Πτώση F-16: Παίρνει εξιτήριο την Παρασκευή ο πιλότος
21/03/2024 19:36
21/03/2024 19:36
Στο πλευρό του χειριστή στο νοσοκομείο βρίσκονται οι οικείοι του και αναμένεται τις επόμενες ημέρες να επανέλθει πλήρως στα καθήκοντά του.
Ο Κωνσταντίνος Ιατρίδης, πτέραρχος και αμυντικός αναλυτής μιλώντας στην ΕΡΤ, δήλωσε: «όλα τα αεροσκάφη ανεξάρτητα της παλαιότητας συντηρούνται όπως ακριβώς πρέπει και στη συνέχεια δίνονται για πτήση».
«Μέχρι να απογειωθεί από τη Λήμνο, μέχρι να εντοπιστεί και στη συνέχεια να τον περισυλλέξουν σαφώς παίρνει κάποιον χρόνο, ο χειριστής χρησιμοποίησε και τη βάρκα, μπήκε μέσα γιατί στον χειριστή όταν εγκαταλείπει υπάρχει το κυτίο διάσωσης» συμπλήρωσε.
Ο Ιωάννης Βαμβακός, αντιπτέραρχος, ιπτάμενος εν αποστρατεία, ανέφερε: «Ο ιπτάμενος ενεργοποίησε την χειρολαβή στο κάθισμα του, το κάθισμα του F-16 είναι AST-2 η κατηγορία του,30 μοίρες οπισθόκλιση οπότε κατευθείαν εντός 1,2 δευτερολέπτων, φεύγει πρώτα η καλύπτρα, εν συνεχεία φεύγει το κάθισμα και βρέθηκε να κρέμεται και να πάει κατευθείαν προς τα κάτω».
«Επικρατούσαν 7 μποφόρ»
Ο Δημήτρης Νομικός, καπετάνιος, περιέγραψε, από την πλευρά του, στο Mega, τις συνθήκες που επικρατούσαν στην θάλασσα κατά την διάρκεια της επιχείρησης διάσωσης του υποσμηναγού: «Επικρατούσαν 7 μποφόρ, όποτε κανονικά δεν θα έπρεπε να βγαίναμε στην θάλασσα, αλλά η αλληλεγγύη είναι μεγάλη μεταξύ μας. Αφού μάθαμε ότι το Super Puma έκανε την περισυλλογή του ανθρώπου και ήταν καλά, τότε γυρίσαμε πίσω».
Πώς σώθηκε με το εκτινασσόμενο κάθισμα ο πιλότος
Η ψυχραιμία αλλά και η σωστή εκπαίδευση του Παναγιώτη Αποστολάκη αποδείχτηκαν σωτήρια για τη ζωή του.
Ο 29χρονος λίγο πριν από τις 13:30, το μεσημέρι της Τετάρτης, διαπίστωσε πρόβλημα στον κινητήρα ο οποίος μετά από κάποιες διακοπές έσβησε οριστικά. Παρά τις προσπάθειες του Παναγιώτη Αποστολάκη να επαναφέρει τον κινητήρα σε λειτουργία αυτό δεν ήταν εφικτό με αποτέλεσμα ο πιλότος να εγκαταλείψει το αεροσκάφος χρησιμοποιώντας το εκτινασσόμενο κάθισμα.
Στην 110 Πτέρυγα Μάχης οι τεχνικοί που επιμελούνται τη συντήρηση των εκτινασσόμενων καθισμάτων γνωρίζουν τη σημασία του έργου τους που απαιτεί υψηλή ακρίβεια καθώς έχει καθοριστικό ρόλο στην διάσωση και επιβίωση του πιλότου όταν εξαντληθούν οι επιλογές του, όπως έγινε και στην περίπτωση του Παναγιώτη Αποστολάκη.
Αρχικά ο 29χρονος προσάρμοσε το κάθισμα στην κατάλληλη θέση για να εξασφαλίσει την ασφαλέστερη δυνατή εκτίναξη. Στη συνέχεια και ενώ ο έλεγχος του αεροσκάφους είχε χαθεί, ενεργοποίησε τη διαδικασία εκτίναξης όπου αρχικά αφαιρέθηκε αυτόματα ο θόλος του αεροσκάφους. Μόλις ο θόλος απορρίφθηκε το εκτινασσόμενο κάθισμα εκτοξεύθηκε από το αεροσκάφος με πυραυλικούς κινητήρες που βρίσκονται στο κάτω μέρος του. Αυτοί έδωσαν την αναγκαία ώθηση ώστε ο πιλότος με το κάθισμα να εκτοξευθούν σε απόσταση από το αεροσκάφος. Αμέσως μετά ενεργοποιήθηκε το αλεξίπτωτο με το οποίο ο πιλότος βρέθηκε στη θάλασσα περιμένοντας για 1,5 ώρα τη διάσωσή του. Οι καιρικές συνθήκες ήταν κακές και αυτό δυσκόλεψε την προσέγγιση του Super Puma. Ωστόσο, σχεδόν σε όλη τη διάρκεια της παραμονής του στη θάλασσα, πάνω στην σωσίβια λέμβο που περιλαμβάνεται στο κιτ επιβίωσης των πιλότων που έχουν χρησιμοποιήσει τον μηχανισμό έκτακτης ανάγκης, ο πιλότος είχε κατά διαστήματα επικοινωνία με τα σωστικά συνεργεία.
«Ο χειριστής του αεροσκάφους F-16 Block 52+ της 337 Μοίρας της 110 Πτέρυγας Μάχης, το οποίο κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή Ψαθούρας, την Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024, περισυνελέγη στις 15:02 σώος από ελικόπτερο Super Puma της 130 Σμηναρχίας Μάχης, της Πολεμικής Αεροπορίας και κατευθύνεται στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας», ανέφερε η δεύτερη ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας.
O Παναγιώτης Αποστολάκης
Τις ευχές του για ταχεία ανάρρωση στον πιλότο εξέφρασε με ανάρτησή του στο Χ ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας: «Εκφράζουμε τις πιο ειλικρινείς μας ευχές για ταχεία επάνοδο στα καθήκοντά του, στον χειριστή του μαχητικού αεροσκάφους F - 16 της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο κατέπεσε σήμερα σε θαλάσσια περιοχή του Αιγαίου. Συγχαρητήρια σε όσους συμμετείχαν στην επιτυχή και ταχύτατη επιχείρηση διάσωσης».
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ενημέρωσε με νέα ανάρτησή του ότι είχε καιτηλεφωνική επικοινωνία με τον Τούρκο ομόλογό του, Γιασάρ Γκιουλέρ, ο οποίος εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη διάσωση του Έλληνα πιλότου του F-16. Ειδικότερα, σε σχετική ανάρτηση στο X αναφέρεται το εξής: «Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας της Τουρκίας, Γιασάρ Γκιουλέρ, μετέφερε σε επικοινωνία μας την ικανοποίησή του για την αίσια έκβαση της επιχείρησης διάσωσης του χειριστή μαχητικού αεροσκάφους F- 16 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, όπως και τις θερμές ευχές του προς αυτόν. Από την πλευρά μου, ευχαρίστησα τον ομόλογό μου για το ειλικρινές ενδιαφέρον του για τον Έλληνα πιλότο».
Πλέον η Επιτροπή διερεύνησης ατυχήματος που συστάθηκε από την Πολεμική Αεροπορία θα αναζητήσει τα αίτια που προκάλεσαν την πτώση του F-16. Φως στην διαλεύκανση της υπόθεσης αναμένεται να ρίξει η κατάθεση του 29χρονου υποσμηναγού.
Η ιστορία των εκτινασσόμενων καθισμάτων
Η ιδέα του καθίσματος που θα εκτινασσόταν μαζί με τον πιλότο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης όπως έγινε χθες με τον υποσμηναγό Παναγιώτη Αποστολάκη είχαν ξεκινήσει δοκιμαστικά ήδη από το 1912 όταν στο Παρίσι έγινε η πρώτη δοκιμή ενός είδους εκτινασσόμενου καθίσματος από αεροπλάνο εν πτήσει με τη βοήθεια ενός κανονιού όπως αναφέρει η ιστοσελίδα 360aviationworld.com. Ωστόσο το εναρκτήριο σημείο της τεχνολογικής θεμελίωσης και εξέλιξης της ιδέας της πρώτης γενιάς εκτινασσόμενων καθισμάτων είναι ο Β΄Παγκόσμιος Πόλεμος και με μια ευρύτερη έννοια η δεκαετία του 1940.
Το 1941 οι μελέτες είχαν ολοκληρωθεί και το 1942 η σουηδική SAAB κατασκευάζει το εκτινασσόμενο κάθισμα Type 1/21, το δοκιμάζει με επιτυχία και με αυτό εφοδιάζει το μονοθέσιο αεροπλάνο SAAB J21. Στη συνέχεια εφαρμόζοντας διάφορες βελτιώσεις με την σημαντικότερη να εστιάζεται στην κλίση του καθίσματος προς τα πίσω σε γωνία 30º κατασκευάζει το Type 2/29 και εφοδιάζονται τα αεριωθούμενα SAAB J21R τα J29 καθώς και το J-210 πρόδρομος του μετέπειτα SAAB J-35 Draken. Η κλίση προς τα πίσω είχε σκοπό αφενός την μείωση της μετωπικής επιφάνειας κατά την εκτίναξη, αφετέρου δε να βελτιώσει την αντοχή του χειριστή σε φορτίσεις επιταχύνσεων.
Ενδεικτικό του πόσο σοβαρές μελέτες είχαν γίνει τότε στη Σουηδία επί του αντικειμένου, είναι το γεγονός ότι η ίδια τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε τρεις δεκαετίες αργότερα στο κάθισμα ACES II της αμερικανικής Douglas που «φοράνε» τα περισσότερα αμερικανικής κατασκευής αεροπλάνα συμπεριλαμβανομένου και του F16. Στις αναβαθμίσεις συμπεριλαμβάνεται και η στροφή στη χρήση εκρηκτικών υλών για την προώθηση του καθίσματος, Το Type 2/29 εκτινασσόταν με την ωστική δύναμη των αερίων από την πυροδότηση 60 γραμμαρίων εκρηκτικής ύλης, μέσα σε ένα πυροσωλήνα κατά κάποιον τρόπο, σε τρία στάδια. Η ιδέα αυτή ελάχιστα απείχε από τα αντίστοιχα μελλοντικά συστήματα άλλων κατασκευαστών.
20/03/2024 16:26
Στο πλευρό του χειριστή στο νοσοκομείο βρίσκονται οι οικείοι του και αναμένεται τις επόμενες ημέρες να επανέλθει πλήρως στα καθήκοντά του.
Ο Κωνσταντίνος Ιατρίδης, πτέραρχος και αμυντικός αναλυτής μιλώντας στην ΕΡΤ, δήλωσε: «όλα τα αεροσκάφη ανεξάρτητα της παλαιότητας συντηρούνται όπως ακριβώς πρέπει και στη συνέχεια δίνονται για πτήση».
«Μέχρι να απογειωθεί από τη Λήμνο, μέχρι να εντοπιστεί και στη συνέχεια να τον περισυλλέξουν σαφώς παίρνει κάποιον χρόνο, ο χειριστής χρησιμοποίησε και τη βάρκα, μπήκε μέσα γιατί στον χειριστή όταν εγκαταλείπει υπάρχει το κυτίο διάσωσης» συμπλήρωσε.
Ο Ιωάννης Βαμβακός, αντιπτέραρχος, ιπτάμενος εν αποστρατεία, ανέφερε: «Ο ιπτάμενος ενεργοποίησε την χειρολαβή στο κάθισμα του, το κάθισμα του F-16 είναι AST-2 η κατηγορία του,30 μοίρες οπισθόκλιση οπότε κατευθείαν εντός 1,2 δευτερολέπτων, φεύγει πρώτα η καλύπτρα, εν συνεχεία φεύγει το κάθισμα και βρέθηκε να κρέμεται και να πάει κατευθείαν προς τα κάτω».
«Επικρατούσαν 7 μποφόρ»
Ο Δημήτρης Νομικός, καπετάνιος, περιέγραψε, από την πλευρά του, στο Mega, τις συνθήκες που επικρατούσαν στην θάλασσα κατά την διάρκεια της επιχείρησης διάσωσης του υποσμηναγού: «Επικρατούσαν 7 μποφόρ, όποτε κανονικά δεν θα έπρεπε να βγαίναμε στην θάλασσα, αλλά η αλληλεγγύη είναι μεγάλη μεταξύ μας. Αφού μάθαμε ότι το Super Puma έκανε την περισυλλογή του ανθρώπου και ήταν καλά, τότε γυρίσαμε πίσω».
Πώς σώθηκε με το εκτινασσόμενο κάθισμα ο πιλότος
Η ψυχραιμία αλλά και η σωστή εκπαίδευση του Παναγιώτη Αποστολάκη αποδείχτηκαν σωτήρια για τη ζωή του.
Ο 29χρονος λίγο πριν από τις 13:30, το μεσημέρι της Τετάρτης, διαπίστωσε πρόβλημα στον κινητήρα ο οποίος μετά από κάποιες διακοπές έσβησε οριστικά. Παρά τις προσπάθειες του Παναγιώτη Αποστολάκη να επαναφέρει τον κινητήρα σε λειτουργία αυτό δεν ήταν εφικτό με αποτέλεσμα ο πιλότος να εγκαταλείψει το αεροσκάφος χρησιμοποιώντας το εκτινασσόμενο κάθισμα.
Στην 110 Πτέρυγα Μάχης οι τεχνικοί που επιμελούνται τη συντήρηση των εκτινασσόμενων καθισμάτων γνωρίζουν τη σημασία του έργου τους που απαιτεί υψηλή ακρίβεια καθώς έχει καθοριστικό ρόλο στην διάσωση και επιβίωση του πιλότου όταν εξαντληθούν οι επιλογές του, όπως έγινε και στην περίπτωση του Παναγιώτη Αποστολάκη.
Αρχικά ο 29χρονος προσάρμοσε το κάθισμα στην κατάλληλη θέση για να εξασφαλίσει την ασφαλέστερη δυνατή εκτίναξη. Στη συνέχεια και ενώ ο έλεγχος του αεροσκάφους είχε χαθεί, ενεργοποίησε τη διαδικασία εκτίναξης όπου αρχικά αφαιρέθηκε αυτόματα ο θόλος του αεροσκάφους. Μόλις ο θόλος απορρίφθηκε το εκτινασσόμενο κάθισμα εκτοξεύθηκε από το αεροσκάφος με πυραυλικούς κινητήρες που βρίσκονται στο κάτω μέρος του. Αυτοί έδωσαν την αναγκαία ώθηση ώστε ο πιλότος με το κάθισμα να εκτοξευθούν σε απόσταση από το αεροσκάφος. Αμέσως μετά ενεργοποιήθηκε το αλεξίπτωτο με το οποίο ο πιλότος βρέθηκε στη θάλασσα περιμένοντας για 1,5 ώρα τη διάσωσή του. Οι καιρικές συνθήκες ήταν κακές και αυτό δυσκόλεψε την προσέγγιση του Super Puma. Ωστόσο, σχεδόν σε όλη τη διάρκεια της παραμονής του στη θάλασσα, πάνω στην σωσίβια λέμβο που περιλαμβάνεται στο κιτ επιβίωσης των πιλότων που έχουν χρησιμοποιήσει τον μηχανισμό έκτακτης ανάγκης, ο πιλότος είχε κατά διαστήματα επικοινωνία με τα σωστικά συνεργεία.
«Ο χειριστής του αεροσκάφους F-16 Block 52+ της 337 Μοίρας της 110 Πτέρυγας Μάχης, το οποίο κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή Ψαθούρας, την Τετάρτη 20 Μαρτίου 2024, περισυνελέγη στις 15:02 σώος από ελικόπτερο Super Puma της 130 Σμηναρχίας Μάχης, της Πολεμικής Αεροπορίας και κατευθύνεται στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας», ανέφερε η δεύτερη ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας.
O Παναγιώτης Αποστολάκης
Τις ευχές του για ταχεία ανάρρωση στον πιλότο εξέφρασε με ανάρτησή του στο Χ ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας: «Εκφράζουμε τις πιο ειλικρινείς μας ευχές για ταχεία επάνοδο στα καθήκοντά του, στον χειριστή του μαχητικού αεροσκάφους F - 16 της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο κατέπεσε σήμερα σε θαλάσσια περιοχή του Αιγαίου. Συγχαρητήρια σε όσους συμμετείχαν στην επιτυχή και ταχύτατη επιχείρηση διάσωσης».
Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας ενημέρωσε με νέα ανάρτησή του ότι είχε καιτηλεφωνική επικοινωνία με τον Τούρκο ομόλογό του, Γιασάρ Γκιουλέρ, ο οποίος εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη διάσωση του Έλληνα πιλότου του F-16. Ειδικότερα, σε σχετική ανάρτηση στο X αναφέρεται το εξής: «Ο υπουργός Εθνικής Άμυνας της Τουρκίας, Γιασάρ Γκιουλέρ, μετέφερε σε επικοινωνία μας την ικανοποίησή του για την αίσια έκβαση της επιχείρησης διάσωσης του χειριστή μαχητικού αεροσκάφους F- 16 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, όπως και τις θερμές ευχές του προς αυτόν. Από την πλευρά μου, ευχαρίστησα τον ομόλογό μου για το ειλικρινές ενδιαφέρον του για τον Έλληνα πιλότο».
Πλέον η Επιτροπή διερεύνησης ατυχήματος που συστάθηκε από την Πολεμική Αεροπορία θα αναζητήσει τα αίτια που προκάλεσαν την πτώση του F-16. Φως στην διαλεύκανση της υπόθεσης αναμένεται να ρίξει η κατάθεση του 29χρονου υποσμηναγού.
Η ιστορία των εκτινασσόμενων καθισμάτων
Η ιδέα του καθίσματος που θα εκτινασσόταν μαζί με τον πιλότο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης όπως έγινε χθες με τον υποσμηναγό Παναγιώτη Αποστολάκη είχαν ξεκινήσει δοκιμαστικά ήδη από το 1912 όταν στο Παρίσι έγινε η πρώτη δοκιμή ενός είδους εκτινασσόμενου καθίσματος από αεροπλάνο εν πτήσει με τη βοήθεια ενός κανονιού όπως αναφέρει η ιστοσελίδα 360aviationworld.com. Ωστόσο το εναρκτήριο σημείο της τεχνολογικής θεμελίωσης και εξέλιξης της ιδέας της πρώτης γενιάς εκτινασσόμενων καθισμάτων είναι ο Β΄Παγκόσμιος Πόλεμος και με μια ευρύτερη έννοια η δεκαετία του 1940.
Το 1941 οι μελέτες είχαν ολοκληρωθεί και το 1942 η σουηδική SAAB κατασκευάζει το εκτινασσόμενο κάθισμα Type 1/21, το δοκιμάζει με επιτυχία και με αυτό εφοδιάζει το μονοθέσιο αεροπλάνο SAAB J21. Στη συνέχεια εφαρμόζοντας διάφορες βελτιώσεις με την σημαντικότερη να εστιάζεται στην κλίση του καθίσματος προς τα πίσω σε γωνία 30º κατασκευάζει το Type 2/29 και εφοδιάζονται τα αεριωθούμενα SAAB J21R τα J29 καθώς και το J-210 πρόδρομος του μετέπειτα SAAB J-35 Draken. Η κλίση προς τα πίσω είχε σκοπό αφενός την μείωση της μετωπικής επιφάνειας κατά την εκτίναξη, αφετέρου δε να βελτιώσει την αντοχή του χειριστή σε φορτίσεις επιταχύνσεων.
Ενδεικτικό του πόσο σοβαρές μελέτες είχαν γίνει τότε στη Σουηδία επί του αντικειμένου, είναι το γεγονός ότι η ίδια τεχνολογία χρησιμοποιήθηκε τρεις δεκαετίες αργότερα στο κάθισμα ACES II της αμερικανικής Douglas που «φοράνε» τα περισσότερα αμερικανικής κατασκευής αεροπλάνα συμπεριλαμβανομένου και του F16. Στις αναβαθμίσεις συμπεριλαμβάνεται και η στροφή στη χρήση εκρηκτικών υλών για την προώθηση του καθίσματος, Το Type 2/29 εκτινασσόταν με την ωστική δύναμη των αερίων από την πυροδότηση 60 γραμμαρίων εκρηκτικής ύλης, μέσα σε ένα πυροσωλήνα κατά κάποιον τρόπο, σε τρία στάδια. Η ιδέα αυτή ελάχιστα απείχε από τα αντίστοιχα μελλοντικά συστήματα άλλων κατασκευαστών.
ΣΧΟΛΙΑ