Στενάζει η Θεσσαλονίκη από 2 εκατομμύρια μετακινήσεις με ΙΧ κάθε μέρα
20/10/2022 07:00
20/10/2022 07:00
Της Ανατολής Μαυρίδου
Κάτω από 2 εκατομμύρια μετακινήσεις οχημάτων «στενάζουν» οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης και μάλιστα για μικρές διαδρομές κυρίως και για αποστάσεις όλο κι όλο 1-2 χιλιομέτρων!
Το κυκλοφοριακό κάθε χρόνο γίνεται όλο και μεγαλύτερος βραχνάς για όλους όσοι ζούν ή επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη. Οι δρόμοι αδιάβατοι, και οι οδηγοί στα όρια νευρικής κρίσης να χρειάζονται μεγάλους χρόνους για σχετικά μικρές αποστάσεις.
Στις δημοσκοπήσεις το κυκλοφοριακό και οι μετακινήσεις των πολιτών καταγράφονται σταθερά ως τα πιο σημαντικά προβλήματα της πόλης.
Επτά καινοτόμες ιδέες για την βελτίωση της κυκλοφορίας στην πόλη παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση " Θεσσαλονίκη: Βιώσιμη κινητικότητα & κυκλοφοριακό" από τον Γιάννη Καραμήτσιο, πρόεδρο του σωματείου "Θεσσαλονίκη 21ος αιώνας" .
Ο κ. Καραμήτσιος αναφέρθηκε σε ιδέες που έχει εντοπίσει ο ίδιος και συνεργάτες σου σε πόλεις του εξωτερικού όπως είναι οι Βρυξέλες όπου εφαρμόζονται καινοτομίες για την αποσυμφόρηση στους δρόμους. Χώρες όπως η Γαλλία, η Γερμανία και το Βέλγιο έχουν εφαρμόσει νέες τάσεις και τεχνολογίες που βοήθησαν στο κυκλοφοριακό. Κυκλικοί κόμβοι, έξυπνα φανάρια που παρακολουθούν την κίνηση, η κατάργηση του φαινομένου του ενός αυτοκινήτου-ένα άτομο, οι φορτιστές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, υποδομές για ποδηλατοδρόμους, το κλείσιμο του κέντρου τα σαββατοκύριακα, η… σύσταση περπατήματος.
«Σιγά σιγά στις ξένες πόλεις, ειδικά στην περιφέρεια, τα φανάρια καταργούνται. Στις διασταυρώσεις γίνονται επενδύσεις και μπαίνουν κυκλικοί κόμβοι που μειώνουν και τα ατυχήματα. Μια δεύτερη εξέλιξη είναι τα έξυπνα φανάρια που αντί να αναβοσβήνουν με σύστημα τεχνικής νοημοσύνης παρακολουθούν την κίνηση και επικοινωνούν μεταξύ τους. Στο εξωτερικό οι γείτονες οργανώνονται αν θέλουν να πάνε στο κέντρο ή σε έναν προορισμό συνεννοούνται μεταξύ τους για να πάρουν ένα αυτοκίνητο ακόμα.
Μια τάση η οποία ανθεί πάρα πολύ είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προς το παρόν υπάρχουν 300.000 σε όλη την Ευρώπη αλλά διάβασα σε έρευνα ότι θα πρέπει να γίνουν όσα τα βενζινάδικα» είπε και στην συνέχεια τόνισε πως «το περπάτημα ειδικά σε μια πόλη με μικρή κλίμακα όπως η Θεσσαλονίκη νομίζω πως μπορεί να δώσει λύσεις. Θα άξιζε τον χρόνο οι πολίτες όσοι μπορούν να το προτιμήσουν. Στη Θεσσαλονίκη η απόσταση από την διαγώνιο μέχρι τον Βαρδάρη είναι 20 λεπτά με τα πόδια, από την Δελφών μέχρι την Αριστοτέλους 30 λεπτά».
Ο Πάρις Μπίλιας, αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας ξεκίνησε αναφέροντας την παθογένεια της πόλης να αντιδρά και να μην συμφωνεί σε ότι έργο αναγγέλλεται και στην συνέχεια μίλησε για τις υποδομές και τα δίκτυα των επόμενων δεκαετιών για βιώσιμη κινητικότητα. «Σήμερα υπάρχει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα. Σε έναν χρόνο από σήμερα το μέτρο θα παραδοθεί σε κυκλοφορία. Πέραν από το μετρό έχουν ξεκινήσει μια σειρά από έργα που άλλα από αυτά έχουν υλοποιηθεί, κάποια άλλα έχουν δημοπρατηθεί και κάποια είναι σε τροχιά δημοπράτησης. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ως μηχανικός ότι για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια βλέπουμε να υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον από μεριά της κυβέρνησης».
Ο κ. Μπίλιας τόνισε πως μετά την ολοκλήρωση του μετρό θα πρέπει να συνταχθεί ένας ορθός συγκοινωνιακός χάρτης για το πολεοδομικό συγκρότημα. Για την επέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο και δυτικά και την συμπλήρωση μέσων μεταφοράς όπως τα τραμ αν χρειαστεί αναφέρθηκε ο κ. Μπίλλιας. «Εντός του Νοεμβρίου πρόκειται να υπογραφεί η σύμβαση της κατασκευής τους έργου της αναβάθμισης της εσωτερικής περιφερειακής μέσω του flyover που θα ξεκινάει από το νοσοκομείο Παπαγεωργίου και θα φτάνει έως το τούνελ στα Κωνσταντινουπολίτικα . Είναι ένα έργο που με βάση αυτά που λένε οι συγκοινωνιολόγοι θα λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης παρακάμπτοντας την για τα επόμενα 30 χρόνια».
Για την ιστορία του κυκλοφοριακού πιάνοντας το νήμα από το 1985 μίλησε ο Σπύρος Βούγιας, Δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης και Συγκοινωνιολόγος. «Το κυκλοφοριακό ήταν αρκετά έντονο από το 1980 και είναι μια ανίατη ασθένεια σε όλο τον κόσμο» είπε ενώ στην συνέχεια αναφέρθηκε στην ολιγωρία της ολοκλήρωσης του μετρό. «Τα τραμ ξηλώθηκαν το 1956. Αν το δίλλημα της Θεσσαλονίκης ήταν τραμ ή μέτρο σας λέω πως δεν υπάρχει καμία πόλη του 1 εκατομμυρίου στον κόσμο που δεν έχει ούτε τραμ, ούτε μέτρο και να έχει μόνο λεωφορεία και ταξί. Υπήρχε και η πρόταση και μιλάμε για μια σύγχρονη συγκοινωνία που μπορεί να καλύψει την ιδέα του παραλιακού μετώπου που βάζει η Περιφέρεια από την μεριά της θαλάσσης με την θαλάσσια σύγχρονη συγκοινωνία» τόνισε.
Ο Θωμάς Γέρμανος, διευθυντής τροχαίας Θεσσαλονίκης επισήμανε πως το πρόβλημα με το κυκλοφοριακό στην πόλη υπάρχει εδώ και δεκαετίες ενώ αναφέρθηκε σε προτάσεις και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις μέσα σκοπό τη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος στη Θεσσαλονίκη. «Η πόλη έχει μεγαλώσει αρκετά αν προσθέσουμε και τους επισκέπτες της καθημερινά. Οι τροχονόμοι θα βοηθήσουν αλλά το πρόβλημα δεν θα λυθεί αν δεν υπάρχουν τεχνικές παρεμβάσεις. Προσπαθούμε να κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε και η αστυνόμευση είναι ένα πρόβλημα που απασχολεί και εμένα. Οι κάμερες για παράδειγμα για τις λεωφορειολωρίδες ενεργοποιήθηκαν μετά από πολλά χρόνια και μέσα σε τρεις μέρες είχαμε 152 παραβάσεις. Δεν μπορούμε να τους πείσουμε όλους, πρέπει να βρούμε τεχνικές λύσεις ώστε να τους αποτρέψουμε», επισήμανε.
Η Μαρία Ζουρνά, από την ομάδα " παρατηρητήριο Θεσσαλονίκης " έδωσε έμφαση στην ομιλία της για τις μετακινήσεις και την προσβασιμότητα με ασφάλεια στα ΜΜΜ από άτομα με αναπηρία . «Ένα στα τέσσερα άτομα θα καταστεί στη ζωή του προσωρινά ή μόνιμα ανάπηρος» ανέφερε και πρόσθεσε «Η εξασφάλιση ανεμπόδιστων δημοσίων συγκοινωνιών είναι ένας στόχος τον οποίο μια σύγχρονη πρέπει να μελετήσει . Από την δυσκολία προσέγγισης στις στάσεις των λεωφορείων, την παράνομη στάθμευση, τις εσωτερικές εσοχές επιβίβασης και αποβίβασης οποιαδήποτε μέσου». Η κ. Ζουρνά αναφέρθηκε στις καινούριες στάσεις που τοποθέτηκαν και δεν εξυπηρετούν άτομα με αναπηρία, στο πόσο σημαντικό είναι η δημιουργία ράμπας στις στάσεις, η απομάκρυνση εμποδίων όπως κάδοι, περιπτέρων και σταθμευμένων αυτοκινήτων, από τα πεζοδρόμια.
Της Ανατολής Μαυρίδου
Κάτω από 2 εκατομμύρια μετακινήσεις οχημάτων «στενάζουν» οι δρόμοι της Θεσσαλονίκης και μάλιστα για μικρές διαδρομές κυρίως και για αποστάσεις όλο κι όλο 1-2 χιλιομέτρων!
Το κυκλοφοριακό κάθε χρόνο γίνεται όλο και μεγαλύτερος βραχνάς για όλους όσοι ζούν ή επισκέπτονται τη Θεσσαλονίκη. Οι δρόμοι αδιάβατοι, και οι οδηγοί στα όρια νευρικής κρίσης να χρειάζονται μεγάλους χρόνους για σχετικά μικρές αποστάσεις.
Στις δημοσκοπήσεις το κυκλοφοριακό και οι μετακινήσεις των πολιτών καταγράφονται σταθερά ως τα πιο σημαντικά προβλήματα της πόλης.
Επτά καινοτόμες ιδέες για την βελτίωση της κυκλοφορίας στην πόλη παρουσιάστηκαν στην εκδήλωση " Θεσσαλονίκη: Βιώσιμη κινητικότητα & κυκλοφοριακό" από τον Γιάννη Καραμήτσιο, πρόεδρο του σωματείου "Θεσσαλονίκη 21ος αιώνας" .
Ο κ. Καραμήτσιος αναφέρθηκε σε ιδέες που έχει εντοπίσει ο ίδιος και συνεργάτες σου σε πόλεις του εξωτερικού όπως είναι οι Βρυξέλες όπου εφαρμόζονται καινοτομίες για την αποσυμφόρηση στους δρόμους. Χώρες όπως η Γαλλία, η Γερμανία και το Βέλγιο έχουν εφαρμόσει νέες τάσεις και τεχνολογίες που βοήθησαν στο κυκλοφοριακό. Κυκλικοί κόμβοι, έξυπνα φανάρια που παρακολουθούν την κίνηση, η κατάργηση του φαινομένου του ενός αυτοκινήτου-ένα άτομο, οι φορτιστές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, υποδομές για ποδηλατοδρόμους, το κλείσιμο του κέντρου τα σαββατοκύριακα, η… σύσταση περπατήματος.
«Σιγά σιγά στις ξένες πόλεις, ειδικά στην περιφέρεια, τα φανάρια καταργούνται. Στις διασταυρώσεις γίνονται επενδύσεις και μπαίνουν κυκλικοί κόμβοι που μειώνουν και τα ατυχήματα. Μια δεύτερη εξέλιξη είναι τα έξυπνα φανάρια που αντί να αναβοσβήνουν με σύστημα τεχνικής νοημοσύνης παρακολουθούν την κίνηση και επικοινωνούν μεταξύ τους. Στο εξωτερικό οι γείτονες οργανώνονται αν θέλουν να πάνε στο κέντρο ή σε έναν προορισμό συνεννοούνται μεταξύ τους για να πάρουν ένα αυτοκίνητο ακόμα.
Μια τάση η οποία ανθεί πάρα πολύ είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα προς το παρόν υπάρχουν 300.000 σε όλη την Ευρώπη αλλά διάβασα σε έρευνα ότι θα πρέπει να γίνουν όσα τα βενζινάδικα» είπε και στην συνέχεια τόνισε πως «το περπάτημα ειδικά σε μια πόλη με μικρή κλίμακα όπως η Θεσσαλονίκη νομίζω πως μπορεί να δώσει λύσεις. Θα άξιζε τον χρόνο οι πολίτες όσοι μπορούν να το προτιμήσουν. Στη Θεσσαλονίκη η απόσταση από την διαγώνιο μέχρι τον Βαρδάρη είναι 20 λεπτά με τα πόδια, από την Δελφών μέχρι την Αριστοτέλους 30 λεπτά».
Ο Πάρις Μπίλιας, αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και δικτύων Κεντρικής Μακεδονίας ξεκίνησε αναφέροντας την παθογένεια της πόλης να αντιδρά και να μην συμφωνεί σε ότι έργο αναγγέλλεται και στην συνέχεια μίλησε για τις υποδομές και τα δίκτυα των επόμενων δεκαετιών για βιώσιμη κινητικότητα. «Σήμερα υπάρχει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα. Σε έναν χρόνο από σήμερα το μέτρο θα παραδοθεί σε κυκλοφορία. Πέραν από το μετρό έχουν ξεκινήσει μια σειρά από έργα που άλλα από αυτά έχουν υλοποιηθεί, κάποια άλλα έχουν δημοπρατηθεί και κάποια είναι σε τροχιά δημοπράτησης. Μπορώ να σας διαβεβαιώσω ως μηχανικός ότι για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια βλέπουμε να υπάρχει πραγματικό ενδιαφέρον από μεριά της κυβέρνησης».
Ο κ. Μπίλιας τόνισε πως μετά την ολοκλήρωση του μετρό θα πρέπει να συνταχθεί ένας ορθός συγκοινωνιακός χάρτης για το πολεοδομικό συγκρότημα. Για την επέκταση του μετρό προς το αεροδρόμιο και δυτικά και την συμπλήρωση μέσων μεταφοράς όπως τα τραμ αν χρειαστεί αναφέρθηκε ο κ. Μπίλλιας. «Εντός του Νοεμβρίου πρόκειται να υπογραφεί η σύμβαση της κατασκευής τους έργου της αναβάθμισης της εσωτερικής περιφερειακής μέσω του flyover που θα ξεκινάει από το νοσοκομείο Παπαγεωργίου και θα φτάνει έως το τούνελ στα Κωνσταντινουπολίτικα . Είναι ένα έργο που με βάση αυτά που λένε οι συγκοινωνιολόγοι θα λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης παρακάμπτοντας την για τα επόμενα 30 χρόνια».
Για την ιστορία του κυκλοφοριακού πιάνοντας το νήμα από το 1985 μίλησε ο Σπύρος Βούγιας, Δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης και Συγκοινωνιολόγος. «Το κυκλοφοριακό ήταν αρκετά έντονο από το 1980 και είναι μια ανίατη ασθένεια σε όλο τον κόσμο» είπε ενώ στην συνέχεια αναφέρθηκε στην ολιγωρία της ολοκλήρωσης του μετρό. «Τα τραμ ξηλώθηκαν το 1956. Αν το δίλλημα της Θεσσαλονίκης ήταν τραμ ή μέτρο σας λέω πως δεν υπάρχει καμία πόλη του 1 εκατομμυρίου στον κόσμο που δεν έχει ούτε τραμ, ούτε μέτρο και να έχει μόνο λεωφορεία και ταξί. Υπήρχε και η πρόταση και μιλάμε για μια σύγχρονη συγκοινωνία που μπορεί να καλύψει την ιδέα του παραλιακού μετώπου που βάζει η Περιφέρεια από την μεριά της θαλάσσης με την θαλάσσια σύγχρονη συγκοινωνία» τόνισε.
Ο Θωμάς Γέρμανος, διευθυντής τροχαίας Θεσσαλονίκης επισήμανε πως το πρόβλημα με το κυκλοφοριακό στην πόλη υπάρχει εδώ και δεκαετίες ενώ αναφέρθηκε σε προτάσεις και κυκλοφοριακές ρυθμίσεις μέσα σκοπό τη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος στη Θεσσαλονίκη. «Η πόλη έχει μεγαλώσει αρκετά αν προσθέσουμε και τους επισκέπτες της καθημερινά. Οι τροχονόμοι θα βοηθήσουν αλλά το πρόβλημα δεν θα λυθεί αν δεν υπάρχουν τεχνικές παρεμβάσεις. Προσπαθούμε να κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε και η αστυνόμευση είναι ένα πρόβλημα που απασχολεί και εμένα. Οι κάμερες για παράδειγμα για τις λεωφορειολωρίδες ενεργοποιήθηκαν μετά από πολλά χρόνια και μέσα σε τρεις μέρες είχαμε 152 παραβάσεις. Δεν μπορούμε να τους πείσουμε όλους, πρέπει να βρούμε τεχνικές λύσεις ώστε να τους αποτρέψουμε», επισήμανε.
Η Μαρία Ζουρνά, από την ομάδα " παρατηρητήριο Θεσσαλονίκης " έδωσε έμφαση στην ομιλία της για τις μετακινήσεις και την προσβασιμότητα με ασφάλεια στα ΜΜΜ από άτομα με αναπηρία . «Ένα στα τέσσερα άτομα θα καταστεί στη ζωή του προσωρινά ή μόνιμα ανάπηρος» ανέφερε και πρόσθεσε «Η εξασφάλιση ανεμπόδιστων δημοσίων συγκοινωνιών είναι ένας στόχος τον οποίο μια σύγχρονη πρέπει να μελετήσει . Από την δυσκολία προσέγγισης στις στάσεις των λεωφορείων, την παράνομη στάθμευση, τις εσωτερικές εσοχές επιβίβασης και αποβίβασης οποιαδήποτε μέσου». Η κ. Ζουρνά αναφέρθηκε στις καινούριες στάσεις που τοποθέτηκαν και δεν εξυπηρετούν άτομα με αναπηρία, στο πόσο σημαντικό είναι η δημιουργία ράμπας στις στάσεις, η απομάκρυνση εμποδίων όπως κάδοι, περιπτέρων και σταθμευμένων αυτοκινήτων, από τα πεζοδρόμια.
ΣΧΟΛΙΑ