ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Οι προκλήσεις του 2020 για τον ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσσαλονίκη

Η νέα χρονιά αναμένεται να είναι χρονιά αλλαγών, καθώς η διεύρυνση και το συνέδριο του Μαΐου αναμένεται να φέρει νέες ισορροπίες

 29/12/2019 19:39

Οι προκλήσεις του 2020 για τον ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσσαλονίκη

Ιάσων Μπάντιος

Το 2020 αναμένεται να είναι χρονιά αλλαγών για το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσσαλονίκη, καθώς η διεύρυνση και το Συνέδριο του Μαΐου αναμένεται να φέρει νέες ισορροπίες. Παράλληλα θα είναι και μια χρονιά που το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να εδραιωθεί στον ρόλο της αποτελεσματικής αντιπολίτευσης σε όλα τα πολιτικά επίπεδα.

Η χρονιά που πέρασε επέφερε πολλές αλλαγές για τον ΣΥΡΙΖΑ, μιας και από την κυβέρνηση βρέθηκε στη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ενώ στην πόλη της Θεσσαλονίκης το κόμμα έχασε τον σύμμαχό του στον μεγαλύτερο δήμο της πόλης, τον Γιάννη Μπουτάρη.

Στην Εγνατίας 76 θέτουν ως στόχο την θεσμική και κινηματική αντιπολίτευση. Όπως λένε, θα υπερασπιστούν τα πεπραγμένα της κυβέρνησής τους έναντι των επιλογών της ΝΔ, καθώς επίσης και τις διεκδικήσεις των πολιτών και των κοινωνικών ομάδων που θέλουν να εκπροσωπήσουν. Βέβαια αυτός ο διττός στόχος παράγει πολλές φορές εσωτερικές εντάσεις, καθώς η υπεράσπιση κάποιας κοινωνικής διεκδίκησης έρχεται σε αντίθεση με κυβερνητικές επιλογές του παρελθόντος.

Σε τοπικό επίπεδο, η λειτουργία του υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης αλλά και του πρωθυπουργικού γραφείου έχουν ήδη βρεθεί στο στόχαστρο των στελεχών του κόμματος, καθώς όπως εκτιμούν η Νέα Δημοκρατία μέσα σε λίγους μόνο μήνες τα έχει μετατρέψει σε εργαλεία πολιτικής τακτοποίησης ημετέρων. Για να ενισχύσουν αυτή τους την επιχειρηματολογία υπενθυμίζουν τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες του ΥΜΑΘ και του πρωθυπουργικού γραφείου επί ημερών του ΣΥΡΙΖΑ. Όπως λένε οι δύο θεσμοί είχαν πολυδιάστατη δράση και στόχευση, ενώ σήμερα θυμίζουν το παλιό κακό παρελθόν του πολιτικού συστήματος.

Αντιπολίτευση σε δήμο και περιφέρεια

Τον ρόλο της αντιπολίτευσης έχει επίσης αναλάβει ο ΣΥΡΙΖΑ στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τον δήμο Θεσσαλονίκης. Ήδη ο Χρήστος Γιαννούλης ως επικεφαλής της παράταξης του ΣΥΡΙΖΑ στην περιφέρεια και η Κατερίνα Νοτοπούλου ως επικεφαλής της παράταξης του κόμματος στον δήμο Θεσσαλονίκης έχουν δείξει τις πολιτικές τους διαθέσεις απέναντι στις διοικήσεις Τζιτζικώστα-Ζέρβα.

Ζητούμενο για τον πολιτικό χώρο του ΣΥΡΙΖΑ πέρα από την αντιπολίτευση είναι να μπορέσει να δημιουργήσει και αυτοδιοικητικά στελέχη που θα ασκούν αντιπολίτευση και θα καταθέτουν προτάσεις, με απώτερο σκοπό στις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές να μην αναγκαστεί το κόμμα στην Αθήνα να επιλέξει την «τελευταία στιγμή» ποιος ή ποια θα διεκδικήσει δήμο και περιφέρεια.

«Ποντάρουν» πολλά στο θέμα των αρχαίων της Βενιζέλου

Στο επίκεντρο της επικαιρότητας και της πολιτικής αντιπαράθεσης και το 2020 αναμένεται να βρεθούν οι αστικές συγκοινωνίες, η λειτουργία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και η πρόοδος των εργασιών του μετρό. Οι δύο συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης για τα ζητήματα αυτά ανέδειξαν με τον πιο έντονο τρόπο τις αντιπαραθετικές απόψεις των δύο μεγάλων κομμάτων.

Στον ΣΥΡΙΖΑ «ποντάρουν» πολλά στο θέμα των αρχαίων της Βενιζέλου, καθώς θεωρούν πως το ζήτημα της απόσπασης αντανακλά όλη την πολιτική αντίληψη της κυβέρνησης για τα δημόσια έργα και τον πολιτισμό. Γι’ αυτόν τον λόγο η προσφυγή των κινήσεων πολιτών στο Συμβούλιο της Επικρατείας ενάντια στην απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου θα έχει την πλήρη πολιτική και νομική υποστήριξη της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Αναφορικά με τον ΟΑΣΘ και τα λιγοστά λεωφορεία που κυκλοφορούν, ο ΣΥΡΙΖΑ δέχθηκε την προηγούμενη περίοδο το πολιτικό κόστος που του αναλογούσε. Σήμερα η νέα διοίκηση που τοποθέτησε η κυβέρνηση έχει παρουσιάσει κάποιους στόχους για ενοικίαση μεταχειρισμένων λεωφορείων, όμως η υπομονή των επιβατών έχει ήδη εξαντληθεί και είναι ζήτημα χρόνου να βρεθεί στο στόχαστρο η διοίκηση Σκόδρα.

Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ να αναδείξουν την κατάσταση αυτή και να ασκήσουν αντιπολίτευση στον υπουργό Μεταφορών κ. Καραμανλή και τη διοίκηση του ΟΑΣΘ για την κατάσταση του συγκοινωνιακού έργου. Ήδη κάνουν λόγο για μερική ιδιωτικοποίηση των μεταφορών, καθώς το 1/3 των δρομολογίων του ΟΑΣΘ εκχωρείται στα ΚΤΕΛ και εκτιμούν ότι η ΝΔ θα επιχειρήσει την επιστροφή στο προηγούμενο ιδιωτικό-κρατικοδίαιτο καθεστώς αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη.

Η διεύρυνση φέρνει αλλαγή συσχετισμών

Η καμπάνια εγγραφής νέων μελών και η διεύρυνση προς την κεντροαριστερά είναι εύλογο πως θα επηρεάσουν τους εσωτερικούς συσχετισμούς στον ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης. Η νέα κατάσταση αναμένεται να καταγραφεί όχι μόνο στις εκλογές για τους αντιπροσώπους του 3ου Συνεδρίου αλλά και στις εκλογές για την ανάδειξη της νέας Νομαρχιακής Επιτροπής Α’ και Β’ Θεσσαλονίκης, καθώς εντός του 2020 η θητεία των σημερινών οργάνων λήγει. Έτσι, οι τάσεις των προεδρικών, οι «53+» αλλά και οι «πασοκογενείς» αναμένεται να διασταυρώσουν τα εσωκομματικά τους ξίφη και στη Θεσσαλονίκη. Μέχρι στιγμής κανείς δεν γνωρίζει ποια θα είναι η νέα πλειοψηφία που θα αναδείξει γραμματεία και συντονιστή.

Επίδικο για τη νέα χρονιά είναι και ο συντονισμός των βουλευτών στην Α’ και στη Β’ Θεσσαλονίκης. Μέχρι σήμερα έχουν υπάρξει συναντήσεις των επτά βουλευτών, ωστόσο πολλές φορές υπάρχει ασυνεννοησία. Οι αλληλοεπικαλούμενες δηλώσεις και τα πολλαπλά δελτία Τύπου για ζητήματα της πόλης είναι ένα σύνηθες φαινόμενο που δείχνει κακό συντονισμό.

Αναγκαία η κοινωνική παρουσία

Ίσως το πιο δύσκολο για τον ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσσαλονίκη είναι η μεγέθυνση της κοινωνικής του παρουσίας, τόσο στα κινήματα της πόλης, όσο και στους κοινωνικούς φορείς, τα συνδικαλιστικά σωματεία και τους κατά τόπους Συλλόγους.

Για να μπορέσει ο πολιτικός χώρος να βρεθεί ξανά από την θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης στη θέση της κυβέρνησης θα πρέπει εκτός των άλλων να έχει δημιουργηθεί ένα δίκτυο ενεργών πολιτών που συνεργάζονται και συνομιλούν με τον ΣΥΡΙΖΑ. Κάτι τέτοιο είχε συμβεί πριν το 2015 με πολιτικό επίδικο την… κατάργηση των μνημονίων. Το νέο πολιτικό επίδικο αναζητείται. Πάντως τα κομματικά στελέχη και οι βουλευτές από μόνοι τους ουδέποτε ανέδειξαν κυβέρνηση.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29 Δεκεμβρίου 2019

Το 2020 αναμένεται να είναι χρονιά αλλαγών για το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσσαλονίκη, καθώς η διεύρυνση και το Συνέδριο του Μαΐου αναμένεται να φέρει νέες ισορροπίες. Παράλληλα θα είναι και μια χρονιά που το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να εδραιωθεί στον ρόλο της αποτελεσματικής αντιπολίτευσης σε όλα τα πολιτικά επίπεδα.

Η χρονιά που πέρασε επέφερε πολλές αλλαγές για τον ΣΥΡΙΖΑ, μιας και από την κυβέρνηση βρέθηκε στη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης, ενώ στην πόλη της Θεσσαλονίκης το κόμμα έχασε τον σύμμαχό του στον μεγαλύτερο δήμο της πόλης, τον Γιάννη Μπουτάρη.

Στην Εγνατίας 76 θέτουν ως στόχο την θεσμική και κινηματική αντιπολίτευση. Όπως λένε, θα υπερασπιστούν τα πεπραγμένα της κυβέρνησής τους έναντι των επιλογών της ΝΔ, καθώς επίσης και τις διεκδικήσεις των πολιτών και των κοινωνικών ομάδων που θέλουν να εκπροσωπήσουν. Βέβαια αυτός ο διττός στόχος παράγει πολλές φορές εσωτερικές εντάσεις, καθώς η υπεράσπιση κάποιας κοινωνικής διεκδίκησης έρχεται σε αντίθεση με κυβερνητικές επιλογές του παρελθόντος.

Σε τοπικό επίπεδο, η λειτουργία του υπουργείου Μακεδονίας-Θράκης αλλά και του πρωθυπουργικού γραφείου έχουν ήδη βρεθεί στο στόχαστρο των στελεχών του κόμματος, καθώς όπως εκτιμούν η Νέα Δημοκρατία μέσα σε λίγους μόνο μήνες τα έχει μετατρέψει σε εργαλεία πολιτικής τακτοποίησης ημετέρων. Για να ενισχύσουν αυτή τους την επιχειρηματολογία υπενθυμίζουν τις δράσεις και τις πρωτοβουλίες του ΥΜΑΘ και του πρωθυπουργικού γραφείου επί ημερών του ΣΥΡΙΖΑ. Όπως λένε οι δύο θεσμοί είχαν πολυδιάστατη δράση και στόχευση, ενώ σήμερα θυμίζουν το παλιό κακό παρελθόν του πολιτικού συστήματος.

Αντιπολίτευση σε δήμο και περιφέρεια

Τον ρόλο της αντιπολίτευσης έχει επίσης αναλάβει ο ΣΥΡΙΖΑ στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και τον δήμο Θεσσαλονίκης. Ήδη ο Χρήστος Γιαννούλης ως επικεφαλής της παράταξης του ΣΥΡΙΖΑ στην περιφέρεια και η Κατερίνα Νοτοπούλου ως επικεφαλής της παράταξης του κόμματος στον δήμο Θεσσαλονίκης έχουν δείξει τις πολιτικές τους διαθέσεις απέναντι στις διοικήσεις Τζιτζικώστα-Ζέρβα.

Ζητούμενο για τον πολιτικό χώρο του ΣΥΡΙΖΑ πέρα από την αντιπολίτευση είναι να μπορέσει να δημιουργήσει και αυτοδιοικητικά στελέχη που θα ασκούν αντιπολίτευση και θα καταθέτουν προτάσεις, με απώτερο σκοπό στις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές να μην αναγκαστεί το κόμμα στην Αθήνα να επιλέξει την «τελευταία στιγμή» ποιος ή ποια θα διεκδικήσει δήμο και περιφέρεια.

«Ποντάρουν» πολλά στο θέμα των αρχαίων της Βενιζέλου

Στο επίκεντρο της επικαιρότητας και της πολιτικής αντιπαράθεσης και το 2020 αναμένεται να βρεθούν οι αστικές συγκοινωνίες, η λειτουργία του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και η πρόοδος των εργασιών του μετρό. Οι δύο συνεδριάσεις του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης για τα ζητήματα αυτά ανέδειξαν με τον πιο έντονο τρόπο τις αντιπαραθετικές απόψεις των δύο μεγάλων κομμάτων.

Στον ΣΥΡΙΖΑ «ποντάρουν» πολλά στο θέμα των αρχαίων της Βενιζέλου, καθώς θεωρούν πως το ζήτημα της απόσπασης αντανακλά όλη την πολιτική αντίληψη της κυβέρνησης για τα δημόσια έργα και τον πολιτισμό. Γι’ αυτόν τον λόγο η προσφυγή των κινήσεων πολιτών στο Συμβούλιο της Επικρατείας ενάντια στην απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου θα έχει την πλήρη πολιτική και νομική υποστήριξη της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Αναφορικά με τον ΟΑΣΘ και τα λιγοστά λεωφορεία που κυκλοφορούν, ο ΣΥΡΙΖΑ δέχθηκε την προηγούμενη περίοδο το πολιτικό κόστος που του αναλογούσε. Σήμερα η νέα διοίκηση που τοποθέτησε η κυβέρνηση έχει παρουσιάσει κάποιους στόχους για ενοικίαση μεταχειρισμένων λεωφορείων, όμως η υπομονή των επιβατών έχει ήδη εξαντληθεί και είναι ζήτημα χρόνου να βρεθεί στο στόχαστρο η διοίκηση Σκόδρα.

Στο πλαίσιο αυτό αναμένεται τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ να αναδείξουν την κατάσταση αυτή και να ασκήσουν αντιπολίτευση στον υπουργό Μεταφορών κ. Καραμανλή και τη διοίκηση του ΟΑΣΘ για την κατάσταση του συγκοινωνιακού έργου. Ήδη κάνουν λόγο για μερική ιδιωτικοποίηση των μεταφορών, καθώς το 1/3 των δρομολογίων του ΟΑΣΘ εκχωρείται στα ΚΤΕΛ και εκτιμούν ότι η ΝΔ θα επιχειρήσει την επιστροφή στο προηγούμενο ιδιωτικό-κρατικοδίαιτο καθεστώς αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη.

Η διεύρυνση φέρνει αλλαγή συσχετισμών

Η καμπάνια εγγραφής νέων μελών και η διεύρυνση προς την κεντροαριστερά είναι εύλογο πως θα επηρεάσουν τους εσωτερικούς συσχετισμούς στον ΣΥΡΙΖΑ Θεσσαλονίκης. Η νέα κατάσταση αναμένεται να καταγραφεί όχι μόνο στις εκλογές για τους αντιπροσώπους του 3ου Συνεδρίου αλλά και στις εκλογές για την ανάδειξη της νέας Νομαρχιακής Επιτροπής Α’ και Β’ Θεσσαλονίκης, καθώς εντός του 2020 η θητεία των σημερινών οργάνων λήγει. Έτσι, οι τάσεις των προεδρικών, οι «53+» αλλά και οι «πασοκογενείς» αναμένεται να διασταυρώσουν τα εσωκομματικά τους ξίφη και στη Θεσσαλονίκη. Μέχρι στιγμής κανείς δεν γνωρίζει ποια θα είναι η νέα πλειοψηφία που θα αναδείξει γραμματεία και συντονιστή.

Επίδικο για τη νέα χρονιά είναι και ο συντονισμός των βουλευτών στην Α’ και στη Β’ Θεσσαλονίκης. Μέχρι σήμερα έχουν υπάρξει συναντήσεις των επτά βουλευτών, ωστόσο πολλές φορές υπάρχει ασυνεννοησία. Οι αλληλοεπικαλούμενες δηλώσεις και τα πολλαπλά δελτία Τύπου για ζητήματα της πόλης είναι ένα σύνηθες φαινόμενο που δείχνει κακό συντονισμό.

Αναγκαία η κοινωνική παρουσία

Ίσως το πιο δύσκολο για τον ΣΥΡΙΖΑ στη Θεσσαλονίκη είναι η μεγέθυνση της κοινωνικής του παρουσίας, τόσο στα κινήματα της πόλης, όσο και στους κοινωνικούς φορείς, τα συνδικαλιστικά σωματεία και τους κατά τόπους Συλλόγους.

Για να μπορέσει ο πολιτικός χώρος να βρεθεί ξανά από την θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης στη θέση της κυβέρνησης θα πρέπει εκτός των άλλων να έχει δημιουργηθεί ένα δίκτυο ενεργών πολιτών που συνεργάζονται και συνομιλούν με τον ΣΥΡΙΖΑ. Κάτι τέτοιο είχε συμβεί πριν το 2015 με πολιτικό επίδικο την… κατάργηση των μνημονίων. Το νέο πολιτικό επίδικο αναζητείται. Πάντως τα κομματικά στελέχη και οι βουλευτές από μόνοι τους ουδέποτε ανέδειξαν κυβέρνηση.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29 Δεκεμβρίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία