτό που το ακούμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια, αλλά που ακόμη μένει στα χαρτιά διότι οι παραχωρησιούχοι πιέζουν να μην εφαρμοστεί καθώς το σημερινό σύστημα είναι επωφελέστερο γι' αυτούς.

Δοκιμές

Για τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία του ΟΑΣΘ έχουμε πει ότι, αν όλα πάνε καλά, θα τεθούν στη διάθεση του επιβατικού κοινού περί τα τέλη Απριλίου, αρχές Μαΐου. Προηγουμένως θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι εργασίες κατασκευής των εγκαταστάσεων όπου θα εγκατασταθούν οι 55 φορτιστές, στο αμαξοστάσιο της Σταυρούπολης. Ωστόσο, τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία θα κυκλοφορήσουν στους δρόμους σε λίγες μέρες. Συγκεκριμένα, από τις 8 Απριλίου, πέντε οχήματα θα αρχίσουν δοκιμαστικά δρομολόγια στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Το τεστ προβλέπει το καθένα να διατρέξει περί τα πέντε χιλιάδες χιλιόμετρα. Οι σχετικές συνεννοήσεις έγιναν χθες στα γραφεία του ΟΑΣΘ τα οποία επισκέφθηκε εκπρόσωπος της κινεζικής κατασκευάστριας εταιρείας.

Με την ευκαιρία, μαθαίνω ότι η ηγεσία του ΟΑΣΘ είναι δυσαρεστημένη από την άστοχη ενέργεια του τέως δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα, να χρησιμοποιήσει τον Οργανισμό προκειμένου να επιτεθεί στον Στέλιο Αγγελούδη. Θυμίζω ότι ο Κωνσταντίνος επισκέφθηκε προχθές τα γραφεία του ΟΑΣΘ όπου συναντήθηκε με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο Κώστα Ταγγίρη και με το στέλεχος του Οργανισμού Χρήστος Χατζηγεωργίου και αμέσως μετά εξέδωσε δελτίο με το οποίο κατηγορούσε τον νυν δήμαρχο ότι δεν έχει ανανεώσει ακόμη το χρησιδάνειο για την παραχώρηση των 49 λεωφορείων της Λειψίας προς τον ΟΑΣΘ. Την ίδια μέρα απάντησε ο Αγγελούδης από το βήμα του δημοτικού συμβουλίου λέγοντας ότι έχει κάνει δύο τροποποιήσεις στους όρους του χρησιδανείου και περιμένει την απάντηση του ΟΑΣΘ. Η μία αφορά την τοποθέτηση κλιματιστικών στα λεωφορεία της Λειψίας, η έλλειψη των οποίων τα παροπλίζει κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Πληροφορούμαι, ωστόσο, ότι ο ΟΑΣΘ δεν σκοπεύει να τοποθετήσει κλιματιστικά. Αφενός γιατί τα οχήματα αυτά έχουν μικρή υποδύναμη και δεν σηκώνουν έναν τόσο ενεργοβόρο εξοπλισμό αφετέρου επειδή θα απαιτηθούν περί τα 800.000 ευρώ για κάτι τέτοιο, όταν το σύνολο της αξίας των συγκεκριμένων οχημάτων δεν υπερβαίνει το εκατομμύριο.

Και μιας και ο λόγος περί ΟΑΣΘ, αναμένουμε να δούμε ποιο θα είναι το τελικό σχέδιο για τον νέο Οργανισμό το οποίο αναμένεται να παρουσιάσει ο υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας στο σημερινό υπουργικό συμβούλιο. Εάν και εφόσον φυσικά πραγματοποιηθεί μετά τις χθεσινές παραιτήσεις των κ. Παπασταύρου και Μπρατάκου.

85 εργαζόμενοι στο δρόμο

Τη δυσάρεστη είδηση για το κλείσιμο από τέλη Μαΐου των δύο παραγωγικών μονάδων του αμερικανικού ομίλου Sonoco Alcore, σε Κιλκίς και Θεσσαλονίκη θα την έχετε ασφαλώς πληροφορηθεί. Η Η SONOCO ΕΛΛΑΣ ΑΕ η οποία ιδρύθηκε το 1999 δραστηριοποιείται στην παραγωγή και επεξεργασία χαρτονιού από ανακύκλωση. Συγκεκριμένα, κατασκευάζει ανακυκλωμένο χαρτόνι, χάρτινα κυλινδρικά εξαρτήματα, χαρτοπυρήνες και χάρτινους κυλίνδρους. Στο Σταυροχώρι Κιλκίς η εταιρεία έχει σύγχρονες ιδιόκτητες εγκαταστάσεις, που εκτείνονται σε 5.500 τμ. και απασχολεί 55 εργαζόμενους και άλλους 30 στη μονάδα συσκευασίας στη Νεοχωρούδα. Διαθέτει έντονο εξαγωγικό προσανατολισμό με τα προϊόντα της να ταξιδεύουν, μεταξύ άλλων, σε Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Κύπρο, Αίγυπτο, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ισραήλ, Κατάρ.

Ως αιτία για το αιφνιδιαστικό λουκέτο οι ιθύνοντες αναφέρουν ότι η εταιρεία δεν μπορεί να αντέξει πλέον το τεράστιο ενεργειακό κόστος. Επειδή οι μονάδες της είναι ενεργοβόρες η εταιρεία προχώρησε τα τελευταία χρόνια σε επένδυση περίπου 3 εκατ. ευρώ για την αυτοπαραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Όμως ο ΔΕΔΔΗΕ δεν την ενέταξε στο δίκτυό του λόγω έλλειψης χωρητικότητας δικτύου. Έτσι πήγε στράφι η επένδυση και συγχρόνως, συνεχίζεται το πολύ υψηλό ενεργειακό κόστος.

Το πολύ σοβαρό αυτό θέμα, της έλλειψης χώρου στο ηλεκτρικό δίκτυο ταλαιπωρεί πάρα πολλές επιχειρήσεις, καθώς και εκατοντάδες άλλους οι οποίοι, αφού πήραν το “οκ” από τον ΔΕΔΔΗΕ, προχώρησαν στην κατασκευή φωτοβολταϊκών πάρκων, αλλά περιμένουν εδώ και δύο και τρία χρόνια να συνδεθούν με το δίκτυο. Οι περισσότεροι απ΄ αυτούς, δε, μέρος της επένδυσης το κάλυψαν μέσω τραπεζικού δανεισμού και τώρα βρίσκονται σε απόγνωση καθώς καλούνται να καταβάλλουν τις δόσεις του δανείου χωρίς όμως να έχουν έσοδα από την μονάδα που κατασκεύασαν. Και το κράτος σφυρίζει αδιάφορα.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία