Σπύρος Πέγκας: Να επενδύσουμε στα αντιπλημμυρικά έργα που είναι ουσίας και όχι έργα βιτρίνας
07/09/2023 23:48
07/09/2023 23:48
«Όσο περνούν οι ώρες η αγωνία
μας μετατρέπεται σε θρήνο για τις ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν στη Θεσσαλία, για τα ζώα που πνίγηκαν, για τα σπίτια που εξαφανίστηκαν μέσα στο νερό.
Η αμέσως επόμενη σκέψη μας είναι, τι θα γίνει αν συμβεί κάτι τέτοιο στη Θεσσαλονίκη; Πόσο προετοιμασμένοι είμαστε για κάτι τόσο ακραίο, όταν και με μια συνηθισμένη φθινοπωρινή βροχή οι δρόμοι πλημμυρίζουν; Και όταν συμβαίνει αυτό οι ευθύνες γίνονται μπαλάκι μεταξύ Υπουργείου και Περιφέρειας, Δήμου και ΕΥΑΘ.
Σήμερα δεν υπάρχει καταγραφή των υδατοσχαρών ανά αρμοδιότητα φορέα, δεν γίνεται καμία αξιολόγηση της κατάστασης των δικτύων σε τυχόν αναπλάσεις δρόμων ή χώρων πρασίνου ακόμη και σε περιοχές διευθετημένων ρεμάτων κατάντη και δεν σχεδιάστηκε ο γενικός κανόνας αντιπλημμυρικής προστασίας για την αστικοποιημένη περιοχή της Θεσσαλονίκης καθώς και την εξέλιξή της.
Χρειαζόμαστε σχεδιασμό αλλά χρειαζόμαστε και άμεσες ενέργειες, γιατί θυμόμαστε πολύ καλά ότι από το περίφημο master plan για την αντιπλημμυρική προστασία της Θεσσαλονίκης του 2003 ελάχιστα εφαρμόστηκαν. Είκοσι χρόνια μετά το επικαιροποιημένο master plan προβλέπει έργα που απαιτούν κονδύλια 300 εκατ. ευρώ. Ποιός θα το εφαρμόσει όταν δεν έχει ξεκαθαρίσει το «ιδιοκτησιακό» καθεστώς του δικτύου, ποιος είναι υπεύθυνος για τι και ποιος έχει την αρμοδιότητα σε κάθε τμήμα του δικτύου;
Πιστεύουμε ότι είναι αναγκαία η σύσταση ενός ενιαίου φορέα για την αστική περιοχή της Θεσσαλονίκης, που θα διεκδικεί τα κονδύλια, θα έχει τον συντονισμό και την υλοποίηση όλων των προτεινόμενων έργων, αλλά και τη συντήρηση του δικτύου. Αυτός ο φορέας και τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας είναι ίσως το μεγαλύτερο έργο για την Θεσσαλονίκη του 2030.
Θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να διεκδικήσουμε αυτά τα χρήματα για έργα ουσίας και όχι βιτρίνας. Ένα από αυτά είναι ο ανασχεδιασμός του αποχετευτικού συστήματος του κέντρου της πόλης και σταδιακή μετατροπή του από παντορροϊκό, που δέχεται και όμβρια και λύματα, σε χωριστικό δίκτυο (ακαθάρτων και ομβρίων) για τον περιορισμό πλημμυρικού κινδύνου υπογείων σε περιπτώσεις εξαιρετικών καταιγίδων.
Ταυτόχρονα, θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική την υλοποίηση ενός εκτεταμένου προγράμματος δενδροφυτεύσεων, καθώς η αντιπλημμυρική θωράκιση είναι ένα σοβαρό ζήτημα που πρέπει να το δούμε ολιστικά.
Ως “Θεσσαλονίκη για Όλους” πιστεύουμε ότι πλέον σε όλα τα έργα θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ο παράγοντας της ανθεκτικότητας της πόλης. Δεν μπορούμε πλέον να βασιζόμαστε στην καλή μας τύχη και στις αντοχές της περιφερειακής τάφρου.
Η δημοτική μας κίνηση διαθέτει έμπειρα στελέχη που για χρόνια είτε έχουν μελετήσει είτε έχουν ασχοληθεί με τα σχετικά θέματα από θέσεις ευθύνης. Διαθέτουμε νέους ανθρώπους με γνώση ακαδημαϊκή και βιωματική έτσι ώστε να συμβάλλουν με καινοτόμες ιδέες στην επίλυση χρόνιων ζητημάτων ανθεκτικότητας και βιωσιμότητας της πόλης. Χρειάζεται ένα ριζοσπαστικά νέο, ολοκληρωμένο πρόγραμμα πολιτικής προστασίας που θα έχει ως στόχο την θωράκιση της πόλης απέναντι σε κάθε ισχυρό φαινόμενο της εποχής της κλιματικής κρίσης».
«Όσο περνούν οι ώρες η αγωνία
μας μετατρέπεται σε θρήνο για τις ανθρώπινες ζωές που χάθηκαν στη Θεσσαλία, για τα ζώα που πνίγηκαν, για τα σπίτια που εξαφανίστηκαν μέσα στο νερό.
Η αμέσως επόμενη σκέψη μας είναι, τι θα γίνει αν συμβεί κάτι τέτοιο στη Θεσσαλονίκη; Πόσο προετοιμασμένοι είμαστε για κάτι τόσο ακραίο, όταν και με μια συνηθισμένη φθινοπωρινή βροχή οι δρόμοι πλημμυρίζουν; Και όταν συμβαίνει αυτό οι ευθύνες γίνονται μπαλάκι μεταξύ Υπουργείου και Περιφέρειας, Δήμου και ΕΥΑΘ.
Σήμερα δεν υπάρχει καταγραφή των υδατοσχαρών ανά αρμοδιότητα φορέα, δεν γίνεται καμία αξιολόγηση της κατάστασης των δικτύων σε τυχόν αναπλάσεις δρόμων ή χώρων πρασίνου ακόμη και σε περιοχές διευθετημένων ρεμάτων κατάντη και δεν σχεδιάστηκε ο γενικός κανόνας αντιπλημμυρικής προστασίας για την αστικοποιημένη περιοχή της Θεσσαλονίκης καθώς και την εξέλιξή της.
Χρειαζόμαστε σχεδιασμό αλλά χρειαζόμαστε και άμεσες ενέργειες, γιατί θυμόμαστε πολύ καλά ότι από το περίφημο master plan για την αντιπλημμυρική προστασία της Θεσσαλονίκης του 2003 ελάχιστα εφαρμόστηκαν. Είκοσι χρόνια μετά το επικαιροποιημένο master plan προβλέπει έργα που απαιτούν κονδύλια 300 εκατ. ευρώ. Ποιός θα το εφαρμόσει όταν δεν έχει ξεκαθαρίσει το «ιδιοκτησιακό» καθεστώς του δικτύου, ποιος είναι υπεύθυνος για τι και ποιος έχει την αρμοδιότητα σε κάθε τμήμα του δικτύου;
Πιστεύουμε ότι είναι αναγκαία η σύσταση ενός ενιαίου φορέα για την αστική περιοχή της Θεσσαλονίκης, που θα διεκδικεί τα κονδύλια, θα έχει τον συντονισμό και την υλοποίηση όλων των προτεινόμενων έργων, αλλά και τη συντήρηση του δικτύου. Αυτός ο φορέας και τα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας είναι ίσως το μεγαλύτερο έργο για την Θεσσαλονίκη του 2030.
Θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να διεκδικήσουμε αυτά τα χρήματα για έργα ουσίας και όχι βιτρίνας. Ένα από αυτά είναι ο ανασχεδιασμός του αποχετευτικού συστήματος του κέντρου της πόλης και σταδιακή μετατροπή του από παντορροϊκό, που δέχεται και όμβρια και λύματα, σε χωριστικό δίκτυο (ακαθάρτων και ομβρίων) για τον περιορισμό πλημμυρικού κινδύνου υπογείων σε περιπτώσεις εξαιρετικών καταιγίδων.
Ταυτόχρονα, θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντική την υλοποίηση ενός εκτεταμένου προγράμματος δενδροφυτεύσεων, καθώς η αντιπλημμυρική θωράκιση είναι ένα σοβαρό ζήτημα που πρέπει να το δούμε ολιστικά.
Ως “Θεσσαλονίκη για Όλους” πιστεύουμε ότι πλέον σε όλα τα έργα θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη ο παράγοντας της ανθεκτικότητας της πόλης. Δεν μπορούμε πλέον να βασιζόμαστε στην καλή μας τύχη και στις αντοχές της περιφερειακής τάφρου.
Η δημοτική μας κίνηση διαθέτει έμπειρα στελέχη που για χρόνια είτε έχουν μελετήσει είτε έχουν ασχοληθεί με τα σχετικά θέματα από θέσεις ευθύνης. Διαθέτουμε νέους ανθρώπους με γνώση ακαδημαϊκή και βιωματική έτσι ώστε να συμβάλλουν με καινοτόμες ιδέες στην επίλυση χρόνιων ζητημάτων ανθεκτικότητας και βιωσιμότητας της πόλης. Χρειάζεται ένα ριζοσπαστικά νέο, ολοκληρωμένο πρόγραμμα πολιτικής προστασίας που θα έχει ως στόχο την θωράκιση της πόλης απέναντι σε κάθε ισχυρό φαινόμενο της εποχής της κλιματικής κρίσης».
ΣΧΟΛΙΑ