Προχωράει το έργο της Υπόγειας Αποθήκης Φυσικού Αερίου Καβάλας
14/02/2022 13:00
14/02/2022 13:00
Προχωράει ο διαγωνισμός για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου Καβάλας ένα έργο-μαμούθ προϋπολογισμού σχεδόν 400 εκατομμυρίων ευρώ, που έχει χαρακτηριστεί ως κομβική υποδομή τόσο για την Ελλάδα όσο και την Ε.Ε.
Ο τρόπος υλοποίησης του έργου και η χρηματοδότησή του αποτέλεσαν σημείο τριβής ανάμεσα στο Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας με αποτέλεσμα οι διαδικασίες να είναι κολλημένες εδώ και μήνες.
Την περασμένη Παρασκευή πραγματοποιήθηκε συνάντηση ανάμεσα στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα και στον πρόεδρος της ΡΑΕ Αθανάσιο Δαγούμα. Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά μετά τη συνάντηση, ο υπουργός συντάχθηκε με τη θέση της ΡΑΕ, κρίνοντας πως οι υπολογισμοί της είναι επαρκείς και το έργο για την ΥΑΦΑ Καβάλας μπορεί να προχωρήσει.
Με αυτά τα δεδομένα εντός της εβδομάδας ανεμένεται να τεθεί προς διαβούλευση ο βαθμός κοινωνικοποίησης του έργου (τι ποσοστό της επένδυσης θα καλυφθεί από τις ρυθμιστικές χρεώσεις στους καταναλωτές, τι ποσοστό θα καλύψουν οι επιδοτήσεις και τι ποσοστό ο επενδυτής) και ο κανονισμός τιμολόγησης.
Σε ότι αφορά την παραχώρηση της υπόγειας αποθήκης η διαδικασία βρίσκεται στη φάση των δεσμευτικών προσφορών με τους δύο φιναλίστ, Energean και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ -ΔΕΣΦΑ να βρίσκονται σε φάση αναμονής εξελίξεων.
Μια δεκαετία καθυστερήσεων
Τον Ιούλιο του 2011, η Energean που είχε τη διαχείριση του κοιτάσματος φυσικού αερίου στη θέση «Καβάλα Νότια» (σε συνεργασία με την Edison) παρουσίασε την πρώτη μελέτη για τη μετατροπή της γεωφυσικής κοιλότητας του εξαντλημένου κοιτάσματος, σε μια αποθήκη φυσικού αερίου.
Μόλις το καλοκαίρι του 2018 το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο είχε μεταβιβαστεί το asset, ξεκίνησε την αναζήτηση συμβούλων στην κατεύθυνση της αξιοποίησης. Μεσολάβησαν σχεδόν δύο χρόνια διεργασιών μέχρι τη δημοσίευση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος στις 29 Ιουνίου 2020, χωρίς ωστόσο να έχουν απαντηθεί βασικά ζητούμενα για τους υποψήφιους επενδυτές. Κάτι που έφερε ανατροπές και στα σχήματα των διεκδικητών. Έτσι, μετά την αποχώρηση της γαλλικής Storengy (Engie), η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέβηκε στο διαγωνισμό με τον ΔΕΣΦΑ, ενώ η Energean κατέβηκε μόνη της, έχοντας όμως συνάψει συμμαχία με την East Gas.
Τον Οκτώβριο του 2020 εκδήλωσαν ενδιαφέρον τρία σχήματα και συγκεκριμένα η Energean, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ–ΔΕΣΦΑ και η κινεζικών συμφερόντων China Machinery Engineering Co (CMEC)-Maison Group, η οποία στις 30 Μαρτίου 2021 κόπηκε από την επόμενη φάση. Παράλληλα, φέτος τον Ιανουάριο έγινε υποβολή αίτησης για την ένταξη του έργου στον επικαιροποιημένο κατάλογο των έργων PCI (Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος).
Πηγή φωτογραφίας: http://tekmormonitor.blogspot.com/
To έργο
Το έργο συνίσταται στη μετατροπή του εξαντλημένου κοιτάσματος φυσικού αερίου της Ν. Καβάλας στην πρώτη Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου (UGS) της χώρας. Το κοίτασμα επιφάνειας 5 km2, βρίσκεται στη θαλάσσια περιοχή περί τα 30 χλμ νότια της Καβάλας, 11 χλμ νότια του πετρελαϊκού κοιτάσματος του Πρίνου και σε βάθος 1.700 μέτρων.
Σύμφωνα με τον προκαταρκτικό σχεδιασμό του έργου, η χωρητικότητα της υπόγειας αποθήκης (UGS) εκτιμάται περίπου στο 1 bcm. Ο ετήσιος ενεργός διακινούμενος όγκος (Annual Volume throughput) εκτιμάται σε 360 εκατ. Nm3 ή σε 720 εκατ. Nm3, για έναν ή δύο κύκλους ανά έτος, αντίστοιχα. Η μέγιστη ημερήσια δυναμικότητα απόληψης φυσικού αερίου και εισαγωγής στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ) εκτιμάται σε 4 εκατ. Nm3/d. Η μέγιστη ημερήσια δυναμικότητα εισπίεσης της Υπόγειας Αποθήκης με φυσικό αέριο, εκτιμάται σε 5 εκατ. Nm3/d.
Στην Αποθήκη θα είναι δυνατό να αποθηκεύεται έως 1 δισεκ. κυβικά μέτρα αερίου, τα οποία θα διατίθενται στην αγορά σε δύο κύκλους τον χρόνο.
Τα οφέλη από τη λειτουργία μιας τέτοιας υποδομής είναι πολλαπλά καθώς θα είναι δυνατή η δημιουργία και η διατήρηση για περίπου έξι συνεχείς μήνες αποθεμάτων ασφαλείας σε φυσικό αέριο, η εξασφάλιση συνεχούς τροφοδοσίας των καταναλωτών με αέριο ακόμη και σε περιόδους διακοπής της ροής από τους αγωγούς, η «θωράκιση» της χώρας έναντι των διακυμάνσεων τιμών και της μεταβολής των συνθηκών, -όπως συμβαίνει τώρα-, αλλά και η αναβάθμιση του γεωπολιτικού ρόλου της Ελλάδας, αφού η Καβάλα βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο διέλευσης αγωγών μεταφοράς αερίου προς την Ευρώπη.
Προχωράει ο διαγωνισμός για την Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου Καβάλας ένα έργο-μαμούθ προϋπολογισμού σχεδόν 400 εκατομμυρίων ευρώ, που έχει χαρακτηριστεί ως κομβική υποδομή τόσο για την Ελλάδα όσο και την Ε.Ε.
Ο τρόπος υλοποίησης του έργου και η χρηματοδότησή του αποτέλεσαν σημείο τριβής ανάμεσα στο Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου και τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας με αποτέλεσμα οι διαδικασίες να είναι κολλημένες εδώ και μήνες.
Την περασμένη Παρασκευή πραγματοποιήθηκε συνάντηση ανάμεσα στον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα και στον πρόεδρος της ΡΑΕ Αθανάσιο Δαγούμα. Σύμφωνα με τα όσα έγιναν γνωστά μετά τη συνάντηση, ο υπουργός συντάχθηκε με τη θέση της ΡΑΕ, κρίνοντας πως οι υπολογισμοί της είναι επαρκείς και το έργο για την ΥΑΦΑ Καβάλας μπορεί να προχωρήσει.
Με αυτά τα δεδομένα εντός της εβδομάδας ανεμένεται να τεθεί προς διαβούλευση ο βαθμός κοινωνικοποίησης του έργου (τι ποσοστό της επένδυσης θα καλυφθεί από τις ρυθμιστικές χρεώσεις στους καταναλωτές, τι ποσοστό θα καλύψουν οι επιδοτήσεις και τι ποσοστό ο επενδυτής) και ο κανονισμός τιμολόγησης.
Σε ότι αφορά την παραχώρηση της υπόγειας αποθήκης η διαδικασία βρίσκεται στη φάση των δεσμευτικών προσφορών με τους δύο φιναλίστ, Energean και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ -ΔΕΣΦΑ να βρίσκονται σε φάση αναμονής εξελίξεων.
Μια δεκαετία καθυστερήσεων
Τον Ιούλιο του 2011, η Energean που είχε τη διαχείριση του κοιτάσματος φυσικού αερίου στη θέση «Καβάλα Νότια» (σε συνεργασία με την Edison) παρουσίασε την πρώτη μελέτη για τη μετατροπή της γεωφυσικής κοιλότητας του εξαντλημένου κοιτάσματος, σε μια αποθήκη φυσικού αερίου.
Μόλις το καλοκαίρι του 2018 το ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο είχε μεταβιβαστεί το asset, ξεκίνησε την αναζήτηση συμβούλων στην κατεύθυνση της αξιοποίησης. Μεσολάβησαν σχεδόν δύο χρόνια διεργασιών μέχρι τη δημοσίευση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος στις 29 Ιουνίου 2020, χωρίς ωστόσο να έχουν απαντηθεί βασικά ζητούμενα για τους υποψήφιους επενδυτές. Κάτι που έφερε ανατροπές και στα σχήματα των διεκδικητών. Έτσι, μετά την αποχώρηση της γαλλικής Storengy (Engie), η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέβηκε στο διαγωνισμό με τον ΔΕΣΦΑ, ενώ η Energean κατέβηκε μόνη της, έχοντας όμως συνάψει συμμαχία με την East Gas.
Τον Οκτώβριο του 2020 εκδήλωσαν ενδιαφέρον τρία σχήματα και συγκεκριμένα η Energean, η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ–ΔΕΣΦΑ και η κινεζικών συμφερόντων China Machinery Engineering Co (CMEC)-Maison Group, η οποία στις 30 Μαρτίου 2021 κόπηκε από την επόμενη φάση. Παράλληλα, φέτος τον Ιανουάριο έγινε υποβολή αίτησης για την ένταξη του έργου στον επικαιροποιημένο κατάλογο των έργων PCI (Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος).
Πηγή φωτογραφίας: http://tekmormonitor.blogspot.com/
To έργο
Το έργο συνίσταται στη μετατροπή του εξαντλημένου κοιτάσματος φυσικού αερίου της Ν. Καβάλας στην πρώτη Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου (UGS) της χώρας. Το κοίτασμα επιφάνειας 5 km2, βρίσκεται στη θαλάσσια περιοχή περί τα 30 χλμ νότια της Καβάλας, 11 χλμ νότια του πετρελαϊκού κοιτάσματος του Πρίνου και σε βάθος 1.700 μέτρων.
Σύμφωνα με τον προκαταρκτικό σχεδιασμό του έργου, η χωρητικότητα της υπόγειας αποθήκης (UGS) εκτιμάται περίπου στο 1 bcm. Ο ετήσιος ενεργός διακινούμενος όγκος (Annual Volume throughput) εκτιμάται σε 360 εκατ. Nm3 ή σε 720 εκατ. Nm3, για έναν ή δύο κύκλους ανά έτος, αντίστοιχα. Η μέγιστη ημερήσια δυναμικότητα απόληψης φυσικού αερίου και εισαγωγής στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ) εκτιμάται σε 4 εκατ. Nm3/d. Η μέγιστη ημερήσια δυναμικότητα εισπίεσης της Υπόγειας Αποθήκης με φυσικό αέριο, εκτιμάται σε 5 εκατ. Nm3/d.
Στην Αποθήκη θα είναι δυνατό να αποθηκεύεται έως 1 δισεκ. κυβικά μέτρα αερίου, τα οποία θα διατίθενται στην αγορά σε δύο κύκλους τον χρόνο.
Τα οφέλη από τη λειτουργία μιας τέτοιας υποδομής είναι πολλαπλά καθώς θα είναι δυνατή η δημιουργία και η διατήρηση για περίπου έξι συνεχείς μήνες αποθεμάτων ασφαλείας σε φυσικό αέριο, η εξασφάλιση συνεχούς τροφοδοσίας των καταναλωτών με αέριο ακόμη και σε περιόδους διακοπής της ροής από τους αγωγούς, η «θωράκιση» της χώρας έναντι των διακυμάνσεων τιμών και της μεταβολής των συνθηκών, -όπως συμβαίνει τώρα-, αλλά και η αναβάθμιση του γεωπολιτικού ρόλου της Ελλάδας, αφού η Καβάλα βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο διέλευσης αγωγών μεταφοράς αερίου προς την Ευρώπη.
ΣΧΟΛΙΑ