Σ. Φάμελλος στο "Σχέδιο Θεσσαλονίκης": Να είναι βιώσιμο και κλιματικά ουδέτερο, αλλιώς δεν θα είναι σχέδιο
21/10/2019 18:45
21/10/2019 18:45
Το "Σχέδιο Θεσσαλονίκης" για να είναι πραγματικό, "πρέπει να είναι κλιματικά ουδέτερο και ανθεκτικό και να υπηρετεί τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης", όπως τους έχει διακηρύξει ο ΟΗΕ, διαμήνυσε στην ομώνυμη ημερίδα της "Μακεδονίας" και του makthes.gr ο Σωκράτης Φάμελλος, βουλευτής Β' Θεσσαλονίκης με τον ΣΥΡΙΖΑ και τέως αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Συγκεκριμένα το σχέδιο για την πόλη πρέπει να είναι "βιώσιμο, κλιματικά ουδέτερο και ασφαλές, αλλιώς δεν θα είναι σχέδιο", συνέχισε.
Απαραίτητη προϋπόθεση για το παραπάνω είναι η χρησιμοποίηση του "χωρικού και χωροταξικού σχεδιασμού" ως εργαλείο για την ανάπτυξη, παρατήρησε ο κ. Φάμελλος. "Είναι η επιστήμη της πολιτικής και ακολουθεί η τεχνολογία, η οικονομία, το περιβάλλον και άλλοι τομείς", επέμεινε ο ίδιος.
Αφού υπενθύμισε τον "δημοσιονομικό Αρμαγεδδώνα και την έλλειψη στρατηγικής", που συνάντησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, όταν ανέλαβε το 2015 και κατόπιν της αναφοράς του στα κολλημένα έργα τα οποία ολοκλήρωσε και προχώρησε η προηγούμενη κυβέρνηση, ο κ. Φάμελλος εστίασε στις "μηδενικές δημόσιες επενδύσεις στην Ελλάδα", οι οποίες κατά την άποψή του συνδέονται με περιορισμούς στην ευρωπαϊκή πολιτική.
Δεδομένου ότι ως χώρα "έχουμε γυρίσει την πλάτη στα σύνορα", δήλωσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, χρειάζεται μία εθνική αναπτυξιακή στρατηγική, η οποία θα περάσει στον χωροταξικό σχεδιασμό και από εκεί στα περιφερειακά σχέδια, με στόχο η Θεσσαλονίκη και η κεντρική Μακεδονία να γίνουν κόμβοι επικοινωνίας, μεταφορών, ενέργειας και καινοτομίας.
Επί τούτου κατηγόρησε την κυβέρνηση για "αναπτυξιακό έλλειμμα", καθώς δεν υφίσταται αναφορά σε εθνική αναπτυξιακή στρατηγική.
Ειδικότερα, ο κ. Φάμελλος έκανε λόγο για "μεγάλη καθυστέρηση στην ωρίμανση του χωροταξικού της κεντρικής Μακεδονίας" και παρέπεμψε στις εκκρεμότητες όπως η γέφυρα σύνδεσης της Εγνατίας οδού με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, οι μελέτες για τον σιδηρόδρομο, η ανυπαρξία μοντέλου συνδυασμένων μεταφορών. Υπό αυτό το πρίσμα, ο κ. Φάμελλος διερωτήθηκε "πώς θα βγούμε στη βαλκανική ενδοχώρα;"
Σε άλλο σημείο, ο τέως αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφέρθηκε στην τοποθέτηση του κου Λακασά από τους εξαγωγείς, τονίζοντας ότι η εγκατάσταση της Ελέυθερης Ζώνης που ζητούν στο Logistics center, θέτει εν αμφιβόλω τον ρόλο του λιμανιού της πόλης.
Έτσι, ζήτησε από την κυβέρνηση "να απαντήσει για τον ρόλο του λιμανιού και τι σημαίνει ελεύθερη ζώνη".
Εν συνεχεία, ο κ. Φάμελλος υπερθεμάτισε τα έργα που προώθησε ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως οι αγωγοί ΤΑΡ, IGB, ο σταθμός LNG στην Αλεξανδρούπολη και έθεσε ερώτημα για το ποια στάση θα τηρήσει η κυβέρνηση ως προς τη δυνατότητα σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Βελιγραδίου με αγωγό.
Ακόμη παραπέρα, ο κ. Φάμελλος επισήμανε πως τα τελευταία χρόνια έγιναν επενδύσεις 100 εκατομμυρίων ευρώ από τη δημόσια εταιρεία αερίου, "όμως ποιος είναι ο ιδιοκτήτης των δικτύων", διερωτήθηκε δεδομένης της κυβερνητικής βούλησης να ιδιωτικοποιήσει το δίκτυο. "Άρα εξάρτηση των παραγωγών από ένα μόνο διαχειριστή", συμπέρανε ο κ. Φάμελλος.
Ενόψει της υποχρεωτικής απολιγνιτοποίησης της χώρας, ο κ. Φάμελλος έκανε λόγο για ένα προνομιακό περιβάλλον το οποίο αναπτύσσεται για τις ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες θα έχουν τη δυνατότητα να εξοικονομήσουν ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Πρόσθεσε πως η περαιτέρω αξιοποίηση των Ανανεώσιμων πηγών Ενέργειας, "δεν μπορεί να μείνει μόνο με εισαγόμενη τεχνολογία".
Εξάλλου, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, διαμήνυσε ότι "οι επενδύσεις στο δημόσιο δημιουργούν χώρο στην ιδιωτική οικονομία" και χαρακτήρισε "ιδεοληπτικά και επιστημονικά πίσω" όσους εναντιώνονται σε αυτό. Έτσι, ζήτησε από όλους τους φορείς και τις πολιτικές δυνάμεις, "να βρούμε ένα νέο μοντέλο ώστε τα έργα δημόσιου χώρου να ανατροφοδοτήσουν την πόλη".
Με την ολοκλήρωση του περιφερειακού χωροταξικού σχεδίου, το οποίο κατά τον κ. Φάμελλο θα υπάρξει αργά, ή γρήγορα, το βάρος θα πέσει στο ρυθμιστικό σχέδιο της πόλης. "Η Θεσσαλονίκη δεν έχει ρυθμιστικό σχέδιο, άρα έχει μεγάλο πρόβλημα τοπικού προγραμματισμού. Για παράδειγμα, το πού θα γίνει το Thess Intec δεν κρίθηκε σε επίπεδο ρυθμιστικού σχεδίου. Δεν ακολουθήσαμε ορθό δρόμο σχεδιασμού. Τοπικά χωρικά σχέδια δεν υπάρχουν", προειδοποίησε και παρότρυνε τους δήμους να αξιοποιήσουν κονδύλια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, για να προωθήσουν τα τοπικά χωρικά σχέδια, διότι "θα έχουμε δασικούς χάρτες σε αιγιαλό, κτηματολόγιο, όμως πώς θα αναπτυχθούν οι χρήσεις γης σε τοπικό επίπεδο;"
Σε σχέση με τα οικονομικά, ο κ. Φάμελλος υποστήριξε ότι "τα οριζόντια φορολογικά μέτρα δεν δημιουργούν ανάπτυξη, καταναλώνουν πόρους".
Παράλληλα, στηλίτευσε την αλλαγή του σχεδιασμού στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης, λέγοντας πως "δεν είναι κανονικότητα να εξαγγέλλει ο πρωθυπουργός της κυβέρνησης την αλλαγή τεχνικού έργου, χωρίς να υπάρχει ενημέρωση" προς τους αρμόδιους. Κατόπιν ζήτησε από την κυβέρνηση και τους φορείς να επιστρέψουν στην ευρωπαϊκή κανονικότητα των θεσμών και να υπάρξει συναίνεση για το έργο.
Σε διαφορετική περίπτωση, προειδοποίησε ο κ. Φάμελλος, εάν κάποιος ακολουθήσει δικαστικές αντεγκλήσεις και διχαστικές πολιτικές, "είναι σαν να υπογράφει ότι η Θεσσαλονίκη δεν θα έχει μετρό".
Το "Σχέδιο Θεσσαλονίκης" για να είναι πραγματικό, "πρέπει να είναι κλιματικά ουδέτερο και ανθεκτικό και να υπηρετεί τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης", όπως τους έχει διακηρύξει ο ΟΗΕ, διαμήνυσε στην ομώνυμη ημερίδα της "Μακεδονίας" και του makthes.gr ο Σωκράτης Φάμελλος, βουλευτής Β' Θεσσαλονίκης με τον ΣΥΡΙΖΑ και τέως αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Συγκεκριμένα το σχέδιο για την πόλη πρέπει να είναι "βιώσιμο, κλιματικά ουδέτερο και ασφαλές, αλλιώς δεν θα είναι σχέδιο", συνέχισε.
Απαραίτητη προϋπόθεση για το παραπάνω είναι η χρησιμοποίηση του "χωρικού και χωροταξικού σχεδιασμού" ως εργαλείο για την ανάπτυξη, παρατήρησε ο κ. Φάμελλος. "Είναι η επιστήμη της πολιτικής και ακολουθεί η τεχνολογία, η οικονομία, το περιβάλλον και άλλοι τομείς", επέμεινε ο ίδιος.
Αφού υπενθύμισε τον "δημοσιονομικό Αρμαγεδδώνα και την έλλειψη στρατηγικής", που συνάντησε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, όταν ανέλαβε το 2015 και κατόπιν της αναφοράς του στα κολλημένα έργα τα οποία ολοκλήρωσε και προχώρησε η προηγούμενη κυβέρνηση, ο κ. Φάμελλος εστίασε στις "μηδενικές δημόσιες επενδύσεις στην Ελλάδα", οι οποίες κατά την άποψή του συνδέονται με περιορισμούς στην ευρωπαϊκή πολιτική.
Δεδομένου ότι ως χώρα "έχουμε γυρίσει την πλάτη στα σύνορα", δήλωσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, χρειάζεται μία εθνική αναπτυξιακή στρατηγική, η οποία θα περάσει στον χωροταξικό σχεδιασμό και από εκεί στα περιφερειακά σχέδια, με στόχο η Θεσσαλονίκη και η κεντρική Μακεδονία να γίνουν κόμβοι επικοινωνίας, μεταφορών, ενέργειας και καινοτομίας.
Επί τούτου κατηγόρησε την κυβέρνηση για "αναπτυξιακό έλλειμμα", καθώς δεν υφίσταται αναφορά σε εθνική αναπτυξιακή στρατηγική.
Ειδικότερα, ο κ. Φάμελλος έκανε λόγο για "μεγάλη καθυστέρηση στην ωρίμανση του χωροταξικού της κεντρικής Μακεδονίας" και παρέπεμψε στις εκκρεμότητες όπως η γέφυρα σύνδεσης της Εγνατίας οδού με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, οι μελέτες για τον σιδηρόδρομο, η ανυπαρξία μοντέλου συνδυασμένων μεταφορών. Υπό αυτό το πρίσμα, ο κ. Φάμελλος διερωτήθηκε "πώς θα βγούμε στη βαλκανική ενδοχώρα;"
Σε άλλο σημείο, ο τέως αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφέρθηκε στην τοποθέτηση του κου Λακασά από τους εξαγωγείς, τονίζοντας ότι η εγκατάσταση της Ελέυθερης Ζώνης που ζητούν στο Logistics center, θέτει εν αμφιβόλω τον ρόλο του λιμανιού της πόλης.
Έτσι, ζήτησε από την κυβέρνηση "να απαντήσει για τον ρόλο του λιμανιού και τι σημαίνει ελεύθερη ζώνη".
Εν συνεχεία, ο κ. Φάμελλος υπερθεμάτισε τα έργα που προώθησε ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως οι αγωγοί ΤΑΡ, IGB, ο σταθμός LNG στην Αλεξανδρούπολη και έθεσε ερώτημα για το ποια στάση θα τηρήσει η κυβέρνηση ως προς τη δυνατότητα σύνδεσης Θεσσαλονίκης-Βελιγραδίου με αγωγό.
Ακόμη παραπέρα, ο κ. Φάμελλος επισήμανε πως τα τελευταία χρόνια έγιναν επενδύσεις 100 εκατομμυρίων ευρώ από τη δημόσια εταιρεία αερίου, "όμως ποιος είναι ο ιδιοκτήτης των δικτύων", διερωτήθηκε δεδομένης της κυβερνητικής βούλησης να ιδιωτικοποιήσει το δίκτυο. "Άρα εξάρτηση των παραγωγών από ένα μόνο διαχειριστή", συμπέρανε ο κ. Φάμελλος.
Ενόψει της υποχρεωτικής απολιγνιτοποίησης της χώρας, ο κ. Φάμελλος έκανε λόγο για ένα προνομιακό περιβάλλον το οποίο αναπτύσσεται για τις ελληνικές επιχειρήσεις, οι οποίες θα έχουν τη δυνατότητα να εξοικονομήσουν ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Πρόσθεσε πως η περαιτέρω αξιοποίηση των Ανανεώσιμων πηγών Ενέργειας, "δεν μπορεί να μείνει μόνο με εισαγόμενη τεχνολογία".
Εξάλλου, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, διαμήνυσε ότι "οι επενδύσεις στο δημόσιο δημιουργούν χώρο στην ιδιωτική οικονομία" και χαρακτήρισε "ιδεοληπτικά και επιστημονικά πίσω" όσους εναντιώνονται σε αυτό. Έτσι, ζήτησε από όλους τους φορείς και τις πολιτικές δυνάμεις, "να βρούμε ένα νέο μοντέλο ώστε τα έργα δημόσιου χώρου να ανατροφοδοτήσουν την πόλη".
Με την ολοκλήρωση του περιφερειακού χωροταξικού σχεδίου, το οποίο κατά τον κ. Φάμελλο θα υπάρξει αργά, ή γρήγορα, το βάρος θα πέσει στο ρυθμιστικό σχέδιο της πόλης. "Η Θεσσαλονίκη δεν έχει ρυθμιστικό σχέδιο, άρα έχει μεγάλο πρόβλημα τοπικού προγραμματισμού. Για παράδειγμα, το πού θα γίνει το Thess Intec δεν κρίθηκε σε επίπεδο ρυθμιστικού σχεδίου. Δεν ακολουθήσαμε ορθό δρόμο σχεδιασμού. Τοπικά χωρικά σχέδια δεν υπάρχουν", προειδοποίησε και παρότρυνε τους δήμους να αξιοποιήσουν κονδύλια της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, για να προωθήσουν τα τοπικά χωρικά σχέδια, διότι "θα έχουμε δασικούς χάρτες σε αιγιαλό, κτηματολόγιο, όμως πώς θα αναπτυχθούν οι χρήσεις γης σε τοπικό επίπεδο;"
Σε σχέση με τα οικονομικά, ο κ. Φάμελλος υποστήριξε ότι "τα οριζόντια φορολογικά μέτρα δεν δημιουργούν ανάπτυξη, καταναλώνουν πόρους".
Παράλληλα, στηλίτευσε την αλλαγή του σχεδιασμού στον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης, λέγοντας πως "δεν είναι κανονικότητα να εξαγγέλλει ο πρωθυπουργός της κυβέρνησης την αλλαγή τεχνικού έργου, χωρίς να υπάρχει ενημέρωση" προς τους αρμόδιους. Κατόπιν ζήτησε από την κυβέρνηση και τους φορείς να επιστρέψουν στην ευρωπαϊκή κανονικότητα των θεσμών και να υπάρξει συναίνεση για το έργο.
Σε διαφορετική περίπτωση, προειδοποίησε ο κ. Φάμελλος, εάν κάποιος ακολουθήσει δικαστικές αντεγκλήσεις και διχαστικές πολιτικές, "είναι σαν να υπογράφει ότι η Θεσσαλονίκη δεν θα έχει μετρό".
ΣΧΟΛΙΑ