Ψηφίστηκε η αύξηση 30% των δημοτικών τελών στον δήμο Θεσσαλονίκης για το 2025
03/12/2024 01:11
03/12/2024 01:11
Με 22 ψήφους υπέρ και 12 κατά υπερψηφίστηκε σήμερα, μεσάνυχτα Τρίτης στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης, η αύξηση των δημοτικών τελών κατά 30% για το 2025, προκειμένου να καλυφθεί το έλλειμμα των 25 εκατομμυρίων ευρώ στα ταμεία του δήμου Θεσσαλονίκης, το οποίο παρέλαβε η διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη από την προκάτοχό της, του Κωνσταντίνου Ζέρβα.
«Κάνατε το πρώτο μεγάλο λάθος σας» είπε η δημοτική σύμβουλος Γλυκερία Καλφακάκου, απευθυνόμενη στη διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη, παρατηρώντας ότι τα 4 ευρώ αύξηση στα δημοτικά τέλη για ένα σπίτι, περίπου 100 τ.μ., είναι μεγάλη διότι υπάρχουν άνθρωποι που αντιμετωπίζουν μεγάλες οικονομικές δυσκολίες ακόμη και για την αγορά τροφίμων.
Από την άλλη, ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, Γιώργος Δημαρέλος παρατήρησε ότι το 2025 τελειώνει το «παραμύθι», καθώς δεν θα υφίσταται η ισχύς της κυβερνητικής ρύθμισης πάνω στην οποία βασίστηκαν μειώσεις των δημοτικών τελών τα προηγούμενα χρόνια λόγω της πανδημίας. Αυτή η τοποθέτηση προκάλεσε την αντίδραση του επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη για Όλους», Σπύρου Πέγκα, και του δημοτικού συμβούλου της παράταξης «Ναι στη Θεσσαλονίκη», Μιχάλη Κούπκα, οι οποίοι του απάντησαν ότι δεν μπορεί να προεξοφλεί τι θα αποφασίσει η κυβέρνηση το 2025.
Ακολούθως, ο κ. Δημαρέλος τόνισε ότι τα δημοτικά τέλη είναι ένας ανταποδοτικός φόρος και χαρακτήρισε «δικαιότατη» την αύξηση του 30%, διότι μόνο έτσι θα είναι λειτουργική και αποδοτική η υπηρεσία της καθαριότητας και του ηλεκτροφωτισμού.
Να σημειωθεί ότι το σχέδιο του δήμου προβλέπει μειώσεις 50% στα δημοτικά τέλη για τους πολύτεκνους, τους τρίτεκνους, τις μονογονεϊκές οικογένειες, άτομα με πλήρη τύφλωση και τύφλωση κάτω του 1/20, άτομα με αναπηρία άνω του 67%, αλλά και στους μακροχρόνια άνεργους. Επίσης, θεσπίζει μεγαλύτερες μειώσεις, της τάξης του 75% για τους άπορους, τους δικαιούχους του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης.
Σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση και τους υπολογισμούς των αρμόδιων υπηρεσιών του δήμου, για το οικονομικό έτος 2025, τα έσοδα των ανταποδοτικών τελών προβλέπεται να ανέλθουν στο ποσό των 69.428.999,89 ευρώ ευρώ.
Οι συνολικές δαπάνες των ανταποδοτικών υπηρεσιών θα ανέλθουν στα 74.701.425,00 ευρώ.
Η διαφορά των 5.272.425,11 ευρώ θα καλυφθεί:
α) από την επιχορήγηση του υπουργείου Εσωτερικών ποσού 2.502.748,72 ευρώ λόγω των έργων κατασκευής της υπερυψωμένης λεωφόρου( flyover), [8]
β) από την χρηματοδότηση ποσού 2.081.250,00 ευρώ από τον ΟΑΕΔ για την πρόσληψη ατόμων ηλικίας 55- 67 και γ) χρηματοδότηση από υπουργείο Εσωτερικών ποσού 1.426,39 ευρώ ΚΑΠ προς Κάλυψη Δαπανών Αποκομιδής Απορριμμάτων Οδικού Δικτύου Αρμοδιότητας Περιφερειών και από το ποσό των 687.000,00 ευρώ όπως αναλυτικά περιγράφεται στον Πίνακα( 3)., έτσι ώστε να υπάρχει ισοσκελισμός στο ύψος εσόδων εξόδων.
Σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο το οποίο καθορίζει την επιβολή των δημοτικών τελών, και συγκεκριμένα τις διατάξεις του άρθρου 21 και 22 του ΒΔ 1958 «Περί των προσόδων των Δήμων και Κοινοτήτων», τα τέλη είναι υποχρεωτικά για όλους τους δημότες ανεξάρτητα από τη ευεργεσία ή μη της παρεχόμενης υπηρεσίας. Αποτελούν έσοδα ανταποδοτικού χαρακτήρα που καλύπτουν δαπάνες ηλεκτροφωτισμού οδών, πλατειών, καθαριότητας, αποκομιδής και διαχείρισης απορριμμάτων.
Κατά συνέπεια, ο όγκος και το είδος των παραγόμενων απορριμμάτων από κάθε είδους ακίνητα, καθώς και η γεωγραφική θέση αυτών είναι οι βασικοί παράγοντες που καθόρισαν τη διαμόρφωση και τη διαφοροποίηση των συντελεστών των δημοτικών τελών ανά κατηγορία υπόχρεων. Επίσης οι προαναφερόμενοι παράγοντες καθορίζουν τη συχνότητα και το τρόπο αποκομιδής των παραγόμενων απορριμμάτων. Λαμβάνοντας υπ’ όψη τα ανωτέρω οι συντελεστές καθορίζονται ως εξής:
1) Πρώτος γενικός συντελεστής, ο οποίος αφορά αποκλειστικά σε κατοικίες, διαφοροποιείται σε τέσσερις ειδικούς συντελεστές οι οποίοι διαμορφώνονται με αποκλειστικό κριτήριο τον διαχωρισμό των γεωγραφικών περιοχών του Δήμου, την συχνότητα και τον τρόπο αποκομιδής των απορριμμάτων. Ειδικός συντελεστής Α’ ζώνης
Ειδικός συντελεστής Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας
Ειδικοί συντελεστές «πράσινου» Α’ & Β’ ζώνης, που αφορά στις οικοδομές που θα αναλάβουν πρωτοβουλία δημιουργίας φυτεμένου δώματος. Με την αύξηση του πρασίνου στις στέγες δίδεται μία σημαντική ανάσα στον αστικό ιστό της πόλης και πολύ σημαντικά ενεργειακά και περιβαλλοντικά οφέλη.
Τα θετικά οφέλη που προσφέρει η δημιουργία πράσινου δώματος τα οποία οδηγούν σε μείωση του κόστους ανταποδοτικών υπηρεσιών συγκεκριμένα είναι: Συγκράτηση των όμβριων υδάτων κατά τη διάρκεια έντονων βροχοπτώσεων. Η απορροή από επιφάνειες όπως πεζοδρόμια και ταράτσες προκαλεί υπερχείλιση των αποχετεύσεων και ρύπανση του περιβάλλοντα χώρου, γεγονός που οδηγεί στην αύξηση του κόστους υπηρεσιών καθαριότητας. Η δημιουργία πράσινων δωμάτων λειτουργεί θετικά στη συγκράτηση των όμβριων υδάτων με αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση του κόστους.
Επιπρόσθετα για την δημιουργία των πράσινων χώρων χρησιμοποιούνται διάφορα στεγανοποιητικά υλικά που συνηγορούν στη μείωση των φθορών που πραγματοποιούνται από πλημμύρες ταρατσών και ακάλυπτων, γεγονός που οδηγεί σε επιδιορθώσεις ανακατασκευές χώρων και κατ’ επέκταση δημιουργία ογκωδών απορριμμάτων. Ταυτόχρονα η σκόνη φυλακίζεται στο πράσινο, και οι κοινόχρηστοι χώροι διατηρούνται καθαροί.
Τέλος σύμφωνα με μελέτες μειώνεται το ενεργειακό αποτύπωμα λόγω της βελτίωσης του μικροκλίματος τόσο στις υψηλές όσο και στις χαμηλές θερμοκρασίες ιδιαίτερα ζητούμενο στην περίοδο της ενεργειακής κρίσης που διανύουμε.»
Για την εφαρμογή του ειδικού συντελεστή απαιτείται η απόλυτη τήρηση τεχνικών προδιαγραφών όπως ορίζονται από την αρμόδια Διεύθυνση Διαχείρισης Αστικού Περιβάλλοντος του Δήμου Θεσσαλονίκης , η οποία και θα διενεργεί ετησίως τον σχετικό έλεγχο.
2) Δεύτερος γενικός συντελεστής, ο οποίος αφορά ακίνητα που χρησιμοποιούνται για κοινωφελείς, φιλανθρωπικούς και μη κερδοσκοπικούς σκοπούς (φιλανθρωπικά ιδρύματα, σύλλογοι, σωματεία, νοσηλευτικά ιδρύματα εκτός ιδιωτικών κλινικών, Πανεπιστήμια,), και διαφοροποιείται σε τέσσερεις ειδικούς συντελεστές οι οποίοι διαμορφώνονται με αποκλειστικό κριτήριο τον διαχωρισμό των γεωγραφικών περιοχών του Δήμου, την συχνότητα και τον τρόπο αποκομιδής των απορριμμάτων Ειδικοί συντελεστές Α’ & Β’ ζώνης για τα φιλανθρωπικά ιδρύματα, συλλόγους, σωματεία, συνδικάτα, συνδικαλιστικές ενώσεις και αθλητικά σωματεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, πολιτιστικούς συλλόγους, σωματεία, νοσηλευτικά ιδρύματα(εκτός ιδιωτικών κλινικών), εφόσον αποδεικνύεται ο χαρακτήρας τους από το καταστατικό τους και επιπλέον ο κοινωφελής σκοπός τους να προκύπτει από σχετική δραστηριότητα, λόγω του χαμηλού όγκου παραγόμενων απορριμμάτων. Ειδικός συντελεστής για τον χώρο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Το Πανεπιστήμιο αποτελεί ίδρυμα δημοσίου δικαίου μη κερδοσκοπικού, εκπαιδευτικού χαρακτήρα με δραστηριότητες πρωτίστως κοινής ωφέλειας. Επιπλέον στους χώρους του Πανεπιστημίου υπάρχει ειδικό καθεστώς καθαριότητας και αποκομιδής των απορριμμάτων, δεν υπάρχουν συνεργεία σαρώματος για την καθημερινή καθαριότητα των δρόμων και γενικά της συντήρησης της καθαριότητας των υπαίθριων χώρων. Στον χώρο του Πανεπιστημίου τα απορρίμματα είναι δυο κατηγοριών τα ανακυκλώσιμα (χαρτί – ηλεκτρονικές συσκευές) που η αποκομιδή τους γίνεται με ίδια μέσα, και τα υπόλοιπα των απορριμμάτων που ανήκουν στην κατηγορία των “σύμμεικτων” και για την αποκομιδή τους επιλέχτηκε να τοποθετηθούν στο χώρο των Πανεπιστημίων “πρεσσάκια”. Αυτός ο τρόπος διαχείρισης των απορριμμάτων κοστολογείται πολύ χαμηλότερα των υπολοίπων, γιατί οδηγεί στον περιορισμό των δρομολογίων διέλευσης των απορριμματοφόρων, κατά μέσο όρο μία με δύο φορές την εβδομάδα ανά Πανεπιστημιακή Σχολή, καθώς και στον περιορισμένο αριθμό εργατών που επιβαίνουν σε κάθε όχημα.
3)Τρίτος γενικός συντελεστής, για ακίνητα στα οποία ασκείται πάσης φύσεως οικονομική δραστηριότητα, (όπως εμπορικά καταστήματα, ιδιωτικές κλινικές, γραφεία, ξενοδοχεία, εργοτάξια, κοινόχρηστα πολυκατοικιών επαγγελματικών χώρων και λοιποί στεγασμένοι χώροι), ο οποίος διαφοροποιείται στους παρακάτω ειδικούς συντελεστές, με κριτήριο διαβάθμισης τον όγκο των παραγόμενων απορριμμάτων και [11] την συχνότητα αποκομιδής των απορριμμάτων Νέα διαβάθμιση Ειδικός συντελεστής για τα super- market, oι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανικού εμπορίου - super market, λόγω της φύσεως της εμπορικής τους δραστηριότητας και του διευρυμένου ωραρίου λειτουργίας τους παράγουν μεγάλες ποσότητες υλικών συσκευασίας που επιβαρύνουν την φέρουσα ικανότητα του υφιστάμενου ρεύματος αποκομιδής των ανακυκλωσίμων υλικών. Ειδικότερα όσον αφορά τα απόβλητα συσκευασίας αυτά περιλαμβάνουν, Πλαστικά (π.χ. πλαστικές σακούλες, πλαστικές συσκευασίες τροφίμων), χαρτόνι και χαρτί (κυρίως συσκευασίες για τρόφιμα, προϊόντα καθαρισμού, καλλυντικά κ.λπ.) και γυάλινα και μεταλλικά δοχεία (κυρίως για ποτά, τρόφιμα κονσέρβας κ.λπ.).
Υπολογίζεται ότι τα super market παράγουν περίπου 40% των συνολικών αποβλήτων συσκευασίας στον τομέα του λιανικού εμπορίου. Παράλληλα υπολογίζεται ότι περίπου το υπολογίζεται ότι περίπου το 10-15% των τροφίμων που παραλαμβάνονται και αποθηκεύονται στα σουπερμάρκετ καταλήγουν ως απόβλητα ως εκ τούτου έχουν την υψηλότερη τιμή από τις ειδικές κατηγορίες των συντελεστών των δημοτικών τελών Ειδικός συντελεστής για καταστήματα εδωδίμων, εστιατόρια, μπαρ, βιοτεχνίες, φασόν, υγειονομικού ενδιαφέροντος, τα οποία παράγουν εξ αντικειμένου μεγαλύτερο όγκο απορριμμάτων σε σχέση με τους υπόλοιπους επαγγελματικούς χώρους και ως εκ τούτου έχουν την δεύτερη υψηλότερη τιμή από τις ειδικές κατηγορίες των συντελεστών των δημοτικών τελών.
Ειδικός συντελεστής για τους επαγγελματικούς χώρους στάθμευσης και τους υποσταθμούς, στους οποίους ο όγκος των παραγόμενων απορριμμάτων είναι πολύ μικρός.
Ειδικός συντελεστής για τα υπόγεια και τα πατάρια τα οποία αποτελούν βοηθητικούς αποθηκευτικούς χώρους των καταστημάτων, δεδομένου ότι δεν αποτελούν χώρους κυρίας χρήσης, εξ’ ορισμού είναι βοηθητικοί χώροι που λειτουργούν επικουρικά σε σχέση με τους υπόλοιπους χώρους της επιχείρησης.
Ειδικός συντελεστής για τους ακάλυπτους μη στεγασμένους χώρους ο οποίος σύμφωνα με τη νομοθεσία (άρθρου 5 του Ν.1080/1980) καθορίζεται με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Ειδικός συντελεστής για υπόγειους επαγγελματικούς χώρους αποδεδειγμένα εγκαταλελειμμένοι ,ακατάλληλοι προς χρήση και εκμετάλλευση, οι οποίοι ηλεκτροδοτούνται από παροχή του άνω επαγγελματικού χώρου, καθώς δεν αποφέρουν εισόδημα, και λόγω ηλεκτροδότησης με το άνωθεν κατάστημα δεν μπορούν να ενταχθούν στην πλήρη απαλλαγή (Ν. 3345/2005 άρθ 5 παρ 1)
Ειδικός συντελεστής για τους επαγγελματικούς χώρους οι οποίοι βρίσκονται σε περιοχές που εκτελούνται έργα ανάπλασης και συγκεκριμένα περιμετρικά του έργου, διότι η ύπαρξη κιγκλιδωμάτων και μη εύκολης πρόσβασης είναι ελλιπής και υποβαθμισμένη (ελλείψει στηλών φωτισμού, κάδων απόρριψης απορριμμάτων και αποκομιδής κ.ο.κ). Η χορήγηση του ειδικού συντελεστή, θα δίνεται έπειτα από πιστοποίηση, με αυτοψία της αρμόδιας Υπηρεσίας του Δήμου και θα παρέχεται μόνο για το χρονικό διάστημα εκτέλεσης των εργασιών στα συγκεκριμένα σημεία των οδών.
Επισημαίνεται ότι η πλειονότητα των συντελεστών διαφοροποιούνται ως διαβαθμίσεις σε ειδικούς συντελεστές Α’ και Β’ ζώνης, ανάλογα με την γεωγραφική θέση των ακινήτων που καθορίζει την συχνότητα και τον τρόπο αποκομιδής των απορριμμάτων.
Διαχωρισμός των διοικητικών ορίων του Δήμου σε Α΄ και Β΄ γεωγραφικές ζώνες ως ειδικοί συντελεστές. Η διαβάθμιση των ειδικών συντελεστών των γεωγραφικών ζωνών Α’ και Β’ αφορά σε όλους τους γενικούς συντελεστές και αιτιολογείται ως εξής:
1. Στις περιοχές της γεωγραφικής ζώνης Α΄ επιβάλλεται υψηλότερη τιμή συντελεστή, λόγω του μεγαλύτερου όγκου παραγομένων απορριμμάτων σε σχέση με τις περιοχές του ειδικού συντελεστή της Β’ ζώνης. Ο μεγαλύτερος όγκος παραγομένων απορριμμάτων οφείλεται στη συγκέντρωση μεγαλύτερου αριθμού καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (εστιατόρια, καφετέριες, σούπερ μάρκετ) και λοιπών επαγγελματικών χώρων. Αυτό έχει ως συνέπεια την αύξηση των δαπανών για τις υπηρεσίες καθαριότητας (αύξηση αριθμού δρομολογίων των απορριμματοφόρων, αύξηση αριθμού χιλιομέτρων και κατά συνέπεια αύξηση στην κατανάλωση καυσίμων, αύξηση επισφάλειας της κίνησης των οχημάτων). Επιπλέον στις συγκεκριμένες περιοχές, λόγω παλαιότητας οικοδομών, πυκνής κατοίκησης και ανακαινίσεων που παρατηρούνται, υπάρχει αυξημένη ανάγκη για την αποκομιδή ογκωδών αντικειμένων.
2. Στις περιοχές της γεωγραφικής ζώνης Β’ η τιμή συντελεστή είναι χαμηλότερη για μια σειρά λόγους όπως για παράδειγμα η μικρότερη πυκνότητα δόμησης, η οποία έχει ως συνέπεια ο όγκος απορριμμάτων να είναι μικρότερος, με αποτέλεσμα να είναι μικρότερος ο αριθμός δρομολογίων και η συχνότητα αποκομιδής των απορριμμάτων και ως επακόλουθο είναι μικρότερες οι δαπάνες για τις παρεχόμενες υπηρεσίες καθαριότητας.
Οι τιμές των συντελεστών των δημοτικών τελών που προτείνεται να ισχύσουν για το έτος 2025 ανά κατηγορία είναι οι εξής:
1) Πρώτος γενικός συντελεστής για τις κατοικίες
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης: 2,17€ ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 1,64 € ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή οικοδόμων με φυτεμένα δώματα - πράσινες ταράτσες, Α’ ζώνης : 1,64 € ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή οικοδόμων με φυτεμένα δώματα - πράσινες ταράτσες, Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 1,21€ ανά τμ.
2) Δεύτερος γενικός συντελεστής για ακίνητα που χρησιμοποιούνται για κοινωφελείς, μη κερδοσκοπικούς και φιλανθρωπικούς σκοπούς (φιλανθρωπικά ιδρύματα, σύλλογοι, σωματεία, νοσηλευτικά ιδρύματα εκτός ιδιωτικών κλινικών, εργατικά σωματεία, συνδικάτα, συνδικαλιστικές ενώσεις, αθλητικά σωματεία και πολιτιστικούς συλλόγους, Πανεπιστήμια)
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης : 1,17€ ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 0,91 € ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή για Πανεπιστήμια : 1,50 € ανά τμ.
3) Τρίτος γενικός συντελεστής για ακίνητα άσκησης πάσης φύσεως οικονομικής δραστηριότητας, και αναλυτικότερα:
Α) Εμπορικά καταστήματα, ιδιωτικές κλινικές, γραφεία, εργοτάξια, ξενοδοχεία, κοινόχρηστα πολυκατοικιών επαγγελματικών χώρων, λοιποί στεγασμένοι χώροι και βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων (3 ή περισσότερα ακίνητα).
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης : 5,50 € ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 3,34€ ανά τμ.
β) Επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο Λιανικού Εμπορίου-Σούπερ Μάρκετ (Νέα διαβάθμιση)
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης : 8,50€
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 5,15 € ανά τμ.
γ) Εστιατόρια, μπαρ, είδη τροφίμων, βιοτεχνίες, φασόν, εργαστήρια, κ.λ.π.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης : 5,92 € ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 3,61 € ανά τμ.
δ) Επαγγελματικοί χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, υποσταθμοί
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης : 3,26 € ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 2,86€ ανά τμ.
ε) Βοηθητικοί χώροι καταστημάτων (υπόγεια, πατάρια)
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης : 2,17€ ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 1,35 € ανά τμ.
ζ) Ακάλυπτοι μη στεγασμένοι χώροι
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης : 2,74 € ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 1,66 € ανά τμ.
η) Υπόγειοι επαγγελματικοί χώροι εγκαταλελειμμένοι, ακατάλληλοι προς χρήση και εκμετάλλευση, οι οποίοι ηλεκτροδοτούνται από παροχή του άνωθεν επαγγελματικού χώρου, καθώς δε [14] αποφέρουν εισόδημα, και λόγω ηλεκτροδότησης από το άνωθεν κατάστημα δεν μπορούν να ενταχθούν στην πλήρη απαλλαγή > Τιμή ειδικού συντελεστή: 0,74 € ανά τμ.
θ) Επαγγελματικοί χώροι οι οποίοι πλήττονται από τις εργασίες των αναπλάσεων και διαμορφώσεων, για τη διάρκεια εκτέλεσης των έργων
> Τιμή ειδικού συντελεστή: 1,07€ ανά τμ
Η χορήγηση των ειδικών συντελεστών δίνεται κατόπιν επιτόπιου ελέγχου για την χρήση του χώρου, απαιτείται προσκόμιση ανάλογων δικαιολογητικών κατά περίπτωση και η εφαρμογή τους δεν έχει αναδρομική ισχύ.
31/10/2024 14:16
Με 22 ψήφους υπέρ και 12 κατά υπερψηφίστηκε σήμερα, μεσάνυχτα Τρίτης στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης, η αύξηση των δημοτικών τελών κατά 30% για το 2025, προκειμένου να καλυφθεί το έλλειμμα των 25 εκατομμυρίων ευρώ στα ταμεία του δήμου Θεσσαλονίκης, το οποίο παρέλαβε η διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη από την προκάτοχό της, του Κωνσταντίνου Ζέρβα.
«Κάνατε το πρώτο μεγάλο λάθος σας» είπε η δημοτική σύμβουλος Γλυκερία Καλφακάκου, απευθυνόμενη στη διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη, παρατηρώντας ότι τα 4 ευρώ αύξηση στα δημοτικά τέλη για ένα σπίτι, περίπου 100 τ.μ., είναι μεγάλη διότι υπάρχουν άνθρωποι που αντιμετωπίζουν μεγάλες οικονομικές δυσκολίες ακόμη και για την αγορά τροφίμων.
Από την άλλη, ο αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Ανακύκλωσης, Γιώργος Δημαρέλος παρατήρησε ότι το 2025 τελειώνει το «παραμύθι», καθώς δεν θα υφίσταται η ισχύς της κυβερνητικής ρύθμισης πάνω στην οποία βασίστηκαν μειώσεις των δημοτικών τελών τα προηγούμενα χρόνια λόγω της πανδημίας. Αυτή η τοποθέτηση προκάλεσε την αντίδραση του επικεφαλής της παράταξης «Θεσσαλονίκη για Όλους», Σπύρου Πέγκα, και του δημοτικού συμβούλου της παράταξης «Ναι στη Θεσσαλονίκη», Μιχάλη Κούπκα, οι οποίοι του απάντησαν ότι δεν μπορεί να προεξοφλεί τι θα αποφασίσει η κυβέρνηση το 2025.
Ακολούθως, ο κ. Δημαρέλος τόνισε ότι τα δημοτικά τέλη είναι ένας ανταποδοτικός φόρος και χαρακτήρισε «δικαιότατη» την αύξηση του 30%, διότι μόνο έτσι θα είναι λειτουργική και αποδοτική η υπηρεσία της καθαριότητας και του ηλεκτροφωτισμού.
Να σημειωθεί ότι το σχέδιο του δήμου προβλέπει μειώσεις 50% στα δημοτικά τέλη για τους πολύτεκνους, τους τρίτεκνους, τις μονογονεϊκές οικογένειες, άτομα με πλήρη τύφλωση και τύφλωση κάτω του 1/20, άτομα με αναπηρία άνω του 67%, αλλά και στους μακροχρόνια άνεργους. Επίσης, θεσπίζει μεγαλύτερες μειώσεις, της τάξης του 75% για τους άπορους, τους δικαιούχους του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης.
Σύμφωνα με τη σχετική εισήγηση και τους υπολογισμούς των αρμόδιων υπηρεσιών του δήμου, για το οικονομικό έτος 2025, τα έσοδα των ανταποδοτικών τελών προβλέπεται να ανέλθουν στο ποσό των 69.428.999,89 ευρώ ευρώ.
Οι συνολικές δαπάνες των ανταποδοτικών υπηρεσιών θα ανέλθουν στα 74.701.425,00 ευρώ.
Η διαφορά των 5.272.425,11 ευρώ θα καλυφθεί:
α) από την επιχορήγηση του υπουργείου Εσωτερικών ποσού 2.502.748,72 ευρώ λόγω των έργων κατασκευής της υπερυψωμένης λεωφόρου( flyover), [8]
β) από την χρηματοδότηση ποσού 2.081.250,00 ευρώ από τον ΟΑΕΔ για την πρόσληψη ατόμων ηλικίας 55- 67 και γ) χρηματοδότηση από υπουργείο Εσωτερικών ποσού 1.426,39 ευρώ ΚΑΠ προς Κάλυψη Δαπανών Αποκομιδής Απορριμμάτων Οδικού Δικτύου Αρμοδιότητας Περιφερειών και από το ποσό των 687.000,00 ευρώ όπως αναλυτικά περιγράφεται στον Πίνακα( 3)., έτσι ώστε να υπάρχει ισοσκελισμός στο ύψος εσόδων εξόδων.
Σύμφωνα με το νομοθετικό πλαίσιο το οποίο καθορίζει την επιβολή των δημοτικών τελών, και συγκεκριμένα τις διατάξεις του άρθρου 21 και 22 του ΒΔ 1958 «Περί των προσόδων των Δήμων και Κοινοτήτων», τα τέλη είναι υποχρεωτικά για όλους τους δημότες ανεξάρτητα από τη ευεργεσία ή μη της παρεχόμενης υπηρεσίας. Αποτελούν έσοδα ανταποδοτικού χαρακτήρα που καλύπτουν δαπάνες ηλεκτροφωτισμού οδών, πλατειών, καθαριότητας, αποκομιδής και διαχείρισης απορριμμάτων.
Κατά συνέπεια, ο όγκος και το είδος των παραγόμενων απορριμμάτων από κάθε είδους ακίνητα, καθώς και η γεωγραφική θέση αυτών είναι οι βασικοί παράγοντες που καθόρισαν τη διαμόρφωση και τη διαφοροποίηση των συντελεστών των δημοτικών τελών ανά κατηγορία υπόχρεων. Επίσης οι προαναφερόμενοι παράγοντες καθορίζουν τη συχνότητα και το τρόπο αποκομιδής των παραγόμενων απορριμμάτων. Λαμβάνοντας υπ’ όψη τα ανωτέρω οι συντελεστές καθορίζονται ως εξής:
1) Πρώτος γενικός συντελεστής, ο οποίος αφορά αποκλειστικά σε κατοικίες, διαφοροποιείται σε τέσσερις ειδικούς συντελεστές οι οποίοι διαμορφώνονται με αποκλειστικό κριτήριο τον διαχωρισμό των γεωγραφικών περιοχών του Δήμου, την συχνότητα και τον τρόπο αποκομιδής των απορριμμάτων. Ειδικός συντελεστής Α’ ζώνης
Ειδικός συντελεστής Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας
Ειδικοί συντελεστές «πράσινου» Α’ & Β’ ζώνης, που αφορά στις οικοδομές που θα αναλάβουν πρωτοβουλία δημιουργίας φυτεμένου δώματος. Με την αύξηση του πρασίνου στις στέγες δίδεται μία σημαντική ανάσα στον αστικό ιστό της πόλης και πολύ σημαντικά ενεργειακά και περιβαλλοντικά οφέλη.
Τα θετικά οφέλη που προσφέρει η δημιουργία πράσινου δώματος τα οποία οδηγούν σε μείωση του κόστους ανταποδοτικών υπηρεσιών συγκεκριμένα είναι: Συγκράτηση των όμβριων υδάτων κατά τη διάρκεια έντονων βροχοπτώσεων. Η απορροή από επιφάνειες όπως πεζοδρόμια και ταράτσες προκαλεί υπερχείλιση των αποχετεύσεων και ρύπανση του περιβάλλοντα χώρου, γεγονός που οδηγεί στην αύξηση του κόστους υπηρεσιών καθαριότητας. Η δημιουργία πράσινων δωμάτων λειτουργεί θετικά στη συγκράτηση των όμβριων υδάτων με αποτέλεσμα τη σημαντική μείωση του κόστους.
Επιπρόσθετα για την δημιουργία των πράσινων χώρων χρησιμοποιούνται διάφορα στεγανοποιητικά υλικά που συνηγορούν στη μείωση των φθορών που πραγματοποιούνται από πλημμύρες ταρατσών και ακάλυπτων, γεγονός που οδηγεί σε επιδιορθώσεις ανακατασκευές χώρων και κατ’ επέκταση δημιουργία ογκωδών απορριμμάτων. Ταυτόχρονα η σκόνη φυλακίζεται στο πράσινο, και οι κοινόχρηστοι χώροι διατηρούνται καθαροί.
Τέλος σύμφωνα με μελέτες μειώνεται το ενεργειακό αποτύπωμα λόγω της βελτίωσης του μικροκλίματος τόσο στις υψηλές όσο και στις χαμηλές θερμοκρασίες ιδιαίτερα ζητούμενο στην περίοδο της ενεργειακής κρίσης που διανύουμε.»
Για την εφαρμογή του ειδικού συντελεστή απαιτείται η απόλυτη τήρηση τεχνικών προδιαγραφών όπως ορίζονται από την αρμόδια Διεύθυνση Διαχείρισης Αστικού Περιβάλλοντος του Δήμου Θεσσαλονίκης , η οποία και θα διενεργεί ετησίως τον σχετικό έλεγχο.
2) Δεύτερος γενικός συντελεστής, ο οποίος αφορά ακίνητα που χρησιμοποιούνται για κοινωφελείς, φιλανθρωπικούς και μη κερδοσκοπικούς σκοπούς (φιλανθρωπικά ιδρύματα, σύλλογοι, σωματεία, νοσηλευτικά ιδρύματα εκτός ιδιωτικών κλινικών, Πανεπιστήμια,), και διαφοροποιείται σε τέσσερεις ειδικούς συντελεστές οι οποίοι διαμορφώνονται με αποκλειστικό κριτήριο τον διαχωρισμό των γεωγραφικών περιοχών του Δήμου, την συχνότητα και τον τρόπο αποκομιδής των απορριμμάτων Ειδικοί συντελεστές Α’ & Β’ ζώνης για τα φιλανθρωπικά ιδρύματα, συλλόγους, σωματεία, συνδικάτα, συνδικαλιστικές ενώσεις και αθλητικά σωματεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, πολιτιστικούς συλλόγους, σωματεία, νοσηλευτικά ιδρύματα(εκτός ιδιωτικών κλινικών), εφόσον αποδεικνύεται ο χαρακτήρας τους από το καταστατικό τους και επιπλέον ο κοινωφελής σκοπός τους να προκύπτει από σχετική δραστηριότητα, λόγω του χαμηλού όγκου παραγόμενων απορριμμάτων. Ειδικός συντελεστής για τον χώρο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου και του Πανεπιστημίου Μακεδονίας. Το Πανεπιστήμιο αποτελεί ίδρυμα δημοσίου δικαίου μη κερδοσκοπικού, εκπαιδευτικού χαρακτήρα με δραστηριότητες πρωτίστως κοινής ωφέλειας. Επιπλέον στους χώρους του Πανεπιστημίου υπάρχει ειδικό καθεστώς καθαριότητας και αποκομιδής των απορριμμάτων, δεν υπάρχουν συνεργεία σαρώματος για την καθημερινή καθαριότητα των δρόμων και γενικά της συντήρησης της καθαριότητας των υπαίθριων χώρων. Στον χώρο του Πανεπιστημίου τα απορρίμματα είναι δυο κατηγοριών τα ανακυκλώσιμα (χαρτί – ηλεκτρονικές συσκευές) που η αποκομιδή τους γίνεται με ίδια μέσα, και τα υπόλοιπα των απορριμμάτων που ανήκουν στην κατηγορία των “σύμμεικτων” και για την αποκομιδή τους επιλέχτηκε να τοποθετηθούν στο χώρο των Πανεπιστημίων “πρεσσάκια”. Αυτός ο τρόπος διαχείρισης των απορριμμάτων κοστολογείται πολύ χαμηλότερα των υπολοίπων, γιατί οδηγεί στον περιορισμό των δρομολογίων διέλευσης των απορριμματοφόρων, κατά μέσο όρο μία με δύο φορές την εβδομάδα ανά Πανεπιστημιακή Σχολή, καθώς και στον περιορισμένο αριθμό εργατών που επιβαίνουν σε κάθε όχημα.
3)Τρίτος γενικός συντελεστής, για ακίνητα στα οποία ασκείται πάσης φύσεως οικονομική δραστηριότητα, (όπως εμπορικά καταστήματα, ιδιωτικές κλινικές, γραφεία, ξενοδοχεία, εργοτάξια, κοινόχρηστα πολυκατοικιών επαγγελματικών χώρων και λοιποί στεγασμένοι χώροι), ο οποίος διαφοροποιείται στους παρακάτω ειδικούς συντελεστές, με κριτήριο διαβάθμισης τον όγκο των παραγόμενων απορριμμάτων και [11] την συχνότητα αποκομιδής των απορριμμάτων Νέα διαβάθμιση Ειδικός συντελεστής για τα super- market, oι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο του λιανικού εμπορίου - super market, λόγω της φύσεως της εμπορικής τους δραστηριότητας και του διευρυμένου ωραρίου λειτουργίας τους παράγουν μεγάλες ποσότητες υλικών συσκευασίας που επιβαρύνουν την φέρουσα ικανότητα του υφιστάμενου ρεύματος αποκομιδής των ανακυκλωσίμων υλικών. Ειδικότερα όσον αφορά τα απόβλητα συσκευασίας αυτά περιλαμβάνουν, Πλαστικά (π.χ. πλαστικές σακούλες, πλαστικές συσκευασίες τροφίμων), χαρτόνι και χαρτί (κυρίως συσκευασίες για τρόφιμα, προϊόντα καθαρισμού, καλλυντικά κ.λπ.) και γυάλινα και μεταλλικά δοχεία (κυρίως για ποτά, τρόφιμα κονσέρβας κ.λπ.).
Υπολογίζεται ότι τα super market παράγουν περίπου 40% των συνολικών αποβλήτων συσκευασίας στον τομέα του λιανικού εμπορίου. Παράλληλα υπολογίζεται ότι περίπου το υπολογίζεται ότι περίπου το 10-15% των τροφίμων που παραλαμβάνονται και αποθηκεύονται στα σουπερμάρκετ καταλήγουν ως απόβλητα ως εκ τούτου έχουν την υψηλότερη τιμή από τις ειδικές κατηγορίες των συντελεστών των δημοτικών τελών Ειδικός συντελεστής για καταστήματα εδωδίμων, εστιατόρια, μπαρ, βιοτεχνίες, φασόν, υγειονομικού ενδιαφέροντος, τα οποία παράγουν εξ αντικειμένου μεγαλύτερο όγκο απορριμμάτων σε σχέση με τους υπόλοιπους επαγγελματικούς χώρους και ως εκ τούτου έχουν την δεύτερη υψηλότερη τιμή από τις ειδικές κατηγορίες των συντελεστών των δημοτικών τελών.
Ειδικός συντελεστής για τους επαγγελματικούς χώρους στάθμευσης και τους υποσταθμούς, στους οποίους ο όγκος των παραγόμενων απορριμμάτων είναι πολύ μικρός.
Ειδικός συντελεστής για τα υπόγεια και τα πατάρια τα οποία αποτελούν βοηθητικούς αποθηκευτικούς χώρους των καταστημάτων, δεδομένου ότι δεν αποτελούν χώρους κυρίας χρήσης, εξ’ ορισμού είναι βοηθητικοί χώροι που λειτουργούν επικουρικά σε σχέση με τους υπόλοιπους χώρους της επιχείρησης.
Ειδικός συντελεστής για τους ακάλυπτους μη στεγασμένους χώρους ο οποίος σύμφωνα με τη νομοθεσία (άρθρου 5 του Ν.1080/1980) καθορίζεται με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
Ειδικός συντελεστής για υπόγειους επαγγελματικούς χώρους αποδεδειγμένα εγκαταλελειμμένοι ,ακατάλληλοι προς χρήση και εκμετάλλευση, οι οποίοι ηλεκτροδοτούνται από παροχή του άνω επαγγελματικού χώρου, καθώς δεν αποφέρουν εισόδημα, και λόγω ηλεκτροδότησης με το άνωθεν κατάστημα δεν μπορούν να ενταχθούν στην πλήρη απαλλαγή (Ν. 3345/2005 άρθ 5 παρ 1)
Ειδικός συντελεστής για τους επαγγελματικούς χώρους οι οποίοι βρίσκονται σε περιοχές που εκτελούνται έργα ανάπλασης και συγκεκριμένα περιμετρικά του έργου, διότι η ύπαρξη κιγκλιδωμάτων και μη εύκολης πρόσβασης είναι ελλιπής και υποβαθμισμένη (ελλείψει στηλών φωτισμού, κάδων απόρριψης απορριμμάτων και αποκομιδής κ.ο.κ). Η χορήγηση του ειδικού συντελεστή, θα δίνεται έπειτα από πιστοποίηση, με αυτοψία της αρμόδιας Υπηρεσίας του Δήμου και θα παρέχεται μόνο για το χρονικό διάστημα εκτέλεσης των εργασιών στα συγκεκριμένα σημεία των οδών.
Επισημαίνεται ότι η πλειονότητα των συντελεστών διαφοροποιούνται ως διαβαθμίσεις σε ειδικούς συντελεστές Α’ και Β’ ζώνης, ανάλογα με την γεωγραφική θέση των ακινήτων που καθορίζει την συχνότητα και τον τρόπο αποκομιδής των απορριμμάτων.
Διαχωρισμός των διοικητικών ορίων του Δήμου σε Α΄ και Β΄ γεωγραφικές ζώνες ως ειδικοί συντελεστές. Η διαβάθμιση των ειδικών συντελεστών των γεωγραφικών ζωνών Α’ και Β’ αφορά σε όλους τους γενικούς συντελεστές και αιτιολογείται ως εξής:
1. Στις περιοχές της γεωγραφικής ζώνης Α΄ επιβάλλεται υψηλότερη τιμή συντελεστή, λόγω του μεγαλύτερου όγκου παραγομένων απορριμμάτων σε σχέση με τις περιοχές του ειδικού συντελεστή της Β’ ζώνης. Ο μεγαλύτερος όγκος παραγομένων απορριμμάτων οφείλεται στη συγκέντρωση μεγαλύτερου αριθμού καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος (εστιατόρια, καφετέριες, σούπερ μάρκετ) και λοιπών επαγγελματικών χώρων. Αυτό έχει ως συνέπεια την αύξηση των δαπανών για τις υπηρεσίες καθαριότητας (αύξηση αριθμού δρομολογίων των απορριμματοφόρων, αύξηση αριθμού χιλιομέτρων και κατά συνέπεια αύξηση στην κατανάλωση καυσίμων, αύξηση επισφάλειας της κίνησης των οχημάτων). Επιπλέον στις συγκεκριμένες περιοχές, λόγω παλαιότητας οικοδομών, πυκνής κατοίκησης και ανακαινίσεων που παρατηρούνται, υπάρχει αυξημένη ανάγκη για την αποκομιδή ογκωδών αντικειμένων.
2. Στις περιοχές της γεωγραφικής ζώνης Β’ η τιμή συντελεστή είναι χαμηλότερη για μια σειρά λόγους όπως για παράδειγμα η μικρότερη πυκνότητα δόμησης, η οποία έχει ως συνέπεια ο όγκος απορριμμάτων να είναι μικρότερος, με αποτέλεσμα να είναι μικρότερος ο αριθμός δρομολογίων και η συχνότητα αποκομιδής των απορριμμάτων και ως επακόλουθο είναι μικρότερες οι δαπάνες για τις παρεχόμενες υπηρεσίες καθαριότητας.
Οι τιμές των συντελεστών των δημοτικών τελών που προτείνεται να ισχύσουν για το έτος 2025 ανά κατηγορία είναι οι εξής:
1) Πρώτος γενικός συντελεστής για τις κατοικίες
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης: 2,17€ ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 1,64 € ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή οικοδόμων με φυτεμένα δώματα - πράσινες ταράτσες, Α’ ζώνης : 1,64 € ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή οικοδόμων με φυτεμένα δώματα - πράσινες ταράτσες, Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 1,21€ ανά τμ.
2) Δεύτερος γενικός συντελεστής για ακίνητα που χρησιμοποιούνται για κοινωφελείς, μη κερδοσκοπικούς και φιλανθρωπικούς σκοπούς (φιλανθρωπικά ιδρύματα, σύλλογοι, σωματεία, νοσηλευτικά ιδρύματα εκτός ιδιωτικών κλινικών, εργατικά σωματεία, συνδικάτα, συνδικαλιστικές ενώσεις, αθλητικά σωματεία και πολιτιστικούς συλλόγους, Πανεπιστήμια)
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης : 1,17€ ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 0,91 € ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή για Πανεπιστήμια : 1,50 € ανά τμ.
3) Τρίτος γενικός συντελεστής για ακίνητα άσκησης πάσης φύσεως οικονομικής δραστηριότητας, και αναλυτικότερα:
Α) Εμπορικά καταστήματα, ιδιωτικές κλινικές, γραφεία, εργοτάξια, ξενοδοχεία, κοινόχρηστα πολυκατοικιών επαγγελματικών χώρων, λοιποί στεγασμένοι χώροι και βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτων (3 ή περισσότερα ακίνητα).
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης : 5,50 € ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 3,34€ ανά τμ.
β) Επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο χώρο Λιανικού Εμπορίου-Σούπερ Μάρκετ (Νέα διαβάθμιση)
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης : 8,50€
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 5,15 € ανά τμ.
γ) Εστιατόρια, μπαρ, είδη τροφίμων, βιοτεχνίες, φασόν, εργαστήρια, κ.λ.π.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης : 5,92 € ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 3,61 € ανά τμ.
δ) Επαγγελματικοί χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων, υποσταθμοί
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης : 3,26 € ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 2,86€ ανά τμ.
ε) Βοηθητικοί χώροι καταστημάτων (υπόγεια, πατάρια)
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης : 2,17€ ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 1,35 € ανά τμ.
ζ) Ακάλυπτοι μη στεγασμένοι χώροι
> Τιμή ειδικού συντελεστή Α’ ζώνης : 2,74 € ανά τμ.
> Τιμή ειδικού συντελεστή Β’ ζώνης και Δημοτικής Ενότ. Τριανδρίας: 1,66 € ανά τμ.
η) Υπόγειοι επαγγελματικοί χώροι εγκαταλελειμμένοι, ακατάλληλοι προς χρήση και εκμετάλλευση, οι οποίοι ηλεκτροδοτούνται από παροχή του άνωθεν επαγγελματικού χώρου, καθώς δε [14] αποφέρουν εισόδημα, και λόγω ηλεκτροδότησης από το άνωθεν κατάστημα δεν μπορούν να ενταχθούν στην πλήρη απαλλαγή > Τιμή ειδικού συντελεστή: 0,74 € ανά τμ.
θ) Επαγγελματικοί χώροι οι οποίοι πλήττονται από τις εργασίες των αναπλάσεων και διαμορφώσεων, για τη διάρκεια εκτέλεσης των έργων
> Τιμή ειδικού συντελεστή: 1,07€ ανά τμ
Η χορήγηση των ειδικών συντελεστών δίνεται κατόπιν επιτόπιου ελέγχου για την χρήση του χώρου, απαιτείται προσκόμιση ανάλογων δικαιολογητικών κατά περίπτωση και η εφαρμογή τους δεν έχει αναδρομική ισχύ.
ΣΧΟΛΙΑ