Σοφίας Ζαχαράκη στη «ΜτΚ»: Είμαστε η θετική έκπληξη της χρονιάς
05/09/2022 07:30
05/09/2022 07:30
Είμαστε στην κορυφή των προτιμήσεων για τις μεγαλύτερες διεθνείς αγορές και η Ελλάδα αποτελεί τη θετική έκπληξη σε ένα παγκόσμιο τοπίο πρωτοφανών προκλήσεων και κρίσεων, τονίζει η Σοφία Ζαχαράκη.
Η υφυπουργός Τουρισμού σε συνέντευξή της στη «ΜτΚ» κάνει τον μέχρι στιγμής απολογισμό της χρονιάς, τονίζοντας μεταξύ των άλλων ότι στο πρώτο και παραδοσιακά λιγότερο τουριστικό εξάμηνο είχαμε αύξηση εισπράξεων +9,5% από Γαλλία, +19,5% από Γερμανία και +6,3% από Βρετανία σε σχέση με το έτος-ρεκόρ 2019, ενώ κατά 16% αυξήθηκε και η μέση δαπάνη των επισκεπτών από το εξωτερικό στη χώρα μας.
Για τη Θεσσαλονίκη και τις αεροπορικές αφίξεις στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» τονίζει ότι αυτές έφτασαν τον Ιούλιο στο 90,4% του 2019 και για την κρουαζιέρα ότι οι προγραμματισμένοι πλόες ήταν 60, ενώ το 2023 αναμένεται να φτάσουν τους 75.
Τέλος τονίζει ότι η στήριξη της κυβέρνησης για τις επιπτώσεις του ενεργειακού πληθωρισμού θα συνεχιστεί «ώστε να απορροφήσουμε το μεγαλύτερο ποσοστό των αυξήσεων», ενώ σημειώνει με νόημα ότι «σε αυτήν την κρίσιμη συγκυρία τα αυξημένα έσοδα από τον τουρισμό μας δίνουν την δυνατότητα για υλοποίηση πρόσθετων, λελογισμένων μέτρων ανακούφισης της ελληνικής κοινωνίας και ειδικά των πλέον ευάλωτων συμπολιτών μας».
Κυρία Ζαχαράκη, στα μέσα Ιουνίου προβληματιζόμασταν για το κατά πόσο θα μας λείψουν φέτος οι Ρώσοι τουρίστες. Τελικά δε μας έλειψαν... Ποιοι, όμως, μας προτίμησαν;
Πράγματι, φέτος ο ελληνικός τουρισμός φέτος ξεπερνά και τις πιο αισιόδοξες προσδοκίες. Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, στα τέλη Φεβρουαρίου, λίγοι πίστευαν ότι η Ελλάδα θα είχε μία επιτυχημένη τουριστική σεζόν. Έξι μήνες μετά, τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους, καθώς η χώρα μας βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων για τις μεγαλύτερες διεθνείς αγορές, με περισσότερες από 1 εκατ. αφίξεις επιβατών από το εξωτερικό στα αεροδρόμια της χώρας μας, κάθε εβδομάδα, μόνο τον Αύγουστο. Είμαστε στην πρώτη θέση των προτιμήσεων για τους ταξιδιώτες από τη Γαλλία, το Ισραήλ και την Ιταλία, πολύ υψηλά στις προτιμήσεις των τουριστών από τα Βαλκάνια και στις τρεις πρώτες θέσεις σε Γερμανία και Σκανδιναβία. Πολύ σημαντικά είναι επίσης τα μεγέθη και από την αγορά της Αμερικής, με τις αφίξεις από τις ΗΠΑ να βρίσκονται στο +50% σε σχέση με το 2019, τη χρονιά ρεκόρ για τη χώρα μας, πριν από την πανδημία. Συνεχίζουμε την προσπάθεια ώστε να πέτυχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, ενώ ήδη θέτουμε τις βάσεις της προετοιμασίας για την νέα χρονιά.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις για το πρώτο εξάμηνο του 2022 ανήλθαν στο 94,7% του 2019, ενώ τον Ιούνιο ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019, αγγίζοντας τα 2,6 δισ. Ποια είναι η εκτίμηση για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο; Θα καταφέρουμε φέτος να σπάσουμε το ρεκόρ του 2019;
Αν και περιμένουμε το τέλος της σεζόν προκειμένου να κάνουμε μία συνολική αποτίμηση, είναι γεγονός ότι οι ταξιδιωτικές εισπράξεις κινούνται όντως πολύ ψηλά, πλησιάζοντας ή σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνώντας ήδη τα επίπεδα του 2019. Σκεφτείτε ότι στο πρώτο -και παραδοσιακά λιγότερο τουριστικό- εξάμηνο είχαμε αύξηση εισπράξεων +9,5% από Γαλλία, +19,5% από Γερμανία, +6,3% από Βρετανία σε σχέση με το έτος-ρεκόρ 2019. Αύξηση, όμως, καταγράφει και η μέση δαπάνη των επισκεπτών από το εξωτερικό στη χώρα μας: +16% τον Ιούνιο, σε σχέση με το 2019.
Πάμε λοιπόν πολύ καλά και συνεχίζουμε δυναμικά, με τον ελληνικό τουρισμό να αποτελεί φέτος την θετική έκπληξη σε ένα παγκόσμιο τοπίο πρωτοφανών προκλήσεων και κρίσεων.
Πού οφείλονταν κατά τη γνώμη σας τα καλά νούμερα της φετινής χρονιάς;
Η εξαιρετική πορεία του ελληνικού τουρισμού δεν προέκυψε τυχαία. Μεθοδικά, οικοδομήσαμε στέρεες συνεργασίες με τους σημαντικότερους διεθνείς παίκτες του τουριστικού κλάδου, αλλά και τους ανθρώπους του ελληνικού τουρισμού. Έτσι επιτεύχθηκε η αύξηση στις απευθείας πτήσεις -63 κάθε εβδομάδα μόνο από τις ΗΠΑ προς το «Ελευθέριος Βενιζέλος» -και αναδείχθηκαν νέοι προορισμοί σε όλη τη χώρα. Υλοποιήσαμε μέσω του ΕΟΤ και της Marketing Greece, για πρώτη φορά, δωδεκάμηνη τουριστική καμπάνια για την προβολή της χώρα μας και πετύχαμε την έναρξη της κατ’ εξοχήν τουριστικής περιόδου ήδη από τον Μάρτιο -νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά. Επίσης σημαντική συμβολή είχε και η ανάπτυξη ακόμα περισσοτέρων μορφών εναλλακτικού τουρισμού, που δίνουν περισσότερες επιλογές στους επισκέπτες μας, και διαχέουν την τουριστική ανάπτυξη πιο ισορροπημένα και πιο βιώσιμα στο σύνολο της χώρας. Γι’ αυτό έχουμε δώσει συνειδητά έμφαση σε μορφές όπως, μεταξύ άλλων, ο οινοτουρισμός, ο γαστρονομικός, ο αθλητικός, ο ιαματικός τουρισμός και ο οικοτουρισμός -και αυτή η έμφαση αποδίδει πλέον καρπούς. Ο τουρισμός είναι εθνική υπόθεση. Και η φετινή επιτυχία είναι επιτυχία όλων των Ελλήνων και ειδικά των ανθρώπων που εργάστηκαν για αυτήν, στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα της χώρας.
Πώς πήγε η Θεσσαλονίκη; Υπήρξαν σημαντικές αυξήσεις στις αεροπορικές αυξήσεις, αλλά και στον τουρισμό μέσω κρουαζιέρας. Τι λένε τα στοιχεία σας;
Ως προς τις αεροπορικές αφίξεις στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», έφτασαν τον Ιούλιο στο 90,4% του 2019, με αύξηση 35% σε σχέση με πέρσι και αυξητική τάση ανά μήνα. Ως προς την κρουαζιέρα, η πόλη έχει μια εξαιρετική χρονιά φέτος: για το 2022 είναι προγραμματισμένοι 60 πλόες κρουαζιέρας (εκ των οποίων 35 έχουν ήδη πραγματοποιηθεί), έναντι 17 πέρσι, και μόλις 6 το 2019! Μάλιστα αναμένεται ακόμα μεγαλύτερη αύξηση, με 75 προγραμματισμένες προσεγγίσεις για το 2023. Η κρουαζιέρα έτσι αναδεικνύεται σε βασικό μοχλό ανάπτυξης και της πόλης αλλά και της Μακεδονίας ευρύτερα. Η Θεσσαλονίκη έχει άλλωστε πάρα πολλά να προσφέρει στον επισκέπτη της, και ως κόμβος τουρισμού που συνδέει τις καταπληκτικές παραλίες της Μακεδονίας με την γεμάτη ποιοτικές εναλλακτικές επιλογές ενδοχώρα, αλλά και ως προορισμός αυτός καθ’ αυτός. Ιδανική για city break, με πολιτιστικά δρώμενα, πλούσια νυχτερινή ζωή, μοναδικά μνημεία καθώς είναι ένα ανοιχτό μουσείο παλαιοχριστιανικής και βυζαντινής τέχνης και εκπληκτική γαστρονομία -άλλωστε πέρσι καταφέραμε σε συντονισμένη δράση με το Δήμο, να επιλεγεί και να ενταχθεί στο παγκόσμιο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας της UNESCO ενώ η πόλη έχει την προίκα 15. Η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία έχει ρόλο κομβικής σημασίας στο σχέδιό μας για την ανάπτυξη ενός πιο ισορροπημένου και βιώσιμου τουριστικού μοντέλου για τις επόμενες δεκαετίες.
Παρά τα καλά νούμερα πάντως απέχουμε από τον στόχο του 12μηνου τουρισμού. Τι πρέπει να γίνει για να τον καταφέρουμε;
Είναι ένας στόχος διαρκής, τον οποίον όμως με σταθερά βήματα προσεγγίζουμε. Ήδη πέρσι τον Οκτώβριο -μηνά κομβικό για την επέκταση της περιόδου- πέτυχαμε να ξεπεράσουμε τα έσοδα του 2019, ενώ και ο Νοέμβριος πήγε ιδιαίτερα καλά. Και φέτος, τα στοιχεία των κρατήσεων και προγραμματισμένων αφίξεων είναι πολύ ενθαρρυντικά για τους μήνες που ακολουθούν. Γιατί Ελλάδα δεν είναι μόνο ο ήλιος και οι παραλίες της: είναι οι ορεινοί όγκοι της, η ενδοχώρα της, τα ποτάμια της, η μοναδική της φύση σε όλες της τις εκφάνσεις. Η χώρα μας διαθέτει πληθώρα επιλογών και για τους χειμερινούς μήνες. Έχοντας βάλει τις βάσεις ήδη από την περσινή σεζόν -με μία στοχευμένη καμπάνια, για πρώτη φορά, για τον χειμερινό και τον ορεινό τουρισμό- συνεχίζουμε τη συντονισμένη προσπάθεια για την περαιτέρω ενίσχυση των ειδικών μορφών τουρισμού αναδεικνύοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε γωνιάς της πατρίδας μας και τους δώδεκα μήνες του χρόνου. Το αναβαθμισμένο πρόγραμμά μας «Τουρισμός για Όλους» του οποίου διπλασιάζουμε τους δικαιούχους σε 400.000, δίνει τη δυνατότητα εξαργύρωσης σε όλα τα ξενοδοχεία της χώρας, όλο το φθινόπωρο και το χειμώνα, μέχρι τον Ιούνιο του 2023. Και έχει ξεκινήσει μία οργανωμένη προσπάθεια προσέλκυσης βορειοευρωπαίων επισκεπτών που επιθυμούν να περάσουν τους χειμερινούς μήνες στη χώρα μας με το πιο ήπιο, «μεσογειακό» κλίμα, εν μέσω του δύσκολου -λόγω της ενεργειακής κρίσης- χειμώνα.
Την ίδια στιγμή ακούγονται και φωνές και προβληματισμοί για μοντέλο τουρισμού που επιθυμούμε. Πόσο θα αντέξει η χώρα τα ρεκόρ χωρίς να έχει ακόμη καταφέρει να εκσυγχρονίσει τις υποδομές της;
Το ζήτημα των «ορίων» και του της φέρουσας ικανότητας είναι κάτι που, πράγματι, μας απασχολεί έντονα εδώ και καιρό. Και είναι απολύτως σαφές ότι η περαιτέρω αναβάθμιση του brand «Ελλάδα» συνδέεται ξεκάθαρα με όρους βιώσιμης ανάπτυξης. Με βασικό μας όπλο τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, προχωράμε σε έργα υποδομής -άνω των 100 εκατ. ευρώ- για τον καταδυτικό, τον ιαματικό, τον γαστρονομικό τουρισμό και τον αγροτουρισμό, πεδία δηλαδή που σχετίζονται άμεσα με τις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης. Παράλληλα, συνεχίζουμε να εργαζόμαστε για ακόμη περισσότερες θεματικές επιλογές, σε ακόμη περισσότερες περιοχές της χώρα μας. Ένα πολύ ενδιαφέρον πεδίο είναι ο αγροτουρισμός, όπου πέραν του συστήματος διασύνδεσης ποιοτικών διατροφικών προϊόντων με τον γαστρονομικό τουρισμό που υλοποιούμε μέσω πόρων Ταμείου Ανάκαμψης, έχουμε και σημαντικές διακρίσεις: πέρσι το Σουφλί και η Δυτική Σάμος εντάχθηκαν από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού στα Βest Tourism Villages και στο Πρόγραμμα Αναβάθμισης αντίστοιχα, ενώ φέτος έχουμε τρείς νέες υποψηφιότητες: Φισκάρδο, Πέρδικα και Αρναία.
Ενώ συνδέουμε τις ενέργειές μας με μελέτες στρατηγικής δεκαετίας αλλά και μελέτες βιώσιμης ανάπτυξης προορισμών. Ήδη νομοθετήσαμε και θα υλοποιήσουμε το εθνικό παρατηρητήριο για τη βιώσιμη Τουριστική ανάπτυξη.
Όλες αυτές οι παρεμβάσεις μας οδηγούν πιο κοντά και της επέκταση της τουριστικής περιόδου, και της συμμετοχής όλων των προορισμών της χώρας στην τουριστική ανάπτυξη, λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη την προστασία του περιβάλλοντος και του ιδιαίτερου χαρακτήρα κάθε περιοχής.
Σε μεγάλο ευρωπαϊκό ζήτημα αναδεικνύεται ο ενεργειακός πληθωρισμός. Τι πρέπει να κάνει η ΕΕ για να τον αντιμετωπίσει; Και η κυβέρνηση τι πρέπει να πράξει; Πάση θυσία στήριξη των αδυνάτων;
Ο χειμώνας προδιαγράφεται δύσκολος, όχι μόνο για τη χώρα μας, αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη. Είναι προφανές ότι απαιτείται μία συντονισμένη ευρωπαϊκή παρέμβαση, με πολύ πιο άμεσα και γρήγορα αντανακλαστικά. Σε κάθε περίπτωση, μέχρι αυτή να υπάρξει, η ελληνική κυβέρνηση λαμβάνει ήδη και θα συνεχίζει να λαμβάνει μέτρα που θα ανακουφίζουν τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Μόνο για τον Σεπτέμβριο, διαθέτουμε 2 δισ. ευρώ, ενώ συνολικά βρισκόμαστε στη 1η θέση της ΕΕ στη λήψη μέτρων στήριξης για τους πολίτες σε σχέση με το ΑΕΠ μας.
Η στήριξη αυτή θα συνεχιστεί ώστε να απορροφήσουμε το μεγαλύτερο ποσοστό των αυξήσεων, ενώ με τις κατάλληλες παρεμβάσεις εξασφαλίζουμε την επάρκεια εφοδιασμού που θα επιτρέψει στη χώρα μας να σταθεί όρθια απέναντι και σε αυτή την εξωγενή κρίση. Και χαίρομαι ιδιαίτερα που σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, τα αυξημένα έσοδα από τον τουρισμό μας δίνουν την δυνατότητα για υλοποίηση πρόσθετων, λελογισμένων μέτρων ανακούφισης της ελληνικής κοινωνίας και ειδικά των πλέον ευάλωτων συμπολιτών μας.
Η χώρα έχει μπει στην τελική ευθεία των εκλογών. Ποιες πρέπει να είναι οι κυβερνητικές προτεραιότητες μέχρι την ώρα της κάλπης;
Εδώ και τρία χρόνια, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, παρ’ όλες τις διεθνείς αντιξοότητες, παραμένει πιστή στις προεκλογικές της δεσμεύσεις, υλοποιώντας το πρόγραμμά της με στόχο να κάνουμε τη ζωή των Ελλήνων καλύτερη: ανακουφίζοντας την μεσαία τάξη από βάρη του παρελθόντος, μειώνοντας φόρους και εισφορές, αυξάνοντας τον κατώτατο μισθό, ξεπερνώντας τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις στον τουρισμό, μειώνοντας την ανεργία από το 17% που την παραλάβαμε στο 12 %, περικόπτοντας δραστικά την γραφειοκρατία, ψηφιοποιώντας τις υπηρεσίες του δημοσίου, αναβαθμίζοντας την εκπαίδευση και το σύστημα υγείας.
Μετά την έξοδο της Ελλάδας από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, φέτος τον Αύγουστο, με την αποτελεσματική οικονομική πολιτική αυτής της κυβέρνησης, η χώρα μας άφησε οριστικά πίσω της την δεκαετία της οικονομικής κρίσης. Συνεχίζουμε, με νέες μεταρρυθμίσεις που απελευθερώνουν τις δυνάμεις της οικονομίας, φέρνουν περισσότερες επενδύσεις και δημιουργούν νέες, ποιοτικές θέσεις εργασίας. Παράλληλα, αναβαθμίζουμε το γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό αποτύπωμα της χώρας, θωρακίζοντας την αποτρεπτική μας δύναμη, και δημιουργούμε σταθερά ένα πλαίσιο περισσότερων ευκαιριών για όλους τους Έλληνες, σε ένα διεθνές σκηνικό γεμάτο νέες προκλήσεις, αλλά και νέες δυνατότητες για τη χώρα.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 04.09.2022Είμαστε στην κορυφή των προτιμήσεων για τις μεγαλύτερες διεθνείς αγορές και η Ελλάδα αποτελεί τη θετική έκπληξη σε ένα παγκόσμιο τοπίο πρωτοφανών προκλήσεων και κρίσεων, τονίζει η Σοφία Ζαχαράκη.
Η υφυπουργός Τουρισμού σε συνέντευξή της στη «ΜτΚ» κάνει τον μέχρι στιγμής απολογισμό της χρονιάς, τονίζοντας μεταξύ των άλλων ότι στο πρώτο και παραδοσιακά λιγότερο τουριστικό εξάμηνο είχαμε αύξηση εισπράξεων +9,5% από Γαλλία, +19,5% από Γερμανία και +6,3% από Βρετανία σε σχέση με το έτος-ρεκόρ 2019, ενώ κατά 16% αυξήθηκε και η μέση δαπάνη των επισκεπτών από το εξωτερικό στη χώρα μας.
Για τη Θεσσαλονίκη και τις αεροπορικές αφίξεις στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» τονίζει ότι αυτές έφτασαν τον Ιούλιο στο 90,4% του 2019 και για την κρουαζιέρα ότι οι προγραμματισμένοι πλόες ήταν 60, ενώ το 2023 αναμένεται να φτάσουν τους 75.
Τέλος τονίζει ότι η στήριξη της κυβέρνησης για τις επιπτώσεις του ενεργειακού πληθωρισμού θα συνεχιστεί «ώστε να απορροφήσουμε το μεγαλύτερο ποσοστό των αυξήσεων», ενώ σημειώνει με νόημα ότι «σε αυτήν την κρίσιμη συγκυρία τα αυξημένα έσοδα από τον τουρισμό μας δίνουν την δυνατότητα για υλοποίηση πρόσθετων, λελογισμένων μέτρων ανακούφισης της ελληνικής κοινωνίας και ειδικά των πλέον ευάλωτων συμπολιτών μας».
Κυρία Ζαχαράκη, στα μέσα Ιουνίου προβληματιζόμασταν για το κατά πόσο θα μας λείψουν φέτος οι Ρώσοι τουρίστες. Τελικά δε μας έλειψαν... Ποιοι, όμως, μας προτίμησαν;
Πράγματι, φέτος ο ελληνικός τουρισμός φέτος ξεπερνά και τις πιο αισιόδοξες προσδοκίες. Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, στα τέλη Φεβρουαρίου, λίγοι πίστευαν ότι η Ελλάδα θα είχε μία επιτυχημένη τουριστική σεζόν. Έξι μήνες μετά, τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους, καθώς η χώρα μας βρίσκεται στην κορυφή των προτιμήσεων για τις μεγαλύτερες διεθνείς αγορές, με περισσότερες από 1 εκατ. αφίξεις επιβατών από το εξωτερικό στα αεροδρόμια της χώρας μας, κάθε εβδομάδα, μόνο τον Αύγουστο. Είμαστε στην πρώτη θέση των προτιμήσεων για τους ταξιδιώτες από τη Γαλλία, το Ισραήλ και την Ιταλία, πολύ υψηλά στις προτιμήσεις των τουριστών από τα Βαλκάνια και στις τρεις πρώτες θέσεις σε Γερμανία και Σκανδιναβία. Πολύ σημαντικά είναι επίσης τα μεγέθη και από την αγορά της Αμερικής, με τις αφίξεις από τις ΗΠΑ να βρίσκονται στο +50% σε σχέση με το 2019, τη χρονιά ρεκόρ για τη χώρα μας, πριν από την πανδημία. Συνεχίζουμε την προσπάθεια ώστε να πέτυχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα, ενώ ήδη θέτουμε τις βάσεις της προετοιμασίας για την νέα χρονιά.
Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις για το πρώτο εξάμηνο του 2022 ανήλθαν στο 94,7% του 2019, ενώ τον Ιούνιο ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2019, αγγίζοντας τα 2,6 δισ. Ποια είναι η εκτίμηση για τον Ιούλιο και τον Αύγουστο; Θα καταφέρουμε φέτος να σπάσουμε το ρεκόρ του 2019;
Αν και περιμένουμε το τέλος της σεζόν προκειμένου να κάνουμε μία συνολική αποτίμηση, είναι γεγονός ότι οι ταξιδιωτικές εισπράξεις κινούνται όντως πολύ ψηλά, πλησιάζοντας ή σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνώντας ήδη τα επίπεδα του 2019. Σκεφτείτε ότι στο πρώτο -και παραδοσιακά λιγότερο τουριστικό- εξάμηνο είχαμε αύξηση εισπράξεων +9,5% από Γαλλία, +19,5% από Γερμανία, +6,3% από Βρετανία σε σχέση με το έτος-ρεκόρ 2019. Αύξηση, όμως, καταγράφει και η μέση δαπάνη των επισκεπτών από το εξωτερικό στη χώρα μας: +16% τον Ιούνιο, σε σχέση με το 2019.
Πάμε λοιπόν πολύ καλά και συνεχίζουμε δυναμικά, με τον ελληνικό τουρισμό να αποτελεί φέτος την θετική έκπληξη σε ένα παγκόσμιο τοπίο πρωτοφανών προκλήσεων και κρίσεων.
Πού οφείλονταν κατά τη γνώμη σας τα καλά νούμερα της φετινής χρονιάς;
Η εξαιρετική πορεία του ελληνικού τουρισμού δεν προέκυψε τυχαία. Μεθοδικά, οικοδομήσαμε στέρεες συνεργασίες με τους σημαντικότερους διεθνείς παίκτες του τουριστικού κλάδου, αλλά και τους ανθρώπους του ελληνικού τουρισμού. Έτσι επιτεύχθηκε η αύξηση στις απευθείας πτήσεις -63 κάθε εβδομάδα μόνο από τις ΗΠΑ προς το «Ελευθέριος Βενιζέλος» -και αναδείχθηκαν νέοι προορισμοί σε όλη τη χώρα. Υλοποιήσαμε μέσω του ΕΟΤ και της Marketing Greece, για πρώτη φορά, δωδεκάμηνη τουριστική καμπάνια για την προβολή της χώρα μας και πετύχαμε την έναρξη της κατ’ εξοχήν τουριστικής περιόδου ήδη από τον Μάρτιο -νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά. Επίσης σημαντική συμβολή είχε και η ανάπτυξη ακόμα περισσοτέρων μορφών εναλλακτικού τουρισμού, που δίνουν περισσότερες επιλογές στους επισκέπτες μας, και διαχέουν την τουριστική ανάπτυξη πιο ισορροπημένα και πιο βιώσιμα στο σύνολο της χώρας. Γι’ αυτό έχουμε δώσει συνειδητά έμφαση σε μορφές όπως, μεταξύ άλλων, ο οινοτουρισμός, ο γαστρονομικός, ο αθλητικός, ο ιαματικός τουρισμός και ο οικοτουρισμός -και αυτή η έμφαση αποδίδει πλέον καρπούς. Ο τουρισμός είναι εθνική υπόθεση. Και η φετινή επιτυχία είναι επιτυχία όλων των Ελλήνων και ειδικά των ανθρώπων που εργάστηκαν για αυτήν, στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα της χώρας.
Πώς πήγε η Θεσσαλονίκη; Υπήρξαν σημαντικές αυξήσεις στις αεροπορικές αυξήσεις, αλλά και στον τουρισμό μέσω κρουαζιέρας. Τι λένε τα στοιχεία σας;
Ως προς τις αεροπορικές αφίξεις στο αεροδρόμιο «Μακεδονία», έφτασαν τον Ιούλιο στο 90,4% του 2019, με αύξηση 35% σε σχέση με πέρσι και αυξητική τάση ανά μήνα. Ως προς την κρουαζιέρα, η πόλη έχει μια εξαιρετική χρονιά φέτος: για το 2022 είναι προγραμματισμένοι 60 πλόες κρουαζιέρας (εκ των οποίων 35 έχουν ήδη πραγματοποιηθεί), έναντι 17 πέρσι, και μόλις 6 το 2019! Μάλιστα αναμένεται ακόμα μεγαλύτερη αύξηση, με 75 προγραμματισμένες προσεγγίσεις για το 2023. Η κρουαζιέρα έτσι αναδεικνύεται σε βασικό μοχλό ανάπτυξης και της πόλης αλλά και της Μακεδονίας ευρύτερα. Η Θεσσαλονίκη έχει άλλωστε πάρα πολλά να προσφέρει στον επισκέπτη της, και ως κόμβος τουρισμού που συνδέει τις καταπληκτικές παραλίες της Μακεδονίας με την γεμάτη ποιοτικές εναλλακτικές επιλογές ενδοχώρα, αλλά και ως προορισμός αυτός καθ’ αυτός. Ιδανική για city break, με πολιτιστικά δρώμενα, πλούσια νυχτερινή ζωή, μοναδικά μνημεία καθώς είναι ένα ανοιχτό μουσείο παλαιοχριστιανικής και βυζαντινής τέχνης και εκπληκτική γαστρονομία -άλλωστε πέρσι καταφέραμε σε συντονισμένη δράση με το Δήμο, να επιλεγεί και να ενταχθεί στο παγκόσμιο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας της UNESCO ενώ η πόλη έχει την προίκα 15. Η Θεσσαλονίκη και η Μακεδονία έχει ρόλο κομβικής σημασίας στο σχέδιό μας για την ανάπτυξη ενός πιο ισορροπημένου και βιώσιμου τουριστικού μοντέλου για τις επόμενες δεκαετίες.
Παρά τα καλά νούμερα πάντως απέχουμε από τον στόχο του 12μηνου τουρισμού. Τι πρέπει να γίνει για να τον καταφέρουμε;
Είναι ένας στόχος διαρκής, τον οποίον όμως με σταθερά βήματα προσεγγίζουμε. Ήδη πέρσι τον Οκτώβριο -μηνά κομβικό για την επέκταση της περιόδου- πέτυχαμε να ξεπεράσουμε τα έσοδα του 2019, ενώ και ο Νοέμβριος πήγε ιδιαίτερα καλά. Και φέτος, τα στοιχεία των κρατήσεων και προγραμματισμένων αφίξεων είναι πολύ ενθαρρυντικά για τους μήνες που ακολουθούν. Γιατί Ελλάδα δεν είναι μόνο ο ήλιος και οι παραλίες της: είναι οι ορεινοί όγκοι της, η ενδοχώρα της, τα ποτάμια της, η μοναδική της φύση σε όλες της τις εκφάνσεις. Η χώρα μας διαθέτει πληθώρα επιλογών και για τους χειμερινούς μήνες. Έχοντας βάλει τις βάσεις ήδη από την περσινή σεζόν -με μία στοχευμένη καμπάνια, για πρώτη φορά, για τον χειμερινό και τον ορεινό τουρισμό- συνεχίζουμε τη συντονισμένη προσπάθεια για την περαιτέρω ενίσχυση των ειδικών μορφών τουρισμού αναδεικνύοντας τα συγκριτικά πλεονεκτήματα κάθε γωνιάς της πατρίδας μας και τους δώδεκα μήνες του χρόνου. Το αναβαθμισμένο πρόγραμμά μας «Τουρισμός για Όλους» του οποίου διπλασιάζουμε τους δικαιούχους σε 400.000, δίνει τη δυνατότητα εξαργύρωσης σε όλα τα ξενοδοχεία της χώρας, όλο το φθινόπωρο και το χειμώνα, μέχρι τον Ιούνιο του 2023. Και έχει ξεκινήσει μία οργανωμένη προσπάθεια προσέλκυσης βορειοευρωπαίων επισκεπτών που επιθυμούν να περάσουν τους χειμερινούς μήνες στη χώρα μας με το πιο ήπιο, «μεσογειακό» κλίμα, εν μέσω του δύσκολου -λόγω της ενεργειακής κρίσης- χειμώνα.
Την ίδια στιγμή ακούγονται και φωνές και προβληματισμοί για μοντέλο τουρισμού που επιθυμούμε. Πόσο θα αντέξει η χώρα τα ρεκόρ χωρίς να έχει ακόμη καταφέρει να εκσυγχρονίσει τις υποδομές της;
Το ζήτημα των «ορίων» και του της φέρουσας ικανότητας είναι κάτι που, πράγματι, μας απασχολεί έντονα εδώ και καιρό. Και είναι απολύτως σαφές ότι η περαιτέρω αναβάθμιση του brand «Ελλάδα» συνδέεται ξεκάθαρα με όρους βιώσιμης ανάπτυξης. Με βασικό μας όπλο τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, προχωράμε σε έργα υποδομής -άνω των 100 εκατ. ευρώ- για τον καταδυτικό, τον ιαματικό, τον γαστρονομικό τουρισμό και τον αγροτουρισμό, πεδία δηλαδή που σχετίζονται άμεσα με τις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης. Παράλληλα, συνεχίζουμε να εργαζόμαστε για ακόμη περισσότερες θεματικές επιλογές, σε ακόμη περισσότερες περιοχές της χώρα μας. Ένα πολύ ενδιαφέρον πεδίο είναι ο αγροτουρισμός, όπου πέραν του συστήματος διασύνδεσης ποιοτικών διατροφικών προϊόντων με τον γαστρονομικό τουρισμό που υλοποιούμε μέσω πόρων Ταμείου Ανάκαμψης, έχουμε και σημαντικές διακρίσεις: πέρσι το Σουφλί και η Δυτική Σάμος εντάχθηκαν από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού στα Βest Tourism Villages και στο Πρόγραμμα Αναβάθμισης αντίστοιχα, ενώ φέτος έχουμε τρείς νέες υποψηφιότητες: Φισκάρδο, Πέρδικα και Αρναία.
Ενώ συνδέουμε τις ενέργειές μας με μελέτες στρατηγικής δεκαετίας αλλά και μελέτες βιώσιμης ανάπτυξης προορισμών. Ήδη νομοθετήσαμε και θα υλοποιήσουμε το εθνικό παρατηρητήριο για τη βιώσιμη Τουριστική ανάπτυξη.
Όλες αυτές οι παρεμβάσεις μας οδηγούν πιο κοντά και της επέκταση της τουριστικής περιόδου, και της συμμετοχής όλων των προορισμών της χώρας στην τουριστική ανάπτυξη, λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη την προστασία του περιβάλλοντος και του ιδιαίτερου χαρακτήρα κάθε περιοχής.
Σε μεγάλο ευρωπαϊκό ζήτημα αναδεικνύεται ο ενεργειακός πληθωρισμός. Τι πρέπει να κάνει η ΕΕ για να τον αντιμετωπίσει; Και η κυβέρνηση τι πρέπει να πράξει; Πάση θυσία στήριξη των αδυνάτων;
Ο χειμώνας προδιαγράφεται δύσκολος, όχι μόνο για τη χώρα μας, αλλά και για ολόκληρη την Ευρώπη. Είναι προφανές ότι απαιτείται μία συντονισμένη ευρωπαϊκή παρέμβαση, με πολύ πιο άμεσα και γρήγορα αντανακλαστικά. Σε κάθε περίπτωση, μέχρι αυτή να υπάρξει, η ελληνική κυβέρνηση λαμβάνει ήδη και θα συνεχίζει να λαμβάνει μέτρα που θα ανακουφίζουν τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις. Μόνο για τον Σεπτέμβριο, διαθέτουμε 2 δισ. ευρώ, ενώ συνολικά βρισκόμαστε στη 1η θέση της ΕΕ στη λήψη μέτρων στήριξης για τους πολίτες σε σχέση με το ΑΕΠ μας.
Η στήριξη αυτή θα συνεχιστεί ώστε να απορροφήσουμε το μεγαλύτερο ποσοστό των αυξήσεων, ενώ με τις κατάλληλες παρεμβάσεις εξασφαλίζουμε την επάρκεια εφοδιασμού που θα επιτρέψει στη χώρα μας να σταθεί όρθια απέναντι και σε αυτή την εξωγενή κρίση. Και χαίρομαι ιδιαίτερα που σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, τα αυξημένα έσοδα από τον τουρισμό μας δίνουν την δυνατότητα για υλοποίηση πρόσθετων, λελογισμένων μέτρων ανακούφισης της ελληνικής κοινωνίας και ειδικά των πλέον ευάλωτων συμπολιτών μας.
Η χώρα έχει μπει στην τελική ευθεία των εκλογών. Ποιες πρέπει να είναι οι κυβερνητικές προτεραιότητες μέχρι την ώρα της κάλπης;
Εδώ και τρία χρόνια, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, παρ’ όλες τις διεθνείς αντιξοότητες, παραμένει πιστή στις προεκλογικές της δεσμεύσεις, υλοποιώντας το πρόγραμμά της με στόχο να κάνουμε τη ζωή των Ελλήνων καλύτερη: ανακουφίζοντας την μεσαία τάξη από βάρη του παρελθόντος, μειώνοντας φόρους και εισφορές, αυξάνοντας τον κατώτατο μισθό, ξεπερνώντας τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις στον τουρισμό, μειώνοντας την ανεργία από το 17% που την παραλάβαμε στο 12 %, περικόπτοντας δραστικά την γραφειοκρατία, ψηφιοποιώντας τις υπηρεσίες του δημοσίου, αναβαθμίζοντας την εκπαίδευση και το σύστημα υγείας.
Μετά την έξοδο της Ελλάδας από το καθεστώς ενισχυμένης εποπτείας, φέτος τον Αύγουστο, με την αποτελεσματική οικονομική πολιτική αυτής της κυβέρνησης, η χώρα μας άφησε οριστικά πίσω της την δεκαετία της οικονομικής κρίσης. Συνεχίζουμε, με νέες μεταρρυθμίσεις που απελευθερώνουν τις δυνάμεις της οικονομίας, φέρνουν περισσότερες επενδύσεις και δημιουργούν νέες, ποιοτικές θέσεις εργασίας. Παράλληλα, αναβαθμίζουμε το γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό αποτύπωμα της χώρας, θωρακίζοντας την αποτρεπτική μας δύναμη, και δημιουργούμε σταθερά ένα πλαίσιο περισσότερων ευκαιριών για όλους τους Έλληνες, σε ένα διεθνές σκηνικό γεμάτο νέες προκλήσεις, αλλά και νέες δυνατότητες για τη χώρα.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 04.09.2022
ΣΧΟΛΙΑ