ΠΑΙΔΕΙΑ

Ορέστης Καλογήρου: Στόχος μου το «rebranding» του ΔΟΑΤΑΠ στην ελληνική κοινωνία

Ο πρόεδρος του Διεπιστημονικού Οργανισμού Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης μιλά στη «ΜτΚ» για τη νέα εποχή στην αναγνώριση πτυχίων, τις καθυστερήσεις και τα πλαστά πτυχία

 31/03/2021 07:30

Ορέστης Καλογήρου: Στόχος μου το «rebranding» του ΔΟΑΤΑΠ στην ελληνική κοινωνία

Έλενα Αποστολίδου

Ο πρόεδρος του Διεπιστημονικού Οργανισμού Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ), καθηγητής του ΑΠΘ, μιλάει στη «ΜτΚ» για τη νέα ψηφιακή εποχή του Οργανισμού, τις αιτίες πίσω από τις καθυστερήσεις στη διαδικασία αναγνώρισης των πτυχίων, την αναγκαιότητα αλλαγής του νομοθετικού πλαισίου, ενώ αναφέρεται στα πλαστά πτυχία και τις χώρες από τις οποίες προέρχεται ο μεγαλύτερος όγκος αναγνώρισης πτυχίων του εξωτερικού.

Ένα χρόνο στο τιμόνι του ΔΟΑΤΑΠ και ο Οργανισμός πέρασε σε μία νέα, ψηφιακή εποχή. Μιλήστε μας για τις αλλαγές που συντελέστηκαν.

Θα πρέπει να είμαι δίκαιος και να πω ότι η βασική ψηφιακή αλλαγή έγινε από την προηγούμενη διοίκηση, όταν άρχισε τον Μάιο του 2019 η εφαρμογή της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «eDoatap», όπου η υποβολή και η επεξεργασία όλων των αιτήσεων γινόταν πλέον ηλεκτρονικά. Αφού λοιπόν δώσω το «credit» στην προηγούμενη διοίκηση, πρέπει να προσθέσω ότι για διάφορους λόγους δεν εκμεταλλεύτηκε την πλατφόρμα μέχρι και τη λήξη της θητείας της. Όταν αναλάβαμε στις 13/02/2020 βρήκαμε ότι το διάστημα από την δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, μέχρι και την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μας, είχαν κατατεθεί 4.100 αιτήσεις ηλεκτρονικά, από τις οποίες είχαν διεκπεραιωθεί μόνο 600, με αποτέλεσμα να βρούμε 3.500 ηλεκτρονικές νέες αιτήσεις σε εκκρεμότητα, το οποίο ήταν ένα τεράστιο βαρίδιο για τη νέα διοίκηση. Εμείς, ως νέα διοίκηση, από την πρώτη μέρα, προσπαθήσαμε να εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες που δίνει αυτή η ηλεκτρονική πλατφόρμα και αυτό έφερε την επιτάχυνση της διεκπεραίωσης των αιτήσεων.

Τι σημαίνει αυτή η επιτάχυνση;

Στον ένα χρόνο διοίκησης, εκδώσαμε 7.561αιτήσειες. Οι 6.428 ήταν ηλεκτρονικές, οι 1.133 έγχαρτες, πρόκειται για μία λέξη που την έμαθα όταν ήρθα στον ΔΟΑΤΑΠ, είναι οι παλιές αιτήσεις, οι οποίες παρουσίαζαν μεγάλη καθυστέρηση και από τις οποίες καταφέραμε να ολοκληρώσουμε ένα σημαντικό μέρος. Σε έναν χρόνο εκδώσαμε 41,6% περισσότερες αιτήσεις από το μέσο όρο (5.340) της προηγούμενης δεκαετίας. Από τους παλιούς φακέλους της περασμένης πενταετίας που παραλάβαμε, διεκπεραιώσαμε 1.133 από τους 2.461 έγχαρτους που βρήκαμε. Η πανδημία αποτέλεσε το μεγαλύτερο εμπόδιο για εμάς στην ολοκλήρωσή αυτής της σημαντικής εκκρεμότητας. Για να το ξεπεράσουμε αυτό σκανάραμε χιλιάδες σελίδες, τις στέλναμε ηλεκτρονικά στους εργαζόμενους και συνεργάτες μας που αποτελούν την αλυσίδα αναγνώρισης των πτυχίων και οι οποίο εργάζονταν εξ αποστάσεως. Εάν δεν υπήρχαν οι συνθήκες τις πανδημίας, θα είχαμε ολοκληρώσει αυτό το παλιό κομμάτι των αιτήσεων, είναι κάτι που στοχεύουμε να ολοκληρωθεί την επόμενη περίοδο και να περάσουμε και τυπικά στη νέα εποχή.

Από ποιες χώρες προέρχεται ο μεγαλύτερος όγκος των αιτήσεων αναγνώρισης πτυχίων;

Το 40% των τίτλων που παίρνουμε είναι από Κυπριακά πανεπιστήμια, είτε εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά, είτε πτυχία α’ κύκλου. Ακολουθεί με ποσοστό 16%-17% το Ηνωμένο Βασίλειο, με 8-9% η Βουλγαρία και μετά αν πάμε στις μεγάλες ακαδημαϊκές υπερδυνάμεις, ΗΠΑ, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία κ.λπ., καταλαμβάνουν ποσοστό που κυμαίνεται κοντά στο 3%-5%.

Ποια είναι η εικόνα των πλαστών πτυχίων που εντοπίζετε;

Στον ΔΟΑΤΑΠ εντοπίζουμε ελάχιστα πλαστά πτυχία, περίπου 10 με 15 τον χρόνο και όταν τα εντοπίσουμε τα στέλνουμε στον εισαγγελέα, είναι υποχρέωση μας από το νόμο.

Που οφείλονται οι μεγάλες καθυστερήσεις στην διεκπεραίωση των αιτήσεων;

Οι μεγάλες καθυστερήσεις που εμφανίζονται εδώ και χρόνια στον ΔΟΑΤΑΠ οφείλονται κυρίως σε ένα δύσκαμπτο και σε μεγάλο βαθμό αναχρονιστικό νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο βάζει πολλά εμπόδια στο να ολοκληρωθεί μία πράξη. Το δικό μου ζητούμενο δεν είναι μόνο η αύξηση της διεκπεραίωσης, γιατί αυτό θα ήταν μια μικρή συνεισφορά, αλλά η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου. Να απλουστεύσουμε τις διαδικασίες αναγνώρισης των πτυχίων του εξωτερικού, συμβάλλοντας με τις δικές μας υπηρεσίες στο ζητούμενο του «Brain Gain», της επιστροφής των νέων πίσω στη χώρα τους και παράλληλα στην προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών για σπουδές στην Ελλάδα.

Θα καταθέσετε δικές σας προτάσεις για την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου;

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως έχει εξαγγείλει δημόσια την πρόθεσή της για αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου του ΔΟΑΤΑΠ. Πράγματι εργαζόμαστε εντατικά στο να διατυπώσουμε προτάσεις για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου στην κατεύθυνση ο ΔΟΑΤΑΠ να προσαρμοστεί στα ευρωπαϊκά και διεθνή δεδομένα, ως προς τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τους αλλοδαπούς τίτλους.

Οι στόχοι σας για την επόμενη περίοδο;

Οι στόχοι μου για τη νέα περίοδο συνοψίζονται στο τρίπτυχο: Χρηστή διοίκηση, ψηφιακή διακυβέρνηση, αλλαγή νομοθετικού πλαισίου. Στις προτεραιότητες μας είναι να εφαρμόσουμε όλο και περισσότερο την ψηφιακή διακυβέρνηση σε νέες εφαρμογές. Οι δύο μεγάλοι στόχοι, οι οποίοι έχουν ξεκινήσει και υλοποιούνται είναι η ριζική αναμόρφωση της ιστοσελίδας του ΔΟΑΤΑΠ και η ψηφιοποίηση και διαλειτουργικότητα του Οργανισμού. Πρόκειται για ένα έργο ΕΣΠΑ με αρχικό προϋπολογισμό 500 χιλιάδες ευρώ και αφορά την ψηφιοποίηση των περίπου 100.000 έγχαρτων φακέλων και την ανάπτυξη βάσης δεδομένων για την ένταξή τους, μαζί με τους ψηφιακούς φακέλους του eDoatap, σε εφαρμογές διαλειτουργικότητας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Με αυτόν τον τρόπο θα γίνεται ηλεκτρονικά ο έλεγχος γνησιότητας των τίτλων αναγνώρισης, ενώ θα μπορεί ο ΑΣΕΠ να αντλεί όλα τα δεδομένα που χρειάζεται από τον ΔΟΑΤΑΠ για τις περιπτώσεις πτυχίων από το εξωτερικό. Επίσης, σχεδιάζεται μία ακόμα εφαρμογή μαζί με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης που λέγεται «eDiplomas», όπου στο μέλλον πρόκειται να συμμετάσχουν όλα τα ελληνικά πανεπιστήμια για την ψηφιακή βεβαίωση γνησιότητας των πτυχίων. Εν κατακλείδι θα σας έλεγα πως αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να πετύχουμε το «rebranding» του ΔΟΑΤΑΠ στην ελληνική κοινωνία.

Από την πρώτη στιγμή επιδίωξα να εφαρμόσω ορισμένες αρχές τις οποίες προσπάθησα να υπηρετήσω σε όλη μου τη διαδρομή και στο πανεπιστήμιο. Αυτές οι αρχές είναι κυρίως η διαφάνεια, η αξιοκρατία, η ίση μεταχείριση όλων των πολιτών, δηλαδή η εξάλειψη, ο μηδενισμός του ρουσφετιού, το λέω ευθέως, ισονομία απέναντι σε όλους, η υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος και η προσπάθεια να συνεργαστούμε με το προσωπικό του Οργανισμού με έναν τρόπο που να συνδυάζει τον σεβασμό στη δουλειά τους, γιατί κάνουν πολύ σκληρή δουλειά, σας διαβεβαιώ.

Αναφερθήκατε στο ΑΠΘ το οποίο υπηρετείται περισσότερα από 25 χρόνια και επειδή πάντα είχατε δημόσιο λόγο απέναντι σε ζητήματα του πανεπιστημίου, θα ήθελα ένα σχόλιο σας για όλα όσα εκτυλίχθηκαν το τελευταίο διάστημα.

Η αλήθεια είναι ότι από την πρώτη μέρα που έγινα πρόεδρος του ΔΟΑΤΑΠ και επειδή είμαι πρόεδρος ενός δημόσιου οργανισμού, έχω σταματήσει να κάνω δηλώσεις για τα θέματα του πανεπιστημίου. Όμως, επειδή υπέγραψα το κείμενο των 512 καθηγητών υποστήριξης του πρύτανη του ΑΠΘ και παράλληλα, την υποστήριξη της εφαρμογής των νόμων στο ΑΠΘ, αυτό δείχνει ακριβώς με ποιο τρόπο αντιμετώπισα και εγώ τα όσα έγιναν τον τελευταίο καιρό στο ΑΠΘ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 28 Μαρτίου 2021

Ο πρόεδρος του Διεπιστημονικού Οργανισμού Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (ΔΟΑΤΑΠ), καθηγητής του ΑΠΘ, μιλάει στη «ΜτΚ» για τη νέα ψηφιακή εποχή του Οργανισμού, τις αιτίες πίσω από τις καθυστερήσεις στη διαδικασία αναγνώρισης των πτυχίων, την αναγκαιότητα αλλαγής του νομοθετικού πλαισίου, ενώ αναφέρεται στα πλαστά πτυχία και τις χώρες από τις οποίες προέρχεται ο μεγαλύτερος όγκος αναγνώρισης πτυχίων του εξωτερικού.

Ένα χρόνο στο τιμόνι του ΔΟΑΤΑΠ και ο Οργανισμός πέρασε σε μία νέα, ψηφιακή εποχή. Μιλήστε μας για τις αλλαγές που συντελέστηκαν.

Θα πρέπει να είμαι δίκαιος και να πω ότι η βασική ψηφιακή αλλαγή έγινε από την προηγούμενη διοίκηση, όταν άρχισε τον Μάιο του 2019 η εφαρμογή της ηλεκτρονικής πλατφόρμας «eDoatap», όπου η υποβολή και η επεξεργασία όλων των αιτήσεων γινόταν πλέον ηλεκτρονικά. Αφού λοιπόν δώσω το «credit» στην προηγούμενη διοίκηση, πρέπει να προσθέσω ότι για διάφορους λόγους δεν εκμεταλλεύτηκε την πλατφόρμα μέχρι και τη λήξη της θητείας της. Όταν αναλάβαμε στις 13/02/2020 βρήκαμε ότι το διάστημα από την δημιουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, μέχρι και την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων μας, είχαν κατατεθεί 4.100 αιτήσεις ηλεκτρονικά, από τις οποίες είχαν διεκπεραιωθεί μόνο 600, με αποτέλεσμα να βρούμε 3.500 ηλεκτρονικές νέες αιτήσεις σε εκκρεμότητα, το οποίο ήταν ένα τεράστιο βαρίδιο για τη νέα διοίκηση. Εμείς, ως νέα διοίκηση, από την πρώτη μέρα, προσπαθήσαμε να εκμεταλλευτούμε τις δυνατότητες που δίνει αυτή η ηλεκτρονική πλατφόρμα και αυτό έφερε την επιτάχυνση της διεκπεραίωσης των αιτήσεων.

Τι σημαίνει αυτή η επιτάχυνση;

Στον ένα χρόνο διοίκησης, εκδώσαμε 7.561αιτήσειες. Οι 6.428 ήταν ηλεκτρονικές, οι 1.133 έγχαρτες, πρόκειται για μία λέξη που την έμαθα όταν ήρθα στον ΔΟΑΤΑΠ, είναι οι παλιές αιτήσεις, οι οποίες παρουσίαζαν μεγάλη καθυστέρηση και από τις οποίες καταφέραμε να ολοκληρώσουμε ένα σημαντικό μέρος. Σε έναν χρόνο εκδώσαμε 41,6% περισσότερες αιτήσεις από το μέσο όρο (5.340) της προηγούμενης δεκαετίας. Από τους παλιούς φακέλους της περασμένης πενταετίας που παραλάβαμε, διεκπεραιώσαμε 1.133 από τους 2.461 έγχαρτους που βρήκαμε. Η πανδημία αποτέλεσε το μεγαλύτερο εμπόδιο για εμάς στην ολοκλήρωσή αυτής της σημαντικής εκκρεμότητας. Για να το ξεπεράσουμε αυτό σκανάραμε χιλιάδες σελίδες, τις στέλναμε ηλεκτρονικά στους εργαζόμενους και συνεργάτες μας που αποτελούν την αλυσίδα αναγνώρισης των πτυχίων και οι οποίο εργάζονταν εξ αποστάσεως. Εάν δεν υπήρχαν οι συνθήκες τις πανδημίας, θα είχαμε ολοκληρώσει αυτό το παλιό κομμάτι των αιτήσεων, είναι κάτι που στοχεύουμε να ολοκληρωθεί την επόμενη περίοδο και να περάσουμε και τυπικά στη νέα εποχή.

Από ποιες χώρες προέρχεται ο μεγαλύτερος όγκος των αιτήσεων αναγνώρισης πτυχίων;

Το 40% των τίτλων που παίρνουμε είναι από Κυπριακά πανεπιστήμια, είτε εξ αποστάσεως μεταπτυχιακά, είτε πτυχία α’ κύκλου. Ακολουθεί με ποσοστό 16%-17% το Ηνωμένο Βασίλειο, με 8-9% η Βουλγαρία και μετά αν πάμε στις μεγάλες ακαδημαϊκές υπερδυνάμεις, ΗΠΑ, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία κ.λπ., καταλαμβάνουν ποσοστό που κυμαίνεται κοντά στο 3%-5%.

Ποια είναι η εικόνα των πλαστών πτυχίων που εντοπίζετε;

Στον ΔΟΑΤΑΠ εντοπίζουμε ελάχιστα πλαστά πτυχία, περίπου 10 με 15 τον χρόνο και όταν τα εντοπίσουμε τα στέλνουμε στον εισαγγελέα, είναι υποχρέωση μας από το νόμο.

Που οφείλονται οι μεγάλες καθυστερήσεις στην διεκπεραίωση των αιτήσεων;

Οι μεγάλες καθυστερήσεις που εμφανίζονται εδώ και χρόνια στον ΔΟΑΤΑΠ οφείλονται κυρίως σε ένα δύσκαμπτο και σε μεγάλο βαθμό αναχρονιστικό νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο βάζει πολλά εμπόδια στο να ολοκληρωθεί μία πράξη. Το δικό μου ζητούμενο δεν είναι μόνο η αύξηση της διεκπεραίωσης, γιατί αυτό θα ήταν μια μικρή συνεισφορά, αλλά η αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου. Να απλουστεύσουμε τις διαδικασίες αναγνώρισης των πτυχίων του εξωτερικού, συμβάλλοντας με τις δικές μας υπηρεσίες στο ζητούμενο του «Brain Gain», της επιστροφής των νέων πίσω στη χώρα τους και παράλληλα στην προσέλκυση αλλοδαπών φοιτητών για σπουδές στην Ελλάδα.

Θα καταθέσετε δικές σας προτάσεις για την αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου;

Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως έχει εξαγγείλει δημόσια την πρόθεσή της για αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου του ΔΟΑΤΑΠ. Πράγματι εργαζόμαστε εντατικά στο να διατυπώσουμε προτάσεις για την αλλαγή του θεσμικού πλαισίου στην κατεύθυνση ο ΔΟΑΤΑΠ να προσαρμοστεί στα ευρωπαϊκά και διεθνή δεδομένα, ως προς τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουμε τους αλλοδαπούς τίτλους.

Οι στόχοι σας για την επόμενη περίοδο;

Οι στόχοι μου για τη νέα περίοδο συνοψίζονται στο τρίπτυχο: Χρηστή διοίκηση, ψηφιακή διακυβέρνηση, αλλαγή νομοθετικού πλαισίου. Στις προτεραιότητες μας είναι να εφαρμόσουμε όλο και περισσότερο την ψηφιακή διακυβέρνηση σε νέες εφαρμογές. Οι δύο μεγάλοι στόχοι, οι οποίοι έχουν ξεκινήσει και υλοποιούνται είναι η ριζική αναμόρφωση της ιστοσελίδας του ΔΟΑΤΑΠ και η ψηφιοποίηση και διαλειτουργικότητα του Οργανισμού. Πρόκειται για ένα έργο ΕΣΠΑ με αρχικό προϋπολογισμό 500 χιλιάδες ευρώ και αφορά την ψηφιοποίηση των περίπου 100.000 έγχαρτων φακέλων και την ανάπτυξη βάσης δεδομένων για την ένταξή τους, μαζί με τους ψηφιακούς φακέλους του eDoatap, σε εφαρμογές διαλειτουργικότητας του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Με αυτόν τον τρόπο θα γίνεται ηλεκτρονικά ο έλεγχος γνησιότητας των τίτλων αναγνώρισης, ενώ θα μπορεί ο ΑΣΕΠ να αντλεί όλα τα δεδομένα που χρειάζεται από τον ΔΟΑΤΑΠ για τις περιπτώσεις πτυχίων από το εξωτερικό. Επίσης, σχεδιάζεται μία ακόμα εφαρμογή μαζί με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης που λέγεται «eDiplomas», όπου στο μέλλον πρόκειται να συμμετάσχουν όλα τα ελληνικά πανεπιστήμια για την ψηφιακή βεβαίωση γνησιότητας των πτυχίων. Εν κατακλείδι θα σας έλεγα πως αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να πετύχουμε το «rebranding» του ΔΟΑΤΑΠ στην ελληνική κοινωνία.

Από την πρώτη στιγμή επιδίωξα να εφαρμόσω ορισμένες αρχές τις οποίες προσπάθησα να υπηρετήσω σε όλη μου τη διαδρομή και στο πανεπιστήμιο. Αυτές οι αρχές είναι κυρίως η διαφάνεια, η αξιοκρατία, η ίση μεταχείριση όλων των πολιτών, δηλαδή η εξάλειψη, ο μηδενισμός του ρουσφετιού, το λέω ευθέως, ισονομία απέναντι σε όλους, η υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος και η προσπάθεια να συνεργαστούμε με το προσωπικό του Οργανισμού με έναν τρόπο που να συνδυάζει τον σεβασμό στη δουλειά τους, γιατί κάνουν πολύ σκληρή δουλειά, σας διαβεβαιώ.

Αναφερθήκατε στο ΑΠΘ το οποίο υπηρετείται περισσότερα από 25 χρόνια και επειδή πάντα είχατε δημόσιο λόγο απέναντι σε ζητήματα του πανεπιστημίου, θα ήθελα ένα σχόλιο σας για όλα όσα εκτυλίχθηκαν το τελευταίο διάστημα.

Η αλήθεια είναι ότι από την πρώτη μέρα που έγινα πρόεδρος του ΔΟΑΤΑΠ και επειδή είμαι πρόεδρος ενός δημόσιου οργανισμού, έχω σταματήσει να κάνω δηλώσεις για τα θέματα του πανεπιστημίου. Όμως, επειδή υπέγραψα το κείμενο των 512 καθηγητών υποστήριξης του πρύτανη του ΑΠΘ και παράλληλα, την υποστήριξη της εφαρμογής των νόμων στο ΑΠΘ, αυτό δείχνει ακριβώς με ποιο τρόπο αντιμετώπισα και εγώ τα όσα έγιναν τον τελευταίο καιρό στο ΑΠΘ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 28 Μαρτίου 2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία