Οι θέσεις του ΕΒΕΘ για το Παραλιακό Μέτωπο του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης
07/01/2022 14:49
07/01/2022 14:49
Την εύρεση αποτελεσματικών λύσεων για την ενίσχυση της προσβασιμότητας, την μετακίνηση επί ολόκληρου του παραλιακού μετώπου με ήπια μέσα και τη σύνδεση του παραλιακού άξονα με κάθετες οδούς, που οδηγούν σε σημαντικές εμπορικές συγκεντρώσεις, πρότεινε μεταξύ άλλων το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της σχετικής δημόσιας διαβούλευσης που πραγματοποίησε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Η διαβούλευση είχε σχέση με την Μελέτη Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) για το Παραλιακό Μέτωπο του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
Το ΕΒΕΘ κατέθεσε τεκμηριωμένα τις θέσεις του με μία αναλυτική παρουσίαση 14 σελίδων, στις οποίες επισήμανε τα ακόλουθα:
α) Το ΕΠΣ, παρά το γεγονός ότι επιδιώκει τη διατήρηση συνέχειας επί της ακτογραμμής από Βορρά προς Νότο (από την περιοχή του Καλοχωρίου έως τον οικισμό της Αγίας Τριάδας), αυτή δεν φαίνεται να επιτυγχάνεται σε σημαντικό βαθμό. Ειδικότερα, η μελέτη περιορίζεται ουσιαστικά, αποκόπτοντας σημαντικές εκτάσεις του παραλιακού μετώπου όπως αυτές της δυτικής και ανατολικής εισόδου, οι οποίες δεν παρουσιάζουν ειδικό πολεοδομικό / ιδιοκτησιακό καθεστώς και μπορούν να ενταχθούν στους τομείς εφαρμογής του ΕΠΣ και να ρυθμιστούν εκ νέου πολεοδομικά και συνδυαστικά με τις λοιπές προτεινόμενες περιοχές επέμβασης. Συγκεκριμένα, οι προτεινόμενες περιοχές αυτές είναι οι εξής:
• η ευρύτερη περιοχή ΦΙΞ (Σ10 του υπό εξέλιξη ΓΠΣ Θεσσαλονίκης, δυτική είσοδος πόλης) του Δήμου Θεσσαλονίκης και κυρίως η περιοχή που αναπτύσσεται εκατέρωθεν της οδού 26ης Οκτωβρίου και η οποία βρίσκεται νοτιοδυτικά της περιοχή επέμβασης του Παλιού Εμπορευματικού Σταθμού (Οικιστική Περιοχή 1 του ΕΠΣ) .
• η περιοχή εντός του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη, νότια και ανατολικά της Πολεοδομικής Ενότητας 15 του ΓΠΣ Πυλαίας (2017) και της προτεινόμενης ΠΕΠΕΔ 1 του ΕΠΣ.
Στις δύο παραπάνω περιπτώσεις συγκεντρώνεται πλήθος των πιο σημαντικών εμπορικών και παραγωγικών επιχειρήσεων της πόλης, με τη μεγαλύτερη εμβέλεια εξυπηρέτησης, αποτελώντας παράλληλα σημεία εισόδου στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης.
β) Θα πρέπει σε πρώτη φάση να είναι αποδεκτό από όλους ότι οι αλιευτικές, εμπορευματικές και άλλες ναυτιλιακές δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στον ευρύτερο Θερμαϊκό κόλπο δεν δύνανται να αφεθούν δίχως την ύπαρξη ναυπηγοεπισκευαστικών υπηρεσιών. Συνεπώς, από τη στιγμή που το ΕΠΣ προτείνει την απομάκρυνση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων που λειτουργούν στη Π.Ε. 15 του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη, ορθά διερευνά τη χωροθέτηση υποδοχέα για την εν λόγω δραστηριότητα σε άλλες θέσεις του ευρύτερου παραλιακού μετώπου Θεσσαλονίκης. Σημαντικός παράγοντας καθορισμού της θέσης αυτής είναι, εκτός των άλλων, να είναι ώριμη να υποδεχθεί τον υποδοχέα, προτού εφαρμοστεί η υποχρέωση μετεγκατάστασης.
γ) Προτείνεται η διερεύνηση χωροθέτησης του οργανωμένου υποδοχέα ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων στο παραλιακό μέτωπο της Δ.Ε. Μενεμένης, καθώς στη περιοχή υπάρχουν πολλαπλά ευνοϊκά χαρακτηριστικά για τη χωροθέτηση ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας όπως:
• Η εγγύτητα με τον λιμένα Θεσσαλονίκης (Ο.Λ.Θ.) και συνεπώς η εύκολη πρόσβαση του στόλου στον υποδοχέα. Ως εικάζεται, εν αναμονή επιβεβαίωσης από τον ΟΛΘ, η χωροθέτηση ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης στην περιοχή αυτή διευρύνει στρατηγικά την εμβέλεια του λιμένα και αυξάνει την ελκυστικότητά του, συνάδει δε με τις ευρύτερες στρατηγικές που αναπτύσσονται στην Π.Κ.Μ.
• Το επαρκές παράκτιο ανάπτυγμα.
• Η μη καταγραφή συγκρούσεων χρήσεων γης.
• Η μεγάλη απόσταση από οικιστικές ζώνες.
• Η δυνατότητα μετεγκατάστασης εντός του υποδοχέα άλλων παράνομων υφιστάμενων ναυπηγοεπισκευαστικών εγκαταστάσεων.
• Η ακαταλληλότητα στην πράξη της περιοχής για ανάπτυξη διαφορετικών χρήσεων (π.χ. ήπιας αναψυχής) αλλά και για κολύμβηση.
• Η συμβατότητα με τον υπερκείμενο σχεδιασμό (Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Κεντρικής Μακεδονίας).
δ) Πάγια θέση του ΕΒΕΘ αποτελεί η εξεύρεση πολεοδομικών λύσεων, οι οποίες θα αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής και την ασφάλεια των κατοίκων και χρηστών των περιοχών, χωρίς να ζημιώνουν τη χωροθέτηση των υφιστάμενων επιχειρήσεων. Η θέση αυτή του ΕΒΕΘ υπογραμμίζεται σε σχέση με τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις που υπάγονται στην Οδηγία Seveso εντός των Δ.Ε. Εχεδώρου και Μενεμένης.
05/01/2022 17:05
Την εύρεση αποτελεσματικών λύσεων για την ενίσχυση της προσβασιμότητας, την μετακίνηση επί ολόκληρου του παραλιακού μετώπου με ήπια μέσα και τη σύνδεση του παραλιακού άξονα με κάθετες οδούς, που οδηγούν σε σημαντικές εμπορικές συγκεντρώσεις, πρότεινε μεταξύ άλλων το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης στο πλαίσιο της σχετικής δημόσιας διαβούλευσης που πραγματοποίησε η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Η διαβούλευση είχε σχέση με την Μελέτη Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) για το Παραλιακό Μέτωπο του Πολεοδομικού Συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
Το ΕΒΕΘ κατέθεσε τεκμηριωμένα τις θέσεις του με μία αναλυτική παρουσίαση 14 σελίδων, στις οποίες επισήμανε τα ακόλουθα:
α) Το ΕΠΣ, παρά το γεγονός ότι επιδιώκει τη διατήρηση συνέχειας επί της ακτογραμμής από Βορρά προς Νότο (από την περιοχή του Καλοχωρίου έως τον οικισμό της Αγίας Τριάδας), αυτή δεν φαίνεται να επιτυγχάνεται σε σημαντικό βαθμό. Ειδικότερα, η μελέτη περιορίζεται ουσιαστικά, αποκόπτοντας σημαντικές εκτάσεις του παραλιακού μετώπου όπως αυτές της δυτικής και ανατολικής εισόδου, οι οποίες δεν παρουσιάζουν ειδικό πολεοδομικό / ιδιοκτησιακό καθεστώς και μπορούν να ενταχθούν στους τομείς εφαρμογής του ΕΠΣ και να ρυθμιστούν εκ νέου πολεοδομικά και συνδυαστικά με τις λοιπές προτεινόμενες περιοχές επέμβασης. Συγκεκριμένα, οι προτεινόμενες περιοχές αυτές είναι οι εξής:
• η ευρύτερη περιοχή ΦΙΞ (Σ10 του υπό εξέλιξη ΓΠΣ Θεσσαλονίκης, δυτική είσοδος πόλης) του Δήμου Θεσσαλονίκης και κυρίως η περιοχή που αναπτύσσεται εκατέρωθεν της οδού 26ης Οκτωβρίου και η οποία βρίσκεται νοτιοδυτικά της περιοχή επέμβασης του Παλιού Εμπορευματικού Σταθμού (Οικιστική Περιοχή 1 του ΕΠΣ) .
• η περιοχή εντός του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη, νότια και ανατολικά της Πολεοδομικής Ενότητας 15 του ΓΠΣ Πυλαίας (2017) και της προτεινόμενης ΠΕΠΕΔ 1 του ΕΠΣ.
Στις δύο παραπάνω περιπτώσεις συγκεντρώνεται πλήθος των πιο σημαντικών εμπορικών και παραγωγικών επιχειρήσεων της πόλης, με τη μεγαλύτερη εμβέλεια εξυπηρέτησης, αποτελώντας παράλληλα σημεία εισόδου στο Πολεοδομικό Συγκρότημα Θεσσαλονίκης.
β) Θα πρέπει σε πρώτη φάση να είναι αποδεκτό από όλους ότι οι αλιευτικές, εμπορευματικές και άλλες ναυτιλιακές δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα στον ευρύτερο Θερμαϊκό κόλπο δεν δύνανται να αφεθούν δίχως την ύπαρξη ναυπηγοεπισκευαστικών υπηρεσιών. Συνεπώς, από τη στιγμή που το ΕΠΣ προτείνει την απομάκρυνση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων που λειτουργούν στη Π.Ε. 15 του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη, ορθά διερευνά τη χωροθέτηση υποδοχέα για την εν λόγω δραστηριότητα σε άλλες θέσεις του ευρύτερου παραλιακού μετώπου Θεσσαλονίκης. Σημαντικός παράγοντας καθορισμού της θέσης αυτής είναι, εκτός των άλλων, να είναι ώριμη να υποδεχθεί τον υποδοχέα, προτού εφαρμοστεί η υποχρέωση μετεγκατάστασης.
γ) Προτείνεται η διερεύνηση χωροθέτησης του οργανωμένου υποδοχέα ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων στο παραλιακό μέτωπο της Δ.Ε. Μενεμένης, καθώς στη περιοχή υπάρχουν πολλαπλά ευνοϊκά χαρακτηριστικά για τη χωροθέτηση ναυπηγοεπισκευαστικής δραστηριότητας όπως:
• Η εγγύτητα με τον λιμένα Θεσσαλονίκης (Ο.Λ.Θ.) και συνεπώς η εύκολη πρόσβαση του στόλου στον υποδοχέα. Ως εικάζεται, εν αναμονή επιβεβαίωσης από τον ΟΛΘ, η χωροθέτηση ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης στην περιοχή αυτή διευρύνει στρατηγικά την εμβέλεια του λιμένα και αυξάνει την ελκυστικότητά του, συνάδει δε με τις ευρύτερες στρατηγικές που αναπτύσσονται στην Π.Κ.Μ.
• Το επαρκές παράκτιο ανάπτυγμα.
• Η μη καταγραφή συγκρούσεων χρήσεων γης.
• Η μεγάλη απόσταση από οικιστικές ζώνες.
• Η δυνατότητα μετεγκατάστασης εντός του υποδοχέα άλλων παράνομων υφιστάμενων ναυπηγοεπισκευαστικών εγκαταστάσεων.
• Η ακαταλληλότητα στην πράξη της περιοχής για ανάπτυξη διαφορετικών χρήσεων (π.χ. ήπιας αναψυχής) αλλά και για κολύμβηση.
• Η συμβατότητα με τον υπερκείμενο σχεδιασμό (Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Κεντρικής Μακεδονίας).
δ) Πάγια θέση του ΕΒΕΘ αποτελεί η εξεύρεση πολεοδομικών λύσεων, οι οποίες θα αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής και την ασφάλεια των κατοίκων και χρηστών των περιοχών, χωρίς να ζημιώνουν τη χωροθέτηση των υφιστάμενων επιχειρήσεων. Η θέση αυτή του ΕΒΕΘ υπογραμμίζεται σε σχέση με τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις που υπάγονται στην Οδηγία Seveso εντός των Δ.Ε. Εχεδώρου και Μενεμένης.
ΣΧΟΛΙΑ