ΠΑΙΔΕΙΑ

Στ. Κατρανίδης: Θέλω να αλλάξω το κλίμα στο πανεπιστήμιο

Συνέντευξη του πρύτανη του ΠΑΜΑΚ στη "ΜτΚ"

 03/10/2018 08:46

Στ. Κατρανίδης: Θέλω να αλλάξω το κλίμα στο πανεπιστήμιο

Έλενα Αποστολίδου

Οι σύγχρονες τάσεις στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση χαρακτηρίζονται από ένα δίπολο. Από τη μια πλευρά αφορά τη διεθνοποίηση σπουδών και από την άλλη τη λεγόμενη εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Αυτές είναι ο δυο προκλήσεις για το πανεπιστήμιο του μέλλοντος

Αφήνοντας πίσω του τον πρώτο μήνα ως πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ο Στέλιος Κατρανίδης μιλάει στη «ΜτΚ» για το νέο του ρόλο ως επικεφαλής της διοίκησης του Πανεπιστημίου, για τις πρώτες κινήσεις που έχει κάνει προς την κατεύθυνση της επίλυσης του στεγαστικού προβλήματος του ιδρύματος και της μετεγκατάστασης υπηρεσιών σε κτίρια μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Για τον ίδιο, η αλλαγή του κλίματος στο Πανεπιστήμιο, η διεθνοποίηση των σπουδών και η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελούν το δικό του προσωπικό στοίχημα, με τις συνεργασίες και τις καινοτομίες να βρίσκονται σε πρώτο πλάνο για την ενίσχυση της εξωστρέφειας του Πανεπιστημίου.

Η επίλυση του χρόνιου στεγαστικού προβλήματος του ΠΑΜΑΚ φαίνεται να απομακρύνεται οριστικά από την περιοχή της Θέρμης, με τις συζητήσεις να επικεντρώνονται στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Υπάρχουν συγκεκριμένοι χώροι στους οποίους εστιάζετε;

Πρώτη μου προτεραιότητα είναι η άμεση αντιμετώπιση των στεγαστικών αναγκών του Πανεπιστημίου. Από εκεί και πέρα είμαι ανοιχτός σε συζήτηση για μακροχρόνιες λύσεις, οι οποίες προϋποθέτουν τη διαθεσιμότητα κατάλληλων χώρων, την ύπαρξη κονδυλίων και πάνω από όλα ανοιχτή συζήτηση, εδώ, μέσα στο Πανεπιστήμιο, μια συζήτηση η οποία δεν έχει γίνει.

Αυτό το οποίο ενδιαφέρει την παρούσα πρυτανική αρχή και εμένα προσωπικά είναι η εύρεση άμεσων λύσεων αντιμετώπισης των στεγαστικών προβλημάτων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, το οποίο μέσα στις σημερινές εγκαταστάσεις ασφυκτιά. Είμαι στη φάση της διερεύνησης τέτοιων δυνατοτήτων μέσα στον πολεοδομικό ιστό της πόλης σχετικά κοντά στο Πανεπιστήμιο, σε χώρους όπου θα μπορούσαν να μετεγκατασταθούν ορισμένες δραστηριότητες του Πανεπιστημίου, όχι αναγκαστικά εκπαιδευτικές, οι οποίες θα αποσυμφορήσουν την παρούσα βεβαρημένη στεγαστική κατάσταση. Το επόμενο διάστημα θα έχω συνάντηση με το δήμο Θεσσαλονίκης, ενώ ήδη έχουν πραγματοποιηθεί συναντήσεις με άλλους φορείς, αλλά είναι πολύ νωρίς για να πω κάτι περισσότερο αυτήν τη στιγμή.

Ποιοι είναι οι στόχοι σας ως νέος πρύτανης του ΠΑΜΑΚ;

Θέλω να αλλάξω το κλίμα μέσα στο Πανεπιστήμιο. Νομίζω ότι μια διοίκηση, ακόμα περισσότερο μια νέα διοίκηση, πρέπει να είναι ανοιχτή στο διάλογο με τους εργαζόμενους στο πανεπιστήμιο, να τους ακούει και σε ατομικό επίπεδο, αλλά και μέσα από τα συλλογικά όργανα έκφρασής τους. Μια πρυτανεία επιπλέον πρέπει να έχει ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με τα τμήματα και τις σχολές του Πανεπιστημίου και να αναδείξει τη σύγκλητο σε βήμα διαλόγου για την ακαδημαϊκή αναβάθμιση του ιδρύματος. Σ’ αυτούς τους τομείς πιστεύω ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης.

Παράλληλα, πιστεύω ότι οι σύγχρονες τάσεις στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση χαρακτηρίζονται από ένα δίπολο. Το δίπολο αυτό από τη μια πλευρά αφορά τη διεθνοποίηση σπουδών και από την άλλη τη λεγόμενη εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Αυτές είναι ο δυο προκλήσεις για το πανεπιστήμιο του μέλλοντος. Στους τομείς αυτούς νομίζω ότι χρειαζόμαστε ορισμένες αλλαγές στο υφιστάμενο νομικό πλαίσιο.

Ένας από τους στόχους σας, όπως έχετε πει, είναι η καλλιέργεια ισχυρότερων δεσμών με τα υπόλοιπα ΑΕΙ. Αυτό σημαίνει και με ένα νέο ΑΕΙ που θα προκύψει με τη σύμπραξη του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης με το Διεθνές Πανεπιστήμιο και αναμένεται να αποτελέσει το τρίτο πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης;

Μιλάω για ανάπτυξη σχέσεων με όλα τα πανεπιστήμια και με όποιο ακόμα προκύψει. Εμείς είμαστε ένα ίδρυμα το οποίο έχει τη δική του ταυτότητα τόσο στο χώρο των προγραμμάτων σπουδών όσο και στο χώρο της έρευνας σε συγκεκριμένες επιστήμες. Πρέπει να διατηρήσουμε την ταυτότητά μας και να αναπτύξουμε περισσότερο το κύρος του Πανεπιστήμιου.

Ποια είναι η άποψη σας για το πόρισμα του κ. Νίκου Παρασκευόπουλου για τη βία στα πανεπιστήμια. Κατά το παρελθόν υπήρξαν περιστατικά βίας στο ΠΑΜΑΚ, είναι ένα θέμα που σας ανησυχεί;

Γενικώς πιστεύω ότι υπάρχει ένα θέμα βίας στα πανεπιστήμια. Επίσης πιστεύω στην Ελληνική Δημοκρατία, κατά τη γνώμη μου την καλύτερη και τη μακροβιότερη Δημοκρατία που έχει ζήσει η χώρα στην ιστορία της, ωστόσο δεν βλέπω γιατί πρέπει να ισχύει ένα διαφορετικό νομικό πλαίσιο για το Πανεπιστήμιο όσον αφορά θέματα βίας, από ό,τι ισχύει στην υπόλοιπη κοινωνία.

Το πόρισμα της επιτροπής Παρασκευόπουλου το διάβασα και πιστεύω ότι αναφέρεται σε ζητήματα που σε μεγάλο βαθμό δεν απασχολούν το Πανεπιστήμιό μας. Δεν βλέπω σε τι μπορεί να με βοηθήσει ως πρύτανη, αν χρειαστεί να αντιμετωπίσω έκνομες καταστάσεις στο Πανεπιστήμιο. Θα ήθελα να δω πιο συγκεκριμένες και περισσότερο ρεαλιστικές προτάσεις. Για τα ευρύτερα προβλήματα της κοινωνίας εκτός πανεπιστημίου δεν είναι αρμόδιο το πανεπιστήμιο. Το πανεπιστήμιο είναι αρμόδιο για τα ζητήματα που συμβαίνουν στο χώρο του.

Ένας από τους στόχους είναι η βελτίωση της επικοινωνίας με το υπουργείο Παιδείας. Έχουν γίνει επαφές και συζητήσεις και προς ποια κατεύθυνση;

Πιστεύω ότι η κάθε πρυτανεία πρέπει να έχει σχέσεις επικοινωνίας, διαλόγου με την εκάστοτε προϊσταμένη πολιτική αρχή και προφανώς αναφέρομαι στο υπουργείο Παιδείας. Επιδιώκω διάλογο και με τη συγκεκριμένη πολιτική ηγεσία, έχω ήδη κάνει δυο συναντήσεις. Από μεριάς μου θα κάνω ό,τι μπορώ για να έχω μια αγαστή συνεργασία, όπως εξάλλου και θα έκανα ανεξαρτήτως το ποιος προΐστατο του υπουργείου Παιδείας. Αυτά τα πράγματα αλλάζουν, ο πρύτανης θα είναι εδώ για 4 χρόνια, η πολιτική ηγεσία μπορεί να αλλάξει, για εμένα θα είναι μόνη μου επιδίωξη καλή σχέση που θα χαρακτηρίζεται από αμοιβαίο σεβασμό, διάλογο και ευρύτερη καλή συνεργασία.

Διετή προγράμματα σπουδών, ένα νέο πλαίσιο

Θεωρώ θετική την πιθανή δραστηριοποίηση των πανεπιστημίων και προς αυτήν την κατεύθυνση. Εφόσον υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον από οικονομικούς φορείς της πόλης, ώστε σε συνεργασία μαζί τους να προχωρήσουμε στη συνδιοργάνωση τέτοιων προγραμμάτων, εμείς θα ανταποκριθούμε. Το βλέπουμε ως μια πρωτοβουλία στο πλαίσιο της εξωστρεφούς ανάπτυξης του πανεπιστημίου και της σύνδεσής του με την κοινωνία.

Οι σύγχρονες τάσεις στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση χαρακτηρίζονται από ένα δίπολο. Από τη μια πλευρά αφορά τη διεθνοποίηση σπουδών και από την άλλη τη λεγόμενη εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Αυτές είναι ο δυο προκλήσεις για το πανεπιστήμιο του μέλλοντος

Αφήνοντας πίσω του τον πρώτο μήνα ως πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, ο Στέλιος Κατρανίδης μιλάει στη «ΜτΚ» για το νέο του ρόλο ως επικεφαλής της διοίκησης του Πανεπιστημίου, για τις πρώτες κινήσεις που έχει κάνει προς την κατεύθυνση της επίλυσης του στεγαστικού προβλήματος του ιδρύματος και της μετεγκατάστασης υπηρεσιών σε κτίρια μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Για τον ίδιο, η αλλαγή του κλίματος στο Πανεπιστήμιο, η διεθνοποίηση των σπουδών και η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελούν το δικό του προσωπικό στοίχημα, με τις συνεργασίες και τις καινοτομίες να βρίσκονται σε πρώτο πλάνο για την ενίσχυση της εξωστρέφειας του Πανεπιστημίου.

Η επίλυση του χρόνιου στεγαστικού προβλήματος του ΠΑΜΑΚ φαίνεται να απομακρύνεται οριστικά από την περιοχή της Θέρμης, με τις συζητήσεις να επικεντρώνονται στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης. Υπάρχουν συγκεκριμένοι χώροι στους οποίους εστιάζετε;

Πρώτη μου προτεραιότητα είναι η άμεση αντιμετώπιση των στεγαστικών αναγκών του Πανεπιστημίου. Από εκεί και πέρα είμαι ανοιχτός σε συζήτηση για μακροχρόνιες λύσεις, οι οποίες προϋποθέτουν τη διαθεσιμότητα κατάλληλων χώρων, την ύπαρξη κονδυλίων και πάνω από όλα ανοιχτή συζήτηση, εδώ, μέσα στο Πανεπιστήμιο, μια συζήτηση η οποία δεν έχει γίνει.

Αυτό το οποίο ενδιαφέρει την παρούσα πρυτανική αρχή και εμένα προσωπικά είναι η εύρεση άμεσων λύσεων αντιμετώπισης των στεγαστικών προβλημάτων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, το οποίο μέσα στις σημερινές εγκαταστάσεις ασφυκτιά. Είμαι στη φάση της διερεύνησης τέτοιων δυνατοτήτων μέσα στον πολεοδομικό ιστό της πόλης σχετικά κοντά στο Πανεπιστήμιο, σε χώρους όπου θα μπορούσαν να μετεγκατασταθούν ορισμένες δραστηριότητες του Πανεπιστημίου, όχι αναγκαστικά εκπαιδευτικές, οι οποίες θα αποσυμφορήσουν την παρούσα βεβαρημένη στεγαστική κατάσταση. Το επόμενο διάστημα θα έχω συνάντηση με το δήμο Θεσσαλονίκης, ενώ ήδη έχουν πραγματοποιηθεί συναντήσεις με άλλους φορείς, αλλά είναι πολύ νωρίς για να πω κάτι περισσότερο αυτήν τη στιγμή.

Ποιοι είναι οι στόχοι σας ως νέος πρύτανης του ΠΑΜΑΚ;

Θέλω να αλλάξω το κλίμα μέσα στο Πανεπιστήμιο. Νομίζω ότι μια διοίκηση, ακόμα περισσότερο μια νέα διοίκηση, πρέπει να είναι ανοιχτή στο διάλογο με τους εργαζόμενους στο πανεπιστήμιο, να τους ακούει και σε ατομικό επίπεδο, αλλά και μέσα από τα συλλογικά όργανα έκφρασής τους. Μια πρυτανεία επιπλέον πρέπει να έχει ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας με τα τμήματα και τις σχολές του Πανεπιστημίου και να αναδείξει τη σύγκλητο σε βήμα διαλόγου για την ακαδημαϊκή αναβάθμιση του ιδρύματος. Σ’ αυτούς τους τομείς πιστεύω ότι υπάρχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης.

Παράλληλα, πιστεύω ότι οι σύγχρονες τάσεις στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση χαρακτηρίζονται από ένα δίπολο. Το δίπολο αυτό από τη μια πλευρά αφορά τη διεθνοποίηση σπουδών και από την άλλη τη λεγόμενη εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Αυτές είναι ο δυο προκλήσεις για το πανεπιστήμιο του μέλλοντος. Στους τομείς αυτούς νομίζω ότι χρειαζόμαστε ορισμένες αλλαγές στο υφιστάμενο νομικό πλαίσιο.

Ένας από τους στόχους σας, όπως έχετε πει, είναι η καλλιέργεια ισχυρότερων δεσμών με τα υπόλοιπα ΑΕΙ. Αυτό σημαίνει και με ένα νέο ΑΕΙ που θα προκύψει με τη σύμπραξη του Αλεξάνδρειου ΤΕΙ Θεσσαλονίκης με το Διεθνές Πανεπιστήμιο και αναμένεται να αποτελέσει το τρίτο πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης;

Μιλάω για ανάπτυξη σχέσεων με όλα τα πανεπιστήμια και με όποιο ακόμα προκύψει. Εμείς είμαστε ένα ίδρυμα το οποίο έχει τη δική του ταυτότητα τόσο στο χώρο των προγραμμάτων σπουδών όσο και στο χώρο της έρευνας σε συγκεκριμένες επιστήμες. Πρέπει να διατηρήσουμε την ταυτότητά μας και να αναπτύξουμε περισσότερο το κύρος του Πανεπιστήμιου.

Ποια είναι η άποψη σας για το πόρισμα του κ. Νίκου Παρασκευόπουλου για τη βία στα πανεπιστήμια. Κατά το παρελθόν υπήρξαν περιστατικά βίας στο ΠΑΜΑΚ, είναι ένα θέμα που σας ανησυχεί;

Γενικώς πιστεύω ότι υπάρχει ένα θέμα βίας στα πανεπιστήμια. Επίσης πιστεύω στην Ελληνική Δημοκρατία, κατά τη γνώμη μου την καλύτερη και τη μακροβιότερη Δημοκρατία που έχει ζήσει η χώρα στην ιστορία της, ωστόσο δεν βλέπω γιατί πρέπει να ισχύει ένα διαφορετικό νομικό πλαίσιο για το Πανεπιστήμιο όσον αφορά θέματα βίας, από ό,τι ισχύει στην υπόλοιπη κοινωνία.

Το πόρισμα της επιτροπής Παρασκευόπουλου το διάβασα και πιστεύω ότι αναφέρεται σε ζητήματα που σε μεγάλο βαθμό δεν απασχολούν το Πανεπιστήμιό μας. Δεν βλέπω σε τι μπορεί να με βοηθήσει ως πρύτανη, αν χρειαστεί να αντιμετωπίσω έκνομες καταστάσεις στο Πανεπιστήμιο. Θα ήθελα να δω πιο συγκεκριμένες και περισσότερο ρεαλιστικές προτάσεις. Για τα ευρύτερα προβλήματα της κοινωνίας εκτός πανεπιστημίου δεν είναι αρμόδιο το πανεπιστήμιο. Το πανεπιστήμιο είναι αρμόδιο για τα ζητήματα που συμβαίνουν στο χώρο του.

Ένας από τους στόχους είναι η βελτίωση της επικοινωνίας με το υπουργείο Παιδείας. Έχουν γίνει επαφές και συζητήσεις και προς ποια κατεύθυνση;

Πιστεύω ότι η κάθε πρυτανεία πρέπει να έχει σχέσεις επικοινωνίας, διαλόγου με την εκάστοτε προϊσταμένη πολιτική αρχή και προφανώς αναφέρομαι στο υπουργείο Παιδείας. Επιδιώκω διάλογο και με τη συγκεκριμένη πολιτική ηγεσία, έχω ήδη κάνει δυο συναντήσεις. Από μεριάς μου θα κάνω ό,τι μπορώ για να έχω μια αγαστή συνεργασία, όπως εξάλλου και θα έκανα ανεξαρτήτως το ποιος προΐστατο του υπουργείου Παιδείας. Αυτά τα πράγματα αλλάζουν, ο πρύτανης θα είναι εδώ για 4 χρόνια, η πολιτική ηγεσία μπορεί να αλλάξει, για εμένα θα είναι μόνη μου επιδίωξη καλή σχέση που θα χαρακτηρίζεται από αμοιβαίο σεβασμό, διάλογο και ευρύτερη καλή συνεργασία.

Διετή προγράμματα σπουδών, ένα νέο πλαίσιο

Θεωρώ θετική την πιθανή δραστηριοποίηση των πανεπιστημίων και προς αυτήν την κατεύθυνση. Εφόσον υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον από οικονομικούς φορείς της πόλης, ώστε σε συνεργασία μαζί τους να προχωρήσουμε στη συνδιοργάνωση τέτοιων προγραμμάτων, εμείς θα ανταποκριθούμε. Το βλέπουμε ως μια πρωτοβουλία στο πλαίσιο της εξωστρεφούς ανάπτυξης του πανεπιστημίου και της σύνδεσής του με την κοινωνία.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία