Σοκ και δέος για την επόμενη μέρα στον ΟΑΣΘ
24/06/2019 14:00
24/06/2019 14:00
Μόλις 240 λεωφορεία βγήκαν τις προηγούμενες ημέρες στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν ώρες μέσα στην ημέρα που δεν κυκλοφορεί κανένα λεωφορείο σε κάποιες γραμμές. Για παράδειγμα, την περασμένη Τρίτη κανένα δρομολόγιο δεν εκτελούσε τη γραμμή 51 της Σίνδου, ενώ το απόγευμα υπήρχαν μόλις δυο οχήματα που εκτελούσαν τη γραμμή 3Κ!
Υπάρχει διάχυτη η εντύπωση καταστροφικής εγκατάλειψης στον ΟΑΣΘ, με σκοπό να αφήσουν όσο περισσότερα προβλήματα μπορούν για τους επόμενους. Ο αριθμός των 240 λεωφορείων δεν είναι τυχαίος: καλά πληροφορημένες πηγές από τον Οργανισμό θυμίζουν ότι ο Στέλιος Παππάς είχε ισχυριστεί «ούτε 240 λεωφορεία ικανά να κυκλοφορήσουν δεν παραλάβαμε». Έτσι λοιπόν, φαίνεται πως έχουν σκοπό να παραδώσουν 240 λεωφορεία, αν και σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» ο αριθμός αυτός είναι πλασματικός.
Πολλά στόματα στον ΟΑΣΘ έχουν αρχίσει να ανοίγουν. Έπειτα από μια περίοδο τρομοκράτησης των εργαζομένων, ενόψει της επόμενης ημέρας και την αλλαγή διοίκησης, δεν είναι λίγοι όσοι αρχίζουν τις αποκαλύψεις για την τραγική κατάσταση που επέφερε η κρατικοποίηση και οι λάθος επιλογές του Χρήστου Σπίρτζη.
Ένας εξ αυτών είναι ο Δημήτρης Τσερμενίδης, πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων. «Είχε ζητήσει ραντεβού μαζί μου και με τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Τελικά, τον συνάντησα στη Θεσσαλονίκη μαζί με άλλους εκπροσώπους εργαζομένων. Μου περιέγραψε με μελανά χρώματα την κατάσταση στον Οργανισμό, λέγοντας ότι τα έσοδα κατέρρευσαν, ότι το έργο είναι προβληματικό, ότι τα έχουν κάνει θάλασσα», λέει στη «ΜτΚ» ο βουλευτής Σερρών Κώστας Καραμανλής, τομεάρχης Μεταφορών της Νέας Δημοκρατίας.
Όλοι όμως γνωρίζουμε ότι ο Δημήτρης Τσερμενίδης έχει διατελέσει οπαδός της κρατικοποίησης. Κατά τη διάρκεια της ακρόασης φορέων στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής πριν από την ψήφιση του νομοσχεδίου για τον ΟΑΣΘ, ο κ. Τσερμενίδης είχε εμφανιστεί να επιθυμεί την κρατικοποίηση ως λύση. Με την ίδια ευκολία που υποστήριζε την κρατικοποίηση και τις επιλογές Σπίρτζη, τώρα εμφανίζεται να κατηγορεί τις επιλογές Σπίρτζη. Θυμόμαστε, επίσης, ότι πριν από λίγα μόλις χρόνια ήταν στο πλάι του παλιού προέδρου του Οργανισμού, Χρήστου Στεφανίδη, σε ρόλο ουσιαστικά «αφανούς προέδρου του ΟΑΣΘ».
Τι θα κάνει η Νέα Δημοκρατία για τον ΟΑΣΘ;
Ο Κώστας Καραμανλής δεν εμφανίζεται περισσότερο αισιόδοξος από όσο επιτρέπει η κατάσταση που γνωρίζουμε και για την οποία γράφουμε από τον περασμένο χρόνο σχεδόν κάθε εβδομάδα. «Από την αρχή το λέγαμε ότι η κρατικοποίηση θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από όσα θα έλυνε. Ο Χρήστος Σπίρτζης μας διαβεβαίωνε από το 2017 ότι όλα έβαιναν καλώς, ωστόσο αυτό δεν ίσχυσε ποτέ. Κι όμως, θα μπορούσε ο Σπίρτζης να περιμένει έως το 2019 και να προχωρήσει κατευθείαν σε διεθνή διαγωνισμό. Ο χειρισμός ήταν πολύ κακός και η επόμενη μέρα δεν θα είναι εύκολη», τονίζει ο Κώστας Καραμανλής.
Η ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ, κατά τον κ. Καραμανλή, δεν θα είναι εφικτή μόλις η Νέα Δημοκρατία γίνει κυβέρνηση. «Σε πρώτη φάση δεν θα αλλάξει το καθεστώς. Αυτό που θα αρχίσει αμέσως είναι ο εξορθολογισμός στον Οργανισμό. Αυτό είναι το άμεσο, το επείγον και δεν σας κρύβω ότι το μεγάλο μας άγχος είναι να μην ‘μας μείνει στα χέρια’ ο ΟΑΣΘ μέσα στο επόμενο τρίμηνο. Υπάρχει κίνδυνος να καταρρεύσει τελείως».
Σε μια τέτοια απευκταία περίπτωση θα πρέπει να γίνει crisis management. Από ποιον, όμως; «Υπάρχουν άνθρωποι πολύ άξιοι μέσα στον ΟΑΣΘ, με το απαραίτητο know how για να τον διοικήσουν. Άνθρωποι που βρέθηκαν σε χαμηλότερες θέσεις από εκείνες στις οποίες ήταν παλαιότερα ή μπήκαν στο ‘ψυγείο’. Αντιθέτως, άνθρωποι χωρίς προσόντα αναβαθμίστηκαν σε διευθυντικές θέσεις. Κάποιος πρέπει να συμμαζέψει τα ασυμμάζευτα», λέει με νόημα. Ταυτόχρονα, αμφισβητεί τα στοιχεία που δίνονται στη δημοσιότητα από τη διοίκηση του Οργανισμού. «Ξέρουμε καλά ότι τα στοιχεία που παρουσιάζουν επισήμως δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Πάντως, εάν επέλθει η κατάρρευση, θα πρέπει να αναζητήσουμε προσωρινές λύσεις, για παράδειγμα από ΚΤΕΛ, που θα μπορούσαν να ανταποκριθούν στο έργο».
Παρά τις πομπώδεις εξαγγελίες και τις διαρκείς δικαιολογίες για τις αναβολές, ο ΑΣΥΘ, ο Οργανισμός που θα αντικαταστήσει τον ΟΑΣΘ, δεν συστάθηκε ακόμη. Μάλιστα, σε ένα κρεσέντο υποκριτικής αγανάκτησης, ο Χρήστος Σπίρτζης ανακοίνωσε πριν από έναν μήνα ότι δεν θα συσταθεί, προκειμένου να εκβιάσει ηθικά τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ να στηρίξουν τη νυν κυβέρνηση. «Ο ΑΣΥΘ θα συσταθεί», μας διαβεβαιώνει ο Κώστας Καραμανλής, τονίζοντας ότι «δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις».
«Η Κομισιόν έχει σοβαρή ευθύνη»
Ένας παράγοντας που δεν έχει συζητηθεί καθόλου, μέχρι στιγμής, είναι η στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την οποία ο Κώστας Καραμανλής θεωρεί απαράδεκτη.
«Η Κομισιόν έχει σοβαρή ευθύνη για την κατάσταση των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Έδωσε το πράσινο φως, προκειμένου να προχωρήσει η κρατικοποίηση. Θα έπρεπε να είχε σταματήσει από την αρχή μια τόσο αμφισβητούμενη διαδικασία, τα τραγικά αποτελέσματα της οποίας τα ζουν οι Θεσσαλονικείς. Όμως, να υπολογίζετε ότι οι έλληνες πολίτες θα πληρώσουν διπλά τον ΟΑΣΘ. Είναι πολύ πιθανό οι μέτοχοι να δικαιωθούν δικαστικώς και να αποζημιωθούν, τουλάχιστον για το χρονικό διάστημα από το 2017 έως το 2019. Εκτός αυτού, όμως, η κυβέρνηση δεν προετοίμασε το διεθνή διαγωνισμό για τον ανάδοχο στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να διενεργηθεί στην ώρα του. Άρα λοιπόν, στο μέλλον η Ελλάδα μπορεί να κληθεί να πληρώσει πρόστιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τη μη συμμόρφωση με την κοινοτική οδηγία για την απελευθέρωση των συγκοινωνιών»…
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 23 Ιουνίου 2019
Μόλις 240 λεωφορεία βγήκαν τις προηγούμενες ημέρες στους δρόμους της Θεσσαλονίκης. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν ώρες μέσα στην ημέρα που δεν κυκλοφορεί κανένα λεωφορείο σε κάποιες γραμμές. Για παράδειγμα, την περασμένη Τρίτη κανένα δρομολόγιο δεν εκτελούσε τη γραμμή 51 της Σίνδου, ενώ το απόγευμα υπήρχαν μόλις δυο οχήματα που εκτελούσαν τη γραμμή 3Κ!
Υπάρχει διάχυτη η εντύπωση καταστροφικής εγκατάλειψης στον ΟΑΣΘ, με σκοπό να αφήσουν όσο περισσότερα προβλήματα μπορούν για τους επόμενους. Ο αριθμός των 240 λεωφορείων δεν είναι τυχαίος: καλά πληροφορημένες πηγές από τον Οργανισμό θυμίζουν ότι ο Στέλιος Παππάς είχε ισχυριστεί «ούτε 240 λεωφορεία ικανά να κυκλοφορήσουν δεν παραλάβαμε». Έτσι λοιπόν, φαίνεται πως έχουν σκοπό να παραδώσουν 240 λεωφορεία, αν και σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» ο αριθμός αυτός είναι πλασματικός.
Πολλά στόματα στον ΟΑΣΘ έχουν αρχίσει να ανοίγουν. Έπειτα από μια περίοδο τρομοκράτησης των εργαζομένων, ενόψει της επόμενης ημέρας και την αλλαγή διοίκησης, δεν είναι λίγοι όσοι αρχίζουν τις αποκαλύψεις για την τραγική κατάσταση που επέφερε η κρατικοποίηση και οι λάθος επιλογές του Χρήστου Σπίρτζη.
Ένας εξ αυτών είναι ο Δημήτρης Τσερμενίδης, πρόεδρος του Συνδικάτου Εργαζομένων. «Είχε ζητήσει ραντεβού μαζί μου και με τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Τελικά, τον συνάντησα στη Θεσσαλονίκη μαζί με άλλους εκπροσώπους εργαζομένων. Μου περιέγραψε με μελανά χρώματα την κατάσταση στον Οργανισμό, λέγοντας ότι τα έσοδα κατέρρευσαν, ότι το έργο είναι προβληματικό, ότι τα έχουν κάνει θάλασσα», λέει στη «ΜτΚ» ο βουλευτής Σερρών Κώστας Καραμανλής, τομεάρχης Μεταφορών της Νέας Δημοκρατίας.
Όλοι όμως γνωρίζουμε ότι ο Δημήτρης Τσερμενίδης έχει διατελέσει οπαδός της κρατικοποίησης. Κατά τη διάρκεια της ακρόασης φορέων στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής πριν από την ψήφιση του νομοσχεδίου για τον ΟΑΣΘ, ο κ. Τσερμενίδης είχε εμφανιστεί να επιθυμεί την κρατικοποίηση ως λύση. Με την ίδια ευκολία που υποστήριζε την κρατικοποίηση και τις επιλογές Σπίρτζη, τώρα εμφανίζεται να κατηγορεί τις επιλογές Σπίρτζη. Θυμόμαστε, επίσης, ότι πριν από λίγα μόλις χρόνια ήταν στο πλάι του παλιού προέδρου του Οργανισμού, Χρήστου Στεφανίδη, σε ρόλο ουσιαστικά «αφανούς προέδρου του ΟΑΣΘ».
Τι θα κάνει η Νέα Δημοκρατία για τον ΟΑΣΘ;
Ο Κώστας Καραμανλής δεν εμφανίζεται περισσότερο αισιόδοξος από όσο επιτρέπει η κατάσταση που γνωρίζουμε και για την οποία γράφουμε από τον περασμένο χρόνο σχεδόν κάθε εβδομάδα. «Από την αρχή το λέγαμε ότι η κρατικοποίηση θα δημιουργούσε περισσότερα προβλήματα από όσα θα έλυνε. Ο Χρήστος Σπίρτζης μας διαβεβαίωνε από το 2017 ότι όλα έβαιναν καλώς, ωστόσο αυτό δεν ίσχυσε ποτέ. Κι όμως, θα μπορούσε ο Σπίρτζης να περιμένει έως το 2019 και να προχωρήσει κατευθείαν σε διεθνή διαγωνισμό. Ο χειρισμός ήταν πολύ κακός και η επόμενη μέρα δεν θα είναι εύκολη», τονίζει ο Κώστας Καραμανλής.
Η ιδιωτικοποίηση του ΟΑΣΘ, κατά τον κ. Καραμανλή, δεν θα είναι εφικτή μόλις η Νέα Δημοκρατία γίνει κυβέρνηση. «Σε πρώτη φάση δεν θα αλλάξει το καθεστώς. Αυτό που θα αρχίσει αμέσως είναι ο εξορθολογισμός στον Οργανισμό. Αυτό είναι το άμεσο, το επείγον και δεν σας κρύβω ότι το μεγάλο μας άγχος είναι να μην ‘μας μείνει στα χέρια’ ο ΟΑΣΘ μέσα στο επόμενο τρίμηνο. Υπάρχει κίνδυνος να καταρρεύσει τελείως».
Σε μια τέτοια απευκταία περίπτωση θα πρέπει να γίνει crisis management. Από ποιον, όμως; «Υπάρχουν άνθρωποι πολύ άξιοι μέσα στον ΟΑΣΘ, με το απαραίτητο know how για να τον διοικήσουν. Άνθρωποι που βρέθηκαν σε χαμηλότερες θέσεις από εκείνες στις οποίες ήταν παλαιότερα ή μπήκαν στο ‘ψυγείο’. Αντιθέτως, άνθρωποι χωρίς προσόντα αναβαθμίστηκαν σε διευθυντικές θέσεις. Κάποιος πρέπει να συμμαζέψει τα ασυμμάζευτα», λέει με νόημα. Ταυτόχρονα, αμφισβητεί τα στοιχεία που δίνονται στη δημοσιότητα από τη διοίκηση του Οργανισμού. «Ξέρουμε καλά ότι τα στοιχεία που παρουσιάζουν επισήμως δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Πάντως, εάν επέλθει η κατάρρευση, θα πρέπει να αναζητήσουμε προσωρινές λύσεις, για παράδειγμα από ΚΤΕΛ, που θα μπορούσαν να ανταποκριθούν στο έργο».
Παρά τις πομπώδεις εξαγγελίες και τις διαρκείς δικαιολογίες για τις αναβολές, ο ΑΣΥΘ, ο Οργανισμός που θα αντικαταστήσει τον ΟΑΣΘ, δεν συστάθηκε ακόμη. Μάλιστα, σε ένα κρεσέντο υποκριτικής αγανάκτησης, ο Χρήστος Σπίρτζης ανακοίνωσε πριν από έναν μήνα ότι δεν θα συσταθεί, προκειμένου να εκβιάσει ηθικά τους εργαζόμενους του ΟΑΣΘ να στηρίξουν τη νυν κυβέρνηση. «Ο ΑΣΥΘ θα συσταθεί», μας διαβεβαιώνει ο Κώστας Καραμανλής, τονίζοντας ότι «δεν υπάρχουν μαγικές λύσεις».
«Η Κομισιόν έχει σοβαρή ευθύνη»
Ένας παράγοντας που δεν έχει συζητηθεί καθόλου, μέχρι στιγμής, είναι η στάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την οποία ο Κώστας Καραμανλής θεωρεί απαράδεκτη.
«Η Κομισιόν έχει σοβαρή ευθύνη για την κατάσταση των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Έδωσε το πράσινο φως, προκειμένου να προχωρήσει η κρατικοποίηση. Θα έπρεπε να είχε σταματήσει από την αρχή μια τόσο αμφισβητούμενη διαδικασία, τα τραγικά αποτελέσματα της οποίας τα ζουν οι Θεσσαλονικείς. Όμως, να υπολογίζετε ότι οι έλληνες πολίτες θα πληρώσουν διπλά τον ΟΑΣΘ. Είναι πολύ πιθανό οι μέτοχοι να δικαιωθούν δικαστικώς και να αποζημιωθούν, τουλάχιστον για το χρονικό διάστημα από το 2017 έως το 2019. Εκτός αυτού, όμως, η κυβέρνηση δεν προετοίμασε το διεθνή διαγωνισμό για τον ανάδοχο στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να διενεργηθεί στην ώρα του. Άρα λοιπόν, στο μέλλον η Ελλάδα μπορεί να κληθεί να πληρώσει πρόστιμα στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τη μη συμμόρφωση με την κοινοτική οδηγία για την απελευθέρωση των συγκοινωνιών»…
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 23 Ιουνίου 2019
ΣΧΟΛΙΑ