ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Πώς γίνεται να υπάρξει Τέχνη χωρίς Εικόνα;

Μια «αυτο-έκθεση» τριών ανθρώπων με διαφορετική σχέση με την Τέχνη οι οποίοι θα προσπαθήσουν να ξεφύγουν από τις συμβατικές δομές των έργων τους σε τρία αυτοσχεδιαστικά σόλο

 14/12/2023 07:00

Πώς γίνεται να υπάρξει Τέχνη χωρίς Εικόνα;

Ελένη Θεοδωρίδου

Τι μορφή θα είχε μια σύζευξη τριών διαφορετικών μορφών Τέχνης; Πώς θα μπορούσαν να συνδεθούν μια θεωρητική της Τέχνης, ένας performer και ένας μουσικός; Έχουν άραγε κοινό άξονα;

Αυτό το κέντρο βάρους έψαξε η ιστορικός της Τέχνης Δρ. Δωροθέα Κοντελετζίδου, και το βρήκε στην «Εικόνα»: Την εικόνα ως αντικείμενο λατρείας που έχει κατακλύσει τις ειδήσεις, τα social media και τις ζωές μας. Από τη «μάστιγα της εικόνας» δεν εξαιρείται η Τέχνη η οποία τα τελευταία χρόνια καταναλώνεται μαζικά στο διαδίκτυο και μετρά την αξία της σε καρδούλες και likes. 

Μετά από πρό(σ)κληση του μουσικοσυνθέτη Αλέξανδρου Λουλούδη και μαζί με τον performer Έκτορα Μαυρίδη, οι τρεις τους θα επιχειρήσουν να δώσουν της δική τους απάντηση στο πως αντιλαμβάνονται την ιδέα της «Τέχνης χωρίς Εικόνα». Ένα τριήμερο event με τρία σόλο, τρεις οπτικές και έναν κοινό παρανομαστή: την επαναπροσέγγιση της τρισδιάστατης Εικόνας σε αντίβαρο της δισδυάστατης. Μια «αυτο-έκθεση» τριών ανθρώπων με διαφορετική σχέση με την Τέχνη ο καθένας τους μα όλοι τους πιστοί της συνοδοιπόροι, οι οποίοι θα προσπαθήσουν να ξεφύγουν από τις συμβατικές δομές των έργων τους και θα συνδυάσουν διαφορετικές μορφές Τέχνης, σε τρία αυτοσχεδιαστικά σόλο.

Τι εννοούμε όμως όταν λέμε Τέχνη χωρίς Εικόνα;

Άλλο Image, άλλο icon

«Στα ελληνικά έχουμε μία λέξη για την Εικόνα. Στα αγγλικά δύο: image και icon. To icon υποδηλώνει οποιαδήποτε εικόνα λατρείας» εξηγεί στο makthes.gr η κ. Κοντελετζίδου. «Εικόνες λατρείας είναι οι εικόνες που βλέπουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δηλαδή στην επαυξημένη πραγματικότητα που ζούμε όλοι όσοι τα χρησιμοποιούμε. Χιλιάδες εικόνες, παντού, συνέχεια».

«Τα icons μας παρακινούν να παρατηρούμε ένα βίωμα και όχι να το ζούμε. Βλέπουμε από κλειδαρότρυπα. Δεν βλέπουμε την πραγματικότητα. Είναι τρομερό. Προτιμώ να διαβάζω τις ειδήσεις όχι να τις βλέπω σε εικόνες ή βίντεο. Εν αντιθέσει με τη φωτογραφία, στην εφημερίδα παίρνω ολοκληρωμένη την πληροφορία και έχω την δυνατότητα να τη διασταυρώσω» προσθέτει.

Παρά το γεγονός ότι η ίδια λόγω ερευνητικού ενδιαφέροντος ασχολείται πολύ με «Εικόνες», όπως παραδέχεται πλέον δεν τις αντέχει. «Δυσφορία με τις εικόνες είχα αρχίσει να αισθάνομαι ήδη από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, αλλά φέτος η επικαιρότητα και τα πολιτικά γεγονότα με 'ισοπέδωσαν'. Κυρίως από τα Τέμπη και μετά. Ακολούθησαν η Ρόδος, ο Βόλος και τώρα η Παλαιστίνη. Δεν ήθελα να βλέπω άλλο. Όλα αυτά δεν ήταν βιώματα δικά μου, ήταν η επαυξημένη πραγματικότητα. Δε τα ζούσα όλα αυτά, ήμουν θεατής, με όσα συναισθήματα αυτό συνεπάγεται».

Η κ. Κοντελετζίδου υποστηρίζει πως ο κόσμος πλέον είναι δέσμιος των εικόνων και έχει σταματήσει διαβάζει. «Όλες αυτές οι εικόνες έχουν γίνει πλέον αντικείμενα λατρείας. Μένουμε σε αυτές και δεν κοιτάμε παρακάτω. Δεν διαβάζουμε, δεν διασταυρώνουμε ειδήσεις, όλη η πληροφορία έρχεται και φεύγει πολύ γρήγορα. Οι εικόνες έχουν φυσικά μεγάλη δύναμη  αλλά δεν είναι αρκετό, χρειάζεται και το διάβασμα. Θα ήθελα μια επιστροφή στην ιδέα, στην σκέψη στην Νόηση και μετά ας ακολουθήσει η εικόνα».

Οι εικόνες λατρείας στην Τέχνη

Για την κ. Κοντελετζίδου οι εικόνες λατρείας έχουν κατακτήσει και την Τέχνη μέσω των social media. Η ίδια τονίζει πως «οι καλλιτέχνες μοιράζονται τα έργα τους, εμείς βλέπουμε την Εικόνα, βάζουμε μια καρδούλα και πιστεύουμε πως ξέρουμε το έργο. Το ξέρουμε; Φυσικά και όχι. Ένας πίνακας δεν είναι μόνο αυτό που απεικονίζει: είναι οι διαστάσεις, είναι τα χρώματα, είναι ο χώρος. Η πληροφόρηση που λαμβάνουμε δεν είναι αντικειμενική μα είμαστε τόσο εθισμένοι σε αυτήν που δεν το καταλαβαίνουμε καν».

konteletzidou-dorothea.jpg


Τα τρία σόλο

Ο Αλέξανδρος Λουλούδης, διοργανωτής και ιθύνων νους του εγχειρήματος εξηγεί στο makthes.gr πως το κόνσεπτ αφορά την σύνδεση διαφορετικών ειδών Τέχνης, σε τρεις αυθύπαρκτες περφόρμανς με κοινά σημεία, που στόχο έχουν να εκθέσουν και να... εκτεθούν.

«Τέχνη χωρίς εικόνες - "εικόνες"»

Tην πρώτη ημέρα, Παρασκευή (17/12) η κ. Κοντελετζίδου θα παρουσιάσει τη δική της ιδιαίτερη περφόρμανς με θέμα «Τέχνη χωρίς εικόνες - "εικόνες"». Όπως εξηγεί η ίδια θα εκθέσει τον εαυτό της με τρεις τρόπους: 1. Θα βγει από τη ζώνη άνεσής της, δηλαδή την ακαδημαϊκή και στατική διάλεξη αλλά αντιθέτως θα είναι όρθια και θα κινείται στον χώρο. 2. Θα εκτεθεί σε ένα θέμα που έχει σχέση με την επαυξημένη πραγματικότητα και την σχέση που έχουμε εμείς μαζί της καθημερινά. Κατά πόσο εν τέλει είναι image ή icon. Βέβαια υπάρχει και ένας τρίτος τρόπος που η κ. Κοντελετζίδου θα εκτεθεί: Τι θα μπορούσε άραγε να εκθέσει μια ιστορικό Τέχνης που εδώ και δεκαετίες μόνο… γράφει; Και δε θα το κάνει σε κάποιον δερματόδετο τόμο ή σε κάποια πριβέ προβολή αλλά δημόσια, σε ανοιχτή εκδήλωση.

«Προσέγγιση»

Την δεύτερη ημέρα, Σάββατο 18/12, ο Έκτορας Μαυρίδης θα παρουσιάσει την περφόρμανς «Προσέγγιση» σε μουσική του Κωστή Δρυγιανάκη.

Όπως αναφέρεται στην περιγραφή

«Συμπόσιο

Οικιακό - Παγκόσμιο - Οικείο - Στοιχειώδη – Απαραίτητο - Κοινό

Χώμα, Αλεύρι, Νερό

Όταν οι άνθρωποι συναντιούνται ειρηνικά, μοιράζονται ψωμί.»

Η περφόρμανς Προσέγγιση του Έκτορα Μαυρίδη παρουσιάστηκε στο Wuppertal (DE) το 2016 σε συνθήκες ακραίας δυστοπικής οικονομικής και κοινωνικής κρίσης.

Επτά χρόνια μετά, στις κοινωνίες μας, φαίνεται η Δυστοπία να γίνεται μια προεπιλεγμένη κατάσταση σκέψεων και συμπεριφορών...

Με υλικά που συνδέονται στενά με την ιστορία του πολιτισμού, τη δύναμη των καθημερινών κοινών τελετουργιών μας, τις χειρονομίες και τις συμπεριφορές μας, θα προσπαθήσουμε ξανά:

Να αισθανθούμε

Να πλησιάσουμε

Να δημιουργήσουμε

Να ακουμπήσουμε

Και να φανταστούμε

Την ανάσα μιας άλλης ...

Προσέγγισης»

ektoras-mavridis-makedonia.jpg


«Love Creates»

Την Κυριακή 17/10 ο Αλέξανδρος Λουλούδης θα παρουσιάσει ένα μουσικοποιητικό σόλο το οποίο φέρει τον τίτλο «Love Creates». Ο ίδιος εξηγεί στο makthes.gr πως πρόκειται για ένα πρόγραμμα διάρκειας περίπου 45 λεπτών στο οποίο απαγγέλει ποιήματα που έχει γράψει για τον έρωτα, συνοδεία ντραμς. Όπως τονίζει, ο ίδιος βλέπει την ερωτική ποίηση ως κάτι καθολικό, που δεν περιορίζεται σε κοινωνικές ομάδες ή σέκτες και την συνδέει με την μουσική σε ένα εν πολλοίς αυτοσχεδιαστικό σόλο που τα δύο είδη συμβιώνουν ισότιμα.

louloudis-press-photo-2-by-panagiotis-peikidis.jpg


Πρόγραμμα εκδήλωσης

Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 20:00-21:00
Τέχνη χωρίς εικόνες - ‘’εικόνες’’

Διάλεξη- έκθεση της Δωροθέας Κοντελετζίδου

Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 20:00-21:00
Προσέγγιση
Περφόρμανς του Έκτορα Μαυρίδη, σε μουσική του Κωστή Δρυγιανάκη

Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 20:00-21:00
LoveCreates
Drums & Ποίηση Περφόρμανς του
Άλεξ Λουλούδη

'Στο 'Καταφύγιο'' του Ορατός, Στρ. Σφέτσου 2, στον κάτω όροφο.

Τι μορφή θα είχε μια σύζευξη τριών διαφορετικών μορφών Τέχνης; Πώς θα μπορούσαν να συνδεθούν μια θεωρητική της Τέχνης, ένας performer και ένας μουσικός; Έχουν άραγε κοινό άξονα;

Αυτό το κέντρο βάρους έψαξε η ιστορικός της Τέχνης Δρ. Δωροθέα Κοντελετζίδου, και το βρήκε στην «Εικόνα»: Την εικόνα ως αντικείμενο λατρείας που έχει κατακλύσει τις ειδήσεις, τα social media και τις ζωές μας. Από τη «μάστιγα της εικόνας» δεν εξαιρείται η Τέχνη η οποία τα τελευταία χρόνια καταναλώνεται μαζικά στο διαδίκτυο και μετρά την αξία της σε καρδούλες και likes. 

Μετά από πρό(σ)κληση του μουσικοσυνθέτη Αλέξανδρου Λουλούδη και μαζί με τον performer Έκτορα Μαυρίδη, οι τρεις τους θα επιχειρήσουν να δώσουν της δική τους απάντηση στο πως αντιλαμβάνονται την ιδέα της «Τέχνης χωρίς Εικόνα». Ένα τριήμερο event με τρία σόλο, τρεις οπτικές και έναν κοινό παρανομαστή: την επαναπροσέγγιση της τρισδιάστατης Εικόνας σε αντίβαρο της δισδυάστατης. Μια «αυτο-έκθεση» τριών ανθρώπων με διαφορετική σχέση με την Τέχνη ο καθένας τους μα όλοι τους πιστοί της συνοδοιπόροι, οι οποίοι θα προσπαθήσουν να ξεφύγουν από τις συμβατικές δομές των έργων τους και θα συνδυάσουν διαφορετικές μορφές Τέχνης, σε τρία αυτοσχεδιαστικά σόλο.

Τι εννοούμε όμως όταν λέμε Τέχνη χωρίς Εικόνα;

Άλλο Image, άλλο icon

«Στα ελληνικά έχουμε μία λέξη για την Εικόνα. Στα αγγλικά δύο: image και icon. To icon υποδηλώνει οποιαδήποτε εικόνα λατρείας» εξηγεί στο makthes.gr η κ. Κοντελετζίδου. «Εικόνες λατρείας είναι οι εικόνες που βλέπουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δηλαδή στην επαυξημένη πραγματικότητα που ζούμε όλοι όσοι τα χρησιμοποιούμε. Χιλιάδες εικόνες, παντού, συνέχεια».

«Τα icons μας παρακινούν να παρατηρούμε ένα βίωμα και όχι να το ζούμε. Βλέπουμε από κλειδαρότρυπα. Δεν βλέπουμε την πραγματικότητα. Είναι τρομερό. Προτιμώ να διαβάζω τις ειδήσεις όχι να τις βλέπω σε εικόνες ή βίντεο. Εν αντιθέσει με τη φωτογραφία, στην εφημερίδα παίρνω ολοκληρωμένη την πληροφορία και έχω την δυνατότητα να τη διασταυρώσω» προσθέτει.

Παρά το γεγονός ότι η ίδια λόγω ερευνητικού ενδιαφέροντος ασχολείται πολύ με «Εικόνες», όπως παραδέχεται πλέον δεν τις αντέχει. «Δυσφορία με τις εικόνες είχα αρχίσει να αισθάνομαι ήδη από την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, αλλά φέτος η επικαιρότητα και τα πολιτικά γεγονότα με 'ισοπέδωσαν'. Κυρίως από τα Τέμπη και μετά. Ακολούθησαν η Ρόδος, ο Βόλος και τώρα η Παλαιστίνη. Δεν ήθελα να βλέπω άλλο. Όλα αυτά δεν ήταν βιώματα δικά μου, ήταν η επαυξημένη πραγματικότητα. Δε τα ζούσα όλα αυτά, ήμουν θεατής, με όσα συναισθήματα αυτό συνεπάγεται».

Η κ. Κοντελετζίδου υποστηρίζει πως ο κόσμος πλέον είναι δέσμιος των εικόνων και έχει σταματήσει διαβάζει. «Όλες αυτές οι εικόνες έχουν γίνει πλέον αντικείμενα λατρείας. Μένουμε σε αυτές και δεν κοιτάμε παρακάτω. Δεν διαβάζουμε, δεν διασταυρώνουμε ειδήσεις, όλη η πληροφορία έρχεται και φεύγει πολύ γρήγορα. Οι εικόνες έχουν φυσικά μεγάλη δύναμη  αλλά δεν είναι αρκετό, χρειάζεται και το διάβασμα. Θα ήθελα μια επιστροφή στην ιδέα, στην σκέψη στην Νόηση και μετά ας ακολουθήσει η εικόνα».

Οι εικόνες λατρείας στην Τέχνη

Για την κ. Κοντελετζίδου οι εικόνες λατρείας έχουν κατακτήσει και την Τέχνη μέσω των social media. Η ίδια τονίζει πως «οι καλλιτέχνες μοιράζονται τα έργα τους, εμείς βλέπουμε την Εικόνα, βάζουμε μια καρδούλα και πιστεύουμε πως ξέρουμε το έργο. Το ξέρουμε; Φυσικά και όχι. Ένας πίνακας δεν είναι μόνο αυτό που απεικονίζει: είναι οι διαστάσεις, είναι τα χρώματα, είναι ο χώρος. Η πληροφόρηση που λαμβάνουμε δεν είναι αντικειμενική μα είμαστε τόσο εθισμένοι σε αυτήν που δεν το καταλαβαίνουμε καν».

konteletzidou-dorothea.jpg


Τα τρία σόλο

Ο Αλέξανδρος Λουλούδης, διοργανωτής και ιθύνων νους του εγχειρήματος εξηγεί στο makthes.gr πως το κόνσεπτ αφορά την σύνδεση διαφορετικών ειδών Τέχνης, σε τρεις αυθύπαρκτες περφόρμανς με κοινά σημεία, που στόχο έχουν να εκθέσουν και να... εκτεθούν.

«Τέχνη χωρίς εικόνες - "εικόνες"»

Tην πρώτη ημέρα, Παρασκευή (17/12) η κ. Κοντελετζίδου θα παρουσιάσει τη δική της ιδιαίτερη περφόρμανς με θέμα «Τέχνη χωρίς εικόνες - "εικόνες"». Όπως εξηγεί η ίδια θα εκθέσει τον εαυτό της με τρεις τρόπους: 1. Θα βγει από τη ζώνη άνεσής της, δηλαδή την ακαδημαϊκή και στατική διάλεξη αλλά αντιθέτως θα είναι όρθια και θα κινείται στον χώρο. 2. Θα εκτεθεί σε ένα θέμα που έχει σχέση με την επαυξημένη πραγματικότητα και την σχέση που έχουμε εμείς μαζί της καθημερινά. Κατά πόσο εν τέλει είναι image ή icon. Βέβαια υπάρχει και ένας τρίτος τρόπος που η κ. Κοντελετζίδου θα εκτεθεί: Τι θα μπορούσε άραγε να εκθέσει μια ιστορικό Τέχνης που εδώ και δεκαετίες μόνο… γράφει; Και δε θα το κάνει σε κάποιον δερματόδετο τόμο ή σε κάποια πριβέ προβολή αλλά δημόσια, σε ανοιχτή εκδήλωση.

«Προσέγγιση»

Την δεύτερη ημέρα, Σάββατο 18/12, ο Έκτορας Μαυρίδης θα παρουσιάσει την περφόρμανς «Προσέγγιση» σε μουσική του Κωστή Δρυγιανάκη.

Όπως αναφέρεται στην περιγραφή

«Συμπόσιο

Οικιακό - Παγκόσμιο - Οικείο - Στοιχειώδη – Απαραίτητο - Κοινό

Χώμα, Αλεύρι, Νερό

Όταν οι άνθρωποι συναντιούνται ειρηνικά, μοιράζονται ψωμί.»

Η περφόρμανς Προσέγγιση του Έκτορα Μαυρίδη παρουσιάστηκε στο Wuppertal (DE) το 2016 σε συνθήκες ακραίας δυστοπικής οικονομικής και κοινωνικής κρίσης.

Επτά χρόνια μετά, στις κοινωνίες μας, φαίνεται η Δυστοπία να γίνεται μια προεπιλεγμένη κατάσταση σκέψεων και συμπεριφορών...

Με υλικά που συνδέονται στενά με την ιστορία του πολιτισμού, τη δύναμη των καθημερινών κοινών τελετουργιών μας, τις χειρονομίες και τις συμπεριφορές μας, θα προσπαθήσουμε ξανά:

Να αισθανθούμε

Να πλησιάσουμε

Να δημιουργήσουμε

Να ακουμπήσουμε

Και να φανταστούμε

Την ανάσα μιας άλλης ...

Προσέγγισης»

ektoras-mavridis-makedonia.jpg


«Love Creates»

Την Κυριακή 17/10 ο Αλέξανδρος Λουλούδης θα παρουσιάσει ένα μουσικοποιητικό σόλο το οποίο φέρει τον τίτλο «Love Creates». Ο ίδιος εξηγεί στο makthes.gr πως πρόκειται για ένα πρόγραμμα διάρκειας περίπου 45 λεπτών στο οποίο απαγγέλει ποιήματα που έχει γράψει για τον έρωτα, συνοδεία ντραμς. Όπως τονίζει, ο ίδιος βλέπει την ερωτική ποίηση ως κάτι καθολικό, που δεν περιορίζεται σε κοινωνικές ομάδες ή σέκτες και την συνδέει με την μουσική σε ένα εν πολλοίς αυτοσχεδιαστικό σόλο που τα δύο είδη συμβιώνουν ισότιμα.

louloudis-press-photo-2-by-panagiotis-peikidis.jpg


Πρόγραμμα εκδήλωσης

Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 20:00-21:00
Τέχνη χωρίς εικόνες - ‘’εικόνες’’

Διάλεξη- έκθεση της Δωροθέας Κοντελετζίδου

Σάββατο 16 Δεκεμβρίου 20:00-21:00
Προσέγγιση
Περφόρμανς του Έκτορα Μαυρίδη, σε μουσική του Κωστή Δρυγιανάκη

Κυριακή 17 Δεκεμβρίου 20:00-21:00
LoveCreates
Drums & Ποίηση Περφόρμανς του
Άλεξ Λουλούδη

'Στο 'Καταφύγιο'' του Ορατός, Στρ. Σφέτσου 2, στον κάτω όροφο.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία