ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Πασκάλ Μπρυκνέρ «Με φτύνουν στον δρόμο για τις απόψεις μου»

Ο Γάλλος συγγραφέας και διανοούμενος, βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη για μια πυκνή και κυρίως πολιτική συζήτηση στο πλαίσιο των 59ων Δημητρίων

 06/10/2024 13:30

Πασκάλ Μπρυκνέρ «Με φτύνουν στον δρόμο για τις απόψεις μου»

Ελένη Θεοδωρίδου

Στην κατάμεστη αίθουσα του Παύλου Ζάννα στο Ολύμπιον μίλησε ο Γάλλος συγγραφέας και διανοούμενος, Πασκάλ Μπρυκνέρ ο οποίος βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη για μια πυκνή και κυρίως πολιτική συζήτηση με κοινό και δημοσιογράφους.

Σε μια συζήτηση που διήρκησε σχεδόν 2μιση ώρες, ο συγγραφέας εξέφρασε μεταξύ άλλων τις απόψεις του για το «θαύμα της Ευρώπης» όπως το αποκάλεσε και τον δυτικό πολιτισμό γενικότερα, το μεταναστευτικό αλλά και την πιθανότητα η ακροδεξιά να κυβερνήσει τη Γαλλία. Είπε ότι πιστεύει ότι στο Μεσανατολικό η λύση θα έρθει από την Τεχεράνη και αποκαλύπτει ποιον υποστηρίζει στις εκλογές των ΗΠΑ. Είπε επίσης ότι η κρίση των ταυτοτήτων πάει κόντρα σε πολλές κατακτήσεις και εξήγησε γιατί υπάρχει λογοκρισία στα βιβλία. Εξέφρασε την άποψη ότι ο ο νέος αντισημιτισμός προέρχεται από την Αριστερά και ότι το metoo βοήθησε αλλά γέννησε και κινδύνους. Εκτιμά ότι οι Ευρωπαίοι θέλουμε να θυματοποιούμαστε και περιγράφει τον Χριστό σαν το «κατεξοχήν θύμα στην ιστορία της ανθρωπότητας». Θεωρεί πως η πατριαρχία έχει «γονατήσει» στην Ευρώπη και τέλος, παραδέχεται ότι κάποιοι τον φτύνουν στον δρόμο για τις απόψεις του. Κάποιοι τον συγχαίρουν.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε το απόγευμα του Σαββάτου (5/10) στο πλαίσιο των 59ων ΔημητρίωνΜε τον Πασκάλ Μπρυκνέρ συζήτησαν οι Γιάννης Κοτσιφός, δημοσιογράφος, διευθυντής της Ένωσης Συντακτών Μακεδονίας-Θράκης, και η Βάσω Κουΐδου, δημοσιογράφος και υπεύθυνη του γραφείου τύπου του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης.

img-20241005-190740.jpg

Σημειώνεται ότι υπήρξε τεχνικό πρόβλημα με το σύστημα ταυτόχρονης διερμηνείας και έτσι η συζήτηση έγινε με τον διερμηνέα Βασίλη Τερζή στο πλευρό του συγγραφέα να μεταφέρει τις απαντήσεις του στο κοινό. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η διάρκεια της συζήτησης να αυξηθεί κατά πολύ, το οποίο όμως δεν πτόησε τον κόσμο που δεν εγκατέλειψε τη συζήτηση πάρα μόνο στο τελος της εκδήλωσης. Μάλιστα δεν ήταν λίγοι και οι... γαλλομαθείς της αίθουσας οι οποίοι γελούσαν με εκφράσεις του Μπρυκνέρ όταν μιλούσε στα γαλλικά, πριν τη μετάφραση.

Η συζήτηση ξεκίνησε με την ερώτηση του κ. Κοτσιφού ο οποίος με αφορμή το θέμα των 59ων Δημητρίων που είναι η «Μεταμόρφωση» ρώτησε αν η Ευρώπη αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μια μετάβαση ή αν η μεταμόρφωση της έχει ήδη συντελεστεί. «Μετά τη πτώση του τείχους του Βερολίνου υπήρχε μεγάλη περίοδος ευφορίας στην Ευρώπη γιατί ο πλούτος των αγορών συνάντησε τις κοινοβουλευτικές δημοκρατίες. Μετά την 11η Σεπτεμβρίου γεννήθηκαν νέοι εχθροί για την Ευρώπη και σήμερα βρισκόμαστε απέναντι σε νέους πολέμους οπότε μιλάμε για ένα πλούσιο πλαίσιο που σε κάνει να σκεφτείς διάφορα» είπε μεταξύ άλλων ο Πασκάλ Μπυρκνέρ χωρίς να είναι σίγουρος αν απάντησε στην ερώτηση.

«Η Ευρώπη παραμένει ένας πολιτισμός που μαγνητίζει όλο τον κόσμο»

Στο αν η Δύση δυσκολεύεται να διαχειριστει την αποτυχία της ο κ. Μπρυκνέρ τόνισε πως δε νομίζει ότι η Δύση έχει υποστεί οποιαδήποτε ήττα. «Η Ευρώπη παραμένει ένας πολιτισμός που μαγνητίζει όλο τον υπόλοιπο κόσμο παρόλο που υπάρχουν αδιαμφισβήτητες κρίσεις. Υπάρχει ένα παράδοξο που που χαρακτηρίζει την κουλτούρα της δυτικής Ευρώπης. Αντί να στραφούμε ενάντια στον εχθρό έχουμε την τάση να στρεφόμαστε απέναντι στον ίδιο μας τον εαυτό. 

Η Ελλάδα μετά από αιώνες οθωμανικής κατάκτησης κατάφερε να παραμείνει όρθια, σε αυτό σαφώς βοήθησε και η πίστη, και εντέλει κατάφερε να αναστηθεί. Πριν μια δεκαετία η Ελλάδα έμεινε στην Ευρώπη λόγω του Φρανσουά Ολάντ παρά τα όσα ήθελε η Μέρκελ. Δεν χρειάζεται να ακούμε πάντα τους Γερμανούς. Η Ελλάδα μπορεί να γίνει σαν την Πολωνία η οποία κάποτε σχεδόν είχε σβηστεί από τον χάρτη και σήμερα είναι ένα από τα πιο ισχυρά κράτη του ευρωπαϊκού μπλοκ. Πρέπει να συνεχίσουμε να μαχόμαστε. Όπως βλέπουμε από την ιστορία πάντα μπορούμε να ξαναγεννηθούμε μέσα από τις χειρότερες ήττες μας. Ο πεσιμισμός είναι ένα κακό που μπορεί να διαλύσει τα πάντα. Νομίζω υπάρχει μια λάθος αντίληψη των δυνατών και αδύναμων σημείων μας στην Ευρώπη. Υπάρχουν τόσοι άνθρωποι που φτάνουν στην Ευρώπη από διάφορες περιοχές του κόσμου με τόσες δυσκολίες και βλέπουν το θαύμα της» είπε.

«Στο μεταναστευτικό πρέπει να εφαρμόσουμε λύσεις που δε θα είναι συνδεδεμένες με συγκεκριμένες ιδεολογίες»

Στο ζήτημα του «διχασμού των Ευρωπαίων ανάμεσα στο ανθρώπινο καθήκον να σώσουν ανθρώπους και τον ωμό ρεαλισμό ότι δεν μπορούν να δεχτούν τόσα εκατομμύρια ανθρώπους», ο συγγραφέας είπε πως «όταν μιλάμε για μετανάστευση πρέπει να τονίσουμε ότι οι Ευρωπαίοι δεν είναι κόντρα στους μετανάστες γενικά αλλά στην παράνομη μετανάστευση συγκεκριμένα. Θέλουν να ελέγχουν τα σύνορα τους και αυτό δε μπορεί να ερμηνεύεται σαν ρατσισμός σε καμία περίπτωση. Είναι πολλές οι φορές που υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες αν κάποιος δικαιούται άσυλο και αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να τις εξετάζουμε με πολλή σύνεση. Όπως βλέπουμε τις εξελίξεις στην Ευρώπη, στη Δανία μια σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση έχει ψηφίσει νόμο για τον έλεγχο της παράνομης μετανάστευσης, στην Γερμανία ο Σολτς έχει κλείσει τα σύνορα, και στην Ιταλία, η μεταφασιστική κυβέρνηση της Μελόνι έχει μειώσει σε τεράστιο βαθμό τις ροές. Αν σκεφτούμε τα πράγματα με λογικό πρίσμα μπορούμε να βρούμε και να εφαρμόσουμε λύσεις που δε θα είναι συνδεδεμένες με συγκεκριμένες ιδεολογίες» εξήγησε.

«Αυτή τη στιγμή η ακροδεξιά στη Γαλλία είναι κόμμα διαμαρτυρίας»

Για το αν η Γαλλία κινδυνεύει από την ακροδεξιά, ο κ. Μπρυκνέρ σημείωσε πως θα ήταν απίθανο να γίνει κυβέρνηση η παράταξη της Λεπέν γιατί, όπως το είπε χαρακτηριστικά, της λείπει ο... εγκέφαλος ως παράταξη, το νιονιό. «Αυτή τη στιγμή το 1/3 ψήφισε αριστερά το άλλο τρίτο κεντροδεξιά και το τελευταίο ακροδεξιά. Είναι δηλαδή μοιρασμένη η ψήφος τους. Σε ό,τι αφορά τη Λεπέν συγκεκριμένα, φαίνεται ότι δεν είναι αρκετά ικανή για να κυβερνήσει τη χώρα αφού πολλές φορές έδειξε ότι έχει άγνοια σε πολλούς τομείς που αφορούν στην γαλλική διακυβέρνηση. Φαίνεται ότι η αυτή τη στιγμή η ακροδεξιά στη Γαλλία είναι ένα κόμμα διαμαρτυρίας και τίποτα περισσότερο. Σαφώς η χώρα κλυδωνίζεται αυτή τη περίοδο αλλά δεν απειλείται με κατάρρευση» σημείωσε και πρόσθεσε πως η επιτυχία των Ολυμπιακών Αγώνων φωτισε το τοπίο και άλλαξε τη διάθεση των πολιτών.

«Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ήταν συνολικά μια πολύ θετική εξέλιξη για τη Γαλλία»

Για την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων και το αν αυτή προέβαλε την αληθινή εικόνα της Γαλλίας, ο συγγραφέας απάντησε πως δεν υπάρχει καν αυτή η έννοια, δηλαδή της πραγματικής εικόνας ενός κράτους. «Πιστεύω ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες ήταν συνολικά μια πολύ θετική εξέλιξη για τη Γαλλία, συμπεριλαμβανομένης της τελετής έναρξης. Υπήρχαν βέβαια κάποιες ακραίες εικόνες αλλά συνολικά στους Γάλλους άρεσε η τελετή. Οι δημοσκοπήσεις λένε ότι το 85% των Γάλλων ήταν ικανοποιημένο και πως θεωρείται ότι με τους Ολυμπιακούς Αγώνες εκφράστηκε γενικά περισσότερο θαυμασμός για τη Γαλλία και το Παρίσι παρά απόρριψη» τόνισε.

«Η Αριστερά και η Δεξιά δεν είναι θρησκείες»

Ο συγγραφέας εξήγησε επίσης πως η διαφορετική θεώρηση Αριστεράς - Δεξιάς δεν πρέπει να θεοποιείται. «Δεν είναι θρησκείες, είναι διαφορετικά σημεία στην πολιτική γεωγραφία. Όπως είδαμε πολλές φορές οι καταστάσεις αλλάζουν άρδην. Π.χ ο Μακρόν ήταν πάρα πολύ δημοφιλής, τώρα τα ποσοστά δημοφιλίας του έχουν πέσει πολύ χαμηλά. Εδώ και δεκαετίες προσπαθούμε να μεταμορφώσουμε την Αριστερά αλλά τα πράγματα δεν πάνε πολύ καλά όπως ούτε και για τη Δεξιά. Πιστεύω πως η κυβέρνηση υπό τον Μπαρνιέ έχει τη δυνατότητα να δώσει κάποια διέξοδο σε αυτή τη δύσκολη φάση. Όπως είπα δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι καταστάσεις μπορούν να αλλάξουν πολύ γρήγορα. Η Ελλάδα πριν δέκα χρόνια ήταν στο χείλος του γκρεμού, καμιά σχέση με σήμερα. Αντιθέτως η Γαλλία απειλείται από διάφορα προβλήματα και ενδεχομένως θα μπορούσε να εμπνευστεί από το πώς η Ελλάδα διαχειρίστηκε τη δική της κρίση» είπε χαρακτηριστικά.

«Η μάχη των ταυτοτήτων πάει κόντρα σε πολλές κατακτήσεις»

Για την woke κουλτούρα ο κ. Μπρυκνέρ τόνισε ότι αυτή ήρθε από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη με δέκα χρόνια καθυστέρηση πάει κόντρα στην κουλτούρα της Ευρώπης που είναι της ισότητας των πάντων. «Αυτή η μάχη των ταυτοτήτων πάει ουσιαστικά κόντρα σε πολλές κατακτήσεις που έκαναν πολλές χώρες τα προηγούμενα χρόνια» εξήγησε μεταξύ άλλων.

«Το MeToo γέννησε νέους κινδύνους»

Για τον φεμινισμό και το κίνημα του MeToo σημείωσε πως παραμένει ένα πολύ λεπτό ζήτημα. Σημειώνει ότι το MeToo αν και συνέβαλε θετικά στις εξελίξεις, δημιούργησε και κάποια προβλήματα. «Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο φεμινισμός δεν ξεκίνησε το 2015 αλλά τον 19ο αιώνα με την έκφραση συγκεκριμένων συχνά αναρχικών ιδεών και με κυρίαρχες προσωπικότητα όπως η Σιμόν ντε Μποβουάρ. Στο MeToo σήμερα υπάρχουν δύο ρεύματα: από τη μία σαφώς βοήθησε ώστε να εκφραστούν κάποιες ιδέες αλλά από την άλλη δημιούργησε νέους κινδύνους. Ναι μεν έδωσε τη δυνατότητα σε γυναίκες να απευθυνθούν στη δικαιοσύνη και να διεκδικήσουν δικαίωση για πράγματα που τους έχουν συμβεί αλλά πρέπει να προσέξουμε και να αποφύγουμε τις υπερβολές. Δεν πρέπει να φτάσουμε στο άλλο άκρο οπου ο καθένας μπορεί να θεωρηθεί ένοχος μιας κακής σεξουαλικής πράξης μόνο και μόνο επειδή κάποιος θα τον κατηγόρησε» είπε χαρακτηριστικά.

«Η πατριαρχία έχει 'γονατίσει' στην Ευρώπη»

Για την πατριαρχία στην Ευρώπη ο συγγραφέας τόνισε ότι βρίσκεται σε πτωτική και θνήσκουσα κατάσταση. «Έχουν αλλάξει τα πράγματα για τις γυναίκες σε πολύ μεγάλο βαθμό, πλέον μπορούν να κάνουν ότι θέλουν. Σήμερα οι άνθρωποι παντρεύονται ανεξαρτήτως φύλου. Έχουν συντελεστεί μεγάλες αλλαγές στα ήθη τα τελευταία 40 χρόνια στην Ευρώπη. Βέβαια συμβαίνουν και φρικτά πράγματα, τα ακούμε συνέχεια στις ειδήσεις αλλά σε κάθε περίπτωση θα έλεγα ότι η πατριαρχία έχει 'γονατίσει' στην Ευρώπη συγκριτικά με άλλες περιοχές του κόσμου ή σε σχέση με άλλες εποχές".

«Θέλουμε να είμαστε θύματα και να έχουμε μόνο δικαιώματα»

Στη συνέχεια ο κ. Μπρυκνέρ τόνισε πως δεν υπάρχει κίνδυνος ο ίδιος να εργαλειοποιηθεί από κανέναν γιατί εκφράζει πολύ σαφείς απόψεις. «Ήδη από το 1993 ξεκίνησα να καταγγέλω την ιδέα που θέλει την Ευρώπη να αυτομαστιγώνεται και να παρουσιάζεται ως ο ένοχος πίσω από οτιδήποτε συμβαίνει. Δεν υπάρχουν αυταρχικά πολιτεύματα στην Ευρώπη, έχουμε όμως την Αριστερά και την άκρα Αριστερά που επικρίνουν τον εαυτό τους και την Ευρώπη για όλα τα δεινά του κόσμου. Πιστεύω ότι αυτό κρύβει μεγαλομανία δηλαδή ότι μέσα από την αυτοτιμωρία προσπαθούμε να 'σκεπάσουμε' το γεγονός ότι δεν είμαστε εμείς πια οι άρχοντες αυτού του κόσμου. Υπάρχουν άλλες μεγάλες δυνάμεις πια ανά την υφήλιο όπως η Κίνα, η Ινδία, η Βραζιλία και το να προσπαθούμε να κλείσουμε τα μάτια σε αυτό δε βοηθάει σε τίποτα».

«Ο Χριστός ήταν το κατεξοχήν θύμα»

Ο συγγραφέας συνέχισε λέγοντας πως «ο Νίτσε είχε πει ‘υποφέρω και κάποιος πρέπει να φταίει για αυτό’. Στην Ευρώπη όλοι θέλουμε να είμαστε θύματα αυτή τη στιγμή, της κοινωνίας, της οικογένειας, του/της συζύγου, των γονιών μας. Θέλουμε να νιώθουμε ότι ανήκουμε στην πλευρά των θυμάτων και αυτό μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες γιατί έτσι στο τέλος δε θα υπάρχουν θύματα. Όταν κανείς γίνεται θύμα είναι εύκολο να θεωρεί ότι έχει μόνο δικαιώματα και καμία υποχρέωση να ακολουθεί κανόνες και να συμμορφώνεται. Αυτό ξεκινάει ήδη από τον χριστιανισμό και τον Χριστό ο οποίος ήταν το κατεξοχήν θύμα που μέσω του θανάτου του προσπάθησε να αλλάξει τον κόσμο» όπως είπε χαρακτηριστικά.

img-20241005-192629.jpg

«Είμαστε τα κακομαθημένα παιδιά αυτού του κόσμου»

Στη συνέχεια πρόσθεσε ότι στην Ευρώπη αρέσει στον καθένα να διαμαρτύρεται. «Η γκρίνια έχει γίνει το νέο μας σπορ, κανείς δεν είναι πραγματικά ικανοποιημένος με την κατάσταση του γιατί κάποιος άλλος είναι καλύτερα. Αυτό μας κάνει να χάνουμε την αίσθηση της πραγματικότητας. Ξεχνάμε ότι θα έπρεπε να είμαστε πολύ ευτυχείς που ζούμε στην Ευρώπη γιατί μας εξασφαλίζει τουλάχιστον κράτη δικαίου και συνθήκες ευημερίας. Έχουμε πόλεμο δίπλα μας. Η Ευρώπη είναι η μόνη ευημερία αυτή τη στιγμή, και εμείς είμαστε τα καλομαθημενα παιδιά αυτού του κόσμου» σημείωσε.

«Ο μεγαλύτερος εχθρος του Τραμπ είναι ο ίδιος του ο εαυτός»

Για τις εκλογές των ΗΠΑ σχολίασε ότι ο Τραμπ κατάφερε να πάρει τους λευκούς Αμερικανούς αλλά και μια σημαντική μερίδα Αφροαμερικανών και ισπανόφωνων. «Πιστεύω προσωπικά ότι ο μεγαλύτερος εχθρός του Τραμπ είναι ο ίδιος του ο εαυτός. Αυτή η εκλογική αναμέτρηση θα είναι αρκετά σφιχτή για τους υποψηφίους. Προσωπικά νιώθω ευχαριστημένος που έφυγε ο Μπάιντεν, είδα το ντιμπέιτ με την Κάμαλα Χάρις και ελπίζω ότι εκείνη θα νικήσει. Αν κερδίσει ο Τραμπ δε πιστεύω ότι αυτό θα είναι μια θετική εξέλιξη για την Ευρώπη. Έχει εκφραστεί επανειλημμένα κατά του ΝΑΤΟ ενώ είπε ακόμα ότι η Ρωσία μπορεί να εισβάλει σε όσες χώρες δεν πληρώνουν την εισφορά τους σε αυτό. Μετέφερε ζωντανά fake news και όλα αυτά μας κάνουν να αισθανόμαστε άβολα και αμήχανα για το μέλλον. Οι ΗΠΑ εξακολουθούν να είναι διχασμένες και μάλιστα σε ακραίο βαθμό. Όταν ανακοινωθούν τα οριστικά αποτελέσματα υπάρχει η ανησυχία ότι μια πιθανή ήττα του Τραμπ θα μπορούσε να οδηγήσει σε κάτι που θα μοιάζει με εμφύλιο» είπε χαρακτηριστικά.

«Η λύση στο Μεσανατολικό μπορεί να έρθει μόνο από την Τεχεράνη»

Για το Μεσανατολικό τόνισε ότι φυσικά η κατάσταση είναι ακόμα τεταμένη, τάσσεται υπέρ της λύσης των δύο κρατών και εκτιμά ότι η λύση μπορεί να έρθει μέσω της Τεχεράνης. «Η Χαμάς δεν τήρησε ποτέ τις οποιεσδήποτε δεσμεύσεις της. Αυτή ξεκίνησε τον πόλεμο, αυτή έσπασε την εκεχειρία τον περασμένο Νοέμβριο και εκείνη ήταν που στις 7 Οκτωβρίου ξεκίνησε τον πόλεμο χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο Νετανιάχου δεν έχει ευθύνη. Φαίνεται ότι οι Ισραηλινοί έχουν αρχίσει πλέον να κουράζονται από τις ρουκέτες που δέχονται συνέχεια. Παρόλαυτα πιστεύω οι πρόσφατες κινήσεις του Ισραήλ στο Λίβανο είναι αξιοθαύμαστες, τους θαυμάζω για τον θάνατο του Νασράλα. Γεννάται όμως αναπόφευκτα ένα ερωτημα. Αν μπορούμε με τέτοιες αποτελεσματικές κινήσεις να εξουδετερώσουμε κάποιους ανθρώπους τότε γιατί να σκοτωθούν τόσοι αθώοι στη Γάζα;» αναρωτιέται και έκφράζει την άποψη ότι η λύση θα μπορούσε να έρθει μόνο από μια μεγάλη δύναμη στην περιοχή, δηλαδή την Τεχεράνη. 

Και εξηγεί: «Αυτή τη στιγμή πολλές αραβικές χώρες είναι έτοιμες να δεχτούν μια εξομάλυνση της κατάστασης για να επιστρέψει η ειρήνη στην περιοχή. Αν γίνει η δουλειά με την Τεχεράνη τότε θα δοθεί λύση και στο ευρύτερο προβλημα. Εμπλέκονται φυσικά και οι ΗΠΑ αλλά αν απομακρυνθούμε όμως από τις λύσεις που εμπεριέχουν την Τεχεράνη, βλέπω ο πόλεμος να συνεχίζεται». Για τους Παλαιστίνιους είπε είναι λαός μαχητών αφού δεν σταμάτησαν ποτέ να μάχονται. «Υποστηρίζω τη λύση των δύο κρατών αλλά να μη ξεχνάμε κιόλας ότι υπάρχει η Δυτική Όχθη και η Χαμάς στη Γάζα που έχει ακόμα πολύ σημαντικό ρόλο. Πάντως αν δεν υπάρξει αποφασιστική λύση βλέπω να απειλείται και το Ισραήλ με κατάρρευση. Ο κόσμος έχει κουραστεί, οι Ισραηλινοί φεύγουν από τη χώρα, θέλουν το ζήτημα να διευθετηθεί. Αν δε λυθεί, μπορεί να μας οδηγήσει σε έναν πόλεμο που δε θα τελειώσει ποτέ. Ο Νετανιάχου παίζει στα ζάρια την ίδια την επιβίωση του αυτή τη στιγμή. Θεωρείται οτι ακόμα και ένας να παραιτηθεί από την κυβέρνηση του υπάρχει πιθανότητα ο ίδιος να βρεθεί ενώπιον της δικαιοσύνης για πάρα πολλούς λόγους. Σε κάθε περίπτωση θεωρώ ότι η κατάσταση είναι τραγική και δεν πρέπει να εγκαταλείπουμε ποτέ τις προσπάθειες για ειρήνη, να ενθαρρύνουμε τον διάλογο και μια μέρα να καταφέρει να υπάρξει επιτέλους το περιβόητο παλαιστινιακό κράτος που ακούμε εδώ και δεκαετίες» σημείωσε.

«Ο νέος αντισημιτισμός προέρχεται από την Αριστερά»

Για τον σύγχρονο αντισημιτισμό με αφορμή τον πόλεμο ο κ. Μπρυκνέρ είπε αυτός δεν προέρχεται από την Δεξιά όπως ο παραδοσιακός αλλά από την Αριστερά και ισχύει το παράδοξο ότι έχει μια αντιρατσιστική αρχή. «Δεν πιστεύω ότι οι Παλαιστίνιοι έχουν να κερδίσουν τίποτα από αυτό το κύμα. Ο αντισημιτισμός που ξέσπασε παγκοσμίως χρησιμοποιείται για να εξυπηρετήσει άλλες ατζέντες και όχι τους Παλαιστίνιους» τόνισε.

«Με το μυθιστόρημα καταλαβαίνουμε καλύτερα τον κόσμο και τα πάθη των ανθρώπων»

Αλλάζοντας το θέμα, περί λογοτέχνιας ο συγγραφέας ανέφερε ότι ο ίδιος δεν έχει εγκαταλείψει την ιδέα να γράψει ένα μυθιστόρημα ενώ δεν απέκλεισε κιόλας την πιθανότητα αυτό να είναι αστυνομικό. «Δεν έχω εγκαταλείψει ποτέ τη διάθεση μου να γράφω και μυθιστορήματα. Δε θα μπορούσα σήμερα να γράψω ξανά ένα μυθιστόρημα στο στυλ των "Φεγγαριών του Έρωτα" εξακολουθώ όμως να ψάχνω θέματα για να εμπνευστώ και να γράψω. Πιστεύω ότι με το μυθιστόρημα καταλαβαίνουμε καλύτερα τον κόσμο και τα πάθη των ανθρώπων. Μέσα από αυτό μπορεί να γράψει κανείς οτιδήποτε φρικτό και να το εκφράσει με έναν τουλάχιστον όχι κακό τρόπο. Με εξιτάρουν κυρίως τα αστυνομικά μυθιστορήματα και δεν αποκλείω το να γράψω κι εγώ ένα από αυτά στο μέλλον» απάντησε.

«Τα βιβλία λογοκρίνονται»

Στο πώς θα αντιδρούσε αν του λογοέκριναν τα γραπτά του για να μη προκαλούν ο ίδιος αποκρίθηκε πως αυτό συμβαίνει εδώ και είκοσι χρόνια τουλάχιστον. «Τα περισσότερα χειρόγραφα διαβάζονται από δικηγόρους πριν εκδοθούν. Ήδη εφαρμόζεται αυτή η πρακτική γιατί μια πιθανή δίκη για όσα αναφέρει το βιβλίο θα μπορούσε να κοστίσει πάρα πολλά σε έναν εκδοτικό οίκο. Δεν είναι αστεία πράγματα αυτά, οι εκδοτικοί οίκοι δεν είναι σε θέση να χάνουν τόσα λεφτά οπότε έτσι επιμελούνται τα βιβλία ώστε να μη προσβάλλουν κανένα. Αυτό συμβαίνει και στον κινηματογράφο και πιο επισταμένως στις ΗΠΑ».

«Με φτύνουν στον δρόμο για τις απόψεις μου»

Όταν ρωτήθηκε αν τον απειλούν για αυτά που γράφει ο ίδιος είπε πως απειλές δε δέχεται, δέχεται όμως πολλές προσβολές. «Σίγουρα δε δέχομαι απειλές αλλά καμιά φορά στο δρόμο με φτύνουν για αυτά που γράφω. Βέβαια κάποιοι με συγχαίρουν κιόλας που σαφώς είναι καλύτερο. Γενικά στη Γαλλία αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα φονταμελιστικό περιβάλλον και πρέπει κάποιος να είναι πολύ προσεκτικός για το τι γράφει» είπε.

«Η ηλικία δεν καθορίζει το αν είσαι συντηριτικός»

Στην ερώτηση αν είναι «συντηρητικός» και... παλιό μυαλό απάντησε πως στην πραγματικότητα η ηλικία δεν έχει σχέση. «Μπορεί κανείς να συναντήσει μεγάλους σε ηλικία ανθρώπους με σύγχρονες και φρέσκιες ιδέες και το αντίθετο. Δε σημαίνει ότι επειδή κάποιος είναι μεγάλος είναι και συντηρητικός όπως αντίστοιχα συμβαίνει πολλοί νέοι να είναι ανόητοι. Η ηλικία δεν καθορίζει τίποτα ως προς αυτό. Το μεγάλο ζητούμενο για κάθε δημιουργό είναι η ανανέωση, να μπορέσει να ξεφύγει από όσα έχει κάνει και να δημιουργήσει κάτι νέο. Η νέα πρόκληση είναι να βρεις καινούργιες ιδέες για τη δουλειά του. Αν πίστευα ότι ο Θεός μπορεί να μου δώσει τέτοιες ιδέες, θα πίστευα στον Θεό» κατέληξε.

Ο κ. Μπρυκνέρ έκλεισε ευχαριστώντας το κοινό για την υπομονή του και εκείνο με την σειρά του να τον χειροκροτά.

Στο τέλος της εκδήλωσης ο συγγραφέας συνομίλησε με το κοινό ενώ υπέγραψε και βιβλία.

Στην εκδήλωση έδωσαν το παρών μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Διαδημοτικής Συνεργασίας, Βασίλης Γάκης, και ο Πρόξενος και Διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης, Ζαν-Λικ Λαβό.

img-20241005-190407.jpg

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία του Γαλλικού Ινστιτούτου με το 59ο Φεστιβάλ Δημητρίων του Δήμου Θεσσαλονίκης και τελεί υπό την αιγίδα του Γενικού Προξενείου Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη.

Στην κατάμεστη αίθουσα του Παύλου Ζάννα στο Ολύμπιον μίλησε ο Γάλλος συγγραφέας και διανοούμενος, Πασκάλ Μπρυκνέρ ο οποίος βρέθηκε στη Θεσσαλονίκη για μια πυκνή και κυρίως πολιτική συζήτηση με κοινό και δημοσιογράφους.

Σε μια συζήτηση που διήρκησε σχεδόν 2μιση ώρες, ο συγγραφέας εξέφρασε μεταξύ άλλων τις απόψεις του για το «θαύμα της Ευρώπης» όπως το αποκάλεσε και τον δυτικό πολιτισμό γενικότερα, το μεταναστευτικό αλλά και την πιθανότητα η ακροδεξιά να κυβερνήσει τη Γαλλία. Είπε ότι πιστεύει ότι στο Μεσανατολικό η λύση θα έρθει από την Τεχεράνη και αποκαλύπτει ποιον υποστηρίζει στις εκλογές των ΗΠΑ. Είπε επίσης ότι η κρίση των ταυτοτήτων πάει κόντρα σε πολλές κατακτήσεις και εξήγησε γιατί υπάρχει λογοκρισία στα βιβλία. Εξέφρασε την άποψη ότι ο ο νέος αντισημιτισμός προέρχεται από την Αριστερά και ότι το metoo βοήθησε αλλά γέννησε και κινδύνους. Εκτιμά ότι οι Ευρωπαίοι θέλουμε να θυματοποιούμαστε και περιγράφει τον Χριστό σαν το «κατεξοχήν θύμα στην ιστορία της ανθρωπότητας». Θεωρεί πως η πατριαρχία έχει «γονατήσει» στην Ευρώπη και τέλος, παραδέχεται ότι κάποιοι τον φτύνουν στον δρόμο για τις απόψεις του. Κάποιοι τον συγχαίρουν.

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε το απόγευμα του Σαββάτου (5/10) στο πλαίσιο των 59ων ΔημητρίωνΜε τον Πασκάλ Μπρυκνέρ συζήτησαν οι Γιάννης Κοτσιφός, δημοσιογράφος, διευθυντής της Ένωσης Συντακτών Μακεδονίας-Θράκης, και η Βάσω Κουΐδου, δημοσιογράφος και υπεύθυνη του γραφείου τύπου του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης.

img-20241005-190740.jpg

Σημειώνεται ότι υπήρξε τεχνικό πρόβλημα με το σύστημα ταυτόχρονης διερμηνείας και έτσι η συζήτηση έγινε με τον διερμηνέα Βασίλη Τερζή στο πλευρό του συγγραφέα να μεταφέρει τις απαντήσεις του στο κοινό. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η διάρκεια της συζήτησης να αυξηθεί κατά πολύ, το οποίο όμως δεν πτόησε τον κόσμο που δεν εγκατέλειψε τη συζήτηση πάρα μόνο στο τελος της εκδήλωσης. Μάλιστα δεν ήταν λίγοι και οι... γαλλομαθείς της αίθουσας οι οποίοι γελούσαν με εκφράσεις του Μπρυκνέρ όταν μιλούσε στα γαλλικά, πριν τη μετάφραση.

Η συζήτηση ξεκίνησε με την ερώτηση του κ. Κοτσιφού ο οποίος με αφορμή το θέμα των 59ων Δημητρίων που είναι η «Μεταμόρφωση» ρώτησε αν η Ευρώπη αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μια μετάβαση ή αν η μεταμόρφωση της έχει ήδη συντελεστεί. «Μετά τη πτώση του τείχους του Βερολίνου υπήρχε μεγάλη περίοδος ευφορίας στην Ευρώπη γιατί ο πλούτος των αγορών συνάντησε τις κοινοβουλευτικές δημοκρατίες. Μετά την 11η Σεπτεμβρίου γεννήθηκαν νέοι εχθροί για την Ευρώπη και σήμερα βρισκόμαστε απέναντι σε νέους πολέμους οπότε μιλάμε για ένα πλούσιο πλαίσιο που σε κάνει να σκεφτείς διάφορα» είπε μεταξύ άλλων ο Πασκάλ Μπυρκνέρ χωρίς να είναι σίγουρος αν απάντησε στην ερώτηση.

«Η Ευρώπη παραμένει ένας πολιτισμός που μαγνητίζει όλο τον κόσμο»

Στο αν η Δύση δυσκολεύεται να διαχειριστει την αποτυχία της ο κ. Μπρυκνέρ τόνισε πως δε νομίζει ότι η Δύση έχει υποστεί οποιαδήποτε ήττα. «Η Ευρώπη παραμένει ένας πολιτισμός που μαγνητίζει όλο τον υπόλοιπο κόσμο παρόλο που υπάρχουν αδιαμφισβήτητες κρίσεις. Υπάρχει ένα παράδοξο που που χαρακτηρίζει την κουλτούρα της δυτικής Ευρώπης. Αντί να στραφούμε ενάντια στον εχθρό έχουμε την τάση να στρεφόμαστε απέναντι στον ίδιο μας τον εαυτό. 

Η Ελλάδα μετά από αιώνες οθωμανικής κατάκτησης κατάφερε να παραμείνει όρθια, σε αυτό σαφώς βοήθησε και η πίστη, και εντέλει κατάφερε να αναστηθεί. Πριν μια δεκαετία η Ελλάδα έμεινε στην Ευρώπη λόγω του Φρανσουά Ολάντ παρά τα όσα ήθελε η Μέρκελ. Δεν χρειάζεται να ακούμε πάντα τους Γερμανούς. Η Ελλάδα μπορεί να γίνει σαν την Πολωνία η οποία κάποτε σχεδόν είχε σβηστεί από τον χάρτη και σήμερα είναι ένα από τα πιο ισχυρά κράτη του ευρωπαϊκού μπλοκ. Πρέπει να συνεχίσουμε να μαχόμαστε. Όπως βλέπουμε από την ιστορία πάντα μπορούμε να ξαναγεννηθούμε μέσα από τις χειρότερες ήττες μας. Ο πεσιμισμός είναι ένα κακό που μπορεί να διαλύσει τα πάντα. Νομίζω υπάρχει μια λάθος αντίληψη των δυνατών και αδύναμων σημείων μας στην Ευρώπη. Υπάρχουν τόσοι άνθρωποι που φτάνουν στην Ευρώπη από διάφορες περιοχές του κόσμου με τόσες δυσκολίες και βλέπουν το θαύμα της» είπε.

«Στο μεταναστευτικό πρέπει να εφαρμόσουμε λύσεις που δε θα είναι συνδεδεμένες με συγκεκριμένες ιδεολογίες»

Στο ζήτημα του «διχασμού των Ευρωπαίων ανάμεσα στο ανθρώπινο καθήκον να σώσουν ανθρώπους και τον ωμό ρεαλισμό ότι δεν μπορούν να δεχτούν τόσα εκατομμύρια ανθρώπους», ο συγγραφέας είπε πως «όταν μιλάμε για μετανάστευση πρέπει να τονίσουμε ότι οι Ευρωπαίοι δεν είναι κόντρα στους μετανάστες γενικά αλλά στην παράνομη μετανάστευση συγκεκριμένα. Θέλουν να ελέγχουν τα σύνορα τους και αυτό δε μπορεί να ερμηνεύεται σαν ρατσισμός σε καμία περίπτωση. Είναι πολλές οι φορές που υπάρχουν σοβαρές αμφιβολίες αν κάποιος δικαιούται άσυλο και αυτές τις περιπτώσεις πρέπει να τις εξετάζουμε με πολλή σύνεση. Όπως βλέπουμε τις εξελίξεις στην Ευρώπη, στη Δανία μια σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση έχει ψηφίσει νόμο για τον έλεγχο της παράνομης μετανάστευσης, στην Γερμανία ο Σολτς έχει κλείσει τα σύνορα, και στην Ιταλία, η μεταφασιστική κυβέρνηση της Μελόνι έχει μειώσει σε τεράστιο βαθμό τις ροές. Αν σκεφτούμε τα πράγματα με λογικό πρίσμα μπορούμε να βρούμε και να εφαρμόσουμε λύσεις που δε θα είναι συνδεδεμένες με συγκεκριμένες ιδεολογίες» εξήγησε.

«Αυτή τη στιγμή η ακροδεξιά στη Γαλλία είναι κόμμα διαμαρτυρίας»

Για το αν η Γαλλία κινδυνεύει από την ακροδεξιά, ο κ. Μπρυκνέρ σημείωσε πως θα ήταν απίθανο να γίνει κυβέρνηση η παράταξη της Λεπέν γιατί, όπως το είπε χαρακτηριστικά, της λείπει ο... εγκέφαλος ως παράταξη, το νιονιό. «Αυτή τη στιγμή το 1/3 ψήφισε αριστερά το άλλο τρίτο κεντροδεξιά και το τελευταίο ακροδεξιά. Είναι δηλαδή μοιρασμένη η ψήφος τους. Σε ό,τι αφορά τη Λεπέν συγκεκριμένα, φαίνεται ότι δεν είναι αρκετά ικανή για να κυβερνήσει τη χώρα αφού πολλές φορές έδειξε ότι έχει άγνοια σε πολλούς τομείς που αφορούν στην γαλλική διακυβέρνηση. Φαίνεται ότι η αυτή τη στιγμή η ακροδεξιά στη Γαλλία είναι ένα κόμμα διαμαρτυρίας και τίποτα περισσότερο. Σαφώς η χώρα κλυδωνίζεται αυτή τη περίοδο αλλά δεν απειλείται με κατάρρευση» σημείωσε και πρόσθεσε πως η επιτυχία των Ολυμπιακών Αγώνων φωτισε το τοπίο και άλλαξε τη διάθεση των πολιτών.

«Οι Ολυμπιακοί Αγώνες ήταν συνολικά μια πολύ θετική εξέλιξη για τη Γαλλία»

Για την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων και το αν αυτή προέβαλε την αληθινή εικόνα της Γαλλίας, ο συγγραφέας απάντησε πως δεν υπάρχει καν αυτή η έννοια, δηλαδή της πραγματικής εικόνας ενός κράτους. «Πιστεύω ότι οι Ολυμπιακοί Αγώνες ήταν συνολικά μια πολύ θετική εξέλιξη για τη Γαλλία, συμπεριλαμβανομένης της τελετής έναρξης. Υπήρχαν βέβαια κάποιες ακραίες εικόνες αλλά συνολικά στους Γάλλους άρεσε η τελετή. Οι δημοσκοπήσεις λένε ότι το 85% των Γάλλων ήταν ικανοποιημένο και πως θεωρείται ότι με τους Ολυμπιακούς Αγώνες εκφράστηκε γενικά περισσότερο θαυμασμός για τη Γαλλία και το Παρίσι παρά απόρριψη» τόνισε.

«Η Αριστερά και η Δεξιά δεν είναι θρησκείες»

Ο συγγραφέας εξήγησε επίσης πως η διαφορετική θεώρηση Αριστεράς - Δεξιάς δεν πρέπει να θεοποιείται. «Δεν είναι θρησκείες, είναι διαφορετικά σημεία στην πολιτική γεωγραφία. Όπως είδαμε πολλές φορές οι καταστάσεις αλλάζουν άρδην. Π.χ ο Μακρόν ήταν πάρα πολύ δημοφιλής, τώρα τα ποσοστά δημοφιλίας του έχουν πέσει πολύ χαμηλά. Εδώ και δεκαετίες προσπαθούμε να μεταμορφώσουμε την Αριστερά αλλά τα πράγματα δεν πάνε πολύ καλά όπως ούτε και για τη Δεξιά. Πιστεύω πως η κυβέρνηση υπό τον Μπαρνιέ έχει τη δυνατότητα να δώσει κάποια διέξοδο σε αυτή τη δύσκολη φάση. Όπως είπα δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι καταστάσεις μπορούν να αλλάξουν πολύ γρήγορα. Η Ελλάδα πριν δέκα χρόνια ήταν στο χείλος του γκρεμού, καμιά σχέση με σήμερα. Αντιθέτως η Γαλλία απειλείται από διάφορα προβλήματα και ενδεχομένως θα μπορούσε να εμπνευστεί από το πώς η Ελλάδα διαχειρίστηκε τη δική της κρίση» είπε χαρακτηριστικά.

«Η μάχη των ταυτοτήτων πάει κόντρα σε πολλές κατακτήσεις»

Για την woke κουλτούρα ο κ. Μπρυκνέρ τόνισε ότι αυτή ήρθε από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη με δέκα χρόνια καθυστέρηση πάει κόντρα στην κουλτούρα της Ευρώπης που είναι της ισότητας των πάντων. «Αυτή η μάχη των ταυτοτήτων πάει ουσιαστικά κόντρα σε πολλές κατακτήσεις που έκαναν πολλές χώρες τα προηγούμενα χρόνια» εξήγησε μεταξύ άλλων.

«Το MeToo γέννησε νέους κινδύνους»

Για τον φεμινισμό και το κίνημα του MeToo σημείωσε πως παραμένει ένα πολύ λεπτό ζήτημα. Σημειώνει ότι το MeToo αν και συνέβαλε θετικά στις εξελίξεις, δημιούργησε και κάποια προβλήματα. «Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ο φεμινισμός δεν ξεκίνησε το 2015 αλλά τον 19ο αιώνα με την έκφραση συγκεκριμένων συχνά αναρχικών ιδεών και με κυρίαρχες προσωπικότητα όπως η Σιμόν ντε Μποβουάρ. Στο MeToo σήμερα υπάρχουν δύο ρεύματα: από τη μία σαφώς βοήθησε ώστε να εκφραστούν κάποιες ιδέες αλλά από την άλλη δημιούργησε νέους κινδύνους. Ναι μεν έδωσε τη δυνατότητα σε γυναίκες να απευθυνθούν στη δικαιοσύνη και να διεκδικήσουν δικαίωση για πράγματα που τους έχουν συμβεί αλλά πρέπει να προσέξουμε και να αποφύγουμε τις υπερβολές. Δεν πρέπει να φτάσουμε στο άλλο άκρο οπου ο καθένας μπορεί να θεωρηθεί ένοχος μιας κακής σεξουαλικής πράξης μόνο και μόνο επειδή κάποιος θα τον κατηγόρησε» είπε χαρακτηριστικά.

«Η πατριαρχία έχει 'γονατίσει' στην Ευρώπη»

Για την πατριαρχία στην Ευρώπη ο συγγραφέας τόνισε ότι βρίσκεται σε πτωτική και θνήσκουσα κατάσταση. «Έχουν αλλάξει τα πράγματα για τις γυναίκες σε πολύ μεγάλο βαθμό, πλέον μπορούν να κάνουν ότι θέλουν. Σήμερα οι άνθρωποι παντρεύονται ανεξαρτήτως φύλου. Έχουν συντελεστεί μεγάλες αλλαγές στα ήθη τα τελευταία 40 χρόνια στην Ευρώπη. Βέβαια συμβαίνουν και φρικτά πράγματα, τα ακούμε συνέχεια στις ειδήσεις αλλά σε κάθε περίπτωση θα έλεγα ότι η πατριαρχία έχει 'γονατίσει' στην Ευρώπη συγκριτικά με άλλες περιοχές του κόσμου ή σε σχέση με άλλες εποχές".

«Θέλουμε να είμαστε θύματα και να έχουμε μόνο δικαιώματα»

Στη συνέχεια ο κ. Μπρυκνέρ τόνισε πως δεν υπάρχει κίνδυνος ο ίδιος να εργαλειοποιηθεί από κανέναν γιατί εκφράζει πολύ σαφείς απόψεις. «Ήδη από το 1993 ξεκίνησα να καταγγέλω την ιδέα που θέλει την Ευρώπη να αυτομαστιγώνεται και να παρουσιάζεται ως ο ένοχος πίσω από οτιδήποτε συμβαίνει. Δεν υπάρχουν αυταρχικά πολιτεύματα στην Ευρώπη, έχουμε όμως την Αριστερά και την άκρα Αριστερά που επικρίνουν τον εαυτό τους και την Ευρώπη για όλα τα δεινά του κόσμου. Πιστεύω ότι αυτό κρύβει μεγαλομανία δηλαδή ότι μέσα από την αυτοτιμωρία προσπαθούμε να 'σκεπάσουμε' το γεγονός ότι δεν είμαστε εμείς πια οι άρχοντες αυτού του κόσμου. Υπάρχουν άλλες μεγάλες δυνάμεις πια ανά την υφήλιο όπως η Κίνα, η Ινδία, η Βραζιλία και το να προσπαθούμε να κλείσουμε τα μάτια σε αυτό δε βοηθάει σε τίποτα».

«Ο Χριστός ήταν το κατεξοχήν θύμα»

Ο συγγραφέας συνέχισε λέγοντας πως «ο Νίτσε είχε πει ‘υποφέρω και κάποιος πρέπει να φταίει για αυτό’. Στην Ευρώπη όλοι θέλουμε να είμαστε θύματα αυτή τη στιγμή, της κοινωνίας, της οικογένειας, του/της συζύγου, των γονιών μας. Θέλουμε να νιώθουμε ότι ανήκουμε στην πλευρά των θυμάτων και αυτό μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες γιατί έτσι στο τέλος δε θα υπάρχουν θύματα. Όταν κανείς γίνεται θύμα είναι εύκολο να θεωρεί ότι έχει μόνο δικαιώματα και καμία υποχρέωση να ακολουθεί κανόνες και να συμμορφώνεται. Αυτό ξεκινάει ήδη από τον χριστιανισμό και τον Χριστό ο οποίος ήταν το κατεξοχήν θύμα που μέσω του θανάτου του προσπάθησε να αλλάξει τον κόσμο» όπως είπε χαρακτηριστικά.

img-20241005-192629.jpg

«Είμαστε τα κακομαθημένα παιδιά αυτού του κόσμου»

Στη συνέχεια πρόσθεσε ότι στην Ευρώπη αρέσει στον καθένα να διαμαρτύρεται. «Η γκρίνια έχει γίνει το νέο μας σπορ, κανείς δεν είναι πραγματικά ικανοποιημένος με την κατάσταση του γιατί κάποιος άλλος είναι καλύτερα. Αυτό μας κάνει να χάνουμε την αίσθηση της πραγματικότητας. Ξεχνάμε ότι θα έπρεπε να είμαστε πολύ ευτυχείς που ζούμε στην Ευρώπη γιατί μας εξασφαλίζει τουλάχιστον κράτη δικαίου και συνθήκες ευημερίας. Έχουμε πόλεμο δίπλα μας. Η Ευρώπη είναι η μόνη ευημερία αυτή τη στιγμή, και εμείς είμαστε τα καλομαθημενα παιδιά αυτού του κόσμου» σημείωσε.

«Ο μεγαλύτερος εχθρος του Τραμπ είναι ο ίδιος του ο εαυτός»

Για τις εκλογές των ΗΠΑ σχολίασε ότι ο Τραμπ κατάφερε να πάρει τους λευκούς Αμερικανούς αλλά και μια σημαντική μερίδα Αφροαμερικανών και ισπανόφωνων. «Πιστεύω προσωπικά ότι ο μεγαλύτερος εχθρός του Τραμπ είναι ο ίδιος του ο εαυτός. Αυτή η εκλογική αναμέτρηση θα είναι αρκετά σφιχτή για τους υποψηφίους. Προσωπικά νιώθω ευχαριστημένος που έφυγε ο Μπάιντεν, είδα το ντιμπέιτ με την Κάμαλα Χάρις και ελπίζω ότι εκείνη θα νικήσει. Αν κερδίσει ο Τραμπ δε πιστεύω ότι αυτό θα είναι μια θετική εξέλιξη για την Ευρώπη. Έχει εκφραστεί επανειλημμένα κατά του ΝΑΤΟ ενώ είπε ακόμα ότι η Ρωσία μπορεί να εισβάλει σε όσες χώρες δεν πληρώνουν την εισφορά τους σε αυτό. Μετέφερε ζωντανά fake news και όλα αυτά μας κάνουν να αισθανόμαστε άβολα και αμήχανα για το μέλλον. Οι ΗΠΑ εξακολουθούν να είναι διχασμένες και μάλιστα σε ακραίο βαθμό. Όταν ανακοινωθούν τα οριστικά αποτελέσματα υπάρχει η ανησυχία ότι μια πιθανή ήττα του Τραμπ θα μπορούσε να οδηγήσει σε κάτι που θα μοιάζει με εμφύλιο» είπε χαρακτηριστικά.

«Η λύση στο Μεσανατολικό μπορεί να έρθει μόνο από την Τεχεράνη»

Για το Μεσανατολικό τόνισε ότι φυσικά η κατάσταση είναι ακόμα τεταμένη, τάσσεται υπέρ της λύσης των δύο κρατών και εκτιμά ότι η λύση μπορεί να έρθει μέσω της Τεχεράνης. «Η Χαμάς δεν τήρησε ποτέ τις οποιεσδήποτε δεσμεύσεις της. Αυτή ξεκίνησε τον πόλεμο, αυτή έσπασε την εκεχειρία τον περασμένο Νοέμβριο και εκείνη ήταν που στις 7 Οκτωβρίου ξεκίνησε τον πόλεμο χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ο Νετανιάχου δεν έχει ευθύνη. Φαίνεται ότι οι Ισραηλινοί έχουν αρχίσει πλέον να κουράζονται από τις ρουκέτες που δέχονται συνέχεια. Παρόλαυτα πιστεύω οι πρόσφατες κινήσεις του Ισραήλ στο Λίβανο είναι αξιοθαύμαστες, τους θαυμάζω για τον θάνατο του Νασράλα. Γεννάται όμως αναπόφευκτα ένα ερωτημα. Αν μπορούμε με τέτοιες αποτελεσματικές κινήσεις να εξουδετερώσουμε κάποιους ανθρώπους τότε γιατί να σκοτωθούν τόσοι αθώοι στη Γάζα;» αναρωτιέται και έκφράζει την άποψη ότι η λύση θα μπορούσε να έρθει μόνο από μια μεγάλη δύναμη στην περιοχή, δηλαδή την Τεχεράνη. 

Και εξηγεί: «Αυτή τη στιγμή πολλές αραβικές χώρες είναι έτοιμες να δεχτούν μια εξομάλυνση της κατάστασης για να επιστρέψει η ειρήνη στην περιοχή. Αν γίνει η δουλειά με την Τεχεράνη τότε θα δοθεί λύση και στο ευρύτερο προβλημα. Εμπλέκονται φυσικά και οι ΗΠΑ αλλά αν απομακρυνθούμε όμως από τις λύσεις που εμπεριέχουν την Τεχεράνη, βλέπω ο πόλεμος να συνεχίζεται». Για τους Παλαιστίνιους είπε είναι λαός μαχητών αφού δεν σταμάτησαν ποτέ να μάχονται. «Υποστηρίζω τη λύση των δύο κρατών αλλά να μη ξεχνάμε κιόλας ότι υπάρχει η Δυτική Όχθη και η Χαμάς στη Γάζα που έχει ακόμα πολύ σημαντικό ρόλο. Πάντως αν δεν υπάρξει αποφασιστική λύση βλέπω να απειλείται και το Ισραήλ με κατάρρευση. Ο κόσμος έχει κουραστεί, οι Ισραηλινοί φεύγουν από τη χώρα, θέλουν το ζήτημα να διευθετηθεί. Αν δε λυθεί, μπορεί να μας οδηγήσει σε έναν πόλεμο που δε θα τελειώσει ποτέ. Ο Νετανιάχου παίζει στα ζάρια την ίδια την επιβίωση του αυτή τη στιγμή. Θεωρείται οτι ακόμα και ένας να παραιτηθεί από την κυβέρνηση του υπάρχει πιθανότητα ο ίδιος να βρεθεί ενώπιον της δικαιοσύνης για πάρα πολλούς λόγους. Σε κάθε περίπτωση θεωρώ ότι η κατάσταση είναι τραγική και δεν πρέπει να εγκαταλείπουμε ποτέ τις προσπάθειες για ειρήνη, να ενθαρρύνουμε τον διάλογο και μια μέρα να καταφέρει να υπάρξει επιτέλους το περιβόητο παλαιστινιακό κράτος που ακούμε εδώ και δεκαετίες» σημείωσε.

«Ο νέος αντισημιτισμός προέρχεται από την Αριστερά»

Για τον σύγχρονο αντισημιτισμό με αφορμή τον πόλεμο ο κ. Μπρυκνέρ είπε αυτός δεν προέρχεται από την Δεξιά όπως ο παραδοσιακός αλλά από την Αριστερά και ισχύει το παράδοξο ότι έχει μια αντιρατσιστική αρχή. «Δεν πιστεύω ότι οι Παλαιστίνιοι έχουν να κερδίσουν τίποτα από αυτό το κύμα. Ο αντισημιτισμός που ξέσπασε παγκοσμίως χρησιμοποιείται για να εξυπηρετήσει άλλες ατζέντες και όχι τους Παλαιστίνιους» τόνισε.

«Με το μυθιστόρημα καταλαβαίνουμε καλύτερα τον κόσμο και τα πάθη των ανθρώπων»

Αλλάζοντας το θέμα, περί λογοτέχνιας ο συγγραφέας ανέφερε ότι ο ίδιος δεν έχει εγκαταλείψει την ιδέα να γράψει ένα μυθιστόρημα ενώ δεν απέκλεισε κιόλας την πιθανότητα αυτό να είναι αστυνομικό. «Δεν έχω εγκαταλείψει ποτέ τη διάθεση μου να γράφω και μυθιστορήματα. Δε θα μπορούσα σήμερα να γράψω ξανά ένα μυθιστόρημα στο στυλ των "Φεγγαριών του Έρωτα" εξακολουθώ όμως να ψάχνω θέματα για να εμπνευστώ και να γράψω. Πιστεύω ότι με το μυθιστόρημα καταλαβαίνουμε καλύτερα τον κόσμο και τα πάθη των ανθρώπων. Μέσα από αυτό μπορεί να γράψει κανείς οτιδήποτε φρικτό και να το εκφράσει με έναν τουλάχιστον όχι κακό τρόπο. Με εξιτάρουν κυρίως τα αστυνομικά μυθιστορήματα και δεν αποκλείω το να γράψω κι εγώ ένα από αυτά στο μέλλον» απάντησε.

«Τα βιβλία λογοκρίνονται»

Στο πώς θα αντιδρούσε αν του λογοέκριναν τα γραπτά του για να μη προκαλούν ο ίδιος αποκρίθηκε πως αυτό συμβαίνει εδώ και είκοσι χρόνια τουλάχιστον. «Τα περισσότερα χειρόγραφα διαβάζονται από δικηγόρους πριν εκδοθούν. Ήδη εφαρμόζεται αυτή η πρακτική γιατί μια πιθανή δίκη για όσα αναφέρει το βιβλίο θα μπορούσε να κοστίσει πάρα πολλά σε έναν εκδοτικό οίκο. Δεν είναι αστεία πράγματα αυτά, οι εκδοτικοί οίκοι δεν είναι σε θέση να χάνουν τόσα λεφτά οπότε έτσι επιμελούνται τα βιβλία ώστε να μη προσβάλλουν κανένα. Αυτό συμβαίνει και στον κινηματογράφο και πιο επισταμένως στις ΗΠΑ».

«Με φτύνουν στον δρόμο για τις απόψεις μου»

Όταν ρωτήθηκε αν τον απειλούν για αυτά που γράφει ο ίδιος είπε πως απειλές δε δέχεται, δέχεται όμως πολλές προσβολές. «Σίγουρα δε δέχομαι απειλές αλλά καμιά φορά στο δρόμο με φτύνουν για αυτά που γράφω. Βέβαια κάποιοι με συγχαίρουν κιόλας που σαφώς είναι καλύτερο. Γενικά στη Γαλλία αυτή τη στιγμή υπάρχει ένα φονταμελιστικό περιβάλλον και πρέπει κάποιος να είναι πολύ προσεκτικός για το τι γράφει» είπε.

«Η ηλικία δεν καθορίζει το αν είσαι συντηριτικός»

Στην ερώτηση αν είναι «συντηρητικός» και... παλιό μυαλό απάντησε πως στην πραγματικότητα η ηλικία δεν έχει σχέση. «Μπορεί κανείς να συναντήσει μεγάλους σε ηλικία ανθρώπους με σύγχρονες και φρέσκιες ιδέες και το αντίθετο. Δε σημαίνει ότι επειδή κάποιος είναι μεγάλος είναι και συντηρητικός όπως αντίστοιχα συμβαίνει πολλοί νέοι να είναι ανόητοι. Η ηλικία δεν καθορίζει τίποτα ως προς αυτό. Το μεγάλο ζητούμενο για κάθε δημιουργό είναι η ανανέωση, να μπορέσει να ξεφύγει από όσα έχει κάνει και να δημιουργήσει κάτι νέο. Η νέα πρόκληση είναι να βρεις καινούργιες ιδέες για τη δουλειά του. Αν πίστευα ότι ο Θεός μπορεί να μου δώσει τέτοιες ιδέες, θα πίστευα στον Θεό» κατέληξε.

Ο κ. Μπρυκνέρ έκλεισε ευχαριστώντας το κοινό για την υπομονή του και εκείνο με την σειρά του να τον χειροκροτά.

Στο τέλος της εκδήλωσης ο συγγραφέας συνομίλησε με το κοινό ενώ υπέγραψε και βιβλία.

Στην εκδήλωση έδωσαν το παρών μεταξύ άλλων ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Στέλιος Αγγελούδης, ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Διαδημοτικής Συνεργασίας, Βασίλης Γάκης, και ο Πρόξενος και Διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου Θεσσαλονίκης, Ζαν-Λικ Λαβό.

img-20241005-190407.jpg

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία του Γαλλικού Ινστιτούτου με το 59ο Φεστιβάλ Δημητρίων του Δήμου Θεσσαλονίκης και τελεί υπό την αιγίδα του Γενικού Προξενείου Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία