Μονόλογοι
Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης: Σα να μην μας τα λέει καλά ο κ. γενικός. Γράφει ο Σαλονικιός
30/10/2023 11:53
Διάβασα με πολλή προσοχή τη συνέντευξη την οποία παραχώρησε ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων. Η πρώτη εντύπωση που μου δημιουργήθηκε είναι ότι ο άνθρωπος μόλις ανέλαβε καθήκοντα, κι ας ήταν ο μόνος ο οποίος διασώθηκε από την προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Όλοι οι προηγούμενοι, υπουργός, υφυπουργοί, γενικοί γραμματείς αντικαταστάθηκαν. Αυτός παραμένει στη θέση του και μετά τις εκλογές.
Προφανώς ο πρωθυπουργός θεωρεί ότι έχει προσφέρει θετικό έργο. Όμως, όσα ανέφερε στη συνέντευξη σου δημιουργούν την εντύπωση ότι πρόκειται για έναν άνθρωπο που μόλις τώρα πέρασε την πόρτα του υπουργείου.
Παραθέτω μερικές μόνο από τις απαντήσεις του γενικού γραμματέα.
1. “Μελετάμε την ίδρυση του νέου φορέα προκειμένου να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικά το κυκλοφοριακό ζήτημα, το οποίο αποτελεί ένα βασικό πρόβλημα σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές μεγαλουπόλεις, όπως συμβαίνει στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη”. Δηλαδή, χρειάστηκε να περάσουν τέσσερα και πλέον χρόνια για να αντιληφθεί ότι απαιτείται ένας μητροπολιτικός φορέας ο οποίος να αποφασίζει για το ωράριο φορτοεκφορτώσεων, να ρυθμίζει τους φωτεινούς σηματοδότες, τις λεωφορειολωρίδες κ.ο.κ.
2. “Έχουμε θέσει ως πρωταρχικό στόχο μας την ανανέωση του στόλου με την αγορά 1.300 νέων λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας ως το τέλος της τετραετίας”, η οποία βεβαίως, είναι η δεύτερη της παρούσας κυβέρνησης. Πέρασε δηλαδή μια τετραετία και το μόνο που κατάφερε η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου ήταν να ολοκληρώσει το διαγωνισμό για 250 ηλεκτρικά λεωφορεία τα οποία αναμένεται να κυκλοφορήσουν τον Μάιο με Ιούνιο του 2024. Μέσα στο επόμενο διάστημα θα ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για άλλα 100 λεωφορεία φυσικού αερίου, ενώ για όλα τα υπόλοιπα δεν έχουν ετοιμάσει ακόμη ούτε τη σύνταξη των τεχνικών προδιαγραφών, τα δε τεύχη δημοπράτησης αναμένονται περί τα μέσα του 2024!
3. “Αυξήσαμε τον στόλο της Αθήνας κατά 50% σε σχέση με το 2019 και αντίστοιχα τον στόλο της Θεσσαλονίκης κατά 100%”. Για την Αθήνα δεν είμαι πρόχειρος, αλλά η αύξηση κατά 100% του στόλου του ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη είναι μόνο στη φαντασία του κ. γενικού. Ακριβέστερα, τον Ιούλιο του 2019 κυκλοφορούσαν περί τα 210 με 220 λεωφορεία στην πόλη, σήμερα κυκλοφορούν περί τα 270, αύξηση κοντά στο 30%. Τα υπόλοιπα λεωφορεία τα οποία μίσθωσε ο Οργανισμός και τα πληρώνει με κάμποσες χιλιάδες ευρώ τη μέρα, παραμένουν άπραγα στα αμαξοστάσια καθώς δεν υπάρχουν οδηγοί.
Τι γίνεται με τους οδηγούς
Ο κ. γενικός αναφέρθηκε και σε αυτό το θέμα δηλώνοντας πως «ευελπιστούμε ότι η πρόσκληση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για άμεση πρόσληψη 150 οδηγών στον ΟΑΣΘ θα βρει ανταπόκριση. Επειδή όμως δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για αυτό, έχουμε ήδη θέσει σε εφαρμογή δύο εναλλακτικές λύσεις μέσα από την συνεργασία των ΚΤΕΛ με τον ΟΣΕΘ, πολύ πρόσφατα επεκτείναμε κατά 70 δρομολόγια το συγκοινωνιακό έργο της πόλης, ενώ εξετάζουμε περαιτέρω αύξηση, αν αυτή απαιτηθεί. Ταυτόχρονα, κατόπιν διαβούλευσης και συμφωνίας με τους εργαζόμενους, επαναπροσδιορίζουμε τα βαρδιολόγια και τον τρόπο λειτουργίας του ΟΑΣΘ, με στόχο την αύξηση του μεταφορικού έργου με τον ίδιο αριθμό προσωπικού”.
Το αίτημα για πρόσληψη οδηγών έχει τεθεί στο υπουργείο εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια, χωρίς να έχει γίνει το παραμικρό.
Τώρα, και υπό το φόβο των κυκλοφοριακών επιπτώσεων από την επικείμενη έναρξη των εργασιών για το flyover το υπουργείο εδέησε να εγκρίνει την πρόσληψη 150 οδηγών, οι οποίοι πάντως, δεν αναμένονται πριν από το νέο έτος.
Αλλά ακόμη και να τους βρει, αυτό θα δώσει μια μικρή ανάσα στον ΟΑΣΘ, όχι όμως ικανή να καλύψει τις επείγουσες ανάγκες. Επιπλέον 150 οδηγοί σημαίνει άλλα το πολύ σαράντα λεωφορεία στους δρόμους, την ώρα που λείπουν αυτή τη στιγμή περί τα εκατό.
Αλλά, όπως λέει και ο κ. γενικός, υπάρχει πάντα η εναλλακτική των ΚΤΕΛ τα οποία, εάν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, σε λίγο θα εκτελούν περισσότερα δρομολόγια απ' ό,τι ο ΟΑΣΘ.