Πλήγμα στις ελληνικές εταιρείες διεθνών μεταφορών
29/05/2019 07:00
29/05/2019 07:00
Σοβαρότατο πλήγμα στις ελληνικές εταιρείες διεθνών μεταφορών επιφέρει τα τελευταία χρόνια ο ανταγωνισμός από τα Βαλκάνια. Η χαμηλή φορολογία, η διαφορά στους μισθούς και στο κόστος ασφάλισης των αυτοκινητιστών, οι τιμές των καυσίμων και των τελών κυκλοφορίας μειώνουν το κόμιστρο μεταφοράς, με αποτέλεσμα τα φρέσκα φρούτα της Ημαθίας και της Πέλλας να ταξιδεύουν στις αγορές της Δυτικής και Κεντρικής Ευρώπης με φορτηγά ξένων χωρών.
«Έχουν μπει εταιρείες με χαμηλό κόστος μεταφοράς και λειτουργίας. Δουλεύουν με τιμές έως 50% κάτω από αυτό που ζητούμε εμείς. Το καύσιμο στην Ελλάδα είναι 1,5 ευρώ και στη Βουλγαρία 1,10. Ο οδηγός εκεί πληρώνεται με 600 ευρώ το μήνα, ενώ στην Ελλάδα ο μισθός ενός αυτοκινητιστή μπορεί να είναι και διπλάσιος» υπογραμμίζει στη «ΜτΚ», ο ιδιοκτήτης εταιρείας Διεθνών Μεταφορών με έδρα τη Βέροια, Δημήτρης Λαζάρου.
Η «μετανάστευση» ελληνικών εταιρειών στα Βαλκάνια έχει αντίκτυπο και στον κλάδο των μεταφορών. Έλληνες κάτοχοι φορτηγών έχουν ξεκινήσει νέα επιχειρηματική δραστηριότητα, με οικονομικό και φορολογικό συμφέρον.
«Μεγάλοι συνεταιρισμοί και έμποροι επιλέγουν τα βουλγαρικά αυτοκίνητα. Το νόμιμο δικαίωμα που έχει κάθε φορτηγό να κάνει 3 δρομολόγια εσωτερικού σε 7 μέρες καταπατάται» τονίζει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών, Απόστολος Κενανίδης.
«Τα σουπερμάρκετ και οι μεγάλες αλυσίδες με τις οποίες συνεργαζόμαστε επιλέγουν μεταφορικές από τη Ρουμανία, τη Σερβία ή την Κροατία προς αναζήτηση του χαμηλότερου κόστους. Τα προϊόντα που διακινούμε εμείς από το συνεταιρισμό τα στέλνουμε με ελληνικές. Βέβαια τα κόστη είναι αυξημένα τις περιόδους όπου υπάρχει μεγαλύτερη διακίνηση και τα φορτηγά είναι δυσεύρετα.
Για παράδειγμα, στο τέλος Μαΐου μία ελληνική εταιρεία θα φορτώσει από το συνεταιρισμό με κόμιστρο 11 λεπτά ανά τόνο, ενώ τον Ιούλιο που θα ξεκινήσει το εμπόριο του σταφυλιού το ποσό μεταφοράς φτάνει τα 14 λεπτά για την ίδια ποσότητα» υποστηρίζει ο Ανδρέας Οβεζίκ, υπεύθυνος Ποιοτικού Ελέγχου Αγροτικού Συνεταιρισμού «Νέος Αλιάκμων».
Τους καλοκαιρινούς μήνες ο ανταγωνισμός είναι μεγαλύτερος, με την απώλεια τζίρου στις ελληνικές εταιρείες να αγγίζει το 70%, τόσο στις διεθνείς όσο και τις εθνικές μεταφορές. Κι αυτό διότι ένα φορτηγό εταιρείας με έδρα τη Σόφια ή το Βουκουρέστι, που μεταφέρει προϊόντα από την Ελλάδα προς τη Γερμανία και από εκεί ξεκινά νέο δρομολόγιο για την Αθήνα, θεωρείται βέβαιο πως θα φορτώσει προϊόντα, κάνοντας ενδιάμεσες στάσεις μέσα στη χώρα μας.
«Όταν φτάνει η περίοδος για τα επιτραπέζια ροδάκινα και έρχονται οι έμποροι για να φορτώσουν από τις εγκαταστάσεις του συνεταιρισμού, βλέπουμε στην πλειονότητά τους οχήματα με ξένες πινακίδες» λέει στη «ΜτΚ» ο Ηλίας Γεωργιάδης, διευθυντής του Αγροτικού Συνεταιρισμού Πέλλας.
Με έδρα το Πετρίτσι, το Σαντάνσκι και το Μπλαγκόεβγκραντ
Οι χαμηλοί φορολογικοί συντελεστές σε σχέση με τη χώρα μας αποτελούν κίνητρο ίδρυσης επιχειρήσεων στα Βαλκάνια. Αυτό παρατηρείται έντονα τα τελευταία 10 χρόνια και στον τομέα των μεταφορών, σύμφωνα με δικηγόρους και λογιστές της γειτονικής χώρας, που αναλαμβάνουν τις επιμέρους διαδικασίες.
«Έχουμε αρκετές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη Νότια Βουλγαρία, όπως στο Μπλαγκόεβγκραντ, στο Σαντάνσκι ή στο Πετρίτσι. Υπήρχε πάντα το ενδιαφέρον λόγω της χαμηλής φορολογίας, ωστόσο η κατάσταση έχει σταθεροποιηθεί γιατί αυξήθηκαν οι ασφάλειες για τα φορτηγά.
Πέρα από τη φορολογία, ο επιχειρηματίας επιλέγει να μεταφερθεί στη Βουλγαρία για την εύκολη διαχείριση της εταιρείας» τονίζει στη «ΜτΚ» ο δικηγόρος Μπόρις Χαριζάνοφ, που δραστηριοποιείται σε Πετρίτσι και Σόφια. «Σε καμία περίπτωση δεν είναι παράνομη αυτή η επιχειρηματική πρακτική. Εξάλλου, δεν είναι λίγοι οι έλληνες ιδιοκτήτες μεταφορικών εταιρειών, που έχουν φτιάξει επιχειρήσεις και στη Γερμανία, πραγματοποιώντας εσωτερικά δρομολόγια» καταλήγει ο κ. Χαριζάνοφ.
Όσο η υψηλή φορολογία και τα έξοδα των εταιρειών πιέζουν τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους ιδιοκτήτες τους τόσο ο ανταγωνισμός από χώρες με ευνοϊκότερα φορολογικά καθεστώτα θα αυξάνει το μερίδιό του στην ελληνική αγορά.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25-26 Μαΐου 2019
Σοβαρότατο πλήγμα στις ελληνικές εταιρείες διεθνών μεταφορών επιφέρει τα τελευταία χρόνια ο ανταγωνισμός από τα Βαλκάνια. Η χαμηλή φορολογία, η διαφορά στους μισθούς και στο κόστος ασφάλισης των αυτοκινητιστών, οι τιμές των καυσίμων και των τελών κυκλοφορίας μειώνουν το κόμιστρο μεταφοράς, με αποτέλεσμα τα φρέσκα φρούτα της Ημαθίας και της Πέλλας να ταξιδεύουν στις αγορές της Δυτικής και Κεντρικής Ευρώπης με φορτηγά ξένων χωρών.
«Έχουν μπει εταιρείες με χαμηλό κόστος μεταφοράς και λειτουργίας. Δουλεύουν με τιμές έως 50% κάτω από αυτό που ζητούμε εμείς. Το καύσιμο στην Ελλάδα είναι 1,5 ευρώ και στη Βουλγαρία 1,10. Ο οδηγός εκεί πληρώνεται με 600 ευρώ το μήνα, ενώ στην Ελλάδα ο μισθός ενός αυτοκινητιστή μπορεί να είναι και διπλάσιος» υπογραμμίζει στη «ΜτΚ», ο ιδιοκτήτης εταιρείας Διεθνών Μεταφορών με έδρα τη Βέροια, Δημήτρης Λαζάρου.
Η «μετανάστευση» ελληνικών εταιρειών στα Βαλκάνια έχει αντίκτυπο και στον κλάδο των μεταφορών. Έλληνες κάτοχοι φορτηγών έχουν ξεκινήσει νέα επιχειρηματική δραστηριότητα, με οικονομικό και φορολογικό συμφέρον.
«Μεγάλοι συνεταιρισμοί και έμποροι επιλέγουν τα βουλγαρικά αυτοκίνητα. Το νόμιμο δικαίωμα που έχει κάθε φορτηγό να κάνει 3 δρομολόγια εσωτερικού σε 7 μέρες καταπατάται» τονίζει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών, Απόστολος Κενανίδης.
«Τα σουπερμάρκετ και οι μεγάλες αλυσίδες με τις οποίες συνεργαζόμαστε επιλέγουν μεταφορικές από τη Ρουμανία, τη Σερβία ή την Κροατία προς αναζήτηση του χαμηλότερου κόστους. Τα προϊόντα που διακινούμε εμείς από το συνεταιρισμό τα στέλνουμε με ελληνικές. Βέβαια τα κόστη είναι αυξημένα τις περιόδους όπου υπάρχει μεγαλύτερη διακίνηση και τα φορτηγά είναι δυσεύρετα.
Για παράδειγμα, στο τέλος Μαΐου μία ελληνική εταιρεία θα φορτώσει από το συνεταιρισμό με κόμιστρο 11 λεπτά ανά τόνο, ενώ τον Ιούλιο που θα ξεκινήσει το εμπόριο του σταφυλιού το ποσό μεταφοράς φτάνει τα 14 λεπτά για την ίδια ποσότητα» υποστηρίζει ο Ανδρέας Οβεζίκ, υπεύθυνος Ποιοτικού Ελέγχου Αγροτικού Συνεταιρισμού «Νέος Αλιάκμων».
Τους καλοκαιρινούς μήνες ο ανταγωνισμός είναι μεγαλύτερος, με την απώλεια τζίρου στις ελληνικές εταιρείες να αγγίζει το 70%, τόσο στις διεθνείς όσο και τις εθνικές μεταφορές. Κι αυτό διότι ένα φορτηγό εταιρείας με έδρα τη Σόφια ή το Βουκουρέστι, που μεταφέρει προϊόντα από την Ελλάδα προς τη Γερμανία και από εκεί ξεκινά νέο δρομολόγιο για την Αθήνα, θεωρείται βέβαιο πως θα φορτώσει προϊόντα, κάνοντας ενδιάμεσες στάσεις μέσα στη χώρα μας.
«Όταν φτάνει η περίοδος για τα επιτραπέζια ροδάκινα και έρχονται οι έμποροι για να φορτώσουν από τις εγκαταστάσεις του συνεταιρισμού, βλέπουμε στην πλειονότητά τους οχήματα με ξένες πινακίδες» λέει στη «ΜτΚ» ο Ηλίας Γεωργιάδης, διευθυντής του Αγροτικού Συνεταιρισμού Πέλλας.
Με έδρα το Πετρίτσι, το Σαντάνσκι και το Μπλαγκόεβγκραντ
Οι χαμηλοί φορολογικοί συντελεστές σε σχέση με τη χώρα μας αποτελούν κίνητρο ίδρυσης επιχειρήσεων στα Βαλκάνια. Αυτό παρατηρείται έντονα τα τελευταία 10 χρόνια και στον τομέα των μεταφορών, σύμφωνα με δικηγόρους και λογιστές της γειτονικής χώρας, που αναλαμβάνουν τις επιμέρους διαδικασίες.
«Έχουμε αρκετές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στη Νότια Βουλγαρία, όπως στο Μπλαγκόεβγκραντ, στο Σαντάνσκι ή στο Πετρίτσι. Υπήρχε πάντα το ενδιαφέρον λόγω της χαμηλής φορολογίας, ωστόσο η κατάσταση έχει σταθεροποιηθεί γιατί αυξήθηκαν οι ασφάλειες για τα φορτηγά.
Πέρα από τη φορολογία, ο επιχειρηματίας επιλέγει να μεταφερθεί στη Βουλγαρία για την εύκολη διαχείριση της εταιρείας» τονίζει στη «ΜτΚ» ο δικηγόρος Μπόρις Χαριζάνοφ, που δραστηριοποιείται σε Πετρίτσι και Σόφια. «Σε καμία περίπτωση δεν είναι παράνομη αυτή η επιχειρηματική πρακτική. Εξάλλου, δεν είναι λίγοι οι έλληνες ιδιοκτήτες μεταφορικών εταιρειών, που έχουν φτιάξει επιχειρήσεις και στη Γερμανία, πραγματοποιώντας εσωτερικά δρομολόγια» καταλήγει ο κ. Χαριζάνοφ.
Όσο η υψηλή φορολογία και τα έξοδα των εταιρειών πιέζουν τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους ιδιοκτήτες τους τόσο ο ανταγωνισμός από χώρες με ευνοϊκότερα φορολογικά καθεστώτα θα αυξάνει το μερίδιό του στην ελληνική αγορά.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 25-26 Μαΐου 2019
ΣΧΟΛΙΑ