ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Στο ΣτΕ κρίνεται η τύχη του δρόμου Θεσσαλονίκης-Μουδανιών

Σήμερα η εκδίκαση της προσφυγής - Προσέφυγαν εταιρείες οι οποίες συμμετείχαν στον διαγωνισμό επιλογής αναδόχου, ζητώντας να ακυρωθεί το αποτέλεσμα της διαγωνιστικής διαδικασίας

 20/11/2023 10:58

Στο ΣτΕ κρίνεται η τύχη του δρόμου Θεσσαλονίκης-Μουδανιών

Νίκος Ηλιάδης

Η τύχη ενός ακόμη σημαντικού έργου για την περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης πρόκειται να κριθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Μετά το σταθμό Βενιζέλου του Μετρό ο οποίος πέρασε από διαδοχικές κρίσεις του ΣτΕ και τον υπερυψωμένο αυτοκινητόδρομο της περιφερειακής (FlyOver) για τον οποίο εκκρεμούν δύο προσφυγές στο ανώτατο δικαστήριο, τον ίδιο δρόμο ακολουθεί και το έργο της λειτουργικής αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου Θεσσαλονίκης-Νέων Μουδανιών, στο τμήμα του από τον ανισόπεδο κόμβο Κ12, στην περιοχή του νοσοκομείου Αγίου Παύλου έως την αερογέφυρα της Θέρμης. Αυτή τη φορά η προσφυγή δεν κατατέθηκε από πολίτες ή συλλογικότητες. 

Στο ΣτΕ προσέφυγαν εταιρείες οι οποίες συμμετείχαν στον διαγωνισμό επιλογής αναδόχου, ζητώντας να ακυρωθεί το αποτέλεσμα της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η εκδίκαση της προσφυγής έχει προσδιοριστεί για αύριο Δευτέρα 20 Νοεμβρίου (σσ σήμερα).

Η δημοπράτηση του έργου έγινε τον περασμένο Φεβρουάριο. Στο διαγωνισμό προσήλθαν και κατέθεσαν προσφορές τρεις εταιρείες οι ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ που ήταν και ο μειοδότης οι ΕΚΤΕΡ και η ΤΕΝΑ. Ωστόσο ο δεύτερος μειοδότης, η ΕΚΤΕΡ στράφηκε εναντίον του πρώτου, καταθέτοντας προσφυγή στο ΣτΕ και με τον ίδιο τρόπο ανταπάντησε και η ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ. 

Το θετικό σενάριο θα είναι η όλη διαδικασία στο ανώτατο δικαστήριο να λήξει ως το τέλος του μήνα, το πολύ αρχές Δεκεμβρίου ώστε να τρέξουν στη συνέχεια οι διαδικασίες υπογραφής της σύμβασης και έναρξης των εργασιών. Όπως εξηγεί ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Υποδομών Πάρης Μπίλλιας «ο χρόνος πιέζει πάρα πολύ καθώς το έργο χρηματοδοτείται κατά 30 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ποσόν το οποίο θα πρέπει να απορροφηθεί ως το τέλος του 2025. 

Τα υπόλοιπα 7 εκατ. τα βάζει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Το έργο έχει περίοδο ολοκλήρωσης είκοσι μήνες, συνεπώς θα πρέπει να ξεκινήσουμε οπωσδήποτε τις εργασίες μέχρι το τέλος του χρόνου, το πολύ μέσα στον Ιανουάριο του 2024 για να προλάβουμε».

Τι πρόκειται να γίνει

Το έργο προβλέπει τη μετατροπή ουσιαστικά σε κλειστό αυτοκινητόδρομο του τμήματος της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανιών, στο τμήμα από τον Κ12 έως τον Α/Κ Θέρμης.

Σε αυτό το τμήμα του δρόμου υπάρχουν σήμερα περίπου δεκαπέντε παράτυπες είσοδοι και έξοδοι στον αυτοκινητόδρομο από τους παρόδιους δρόμους, προκαλώντας σημαντικά προβλήματα ασφάλειας καθώς και αρκετά ατυχήματα. Όλες αυτές οι είσοδοι-έξοδοι θα κλείσουν και η επικοινωνία με τον αυτοκινητόδρομο θα γίνεται μόνον από τέσσερα σημεία.

Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στη μελέτη, οι σημαντικότερες αλλαγές οι οποίες πρόκειται να γίνουν σε αυτό το τμήμα του αυτοκινητόδρομου, είναι οι εξής:

1. Ανακατασκευή και αναβάθμιση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου στον Φοίνικα (στην οδό Μαρίνου Αντύπα). Στόχος της αναμόρφωσης του κόμβου είναι ο αποκλεισμός των παράτυπων συνδέσεων που υπάρχουν σήμερα επί της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης - Ν. Μουδανιών και η ολοκλήρωση των παράπλευρων οδών για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών μέσω του Α/Κ και των ισόπεδων κόμβων του. Μάλιστα, προκειμένου να κατασκευαστεί ο νέος κόμβος η Αμερικανική Γεωργική Σχολή παραχώρησε έκταση περίπου πέντε στρεμμάτων, γεγονός που διευκολύνει την υλοποίηση του έργου καθώς το απεμπλέκει από τη χρονοβόρα διαδικασία απαλλοτριώσεων γειτονικών ιδιοκτησιών.

2. Μετάθεση της λωρίδας εξόδου προς το εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos. Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στη μελέτη η έξοδος προς το εμπορικό κέντρο θα γίνεται από ένα νέο σημείο, το οποίο θα βρίσκεται πιο μπροστά από το σημερινό (στο ρεύμα από Θεσσαλονίκη), ενώ η λωρίδα αναμονής θα είναι περίπου δυόμιση φορές μεγαλύτερη απ’ ό,τι σήμερα ώστε να αποφεύγεται το μποτιλιάρισμα το οποίο παρατηρείται στο σημείο αυτό. Προς το σκοπό αυτό θα αξιοποιηθεί τμήμα παράπλευρης οδού που σήμερα είναι ανενεργό.

Οι κόμβοι στη Θέρμη

3. Κατασκευή ενός νέου ανισόπεδου κόμβου, των Εκπαιδευτηρίων, όπως θα ονομάζεται. Θα γίνει πριν από τον υφιστάμενο ανισόπεδο κόμβο της Θέρμης, στην περιοχή όπου λειτουργούν ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Ο κόμβος αυτός θα απορροφήσει όλη την κυκλοφορία των λεωφορείων τα οποία εξυπηρετούν τα εκπαιδευτήρια, καθώς και μέρος της κίνησης η οποία γίνεται σήμερα μέσω της οδού Κουγιάμη, στην περιοχή επέκτασης Θέρμης, (πρόκειται ουσιαστικά για την προέκταση του δρόμου Θέρμης-Πανοράματος) την οποία χρησιμοποιούν και εκατοντάδες οχήματα καθημερινά, προερχόμενα από το Πανόραμα.

4. Στο έργο προβλέπεται και η αναβάθμιση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου Θέρμης, με διαπλατύνσεις και κατάργηση των φωτεινών σηματοδοτών. Στη σημερινή μορφή του στον Α/Κ Θέρμης λειτουργούν δύο φωτεινοί σηματοδότες οι οποίοι, σε συνδυασμό με το πλήθος των φάσεων λειτουργίας τους, καθώς ρυθμίζουν την κυκλοφορία προς πολλές κατευθύνσεις, δημιουργούν φαινόμενα καθυστερήσεων και αναμονών. Το σημαντικότερο πρόβλημα εντοπίζεται στον κλάδο από Θεσσαλονίκη προς Πολύγυρο και ειδικότερα στο σημείο απ’ όπου τα οχήματα εξέρχονται από την Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανιών προκειμένου, μέσω του Α/Κ Θέρμης να κατευθυνθούν προς την πρωτεύουσα της Χαλκιδικής.

Στο σημείο εισόδου στον Α/Κ Θέρμης, λόγω του μεγάλου κυκλοφοριακού φόρτου που παρατηρείται σε ώρες αιχμής, σε συνδυασμό με την ανεπαρκή λωρίδα επιβράδυνσης επί της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανιών, αλλά και του φωτεινού σηματοδότη επί του Α/Κ ο οποίος ρυθμίζει τέσσερις διαφορετικές κινήσεις, δημιουργούνται μεγάλες ουρές αναμονής επί της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανίων με αντίστοιχα σημαντικά προβλήματα παρεχόμενης οδικής ασφάλειας.

Αντίστοιχες επιβραδύνσεις προκαλούνται και στον δεύτερο σηματοδότη ο οποίος βρίσκεται στο δυτικό τμήμα Α/Κ, κυρίως για όσους έρχονται από τη Θέρμη ή και τον Πολύγυρο και επιθυμούν να περάσουν απέναντι, προς το Κέντρο Υγείας Θέρμης και τη Λεωφόρο Γεωργικής Σχολής. Τα προβλήματα αυτά θα επιλύσει ο ανασχεδιασμός του Α/Κ κόμβου καθώς, σύμφωνα με την τελική μελέτη, καταργούνται πλήρως οι φωτεινοί σηματοδότες, γεγονός που θα επιτρέπει τη συνεχή κυκλοφοριακή ροή.

Ο ανασχεδιασμός περιλαμβάνει και επέκταση του υφιστάμενου Α/Κ η οποία θα γίνει προς την ανατολική πλευρά του, όπου γειτνιάζει με το αγρόκτημα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, γεγονός που παρέχει τη δυνατότητα παραχώρησης μίας μικρής έκτασης, παρακάμπτοντας έτσι τις χρονοβόρες διαδικασίες απαλλοτρίωσης ιδιωτικών εκτάσεων.

Επίσης, η εξυπηρέτηση όλων των επιχειρήσεων που βρίσκονται εκατέρωθεν του αυτοκινητόδρομου θα γίνεται μέσω των υφιστάμενων παράπλευρων οδών οι οποίες θα βελτιωθούν.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19.11.2023

Η τύχη ενός ακόμη σημαντικού έργου για την περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης πρόκειται να κριθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Μετά το σταθμό Βενιζέλου του Μετρό ο οποίος πέρασε από διαδοχικές κρίσεις του ΣτΕ και τον υπερυψωμένο αυτοκινητόδρομο της περιφερειακής (FlyOver) για τον οποίο εκκρεμούν δύο προσφυγές στο ανώτατο δικαστήριο, τον ίδιο δρόμο ακολουθεί και το έργο της λειτουργικής αναβάθμισης του αυτοκινητόδρομου Θεσσαλονίκης-Νέων Μουδανιών, στο τμήμα του από τον ανισόπεδο κόμβο Κ12, στην περιοχή του νοσοκομείου Αγίου Παύλου έως την αερογέφυρα της Θέρμης. Αυτή τη φορά η προσφυγή δεν κατατέθηκε από πολίτες ή συλλογικότητες. 

Στο ΣτΕ προσέφυγαν εταιρείες οι οποίες συμμετείχαν στον διαγωνισμό επιλογής αναδόχου, ζητώντας να ακυρωθεί το αποτέλεσμα της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η εκδίκαση της προσφυγής έχει προσδιοριστεί για αύριο Δευτέρα 20 Νοεμβρίου (σσ σήμερα).

Η δημοπράτηση του έργου έγινε τον περασμένο Φεβρουάριο. Στο διαγωνισμό προσήλθαν και κατέθεσαν προσφορές τρεις εταιρείες οι ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ που ήταν και ο μειοδότης οι ΕΚΤΕΡ και η ΤΕΝΑ. Ωστόσο ο δεύτερος μειοδότης, η ΕΚΤΕΡ στράφηκε εναντίον του πρώτου, καταθέτοντας προσφυγή στο ΣτΕ και με τον ίδιο τρόπο ανταπάντησε και η ΠΕΤΡΗΣ ΑΤΕ. 

Το θετικό σενάριο θα είναι η όλη διαδικασία στο ανώτατο δικαστήριο να λήξει ως το τέλος του μήνα, το πολύ αρχές Δεκεμβρίου ώστε να τρέξουν στη συνέχεια οι διαδικασίες υπογραφής της σύμβασης και έναρξης των εργασιών. Όπως εξηγεί ο αρμόδιος αντιπεριφερειάρχης Υποδομών Πάρης Μπίλλιας «ο χρόνος πιέζει πάρα πολύ καθώς το έργο χρηματοδοτείται κατά 30 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, ποσόν το οποίο θα πρέπει να απορροφηθεί ως το τέλος του 2025. 

Τα υπόλοιπα 7 εκατ. τα βάζει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Το έργο έχει περίοδο ολοκλήρωσης είκοσι μήνες, συνεπώς θα πρέπει να ξεκινήσουμε οπωσδήποτε τις εργασίες μέχρι το τέλος του χρόνου, το πολύ μέσα στον Ιανουάριο του 2024 για να προλάβουμε».

Τι πρόκειται να γίνει

Το έργο προβλέπει τη μετατροπή ουσιαστικά σε κλειστό αυτοκινητόδρομο του τμήματος της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανιών, στο τμήμα από τον Κ12 έως τον Α/Κ Θέρμης.

Σε αυτό το τμήμα του δρόμου υπάρχουν σήμερα περίπου δεκαπέντε παράτυπες είσοδοι και έξοδοι στον αυτοκινητόδρομο από τους παρόδιους δρόμους, προκαλώντας σημαντικά προβλήματα ασφάλειας καθώς και αρκετά ατυχήματα. Όλες αυτές οι είσοδοι-έξοδοι θα κλείσουν και η επικοινωνία με τον αυτοκινητόδρομο θα γίνεται μόνον από τέσσερα σημεία.

Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στη μελέτη, οι σημαντικότερες αλλαγές οι οποίες πρόκειται να γίνουν σε αυτό το τμήμα του αυτοκινητόδρομου, είναι οι εξής:

1. Ανακατασκευή και αναβάθμιση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου στον Φοίνικα (στην οδό Μαρίνου Αντύπα). Στόχος της αναμόρφωσης του κόμβου είναι ο αποκλεισμός των παράτυπων συνδέσεων που υπάρχουν σήμερα επί της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης - Ν. Μουδανιών και η ολοκλήρωση των παράπλευρων οδών για την εξυπηρέτηση των παρόδιων ιδιοκτησιών μέσω του Α/Κ και των ισόπεδων κόμβων του. Μάλιστα, προκειμένου να κατασκευαστεί ο νέος κόμβος η Αμερικανική Γεωργική Σχολή παραχώρησε έκταση περίπου πέντε στρεμμάτων, γεγονός που διευκολύνει την υλοποίηση του έργου καθώς το απεμπλέκει από τη χρονοβόρα διαδικασία απαλλοτριώσεων γειτονικών ιδιοκτησιών.

2. Μετάθεση της λωρίδας εξόδου προς το εμπορικό κέντρο Mediterranean Cosmos. Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στη μελέτη η έξοδος προς το εμπορικό κέντρο θα γίνεται από ένα νέο σημείο, το οποίο θα βρίσκεται πιο μπροστά από το σημερινό (στο ρεύμα από Θεσσαλονίκη), ενώ η λωρίδα αναμονής θα είναι περίπου δυόμιση φορές μεγαλύτερη απ’ ό,τι σήμερα ώστε να αποφεύγεται το μποτιλιάρισμα το οποίο παρατηρείται στο σημείο αυτό. Προς το σκοπό αυτό θα αξιοποιηθεί τμήμα παράπλευρης οδού που σήμερα είναι ανενεργό.

Οι κόμβοι στη Θέρμη

3. Κατασκευή ενός νέου ανισόπεδου κόμβου, των Εκπαιδευτηρίων, όπως θα ονομάζεται. Θα γίνει πριν από τον υφιστάμενο ανισόπεδο κόμβο της Θέρμης, στην περιοχή όπου λειτουργούν ιδιωτικά εκπαιδευτήρια. Ο κόμβος αυτός θα απορροφήσει όλη την κυκλοφορία των λεωφορείων τα οποία εξυπηρετούν τα εκπαιδευτήρια, καθώς και μέρος της κίνησης η οποία γίνεται σήμερα μέσω της οδού Κουγιάμη, στην περιοχή επέκτασης Θέρμης, (πρόκειται ουσιαστικά για την προέκταση του δρόμου Θέρμης-Πανοράματος) την οποία χρησιμοποιούν και εκατοντάδες οχήματα καθημερινά, προερχόμενα από το Πανόραμα.

4. Στο έργο προβλέπεται και η αναβάθμιση του υφιστάμενου ανισόπεδου κόμβου Θέρμης, με διαπλατύνσεις και κατάργηση των φωτεινών σηματοδοτών. Στη σημερινή μορφή του στον Α/Κ Θέρμης λειτουργούν δύο φωτεινοί σηματοδότες οι οποίοι, σε συνδυασμό με το πλήθος των φάσεων λειτουργίας τους, καθώς ρυθμίζουν την κυκλοφορία προς πολλές κατευθύνσεις, δημιουργούν φαινόμενα καθυστερήσεων και αναμονών. Το σημαντικότερο πρόβλημα εντοπίζεται στον κλάδο από Θεσσαλονίκη προς Πολύγυρο και ειδικότερα στο σημείο απ’ όπου τα οχήματα εξέρχονται από την Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανιών προκειμένου, μέσω του Α/Κ Θέρμης να κατευθυνθούν προς την πρωτεύουσα της Χαλκιδικής.

Στο σημείο εισόδου στον Α/Κ Θέρμης, λόγω του μεγάλου κυκλοφοριακού φόρτου που παρατηρείται σε ώρες αιχμής, σε συνδυασμό με την ανεπαρκή λωρίδα επιβράδυνσης επί της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανιών, αλλά και του φωτεινού σηματοδότη επί του Α/Κ ο οποίος ρυθμίζει τέσσερις διαφορετικές κινήσεις, δημιουργούνται μεγάλες ουρές αναμονής επί της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Ν. Μουδανίων με αντίστοιχα σημαντικά προβλήματα παρεχόμενης οδικής ασφάλειας.

Αντίστοιχες επιβραδύνσεις προκαλούνται και στον δεύτερο σηματοδότη ο οποίος βρίσκεται στο δυτικό τμήμα Α/Κ, κυρίως για όσους έρχονται από τη Θέρμη ή και τον Πολύγυρο και επιθυμούν να περάσουν απέναντι, προς το Κέντρο Υγείας Θέρμης και τη Λεωφόρο Γεωργικής Σχολής. Τα προβλήματα αυτά θα επιλύσει ο ανασχεδιασμός του Α/Κ κόμβου καθώς, σύμφωνα με την τελική μελέτη, καταργούνται πλήρως οι φωτεινοί σηματοδότες, γεγονός που θα επιτρέπει τη συνεχή κυκλοφοριακή ροή.

Ο ανασχεδιασμός περιλαμβάνει και επέκταση του υφιστάμενου Α/Κ η οποία θα γίνει προς την ανατολική πλευρά του, όπου γειτνιάζει με το αγρόκτημα του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, γεγονός που παρέχει τη δυνατότητα παραχώρησης μίας μικρής έκτασης, παρακάμπτοντας έτσι τις χρονοβόρες διαδικασίες απαλλοτρίωσης ιδιωτικών εκτάσεων.

Επίσης, η εξυπηρέτηση όλων των επιχειρήσεων που βρίσκονται εκατέρωθεν του αυτοκινητόδρομου θα γίνεται μέσω των υφιστάμενων παράπλευρων οδών οι οποίες θα βελτιωθούν.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19.11.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία