Σε αναζήτηση έκτακτου σχεδίου
02/11/2021 08:53
02/11/2021 08:53
Η Θεσσαλονίκη, όπως και οι περισσότερες πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας παραμένουν σταθερά στο κόκκινο, στον επιδημιολογικό χάρτη των ημερήσιων κρουσμάτων του ΕΟΔΥ. Τα δεδομένα ανησυχούν ιδιαίτερα τους ειδικούς λοιμωξιολόγους, οι οποίοι έχουν στραμμένη την προσοχή τους στον αριθμό των κρουσμάτων που καταγράφεται στη Θεσσαλονίκη, αναμένοντας παράλληλα την αποτίμηση της κατάστασης όπως αυτή θα διαμορφωθεί από το εορταστικό τριήμερο. Η περσινή εμπειρία και η εξέλιξη των κρουσμάτων στην πόλη αποτελεί έναν οδηγό, με την κυβέρνηση να βάζει τελευταία στιγμή φρένο στις μαθητικές παρελάσεις σε πολλές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, λόγω των αυξημένων κρουσμάτων.
Η έκρηξη των κρουσμάτων σύμφωνα με στοιχεία του ΕΟΔΥ έχει σημαντικό αντίκτυπο και στα παιδιά, με τις νέες μολύνσεις μέσα σε μία εβδομάδα να αυξάνονται ανησυχητικά. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, της περασμένης εβδομάδας 18 με 24 Οκτωβρίου το σύνολο των κρουσμάτων που αντιστοιχούν σε παιδιά ηλικίας 4 έως 18 ετών, είναι αυξημένο 3,8% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και αντιστοιχεί στο 27% των συνολικών κρουσμάτων της χώρας που καταγράφονται το ίδιο διάστημα. Η άνοδος των κρουσμάτων στα παιδιά, έφερε και αύξηση στον αριθμό των σχολικών τάξεων που κλείνουν λόγω 50% + 1 κρουσμάτων. Την ίδια ώρα, καταγράφονται ολοένα και περισσότερα κρούσματα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Στο ΑΠΘ, εμφανίστηκε θετικό κρούσμα στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής, μόλις μία εβδομάδα από την εμφάνιση κρουσμάτων στη Σχολή Θετικών Επιστημών.
Αλλαγές και υποχρεωτικότητα των self test
Από τις αρχές Νοεμβρίου αλλάζει η διαδικασία των διαγνωστικών τεστ, σύμφωνα με νέα υπουργική απόφαση. Οι γονείς θα δηλώνουν το αποτέλεσμα του διαγνωστικού τεστ σε νέα πλατφόρμα (edupass.gov.gr), εκδίδοντας μέσα από αυτή τη νέα διαδικασία το αποτέλεσμα. Σε περίπτωση θετικού αποτελέσματος μεταβαίνουν εντός είκοσι τεσσάρων ωρών σε δημόσια δομή, για να πραγματοποιήσουν δωρεάν επαναληπτικό έλεγχο, ακολουθώντας τις συστάσεις του ΕΟΔΥ. Εάν το τεστ είναι αρνητικό, τότε ο μαθητής ή ο εκπαιδευτικός μετά την πάροδο τουλάχιστον 24ωρων μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο, χωρίς την προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης. Αν ωστόσο το διαγνωστικό τεστ βγει θετικό ακολουθεί τις συστάσεις και επιστρέφει στο σχολείο έχοντας περάσει τουλάχιστον 24 ώρες χωρίς συμπτώματα και με την επίδειξη αρνητικού αποτελέσματος.
Οι νέες αλλαγές για πολλούς αποτελούν «διορθώσεις στο υφιστάμενο πλαίσιο και δεν λύνουν το πρόβλημα που δημιουργείται στη σχολική κοινότητα», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί, καθώς το πάγιο αίτημα των συνδικαλιστικών οργάνων τους, αλλά και της αντιπολίτευσης είναι η αλλαγή στο πλαίσιο αναστολής λειτουργίας ενός τμήματος που σήμερα κλείνει με θετικά 50% +1, δηλαδή θα πρέπει να νοσούν περισσότερα από τα μισά παιδιά της τάξης για να προχωρήσουν σε αναστολή λειτουργίας των μαθημάτων.
Την ίδια ώρα, το Συμβούλιο της Επικρατείας με απόφασή του βάζει τέλος στις μεμονωμένες αντιδράσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα για τη διενέργεια αυτοδιαγνωστικών τεστ και με αμετάκλητη απόφαση, έπειτα από προσφυγή 62 γονέων μαθητών και εκπαιδευτικών που ζητούσαν να ακυρωθεί η απόφαση της υποχρεωτικότητας, ορίζει ότι μαθητές και εκπαιδευτικοί στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα υποβάλλονται υποχρεωτικά σε διαγνωστικά τεστ ή μοριακό έλεγχο στα πλαίσια των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας. Πιο συγκεκριμένα, ορίζει ότι «εντάσσονται στην δημόσια πολιτική υγείας για την αντιμετώπιση της πανδημίας και ενισχύουν την υφιστάμενη διαγνωστική στρατηγική».
Το στοίχημα του εμβολιασμού και τα κρούσματα στα ΑΕΙ
Η εκπαιδευτική χρονιά φαίνεται πως έχει μπροστά της πολλές και σημαντικές δυσκολίες να ξεπεράσει προκειμένου να συνεχιστούν τα δια ζώσης μαθήματα τόσο στα σχολεία, όσο και στα πανεπιστήμια και σίγουρα η ομαλή εξέλιξη συνδέεται από τη γενικότερη επιδημιολογική κατάσταση που επικρατεί σε κάθε γεωγραφική περιοχή. Τα χαμηλά ποσοστά των εμβολιασμών στην Κεντρική Μακεδονία δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια αισιοδοξίας, με τα ΑΕΙ της περιοχής να έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα ενημέρωσης και προώθησης των εμβολιασμών μέσα από την απλούστευση των διαδικασιών που έχουν επιλέξει και τη δημιουργία εμβολιαστικών κέντρων εντός των χώρων τους. Το παράδειγμα του Πανεπιστημίου «Μακεδονίας», ακολούθησαν το Διεθνές Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, δημιουργώντας εμβολιαστικά κέντρα στις πόλεις όπου εδράζονται. Η διάρκεια λειτουργίας τους στα περισσότερα πανεπιστήμια ορίζεται μέχρι και το τέλος του Οκτωβρίου, με το ερώτημα της συνέχισής τους να συνδέεται με την απήχηση που έχουν. Οι αριθμοί των εμβολιασμών είναι μικροί, αλλά από την άλλη πλευρά είναι εξαιρετικά σημαντικοί καθώς αποδεικνύουν πως οι φοιτητές με ενημέρωση, καθοδήγηση και απλούστευση των διαδικασιών ξεπερνούν τις πιθανές αντιστάσεις και προχωρούν στον εμβολιασμό τους.
Η επόμενη περίοδος
Το ζήτημα των κρουσμάτων στα Πανεπιστημιακά ιδρύματα που είχαν ως αποτέλεσμα την αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας τμημάτων, μόλις δυο εβδομάδες από την έναρξη των μαθημάτων έχει δημιουργήσει αντιδράσεις και από το προσωπικό των ΑΕΙ που ζητά πιο αυστηρά μέτρα στη διαδικασία της διδασκαλίας. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ), κάνει λόγο για ελλιπή μέτρα και συνωστισμό μέσα στα αμφιθέατρα, ζητώντας «να αυξηθεί η υγειονομική επιτήρηση με ιχνηλάτηση και πρόσθετα τεστ χωρίς διακρίσεις εμβολιασμένων και μη και να παρασχεθεί ρητά η δυνατότητα κατ’ εξαίρεση χρήσης μεθόδων εξ αποστάσεως διδασκαλίας, όταν δικαιολογείται από τις συνθήκες που επικρατούν ή για την προστασία της υγείας ευάλωτων προσώπων».
Η επόμενη περίοδος θα αποτελέσει βαρόμετρο στις εξελίξεις, με την αναθεώρηση και αυστηροποίηση των πρωτοκόλλων λειτουργίας των σχολικών μονάδων και των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων να μην αποκλείεται, καθώς οι λοιμωξιολόγοι προειδοποιούν για την επόμενη περίοδο, ζητώντας αυστηρότερα μέτρα τόσο ως προς τη χρήση της μάσκας, όσο και σε εκείνα που αφορούν τους εμβολιασμένους. Τα ενδεχόμενα όλα παραμένουν στο τραπέζι, με τους γνωρίζοντες να μην αποκλείουν την επικράτηση ενός υβριδικού μοντέλου στο οποίο συνυπάρχουν τα δια ζώσης και τα εξ αποστάσεως μαθήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία, κάτι που ενδεχομένως να δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα επιχειρούσε να λύσει.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31 Οκτωβρίου 2021
Η Θεσσαλονίκη, όπως και οι περισσότερες πόλεις της Κεντρικής Μακεδονίας παραμένουν σταθερά στο κόκκινο, στον επιδημιολογικό χάρτη των ημερήσιων κρουσμάτων του ΕΟΔΥ. Τα δεδομένα ανησυχούν ιδιαίτερα τους ειδικούς λοιμωξιολόγους, οι οποίοι έχουν στραμμένη την προσοχή τους στον αριθμό των κρουσμάτων που καταγράφεται στη Θεσσαλονίκη, αναμένοντας παράλληλα την αποτίμηση της κατάστασης όπως αυτή θα διαμορφωθεί από το εορταστικό τριήμερο. Η περσινή εμπειρία και η εξέλιξη των κρουσμάτων στην πόλη αποτελεί έναν οδηγό, με την κυβέρνηση να βάζει τελευταία στιγμή φρένο στις μαθητικές παρελάσεις σε πολλές περιοχές της Βόρειας Ελλάδας, λόγω των αυξημένων κρουσμάτων.
Η έκρηξη των κρουσμάτων σύμφωνα με στοιχεία του ΕΟΔΥ έχει σημαντικό αντίκτυπο και στα παιδιά, με τις νέες μολύνσεις μέσα σε μία εβδομάδα να αυξάνονται ανησυχητικά. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, της περασμένης εβδομάδας 18 με 24 Οκτωβρίου το σύνολο των κρουσμάτων που αντιστοιχούν σε παιδιά ηλικίας 4 έως 18 ετών, είναι αυξημένο 3,8% σε σχέση με την προηγούμενη εβδομάδα και αντιστοιχεί στο 27% των συνολικών κρουσμάτων της χώρας που καταγράφονται το ίδιο διάστημα. Η άνοδος των κρουσμάτων στα παιδιά, έφερε και αύξηση στον αριθμό των σχολικών τάξεων που κλείνουν λόγω 50% + 1 κρουσμάτων. Την ίδια ώρα, καταγράφονται ολοένα και περισσότερα κρούσματα στα πανεπιστημιακά ιδρύματα. Στο ΑΠΘ, εμφανίστηκε θετικό κρούσμα στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής, μόλις μία εβδομάδα από την εμφάνιση κρουσμάτων στη Σχολή Θετικών Επιστημών.
Αλλαγές και υποχρεωτικότητα των self test
Από τις αρχές Νοεμβρίου αλλάζει η διαδικασία των διαγνωστικών τεστ, σύμφωνα με νέα υπουργική απόφαση. Οι γονείς θα δηλώνουν το αποτέλεσμα του διαγνωστικού τεστ σε νέα πλατφόρμα (edupass.gov.gr), εκδίδοντας μέσα από αυτή τη νέα διαδικασία το αποτέλεσμα. Σε περίπτωση θετικού αποτελέσματος μεταβαίνουν εντός είκοσι τεσσάρων ωρών σε δημόσια δομή, για να πραγματοποιήσουν δωρεάν επαναληπτικό έλεγχο, ακολουθώντας τις συστάσεις του ΕΟΔΥ. Εάν το τεστ είναι αρνητικό, τότε ο μαθητής ή ο εκπαιδευτικός μετά την πάροδο τουλάχιστον 24ωρων μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο, χωρίς την προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης. Αν ωστόσο το διαγνωστικό τεστ βγει θετικό ακολουθεί τις συστάσεις και επιστρέφει στο σχολείο έχοντας περάσει τουλάχιστον 24 ώρες χωρίς συμπτώματα και με την επίδειξη αρνητικού αποτελέσματος.
Οι νέες αλλαγές για πολλούς αποτελούν «διορθώσεις στο υφιστάμενο πλαίσιο και δεν λύνουν το πρόβλημα που δημιουργείται στη σχολική κοινότητα», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί, καθώς το πάγιο αίτημα των συνδικαλιστικών οργάνων τους, αλλά και της αντιπολίτευσης είναι η αλλαγή στο πλαίσιο αναστολής λειτουργίας ενός τμήματος που σήμερα κλείνει με θετικά 50% +1, δηλαδή θα πρέπει να νοσούν περισσότερα από τα μισά παιδιά της τάξης για να προχωρήσουν σε αναστολή λειτουργίας των μαθημάτων.
Την ίδια ώρα, το Συμβούλιο της Επικρατείας με απόφασή του βάζει τέλος στις μεμονωμένες αντιδράσεις στην εκπαιδευτική κοινότητα για τη διενέργεια αυτοδιαγνωστικών τεστ και με αμετάκλητη απόφαση, έπειτα από προσφυγή 62 γονέων μαθητών και εκπαιδευτικών που ζητούσαν να ακυρωθεί η απόφαση της υποχρεωτικότητας, ορίζει ότι μαθητές και εκπαιδευτικοί στα σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα υποβάλλονται υποχρεωτικά σε διαγνωστικά τεστ ή μοριακό έλεγχο στα πλαίσια των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας. Πιο συγκεκριμένα, ορίζει ότι «εντάσσονται στην δημόσια πολιτική υγείας για την αντιμετώπιση της πανδημίας και ενισχύουν την υφιστάμενη διαγνωστική στρατηγική».
Το στοίχημα του εμβολιασμού και τα κρούσματα στα ΑΕΙ
Η εκπαιδευτική χρονιά φαίνεται πως έχει μπροστά της πολλές και σημαντικές δυσκολίες να ξεπεράσει προκειμένου να συνεχιστούν τα δια ζώσης μαθήματα τόσο στα σχολεία, όσο και στα πανεπιστήμια και σίγουρα η ομαλή εξέλιξη συνδέεται από τη γενικότερη επιδημιολογική κατάσταση που επικρατεί σε κάθε γεωγραφική περιοχή. Τα χαμηλά ποσοστά των εμβολιασμών στην Κεντρική Μακεδονία δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια αισιοδοξίας, με τα ΑΕΙ της περιοχής να έχουν επιδοθεί σε έναν αγώνα ενημέρωσης και προώθησης των εμβολιασμών μέσα από την απλούστευση των διαδικασιών που έχουν επιλέξει και τη δημιουργία εμβολιαστικών κέντρων εντός των χώρων τους. Το παράδειγμα του Πανεπιστημίου «Μακεδονίας», ακολούθησαν το Διεθνές Πανεπιστήμιο και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, δημιουργώντας εμβολιαστικά κέντρα στις πόλεις όπου εδράζονται. Η διάρκεια λειτουργίας τους στα περισσότερα πανεπιστήμια ορίζεται μέχρι και το τέλος του Οκτωβρίου, με το ερώτημα της συνέχισής τους να συνδέεται με την απήχηση που έχουν. Οι αριθμοί των εμβολιασμών είναι μικροί, αλλά από την άλλη πλευρά είναι εξαιρετικά σημαντικοί καθώς αποδεικνύουν πως οι φοιτητές με ενημέρωση, καθοδήγηση και απλούστευση των διαδικασιών ξεπερνούν τις πιθανές αντιστάσεις και προχωρούν στον εμβολιασμό τους.
Η επόμενη περίοδος
Το ζήτημα των κρουσμάτων στα Πανεπιστημιακά ιδρύματα που είχαν ως αποτέλεσμα την αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας τμημάτων, μόλις δυο εβδομάδες από την έναρξη των μαθημάτων έχει δημιουργήσει αντιδράσεις και από το προσωπικό των ΑΕΙ που ζητά πιο αυστηρά μέτρα στη διαδικασία της διδασκαλίας. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού (ΠΟΣΔΕΠ), κάνει λόγο για ελλιπή μέτρα και συνωστισμό μέσα στα αμφιθέατρα, ζητώντας «να αυξηθεί η υγειονομική επιτήρηση με ιχνηλάτηση και πρόσθετα τεστ χωρίς διακρίσεις εμβολιασμένων και μη και να παρασχεθεί ρητά η δυνατότητα κατ’ εξαίρεση χρήσης μεθόδων εξ αποστάσεως διδασκαλίας, όταν δικαιολογείται από τις συνθήκες που επικρατούν ή για την προστασία της υγείας ευάλωτων προσώπων».
Η επόμενη περίοδος θα αποτελέσει βαρόμετρο στις εξελίξεις, με την αναθεώρηση και αυστηροποίηση των πρωτοκόλλων λειτουργίας των σχολικών μονάδων και των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων να μην αποκλείεται, καθώς οι λοιμωξιολόγοι προειδοποιούν για την επόμενη περίοδο, ζητώντας αυστηρότερα μέτρα τόσο ως προς τη χρήση της μάσκας, όσο και σε εκείνα που αφορούν τους εμβολιασμένους. Τα ενδεχόμενα όλα παραμένουν στο τραπέζι, με τους γνωρίζοντες να μην αποκλείουν την επικράτηση ενός υβριδικού μοντέλου στο οποίο συνυπάρχουν τα δια ζώσης και τα εξ αποστάσεως μαθήματα στην εκπαιδευτική διαδικασία, κάτι που ενδεχομένως να δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από αυτά που θα επιχειρούσε να λύσει.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 31 Οκτωβρίου 2021
ΣΧΟΛΙΑ