Σχολεία: Σημαντικά κενά έναν μήνα μετά το πρώτο κουδούνι
17/10/2024 07:00
17/10/2024 07:00
Τα κενά στα σχολεία δεν είναι ούτε πρωτοφανές φαινόμενο, ούτε και φαινόμενο των καιρών αφού από την οικονομική κρίση και μετά, οι προσλήψεις εκπαιδευτικών «πάγωσαν» και έτσι, παρά το ρεκόρ προσλήψεων στις οποίες προχώρησε φέτος το υπουργείο Παιδείας, αυτές δεν επαρκούν. Αστάθμητο παράγοντα αποτελούν οι ασθένειες και έκτακτες άδειες εκπαιδευτικών καθώς και η απροθυμία ή αδυναμία τους να μεταβούν στα σχολεία όπου έχουν τοποθετηθεί αλλά και η αβεβαιότητα, όσον αφορά το καθεστώς διορισμών και προσλήψεων των αναπληρωτών. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι μόλις έναν μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, να υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις εκπαιδευτικών σε σχολεία της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας.
Το υπουργείο Παιδείας σε μία προσπάθεια εξορθολογισμού του μαθητικού δυναμικού, προχώρησε και φέτος σε συγχωνεύσεις τμημάτων με γονείς και εκπαιδευτικούς όμως να αντιδρούν και να υπογραμμίζουν στη «ΜτΚ» πως «οι ενέργειες αυτές υποβαθμίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία». Συμπληρώνουν δε ότι «πλέον τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα αποτελούν μονόδρομο». Σύμφωνα με τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρο Κόπτση, η κατάσταση θα εξομαλυνθεί σημαντικά αυτήν την εβδομάδα καθώς θα αναλάβουν στα σχολεία, οι αναπληρωτές που προσελήφθησαν στη β’ φάση.
Το Γυμνάσιο και Λύκειο Συκιάς Χαλκιδικής ξεκίνησε τη χρονιά «αποδεκατισμένο» αφού από το Γυμνάσιο λείπουν Φιλόλογος, Μαθηματικός, Φυσικός, Θεολόγος, Οικονομίας, Τεχνολογίας, Αγγλικών, Γερμανικών, Γυμναστής, Μουσικής, Εικαστικών και στο Λύκειο λείπουν Φιλόλογος, Μαθηματικός, Φυσικός, Θεολόγος, Οικονομίας, Αγγλικών, Γερμανικών, Γυμναστής με αποτέλεσμα να έχουν χαθεί ήδη εκατοντάδες ώρες μαθημάτων. Με δηλώσεις του στη «ΜτΚ» ο κ. Κόπτσης σημειώνει πως «τα σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας παρουσιάζουν, μετά και τη β’ φάση πρόσληψης των αναπληρωτών, μία εξαιρετικά καλή εικόνα. Το ζήτημα βέβαια των κενών είναι μία δυναμική κατάσταση, γιατί ο σημαντικός αριθμός ασθενειών, αδειών και μη αναλήψεων δημιουργεί έκτακτες συνθήκες που τις διαχειριζόμαστε όμως με πολλή συνέπεια. Υπάρχουν περιοχές που τα θέματα αυτά παρουσιάζονται πιο οξυμένα λόγω και των ιδιαίτερων συνθηκών, όπως απομακρυσμένες περιοχές, έλλειψη συχνής συγκοινωνίας κ.ά. Τέτοια περιοχή είναι και η Συκιά για την οποία δείχνουμε κάθε χρόνο ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Φέτος, για παράδειγμα, μετά και τη β’ φάση αναπληρωτών καλύπτουμε το 95% των ωρών διδασκαλίας εφόσον φυσικά αποδεχτούν οι εκπαιδευτικοί την τοποθέτησή τους σ’ αυτό το σχολείο».
Σημαντικά τα κενά και σε σχολεία της ανατολικής και δυτικής Θεσσαλονίκης. «Σε τρία σχολεία: ΓΕΛ Σίνδου, ΓΕΛ Καλοχωρίου, ΓΕΛ Αξιού δεν υπάρχει ούτε ένας οικονομολόγος να διδάξει το μάθημα κατεύθυνσης. Στα ΓΕΛ Αξιού και Καλοχωρίου λείπει επίσης Βιολόγος για να διδάξει κατεύθυνση. Λείπουν Γυμναστές (ΓΕΛ Σίνδου), Φιλόλογοι 30 ώρες (Γυμνάσιο Σίνδου), Φυσικός για 20ωρες (Γυμνάσιο Σίνδου). Ανατολικά έχουμε κενά 75 ώρες Μηχανολόγου μόνο στον Ευκλείδη και 20 ώρες Ηλεκτρονικού. Κενά υπάρχουν και σε μαθήματα ξένων γλωσσών. Στο 14ο ΕΠΑΛ κάνουν 4ωρα και όχι 7ωρα γιατί λείπουν εκπαιδευτικοί Εφαρμοσμένης Πληροφορικής. Στο ΕΠΑΛ Σίνδου λείπουν 11 ώρες Πληροφορικής», λέει στη «ΜτΚ» η εκπαιδευτικός και μέλος της Α’ ΕΛΜΕ Δήμητρα Τραγάκη τονίζοντας βέβαια ότι δεν υπάρχει πρόσβαση στη συνολική εικόνα.
Εξηγεί ότι τα κενά για τους αναπληρωτές δίνονται το καλοκαίρι όμως, υπάρχουν αποσπασμένοι και νεοδιόριστοι και οι Διευθύνσεις αφότου ξεκινήσει η χρονιά βλέπουν εκ νέου τις ελλείψεις. «Οι αναπληρωτές είναι λιγότεροι από αυτούς που χρειαζόμαστε παρά τις αλχημείες, με 28αρια και 30άρια τμήματα. Τα μεγάλα τμήματα και μάλιστα σε κατευθύνσεις, μεταφράζονται σε 1,6 λεπτά για κάθε μαθητή, κατά τη διάρκεια του ωριαίου μαθήματος. Αυτό σημαίνει ότι απλώς περνάμε την ύλη και δεν υπάρχει χρόνος ούτε για απορίες ούτε και για να φροντίσουμε έναν πιο αδύναμο μαθητή. Έτσι, τα ιδιαίτερα και τα φροντιστήρια είναι μονόδρομος». Εξηγεί ότι οι επιπλέον προσλήψεις που έγιναν φέτος «καλύπτουν ίσα-ίσα τις συνταξιοδοτήσεις των δύο, τριών τελευταίων ετών γιατί είχαν να γίνουν διορισμοί δέκα χρόνια. Απαιτούνται γενναίοι και μόνιμοι διορισμοί».
«Θα υπάρξουν κι άλλα κενά, μετά την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών της Β’ φάσης γιατί σε ξένες γλώσσες, καλλιτεχνικά κ.τ.λ. είμαστε στο περίμενε. Αποτελεί πλέον ζητούμενο το να έχουμε τα βασικά», λέει στη «ΜτΚ» ο εκπαιδευτικός και πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ, Νίκος Αβραμίδης. «Μία σειρά μαθημάτων και εργαστηρίων δεν γίνονται καθόλου και η κάλυψη των κατευθύνσεων γίνεται με ανθρώπους που δουλεύουν σε δύο και τρία σχολεία», σημειώνει. «Στα δε μεγάλα τμήματα και δη σε μαθήματα κατευθύνσεων είναι αδύνατον να γίνει σωστή δουλειά. Εμείς ζητάμε να έχουμε 20 μαθητές στην τάξη και αυτό προκύπτει από την επιστημονική κοινότητα. Για παράδειγμα, ο νόμος για τα εργαστήρια φυσικών επιστημών ορίζει 20 παιδιά με ένα καθηγητή ή επιπλέον καθηγητή στο τμήμα. Είμαστε πολύ πίσω από το σημείο που θα έπρεπε. Τι να τον κάνεις τον διαδραστικό πίνακα όταν δεν εξυπηρετούνται οι παιδαγωγικές ανάγκες».
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων γονέων Μαθητών Κεντρικής Μακεδονίας Σταύρος Τριλυράκης λέει χαρακτηριστικά πως «οι γονείς πλέον έχουν καταλάβει πως μόνο με κινητοποιήσεις λύνονται τα προβλήματα. Είναι σε απόγνωση γιατί η δημόσια εκπαίδευση συνεχώς υποβαθμίζεται. Τα κενά σε σχολεία ιδίως στη Γ’ Λυκείου, δημιουργούν μαθητές δύο ταχυτήτων. Όσοι είναι σε απομακρυσμένες περιοχές όπως η Συκιά, νιώθουν ότι τους συμπεριφέρονται ως πολίτες τρίτης κατηγορίας και το χειρότερο είναι πως δεν φαίνεται να υπάρχει μόνιμη λύση. Δεν είναι δυνατόν να έχει περάσει ένας μήνας από το άνοιγμα των σχολείων και να μην υπάρχουν καθηγητές σε βασικά μαθήματα».
«Στα σχολεία της Θεσσαλονίκης η κατάσταση είναι πολύ καλή», λέει ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Κόπτσης, περιγράφοντας πως στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα η κάλυψη είναι 100%. «Στους εκπαιδευτικούς ΠΕ 04 (φυσικοί, χημικοί, φυσιογνώστες, βιολόγοι, γεωλόγοι) έχουμε κάλυψη 100%, στους εκπαιδευτικούς ΠΕ 02 (Φιλόλογοι) η κάλυψη είναι 99%. Στις περισσότερες ειδικότητες των ΕΠΑΛ η κάλυψη αγγίζει το 98%. Ανάλογη είναι η κατάσταση και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση». Για τα μεγάλα τμήματα, ο ίδιος αναφέρει ότι «τα τμήματα με 25, 26 ή 27 μαθητές είναι πολύ περιορισμένα σε αριθμό και βέβαια αυτό έχει να κάνει με έναν εξορθολογισμό του μαθητικού δυναμικού σε σχολεία που υπήρχαν τμήματα με πολύ μικρό αριθμό μαθητών, μικρότερο από τον προβλεπόμενο στην κείμενη νομοθεσία. Και όπως καταλαβαίνετε η ορθή διαχείριση τόσο του εκπαιδευτικού όσο και του μαθητικού δυναμικού έχει να κάνει με την καλύτερη ποιότητα εκπαίδευσης, σε όλες ανεξαιρέτως τις σχολικές μονάδες. Το σύνολο των τμημάτων με αριθμό μαθητών 25 ή αυξημένο κατά 10%, το οποίο βέβαια προβλέπεται στην κείμενη νομοθεσία, είναι πολύ μικρότερο του 8% σε όλη τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, δηλαδή Γυμνάσια και Λύκεια της Κεντρικής Μακεδονίας».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 13.10.2024
Τα κενά στα σχολεία δεν είναι ούτε πρωτοφανές φαινόμενο, ούτε και φαινόμενο των καιρών αφού από την οικονομική κρίση και μετά, οι προσλήψεις εκπαιδευτικών «πάγωσαν» και έτσι, παρά το ρεκόρ προσλήψεων στις οποίες προχώρησε φέτος το υπουργείο Παιδείας, αυτές δεν επαρκούν. Αστάθμητο παράγοντα αποτελούν οι ασθένειες και έκτακτες άδειες εκπαιδευτικών καθώς και η απροθυμία ή αδυναμία τους να μεταβούν στα σχολεία όπου έχουν τοποθετηθεί αλλά και η αβεβαιότητα, όσον αφορά το καθεστώς διορισμών και προσλήψεων των αναπληρωτών. Αποτέλεσμα όλων αυτών είναι μόλις έναν μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς, να υπάρχουν σημαντικές ελλείψεις εκπαιδευτικών σε σχολεία της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας.
Το υπουργείο Παιδείας σε μία προσπάθεια εξορθολογισμού του μαθητικού δυναμικού, προχώρησε και φέτος σε συγχωνεύσεις τμημάτων με γονείς και εκπαιδευτικούς όμως να αντιδρούν και να υπογραμμίζουν στη «ΜτΚ» πως «οι ενέργειες αυτές υποβαθμίζουν την εκπαιδευτική διαδικασία». Συμπληρώνουν δε ότι «πλέον τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα αποτελούν μονόδρομο». Σύμφωνα με τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρο Κόπτση, η κατάσταση θα εξομαλυνθεί σημαντικά αυτήν την εβδομάδα καθώς θα αναλάβουν στα σχολεία, οι αναπληρωτές που προσελήφθησαν στη β’ φάση.
Το Γυμνάσιο και Λύκειο Συκιάς Χαλκιδικής ξεκίνησε τη χρονιά «αποδεκατισμένο» αφού από το Γυμνάσιο λείπουν Φιλόλογος, Μαθηματικός, Φυσικός, Θεολόγος, Οικονομίας, Τεχνολογίας, Αγγλικών, Γερμανικών, Γυμναστής, Μουσικής, Εικαστικών και στο Λύκειο λείπουν Φιλόλογος, Μαθηματικός, Φυσικός, Θεολόγος, Οικονομίας, Αγγλικών, Γερμανικών, Γυμναστής με αποτέλεσμα να έχουν χαθεί ήδη εκατοντάδες ώρες μαθημάτων. Με δηλώσεις του στη «ΜτΚ» ο κ. Κόπτσης σημειώνει πως «τα σχολεία της Κεντρικής Μακεδονίας παρουσιάζουν, μετά και τη β’ φάση πρόσληψης των αναπληρωτών, μία εξαιρετικά καλή εικόνα. Το ζήτημα βέβαια των κενών είναι μία δυναμική κατάσταση, γιατί ο σημαντικός αριθμός ασθενειών, αδειών και μη αναλήψεων δημιουργεί έκτακτες συνθήκες που τις διαχειριζόμαστε όμως με πολλή συνέπεια. Υπάρχουν περιοχές που τα θέματα αυτά παρουσιάζονται πιο οξυμένα λόγω και των ιδιαίτερων συνθηκών, όπως απομακρυσμένες περιοχές, έλλειψη συχνής συγκοινωνίας κ.ά. Τέτοια περιοχή είναι και η Συκιά για την οποία δείχνουμε κάθε χρόνο ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Φέτος, για παράδειγμα, μετά και τη β’ φάση αναπληρωτών καλύπτουμε το 95% των ωρών διδασκαλίας εφόσον φυσικά αποδεχτούν οι εκπαιδευτικοί την τοποθέτησή τους σ’ αυτό το σχολείο».
Σημαντικά τα κενά και σε σχολεία της ανατολικής και δυτικής Θεσσαλονίκης. «Σε τρία σχολεία: ΓΕΛ Σίνδου, ΓΕΛ Καλοχωρίου, ΓΕΛ Αξιού δεν υπάρχει ούτε ένας οικονομολόγος να διδάξει το μάθημα κατεύθυνσης. Στα ΓΕΛ Αξιού και Καλοχωρίου λείπει επίσης Βιολόγος για να διδάξει κατεύθυνση. Λείπουν Γυμναστές (ΓΕΛ Σίνδου), Φιλόλογοι 30 ώρες (Γυμνάσιο Σίνδου), Φυσικός για 20ωρες (Γυμνάσιο Σίνδου). Ανατολικά έχουμε κενά 75 ώρες Μηχανολόγου μόνο στον Ευκλείδη και 20 ώρες Ηλεκτρονικού. Κενά υπάρχουν και σε μαθήματα ξένων γλωσσών. Στο 14ο ΕΠΑΛ κάνουν 4ωρα και όχι 7ωρα γιατί λείπουν εκπαιδευτικοί Εφαρμοσμένης Πληροφορικής. Στο ΕΠΑΛ Σίνδου λείπουν 11 ώρες Πληροφορικής», λέει στη «ΜτΚ» η εκπαιδευτικός και μέλος της Α’ ΕΛΜΕ Δήμητρα Τραγάκη τονίζοντας βέβαια ότι δεν υπάρχει πρόσβαση στη συνολική εικόνα.
Εξηγεί ότι τα κενά για τους αναπληρωτές δίνονται το καλοκαίρι όμως, υπάρχουν αποσπασμένοι και νεοδιόριστοι και οι Διευθύνσεις αφότου ξεκινήσει η χρονιά βλέπουν εκ νέου τις ελλείψεις. «Οι αναπληρωτές είναι λιγότεροι από αυτούς που χρειαζόμαστε παρά τις αλχημείες, με 28αρια και 30άρια τμήματα. Τα μεγάλα τμήματα και μάλιστα σε κατευθύνσεις, μεταφράζονται σε 1,6 λεπτά για κάθε μαθητή, κατά τη διάρκεια του ωριαίου μαθήματος. Αυτό σημαίνει ότι απλώς περνάμε την ύλη και δεν υπάρχει χρόνος ούτε για απορίες ούτε και για να φροντίσουμε έναν πιο αδύναμο μαθητή. Έτσι, τα ιδιαίτερα και τα φροντιστήρια είναι μονόδρομος». Εξηγεί ότι οι επιπλέον προσλήψεις που έγιναν φέτος «καλύπτουν ίσα-ίσα τις συνταξιοδοτήσεις των δύο, τριών τελευταίων ετών γιατί είχαν να γίνουν διορισμοί δέκα χρόνια. Απαιτούνται γενναίοι και μόνιμοι διορισμοί».
«Θα υπάρξουν κι άλλα κενά, μετά την τοποθέτηση των εκπαιδευτικών της Β’ φάσης γιατί σε ξένες γλώσσες, καλλιτεχνικά κ.τ.λ. είμαστε στο περίμενε. Αποτελεί πλέον ζητούμενο το να έχουμε τα βασικά», λέει στη «ΜτΚ» ο εκπαιδευτικός και πρόεδρος της Α’ ΕΛΜΕ, Νίκος Αβραμίδης. «Μία σειρά μαθημάτων και εργαστηρίων δεν γίνονται καθόλου και η κάλυψη των κατευθύνσεων γίνεται με ανθρώπους που δουλεύουν σε δύο και τρία σχολεία», σημειώνει. «Στα δε μεγάλα τμήματα και δη σε μαθήματα κατευθύνσεων είναι αδύνατον να γίνει σωστή δουλειά. Εμείς ζητάμε να έχουμε 20 μαθητές στην τάξη και αυτό προκύπτει από την επιστημονική κοινότητα. Για παράδειγμα, ο νόμος για τα εργαστήρια φυσικών επιστημών ορίζει 20 παιδιά με ένα καθηγητή ή επιπλέον καθηγητή στο τμήμα. Είμαστε πολύ πίσω από το σημείο που θα έπρεπε. Τι να τον κάνεις τον διαδραστικό πίνακα όταν δεν εξυπηρετούνται οι παιδαγωγικές ανάγκες».
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων γονέων Μαθητών Κεντρικής Μακεδονίας Σταύρος Τριλυράκης λέει χαρακτηριστικά πως «οι γονείς πλέον έχουν καταλάβει πως μόνο με κινητοποιήσεις λύνονται τα προβλήματα. Είναι σε απόγνωση γιατί η δημόσια εκπαίδευση συνεχώς υποβαθμίζεται. Τα κενά σε σχολεία ιδίως στη Γ’ Λυκείου, δημιουργούν μαθητές δύο ταχυτήτων. Όσοι είναι σε απομακρυσμένες περιοχές όπως η Συκιά, νιώθουν ότι τους συμπεριφέρονται ως πολίτες τρίτης κατηγορίας και το χειρότερο είναι πως δεν φαίνεται να υπάρχει μόνιμη λύση. Δεν είναι δυνατόν να έχει περάσει ένας μήνας από το άνοιγμα των σχολείων και να μην υπάρχουν καθηγητές σε βασικά μαθήματα».
«Στα σχολεία της Θεσσαλονίκης η κατάσταση είναι πολύ καλή», λέει ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Κόπτσης, περιγράφοντας πως στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα η κάλυψη είναι 100%. «Στους εκπαιδευτικούς ΠΕ 04 (φυσικοί, χημικοί, φυσιογνώστες, βιολόγοι, γεωλόγοι) έχουμε κάλυψη 100%, στους εκπαιδευτικούς ΠΕ 02 (Φιλόλογοι) η κάλυψη είναι 99%. Στις περισσότερες ειδικότητες των ΕΠΑΛ η κάλυψη αγγίζει το 98%. Ανάλογη είναι η κατάσταση και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση». Για τα μεγάλα τμήματα, ο ίδιος αναφέρει ότι «τα τμήματα με 25, 26 ή 27 μαθητές είναι πολύ περιορισμένα σε αριθμό και βέβαια αυτό έχει να κάνει με έναν εξορθολογισμό του μαθητικού δυναμικού σε σχολεία που υπήρχαν τμήματα με πολύ μικρό αριθμό μαθητών, μικρότερο από τον προβλεπόμενο στην κείμενη νομοθεσία. Και όπως καταλαβαίνετε η ορθή διαχείριση τόσο του εκπαιδευτικού όσο και του μαθητικού δυναμικού έχει να κάνει με την καλύτερη ποιότητα εκπαίδευσης, σε όλες ανεξαιρέτως τις σχολικές μονάδες. Το σύνολο των τμημάτων με αριθμό μαθητών 25 ή αυξημένο κατά 10%, το οποίο βέβαια προβλέπεται στην κείμενη νομοθεσία, είναι πολύ μικρότερο του 8% σε όλη τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, δηλαδή Γυμνάσια και Λύκεια της Κεντρικής Μακεδονίας».
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 13.10.2024
ΣΧΟΛΙΑ