ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Πιερία: Πραγματικότητα το πρώτο ξενοδοχείο μηδενικών αποβλήτων στην Κατερίνη

Ως στόχος από τη διοίκηση του, έχει τεθεί να αποτελέσει πρότυπο παράδειγμα, σε πανελλαδικό επίπεδο, σε πρακτικές αειφορίας

 20/07/2024 09:30

Πιερία: Πραγματικότητα το πρώτο ξενοδοχείο μηδενικών αποβλήτων στην Κατερίνη

Στο πρώτο ξενοδοχείο μηδενικών αποβλήτων στην Πιερία εξελίσσεται το δημοφιλές Mediterranean Village Hotel & Spa στην Παραλία της Κατερίνης. Ως στόχος από τη Διοίκηση έχει τεθεί να αποτελέσει πρότυπο παράδειγμα, σε πανελλαδικό επίπεδο, σε πρακτικές αειφορίας, καθιστώντας το πρωτοπόρο στον κλάδο της φιλοξενίας, προστατεύοντας το περιβάλλον και ταυτόχρονα ενισχύοντας την τουριστική εμπειρία του επισκέπτη. 

Επιπλέον, μεσοπρόθεσμο στόχο αποτελεί η ενεργειακή αυτονομία του ξενοδοχείου, καθιστώντας το ως την πρώτη «zero waste & zero energy» μονάδα στην περιοχή, ενώ παράλληλα υιοθετούνται και εφαρμόζονται ειδικές πρωτοβουλίες για την διαχείριση των υδάτινων πόρων.

Με παρουσία ήδη από το 2009 στην Πιερία/Ακτές Ολύμπου , προσφέροντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, η πρώτη συστηματική περιβαλλοντική στρατηγική του ξενοδοχείου συντάχθηκε το 2012, καθιστώντας το πρωτοπόρο στον εν λόγω τομέα, ενώ άμεσα ξεκίνησαν και οι σχετικές δράσεις, σε συνεργασία με σημαντικούς επιστημονικούς φορείς.

Η επικεφαλής και εμπνευστής της προσπάθειας, κυρία Παναγιώτα Λάμπρου, Sustainability Manager, η οποία συντονίζει, επιβλέπει και ενισχύει τις πρωτοβουλίες τονίζει ότι: «Η κλιματική κρίση και η υποχρέωση για την ουσιαστική προστασία του τόπου μας, καθιστά επιτακτική την ανάγκη για τους ξενοδόχους να περάσουμε από τη θεωρία στην πράξη. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι αποτελεσματικές δράσεις και καλά παραδείγματα που αποδεικνύουν ότι η βιώσιμη ανάπτυξη μπορεί να αποτελέσει μία πραγματικότητα προς όφελος της φύσης, της κοινωνίας αλλά και της υγιούς ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας και όχι απλώς μία καλή ιδέα. Στόχος μας είναι να αποτελέσουμε πρότυπο αειφορίας και βιωσιμότητας σε πανελλαδικό επίπεδο, καθώς ήδη βρισκόμαστε στην αιχμή των εξελίξεων».

Εφαρμόζοντας μία ολιστική προσέγγιση σε ζητήματα κυκλικής οικονομίας, από τον Αύγουστο του 2022, μέχρι τον Αύγουστο του 2023 επετεύχθη μία εντυπωσιακή μείωση της τάξης του 50% των τροφικών αποβλήτων που παράγονται από τους επισκέπτες. Η συνολική μείωση των στερεών αποβλήτων έφτασε στο 13%, ενώ το ποσοστό ανακύκλωσης αυξήθηκε κατά 9%.

Με καινοτόμες πρακτικές επαναχρησιμοποίησης, ανακύκλωσης σε ξεχωριστά ρεύματα αποβλήτων (γυαλί, πλαστικό, χαρτί, μέταλλο, τροφικά, λάδια, μπαταρίες) και αξιοποίησης, με ζύγιση στην πηγή, ακόμα και στα τροφικά απόβλητα, η Πιερία αποκτά το πρώτο "κυκλικό" ξενοδοχείο, καθώς σχεδόν το σύνολο των αποβλήτων του καθίσταται διαχειρίσιμο με όρους κυκλικής οικονομίας.

Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Χρήστος Μητσοκάπας, Quality and Supplies Manager, από ειδικά, από την επιχείρηση, διαμορφωμένο χώρο, ύστερα από λεπτομερή διαλογή, οι υπηρεσίες του δήμου, παραλαμβάνουν πλέον και τα τροφικά υπολείμματα, με σκοπό την εναπόθεσή τους σε κατάλληλους χώρους μεταφόρτωσης σε μονάδες παραγωγής κομπόστ ή/και ζωοτροφών,.

Μάλιστα, σε συνεργασία με το Μετσόβιο Πολυτεχνείο σχεδιάζονται καινοτόμα προγράμματα για την επέκταση των δράσεων διαχείρισης των αποβλήτων.

Σημαντικές πρωτοβουλίες έχουν αναληφθεί επίσης σε επίπεδο πρόληψης, αλλά και εκπαίδευσης τόσο του προσωπικού όσο και των επισκεπτών. Στο ξενοδοχείο λαμβάνουν χώρα δράσεις σε σχέση με την οργάνωση των παραγγελιών, την προέλευση των πελατών, τις συνήθειες τους και την ευαισθητοποίησή τους, μέσω πολυθεματικής ψηφιακής εφαρμογής που στέλνει notifications, προωθητικά μηνύματα και ερωτηματολόγια. Ταυτόχρονα, ενισχύθηκε ο έλεγχος των παραγγελιών, αλλά και η οργάνωση για τη μείωση της παραγωγής αποβλήτων κατά την παρασκευή των γευμάτων, χωρίς να μειώνεται η ποσότητα ή η ποιότητα για τους επισκέπτες.

Επιπλέον, εφαρμόζονται πρακτικές καλύτερης μεριδοποίησης, ενώ έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην αντικατάσταση του εξοπλισμού με μικρότερα και περισσότερο κατάλληλα σκεύη.

Όπως ξεκαθαρίζουν οι επικεφαλής: «Δε μειώνουμε σε καμία περίπτωση το εύρος των επιλογών, την ποιότητα, ούτε την ευχαρίστηση του πελάτη, ειδικά όσον αφορά την γαστρονομική εμπειρία, ωστόσο με τον σωστό σχεδιασμό μειώνουμε σημαντικά τις ποσότητες των απορριμμάτων που επιβαρύνουν το περιβάλλον στο 1/5».

"Zero Energy" - Διαχείριση υδάτων

Σύμφωνα με την κα Παναγιώτα Λάμπρου, μεσοπρόθεσμος στόχος για το ξενοδοχείο είναι να καταστεί "zero energy", με μηδενισμό και του ενεργειακού του αποτυπώματος, καθώς εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα έχουν ξεκινήσει δράσεις που αφορούν την προμήθεια νέων ηλιακών συλλεκτών για υποβοήθηση του συστήματος παραγωγής Ζεστού Νερού Χρήσης, λιγότερο ενεργοβόρων κλιματιστικών και ηλεκτρικών συσκευών και αντικατάστασης του στόλου των οχημάτων με ηλεκτρικά. Παράλληλα, στη μονάδα μετρήθηκαν όλα τα σημεία όπου παρατηρούνται ενεργειακές απώλειες, ενώ υιοθετήθηκε σύστημα ελέγχου και διαχείρισης της ενέργειας για το 50% των εγκαταστάσεων, το οποίο θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως εντός του 2025. Παράλληλα έχουν ήδη τοποθετηθεί 35 νέοι μετρητές ενέργειας για την ξεχωριστή μέτρηση ανά τμήμα. Αν και στόχος ήταν η κατά 5% μείωση ενέργειας ανά ατομοδιανυκτέρευση, έχει ήδη επιτευχθεί μείωση της τάξης του 7,5%. Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Μητσοκάπα, το ξενοδοχείο συμμετέχει ως μέλος σε ενεργειακή κοινότητα, η οποία έχει ήδη συσταθεί και αναμένεται άδεια από τον ΔΕΔΔΗΕ, έτσι ώστε να καλυφθεί το 100% αναγκών του από ΑΠΕ.

Στο Mediterranean Village Hotel & Spa εδώ και χρόνια διατηρούνται αρχεία για τη διαχείριση του νερού, ενώ σε συνεργασία με το ΕΚΕΤΑ, προωθούνται προγράμματα για την ποιοτική διαχείριση των υδάτινων πόρων για την αντιμετώπιση σύνθετων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ξενοδοχειακές μονάδες με ελέγχους στη χλωρίωση του Νερού χρήσης, στο PH και σε 35 σημεία με ηλεκτρονικούς μετρητές νερού.

Σύμφωνα με την Πρόεδρο και Διευθύνουσα Σύμβουλο της "ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.", κυρία Ευαγγελία Ξυπτερά: «Ο Όμιλος δίνει ιδιαίτερη βάση σε ζητήματα αειφορίας ενώ όλες οι σχετικές πρωτοβουλίες λαμβάνονται με αποφάσεις του Δ.Σ., μέλος του οποίου αποτελεί και η Sustainability Manager των Mediterranean Hotels η κυρία Παναγιώτα Λάμπρου, γεγονός που σημαίνει ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στη λήψη αποφάσεων. Το όραμα που έχει η διοίκηση, οι στόχοι που θέτει και οι τρόποι να το επιτύχουμε, δεν είναι εκθέσεις ιδεών.».

Η κυρία Παναγιώτα Λάμπρου δηλώνει «Τρέχουμε τις δράσεις μας μέσα από σχετικά ευρωπαϊκά προγράμματα, ενώ συνεργαζόμαστε με σημαντικούς επιστημονικούς φορείς. Όσον αφορά τον ρόλο της πολιτείας, δεν αρκεί απλά η σύνταξη της νομοθεσίας αλλά και θεσμικές πρωτοβουλίες για την προώθηση των πρωτοβουλιών. Οι επιχειρηματίες θέλουν και μπορούν να αναλάβουν δράση, αλλά χρειάζονται θεσμική στήριξη, χρηματοδοτικά εργαλεία, και συνεργασία με τους εκπροσώπους της πολιτείας. Ευτυχώς δραστηριοποιούμαστε στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, μία περιφέρεια που χαρακτηρίζεται από σημαντική κατανομή και απορρόφηση Ευρωπαϊκών Κονδυλίων. Πρέπει πάντοτε όμως να στοχεύουμε στην καινοτομία και την εξέλιξη.». 

Κλείνοντας τονίζει: «Στο Mediterranean Village Hotel & Spa, έχουμε δημιουργήσει ένα πρόγραμμα - πρότυπο για όλη την Ελλάδα. Βελτιώνοντας συνεχώς τις υπηρεσίας και την εμπειρία του επισκέπτη, ενισχύουμε την δική μας συμβολή στις προσπάθειες για περιβαλλοντικές αναβαθμίσεις, μειώνουμε τα λειτουργικά μας κόστη, και ταυτόχρονα δημιουργούμε νέες, μακροχρόνιες θέσεις εργασίας».

Στο πρώτο ξενοδοχείο μηδενικών αποβλήτων στην Πιερία εξελίσσεται το δημοφιλές Mediterranean Village Hotel & Spa στην Παραλία της Κατερίνης. Ως στόχος από τη Διοίκηση έχει τεθεί να αποτελέσει πρότυπο παράδειγμα, σε πανελλαδικό επίπεδο, σε πρακτικές αειφορίας, καθιστώντας το πρωτοπόρο στον κλάδο της φιλοξενίας, προστατεύοντας το περιβάλλον και ταυτόχρονα ενισχύοντας την τουριστική εμπειρία του επισκέπτη. 

Επιπλέον, μεσοπρόθεσμο στόχο αποτελεί η ενεργειακή αυτονομία του ξενοδοχείου, καθιστώντας το ως την πρώτη «zero waste & zero energy» μονάδα στην περιοχή, ενώ παράλληλα υιοθετούνται και εφαρμόζονται ειδικές πρωτοβουλίες για την διαχείριση των υδάτινων πόρων.

Με παρουσία ήδη από το 2009 στην Πιερία/Ακτές Ολύμπου , προσφέροντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, η πρώτη συστηματική περιβαλλοντική στρατηγική του ξενοδοχείου συντάχθηκε το 2012, καθιστώντας το πρωτοπόρο στον εν λόγω τομέα, ενώ άμεσα ξεκίνησαν και οι σχετικές δράσεις, σε συνεργασία με σημαντικούς επιστημονικούς φορείς.

Η επικεφαλής και εμπνευστής της προσπάθειας, κυρία Παναγιώτα Λάμπρου, Sustainability Manager, η οποία συντονίζει, επιβλέπει και ενισχύει τις πρωτοβουλίες τονίζει ότι: «Η κλιματική κρίση και η υποχρέωση για την ουσιαστική προστασία του τόπου μας, καθιστά επιτακτική την ανάγκη για τους ξενοδόχους να περάσουμε από τη θεωρία στην πράξη. Αυτό που χρειαζόμαστε είναι αποτελεσματικές δράσεις και καλά παραδείγματα που αποδεικνύουν ότι η βιώσιμη ανάπτυξη μπορεί να αποτελέσει μία πραγματικότητα προς όφελος της φύσης, της κοινωνίας αλλά και της υγιούς ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας και όχι απλώς μία καλή ιδέα. Στόχος μας είναι να αποτελέσουμε πρότυπο αειφορίας και βιωσιμότητας σε πανελλαδικό επίπεδο, καθώς ήδη βρισκόμαστε στην αιχμή των εξελίξεων».

Εφαρμόζοντας μία ολιστική προσέγγιση σε ζητήματα κυκλικής οικονομίας, από τον Αύγουστο του 2022, μέχρι τον Αύγουστο του 2023 επετεύχθη μία εντυπωσιακή μείωση της τάξης του 50% των τροφικών αποβλήτων που παράγονται από τους επισκέπτες. Η συνολική μείωση των στερεών αποβλήτων έφτασε στο 13%, ενώ το ποσοστό ανακύκλωσης αυξήθηκε κατά 9%.

Με καινοτόμες πρακτικές επαναχρησιμοποίησης, ανακύκλωσης σε ξεχωριστά ρεύματα αποβλήτων (γυαλί, πλαστικό, χαρτί, μέταλλο, τροφικά, λάδια, μπαταρίες) και αξιοποίησης, με ζύγιση στην πηγή, ακόμα και στα τροφικά απόβλητα, η Πιερία αποκτά το πρώτο "κυκλικό" ξενοδοχείο, καθώς σχεδόν το σύνολο των αποβλήτων του καθίσταται διαχειρίσιμο με όρους κυκλικής οικονομίας.

Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Χρήστος Μητσοκάπας, Quality and Supplies Manager, από ειδικά, από την επιχείρηση, διαμορφωμένο χώρο, ύστερα από λεπτομερή διαλογή, οι υπηρεσίες του δήμου, παραλαμβάνουν πλέον και τα τροφικά υπολείμματα, με σκοπό την εναπόθεσή τους σε κατάλληλους χώρους μεταφόρτωσης σε μονάδες παραγωγής κομπόστ ή/και ζωοτροφών,.

Μάλιστα, σε συνεργασία με το Μετσόβιο Πολυτεχνείο σχεδιάζονται καινοτόμα προγράμματα για την επέκταση των δράσεων διαχείρισης των αποβλήτων.

Σημαντικές πρωτοβουλίες έχουν αναληφθεί επίσης σε επίπεδο πρόληψης, αλλά και εκπαίδευσης τόσο του προσωπικού όσο και των επισκεπτών. Στο ξενοδοχείο λαμβάνουν χώρα δράσεις σε σχέση με την οργάνωση των παραγγελιών, την προέλευση των πελατών, τις συνήθειες τους και την ευαισθητοποίησή τους, μέσω πολυθεματικής ψηφιακής εφαρμογής που στέλνει notifications, προωθητικά μηνύματα και ερωτηματολόγια. Ταυτόχρονα, ενισχύθηκε ο έλεγχος των παραγγελιών, αλλά και η οργάνωση για τη μείωση της παραγωγής αποβλήτων κατά την παρασκευή των γευμάτων, χωρίς να μειώνεται η ποσότητα ή η ποιότητα για τους επισκέπτες.

Επιπλέον, εφαρμόζονται πρακτικές καλύτερης μεριδοποίησης, ενώ έχει δοθεί ιδιαίτερη έμφαση στην αντικατάσταση του εξοπλισμού με μικρότερα και περισσότερο κατάλληλα σκεύη.

Όπως ξεκαθαρίζουν οι επικεφαλής: «Δε μειώνουμε σε καμία περίπτωση το εύρος των επιλογών, την ποιότητα, ούτε την ευχαρίστηση του πελάτη, ειδικά όσον αφορά την γαστρονομική εμπειρία, ωστόσο με τον σωστό σχεδιασμό μειώνουμε σημαντικά τις ποσότητες των απορριμμάτων που επιβαρύνουν το περιβάλλον στο 1/5».

"Zero Energy" - Διαχείριση υδάτων

Σύμφωνα με την κα Παναγιώτα Λάμπρου, μεσοπρόθεσμος στόχος για το ξενοδοχείο είναι να καταστεί "zero energy", με μηδενισμό και του ενεργειακού του αποτυπώματος, καθώς εδώ και αρκετό χρονικό διάστημα έχουν ξεκινήσει δράσεις που αφορούν την προμήθεια νέων ηλιακών συλλεκτών για υποβοήθηση του συστήματος παραγωγής Ζεστού Νερού Χρήσης, λιγότερο ενεργοβόρων κλιματιστικών και ηλεκτρικών συσκευών και αντικατάστασης του στόλου των οχημάτων με ηλεκτρικά. Παράλληλα, στη μονάδα μετρήθηκαν όλα τα σημεία όπου παρατηρούνται ενεργειακές απώλειες, ενώ υιοθετήθηκε σύστημα ελέγχου και διαχείρισης της ενέργειας για το 50% των εγκαταστάσεων, το οποίο θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως εντός του 2025. Παράλληλα έχουν ήδη τοποθετηθεί 35 νέοι μετρητές ενέργειας για την ξεχωριστή μέτρηση ανά τμήμα. Αν και στόχος ήταν η κατά 5% μείωση ενέργειας ανά ατομοδιανυκτέρευση, έχει ήδη επιτευχθεί μείωση της τάξης του 7,5%. Επιπλέον, σύμφωνα με τον κ. Μητσοκάπα, το ξενοδοχείο συμμετέχει ως μέλος σε ενεργειακή κοινότητα, η οποία έχει ήδη συσταθεί και αναμένεται άδεια από τον ΔΕΔΔΗΕ, έτσι ώστε να καλυφθεί το 100% αναγκών του από ΑΠΕ.

Στο Mediterranean Village Hotel & Spa εδώ και χρόνια διατηρούνται αρχεία για τη διαχείριση του νερού, ενώ σε συνεργασία με το ΕΚΕΤΑ, προωθούνται προγράμματα για την ποιοτική διαχείριση των υδάτινων πόρων για την αντιμετώπιση σύνθετων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι ξενοδοχειακές μονάδες με ελέγχους στη χλωρίωση του Νερού χρήσης, στο PH και σε 35 σημεία με ηλεκτρονικούς μετρητές νερού.

Σύμφωνα με την Πρόεδρο και Διευθύνουσα Σύμβουλο της "ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΑΜΠΡΟΥ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Α.Ε.", κυρία Ευαγγελία Ξυπτερά: «Ο Όμιλος δίνει ιδιαίτερη βάση σε ζητήματα αειφορίας ενώ όλες οι σχετικές πρωτοβουλίες λαμβάνονται με αποφάσεις του Δ.Σ., μέλος του οποίου αποτελεί και η Sustainability Manager των Mediterranean Hotels η κυρία Παναγιώτα Λάμπρου, γεγονός που σημαίνει ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στη λήψη αποφάσεων. Το όραμα που έχει η διοίκηση, οι στόχοι που θέτει και οι τρόποι να το επιτύχουμε, δεν είναι εκθέσεις ιδεών.».

Η κυρία Παναγιώτα Λάμπρου δηλώνει «Τρέχουμε τις δράσεις μας μέσα από σχετικά ευρωπαϊκά προγράμματα, ενώ συνεργαζόμαστε με σημαντικούς επιστημονικούς φορείς. Όσον αφορά τον ρόλο της πολιτείας, δεν αρκεί απλά η σύνταξη της νομοθεσίας αλλά και θεσμικές πρωτοβουλίες για την προώθηση των πρωτοβουλιών. Οι επιχειρηματίες θέλουν και μπορούν να αναλάβουν δράση, αλλά χρειάζονται θεσμική στήριξη, χρηματοδοτικά εργαλεία, και συνεργασία με τους εκπροσώπους της πολιτείας. Ευτυχώς δραστηριοποιούμαστε στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, μία περιφέρεια που χαρακτηρίζεται από σημαντική κατανομή και απορρόφηση Ευρωπαϊκών Κονδυλίων. Πρέπει πάντοτε όμως να στοχεύουμε στην καινοτομία και την εξέλιξη.». 

Κλείνοντας τονίζει: «Στο Mediterranean Village Hotel & Spa, έχουμε δημιουργήσει ένα πρόγραμμα - πρότυπο για όλη την Ελλάδα. Βελτιώνοντας συνεχώς τις υπηρεσίας και την εμπειρία του επισκέπτη, ενισχύουμε την δική μας συμβολή στις προσπάθειες για περιβαλλοντικές αναβαθμίσεις, μειώνουμε τα λειτουργικά μας κόστη, και ταυτόχρονα δημιουργούμε νέες, μακροχρόνιες θέσεις εργασίας».

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία