Στη Νέα Τρίγλια το πρώτο φράγμα στη Χαλκιδική - Χρειάστηκαν 13 χρόνια για να υπογραφεί η σύμβαση ανάθεσης
24/02/2024 12:00
24/02/2024 12:00
Ολόκληρα 13 χρόνια χρειάστηκαν για να υπογραφεί η σύμβαση για ένα μικρό έργο, της τάξης των 5 εκατ. ευρώ, ένα μικρό αλλά πολύ απαραίτητο αρδευτικό έργο, για τη Χαλκιδική που διψάει. Υπογράφηκε λοιπόν η σύμβαση για το φράγμα στην Τρίγλια ενώ, όπως πληροφορείται το makthes.gr, η παρούσα ηγεσία του ΥΠΟΜΕ, η οποία έχει πάρει στα ζεστά το εντονότατο πρόβλημα λειψυδρίας που αντιμετωπίζει η Χαλκιδική, ξαναβάζει μπροστά το μεγάλο έργο στο Χαβρία.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη αναθέσει σε τεχνικό του σύμβουλο, στη ΝΑΜΑ Consulting Engineers, την επικαιροποίηση των μελετών αλλά και του προϋπολογισμού του έργου του Χαβρία, με σκοπό να το επαναδημοπρατήσει ως ΣΔΙΤ αλλά με διαδικασία μίας φάσης ή να το εντάξει στο τρέχον ΕΣΠΑ.
Όπως είναι γνωστό, ο προηγούμενος διαγωνισμός του ΥΠΟΜΕ για το έργο στο Χαβρία είχε κηρυχθεί άγονος παρά τις τέσσερις παρατάσεις που είχαν δοθεί από το Υπουργείο, επειδή όσες εταιρείες είχαν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον, δεν κατέθεσαν προσφορά. Και δεν κατατέθηκαν προσφορές γιατί το έργο ήταν σοβαρά υποκοστολογημένο ενώ και τα δεδομένα της υδρολογικής μελέτης, που είχε εκπονηθεί το 2008, κρίθηκαν παρωχημένα, για να αναλάβει ο ιδιώτης, τη συντήρηση και λειτουργία του έργου για περίοδο 27 ετών και μάλιστα σε εποχή κλιματικής κρίσης.
Τελικά, με τις υπογραφές που μπήκαν στη σύμβαση ανάθεσης, η «Βαφειάδης ΑΤΕ» αναλαμβάνει, για το ποσό των 4,456 εκατ. ευρώ, να κατασκευάσει σε διάστημα 24 μηνών ένα μικρό υδραυλικό έργο, αλλά πολύ σημαντικό για την αγροτική οικονομία του Δήμου Νέας Προποντίδας. Το έργο, που θα αρδεύει μία περιοχή 2.500 στρεμμάτων, αποτελείται από φράγμα και ταμιευτήρα στην κεντρική κοίτη του χειμάρρου της Νέας Τρίγλιας, όπως και αγωγού μεταφοράς του νερού σε υφιστάμενη δεξαμενή και αρδευτικό δίκτυο στη θέση ‘Πλατάνια’.
Έτσι, στη Νέα Τρίγλια θα κατασκευαστεί το πρώτο φράγμα στη Χαλκιδική και αυτό επειδή ο Δήμος Νέας Προποντίδας κυνήγησε το έργο από το 2011, για ολόκληρα 13 χρόνια.
«Όταν θέσαμε ως στόχο να προωθήσουμε την κατασκευή του συγκεκριμένου έργου, ήμουν ακόμη αντιδήμαρχος», είπε στο makthes.gr ο επανεκλεγείς, για τρίτη θητεία, δήμαρχος Νέας Προποντίδας, Μανώλης Καρράς. «Χρειάστηκε να διεκπεραιώσουμε μία ατελείωτη σειρά προαπαιτούμενων, ξεκινώντας από νέες μελέτες, τροποποίηση της Άδειας Περιβαλλοντικών Όρων , έγκριση της νέας Άδειας, μέχρι, μετά από συναντήσεις με τους αρμόδιους παράγοντες της κεντρικής κυβέρνησης, να υποβάλλουμε φάκελο για την ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
«Από την εμπειρία που αποκόμισα έχω κατέληξει στο συμπέρασμα, ότι τα έργα υποδομής που αφορούν νερό, τα υδραυλικά έργα, θέλουν μία 15ετία για να πάρουν το πράσινο φως της ανάθεσης και να ξεκινήσουν να υλοποιούνται», κατέληξε ο κ. Καρράς
Βεβαίως αυτός ο "κανόνας" έχει ανατραπεί στην περίπτωση των άλλων υδραυλικών, μεγαλύτερων έργων, της Χαλκιδικής.
Να σημειωθεί όμως ότι αυτό το μικρό έργο ( σ.σ. το έργο του Χαβρία είχε προϋπολογιστεί στα 86,3 εκατ. για την κατασκευή και στα 80,4 εκατ. για τη λειτουργία επί 27 χρόνια) είναι μεγάλης σημασίας για την οικονομία της περιοχής, η οποία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στον πρωτογενή τομέα. Η Χαλκιδική δε ζει μόνο από τον Τουρισμό, αλλά είναι και ένας νομός με δυναμική αγροτική παραγωγή όπως και αξιόλογη κτηνοτροφία. Εντός των ορίων του Δήμου Νέας Προποντίδας, υπάρχουν υδροβόρες καλλιέργειες, όπως ελιάς, φυστικιάς και πολλών κηπευτικών, που χρειάζονται σημαντικές ποσότητες νερού για την άρδευσή τους, οι οποίες πλέον δεν μπορούν να εξασφαλισθούν από τις γεωτρήσεις.
Οπότε, το πρώτο φράγμα που αποκτά η Χαλκιδική- η οποία δεν διαθέτει ποτάμια αλλά μερικούς χειμάρρους- δεν είναι στον Χαβρία, δεν είναι στον Ολύνθιο, oύτε στα Πετρένια, αλλά στη Νέα Τρίγλια και μπράβο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση που κυνήγησε την ένταξή του έργου στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης.
Ολόκληρα 13 χρόνια χρειάστηκαν για να υπογραφεί η σύμβαση για ένα μικρό έργο, της τάξης των 5 εκατ. ευρώ, ένα μικρό αλλά πολύ απαραίτητο αρδευτικό έργο, για τη Χαλκιδική που διψάει. Υπογράφηκε λοιπόν η σύμβαση για το φράγμα στην Τρίγλια ενώ, όπως πληροφορείται το makthes.gr, η παρούσα ηγεσία του ΥΠΟΜΕ, η οποία έχει πάρει στα ζεστά το εντονότατο πρόβλημα λειψυδρίας που αντιμετωπίζει η Χαλκιδική, ξαναβάζει μπροστά το μεγάλο έργο στο Χαβρία.
Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη αναθέσει σε τεχνικό του σύμβουλο, στη ΝΑΜΑ Consulting Engineers, την επικαιροποίηση των μελετών αλλά και του προϋπολογισμού του έργου του Χαβρία, με σκοπό να το επαναδημοπρατήσει ως ΣΔΙΤ αλλά με διαδικασία μίας φάσης ή να το εντάξει στο τρέχον ΕΣΠΑ.
Όπως είναι γνωστό, ο προηγούμενος διαγωνισμός του ΥΠΟΜΕ για το έργο στο Χαβρία είχε κηρυχθεί άγονος παρά τις τέσσερις παρατάσεις που είχαν δοθεί από το Υπουργείο, επειδή όσες εταιρείες είχαν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον, δεν κατέθεσαν προσφορά. Και δεν κατατέθηκαν προσφορές γιατί το έργο ήταν σοβαρά υποκοστολογημένο ενώ και τα δεδομένα της υδρολογικής μελέτης, που είχε εκπονηθεί το 2008, κρίθηκαν παρωχημένα, για να αναλάβει ο ιδιώτης, τη συντήρηση και λειτουργία του έργου για περίοδο 27 ετών και μάλιστα σε εποχή κλιματικής κρίσης.
Τελικά, με τις υπογραφές που μπήκαν στη σύμβαση ανάθεσης, η «Βαφειάδης ΑΤΕ» αναλαμβάνει, για το ποσό των 4,456 εκατ. ευρώ, να κατασκευάσει σε διάστημα 24 μηνών ένα μικρό υδραυλικό έργο, αλλά πολύ σημαντικό για την αγροτική οικονομία του Δήμου Νέας Προποντίδας. Το έργο, που θα αρδεύει μία περιοχή 2.500 στρεμμάτων, αποτελείται από φράγμα και ταμιευτήρα στην κεντρική κοίτη του χειμάρρου της Νέας Τρίγλιας, όπως και αγωγού μεταφοράς του νερού σε υφιστάμενη δεξαμενή και αρδευτικό δίκτυο στη θέση ‘Πλατάνια’.
Έτσι, στη Νέα Τρίγλια θα κατασκευαστεί το πρώτο φράγμα στη Χαλκιδική και αυτό επειδή ο Δήμος Νέας Προποντίδας κυνήγησε το έργο από το 2011, για ολόκληρα 13 χρόνια.
«Όταν θέσαμε ως στόχο να προωθήσουμε την κατασκευή του συγκεκριμένου έργου, ήμουν ακόμη αντιδήμαρχος», είπε στο makthes.gr ο επανεκλεγείς, για τρίτη θητεία, δήμαρχος Νέας Προποντίδας, Μανώλης Καρράς. «Χρειάστηκε να διεκπεραιώσουμε μία ατελείωτη σειρά προαπαιτούμενων, ξεκινώντας από νέες μελέτες, τροποποίηση της Άδειας Περιβαλλοντικών Όρων , έγκριση της νέας Άδειας, μέχρι, μετά από συναντήσεις με τους αρμόδιους παράγοντες της κεντρικής κυβέρνησης, να υποβάλλουμε φάκελο για την ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.
«Από την εμπειρία που αποκόμισα έχω κατέληξει στο συμπέρασμα, ότι τα έργα υποδομής που αφορούν νερό, τα υδραυλικά έργα, θέλουν μία 15ετία για να πάρουν το πράσινο φως της ανάθεσης και να ξεκινήσουν να υλοποιούνται», κατέληξε ο κ. Καρράς
Βεβαίως αυτός ο "κανόνας" έχει ανατραπεί στην περίπτωση των άλλων υδραυλικών, μεγαλύτερων έργων, της Χαλκιδικής.
Να σημειωθεί όμως ότι αυτό το μικρό έργο ( σ.σ. το έργο του Χαβρία είχε προϋπολογιστεί στα 86,3 εκατ. για την κατασκευή και στα 80,4 εκατ. για τη λειτουργία επί 27 χρόνια) είναι μεγάλης σημασίας για την οικονομία της περιοχής, η οποία στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στον πρωτογενή τομέα. Η Χαλκιδική δε ζει μόνο από τον Τουρισμό, αλλά είναι και ένας νομός με δυναμική αγροτική παραγωγή όπως και αξιόλογη κτηνοτροφία. Εντός των ορίων του Δήμου Νέας Προποντίδας, υπάρχουν υδροβόρες καλλιέργειες, όπως ελιάς, φυστικιάς και πολλών κηπευτικών, που χρειάζονται σημαντικές ποσότητες νερού για την άρδευσή τους, οι οποίες πλέον δεν μπορούν να εξασφαλισθούν από τις γεωτρήσεις.
Οπότε, το πρώτο φράγμα που αποκτά η Χαλκιδική- η οποία δεν διαθέτει ποτάμια αλλά μερικούς χειμάρρους- δεν είναι στον Χαβρία, δεν είναι στον Ολύνθιο, oύτε στα Πετρένια, αλλά στη Νέα Τρίγλια και μπράβο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση που κυνήγησε την ένταξή του έργου στο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης.
ΣΧΟΛΙΑ