ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Στα χαρακώματα για τα αρχαία της Βενιζέλου

Η τοποθέτηση Μητσοτάκη στη ΔΕΘ πυροδότησε νέο κύκλο αντιπαραθέσεων - Συνέντευξη τύπου δίνει για το θέμα αύριο η κίνηση Μπουτάρη- Σύσκεψη με τους φορείς συγκαλεί ο Τζιτζικώστας

 09/09/2019 17:37

Στα χαρακώματα για τα αρχαία της Βενιζέλου

Γιάννης Ιωαννίδης

Η τοποθέτηση του πρωθυπουργού για το μετρό της Θεσσαλονίκης στην ομιλία του στα εγκαίνια της ΔΕΘ αλλά και στη συνέντευξη τύπου αντί να δώσει λύση στη διαμάχη φαίνεται ότι αποτελεί για την πόλη αφετηρία ενός νέου κύκλου εσωστρέφειας .

Ο πρωθυπουργός δήλωσε πως δεν υπάρχει φορέας που να έχει ταχθεί εναντίον της λύσης που και ο ίδιος προέκρινε για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων στο σταθμό της Βενιζέλου, ωστόσο οι αντιδράσεις σε αυτή τη λύση έχουν ξεπεράσει τα όρια των social media και πλέον με την πρωτοβουλία της κίνησης που δημιούργησε ο πρώην δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης αποκτούν διαστάσεις.

Μάλιστα η «Κίνηση Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς», όπως ονομάζεται η κίνηση Μπουτάρη καλεί στις 11 αύριο το πρωί σε συνέντευξη Τύπου σε κεντρικό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης.

Λίγες ώρες αργότερα στις 3.30 μμ για το ίδιο θέμα καλεί σε σύσκεψη όλους του φορείς της πόλης ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απ. Τζιτζικώστας.

ΣΕΑ: «Μετρό Θεσσαλονίκης - 4 χρόνια πίσω»

Στο μεταξύ την αντίθεσή του στην εξαγγελθείσα από τον πρωθυπουργό λύση της απόσπασης εκφράζει με ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.

«Η εξαγγελία του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ δεν λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες ή την πρόοδο του τεχνικού έργου αλλά δείχνει να υπαγορεύεται από εμμονή συγκεκριμένων κύκλων για απόσπαση ή και ‘εξαφάνιση' των αρχαιοτήτων από το Μετρό της Θεσσαλονίκης, αντίληψη αναχρονιστική και εν τέλει παρωχημένη. Ο πλούσιος επιστημονικός διάλογος που αναπτύχθηκε όλα τα προηγούμενα χρόνια απέδειξε ότι η συνύπαρξη είναι όχι μόνο τεχνικά εφικτή αλλά και επιβεβλημένη εφόσον προβάλει ένα μοναδικό μνημειακό σύνολο που υπογραμμίζει το βυζαντινό παρελθόν της Θεσσαλονίκης και το οποίο αγκάλιασαν οι Θεσσαλονικείς, οι φορείς της πόλης και η διεθνής κοινότητα», υπογραμμίζει, μεταξύ άλλων, ο ΣΕΑ στην ανακοίνωσή του, με τίτλο «Μετρό Θεσσαλονίκης - 4 χρόνια πίσω».

Επίσης ο ΣΕΑ «δηλώνει ότι, όπως και στο παρελθόν, έτσι και τώρα θα καταβάλει κάθε προσπάθεια ώστε να μην επιτρέψει να αποσπαστεί και να καταστραφεί το μοναδικό μνημειακό σύνολο της βυζαντινής κοσμική Θεσσαλονίκης, το σταυροδρόμι του decumanus maximus και του cardo, μαζί με τα δημόσια Κτίρια που το περιβάλλουν».

Το ΤΕΕ/ΚΜ χαιρετίζει την ανακοίνωση Μητσοτάκη

Από την πλευρά του το ΤΕΕ/ΤΚΜ χαιρετίζει την ανακοίνωση του κ. Πρωθυπουργού για το σταθμό Βενιζέλου, που, όπως σχολιάζει, "βρίσκεται σε πλήρη ταύτιση με τις προτάσεις που είχε διατυπώσει το Τμήμα το 2012, μετά την ενδελεχή εξέταση όλων των επιλογών από διεπιστημονική επιτροπή που είχε συγκροτήσει". Πιο συγκεκριμένα αναφέρει ότι το ΤΕΕ είχε προειδοποιήσει "κατ` επανάληψη από το 2015, πως οδεύουμε σε ένα αποτέλεσμα, που οδηγούσε –στο καλύτερο σενάριο- σε ελλιπή έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής του μετρό το 2022, με προοπτική ολοκλήρωσης και ένταξης του σταθμού Βενιζέλου στη λειτουργία του, από το 2024 κι έπειτα". "Η προοπτική ολοκληρωμένης λειτουργίας εντός του 2023 βάσει των ανακοινώσεων του κ. Πρωθυπουργού, είναι κατά το ΤΕΕ/ΤΚΜ η βέλτιστη επιλογή" προσθέτει.

Έκτακτο δημοτικό συμβούλιο ζητά ο Σπ. Βούγιας

Έκτακτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης με θέμα την προστασία των αρχαίων και την έγκαιρη ολοκλήρωση του σταθμού Μετρό της Βενιζέλου προτείνει η δημοτική παράταξη "ΠΟΛΗχρωμη Πόλη" με επικεφαλής τον Σπύρο Βούγια.

Όπως τονίζεται μέσω δελτίου Τύπου, στη συνάντηση αυτή θα πρέπει να κληθούν για να ενημερώσουν αναλυτικά τους δημοτικούς συμβούλους και τους πολίτες, οι φορείς που συμμετέχουν στη λήψη των αποφάσεων όπως Υπουργείο, Αττικό Μετρό, Τοπική Αυτοδιοίκηση, αρχαιολόγοι κ.α., ώστε να διαμορφωθεί μια τεκμηριωμένη και ενιαία άποψη στην πόλη για το σύνθετο αυτό ζήτημα.

"Δεν πρόσφεραν καλές υπηρεσίες στον πρωθυπουργό όσοι εισηγήθηκαν να πάρει ο ίδιος θέση σε ένα τόσο σύνθετο και εξειδικευμένο ζήτημα, πιστεύοντας πως έτσι θα κλείσει οριστικά το θέμα. Αντίθετα, υπάρχει κίνδυνος να ξεκινήσει και πάλι ένας ατέρμονος κύκλος άγονων συζητήσεων και πόλωσης", αναφέρεται χαρακτηριστικά.

ΣΥΡΙΖΑ: Καταστροφική η απόφαση για το μετρό

Την απόφασή του να πρωτοστατήσει στον αγώνα για την ανάκληση της «καταστροφικής απόφασης» για την απόσπαση των αρχαιολογικών ευρημάτων του σταθμού της Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, δηλώνει το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού της προηγούμενης κυβέρνησης, συντασσόμενο στο πλευρό της Κίνησης Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς της πόλης.

Σε ανακοίνωσή του, σχετικά με τα αρχαία του Μετρό της Θεσσαλονίκης, το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνει, ότι με την αλλαγή πολιτικής που ανακοίνωσε «με περισσή ευκολία» από την ΔΕΘ, ο πρωθυπουργός, όσον αφορά την ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης, «έθεσε εκ νέου ένα δίλημμα που η κοινωνία της Θεσσαλονίκης έχει πλέον υπερβεί, προκαταβάλλοντας μάλιστα αποφάσεις γνωμοδοτικών συμβουλίων που ακόμη δεν έχουν συνεδριάσει».

Όπως αναφέρεται στην ίδια ανακοίνωση, η «απόφαση απόσπασης των αρχαιολογικών ευρημάτων του σταθμού της Βενιζέλου, δεν ήρθε βέβαια ως κεραυνός εν αιθρία», αλλά την προκατέλαβαν δηλώσεις «προσώπων, στα οποία φαίνεται πως κόστισε πολύ, τόσο η αλλαγή πολιτικής κατά την περίοδο 2015-2019, όσο και η πάνδημη αποδοχή από τους πολίτες της Θεσσαλονίκης της λύσης 'Και αρχαία και Μετρό'».

Τέλος, το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι απαξιώνει τα αρχαιολογικά τεκμήρια, προκρίνοντας «χωρίς κανένα θεσμικό φραγμό και αιδώ, μια αμφίβολης υλοποίησης αρχαιολογική Ντίσνεϋλαντ».

Την ανακοίνωση υπογράφουν οι: Νίκος Ξυδάκης, Αριστείδης Μπαλτάς, Λυδία Κονιόρδου, Μυρσίνη Ζορμπά, Κώστας Στρατής, Μαρία Βλαζάκη, Πάνος Σκουρολιάκος.

Κομματική κόντρα

Είναι πάντως σαφές ότι εκτός από επιστημονική και τεχνική η κόντρα ανάμεσα στις δύο πλευρές είναι και πολιτική-κομματική με τις δυνάμεις που πρόσκεινται στην προηγούμενη κυβέρνηση να υποστηρίζουν ότι υπάρχει η δυνατότητα της συνύπαρξης μετρό και αρχαίων, ενώ οι δυνάμεις που στηρίζουν τη σημερινή κυβέρνηση τάσσονται υπέρ της απόσπασης.

Το μεγάλο ερωτηματικό για το οποίο δεν έχει δοθεί απάντηση που να αποδέχονται όλες οι πλευρές είναι ποια λύση είναι αυτή που θα επιτρέψει στο μετρό να ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει μέσα στους χρόνους που έχουν προβλεφθεί.

Η τοποθέτηση του πρωθυπουργού για το μετρό της Θεσσαλονίκης στην ομιλία του στα εγκαίνια της ΔΕΘ αλλά και στη συνέντευξη τύπου αντί να δώσει λύση στη διαμάχη φαίνεται ότι αποτελεί για την πόλη αφετηρία ενός νέου κύκλου εσωστρέφειας .

Ο πρωθυπουργός δήλωσε πως δεν υπάρχει φορέας που να έχει ταχθεί εναντίον της λύσης που και ο ίδιος προέκρινε για απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων στο σταθμό της Βενιζέλου, ωστόσο οι αντιδράσεις σε αυτή τη λύση έχουν ξεπεράσει τα όρια των social media και πλέον με την πρωτοβουλία της κίνησης που δημιούργησε ο πρώην δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης αποκτούν διαστάσεις.

Μάλιστα η «Κίνηση Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς», όπως ονομάζεται η κίνηση Μπουτάρη καλεί στις 11 αύριο το πρωί σε συνέντευξη Τύπου σε κεντρικό ξενοδοχείο της Θεσσαλονίκης.

Λίγες ώρες αργότερα στις 3.30 μμ για το ίδιο θέμα καλεί σε σύσκεψη όλους του φορείς της πόλης ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απ. Τζιτζικώστας.

ΣΕΑ: «Μετρό Θεσσαλονίκης - 4 χρόνια πίσω»

Στο μεταξύ την αντίθεσή του στην εξαγγελθείσα από τον πρωθυπουργό λύση της απόσπασης εκφράζει με ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων.

«Η εξαγγελία του πρωθυπουργού στη ΔΕΘ δεν λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές ανάγκες ή την πρόοδο του τεχνικού έργου αλλά δείχνει να υπαγορεύεται από εμμονή συγκεκριμένων κύκλων για απόσπαση ή και ‘εξαφάνιση' των αρχαιοτήτων από το Μετρό της Θεσσαλονίκης, αντίληψη αναχρονιστική και εν τέλει παρωχημένη. Ο πλούσιος επιστημονικός διάλογος που αναπτύχθηκε όλα τα προηγούμενα χρόνια απέδειξε ότι η συνύπαρξη είναι όχι μόνο τεχνικά εφικτή αλλά και επιβεβλημένη εφόσον προβάλει ένα μοναδικό μνημειακό σύνολο που υπογραμμίζει το βυζαντινό παρελθόν της Θεσσαλονίκης και το οποίο αγκάλιασαν οι Θεσσαλονικείς, οι φορείς της πόλης και η διεθνής κοινότητα», υπογραμμίζει, μεταξύ άλλων, ο ΣΕΑ στην ανακοίνωσή του, με τίτλο «Μετρό Θεσσαλονίκης - 4 χρόνια πίσω».

Επίσης ο ΣΕΑ «δηλώνει ότι, όπως και στο παρελθόν, έτσι και τώρα θα καταβάλει κάθε προσπάθεια ώστε να μην επιτρέψει να αποσπαστεί και να καταστραφεί το μοναδικό μνημειακό σύνολο της βυζαντινής κοσμική Θεσσαλονίκης, το σταυροδρόμι του decumanus maximus και του cardo, μαζί με τα δημόσια Κτίρια που το περιβάλλουν».

Το ΤΕΕ/ΚΜ χαιρετίζει την ανακοίνωση Μητσοτάκη

Από την πλευρά του το ΤΕΕ/ΤΚΜ χαιρετίζει την ανακοίνωση του κ. Πρωθυπουργού για το σταθμό Βενιζέλου, που, όπως σχολιάζει, "βρίσκεται σε πλήρη ταύτιση με τις προτάσεις που είχε διατυπώσει το Τμήμα το 2012, μετά την ενδελεχή εξέταση όλων των επιλογών από διεπιστημονική επιτροπή που είχε συγκροτήσει". Πιο συγκεκριμένα αναφέρει ότι το ΤΕΕ είχε προειδοποιήσει "κατ` επανάληψη από το 2015, πως οδεύουμε σε ένα αποτέλεσμα, που οδηγούσε –στο καλύτερο σενάριο- σε ελλιπή έναρξη λειτουργίας της βασικής γραμμής του μετρό το 2022, με προοπτική ολοκλήρωσης και ένταξης του σταθμού Βενιζέλου στη λειτουργία του, από το 2024 κι έπειτα". "Η προοπτική ολοκληρωμένης λειτουργίας εντός του 2023 βάσει των ανακοινώσεων του κ. Πρωθυπουργού, είναι κατά το ΤΕΕ/ΤΚΜ η βέλτιστη επιλογή" προσθέτει.

Έκτακτο δημοτικό συμβούλιο ζητά ο Σπ. Βούγιας

Έκτακτη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης με θέμα την προστασία των αρχαίων και την έγκαιρη ολοκλήρωση του σταθμού Μετρό της Βενιζέλου προτείνει η δημοτική παράταξη "ΠΟΛΗχρωμη Πόλη" με επικεφαλής τον Σπύρο Βούγια.

Όπως τονίζεται μέσω δελτίου Τύπου, στη συνάντηση αυτή θα πρέπει να κληθούν για να ενημερώσουν αναλυτικά τους δημοτικούς συμβούλους και τους πολίτες, οι φορείς που συμμετέχουν στη λήψη των αποφάσεων όπως Υπουργείο, Αττικό Μετρό, Τοπική Αυτοδιοίκηση, αρχαιολόγοι κ.α., ώστε να διαμορφωθεί μια τεκμηριωμένη και ενιαία άποψη στην πόλη για το σύνθετο αυτό ζήτημα.

"Δεν πρόσφεραν καλές υπηρεσίες στον πρωθυπουργό όσοι εισηγήθηκαν να πάρει ο ίδιος θέση σε ένα τόσο σύνθετο και εξειδικευμένο ζήτημα, πιστεύοντας πως έτσι θα κλείσει οριστικά το θέμα. Αντίθετα, υπάρχει κίνδυνος να ξεκινήσει και πάλι ένας ατέρμονος κύκλος άγονων συζητήσεων και πόλωσης", αναφέρεται χαρακτηριστικά.

ΣΥΡΙΖΑ: Καταστροφική η απόφαση για το μετρό

Την απόφασή του να πρωτοστατήσει στον αγώνα για την ανάκληση της «καταστροφικής απόφασης» για την απόσπαση των αρχαιολογικών ευρημάτων του σταθμού της Βενιζέλου του Μετρό Θεσσαλονίκης, δηλώνει το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, καθώς και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού της προηγούμενης κυβέρνησης, συντασσόμενο στο πλευρό της Κίνησης Πολιτών για την Προστασία της Πολιτιστικής Κληρονομιάς της πόλης.

Σε ανακοίνωσή του, σχετικά με τα αρχαία του Μετρό της Θεσσαλονίκης, το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ σημειώνει, ότι με την αλλαγή πολιτικής που ανακοίνωσε «με περισσή ευκολία» από την ΔΕΘ, ο πρωθυπουργός, όσον αφορά την ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης, «έθεσε εκ νέου ένα δίλημμα που η κοινωνία της Θεσσαλονίκης έχει πλέον υπερβεί, προκαταβάλλοντας μάλιστα αποφάσεις γνωμοδοτικών συμβουλίων που ακόμη δεν έχουν συνεδριάσει».

Όπως αναφέρεται στην ίδια ανακοίνωση, η «απόφαση απόσπασης των αρχαιολογικών ευρημάτων του σταθμού της Βενιζέλου, δεν ήρθε βέβαια ως κεραυνός εν αιθρία», αλλά την προκατέλαβαν δηλώσεις «προσώπων, στα οποία φαίνεται πως κόστισε πολύ, τόσο η αλλαγή πολιτικής κατά την περίοδο 2015-2019, όσο και η πάνδημη αποδοχή από τους πολίτες της Θεσσαλονίκης της λύσης 'Και αρχαία και Μετρό'».

Τέλος, το τμήμα Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ κατηγορεί την κυβέρνηση ότι απαξιώνει τα αρχαιολογικά τεκμήρια, προκρίνοντας «χωρίς κανένα θεσμικό φραγμό και αιδώ, μια αμφίβολης υλοποίησης αρχαιολογική Ντίσνεϋλαντ».

Την ανακοίνωση υπογράφουν οι: Νίκος Ξυδάκης, Αριστείδης Μπαλτάς, Λυδία Κονιόρδου, Μυρσίνη Ζορμπά, Κώστας Στρατής, Μαρία Βλαζάκη, Πάνος Σκουρολιάκος.

Κομματική κόντρα

Είναι πάντως σαφές ότι εκτός από επιστημονική και τεχνική η κόντρα ανάμεσα στις δύο πλευρές είναι και πολιτική-κομματική με τις δυνάμεις που πρόσκεινται στην προηγούμενη κυβέρνηση να υποστηρίζουν ότι υπάρχει η δυνατότητα της συνύπαρξης μετρό και αρχαίων, ενώ οι δυνάμεις που στηρίζουν τη σημερινή κυβέρνηση τάσσονται υπέρ της απόσπασης.

Το μεγάλο ερωτηματικό για το οποίο δεν έχει δοθεί απάντηση που να αποδέχονται όλες οι πλευρές είναι ποια λύση είναι αυτή που θα επιτρέψει στο μετρό να ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει μέσα στους χρόνους που έχουν προβλεφθεί.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία