ΠΑΙΔΕΙΑ

Στυλιανός Κατρανίδης: Προς αγορά 4 κτιρίων για την αντιμετώπιση του κτιριακού προβλήματος

Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Στυλιανός Κατρανίδης, αποκαλύπτει στη «ΜτΚ» τα βήματα που έγιναν και το Πανεπιστήμιο βρίσκεται σήμερα στη φάση δημοπράτησης τεσσάρων κτιρίων που θα επιλύσουν σε σημαντικό βαθμό το κτιριακό πρόβλημα

 10/09/2020 11:57

Στυλιανός Κατρανίδης: Προς αγορά 4 κτιρίων για την αντιμετώπιση του κτιριακού προβλήματος
(Φ) "Τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά θα έχουμε αποκτήσει μια εμπειρία από το προγηούμενο εξάμηνο" δηλώνει ο κ. Κατρανίδης στη συντάκτρια της "ΜτΚ"

Έλενα Αποστολίδου

Λίγο πριν την έναρξη της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Στυλιανός Κατρανίδης, αποκαλύπτει στη «ΜτΚ» τα βήματα που έγιναν και το πανεπιστήμιο βρίσκεται σήμερα στη φάση δημοπράτησης τεσσάρων κτιρίων που θα επιλύσουν σε σημαντικό βαθμό το κτιριακό πρόβλημα που ταλαιπωρεί το πανεπιστημιακό ίδρυμα της Θεσσαλονίκης εδώ και πολλά χρόνια. Παράλληλα, αναφέρεται στην εξ αποστάσεως διδασκαλία, την οποία θεωρεί, για το χειμερινό τουλάχιστον εξάμηνο, μονόδρομο για τα περισσότερα τμήματα, λόγω των μεγάλων ακροατηρίων, ενώ εξηγεί τους λόγους που η συμμετοχή των φοιτητών στα εξ αποστάσεως μαθήματα είναι υψηλότερη από εκείνη που παρατηρείται στην περίοδο της κανονικότητας.

Το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας προσαρμόστηκε άμεσα το περασμένο εξάμηνο στα νέα δεδομένα που έφερε ο COVID-19 και υλοποίησε την εξ αποστάσεως διδασκαλία για το σύνολο των μαθημάτων του. Πώς θα κινηθείτε τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά;

Περάσαμε αμέσως στην εξ αποστάσεως διδασκαλία του συνόλου σχεδόν των μαθημάτων, εκτός από ορισμένα, ελάχιστα, μαθήματα του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, όπου ήταν απαραίτητη η φυσική παρουσία. Στα υπόλοιπα τμήματα, όλα τα μαθήματα έγιναν εξ αποστάσεως και νομίζω τα πήγαμε καλά. Η ανταπόκριση από την πλευρά των διδασκόντων και των φοιτητών ήταν εξαιρετικά θετική. Είναι σημαντικό να τονίσουμε πως η συμμετοχή των φοιτητών στα μαθήματα ήταν υψηλότερη από ό,τι συνέβαινε στην περίοδο της κανονικότητας.

Πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η αλλαγή;

Κατά τη γνώμη μου οφείλεται σε δυο σημαντικούς παράγοντες. Στο ότι πρόκειται για μια καινούργια διαδικασία και επιπλέον στο γεγονός ότι δεν υπήρχε το κόστος της μετάβασης στο πανεπιστήμιο. Η παρακολούθηση των μαθημάτων ήταν πιο εύκολα προσβάσιμη για τους φοιτητές. Βέβαια, για το πανεπιστήμιο όλη αυτή η διαδικασία ήταν ένας αγώνας δρόμου. Μέσα σε 15 ημέρες έπρεπε να πραγματοποιηθεί όλη η μετατροπή των εκπαιδευτικών διαδικασιών από την κλασικού τύπου διδασκαλία, σε εξ αποστάσεως, ήταν σημαντικό αυτό να γίνει άμεσα προκειμένου να μη χαθούν μαθήματα και το καταφέραμε. Τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά που έχουμε μπροστά μας, θα έλεγα πως έχουμε αποκτήσει μια εμπειρία από το προηγούμενο εξάμηνο και πιστεύουμε ότι θα τα πάμε ακόμα καλύτερα. Υπάρχει μια καταρχήν πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας τα μαθήματα κάτω των 50 φοιτητών να γίνονται δια ζώσης. Στη συντριπτική πλειοψηφία, θα έλεγα στην ολότητα, των υποχρεωτικών μαθημάτων, τα ακροατήρια είναι όμως πολύ μεγαλύτερα. Στα μαθήματα επιλογής θα πρέπει να το δούμε ανά τμήμα και ανά μάθημα. Γενική ρύθμιση δύσκολα μπορεί να εφαρμοστεί. Εξαίρεση αποτελεί το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, στο οποίο η πλειοψηφία των μαθημάτων έχει πολύ μικρά ακροατήρια και τα μαθήματα μπορούν να πραγματοποιηθούν δια ζώσης. Στα μεταπτυχιακά τμήματα, θα είχε μεγαλύτερες πιθανότητες να εφαρμοστεί η συγκεκριμένη ρύθμιση, γιατί εκεί οι φοιτητές είναι λιγότεροι. Βέβαια, παρακολουθούμε και τις εξελίξεις, προσαρμοζόμαστε στα δεδομένα που προκύπτουν και βλέπουμε.

Ο μεγάλος αριθμός των νεοεισαχθέντων στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα θα λειτουργήσει ως επιπλέον «βαρίδιο» στα ήδη μεγάλα ακροατήρια που υπάρχουν σε πολλά τμήματα;

Κοιτάξτε, ο πολύ μεγάλος αριθμός εισακτέων και οι μετεγγραφές αποτελούν τις κυριότερες αιτίες που οδηγούν σε πολύ μεγάλα ακροατήρια. Ειδικά οι μετεγγραφές είναι ένα σημαντικό πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα κυρίως στις μεγάλες πόλεις της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας. Όσον αφορά ειδικότερα τις εγγραφές των πρωτοετών θα ήθελα να ενημερώσω τους ενδιαφερόμενους πως στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, έχουμε απλοποιήσει τη διαδικασία και κάτω από τις ειδικές συνθήκες που επικρατούν σήμερα, θα γίνουν εξ ολοκλήρου εξ αποστάσεως. Φέτος, για πρώτη φορά θα κάνουμε ολόκληρη τη διαδικασία των εγγραφών ηλεκτρονικά, συμπεριλαμβανομένου και του σταδίου της ταυτοποίησης, προσαρμόζοντας τις διαδικασίες και προχωρώντας ένα βήμα ακόμα προς τα νέα δεδομένα που φέρνει η εποχή που ζούμε.

Από την πλευρά των φοιτητών υπάρχει ένα δίλημμα εάν θα πρέπει να μεταβούν στις πόλεις των σπουδών τους, γεγονός που θα εκτινάξει τον οικονομικό προϋπολογισμό ή θα ακολουθήσουν τελικά εξ αποστάσεως διδασκαλία…

Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο στάδιο της οργάνωσης των εγγραφών, που όπως σας είπα θα γίνουν πλήρως με εξ αποστάσεως διαδικασίες σε όλα τα τμήματα. Θα συνεδριάσει η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου και εκτιμώ ότι μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου θα έχουμε συγκεκριμενοποιήσει την εικόνα για κάθε Τμήμα. Είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς από τώρα, το βλέπετε και σε άλλα θέματα της εκπαίδευσης. Αναμένουμε, βεβαίως, τις οδηγίες της Προϊσταμένης Αρχής, θα μελετήσουμε τη συγκεκριμένη περί 50 φοιτητών πρόταση εξαγγελίας, όπως και τις ειδικότερες προϋποθέσεις και προδιαγραφές, κάτω από τις οποίες μία δια ζώσης διδασκαλία, υπό τις παρούσες συνθήκες, θα μπορούσε να λάβει χώρα.

Φέτος στο ΠΑΜΑΚ θα λειτουργήσουν 33 μεταπτυχιακά προγράμματα. Υπάρχει ενδιαφέρον για συμμετοχή στα προγράμματα ή η πανδημία έβαλε φρένο στις μεταπτυχιακές σπουδές;

Η εικόνα διαμορφώνεται αυτές τις ημέρες, αλλά είμαστε σε θέση να πούμε ότι σε ορισμένα μεταπτυχιακά προγράμματα η συμμετοχή είναι μάλλον αυξημένη και αυτό συνδέεται με την εξαιρετική ποιότητα σπουδών που προσφέρει το Πανεπιστήμιό μας.

Ας έρθουμε στο ζήτημα του κτιριακού προβλήματος του ΠΑΜΑΚ. Υπάρχουν εξελίξεις γύρω από το ζήτημα; Τα τελευταία δυο χρόνια κάνετε λόγο για βήματα προς την επίλυση του θέματος. Πού βρισκόμαστε σήμερα;

Τα δυο αυτά χρόνια δουλέψαμε για την αντιμετώπιση του κτιριακού προβλήματος και πριν από λίγο καιρό είχαμε μια πολύ θετική εξέλιξη. Είχαμε την έγκριση από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, της ένταξης του κτιριακού μας προγράμματος στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενός συνολικού ποσού - λίγο μεγαλύτερου από 10 εκατομμύρια ευρώ - για να προχωρήσουμε στην αγορά κτιρίων. Από την πλευρά μας ακολουθήσαμε όλη τη διαδικασία και τα προβλεπόμενα στάδια (αποτύπωση υπάρχουσας κατάστασης, κτιριολογικό υπόμνημα, τεχνικά δελτία κ.λπ.), όλα τα στάδια εγκρίθηκαν από τη Σύγκλητο και πλέον έχουμε αυτή τη θετική εξέλιξη, να βρισκόμαστε σήμερα στη φάση της δημοπράτησης. Πρώτα ξεκινάμε για ένα κτίριο που θα καλύψει τις ανάγκες του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης και επιδιώκουμε μέχρι το τέλος του 2020 να βγουν οι σχετικές διακηρύξεις για την αγορά και των υπολοίπων τριών κτιρίων, τα οποία κατά κύριο λόγο θα στεγάσουν διοικητικές υπηρεσίες του Πανεπιστημίου. Την περασμένη χρονιά βρισκόμασταν στη φάση της κτιριολογικής μελέτης και της προετοιμασίας των τεχνικών δελτίων. Φέτος, λοιπόν, έχω να σας πω ότι τελεσφόρησε η διαδικασία και έχουμε ένα σημαντικό κονδύλι, το οποίο θα διαθέσουμε για την αγορά κτιρίων.

Αυτά τα νέα κτίρια του ΠΑΜΑΚ θα βρίσκονται μέσα στο δήμο Θεσσαλονίκης;

Δεν ξέρουμε ακόμα, θα προχωρήσουμε στη διακήρυξη η οποία περιλαμβάνει και τον δήμο Θεσσαλονίκης και την ευρύτερη περιοχή. Κοιτάξτε, τα κτίρια που θα αφορούν διοικητικές υπηρεσίες ίσως θα ήταν καλύτερο να βρίσκονται σχετικά κοντά στο υφιστάμενο κτίριο. Το κτίριο που θα αφορά τη μεταφορά του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, επειδή πρόκειται για μια αυτοδύναμη μονάδα, θα έλεγα ότι θα μπορούσε να είναι λιγότερο κοντά, αλλά όλα αυτά θα τα δούμε από τις προσφορές που θα προκύψουν. Η διακήρυξη πάντως θα περιλαμβάνει μία σχετικά μεγάλη περιοχή, όπως έχει ήδη αποφασιστεί από τη Σύγκλητο, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να έχουμε τις κατά το δυνατόν περισσότερες προσφορές.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 06 Σεπτεμβρίου 2020

Λίγο πριν την έναρξη της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Στυλιανός Κατρανίδης, αποκαλύπτει στη «ΜτΚ» τα βήματα που έγιναν και το πανεπιστήμιο βρίσκεται σήμερα στη φάση δημοπράτησης τεσσάρων κτιρίων που θα επιλύσουν σε σημαντικό βαθμό το κτιριακό πρόβλημα που ταλαιπωρεί το πανεπιστημιακό ίδρυμα της Θεσσαλονίκης εδώ και πολλά χρόνια. Παράλληλα, αναφέρεται στην εξ αποστάσεως διδασκαλία, την οποία θεωρεί, για το χειμερινό τουλάχιστον εξάμηνο, μονόδρομο για τα περισσότερα τμήματα, λόγω των μεγάλων ακροατηρίων, ενώ εξηγεί τους λόγους που η συμμετοχή των φοιτητών στα εξ αποστάσεως μαθήματα είναι υψηλότερη από εκείνη που παρατηρείται στην περίοδο της κανονικότητας.

Το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας προσαρμόστηκε άμεσα το περασμένο εξάμηνο στα νέα δεδομένα που έφερε ο COVID-19 και υλοποίησε την εξ αποστάσεως διδασκαλία για το σύνολο των μαθημάτων του. Πώς θα κινηθείτε τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά;

Περάσαμε αμέσως στην εξ αποστάσεως διδασκαλία του συνόλου σχεδόν των μαθημάτων, εκτός από ορισμένα, ελάχιστα, μαθήματα του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, όπου ήταν απαραίτητη η φυσική παρουσία. Στα υπόλοιπα τμήματα, όλα τα μαθήματα έγιναν εξ αποστάσεως και νομίζω τα πήγαμε καλά. Η ανταπόκριση από την πλευρά των διδασκόντων και των φοιτητών ήταν εξαιρετικά θετική. Είναι σημαντικό να τονίσουμε πως η συμμετοχή των φοιτητών στα μαθήματα ήταν υψηλότερη από ό,τι συνέβαινε στην περίοδο της κανονικότητας.

Πού πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η αλλαγή;

Κατά τη γνώμη μου οφείλεται σε δυο σημαντικούς παράγοντες. Στο ότι πρόκειται για μια καινούργια διαδικασία και επιπλέον στο γεγονός ότι δεν υπήρχε το κόστος της μετάβασης στο πανεπιστήμιο. Η παρακολούθηση των μαθημάτων ήταν πιο εύκολα προσβάσιμη για τους φοιτητές. Βέβαια, για το πανεπιστήμιο όλη αυτή η διαδικασία ήταν ένας αγώνας δρόμου. Μέσα σε 15 ημέρες έπρεπε να πραγματοποιηθεί όλη η μετατροπή των εκπαιδευτικών διαδικασιών από την κλασικού τύπου διδασκαλία, σε εξ αποστάσεως, ήταν σημαντικό αυτό να γίνει άμεσα προκειμένου να μη χαθούν μαθήματα και το καταφέραμε. Τη νέα ακαδημαϊκή χρονιά που έχουμε μπροστά μας, θα έλεγα πως έχουμε αποκτήσει μια εμπειρία από το προηγούμενο εξάμηνο και πιστεύουμε ότι θα τα πάμε ακόμα καλύτερα. Υπάρχει μια καταρχήν πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας τα μαθήματα κάτω των 50 φοιτητών να γίνονται δια ζώσης. Στη συντριπτική πλειοψηφία, θα έλεγα στην ολότητα, των υποχρεωτικών μαθημάτων, τα ακροατήρια είναι όμως πολύ μεγαλύτερα. Στα μαθήματα επιλογής θα πρέπει να το δούμε ανά τμήμα και ανά μάθημα. Γενική ρύθμιση δύσκολα μπορεί να εφαρμοστεί. Εξαίρεση αποτελεί το Τμήμα Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, στο οποίο η πλειοψηφία των μαθημάτων έχει πολύ μικρά ακροατήρια και τα μαθήματα μπορούν να πραγματοποιηθούν δια ζώσης. Στα μεταπτυχιακά τμήματα, θα είχε μεγαλύτερες πιθανότητες να εφαρμοστεί η συγκεκριμένη ρύθμιση, γιατί εκεί οι φοιτητές είναι λιγότεροι. Βέβαια, παρακολουθούμε και τις εξελίξεις, προσαρμοζόμαστε στα δεδομένα που προκύπτουν και βλέπουμε.

Ο μεγάλος αριθμός των νεοεισαχθέντων στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα θα λειτουργήσει ως επιπλέον «βαρίδιο» στα ήδη μεγάλα ακροατήρια που υπάρχουν σε πολλά τμήματα;

Κοιτάξτε, ο πολύ μεγάλος αριθμός εισακτέων και οι μετεγγραφές αποτελούν τις κυριότερες αιτίες που οδηγούν σε πολύ μεγάλα ακροατήρια. Ειδικά οι μετεγγραφές είναι ένα σημαντικό πρόβλημα το οποίο αντιμετωπίζουν τα πανεπιστημιακά ιδρύματα κυρίως στις μεγάλες πόλεις της Θεσσαλονίκης και της Αθήνας. Όσον αφορά ειδικότερα τις εγγραφές των πρωτοετών θα ήθελα να ενημερώσω τους ενδιαφερόμενους πως στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, έχουμε απλοποιήσει τη διαδικασία και κάτω από τις ειδικές συνθήκες που επικρατούν σήμερα, θα γίνουν εξ ολοκλήρου εξ αποστάσεως. Φέτος, για πρώτη φορά θα κάνουμε ολόκληρη τη διαδικασία των εγγραφών ηλεκτρονικά, συμπεριλαμβανομένου και του σταδίου της ταυτοποίησης, προσαρμόζοντας τις διαδικασίες και προχωρώντας ένα βήμα ακόμα προς τα νέα δεδομένα που φέρνει η εποχή που ζούμε.

Από την πλευρά των φοιτητών υπάρχει ένα δίλημμα εάν θα πρέπει να μεταβούν στις πόλεις των σπουδών τους, γεγονός που θα εκτινάξει τον οικονομικό προϋπολογισμό ή θα ακολουθήσουν τελικά εξ αποστάσεως διδασκαλία…

Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο στάδιο της οργάνωσης των εγγραφών, που όπως σας είπα θα γίνουν πλήρως με εξ αποστάσεως διαδικασίες σε όλα τα τμήματα. Θα συνεδριάσει η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου και εκτιμώ ότι μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου θα έχουμε συγκεκριμενοποιήσει την εικόνα για κάθε Τμήμα. Είναι δύσκολο να προβλέψει κανείς από τώρα, το βλέπετε και σε άλλα θέματα της εκπαίδευσης. Αναμένουμε, βεβαίως, τις οδηγίες της Προϊσταμένης Αρχής, θα μελετήσουμε τη συγκεκριμένη περί 50 φοιτητών πρόταση εξαγγελίας, όπως και τις ειδικότερες προϋποθέσεις και προδιαγραφές, κάτω από τις οποίες μία δια ζώσης διδασκαλία, υπό τις παρούσες συνθήκες, θα μπορούσε να λάβει χώρα.

Φέτος στο ΠΑΜΑΚ θα λειτουργήσουν 33 μεταπτυχιακά προγράμματα. Υπάρχει ενδιαφέρον για συμμετοχή στα προγράμματα ή η πανδημία έβαλε φρένο στις μεταπτυχιακές σπουδές;

Η εικόνα διαμορφώνεται αυτές τις ημέρες, αλλά είμαστε σε θέση να πούμε ότι σε ορισμένα μεταπτυχιακά προγράμματα η συμμετοχή είναι μάλλον αυξημένη και αυτό συνδέεται με την εξαιρετική ποιότητα σπουδών που προσφέρει το Πανεπιστήμιό μας.

Ας έρθουμε στο ζήτημα του κτιριακού προβλήματος του ΠΑΜΑΚ. Υπάρχουν εξελίξεις γύρω από το ζήτημα; Τα τελευταία δυο χρόνια κάνετε λόγο για βήματα προς την επίλυση του θέματος. Πού βρισκόμαστε σήμερα;

Τα δυο αυτά χρόνια δουλέψαμε για την αντιμετώπιση του κτιριακού προβλήματος και πριν από λίγο καιρό είχαμε μια πολύ θετική εξέλιξη. Είχαμε την έγκριση από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας, της ένταξης του κτιριακού μας προγράμματος στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενός συνολικού ποσού - λίγο μεγαλύτερου από 10 εκατομμύρια ευρώ - για να προχωρήσουμε στην αγορά κτιρίων. Από την πλευρά μας ακολουθήσαμε όλη τη διαδικασία και τα προβλεπόμενα στάδια (αποτύπωση υπάρχουσας κατάστασης, κτιριολογικό υπόμνημα, τεχνικά δελτία κ.λπ.), όλα τα στάδια εγκρίθηκαν από τη Σύγκλητο και πλέον έχουμε αυτή τη θετική εξέλιξη, να βρισκόμαστε σήμερα στη φάση της δημοπράτησης. Πρώτα ξεκινάμε για ένα κτίριο που θα καλύψει τις ανάγκες του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης και επιδιώκουμε μέχρι το τέλος του 2020 να βγουν οι σχετικές διακηρύξεις για την αγορά και των υπολοίπων τριών κτιρίων, τα οποία κατά κύριο λόγο θα στεγάσουν διοικητικές υπηρεσίες του Πανεπιστημίου. Την περασμένη χρονιά βρισκόμασταν στη φάση της κτιριολογικής μελέτης και της προετοιμασίας των τεχνικών δελτίων. Φέτος, λοιπόν, έχω να σας πω ότι τελεσφόρησε η διαδικασία και έχουμε ένα σημαντικό κονδύλι, το οποίο θα διαθέσουμε για την αγορά κτιρίων.

Αυτά τα νέα κτίρια του ΠΑΜΑΚ θα βρίσκονται μέσα στο δήμο Θεσσαλονίκης;

Δεν ξέρουμε ακόμα, θα προχωρήσουμε στη διακήρυξη η οποία περιλαμβάνει και τον δήμο Θεσσαλονίκης και την ευρύτερη περιοχή. Κοιτάξτε, τα κτίρια που θα αφορούν διοικητικές υπηρεσίες ίσως θα ήταν καλύτερο να βρίσκονται σχετικά κοντά στο υφιστάμενο κτίριο. Το κτίριο που θα αφορά τη μεταφορά του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης, επειδή πρόκειται για μια αυτοδύναμη μονάδα, θα έλεγα ότι θα μπορούσε να είναι λιγότερο κοντά, αλλά όλα αυτά θα τα δούμε από τις προσφορές που θα προκύψουν. Η διακήρυξη πάντως θα περιλαμβάνει μία σχετικά μεγάλη περιοχή, όπως έχει ήδη αποφασιστεί από τη Σύγκλητο, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα να έχουμε τις κατά το δυνατόν περισσότερες προσφορές.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 06 Σεπτεμβρίου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία