ΠΑΙΔΕΙΑ

Σχολεία: Με κενά σε εκπαιδευτικούς και προβλήματα στις υποδομές μπήκε η νέα χρονιά

Ο πρόεδρος της ΠΕΔΚΜ, δάσκαλοι και γονείς μιλούν στη «ΜτΚ» για τα άλυτα ζητήματα που ταλανίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία

 02/01/2025 07:00

Σχολεία: Με κενά σε εκπαιδευτικούς και προβλήματα στις υποδομές μπήκε η νέα χρονιά

Έλενα Καραβασίλη

Παρά τις προσπάθειες του υπουργείου Παιδείας να καλυφθούν τα κενά στα σχολεία, καθώς η φετινή χρονιά ξεκίνησε με 6.000 περισσότερους εκπαιδευτικούς, σε ένα σύστημα με συνολικά 190.000 εκπαιδευτικούς, όπως προκύπτει οι κενές θέσεις παραμένουν με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στην παράλληλη στήριξη και σε ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Είναι ενδεικτικό ότι στις 23/12 το υπουργείο απεύθυνε ειδική πρόσκληση για μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), νοσηλευτές και βοηθούς βρεφοκόμων, με τις προθεσμίας υποβολής αιτήσεων να κλείνουν στις 2 Ιανουαρίου. Οι άδειες, οι έκτακτες συνθήκες και η οικονομική αδυναμία ορισμένων εκπαιδευτικών να αναλάβουν τελικά τα καθήκοντά τους στις περιοχές όπου έχουν τοποθετηθεί, δημιουργούν ζητήματα που παραμένουν άλυτα, τέσσερις μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν τα προβλήματα στις υποδομές όπου μαθητές συνεχίζουν να κάνουν μάθημα σε υπόγειες αίθουσες, σε σχολεία χωρίς αυλές, σε τάξεις που πλημμυρίζουν με την πρώτη μπόρα. Η υποχρηματοδότηση των δήμων που είναι υπεύθυνοι για τις συντηρήσεις των σχολείων παραμένει… πάγια και σταθερή ενώ η κατάργηση των σχολικών επιτροπών έχει ήδη δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων, τα οποία σύμφωνα με δασκάλους που μιλούν στη «ΜτΚ», θα διογκωθούν. 

Μείζον πρόβλημα για τη Θεσσαλονίκη αποτελούν και τα Ειδικά Σχολεία, όπου μετά το «λουκέτο» που μπήκε στο 2ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας-Χορτιάτη, το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο και το Ειδικό Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης, τα παιδιά διαμοιράστηκαν σε άλλα Ειδικά Σχολεία τα οποία όμως είναι ήδη υπερπλήρη, δεν είναι κατάλληλα για αμαξίδια και μικρή μερίδα μαθητών παραμένει χωρίς μεταφορά, με αποτέλεσμα είτε να μεταφέρονται από τους γονείς τους είτε, να μην πηγαίνουν σχολείο.

Ζητείτε… παράλληλη στήριξη

Σύμφωνα με τον Νίκο Αβραμίδη, πρόεδρο της Α’ ΕΛΜΕ και μέλος της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας, από αρκετά σχολεία της Θεσσαλονίκης λείπουν νοσηλευτές και ειδικό βοηθητικό προσωπικό. «Στο 31ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει νοσηλευτής για δύο παιδιά που κάνουν ινσουλίνη και έχουν αναλάβει οι καθηγητές την παρακολούθησή τους. Ζήτημα υπάρχει και με την παράλληλη στήριξη. Στα μαθήματα γενικής παιδείας δεν υπάρχουν μεγάλα κενά, βέβαια οι δάσκαλοι μοιράζονται σε τέσσερα και πέντε σχολεία κι έτσι δεν ανήκουν ουσιαστικά σε κάποιο σχολείο και δεν μπορούν να συνδεθούν με τα παιδιά και να αναπτύξουν μαζί τους μία ουσιαστική σχέση που θα μπορούσε και να προλάμβανε κάποιες καταστάσεις. Το σχολείο στο Άδενδρο για παράδειγμα έχει μόλις δύο μόνιμους εκπαιδευτικούς», λέει στη «ΜτΚ».

«Λάθος» η κατάργηση των σχολικών επιτροπών

Μεγάλο είναι το πρόβλημα που δημιουργήθηκε και από την κατάργηση των σχολικών επιτροπών. Στον δήμο Δέλτα σχολεία έμειναν χωρίς θέρμανση, ζήτημα που αναδείχθηκε από μέλη της Α΄ΕΛΜΕ, με παρέμβαση στο δημοτικό συμβούλιο του δήμου. 

«Οι δήμοι δεν ήταν έτοιμοι για κάτι τέτοιο και από εδώ και πέρα θα αντιμετωπίσουν κι άλλοι δήμοι τέτοια ζητήματα καθώς ήδη αρκετοί είχαν χρέη προς τις εταιρίες παροχής ενέργειας ή σε πετρέλαιο. Επιπλέον προβλήματα προκύπτουν και στην καθημερινότητα όσον αφορά στα αναλώσιμα γιατί πλέον πρέπει να γίνεται διαγωνισμός από τον δήμο ενώ μέχρι πρότινος αυτά τα έξοδα καλύπτονταν από τις σχολικές επιτροπές. Η παρούσα διαδικασία είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα και προκύπτουν και θέματα με τους κωδικούς. Για παράδειγμα εάν ένας διευθυντής σχολείου αγοράσει χλωρίνη αυτό το ποσό δεν εγκρίνεται από την επιτροπή διότι θα έπρεπε να κάνει ο δήμος την προμήθεια. Οι δυσλειτουργίες που έχουν προκύψει είναι πάρα πολλές», τονίζει ο κ. Αβραμίδης. 

 Μεταφέρει πως οι γονείς ζητούν να ολοκληρωθεί σε όλα τα σχολεία ο πρωτοβάθμιος προσεισμικός έλεγχος, να γίνονται οι απαραίτητες προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού από την αρχή της σχολικής χρονιάς και να δοθεί έκτακτο κονδύλι στους δήμους ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάγκες που μέχρι πρότινος καλύπτονταν από τις σχολικές επιτροπές.

«Σε εκκρεμότητα θέματα καθημερινότητας»

Την ανάγκη η Πολιτεία να «ακούει» την Αυτοδιοίκηση επισημαίνει μιλώντας στη «ΜτΚ» ο Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, δήμαρχος Πυλαίας – Χορτιάτη & Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας. «Ό,τι ζητάμε κάθε φορά από την Πολιτεία έχει να κάνει με την καθημερινότητα και το πώς θα την κάνουμε βιώσιμη, δηλαδή πιο λειτουργική, για τους συμπολίτες μας. Οι σχολικές επιτροπές είναι ένας θεσμός ο οποίος λειτούργησε θετικά επί πολλά χρόνια και μάλιστα σε χρόνια ιδιαίτερα δύσκολα. Δεν είναι τυχαίο ότι τον περασμένο Μάρτιο ως ΠΕΔΚΜ λάβαμε απόφαση ομόφωνη και ζητήσαμε να μην καταργηθούν. Ωστόσο, τον Ιούνιο 2024 οι σχολικές επιτροπές καταργήθηκαν και οι αρμοδιότητές τους μεταφέρθηκαν στις διευθύνσεις των σχολείων και άλλες στις κεντρικές μονάδες των δήμων. Το αποτέλεσμα είναι να αυξηθεί η γραφειοκρατία, να μένουν σε εκκρεμότητα ζητήματα που αφορούν την καθημερινή λειτουργία των σχολείων για τα οποία ποτέ στο παρελθόν δεν είχαμε πρόβλημα έως τώρα, να υπάρχει τελικά δυσαρέσκεια στη σχολική κοινότητα -μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς». 

Αναφερόμενος στον δήμο του λέει ότι το θέμα αντιμετωπίστηκε από το καλοκαίρι «με πολλή δουλειά και ενδιαφέρον, σε στενή συνεργασία των υπηρεσιών με τις διευθύνσεις. Προφανώς όμως δεν είναι αυτονόητα εύκολο για κάθε δημοτική αρχή να αντιμετωπίσει ένα νέο φορτίο προβλημάτων. Μην ξεχνάτε ότι οι δήμοι είναι πάρα πολύ επιβαρυμένοι σε αρμοδιότητες, την ίδια ώρα που στερούνται τους αναγκαίους πόρους και κατάλληλο προσωπικό. Έχουμε θέσει όλα αυτά τα ζητήματα με επιμονή από την αρχή της χρονιάς στο αρμόδιο υπουργείο, ενώ επικεντρώθηκε σε αυτά όλος ο προσυνεδριακός διάλογος και το τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ. Ελπίζουμε ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο που είναι σε στάδιο προετοιμασίας, θα λαμβάνει υπόψη την εμπειρία των δημάρχων για να μπορεί να δίνει ουσιαστικές λύσεις στα προβλήματα των πολιτών».

Στο 40% η υποχρηματοδότηση

Αναφορικά με τις συντηρήσεις των σχολικών μονάδων, η υποχρηματοδότηση από την Πολιτεία κινείται πλέον στο 40% του πραγματικού κόστους και σύμφωνα με τον κ. Καϊτεζίδη, οι δήμοι αναγκάζονται νε καταβάλουν τα υπόλοιπα χρήματα από δημοτικούς πόρους που ούτως ή άλλως είναι περιορισμένοι. 

«Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2009 οι δήμοι λάμβαναν 1,1 δις ευρώ για τα σχολεία, ενώ σήμερα λαμβάνουν μόλις 180 εκατ. αντίστοιχα. Είναι θετικές οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για τη διάθεση επιπλέον 250 εκατ. ευρώ, όμως πλέον δεν επαρκούν για τη συντήρηση των υφιστάμενων σχολικών μονάδων. Ας μη ξεχνάμε ότι τα κτίρια έχουν μεγάλη ηλικία και στις μεγάλες πόλεις τα περισσότερα από αυτά δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες. Χρειάζεται μια νέα πολιτική αντίληψη για τα σχολεία, μια πολιτική απαλλαγμένη από τη μνημονιακή λογική, μια πολιτική η οποία θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας σήμερα. Ας μην ξεχνάμε ότι τα σχολεία αφορούν τα παιδιά μας, στα σχολεία φτιάχνεται το μέλλον του τόπου μας. Στην πραγματικότητα, τα σχολεία μας είναι η προϋπόθεση προόδου της πατρίδας μας», καταλήγει.

Μεταφορές

Στον νομό Θεσσαλονίκης μεταφέρονται, με οχήματα μισθωμένα από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, συνολικά 1.319 ΑμεΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες από την Περιφέρεια, η συντριπτική πλειοψηφία εξυπηρετείται. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τον νόμο, μόνον αφότου οι διαγωνισμοί κηρυχτούν άγονοι, μπορεί η Περιφέρεια να παρέμβει, όπου βέβαια κάποιοι βγαίνουν τελικά άγονοι καθότι κρίνονται ασύμφοροι από τους λεωφορειούχους. Αυτή τη στιγμή δεν μεταφέρονται 11 παιδιά με αμαξίδια όπου, τα κονδύλια υπάρχουν αλλά δεν υπάρχουν διαθέσιμα τα ειδικά διαμορφωμένα οχήματα που απαιτούνται. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ», η Περιφέρεια είναι κοντά σε συμφωνία ώστε να εξυπηρετηθούν και αυτά τα 11 παιδιά.

Συγχωνεύσεις 

Αλλαγές έρχονται με τη νέα χρόνια στο ΕΕΕΕΚ Κορδελιού καθώς το κτίριο έχει κριθεί ακατάλληλο και με εισαγγελική εντολή πρέπει να κλείσει. «Φέτος η λειτουργία του επιβαρύνθηκε διότι εκεί μεταφέρθηκαν και κάποια παιδιά από το Ειδικό σχολείο της Πυλαίας που έκλεισε. Ο δήμος διαβεβαιώνει πως μετά τις γιορτές θα μεταφερθεί, ευελπιστούμε όντως να γίνει κάτι», λέει στη «ΜτΚ» η Πόπη Σαραιδάρη, μέλος της Ε’ ΕΛΜΕ και της ΕΔΟΘ. Χρόνιο είναι το πρόβλημα και στο συγκρότημα όπου συστεγάζονται το ΕΠΑΛ Κορδελιού και το ΓΕΛ ενώ χρησιμοποιούνται και αίθουσες του 1ου Γυμνασίου που βρίσκεται δίπλα. 

«Τα προβλήματα με τις αίθουσες είναι πάρα πολλά. Υπάρχουν αναφορές ότι θα κλείσει το ΕΠΑΛ Κορδελιού και θα ενσωματωθεί σε άλλο ΕΠΑΛ. Παλεύουμε 20 χρόνια τώρα για τη μεταστέγασή του όχι για συγχώνευση γιατί αυτό θα είναι καταστροφικό για τους μαθητές». Έντονο είναι το πρόβλημα και με το 1ο Γυμνάσιο Λαγκαδά όπου το κτίριο έχει υποστεί καθίζηση κι έχει κριθεί ακατάλληλο. Μεταφέρει πως εδώ και τρία χρόνια το 2ο Γυμνάσιο έχει μεταφερθεί στο Κολχικό όπου όμως «λειτουργούν και λυκειακές τάξεις, έχουν μπει κίμπο και η κατάσταση είναι ασφυκτική. Σε κακή κατάσταση είναι και το ΕΠΑΛ Λαγκαδά όπου δεν γίνονται συντηρήσεις και κάθε φορά που βρέχει, το σχολείο μπάζει νερά».

Γονείς μέσα στις αίθουσες

Βασικά κενά σε παράλληλες στηρίξεις και σε σχολικούς νοσηλευτές εντοπίζονται σε σχολεία της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με την Μαρία Τασοπούλου, μέλος της ΑΔΕΔΥ. «Γονείς αναγκάζονται να αλλάζουν τον προγραμματισμό τους και να μπαίνουν με τα παιδιά τους στις αίθουσες εξαιτίας αυτών των ελλείψεων. Υπάρχει κατεύθυνση να δίνονται λιγότερες ώρες από τα ΚΕΔΑΣΥ που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες», τονίζει στη «ΜτΚ». Ελλείψεις υπάρχουν και σε δασκάλους ξένων γλωσσών και γυμναστές. «Είναι τραγικό να μην γίνεται το μάθημα ειδικής αγωγής σε κάποια σχολεία, την ώρα που λέμε πόσο σημαντικό είναι να ασκούνται και να εκτονώνονται τα παιδιά. Στις Συκιές έχουμε νηπιαγωγεία σε ενοικιαζόμενα καταστήματα που δεν έχουν καν αυλή».

Παραιτήθηκαν 1.000 αναπληρωτές

Για ζήτημα επιβίωσης των εκπαιδευτικών κάνει λόγο ο Σπύρος Μαρίνης, πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας. «Ο εισαγωγικός μισθός είναι 776 ευρώ και ακόμη δεν έχει λυθεί το θέμα της εννεάμηνης άδειας ανατροφής για τις αναπληρώτριες. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, από τους 25.000 αναπληρωτές πανελλαδικά παραιτήθηκαν 1.000 γιατί δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στο κόστος ζωής ή καλούνται ν’ αναλάβουν τελευταία στιγμή ενώ έχουν ήδη κάνει τον προγραμματισμό τους. Αν δεν γίνουν σοβαρές αυξήσεις στους μισθούς, δεν υπογραφούν συλλογικές συμβάσεις θα υπάρξει κρίση». 

Ο ίδιος αναφερόμενος στα κενά εκπαιδευτικών λέει πως «η κυβέρνηση τα αντιμετωπίζει με συμπτύξεις τμημάτων και συγχωνεύσεις. Για παράδειγμα στην Αττική έχουμε εκατοντάδες κενά σε πρωινά τμήματα, σε γλώσσα, μαθηματικά. Στη δυτική Αττική βγήκε τον Δεκέμβριο ειδική προκήρυξη για 60 δασκάλους που σημαίνει ότι δεν ανέλαβαν από την αρχή της σχολικής χρονιάς».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29.12.2024

Παρά τις προσπάθειες του υπουργείου Παιδείας να καλυφθούν τα κενά στα σχολεία, καθώς η φετινή χρονιά ξεκίνησε με 6.000 περισσότερους εκπαιδευτικούς, σε ένα σύστημα με συνολικά 190.000 εκπαιδευτικούς, όπως προκύπτει οι κενές θέσεις παραμένουν με το μεγαλύτερο πρόβλημα να εντοπίζεται στην παράλληλη στήριξη και σε ειδικό βοηθητικό προσωπικό. Είναι ενδεικτικό ότι στις 23/12 το υπουργείο απεύθυνε ειδική πρόσκληση για μέλη Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΕΠ) και Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού (ΕΒΠ), νοσηλευτές και βοηθούς βρεφοκόμων, με τις προθεσμίας υποβολής αιτήσεων να κλείνουν στις 2 Ιανουαρίου. Οι άδειες, οι έκτακτες συνθήκες και η οικονομική αδυναμία ορισμένων εκπαιδευτικών να αναλάβουν τελικά τα καθήκοντά τους στις περιοχές όπου έχουν τοποθετηθεί, δημιουργούν ζητήματα που παραμένουν άλυτα, τέσσερις μήνες μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς.

Στα παραπάνω έρχονται να προστεθούν τα προβλήματα στις υποδομές όπου μαθητές συνεχίζουν να κάνουν μάθημα σε υπόγειες αίθουσες, σε σχολεία χωρίς αυλές, σε τάξεις που πλημμυρίζουν με την πρώτη μπόρα. Η υποχρηματοδότηση των δήμων που είναι υπεύθυνοι για τις συντηρήσεις των σχολείων παραμένει… πάγια και σταθερή ενώ η κατάργηση των σχολικών επιτροπών έχει ήδη δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων, τα οποία σύμφωνα με δασκάλους που μιλούν στη «ΜτΚ», θα διογκωθούν. 

Μείζον πρόβλημα για τη Θεσσαλονίκη αποτελούν και τα Ειδικά Σχολεία, όπου μετά το «λουκέτο» που μπήκε στο 2ο ΕΕΕΕΚ Πυλαίας-Χορτιάτη, το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο και το Ειδικό Νηπιαγωγείο Θεσσαλονίκης, τα παιδιά διαμοιράστηκαν σε άλλα Ειδικά Σχολεία τα οποία όμως είναι ήδη υπερπλήρη, δεν είναι κατάλληλα για αμαξίδια και μικρή μερίδα μαθητών παραμένει χωρίς μεταφορά, με αποτέλεσμα είτε να μεταφέρονται από τους γονείς τους είτε, να μην πηγαίνουν σχολείο.

Ζητείτε… παράλληλη στήριξη

Σύμφωνα με τον Νίκο Αβραμίδη, πρόεδρο της Α’ ΕΛΜΕ και μέλος της Ομοσπονδίας Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας, από αρκετά σχολεία της Θεσσαλονίκης λείπουν νοσηλευτές και ειδικό βοηθητικό προσωπικό. «Στο 31ο Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει νοσηλευτής για δύο παιδιά που κάνουν ινσουλίνη και έχουν αναλάβει οι καθηγητές την παρακολούθησή τους. Ζήτημα υπάρχει και με την παράλληλη στήριξη. Στα μαθήματα γενικής παιδείας δεν υπάρχουν μεγάλα κενά, βέβαια οι δάσκαλοι μοιράζονται σε τέσσερα και πέντε σχολεία κι έτσι δεν ανήκουν ουσιαστικά σε κάποιο σχολείο και δεν μπορούν να συνδεθούν με τα παιδιά και να αναπτύξουν μαζί τους μία ουσιαστική σχέση που θα μπορούσε και να προλάμβανε κάποιες καταστάσεις. Το σχολείο στο Άδενδρο για παράδειγμα έχει μόλις δύο μόνιμους εκπαιδευτικούς», λέει στη «ΜτΚ».

«Λάθος» η κατάργηση των σχολικών επιτροπών

Μεγάλο είναι το πρόβλημα που δημιουργήθηκε και από την κατάργηση των σχολικών επιτροπών. Στον δήμο Δέλτα σχολεία έμειναν χωρίς θέρμανση, ζήτημα που αναδείχθηκε από μέλη της Α΄ΕΛΜΕ, με παρέμβαση στο δημοτικό συμβούλιο του δήμου. 

«Οι δήμοι δεν ήταν έτοιμοι για κάτι τέτοιο και από εδώ και πέρα θα αντιμετωπίσουν κι άλλοι δήμοι τέτοια ζητήματα καθώς ήδη αρκετοί είχαν χρέη προς τις εταιρίες παροχής ενέργειας ή σε πετρέλαιο. Επιπλέον προβλήματα προκύπτουν και στην καθημερινότητα όσον αφορά στα αναλώσιμα γιατί πλέον πρέπει να γίνεται διαγωνισμός από τον δήμο ενώ μέχρι πρότινος αυτά τα έξοδα καλύπτονταν από τις σχολικές επιτροπές. Η παρούσα διαδικασία είναι ιδιαίτερα χρονοβόρα και προκύπτουν και θέματα με τους κωδικούς. Για παράδειγμα εάν ένας διευθυντής σχολείου αγοράσει χλωρίνη αυτό το ποσό δεν εγκρίνεται από την επιτροπή διότι θα έπρεπε να κάνει ο δήμος την προμήθεια. Οι δυσλειτουργίες που έχουν προκύψει είναι πάρα πολλές», τονίζει ο κ. Αβραμίδης. 

 Μεταφέρει πως οι γονείς ζητούν να ολοκληρωθεί σε όλα τα σχολεία ο πρωτοβάθμιος προσεισμικός έλεγχος, να γίνονται οι απαραίτητες προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού από την αρχή της σχολικής χρονιάς και να δοθεί έκτακτο κονδύλι στους δήμους ώστε να εξυπηρετούνται οι ανάγκες που μέχρι πρότινος καλύπτονταν από τις σχολικές επιτροπές.

«Σε εκκρεμότητα θέματα καθημερινότητας»

Την ανάγκη η Πολιτεία να «ακούει» την Αυτοδιοίκηση επισημαίνει μιλώντας στη «ΜτΚ» ο Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, δήμαρχος Πυλαίας – Χορτιάτη & Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας. «Ό,τι ζητάμε κάθε φορά από την Πολιτεία έχει να κάνει με την καθημερινότητα και το πώς θα την κάνουμε βιώσιμη, δηλαδή πιο λειτουργική, για τους συμπολίτες μας. Οι σχολικές επιτροπές είναι ένας θεσμός ο οποίος λειτούργησε θετικά επί πολλά χρόνια και μάλιστα σε χρόνια ιδιαίτερα δύσκολα. Δεν είναι τυχαίο ότι τον περασμένο Μάρτιο ως ΠΕΔΚΜ λάβαμε απόφαση ομόφωνη και ζητήσαμε να μην καταργηθούν. Ωστόσο, τον Ιούνιο 2024 οι σχολικές επιτροπές καταργήθηκαν και οι αρμοδιότητές τους μεταφέρθηκαν στις διευθύνσεις των σχολείων και άλλες στις κεντρικές μονάδες των δήμων. Το αποτέλεσμα είναι να αυξηθεί η γραφειοκρατία, να μένουν σε εκκρεμότητα ζητήματα που αφορούν την καθημερινή λειτουργία των σχολείων για τα οποία ποτέ στο παρελθόν δεν είχαμε πρόβλημα έως τώρα, να υπάρχει τελικά δυσαρέσκεια στη σχολική κοινότητα -μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς». 

Αναφερόμενος στον δήμο του λέει ότι το θέμα αντιμετωπίστηκε από το καλοκαίρι «με πολλή δουλειά και ενδιαφέρον, σε στενή συνεργασία των υπηρεσιών με τις διευθύνσεις. Προφανώς όμως δεν είναι αυτονόητα εύκολο για κάθε δημοτική αρχή να αντιμετωπίσει ένα νέο φορτίο προβλημάτων. Μην ξεχνάτε ότι οι δήμοι είναι πάρα πολύ επιβαρυμένοι σε αρμοδιότητες, την ίδια ώρα που στερούνται τους αναγκαίους πόρους και κατάλληλο προσωπικό. Έχουμε θέσει όλα αυτά τα ζητήματα με επιμονή από την αρχή της χρονιάς στο αρμόδιο υπουργείο, ενώ επικεντρώθηκε σε αυτά όλος ο προσυνεδριακός διάλογος και το τακτικό συνέδριο της ΚΕΔΕ. Ελπίζουμε ότι το νέο θεσμικό πλαίσιο που είναι σε στάδιο προετοιμασίας, θα λαμβάνει υπόψη την εμπειρία των δημάρχων για να μπορεί να δίνει ουσιαστικές λύσεις στα προβλήματα των πολιτών».

Στο 40% η υποχρηματοδότηση

Αναφορικά με τις συντηρήσεις των σχολικών μονάδων, η υποχρηματοδότηση από την Πολιτεία κινείται πλέον στο 40% του πραγματικού κόστους και σύμφωνα με τον κ. Καϊτεζίδη, οι δήμοι αναγκάζονται νε καταβάλουν τα υπόλοιπα χρήματα από δημοτικούς πόρους που ούτως ή άλλως είναι περιορισμένοι. 

«Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2009 οι δήμοι λάμβαναν 1,1 δις ευρώ για τα σχολεία, ενώ σήμερα λαμβάνουν μόλις 180 εκατ. αντίστοιχα. Είναι θετικές οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για τη διάθεση επιπλέον 250 εκατ. ευρώ, όμως πλέον δεν επαρκούν για τη συντήρηση των υφιστάμενων σχολικών μονάδων. Ας μη ξεχνάμε ότι τα κτίρια έχουν μεγάλη ηλικία και στις μεγάλες πόλεις τα περισσότερα από αυτά δεν ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες. Χρειάζεται μια νέα πολιτική αντίληψη για τα σχολεία, μια πολιτική απαλλαγμένη από τη μνημονιακή λογική, μια πολιτική η οποία θα ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας σήμερα. Ας μην ξεχνάμε ότι τα σχολεία αφορούν τα παιδιά μας, στα σχολεία φτιάχνεται το μέλλον του τόπου μας. Στην πραγματικότητα, τα σχολεία μας είναι η προϋπόθεση προόδου της πατρίδας μας», καταλήγει.

Μεταφορές

Στον νομό Θεσσαλονίκης μεταφέρονται, με οχήματα μισθωμένα από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, συνολικά 1.319 ΑμεΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες από την Περιφέρεια, η συντριπτική πλειοψηφία εξυπηρετείται. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τον νόμο, μόνον αφότου οι διαγωνισμοί κηρυχτούν άγονοι, μπορεί η Περιφέρεια να παρέμβει, όπου βέβαια κάποιοι βγαίνουν τελικά άγονοι καθότι κρίνονται ασύμφοροι από τους λεωφορειούχους. Αυτή τη στιγμή δεν μεταφέρονται 11 παιδιά με αμαξίδια όπου, τα κονδύλια υπάρχουν αλλά δεν υπάρχουν διαθέσιμα τα ειδικά διαμορφωμένα οχήματα που απαιτούνται. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ», η Περιφέρεια είναι κοντά σε συμφωνία ώστε να εξυπηρετηθούν και αυτά τα 11 παιδιά.

Συγχωνεύσεις 

Αλλαγές έρχονται με τη νέα χρόνια στο ΕΕΕΕΚ Κορδελιού καθώς το κτίριο έχει κριθεί ακατάλληλο και με εισαγγελική εντολή πρέπει να κλείσει. «Φέτος η λειτουργία του επιβαρύνθηκε διότι εκεί μεταφέρθηκαν και κάποια παιδιά από το Ειδικό σχολείο της Πυλαίας που έκλεισε. Ο δήμος διαβεβαιώνει πως μετά τις γιορτές θα μεταφερθεί, ευελπιστούμε όντως να γίνει κάτι», λέει στη «ΜτΚ» η Πόπη Σαραιδάρη, μέλος της Ε’ ΕΛΜΕ και της ΕΔΟΘ. Χρόνιο είναι το πρόβλημα και στο συγκρότημα όπου συστεγάζονται το ΕΠΑΛ Κορδελιού και το ΓΕΛ ενώ χρησιμοποιούνται και αίθουσες του 1ου Γυμνασίου που βρίσκεται δίπλα. 

«Τα προβλήματα με τις αίθουσες είναι πάρα πολλά. Υπάρχουν αναφορές ότι θα κλείσει το ΕΠΑΛ Κορδελιού και θα ενσωματωθεί σε άλλο ΕΠΑΛ. Παλεύουμε 20 χρόνια τώρα για τη μεταστέγασή του όχι για συγχώνευση γιατί αυτό θα είναι καταστροφικό για τους μαθητές». Έντονο είναι το πρόβλημα και με το 1ο Γυμνάσιο Λαγκαδά όπου το κτίριο έχει υποστεί καθίζηση κι έχει κριθεί ακατάλληλο. Μεταφέρει πως εδώ και τρία χρόνια το 2ο Γυμνάσιο έχει μεταφερθεί στο Κολχικό όπου όμως «λειτουργούν και λυκειακές τάξεις, έχουν μπει κίμπο και η κατάσταση είναι ασφυκτική. Σε κακή κατάσταση είναι και το ΕΠΑΛ Λαγκαδά όπου δεν γίνονται συντηρήσεις και κάθε φορά που βρέχει, το σχολείο μπάζει νερά».

Γονείς μέσα στις αίθουσες

Βασικά κενά σε παράλληλες στηρίξεις και σε σχολικούς νοσηλευτές εντοπίζονται σε σχολεία της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με την Μαρία Τασοπούλου, μέλος της ΑΔΕΔΥ. «Γονείς αναγκάζονται να αλλάζουν τον προγραμματισμό τους και να μπαίνουν με τα παιδιά τους στις αίθουσες εξαιτίας αυτών των ελλείψεων. Υπάρχει κατεύθυνση να δίνονται λιγότερες ώρες από τα ΚΕΔΑΣΥ που δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες», τονίζει στη «ΜτΚ». Ελλείψεις υπάρχουν και σε δασκάλους ξένων γλωσσών και γυμναστές. «Είναι τραγικό να μην γίνεται το μάθημα ειδικής αγωγής σε κάποια σχολεία, την ώρα που λέμε πόσο σημαντικό είναι να ασκούνται και να εκτονώνονται τα παιδιά. Στις Συκιές έχουμε νηπιαγωγεία σε ενοικιαζόμενα καταστήματα που δεν έχουν καν αυλή».

Παραιτήθηκαν 1.000 αναπληρωτές

Για ζήτημα επιβίωσης των εκπαιδευτικών κάνει λόγο ο Σπύρος Μαρίνης, πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας. «Ο εισαγωγικός μισθός είναι 776 ευρώ και ακόμη δεν έχει λυθεί το θέμα της εννεάμηνης άδειας ανατροφής για τις αναπληρώτριες. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στη διάθεσή μας, από τους 25.000 αναπληρωτές πανελλαδικά παραιτήθηκαν 1.000 γιατί δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στο κόστος ζωής ή καλούνται ν’ αναλάβουν τελευταία στιγμή ενώ έχουν ήδη κάνει τον προγραμματισμό τους. Αν δεν γίνουν σοβαρές αυξήσεις στους μισθούς, δεν υπογραφούν συλλογικές συμβάσεις θα υπάρξει κρίση». 

Ο ίδιος αναφερόμενος στα κενά εκπαιδευτικών λέει πως «η κυβέρνηση τα αντιμετωπίζει με συμπτύξεις τμημάτων και συγχωνεύσεις. Για παράδειγμα στην Αττική έχουμε εκατοντάδες κενά σε πρωινά τμήματα, σε γλώσσα, μαθηματικά. Στη δυτική Αττική βγήκε τον Δεκέμβριο ειδική προκήρυξη για 60 δασκάλους που σημαίνει ότι δεν ανέλαβαν από την αρχή της σχολικής χρονιάς».

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 29.12.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία