ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Παραλίες: Από τις χιλιάδες καταγγελίες, μόνο μία εγκρίθηκε

Μπορεί οι καταγγελίες των πολιτών στο Μy Coast να πέφτουν βροχή, ωστόσο μετά την απομάκρυνση από την… εφαρμογή, η τύχη τους αγνοείται - Αρχίζουν εντατικοί έλεγχοι, διαβεβαιώνει το Υπουργείο Οικονομικών

 08/07/2024 13:45

Παραλίες: Από τις χιλιάδες καταγγελίες, μόνο μία εγκρίθηκε

Σοφία Χριστοφορίδου

Σχεδόν 9.000 καταγγελίες έχουν υποβάλει οι πολίτες, μέσω της πλατφόρμας My Coast για τις παράνομες επεκτάσεις των beach bar στις παραλίες. Ενώ όμως η ηλεκτρονική εφαρμογή My Coast αποδείχθηκε απλή και εύχρηστη, η διαδικασία ελέγχου των επιχειρήσεων, πολύ δε περισσότερο η επιβολή προστίμων, παραμένει μία εξαιρετικά αργόσυρτη διαδικασία.

Τα επίσημα αριθμητικά δεδομένα που έδωσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, είναι αποκαλυπτικά. 

O αριθμός καταγγελιών που υποβλήθηκαν από πολίτες στην εφαρμογή My Coast μέχρι και τις 19 Ιουνίου 2024 ήταν 6.622, εκ των οποίων οι 57 απορρίφθηκαν, οι 41 δρομολογήθηκαν, μία εγκρίθηκε, 42 είναι υπό έλεγχο και 6.481 βρίσκονται στο στάδιο της υποβολής. Αυτό σημαίνει ότι εξετάστηκαν μόνο 140 υποθέσεις και από αυτές σχεδόν μία στις τρεις απορρίφθηκε ως αβάσιμη, για τις 41 κρίθηκε ότι πρέπει να συνεχιστεί ο έλεγχος και μόνο σε μία περίπτωση η καταγγελία κρίθηκε βάσιμη και θα δρομολογηθούν οι διαδικασίες επιβολής προστίμου. 

Η «ΜτΚ» ζήτησε να πληροφορηθεί λεπτομέρειες για αυτή τη μία και μοναδική περίπτωση καταγγελίας που εγκρίθηκε, αλλά μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές δεν είχε λάβει απάντηση από τις αρμόδιες αρχές.

Αρχίζει εκστρατεία ελέγχων

Πηγές από το υπουργείο Οικονομικών εξηγούν στη «ΜτΚ» ότι το προηγούμενο διάστημα έγινε ιεράρχηση και ομαδοποίηση των καταγγελιών -για παράδειγμα μπορεί να έχει υποβληθεί τριψήφιος αριθμός για μία και μόνο επιχείρηση- και εκτιμούν ότι πλέον το σύστημα θα αρχίσει να «ξεμπουκώνει». Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τις επόμενες ημέρες αρχίζει μια εκστρατεία ελέγχων στις δέκα περιοχές όπου καταγράφεται μεγαλύτερος αριθμός καταγγελιών στο My Coast. Μεταξύ αυτών, στην πρώτη θέση φιγουράρει η Χαλκιδική με 1.404 καταγγελίες, ακολουθεί η Πρέβεζα (967), η Ανατολική Αττική (900), τα Δωδεκάνησα (766) και οι Κυκλάδες (680). 

Στα ελεγκτικά κλιμάκια θα συμμετάσχουν υποχρεωτικά υπάλληλοι της Κτηματικής Υπηρεσίας, συνοδευόμενοι όπου χρειάζεται από αστυνομικούς ή και εισαγγελέα. Προτεραιότητα θα δοθεί στον έλεγχο των επιχειρήσεων για τις οποίες υπάρχει μεγάλος αριθμός καταγγελιών, αλλά και αυτές για τις οποίες έχουν γίνει επώνυμες καταγγελίες, που αφορούν μόλις το 10% του συνόλου των καταγγελιών. «Οι επώνυμες καταγγελίες αξιολογούνται ως πολύ πιο σοβαρές. 

Η ανώνυμη καταγγελία μπορεί να γίνεται πιο εύκολα, είναι κατά κάποιο τρόπο ανέξοδη» σημειώνουν οι ίδιες πηγές από το υπουργείο, αναφέροντας μάλιστα ότι σε κάποιες περιπτώσεις, όπως π.χ. στην Πρέβεζα, ο ένας επιχειρηματίας «κάρφωνε» τον άλλον, χωρίς εν τέλει να αποδειχθεί βάσιμη καμία από τις καταγγελίες.

Είναι αξιοσημείωτο ότι το 90% των καταγγελιών είναι ανώνυμες, παρά το γεγονός ότι στις επώνυμες καταγγελίες τα στοιχεία του καταγγέλλοντα δεν γνωστοποιούνται, παρά μόνο στις υπηρεσίες. «Αν ήξερα πιο πριν ότι τα στοιχεία μου είναι μόνο στη διάθεση των αρχών, θα τις έκανα επώνυμα χωρίς δεύτερη σκέψη» αναφέρει στη «ΜτΚ» πολίτης που δραστηριοποιείται ενεργά στο κίνημα για ελεύθερες παραλίες.

Σημειωτέον ότι, αν κάποιος προχωρήσει σε ανώνυμη καταγγελία, δεν μπορεί να παρακολουθεί την εξέλιξη της υπόθεσης. Όμως και πολίτες που υπέβαλαν επωνύμως την καταγγελία τους ήδη από τις αρχές Ιουνίου, λένε στη «ΜτΚ» ότι ακόμα δεν έχουν καμία ενημέρωση.

Π. Κουκουλόπουλος: «Επικοινωνιακή φούσκα»

«Επικοινωνιακή φούσκα» χαρακτηρίζει την όλη υπόθεση ο Πάρις Κουκουλόπουλος, βουλευτής Κοζάνης και υπεύθυνος κοινοβουλευτικού τομέα ελέγχου Οικονομικών του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, που έκανε τη σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση ζητώντας τα δεδομένα για τον αριθμό των καταγγελιών που τελικά ελέγχθηκαν. 

«Το ‘επιτελικό’ κράτος κατάφερε να επεξεργαστεί μόνο 141 από τις 6.622 καταγγελίες, ενώ οι 6.481 ξέμειναν στην ουρά. Μία κυβέρνηση που προτρέπει τους πολίτες να υποβάλλουν σωρηδόν καταγγελίες, τις οποίες αδυνατεί να επεξεργαστεί στοιχειωδώς, δεν προστατεύει ούτε τα παραθαλάσσια οικοσυστήματα ούτε την υγιή, τοπική, μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Απλώς αποδεικνύει την κενότητα μιας ακόμα ‘επιτελικής μεταρρύθμισής’ της» σχολιάζει.

O βουλευτής Κοζάνης του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής επισημαίνει ότι «καμία εφαρμογή στο κινητό δεν μπορεί να αποτελέσει από μόνη της ‘μαγικό ραβδί’ και να εξαφανίσει την ακραία υποστελέχωση όσων υπηρεσιών είναι αρμόδιες για την επιτόπια διαχείριση των χιλιάδων καταγγελιών, αλλά αντιθέτως, προϋποτίθεται πολύπλευρη στήριξή τους».

Στο μεταξύ, κάθε μέρα που περνά, ο αριθμός των καταγγελιών αυξάνεται. Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Οικονομικών, σήμερα ο αριθμός των καταγγελιών προσεγγίζει τις 9.000. Οι υπηρεσίες έχουν στη διάθεσή τους ελάχιστο προσωπικό και οκτώ εβδομάδες για να ελέγξουν εκατοντάδες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα και να κινήσουν τις προβλεπόμενες διαδικασίες επιβολής προστίμων.

Με νέα ερώτησή του, στην οποία μάλιστα αναφέρεται στο δημοσίευμα της «Μακεδονίας της Κυριακής» της 23ης Ιουνίου 2024, ο κ. Κουκουλόπουλος ζητά αναλυτικά στοιχεία σχετικά με το πόσοι υπάλληλοι ανά Κτηματική Υπηρεσία έχουν επιφορτιστεί με τη διενέργεια των δημοπρασιών και των παραχωρήσεων σε όμορα, καθώς και με τις ελεγκτικές αρμοδιότητες για την τήρηση των όρων όλων των συμβάσεων που έχουν συναφθεί. Επίσης ζητά στοιχεία για τις δημοπρασίες που πραγματοποιήθηκαν, για όσες εκκρεμούν, για αυτές στις οποίες συμμετείχε μόνον ένας υποψήφιος παραχωρησιούχος και για αυτές στις οποίες η προσφορά κατακύρωσης δεν υπερέβη την τιμή πρώτης προσφοράς.

Κάποια beach bar «συμμαζεύτηκαν», αλλά δεν αρκεί

Η χρήση της εφαρμογής My Coast και η δυνατότητα άμεσης υποβολής καταγγελίας λειτούργησε ως φόβητρο για τους ιδιοκτήτες beach bar, ωστόσο πολίτες που συμμετέχουν σε διάφορα Κινήματα για Ελεύθερες Παραλίες διαπιστώνουν ότι υπάρχουν επιχειρηματίες δύο ταχυτήτων.

Ο Γιώργος Θεοδωρίδης συμμετέχει ενεργά από πέρσι στο Κίνημα για Ελεύθερες Παραλίες στη Χαλκιδική. Μόνον ο ίδιος έχει υποβάλει σχεδόν 300 αναφορές στη συγκεκριμένη εφαρμογή και περιμένει αν και πότε θα υπάρξει έλεγχος. Σχετικά με τον μέχρι στιγμής πενιχρό απολογισμό των ελέγχων, με τη μόλις μία και μοναδική καταγγελία που εγκρίθηκε, ο κ. Θεοδωρίδης σχολιάζει ότι «αυτό σημαίνει ότι δεν πήγαν να δουν από κοντά την κατάσταση». 

Διαπιστώνει πάντως ότι φέτος κάποια beach bar δεν επεκτείνονται πέρα από τα όρια, από «φόβο των Ιουδαίων», ή ακριβέστερα του My Coast. Ωστόσο δεν φαίνεται να μοιράζονται όλοι τον ίδιο φόβο. «Υπάρχουν επιχειρήσεις δύο ταχυτήτων. Κάποιες τηρούν λίγο ως πολύ τα μέτρα, άλλες τα αγνοούν και συνεχίζουν να επεκτείνονται, προφανώς γιατί έχουν ισχυρές πλάτες» λέει. 

Ο ίδιος διέτρεξε με μεγάλους διασκελισμούς ένα μεγάλο beach bar στην Τρανή Αμμούδα και εκτίμησε ότι κάλυπτε έκταση 70 επί 30 μέτρα, δηλαδή 2.100 τ.μ. Υπενθυμίζεται ότι το μέγεθος της παραχωρούμενης έκτασης δεν πρέπει να ξεπερνά τα 500 τ.μ. και από αυτά να καλύπτεται το 60% και το 25% αν πρόκειται για προστατευόμενη περιοχή, όπως είναι η περιοχή μεταξύ Βουρβουρούς και Τρανής Αμμούδας.

«Το Μy Coast χρησιμοποιήθηκε για λόγους επικοινωνίας, ήταν στάχτη στα μάτια. Δεν υπάρχει ούτε η θέληση ούτε η δυνατότητα να ελεγχθούν όλες αυτές οι παραλίες» λέει ο Πάνος Λεονταράκης, μέλος της Κίνησης για Ελεύθερες Παραλίες στη Θάσο. Ο ίδιος διαπιστώνει ότι τα beach bar «είναι πιο συμμαζεμένα φέτος» αλλά ταυτόχρονα έχει ξεφύγει η κατάσταση με τα ξενοδοχεία, που πλέον έχουν δημιουργήσει «ιδιωτικές παραλίες» με μέτωπο 1.000 μέτρων στη θάλασσα και χωρίς ελεύθερη πρόσβαση στους πολίτες. 

«Οι παραλίες αντιμετωπίζονται ως πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας και ο τελευταίος νόμος ενίσχυσε αυτή την αντίληψη του κράτους για τον αιγιαλό. Το θέλουν σαν μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης». Αναφορικά με τον πολύ φτωχό απολογισμό των ελέγχων διερωτάται: «Ποιος ακριβώς θα κάνει τους απαιτούμενους ελέγχους; Οι απαξιωμένες, υποχρηματοδοτούμενες και με τεράστια έλλειψη προσωπικού αρμόδιες υπηρεσίες; Εκτός αν έγιναν μαζικές προσλήψεις από πέρσι και δεν το γνωρίζουμε!».

Πέρσι ο καθηγητής του ΔΠΘ Βασίλης Τσαουσίδης βίωσε ένα περιστατικό που τον οδήγησε να απευθυνθεί στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας. Υπάλληλοι ενός beach bar στους Αμμολόφους Καβάλας του ζήτησαν να φύγει από την παραλία αν δεν χρησιμοποιήσει τις ξαπλώστρες του μαγαζιού. 

Ο καθηγητής απευθύνθηκε στον δήμο Παγγαίου και στη συνέχεια στην Κτηματική Υπηρεσία Καβάλας για να πληροφορηθεί αν η επιχείρηση διέθετε άδεια ή όχι, ώστε να προβεί στη συνέχεια σε καταγγελία. Η Κτηματική Υπηρεσία αρνήθηκε να του παράσχει οποιαδήποτε πληροφορία, αν δεν έκανε εκ των προτέρων καταγγελία και τότε ο ίδιος στράφηκε στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας ζητώντας το αυτονόητο, να υπάρχει δηλαδή διαφάνεια ως προς τις μισθώσεις παραλιών. 

Επομένως θεωρεί ότι η εφαρμογή My Coast ήταν ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να βλέπουν στο κινητό τους, σε πραγματικό χρόνο, ποια έκταση της παραλίας παραχωρήθηκε και αν ο επιχειρηματίας είναι εντός των συμφωνηθέντων ορίων. 

Επιπλέον, ο ίδιος τονίζει ότι η ευθύνη μετακυλίεται από τον επιχειρηματία που παρανομεί στην ίδια την πολιτεία, που πλέον γνωρίζει. «Πρέπει, μετά την υποβολή της καταγγελίας, να υπάρχει μια προθεσμία εντός της οποίας θα πρέπει να προχωρήσει ο έλεγχος και ο πολίτης να μπορεί να αξιολογεί το έργο των υπηρεσιών».

Σήκωσαν ξαπλώστρες στην Κέρκυρα

Η πρώτη συντονισμένη επιχείρηση της Κτηματικής Υπηρεσίας για τον έλεγχο της νομιμότητας σε παραλίες πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο κέντρο της πόλης της Κέρκυρας. Ο ελεγκτικός μηχανισμός κινητοποιήθηκε άμεσα έπειτα από δεκάδες καταγγελίες πολιτών (τηλεφωνικές καθώς και μέσω της εφαρμογής MyCoast). Διαπιστώθηκε αυθαίρετη κατάληψη τμήματος της παραλίας από επιχείρηση που δεν διέθετε άδεια και είχε τοποθετήσει 13 ομπρέλες, 46 ξαπλώστρες, 13 τραπέζια και 20 καθίσματα. Άμεσα συντάχθηκαν το Τοπογραφικό Διάγραμμα και η Έκθεση Αυτοψίας και εκδόθηκε η Πράξη Απομάκρυνσης και η Διαταγή Σφράγισης. 

Ο χώρος σφραγίστηκε με ταινία, διατάχθηκε η διακοπή κάθε οικονομικής δραστηριότητας εντός του χώρου και απαγορεύτηκε η είσοδος. Στη συνέχεια, τα κινητά αντικείμενα απομακρύνθηκαν με ευθύνη της επιχείρησης. Επιπλέον, αναμένεται η έκδοση του προστίμου στην επιχείρηση, σύμφωνα με όσα προβλέπει ο νόμος, το οποίο πρόκειται να ξεπεράσει τις 35.000 ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι στις περιπτώσεις εντοπισμού παραβάσεων στις παραχωρήσεις απλής χρήσης αιγιαλών και παραλιών κατά τους ελέγχους, η διαδικασία προβλέπει:

– την έκδοση του σχετικού προστίμου το οποίο, με βάση τον νόμο που θεσπίστηκε πριν από λίγους μήνες, ανέρχεται στο τετραπλάσιο του ανταλλάγματος που θα κατέβαλε ο επιχειρηματίας για ένα έτος αν είχε συνάψει σύμβαση.

– την άμεση απομάκρυνση - εντός 48 ωρών- όλων των παράνομων ομπρελοκαθισμάτων καθώς και κατασκευών με ευθύνη του επιχειρηματία. Αν αυτό δεν γίνει, τότε την ευθύνη απομάκρυνσης την αναλαμβάνει ο δήμος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 07.07.2024

Σχεδόν 9.000 καταγγελίες έχουν υποβάλει οι πολίτες, μέσω της πλατφόρμας My Coast για τις παράνομες επεκτάσεις των beach bar στις παραλίες. Ενώ όμως η ηλεκτρονική εφαρμογή My Coast αποδείχθηκε απλή και εύχρηστη, η διαδικασία ελέγχου των επιχειρήσεων, πολύ δε περισσότερο η επιβολή προστίμων, παραμένει μία εξαιρετικά αργόσυρτη διαδικασία.

Τα επίσημα αριθμητικά δεδομένα που έδωσε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, είναι αποκαλυπτικά. 

O αριθμός καταγγελιών που υποβλήθηκαν από πολίτες στην εφαρμογή My Coast μέχρι και τις 19 Ιουνίου 2024 ήταν 6.622, εκ των οποίων οι 57 απορρίφθηκαν, οι 41 δρομολογήθηκαν, μία εγκρίθηκε, 42 είναι υπό έλεγχο και 6.481 βρίσκονται στο στάδιο της υποβολής. Αυτό σημαίνει ότι εξετάστηκαν μόνο 140 υποθέσεις και από αυτές σχεδόν μία στις τρεις απορρίφθηκε ως αβάσιμη, για τις 41 κρίθηκε ότι πρέπει να συνεχιστεί ο έλεγχος και μόνο σε μία περίπτωση η καταγγελία κρίθηκε βάσιμη και θα δρομολογηθούν οι διαδικασίες επιβολής προστίμου. 

Η «ΜτΚ» ζήτησε να πληροφορηθεί λεπτομέρειες για αυτή τη μία και μοναδική περίπτωση καταγγελίας που εγκρίθηκε, αλλά μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές δεν είχε λάβει απάντηση από τις αρμόδιες αρχές.

Αρχίζει εκστρατεία ελέγχων

Πηγές από το υπουργείο Οικονομικών εξηγούν στη «ΜτΚ» ότι το προηγούμενο διάστημα έγινε ιεράρχηση και ομαδοποίηση των καταγγελιών -για παράδειγμα μπορεί να έχει υποβληθεί τριψήφιος αριθμός για μία και μόνο επιχείρηση- και εκτιμούν ότι πλέον το σύστημα θα αρχίσει να «ξεμπουκώνει». Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τις επόμενες ημέρες αρχίζει μια εκστρατεία ελέγχων στις δέκα περιοχές όπου καταγράφεται μεγαλύτερος αριθμός καταγγελιών στο My Coast. Μεταξύ αυτών, στην πρώτη θέση φιγουράρει η Χαλκιδική με 1.404 καταγγελίες, ακολουθεί η Πρέβεζα (967), η Ανατολική Αττική (900), τα Δωδεκάνησα (766) και οι Κυκλάδες (680). 

Στα ελεγκτικά κλιμάκια θα συμμετάσχουν υποχρεωτικά υπάλληλοι της Κτηματικής Υπηρεσίας, συνοδευόμενοι όπου χρειάζεται από αστυνομικούς ή και εισαγγελέα. Προτεραιότητα θα δοθεί στον έλεγχο των επιχειρήσεων για τις οποίες υπάρχει μεγάλος αριθμός καταγγελιών, αλλά και αυτές για τις οποίες έχουν γίνει επώνυμες καταγγελίες, που αφορούν μόλις το 10% του συνόλου των καταγγελιών. «Οι επώνυμες καταγγελίες αξιολογούνται ως πολύ πιο σοβαρές. 

Η ανώνυμη καταγγελία μπορεί να γίνεται πιο εύκολα, είναι κατά κάποιο τρόπο ανέξοδη» σημειώνουν οι ίδιες πηγές από το υπουργείο, αναφέροντας μάλιστα ότι σε κάποιες περιπτώσεις, όπως π.χ. στην Πρέβεζα, ο ένας επιχειρηματίας «κάρφωνε» τον άλλον, χωρίς εν τέλει να αποδειχθεί βάσιμη καμία από τις καταγγελίες.

Είναι αξιοσημείωτο ότι το 90% των καταγγελιών είναι ανώνυμες, παρά το γεγονός ότι στις επώνυμες καταγγελίες τα στοιχεία του καταγγέλλοντα δεν γνωστοποιούνται, παρά μόνο στις υπηρεσίες. «Αν ήξερα πιο πριν ότι τα στοιχεία μου είναι μόνο στη διάθεση των αρχών, θα τις έκανα επώνυμα χωρίς δεύτερη σκέψη» αναφέρει στη «ΜτΚ» πολίτης που δραστηριοποιείται ενεργά στο κίνημα για ελεύθερες παραλίες.

Σημειωτέον ότι, αν κάποιος προχωρήσει σε ανώνυμη καταγγελία, δεν μπορεί να παρακολουθεί την εξέλιξη της υπόθεσης. Όμως και πολίτες που υπέβαλαν επωνύμως την καταγγελία τους ήδη από τις αρχές Ιουνίου, λένε στη «ΜτΚ» ότι ακόμα δεν έχουν καμία ενημέρωση.

Π. Κουκουλόπουλος: «Επικοινωνιακή φούσκα»

«Επικοινωνιακή φούσκα» χαρακτηρίζει την όλη υπόθεση ο Πάρις Κουκουλόπουλος, βουλευτής Κοζάνης και υπεύθυνος κοινοβουλευτικού τομέα ελέγχου Οικονομικών του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, που έκανε τη σχετική κοινοβουλευτική ερώτηση ζητώντας τα δεδομένα για τον αριθμό των καταγγελιών που τελικά ελέγχθηκαν. 

«Το ‘επιτελικό’ κράτος κατάφερε να επεξεργαστεί μόνο 141 από τις 6.622 καταγγελίες, ενώ οι 6.481 ξέμειναν στην ουρά. Μία κυβέρνηση που προτρέπει τους πολίτες να υποβάλλουν σωρηδόν καταγγελίες, τις οποίες αδυνατεί να επεξεργαστεί στοιχειωδώς, δεν προστατεύει ούτε τα παραθαλάσσια οικοσυστήματα ούτε την υγιή, τοπική, μικρομεσαία επιχειρηματικότητα. Απλώς αποδεικνύει την κενότητα μιας ακόμα ‘επιτελικής μεταρρύθμισής’ της» σχολιάζει.

O βουλευτής Κοζάνης του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής επισημαίνει ότι «καμία εφαρμογή στο κινητό δεν μπορεί να αποτελέσει από μόνη της ‘μαγικό ραβδί’ και να εξαφανίσει την ακραία υποστελέχωση όσων υπηρεσιών είναι αρμόδιες για την επιτόπια διαχείριση των χιλιάδων καταγγελιών, αλλά αντιθέτως, προϋποτίθεται πολύπλευρη στήριξή τους».

Στο μεταξύ, κάθε μέρα που περνά, ο αριθμός των καταγγελιών αυξάνεται. Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Οικονομικών, σήμερα ο αριθμός των καταγγελιών προσεγγίζει τις 9.000. Οι υπηρεσίες έχουν στη διάθεσή τους ελάχιστο προσωπικό και οκτώ εβδομάδες για να ελέγξουν εκατοντάδες επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα και να κινήσουν τις προβλεπόμενες διαδικασίες επιβολής προστίμων.

Με νέα ερώτησή του, στην οποία μάλιστα αναφέρεται στο δημοσίευμα της «Μακεδονίας της Κυριακής» της 23ης Ιουνίου 2024, ο κ. Κουκουλόπουλος ζητά αναλυτικά στοιχεία σχετικά με το πόσοι υπάλληλοι ανά Κτηματική Υπηρεσία έχουν επιφορτιστεί με τη διενέργεια των δημοπρασιών και των παραχωρήσεων σε όμορα, καθώς και με τις ελεγκτικές αρμοδιότητες για την τήρηση των όρων όλων των συμβάσεων που έχουν συναφθεί. Επίσης ζητά στοιχεία για τις δημοπρασίες που πραγματοποιήθηκαν, για όσες εκκρεμούν, για αυτές στις οποίες συμμετείχε μόνον ένας υποψήφιος παραχωρησιούχος και για αυτές στις οποίες η προσφορά κατακύρωσης δεν υπερέβη την τιμή πρώτης προσφοράς.

Κάποια beach bar «συμμαζεύτηκαν», αλλά δεν αρκεί

Η χρήση της εφαρμογής My Coast και η δυνατότητα άμεσης υποβολής καταγγελίας λειτούργησε ως φόβητρο για τους ιδιοκτήτες beach bar, ωστόσο πολίτες που συμμετέχουν σε διάφορα Κινήματα για Ελεύθερες Παραλίες διαπιστώνουν ότι υπάρχουν επιχειρηματίες δύο ταχυτήτων.

Ο Γιώργος Θεοδωρίδης συμμετέχει ενεργά από πέρσι στο Κίνημα για Ελεύθερες Παραλίες στη Χαλκιδική. Μόνον ο ίδιος έχει υποβάλει σχεδόν 300 αναφορές στη συγκεκριμένη εφαρμογή και περιμένει αν και πότε θα υπάρξει έλεγχος. Σχετικά με τον μέχρι στιγμής πενιχρό απολογισμό των ελέγχων, με τη μόλις μία και μοναδική καταγγελία που εγκρίθηκε, ο κ. Θεοδωρίδης σχολιάζει ότι «αυτό σημαίνει ότι δεν πήγαν να δουν από κοντά την κατάσταση». 

Διαπιστώνει πάντως ότι φέτος κάποια beach bar δεν επεκτείνονται πέρα από τα όρια, από «φόβο των Ιουδαίων», ή ακριβέστερα του My Coast. Ωστόσο δεν φαίνεται να μοιράζονται όλοι τον ίδιο φόβο. «Υπάρχουν επιχειρήσεις δύο ταχυτήτων. Κάποιες τηρούν λίγο ως πολύ τα μέτρα, άλλες τα αγνοούν και συνεχίζουν να επεκτείνονται, προφανώς γιατί έχουν ισχυρές πλάτες» λέει. 

Ο ίδιος διέτρεξε με μεγάλους διασκελισμούς ένα μεγάλο beach bar στην Τρανή Αμμούδα και εκτίμησε ότι κάλυπτε έκταση 70 επί 30 μέτρα, δηλαδή 2.100 τ.μ. Υπενθυμίζεται ότι το μέγεθος της παραχωρούμενης έκτασης δεν πρέπει να ξεπερνά τα 500 τ.μ. και από αυτά να καλύπτεται το 60% και το 25% αν πρόκειται για προστατευόμενη περιοχή, όπως είναι η περιοχή μεταξύ Βουρβουρούς και Τρανής Αμμούδας.

«Το Μy Coast χρησιμοποιήθηκε για λόγους επικοινωνίας, ήταν στάχτη στα μάτια. Δεν υπάρχει ούτε η θέληση ούτε η δυνατότητα να ελεγχθούν όλες αυτές οι παραλίες» λέει ο Πάνος Λεονταράκης, μέλος της Κίνησης για Ελεύθερες Παραλίες στη Θάσο. Ο ίδιος διαπιστώνει ότι τα beach bar «είναι πιο συμμαζεμένα φέτος» αλλά ταυτόχρονα έχει ξεφύγει η κατάσταση με τα ξενοδοχεία, που πλέον έχουν δημιουργήσει «ιδιωτικές παραλίες» με μέτωπο 1.000 μέτρων στη θάλασσα και χωρίς ελεύθερη πρόσβαση στους πολίτες. 

«Οι παραλίες αντιμετωπίζονται ως πεδίο επιχειρηματικής δραστηριότητας και ο τελευταίος νόμος ενίσχυσε αυτή την αντίληψη του κράτους για τον αιγιαλό. Το θέλουν σαν μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης». Αναφορικά με τον πολύ φτωχό απολογισμό των ελέγχων διερωτάται: «Ποιος ακριβώς θα κάνει τους απαιτούμενους ελέγχους; Οι απαξιωμένες, υποχρηματοδοτούμενες και με τεράστια έλλειψη προσωπικού αρμόδιες υπηρεσίες; Εκτός αν έγιναν μαζικές προσλήψεις από πέρσι και δεν το γνωρίζουμε!».

Πέρσι ο καθηγητής του ΔΠΘ Βασίλης Τσαουσίδης βίωσε ένα περιστατικό που τον οδήγησε να απευθυνθεί στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας. Υπάλληλοι ενός beach bar στους Αμμολόφους Καβάλας του ζήτησαν να φύγει από την παραλία αν δεν χρησιμοποιήσει τις ξαπλώστρες του μαγαζιού. 

Ο καθηγητής απευθύνθηκε στον δήμο Παγγαίου και στη συνέχεια στην Κτηματική Υπηρεσία Καβάλας για να πληροφορηθεί αν η επιχείρηση διέθετε άδεια ή όχι, ώστε να προβεί στη συνέχεια σε καταγγελία. Η Κτηματική Υπηρεσία αρνήθηκε να του παράσχει οποιαδήποτε πληροφορία, αν δεν έκανε εκ των προτέρων καταγγελία και τότε ο ίδιος στράφηκε στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας ζητώντας το αυτονόητο, να υπάρχει δηλαδή διαφάνεια ως προς τις μισθώσεις παραλιών. 

Επομένως θεωρεί ότι η εφαρμογή My Coast ήταν ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς δίνει τη δυνατότητα στους πολίτες να βλέπουν στο κινητό τους, σε πραγματικό χρόνο, ποια έκταση της παραλίας παραχωρήθηκε και αν ο επιχειρηματίας είναι εντός των συμφωνηθέντων ορίων. 

Επιπλέον, ο ίδιος τονίζει ότι η ευθύνη μετακυλίεται από τον επιχειρηματία που παρανομεί στην ίδια την πολιτεία, που πλέον γνωρίζει. «Πρέπει, μετά την υποβολή της καταγγελίας, να υπάρχει μια προθεσμία εντός της οποίας θα πρέπει να προχωρήσει ο έλεγχος και ο πολίτης να μπορεί να αξιολογεί το έργο των υπηρεσιών».

Σήκωσαν ξαπλώστρες στην Κέρκυρα

Η πρώτη συντονισμένη επιχείρηση της Κτηματικής Υπηρεσίας για τον έλεγχο της νομιμότητας σε παραλίες πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο κέντρο της πόλης της Κέρκυρας. Ο ελεγκτικός μηχανισμός κινητοποιήθηκε άμεσα έπειτα από δεκάδες καταγγελίες πολιτών (τηλεφωνικές καθώς και μέσω της εφαρμογής MyCoast). Διαπιστώθηκε αυθαίρετη κατάληψη τμήματος της παραλίας από επιχείρηση που δεν διέθετε άδεια και είχε τοποθετήσει 13 ομπρέλες, 46 ξαπλώστρες, 13 τραπέζια και 20 καθίσματα. Άμεσα συντάχθηκαν το Τοπογραφικό Διάγραμμα και η Έκθεση Αυτοψίας και εκδόθηκε η Πράξη Απομάκρυνσης και η Διαταγή Σφράγισης. 

Ο χώρος σφραγίστηκε με ταινία, διατάχθηκε η διακοπή κάθε οικονομικής δραστηριότητας εντός του χώρου και απαγορεύτηκε η είσοδος. Στη συνέχεια, τα κινητά αντικείμενα απομακρύνθηκαν με ευθύνη της επιχείρησης. Επιπλέον, αναμένεται η έκδοση του προστίμου στην επιχείρηση, σύμφωνα με όσα προβλέπει ο νόμος, το οποίο πρόκειται να ξεπεράσει τις 35.000 ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι στις περιπτώσεις εντοπισμού παραβάσεων στις παραχωρήσεις απλής χρήσης αιγιαλών και παραλιών κατά τους ελέγχους, η διαδικασία προβλέπει:

– την έκδοση του σχετικού προστίμου το οποίο, με βάση τον νόμο που θεσπίστηκε πριν από λίγους μήνες, ανέρχεται στο τετραπλάσιο του ανταλλάγματος που θα κατέβαλε ο επιχειρηματίας για ένα έτος αν είχε συνάψει σύμβαση.

– την άμεση απομάκρυνση - εντός 48 ωρών- όλων των παράνομων ομπρελοκαθισμάτων καθώς και κατασκευών με ευθύνη του επιχειρηματία. Αν αυτό δεν γίνει, τότε την ευθύνη απομάκρυνσης την αναλαμβάνει ο δήμος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 07.07.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία