ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ποιοι είναι οι δύο που καλούνται να πληρώσουν 1,1 εκατ. ευρώ εγγύηση για τα Τέμπη. Γράφει ο Σαλονικιός

Τα ονόματα των δύο δεν ανακοινώθηκαν αλλά όπως έγινε γνωστό πρόκειται για στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ σε βάρος των οποίων αποδίδονται βαρύτατες κατηγορίες για τη μη εκτέλεση της σύμβασης

 23/03/2024 08:00

Ποιοι είναι οι δύο που καλούνται να πληρώσουν 1,1 εκατ. ευρώ εγγύηση για τα Τέμπη. Γράφει ο Σαλονικιός

O Σαλονικιός

Δεν θυμάμαι εάν υπάρχει ανάλογο προηγούμενο στα δικαστικά χρονικά της χώρας, να επιβάλλεται σε κατηγορούμενους χρηματική εγγύηση που υπερβαίνει το μισό εκατομμύριο ευρώ προκειμένου να αφεθούν ελεύθεροι. Συνέβη προχθές για δύο από τους συνολικά 23 κατηγορούμενους για την υπόθεση της επίμαχης σύμβασης 717 στη οποία περιλαμβάνονταν και αυτό της σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο και η οποία παρέμεινε ανεκτέλεστη εδώ και μια δεκαετία. Συγκεκριμένα, η σύμβαση υπογράφηκε το 2014 με χρόνο ολοκλήρωσης το 2016, αλλά ακόμη υλοποιείται...

Τα ονόματα των δύο δεν ανακοινώθηκαν αλλά όπως έγινε γνωστό πρόκειται για στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ σε βάρος των οποίων αποδίδονται βαρύτατες κατηγορίες για τη μη εκτέλεση της σύμβασης. Μετά την απολογία τους ενώπιον της ευρωπαίας ανακρίτριας Χριστίνας Σαλάππα, οι δύο αφέθηκαν ελεύθεροι με την επιβολή συνολικής χρηματικής εγγύησης 1,1 εκατ. ευρώ (600.000 για τον έναν και 500.000 για τον άλλον) καθώς και με τον περιοριστικό όρο της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα. Έχουν περιθώριο ορισμένων ημερών για να καταβάλλουν αυτό το υπέρογκο ποσό και είναι βέβαιο ότι θα ασκήσουν τα προβλεπόμενα ένδικα μέσα προκειμένου να το μειώσουν.

Εάν διερωτάσθε γιατί η απολογία τους έγινε στην ευρωπαία ανακρίτρια η απάντηση είναι επειδή η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία διερευνά την υπόθεση της σύμβασης 717 καθώς η υλοποίησή της χρηματοδοτήθηκε από ευρωπαϊκά κονδύλια. Ψάχνει δηλαδή να διαπιστώσει εάν υπήρξε διασπάθιση ευρωπαϊκών πόρων. Αυτήν και μόνον την πτυχή διερευνά η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία στην υπόθεση των Τεμπών και όχι τις συνθήκες υπό τις οποίες έγινε το μοιραίο δυστύχημα.

Επειδή, όπως προείπα, τέτοια ποσά εγγυοδοσίας δεν είναι συνηθισμένα, ρώτησα έγκριτο νομικό να μου δώσει τη δική του ερμηνεία. Η απάντηση που έλαβα είναι ότι “τα υπέρογκα ποσά αποτελούν σοβαρή ένδειξη ενοχής των κατηγορουμένων και πιθανής καταδίκης”. Αυτό βεβαίως θα κριθεί στην ακροαματική διαδικασία, εάν και εφόσον οι δύο παραπεμφθούν σε δίκη, κάτι που ο συνομιλητής μου το θεωρεί απολύτως βέβαιο.

Τώρα, όσον αφορά την ταυτότητα των δύο πρώην στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ να σας πω ότι η μία κατάγεται από τον ελλαδικό νότο και είναι αυτή που της επιβλήθηκε εγγύηση 500.000 ευρώ. Ο δεύτερος είναι από τη Βόρεια Ελλάδα και είναι πολύ στενός συγγενής, πρώτου βαθμού, βουλευτού της Νέας Δημοκρατίας η οποία όμως εκλέγεται στο νόμο (πιο νότο δεν γίνεται). Επίσης κατέχει σήμερα υψηλότατη θέση σε πολύ σημαντική εταιρεία της οποίας την πλειοψηφία έχει το ελληνικό δημόσιο. Μάλιστα στο βιογραφικό του αναφέρει μεταξύ άλλων ότι “από το 2010 είναι στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., υπεύθυνος για την προκήρυξη διαγωνισμών έργων, αλλά και για την επίβλεψη της κατασκευής (Construction Μanagement) μεγάλων έργων υποδομής & Η/Μ εγκαταστάσεων”.

Παλικαρισμοί Σπίρτζη

Μένω στο θέμα με αφορμή την επιστολή την οποία παρέδωσε προχθές στο πρόεδρο της Βουλής Κώστα Τασούλα, ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ Χρήστος Σπίρτζης. Με αυτήν ζητά να κινηθεί η διαδικασία συγκρότησης προανακριτικής επιτροπής προκειμένου να ελέγξει τυχόν δικές του ποινικές ευθύνες σχετικά με την μη υλοποίηση της σύμβασης 717 στα περίπου τεσσεράμισι χρόνια που ήταν υπεύθυνος για τις υποδομές και τις μεταφορές.

Αυτά προχθές, διότι χθες ο Σπίρτζης έσπευσε να δηλώσει (Real FM) ότι «δεν υπάρχει αιτιώδης συνάφεια ανάμεσα στη μη εκτέλεση της σύμβασης 717 και στην τραγωδία των Τεμπών. Έχω πει πάρα πολλές φορές ότι η ολοκλήρωση ενός έργου, οποιουδήποτε έργου, δεν μπορεί να συνδέεται με οποιοδήποτε δυστύχημα...”. Πρόσθεσε, επίσης, ότι «από τη στιγμή που δεν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 έπρεπε να υπάρχουν πρόσθετα μέτρα και δεν είχαν ληφθεί».

Με απλά λόγια ο πρώην υπουργός σπεύδει να αποσυνδέσει την όποια εμπλοκή του στη σύμβαση 717 με το δυστύχημα των Τεμπών αν και στην επόμενη φράση του παραδέχεται ουσιαστικά ότι αν είχε υλοποιηθεί η σύμβαση το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί γι' αυτό αναφέρεται “στα πρόσθετα μέτρα” που δεν είχαν ληφθεί.

Εν ολίγοις, ο αγαπητός Σπίρτζης, από τη μια εμφανίζεται να θέτει τον εαυτό του στην κρίση της Δικαιοσύνης, γνωρίζοντας βεβαίως ότι κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο να συμβεί, λόγω των γνωστών εμποδίων που θέτει το Σύνταγμα, κι από την άλλη σπεύδει να απαλλάξει εαυτόν από οποιαδήποτε ευθύνη και συσχέτιση με το τραγικό δυστύχημα.

Πάντως, σύμφωνα με το περιεχόμενο της δίωξης που ασκήθηκε από τους ευρωπαίους εισαγγελείς σε βάρος των στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ «οι κατηγορούμενοι δεν είχαν ειλικρινή πρόθεση να εφαρμόσουν τη Σύμβαση 717/2014 και να υλοποιήσουν το αντικείμενο αυτής —το οποίο μάλιστα συνδεόταν άρρηκτα με την ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων, όπως αποδείχθηκε με τον τραγικότερο τρόπο από το δυστύχημα στο Αδενδρο και το πρόσφατο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, τα οποία θα είχαν με βεβαιότητα αποφευχθεί εάν είχε ολοκληρωθεί το αντικείμενο της Σύμβασης 717 με το σύστημα ETCS σε λειτουργία».



Δεν θυμάμαι εάν υπάρχει ανάλογο προηγούμενο στα δικαστικά χρονικά της χώρας, να επιβάλλεται σε κατηγορούμενους χρηματική εγγύηση που υπερβαίνει το μισό εκατομμύριο ευρώ προκειμένου να αφεθούν ελεύθεροι. Συνέβη προχθές για δύο από τους συνολικά 23 κατηγορούμενους για την υπόθεση της επίμαχης σύμβασης 717 στη οποία περιλαμβάνονταν και αυτό της σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο και η οποία παρέμεινε ανεκτέλεστη εδώ και μια δεκαετία. Συγκεκριμένα, η σύμβαση υπογράφηκε το 2014 με χρόνο ολοκλήρωσης το 2016, αλλά ακόμη υλοποιείται...

Τα ονόματα των δύο δεν ανακοινώθηκαν αλλά όπως έγινε γνωστό πρόκειται για στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ σε βάρος των οποίων αποδίδονται βαρύτατες κατηγορίες για τη μη εκτέλεση της σύμβασης. Μετά την απολογία τους ενώπιον της ευρωπαίας ανακρίτριας Χριστίνας Σαλάππα, οι δύο αφέθηκαν ελεύθεροι με την επιβολή συνολικής χρηματικής εγγύησης 1,1 εκατ. ευρώ (600.000 για τον έναν και 500.000 για τον άλλον) καθώς και με τον περιοριστικό όρο της απαγόρευσης εξόδου από τη χώρα. Έχουν περιθώριο ορισμένων ημερών για να καταβάλλουν αυτό το υπέρογκο ποσό και είναι βέβαιο ότι θα ασκήσουν τα προβλεπόμενα ένδικα μέσα προκειμένου να το μειώσουν.

Εάν διερωτάσθε γιατί η απολογία τους έγινε στην ευρωπαία ανακρίτρια η απάντηση είναι επειδή η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία διερευνά την υπόθεση της σύμβασης 717 καθώς η υλοποίησή της χρηματοδοτήθηκε από ευρωπαϊκά κονδύλια. Ψάχνει δηλαδή να διαπιστώσει εάν υπήρξε διασπάθιση ευρωπαϊκών πόρων. Αυτήν και μόνον την πτυχή διερευνά η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία στην υπόθεση των Τεμπών και όχι τις συνθήκες υπό τις οποίες έγινε το μοιραίο δυστύχημα.

Επειδή, όπως προείπα, τέτοια ποσά εγγυοδοσίας δεν είναι συνηθισμένα, ρώτησα έγκριτο νομικό να μου δώσει τη δική του ερμηνεία. Η απάντηση που έλαβα είναι ότι “τα υπέρογκα ποσά αποτελούν σοβαρή ένδειξη ενοχής των κατηγορουμένων και πιθανής καταδίκης”. Αυτό βεβαίως θα κριθεί στην ακροαματική διαδικασία, εάν και εφόσον οι δύο παραπεμφθούν σε δίκη, κάτι που ο συνομιλητής μου το θεωρεί απολύτως βέβαιο.

Τώρα, όσον αφορά την ταυτότητα των δύο πρώην στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ να σας πω ότι η μία κατάγεται από τον ελλαδικό νότο και είναι αυτή που της επιβλήθηκε εγγύηση 500.000 ευρώ. Ο δεύτερος είναι από τη Βόρεια Ελλάδα και είναι πολύ στενός συγγενής, πρώτου βαθμού, βουλευτού της Νέας Δημοκρατίας η οποία όμως εκλέγεται στο νόμο (πιο νότο δεν γίνεται). Επίσης κατέχει σήμερα υψηλότατη θέση σε πολύ σημαντική εταιρεία της οποίας την πλειοψηφία έχει το ελληνικό δημόσιο. Μάλιστα στο βιογραφικό του αναφέρει μεταξύ άλλων ότι “από το 2010 είναι στέλεχος της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε., υπεύθυνος για την προκήρυξη διαγωνισμών έργων, αλλά και για την επίβλεψη της κατασκευής (Construction Μanagement) μεγάλων έργων υποδομής & Η/Μ εγκαταστάσεων”.

Παλικαρισμοί Σπίρτζη

Μένω στο θέμα με αφορμή την επιστολή την οποία παρέδωσε προχθές στο πρόεδρο της Βουλής Κώστα Τασούλα, ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ Χρήστος Σπίρτζης. Με αυτήν ζητά να κινηθεί η διαδικασία συγκρότησης προανακριτικής επιτροπής προκειμένου να ελέγξει τυχόν δικές του ποινικές ευθύνες σχετικά με την μη υλοποίηση της σύμβασης 717 στα περίπου τεσσεράμισι χρόνια που ήταν υπεύθυνος για τις υποδομές και τις μεταφορές.

Αυτά προχθές, διότι χθες ο Σπίρτζης έσπευσε να δηλώσει (Real FM) ότι «δεν υπάρχει αιτιώδης συνάφεια ανάμεσα στη μη εκτέλεση της σύμβασης 717 και στην τραγωδία των Τεμπών. Έχω πει πάρα πολλές φορές ότι η ολοκλήρωση ενός έργου, οποιουδήποτε έργου, δεν μπορεί να συνδέεται με οποιοδήποτε δυστύχημα...”. Πρόσθεσε, επίσης, ότι «από τη στιγμή που δεν είχε ολοκληρωθεί η σύμβαση 717 έπρεπε να υπάρχουν πρόσθετα μέτρα και δεν είχαν ληφθεί».

Με απλά λόγια ο πρώην υπουργός σπεύδει να αποσυνδέσει την όποια εμπλοκή του στη σύμβαση 717 με το δυστύχημα των Τεμπών αν και στην επόμενη φράση του παραδέχεται ουσιαστικά ότι αν είχε υλοποιηθεί η σύμβαση το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί γι' αυτό αναφέρεται “στα πρόσθετα μέτρα” που δεν είχαν ληφθεί.

Εν ολίγοις, ο αγαπητός Σπίρτζης, από τη μια εμφανίζεται να θέτει τον εαυτό του στην κρίση της Δικαιοσύνης, γνωρίζοντας βεβαίως ότι κάτι τέτοιο είναι πολύ δύσκολο να συμβεί, λόγω των γνωστών εμποδίων που θέτει το Σύνταγμα, κι από την άλλη σπεύδει να απαλλάξει εαυτόν από οποιαδήποτε ευθύνη και συσχέτιση με το τραγικό δυστύχημα.

Πάντως, σύμφωνα με το περιεχόμενο της δίωξης που ασκήθηκε από τους ευρωπαίους εισαγγελείς σε βάρος των στελεχών της ΕΡΓΟΣΕ «οι κατηγορούμενοι δεν είχαν ειλικρινή πρόθεση να εφαρμόσουν τη Σύμβαση 717/2014 και να υλοποιήσουν το αντικείμενο αυτής —το οποίο μάλιστα συνδεόταν άρρηκτα με την ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων, όπως αποδείχθηκε με τον τραγικότερο τρόπο από το δυστύχημα στο Αδενδρο και το πρόσφατο πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη, τα οποία θα είχαν με βεβαιότητα αποφευχθεί εάν είχε ολοκληρωθεί το αντικείμενο της Σύμβασης 717 με το σύστημα ETCS σε λειτουργία».



ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία