Οι Θεσσαλονικείς «αγκάλιασαν» το Μετρό τους

Η πρώτη εβδομάδα προσαρμογής και οι... παιδικές ασθένειες

Μπορεί να άργησε να κατασκευαστεί, να ταλαιπώρησε την πόλη και τους πολίτες, οι λαμαρίνες του να έκρυψαν για πολλά χρόνια ολόκληρες γειτονιές πέριξ των 13 σταθμών, το έργο να έμοιαζε με σύγχρονο «γιοφύρι της Άρτας», εδώ και μία εβδομάδα το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι γεγονός και οι Θεσσαλονικείς έχουν κάθε λόγο να χαίρονται και να χαμογελούν, παρά τα όποια προβλήματα προέκυψαν ή τυχόν υπάρχουν στα πρώτα δρομολόγια αλλά και τις πρώτες ημέρες κυκλοφορίας του στη μέχρι πρόσφατα αθέατη υπόγεια Θεσσαλονίκη.

Το κουμπί πατήθηκε από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη στο κέντρο ελέγχου στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας, οι συρμοί ξεκίνησαν τα δρομολόγια στις ράγες και μέσα σε λίγη ώρα οι σταθμοί πλημμύρισαν με κόσμο. Άνθρωποι κάθε ηλικίας περίμεναν καρτερικά στις αποβάθρες χαμογελώντας σαν μικρά παιδιά στην όψη των βαγονιών. Ακόμα και όταν αυτά ήταν γεμάτα από επιβάτες και έπρεπε να περιμένουν το επόμενο, το έκαναν δίχως να παραπονιούνται, αφού η προσμονή για να επιβιβαστούν για πρώτη φορά στο Μετρό της πόλης τους υπερτερούσε κάθε δυσαρέσκειας.

Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμα και την ώρα που η κακοκαιρία Bora το προηγούμενο Σαββατοκύριακο ήταν σε εξέλιξη και ο λυσσασμένος άνεμος μόνο στα όρια του δήμου Θεσσαλονίκης ξερίζωσε περίπου 300 δέντρα οι 13 σταθμοί του Μετρό ήταν γεμάτοι κόσμο, από Θεσσαλονικείς που καρτερούσαν να το εξερευνήσουν.

Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα τις τέσσερις πρώτες ημέρες λειτουργίας του Μετρό (Σάββατο με Τρίτη) κατά τις οποίες οι μετακινήσεις ήταν δωρεάν υπολογίζεται ότι μισό εκατομμύριο πολίτες δοκίμασαν το νέο Μέσο Μαζικής Μεταφοράς της πόλης. Αναφερόμενος στα πρώτα δεδομένα που έχει συλλέξει το υπουργείο και η εταιρεία THEMA, που έχει αναλάβει τη λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε ότι το γεγονός πως τις πρώτες ημέρες μετακινήθηκαν 500.000 πολίτες δείχνει πως οι Θεσσαλονικείς το έχουν αγκαλιάσει. Σύμφωνα με τον υπουργό (Action 24) η συχνότητα των δρομολογίων είναι αυτή που είχε εκτιμηθεί αρχικά στα 3 με 3,5 λεπτά και η διαδρομή από άκρη σε άκρη διεξάγεται σε 17 λεπτά. Μέσα στις επόμενες ημέρες, όπως είπε θα επιλυθούν και οι όποιες τεχνικές δυσκολίες εντοπίστηκαν. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Υποδομών όταν το Μετρό της Θεσσαλονίκης μπει στην κανονική περίοδο λειτουργίας, υπολογίζεται ότι θα αποσυμφορήσει το κέντρο της πόλης από την κυκλοφορία περίπου 57.000 οχημάτων. Μάλιστα, ο Χρήστος Σταϊκούρας εμφανίστηκε πολύ ικανοποιημένος από τη λειτουργία του σταθμού μετεπιβίβασης στη Νέα Ελβετία.

Όπως εκτιμούν στη «ΜτΚ» παράγοντες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η εβδομάδα που πέρασε αλλά και οι επόμενες θα είναι μία περίοδος... γνωριμίας. «Οι Θεσσαλονικείς γνωρίζουν το Μετρό τους αλλά και το Μετρό μαθαίνει τους επιβάτες του» έλεγαν χαρακτηριστικά.

Τα... στραβά

Από την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας του έργου δεν έλειψαν και τα... απρόοπτα που σε κάποιες περιπτώσεις είναι και δικαιολογημένα. Για παράδειγμα, την πρώτη ημέρα λειτουργίας λόγω έντονης βροχόπτωσης ορισμένοι σταθμοί έσταζαν νερό με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι να τοποθετούν κουβάδες. Την ίδια ημέρα, στον σταθμό της Νέας Ελβετίας οι αισθητήρες εντόπισαν καπνό από το τσιγάρο, με αποτέλεσμα να ηχήσει το αυτόματο μήνυμα-οδηγία για εκκένωση. «Εντοπίστηκε πυρκαγιά. Παρακαλώ αποχωρήστε από τον σταθμό αμέσως», ήταν το χαρακτηριστικό μήνυμα που άκουσαν οι πολίτες οι οποίοι βρίσκονταν εκείνη την ώρα στον σταθμό.

Την επομένη, την Κυριακή το βράδυ ο σταθμός Πανεπιστήμιο ήταν για κάποια ώρα εκτός λειτουργίας με αποτέλεσμα οι συρμοί να μην σταματούν εκεί ούτε για επιβίβαση, ούτε για αποβίβαση, ενώ τα πρώτα εικοσιτετράωρα της λειτουργίας του Μετρό ήταν εκτός λειτουργίας ανελκυστήρες σε συγκεκριμένους σταθμούς κάνοντας αδύνατη την προσέγγιση στις αποβάθρες ΑμεΑ και ηλικιωμένων που δεν μπορούσαν να κάνουν χρήση των κυλιόμενων σκαλών.

Ουρές και αγανάκτηση

Στα... στραβά των πρώτων ημερών συμπεριλαμβάνεται και το γεγονός ότι πολλά αυτόματα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων ήταν εκτός λειτουργίας με αποτέλεσμα να σχηματίζονται ουρές από επιβάτες που επιθυμούν να εκδώσουν εισιτήριο.

Ουρές σχηματίζονταν και στα εκδοτήρια από επιβάτες που ήθελαν να εκδώσουν προσωποποιημένες κάρτες απεριορίστων διαδρομών. Τα αυτόματα μηχανήματα λειτουργούσαν με κέρματα ή χαρτονομίσματα μικρής αξίας (5 ευρώ και 10 ευρώ), ενώ μέχρι σήμερα δεν είναι δυνατή η πληρωμή με χρήση τραπεζικής κάρτας. Σύμφωνα με πληροφορίες, το ζήτημα αναμένεται να διευθετηθεί στα τέλη Ιανουαρίου του νέου έτους, οπότε και οι επιβάτες θα μπορούν πλέον να πληρώνουν το κόμιστρο είτε με χρεωστική είτε με πιστωτική κάρτα.

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές παρά την προετοιμασία και την ολοκλήρωση των σχετικών διαδικασιών από πλευράς εμπλεκομένων, Ελληνικό Μετρό ΑΕ, THEMA και ΟΣΕΘ εκκρεμούν ορισμένες τελευταίες λεπτομέρειες με την «Διατραπεζικά Συστήματα ΑΕ» (ΔΙΑΣ), ώστε όπως και στο Μετρό της Αθήνας έτσι και σε αυτό της Θεσσαλονίκης οι επιβάτες να έχουν τη δυνατότητα να πληρώνουν με κάρτα. Η απουσία αυτής της δυνατότητας προκάλεσε εκνευρισμό σε επιβάτες που ελλείψει μετρητών και κερμάτων αναγκάστηκαν να βγουν από το σταθμό και να βρουν το πλησιέστερο ATM ή να μετακινηθούν με κάποιο λεωφορείο του ΟΑΣΘ ή τα πόδια, αφού όπως σχολίαζαν: «δεν είναι δυνατόν όταν όλοι οι επαγγελματίες αναγκάζονται να δέχονται κάρτα, ακόμα και για την αγορά ενός κουλουριού από τον φούρνο, το Μετρό να μη δέχεται. Τόσα χρόνια είχαν να ολοκληρώσουν οι αρμόδιοι τις σχετικές διαδικασίες, όχι τελευταία στιγμή» έλεγαν χαρακτηριστικά. Σημειώνεται ότι στους 13 σταθμούς του Μετρό λειτουργούν 104 αυτόματα μηχανήματα.

Στα... μελανά σημεία και η απουσία ενιαίου εισιτηρίου, με τους επιβάτες να αναγκάζονται να εκδίδουν άλλα εισιτήρια και κάρτες για τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ και των γραμμών που εκτελούνται από το ΚΤΕΛ και άλλα για το Μετρό. Σύμφωνα με τις επίσημες ανακοινώσεις στο τέλος του πρώτου εξαμήνου και ανάλογα με την κίνηση ο αρμόδιος πλέον συγκοινωνιακός φορέας της πόλης, ο ΟΣΕΘ θα αξιολογήσει εκ νέου την κατάσταση με συγκεκριμένα δεδομένα.

Προβλήματα παρουσιάστηκαν τις πρώτες ημέρες και σε κάποια ακυρωτικά μηχανήματα (κυρίως κατά την έξοδο από τους σταθμούς) τα οποία «κολλούσαν», με τους υπαλλήλους να ανοίγουν τις θύρες με δικές τους κάρτες, ώστε να εξέλθει από τους σταθμούς το επιβατικό κοινό.

Ο σταθμός Νέα Ελβετία

Σε... σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες εξελίσσεται όμως και η αναζήτηση πάρκινγκ πέριξ του σταθμού της Νέας Ελβετίας. Ο χώρος είναι ακόμα υπό διαμόρφωση με αποτέλεσμα αρκετοί επιβάτες μη γνωρίζοντας πως δεν έχουν ακόμα τη δυνατότητα να σταθμεύσουν εκεί και να συνεχίσουν τη διαδρομή τους με το Μετρό να αναγκάζονται να χάνουν ώρα αναζητώντας κάποιο σημείο να αφήσουν το αυτοκίνητό τους στην γύρω περιοχή ή να παρκάρουν παράνομα και να βρίσκουν επιστρέφοντας κλήση στο παρμπρίζ τους ή εντέλει να συνεχίζουν την μετακίνησή τους με το αμάξι.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 08.12.2024

Loader