Μονόλογοι
«Πόλεμος» ΟΑΣΘ-ΚΤΕΛ: Μου χρωστάς – δεν σου χρωστάω… Όλο το παρασκήνιο της σύγκρουσης. Γράφει ο Σαλονικιός
04/11/2023 14:01
Η σύγκρουση ανάμεσα στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και τον ΟΑΣΘ η οποία υπέβοσκε καιρό τώρα αλλά βγήκε στην επιφάνεια το τελευταίο διήμερο ήταν σφοδρή και εάν κρίνω εκ του αποτελέσματος εκείνος που τσαλακώθηκε περισσότερο ήταν μάλλον ο ΟΑΣΘ.
Η υπόθεση έχει ως εξής: τον Δεκέμβριο του 2010 οι δύο φορείς είχαν υπογράψει μια προγραμματική σύμβαση με την οποία ο ΟΑΣΘ εκχωρούσε στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης το συγκοινωνιακό έργο σε τέσσερις τοπικές γραμμές στον ορεινό όγκο της περιοχής Λαγκαδά (Βερτίσκο, Σοχό, Αρέθουσα, Ρεντίνα κ.λπ.), μέσω των οποίων οι επιβάτες έφταναν στο σταθμό μετεπιβίβασης Λαγκαδά, ώστε στη συνέχεια να πάνε προς Θεσσαλονίκη με τα λεωφορεία του ΟΑΣΘ και αντιστρόφως. Η συμφωνία προέβλεπε ότι ο ΟΑΣΘ θα εισπράττει τα έσοδα από τα εισιτήρια και θα πληρώνει στο ΚΤΕΛ 100.000 ευρώ το μήνα. Η συμφωνία αυτή τηρήθηκε χωρίς σοβαρά προβλήματα ως και πριν από περίπου δύο χρόνια.
Το 2019 οι δύο φορείς υπέγραψαν μια άλλη σύμβαση με την οποία ο ΟΑΣΘ εκχωρούσε στο ΚΤΕΛ 25 λεωφορειακές γραμμές πέριξ του πολεοδομικού συγκροτήματος, έναντι αποζημίωσης 1,43 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Όταν η σύμβαση αυτή ανανεώθηκε το 2021 προστέθηκε μία απαίτηση του ΟΑΣΘ να του καταβάλει το ΚΤΕΛ τέλη για τη χρήση κάποιων υποδομών (χρήση χώρου σε σταθμούς μετεπιβίβασης, χρήση τηλεφώνου κ.ο.κ.). Από τότε ξεκίνησαν και οι προστριβές μεταξύ των δύο συμβαλλομένων. Το ΚΤΕΛ αμφισβητούσε κάποιες από τις χρεώσεις, για παράδειγμα τη χρέωση για τη χρήση της τηλεματικής καθώς την πλήρωνε απευθείας στην εταιρεία Link Τechnologies που έχει τα δικαιώματα, όπως και άλλες χρεώσεις (π.χ. για χρήση του χώρου στις αφετηρίες κ.ο.κ.). Έτσι το θέμα αυτό παρέμενε σε εκκρεμότητα.
Κάποια στιγμή, περίπου στις αρχές του 2023 ο ΟΑΣΘ σταμάτησε να πληρώνει τα 100.000 το μήνα στο ΚΤΕΛ για τα δρομολόγια του Λαγκαδά, συμψηφίζοντας μονομερώς το χρέος αυτό με τις οφειλές του ΚΤΕΛ προς τον ΟΑΣΘ σύμφωνα με τη σύμβαση του 2021. Στο μεταξύ οι απαιτήσεις του ΟΑΣΘ δεν είχαν ποτέ τιμολογηθεί ώστε να πληρωθούν. Εκτός αυτού, το ΚΤΕΛ υποστήριζε ότι δεν μπορεί να υπάρξει συσχέτιση μεταξύ των δύο διαφορετικών συμβάσεων, κάτι που πιστοποίησε με γνωμοδότησή του και έγκριτος ακαδημαϊκός στον οποίο απευθύνθηκε ο ΟΑΣΘ. Στο μεταξύ το ΚΤΕΛ δήλωνε πως η όποια διαφωνία για τις οφειλές προς τον ΟΑΣΘ από τη σύμβαση του 2021 θα λυθεί δικαστικά αφού οι δύο πλευρές διαφωνούσαν.
Πριν από κάποιο καιρό συγκροτήθηκε μια επιτροπή προκειμένου να προσδιορίσει το ύψος των οφειλών του ΟΑΣΘ. Η απόπειρα όμως ναυάγησε καθώς το κάθε μέλος της επιτροπής κατέληγε σε διαφορετικά ποσά. Κάποια στιγμή φάνηκε να διαμορφώνεται μια απαίτηση της τάξης των 500.000 ευρώ, από ένα εκατομμύριο που αρχικά απαιτούσε ο ΟΑΣΘ. Όμως το ΚΤΕΛ διαφωνούσε με αυτή την εκτίμηση καθώς τη θεώρησε υπερβολική. Μια προσπάθεια διαμεσολάβησης που έγινε εκ μέρους του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕΘ, Γιάννη Τόσκα προκειμένου να τα βρουν οι δύο πλευρές γύρω στις 200.000 ευρώ δεν ικανοποίησε τον ΟΑΣΘ.
Και κάπως έτσι φτάσαμε στο αδιέξοδο. Στις αρχές της τρέχουσας εβδομάδας ο ΟΑΣΘ τιμολόγησε το χρέος του ΚΤΕΛ στα 719.000 ευρώ (με ΦΠΑ), κατά την εκτίμησή του, και απέστειλε το σχετικό τιμολόγιο προς εξόφληση. Η απάντηση του ΚΤΕΛ ήταν άμεση. Ο πρόεδρός του Στέφανος Τσόλης διαμήνυσε προς τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΑΣΘ Κώστα Ταγγίρη καθώς και προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ότι από Δευτέρα 6 Νοεμβρίου θα διέκοπτε τα δρομολόγια στον ορεινό όγκο του Λαγκαδά εάν ο ΟΑΣΘ δεν εξοφλούσε το χρέος για τις γραμμές του Λαγκαδά το οποίο, στο μεταξύ, είχε ανέλθει περίπου στις 800.000 ευρώ.
Με το που έστειλε το τελεσίγραφό του το ΚΤΕΛ άρχισαν οι παρασκηνιακές κινήσεις εκ μέρους του υπουργείου προκειμένου να δοθεί λύση. Σύμφωνα με αρμόδια πηγή η πρώτη κίνηση ήταν να στείλει ο ΟΑΣΘ μια πρώτη δόση 300.000 ευρώ την Πέμπτη. Το ΚΤΕΛ, ωστόσο απαίτησε την πλήρη εξόφληση του χρέους και προκειμένου να εντείνει την πίεσή του δημοσιοποίησε και επισήμως χθες το πρωί ότι διακόπτει τα δρομολόγια στην περιοχή του Λαγκαδά.
Ακολούθησε νέα παρέμβαση του υπουργείου, αυτή τη φορά σε πολύ υψηλότερους τόνους, μετά την οποία ο ΟΑΣΘ απέστειλε χθες το μεσημέρι και τις υπόλοιπες 500.000 ευρώ για την πλήρη εξόφληση των οφειλών. Όσο για τα χρέη του ΚΤΕΛ, γι' αυτά θα αποφασίσει όπως όλα δείχνουν η Δικαιοσύνη.