ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην ΤΕΡΝΑ η κατασκευή του ελληνικού σκέλους του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας - Β. Μακεδονίας

Πότε αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή του έργου

 22/10/2024 10:56

Στην ΤΕΡΝΑ η κατασκευή του ελληνικού σκέλους του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας - Β. Μακεδονίας

Η ΤΕΡΝΑ προκρίθηκε ως ανάδοχος για το ελληνικό σκέλος του αγωγού Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, με την εταιρεία να αναλαμβάνει τον λεπτομερή σχεδιασμό, την προμήθεια υλικών και την κατασκευή του αγωγού υψηλής πίεσης Νέα Μεσήμβρια - Εύζωνοι/ Γευγελή. Η συνολική αξία της σύμβασης που θα υπογραφεί με τον ΔΕΣΦΑ μπορεί να φτάσει κατ’ ανώτατο όριο το ποσό των 27,37 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), ενώ η διάρκειά της καθορίζεται σε 18 μήνες.

Το ελληνικό τμήμα, μήκους 57 χλμ., θα ξεκινά από την περιοχή της Νέας Μεσημβρίας και θα καταλήγει στην περιοχή των Ευζώνων Γευγελής. Από εκεί θα ξεκινά το εκτός συνόρων σκέλος του έργου, μήκους 68 χιλιομέτρων, το οποίο θα καταλήγει στην περιοχή του Νεγκότινο. Ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 125 χιλιόμετρα, ώστε να διασυνδέει τα συστήματα μεταφοράς αερίου των δύο χωρών.

Παράλληλα, θα είναι «Hydrogen Ready», δηλαδή θα κατασκευασθεί με τεχνικές προδιαγραφές ώστε να είναι συμβατός στη μεταφορά έως και 100% «πράσινου» υδρογόνου. Επομένως, προορίζεται να αποτελέσει στο μέλλον μέρος του δικτύου αγωγών που θα αναπτυχθούν στην περιοχή για τη διακίνηση ανανεώσιμου αερίου.

Την ίδια στιγμή, σε εξέλιξη βρίσκεται από τον ΔΕΣΦΑ ο διαγωνισμός για την κατασκευή του μετρητικού σταθμού για τον αγωγό. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 15,8 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ.

Η ανάδειξη ανάδοχου έρχεται σε μία συγκυρία όπου, όπως έγραψε πρόσφατα το energypress, η σκοπιανή Nomagas επαναπροκήρυξε τον διαγωνισμό ύψους 84 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του αγωγού στο δικό της έδαφος. Σύμφωνα με πληροφορίες, η επαναπροκήρυξη ήταν απαραίτητη ώστε το εν λόγω σκέλος του έργου να μπορεί να λάβει χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ.

Με βάση ωστόσο τη νέα προκήρυξη, οι εργασίες για την κατασκευή του θα ολοκληρωθούν σε 36 μήνες – δηλαδή ως το 2027, έναντι της ολοκλήρωσης στα τέλη του 2025. Όπως είναι φυσικό, η έναρξη λειτουργίας του έργου θα «συγχρονιστεί» με την κατασκευή του τμήματος στη Βόρεια Μακεδονία, κάτι που σημαίνει ότι μετατίθεται για το 2027.

Σε κάθε περίπτωση, το έργο αποκτά ολοένα μεγαλύτερη γεωστρατηγική αξία, στο πλαίσιο της ωρίμανσης του Κάθετου Διαδρόμου για την ανάπτυξη εναλλακτικών οδεύσεων τροφοδοσίας των Βαλκανίων, της Ανατολικής καθώς και της Κεντρικής Ευρώπης με φυσικό αέριο. Η αξία αυτή ενισχύεται στην προοπτική κατασκευής του διασυνδετήριου αγωγού Βόρειας Μακεδονίας – Σερβίας, χάρις στον οποίο το Βελιγράδι θα αποκτήσει πρόσβαση σε αέριο μη ρωσικής προέλευσης.

Πηγή: energypress.gr

Η ΤΕΡΝΑ προκρίθηκε ως ανάδοχος για το ελληνικό σκέλος του αγωγού Ελλάδας – Βόρειας Μακεδονίας, με την εταιρεία να αναλαμβάνει τον λεπτομερή σχεδιασμό, την προμήθεια υλικών και την κατασκευή του αγωγού υψηλής πίεσης Νέα Μεσήμβρια - Εύζωνοι/ Γευγελή. Η συνολική αξία της σύμβασης που θα υπογραφεί με τον ΔΕΣΦΑ μπορεί να φτάσει κατ’ ανώτατο όριο το ποσό των 27,37 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), ενώ η διάρκειά της καθορίζεται σε 18 μήνες.

Το ελληνικό τμήμα, μήκους 57 χλμ., θα ξεκινά από την περιοχή της Νέας Μεσημβρίας και θα καταλήγει στην περιοχή των Ευζώνων Γευγελής. Από εκεί θα ξεκινά το εκτός συνόρων σκέλος του έργου, μήκους 68 χιλιομέτρων, το οποίο θα καταλήγει στην περιοχή του Νεγκότινο. Ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 125 χιλιόμετρα, ώστε να διασυνδέει τα συστήματα μεταφοράς αερίου των δύο χωρών.

Παράλληλα, θα είναι «Hydrogen Ready», δηλαδή θα κατασκευασθεί με τεχνικές προδιαγραφές ώστε να είναι συμβατός στη μεταφορά έως και 100% «πράσινου» υδρογόνου. Επομένως, προορίζεται να αποτελέσει στο μέλλον μέρος του δικτύου αγωγών που θα αναπτυχθούν στην περιοχή για τη διακίνηση ανανεώσιμου αερίου.

Την ίδια στιγμή, σε εξέλιξη βρίσκεται από τον ΔΕΣΦΑ ο διαγωνισμός για την κατασκευή του μετρητικού σταθμού για τον αγωγό. Ο προϋπολογισμός του έργου είναι 15,8 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ.

Η ανάδειξη ανάδοχου έρχεται σε μία συγκυρία όπου, όπως έγραψε πρόσφατα το energypress, η σκοπιανή Nomagas επαναπροκήρυξε τον διαγωνισμό ύψους 84 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του αγωγού στο δικό της έδαφος. Σύμφωνα με πληροφορίες, η επαναπροκήρυξη ήταν απαραίτητη ώστε το εν λόγω σκέλος του έργου να μπορεί να λάβει χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ.

Με βάση ωστόσο τη νέα προκήρυξη, οι εργασίες για την κατασκευή του θα ολοκληρωθούν σε 36 μήνες – δηλαδή ως το 2027, έναντι της ολοκλήρωσης στα τέλη του 2025. Όπως είναι φυσικό, η έναρξη λειτουργίας του έργου θα «συγχρονιστεί» με την κατασκευή του τμήματος στη Βόρεια Μακεδονία, κάτι που σημαίνει ότι μετατίθεται για το 2027.

Σε κάθε περίπτωση, το έργο αποκτά ολοένα μεγαλύτερη γεωστρατηγική αξία, στο πλαίσιο της ωρίμανσης του Κάθετου Διαδρόμου για την ανάπτυξη εναλλακτικών οδεύσεων τροφοδοσίας των Βαλκανίων, της Ανατολικής καθώς και της Κεντρικής Ευρώπης με φυσικό αέριο. Η αξία αυτή ενισχύεται στην προοπτική κατασκευής του διασυνδετήριου αγωγού Βόρειας Μακεδονίας – Σερβίας, χάρις στον οποίο το Βελιγράδι θα αποκτήσει πρόσβαση σε αέριο μη ρωσικής προέλευσης.

Πηγή: energypress.gr

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία