Σύγκρουση για τις κάμερες στα σχολεία
18/05/2020 12:00
18/05/2020 12:00
Διαμάχη και αντιπαράθεση σε υψηλούς τόνους προκάλεσε το θέμα της ζωντανής μετάδοσης των σχολικών μαθημάτων από την τάξη για όσους μαθητές απουσιάζουν. Η τροπολογία που ψηφίστηκε στη Βουλή, ορίζει τη δυνατότητα ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές που συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία, μέσα από την σχολική αίθουσα και σε μαθητές που συμμετέχουν εξ αποστάσεως, από το σπίτι, σε περίπτωση επιδημικής νόσου. Παράλληλα, στη ρύθμιση ορίζεται η δυνατότητα συνολικής σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, σε περίπτωση έκτακτου ή απρόβλεπτου γεγονότος και για όσο διαρκεί η έκτακτη ή απρόβλεπτη συνθήκη. Η ρύθμιση αυτή που σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας συντάχθηκε με την έγκριση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, δημιούργησε κύμα αντιδράσεων στους εκπαιδευτικούς κύκλους. Για έλλειψη σοβαρού σχεδιασμού κατηγορεί η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) το υπουργείο Παιδείας και κάνει λόγο για κίνδυνο καταπάτησης των ατομικών δικαιωμάτων και περιορισμού της προστασίας προσωπικών δικαιωμάτων, τονίζοντας πως "αν ο κηδεμόνας δεν συναινεί, το παιδί του δεν μπορεί να εκτεθεί". Παράλληλα, η ΟΛΜΕ τονίζει τη σημασία της διαφύλαξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και τον παιδαγωγικό ρόλο των εκπαιδευτικών.
Προσωπικά δεδομένα
Την αντίθεσή τους στη βιντεοσκόπηση των μαθημάτων στην τάξη εξέφρασαν και οι Ενώσεις Γονέων. Σύμφωνα με τον Θανάση Κακανά, πρόεδρο της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας "είναι ένα μέτρο που διαλύει την έννοια της παιδαγωγικής σχέσης, της αλληλεπίδρασης και εμπιστοσύνης που δημιουργείται μέσα στην τάξη. Είμαστε αντίθετοι στο μάθημα τηλε-Show. Οι γονείς διαφωνούμε σε αυτή την διαδικασία και στην παρακολούθηση των παιδιών μας". Την αντίθεση της στη ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων εξέφρασε και η αντιπολίτευση, με τον τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκο Φίλη και την αναπληρώτρια τομεάρχη Μερόπη Τζούφη να εκφράζουν την κατηγορηματική διαφωνία τους στα σχέδια του υπουργείου και της κυβέρνησης. "Η αιφνιδιαστική κατάθεση της τροπολογίας, δίχως διαβούλευση και σε άσχετο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, καταμαρτυρά την προχειρότητα και τη βιασύνη μιας ‘άριστης’ νομοθέτησης στο πόδι" τονίζουν, διαψεύδοντας τις δηλώσεις της υπουργού πως η "διάταξη έχει ετοιμαστεί μετά από διαβούλευση με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα", όπως η ίδια δήλωσε και επισημαίνοντας πως "καμία έγκριση δεν έχει δοθεί καθώς επίσης πως η εφαρμογή της διάταξης ενέχει υψηλή επικινδυνότητα".
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως από την πλευρά της δήλωσε ότι είναι νόμιμος καταρχήν ο σκοπός της ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές με φυσική παρουσία και σε άλλους μαθητές με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όπως προβλέπεται στην πρόσφατη ρύθμιση και ότι το υπουργείο Παιδείας είχε συμβουλευθεί την Αρχή πριν τη διαμόρφωση της ρύθμισης και ενσωμάτωσε συγκεκριμένες προτάσεις της. Παράλληλα, εξέφρασε την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης και του υπουργείου να μην κάνει ούτε βήμα πίσω από τη ρύθμιση για την απευθείας μετάδοση των μαθημάτων μέσω καμερών στις τάξεις για τους μαθητές που δεν θα μπορέσουν να παραστούν στο σχολείο, ενώ αναφερόμενη στις επικρίσεις που έχει δεχθεί, τις απέδωσε σε μικροπολιτικά και συνδικαλιστικά συμφέροντα
Μάθημα για τους μισούς μαθητές
Με την εικόνα του αριθμού των μαθητών της Γ' Λυκείου που επέστρεψε στο σχολείο να μην είναι ακόμα ξεκάθαρη, αύριο, Δευτέρα, το κουδούνι θα χτυπήσει για τους μαθητές της Α’ και Β' Λυκείου και όλων των τάξεων του Γυμνασίου. Όπως λένε γονείς και εκπαιδευτικοί οι περισσότεροι μαθητές επέστρεψαν στα θρανία τις πρώτες ημέρες για διαδικαστικούς λόγους. Όπως μαρτυρούν τα στοιχεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας λίγες είναι οι περιοχές οι οποίες καταγράφουν μεγάλο αριθμό μαθητών που αποφάσισαν να μην πάνε σχολείο, κάνοντας χρήση της δυνατότητας που δίνει το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας σύμφωνα με το οποίο οι μαθητές μπορούν να απουσιάζουν με μη προσμετρώμενη απουσία όταν έχουν ειδικό λόγο, βάσει δήλωσης γονέα ή κηδεμόνα περί ύπαρξης ατόμου ευπαθούς ομάδας στο σπίτι όπως έχει οριστεί από την Επιτροπή, ή περίπτωση ατόμου που νοσεί. Ακριβώς αυτό το στοιχείο φαίνεται ωστόσο πως θα εκμεταλλευτούν τις επόμενες εβδομάδες οι μαθητές προκειμένου να μην συνεχίσουν τα μαθήματα στο σχολείο.
Για το θέμα του ανοίγματος των σχολείων και της εικόνας που υπάρχει αναφορικά με τον αριθμό των μαθητών που επέστρεψαν στη σχολική εκπαίδευση, η τομεάρχης Παιδείας του ΚΙΝΑΛ Χαρά Κεφαλίδου, κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, με την ίδια να δηλώνει πως "η αλαζονεία της εξουσίας δεν επιτρέπει στο υπουργείο να δει με καθαρή ματιά τα ζητήματα της Παιδείας και να λάβει έγκαιρα τις σωστές αποφάσεις, και τελικά σκιάζει τη σπουδαία προσπάθεια που κάνει η χώρα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας".
"Ανησυχητική" χαρακτήρισε τη βιντεοσκόπηση μαθημάτων και ο Αλέξης Τσίπρας, ο οποίος εξέφρασε την αντίθεσή του στο άνοιγμα των δημοτικών σχολείων, που εξετάζει το υπουργείο Παιδείας, με την οριστική απόφαση να λαμβάνεται στο τέλος του Μάϊου. Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ κατά τη συνάντηση που είχε με τους εκπροσώπους της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ), χαρακτήρισε ως ένα "αχρείαστο ρίσκο, δεδομένου ότι μιλάμε για παιδιά που δεν είναι εύκολο να τηρήσουν κανόνες και πρωτόκολλα υγιεινής σε αυτή την ηλικία", τονίζοντας πως "μιλάμε για πολύ λίγες ημέρες, δεν είναι η έναρξη της σχολικής χρονιάς, είναι το τέλος της".
Αύξηση αριθμού μαθητών ανά τμήμα
Οι κάμερες στα σχολεία και το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που ολοκλήρωσε την εβδομάδα που μας πέρασε το στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης, τέθηκε στο επίκεντρο των κινητοποιήσεων που πραγματοποιήθηκαν σε μεγάλες πόλεις. Οι αντιδράσεις σε επιμέρους διατάξεις του νομοσχεδίου είναι έντονες, γεγονός που μαρτυρά και ο μεγάλος αριθμός των σχολίων του πολυνομοσχεδίου.
Στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας περιλαμβάνεται διάταξη για την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, στο Δημοτικό και στο Νηπιαγωγείο από 22 που είναι σήμερα σε 24, με δυνατότητα επιπλέον προσαύξησης 10% μπορούν να φτάσουν και τους 26 οι μαθητές ανά τάξη. Παράλληλα, στα επταθέσια σχολεία και άνω ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από είκοσι ανά τμήμα. Ο μέγιστος και ελάχιστος αριθμός μαθητών στα γυμνάσια, στα Γενικά Λύκεια και Επαγγελματικά Λύκεια, καθώς και κάθε θέμα σχετικό με την εφαρμογή των αριθμητικών αυτών ορίων, καθορίζονται με απόφαση του υπουργού. Η ΔΟΕ καταγγέλλει πως το μέτρο αυτό θα έχει ως συνέπεια της σύμπτυξη τμημάτων, τη μετακίνηση μαθητών σε όμορα σχολεία και υποβάθμιση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου αλλά και την επιβάρυνση της δημόσιας υγείας μετά τις νέες συνθήκες που έχει επιφέρει η πανδημία.
Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε και ο κ. Τσίοπρας, κάνοντας λόγο για ένα νομοσχέδιο "που εισάγεται εν μέσω πανδημίας". Όπως είπε, "το προηγούμενο διάστημα σε δυσκολίες είχαμε πάρει μια απόφαση να μειωθεί ο αριθμός των παιδιών ανά τάξη, από 25 σε 22 παιδιά, τώρα εισήχθη η απόφαση να πάμε στα 26 παιδιά, να αυξηθούν», είπε και πρόσθεσε λέγοντας πως "αυτό θα σημαίνει λιγότερες αίθουσες, άρα και λιγότερες ανάγκες εκπαιδευτικών. Κι αυτό είναι το μείζον ζήτημα για εμάς», επισημαίνοντας ότι "σε καιρό πανδημίας η απαίτηση είναι να είναι πιο αραιή η παρουσία μαθητών μέσα στις αίθουσες".
Νηπιαγωγοί: Αρνητικές εξελίξεις
Στο νέο νομοσχέδιο για την Παιδεία και τις 'αρνητικές εξελίξεις" που φέρνει αναφέρθηκαν οι νηπιαγωγοί μέσα από επιστολή προς τους γονείς και τις Ενώσεις και Συλλόγους της χώρας που απέστειλε η Ένωση Νηπιαγωγών. Όπως επισημαίνουν στην επιστολή τους "με το νέο πολυνομοσχέδιο, αυξάνεται ο ελάχιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα στους 16 μαθητές και ο μέγιστος στους 26 μαθητές. Αυτό πρακτικά θα οδηγήσει σε συνενώσεις τμημάτων και σε κλείσιμο πολλών σχολικών μονάδων της χώρας μας. Είναι προφανές ότι αυτό συνεπάγεται την υποβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, ενώ, παράλληλα, επιδεινώνει τις υγειονομικές συνθήκες λειτουργίας του σχολείου και δυσκολεύει σημαντικά την τήρηση των κανόνων υγιεινής". Στην ανακοίνωσή τους κάνουν λόγο για "κινήσεις εντυπωσιασμού στον εμπλουτισμό του προγράμματος του Νηπιαγωγείου με την προσθήκη εκμάθησης της Αγγλικής γλώσσας". Όπως εξηγούν, "κάτι τέτοιο δεν ισχύει διότι βασικός στόχος της διετούς φοίτησης στην προσχολική εκπαίδευση, είναι η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων αναδυόμενου γραμματισμού, που θέτει τις βάσεις για τη μετέπειτα συστηματική διδασκαλία της γλώσσας (και της δεύτερης ξένης γλώσσας) στο Δημοτικό Σχολείο. Στο Νηπιαγωγείο γίνεται η ανίχνευση και διερεύνηση πιθανών μαθησιακών δυσκολιών και προβλημάτων ομιλίας, με στόχο την έγκαιρη αντιμετώπισής τους. Αυτό που, κατά τη γνώμη μας, έχει ανάγκη το δημόσιο Νηπιαγωγείο είναι Νηπιαγωγούς Ειδικής Αγωγής, Λογοθεραπευτές, Ψυχολόγους και βοηθητικό προσωπικό".
Αντιδράσεις από ΕΠΑΛ
Την απόσυρση του νομοσχεδίου ζητούν οι εκπαιδευτικοί των Επαγγελματικών Λυκείων, καθώς όπως λένε αφήνει εκτός δημόσιας τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης ένα μεγάλο αριθμό μαθητών. Ο σύλλογος διδασκόντων του 1ου ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης εκφράζει την έντονη ανησυχία του για το μέλλον της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, μετά το προς ψήφιση νομοσχέδιο. Όπως τονίζουν "επιχειρείται η αποδόμηση των ΕΠΑΛ και του ρόλου τους, ορίζοντας όριο εγγραφής για τους μαθητές τα 17 έτη". Οι ίδιοι κάνουν λόγο για "αιτιολογία, που ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα" στην τοποθέτηση του υπουργείου για τις αποφάσεις του αναφορικά με τα Επαγγελματικά Λύκεια που αποδίδει μεταξύ άλλων στην "αποτελεσματικότερη πρόληψης φαινομένων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών". Παράλληλα, ζητούν την "άμεση απόσυρση των άρθρων τα οποία με οποιονδήποτε τρόπο αποκλείουν την ισότιμη πρόσβαση όλων, στα δημόσια Ημερήσια Επαγγελματικά Λύκεια, καθώς και την υποστήριξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας, με έμπρακτες πολιτικές και δράσεις, ως βασικό πυλώνα οικονομικοκοινωνικής ανάπτυξης και συνοχής".
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17 Μαΐου 2020
Διαμάχη και αντιπαράθεση σε υψηλούς τόνους προκάλεσε το θέμα της ζωντανής μετάδοσης των σχολικών μαθημάτων από την τάξη για όσους μαθητές απουσιάζουν. Η τροπολογία που ψηφίστηκε στη Βουλή, ορίζει τη δυνατότητα ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές που συμμετέχουν στο μάθημα με φυσική παρουσία, μέσα από την σχολική αίθουσα και σε μαθητές που συμμετέχουν εξ αποστάσεως, από το σπίτι, σε περίπτωση επιδημικής νόσου. Παράλληλα, στη ρύθμιση ορίζεται η δυνατότητα συνολικής σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, σε περίπτωση έκτακτου ή απρόβλεπτου γεγονότος και για όσο διαρκεί η έκτακτη ή απρόβλεπτη συνθήκη. Η ρύθμιση αυτή που σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας συντάχθηκε με την έγκριση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, δημιούργησε κύμα αντιδράσεων στους εκπαιδευτικούς κύκλους. Για έλλειψη σοβαρού σχεδιασμού κατηγορεί η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) το υπουργείο Παιδείας και κάνει λόγο για κίνδυνο καταπάτησης των ατομικών δικαιωμάτων και περιορισμού της προστασίας προσωπικών δικαιωμάτων, τονίζοντας πως "αν ο κηδεμόνας δεν συναινεί, το παιδί του δεν μπορεί να εκτεθεί". Παράλληλα, η ΟΛΜΕ τονίζει τη σημασία της διαφύλαξης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και τον παιδαγωγικό ρόλο των εκπαιδευτικών.
Προσωπικά δεδομένα
Την αντίθεσή τους στη βιντεοσκόπηση των μαθημάτων στην τάξη εξέφρασαν και οι Ενώσεις Γονέων. Σύμφωνα με τον Θανάση Κακανά, πρόεδρο της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας "είναι ένα μέτρο που διαλύει την έννοια της παιδαγωγικής σχέσης, της αλληλεπίδρασης και εμπιστοσύνης που δημιουργείται μέσα στην τάξη. Είμαστε αντίθετοι στο μάθημα τηλε-Show. Οι γονείς διαφωνούμε σε αυτή την διαδικασία και στην παρακολούθηση των παιδιών μας". Την αντίθεση της στη ζωντανή μετάδοση των μαθημάτων εξέφρασε και η αντιπολίτευση, με τον τομεάρχη Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Νίκο Φίλη και την αναπληρώτρια τομεάρχη Μερόπη Τζούφη να εκφράζουν την κατηγορηματική διαφωνία τους στα σχέδια του υπουργείου και της κυβέρνησης. "Η αιφνιδιαστική κατάθεση της τροπολογίας, δίχως διαβούλευση και σε άσχετο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής, καταμαρτυρά την προχειρότητα και τη βιασύνη μιας ‘άριστης’ νομοθέτησης στο πόδι" τονίζουν, διαψεύδοντας τις δηλώσεις της υπουργού πως η "διάταξη έχει ετοιμαστεί μετά από διαβούλευση με την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα", όπως η ίδια δήλωσε και επισημαίνοντας πως "καμία έγκριση δεν έχει δοθεί καθώς επίσης πως η εφαρμογή της διάταξης ενέχει υψηλή επικινδυνότητα".
Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως από την πλευρά της δήλωσε ότι είναι νόμιμος καταρχήν ο σκοπός της ταυτόχρονης διδασκαλίας σε μαθητές με φυσική παρουσία και σε άλλους μαθητές με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, όπως προβλέπεται στην πρόσφατη ρύθμιση και ότι το υπουργείο Παιδείας είχε συμβουλευθεί την Αρχή πριν τη διαμόρφωση της ρύθμισης και ενσωμάτωσε συγκεκριμένες προτάσεις της. Παράλληλα, εξέφρασε την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης και του υπουργείου να μην κάνει ούτε βήμα πίσω από τη ρύθμιση για την απευθείας μετάδοση των μαθημάτων μέσω καμερών στις τάξεις για τους μαθητές που δεν θα μπορέσουν να παραστούν στο σχολείο, ενώ αναφερόμενη στις επικρίσεις που έχει δεχθεί, τις απέδωσε σε μικροπολιτικά και συνδικαλιστικά συμφέροντα
Μάθημα για τους μισούς μαθητές
Με την εικόνα του αριθμού των μαθητών της Γ' Λυκείου που επέστρεψε στο σχολείο να μην είναι ακόμα ξεκάθαρη, αύριο, Δευτέρα, το κουδούνι θα χτυπήσει για τους μαθητές της Α’ και Β' Λυκείου και όλων των τάξεων του Γυμνασίου. Όπως λένε γονείς και εκπαιδευτικοί οι περισσότεροι μαθητές επέστρεψαν στα θρανία τις πρώτες ημέρες για διαδικαστικούς λόγους. Όπως μαρτυρούν τα στοιχεία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας λίγες είναι οι περιοχές οι οποίες καταγράφουν μεγάλο αριθμό μαθητών που αποφάσισαν να μην πάνε σχολείο, κάνοντας χρήση της δυνατότητας που δίνει το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας σύμφωνα με το οποίο οι μαθητές μπορούν να απουσιάζουν με μη προσμετρώμενη απουσία όταν έχουν ειδικό λόγο, βάσει δήλωσης γονέα ή κηδεμόνα περί ύπαρξης ατόμου ευπαθούς ομάδας στο σπίτι όπως έχει οριστεί από την Επιτροπή, ή περίπτωση ατόμου που νοσεί. Ακριβώς αυτό το στοιχείο φαίνεται ωστόσο πως θα εκμεταλλευτούν τις επόμενες εβδομάδες οι μαθητές προκειμένου να μην συνεχίσουν τα μαθήματα στο σχολείο.
Για το θέμα του ανοίγματος των σχολείων και της εικόνας που υπάρχει αναφορικά με τον αριθμό των μαθητών που επέστρεψαν στη σχολική εκπαίδευση, η τομεάρχης Παιδείας του ΚΙΝΑΛ Χαρά Κεφαλίδου, κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, με την ίδια να δηλώνει πως "η αλαζονεία της εξουσίας δεν επιτρέπει στο υπουργείο να δει με καθαρή ματιά τα ζητήματα της Παιδείας και να λάβει έγκαιρα τις σωστές αποφάσεις, και τελικά σκιάζει τη σπουδαία προσπάθεια που κάνει η χώρα για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας".
"Ανησυχητική" χαρακτήρισε τη βιντεοσκόπηση μαθημάτων και ο Αλέξης Τσίπρας, ο οποίος εξέφρασε την αντίθεσή του στο άνοιγμα των δημοτικών σχολείων, που εξετάζει το υπουργείο Παιδείας, με την οριστική απόφαση να λαμβάνεται στο τέλος του Μάϊου. Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ κατά τη συνάντηση που είχε με τους εκπροσώπους της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ), χαρακτήρισε ως ένα "αχρείαστο ρίσκο, δεδομένου ότι μιλάμε για παιδιά που δεν είναι εύκολο να τηρήσουν κανόνες και πρωτόκολλα υγιεινής σε αυτή την ηλικία", τονίζοντας πως "μιλάμε για πολύ λίγες ημέρες, δεν είναι η έναρξη της σχολικής χρονιάς, είναι το τέλος της".
Αύξηση αριθμού μαθητών ανά τμήμα
Οι κάμερες στα σχολεία και το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας που ολοκλήρωσε την εβδομάδα που μας πέρασε το στάδιο της δημόσιας διαβούλευσης, τέθηκε στο επίκεντρο των κινητοποιήσεων που πραγματοποιήθηκαν σε μεγάλες πόλεις. Οι αντιδράσεις σε επιμέρους διατάξεις του νομοσχεδίου είναι έντονες, γεγονός που μαρτυρά και ο μεγάλος αριθμός των σχολίων του πολυνομοσχεδίου.
Στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Παιδείας περιλαμβάνεται διάταξη για την αύξηση των μαθητών ανά τμήμα, στο Δημοτικό και στο Νηπιαγωγείο από 22 που είναι σήμερα σε 24, με δυνατότητα επιπλέον προσαύξησης 10% μπορούν να φτάσουν και τους 26 οι μαθητές ανά τάξη. Παράλληλα, στα επταθέσια σχολεία και άνω ο ελάχιστος αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από είκοσι ανά τμήμα. Ο μέγιστος και ελάχιστος αριθμός μαθητών στα γυμνάσια, στα Γενικά Λύκεια και Επαγγελματικά Λύκεια, καθώς και κάθε θέμα σχετικό με την εφαρμογή των αριθμητικών αυτών ορίων, καθορίζονται με απόφαση του υπουργού. Η ΔΟΕ καταγγέλλει πως το μέτρο αυτό θα έχει ως συνέπεια της σύμπτυξη τμημάτων, τη μετακίνηση μαθητών σε όμορα σχολεία και υποβάθμιση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου αλλά και την επιβάρυνση της δημόσιας υγείας μετά τις νέες συνθήκες που έχει επιφέρει η πανδημία.
Στο θέμα αυτό αναφέρθηκε και ο κ. Τσίοπρας, κάνοντας λόγο για ένα νομοσχέδιο "που εισάγεται εν μέσω πανδημίας". Όπως είπε, "το προηγούμενο διάστημα σε δυσκολίες είχαμε πάρει μια απόφαση να μειωθεί ο αριθμός των παιδιών ανά τάξη, από 25 σε 22 παιδιά, τώρα εισήχθη η απόφαση να πάμε στα 26 παιδιά, να αυξηθούν», είπε και πρόσθεσε λέγοντας πως "αυτό θα σημαίνει λιγότερες αίθουσες, άρα και λιγότερες ανάγκες εκπαιδευτικών. Κι αυτό είναι το μείζον ζήτημα για εμάς», επισημαίνοντας ότι "σε καιρό πανδημίας η απαίτηση είναι να είναι πιο αραιή η παρουσία μαθητών μέσα στις αίθουσες".
Νηπιαγωγοί: Αρνητικές εξελίξεις
Στο νέο νομοσχέδιο για την Παιδεία και τις 'αρνητικές εξελίξεις" που φέρνει αναφέρθηκαν οι νηπιαγωγοί μέσα από επιστολή προς τους γονείς και τις Ενώσεις και Συλλόγους της χώρας που απέστειλε η Ένωση Νηπιαγωγών. Όπως επισημαίνουν στην επιστολή τους "με το νέο πολυνομοσχέδιο, αυξάνεται ο ελάχιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα στους 16 μαθητές και ο μέγιστος στους 26 μαθητές. Αυτό πρακτικά θα οδηγήσει σε συνενώσεις τμημάτων και σε κλείσιμο πολλών σχολικών μονάδων της χώρας μας. Είναι προφανές ότι αυτό συνεπάγεται την υποβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, ενώ, παράλληλα, επιδεινώνει τις υγειονομικές συνθήκες λειτουργίας του σχολείου και δυσκολεύει σημαντικά την τήρηση των κανόνων υγιεινής". Στην ανακοίνωσή τους κάνουν λόγο για "κινήσεις εντυπωσιασμού στον εμπλουτισμό του προγράμματος του Νηπιαγωγείου με την προσθήκη εκμάθησης της Αγγλικής γλώσσας". Όπως εξηγούν, "κάτι τέτοιο δεν ισχύει διότι βασικός στόχος της διετούς φοίτησης στην προσχολική εκπαίδευση, είναι η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων αναδυόμενου γραμματισμού, που θέτει τις βάσεις για τη μετέπειτα συστηματική διδασκαλία της γλώσσας (και της δεύτερης ξένης γλώσσας) στο Δημοτικό Σχολείο. Στο Νηπιαγωγείο γίνεται η ανίχνευση και διερεύνηση πιθανών μαθησιακών δυσκολιών και προβλημάτων ομιλίας, με στόχο την έγκαιρη αντιμετώπισής τους. Αυτό που, κατά τη γνώμη μας, έχει ανάγκη το δημόσιο Νηπιαγωγείο είναι Νηπιαγωγούς Ειδικής Αγωγής, Λογοθεραπευτές, Ψυχολόγους και βοηθητικό προσωπικό".
Αντιδράσεις από ΕΠΑΛ
Την απόσυρση του νομοσχεδίου ζητούν οι εκπαιδευτικοί των Επαγγελματικών Λυκείων, καθώς όπως λένε αφήνει εκτός δημόσιας τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης ένα μεγάλο αριθμό μαθητών. Ο σύλλογος διδασκόντων του 1ου ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης εκφράζει την έντονη ανησυχία του για το μέλλον της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, μετά το προς ψήφιση νομοσχέδιο. Όπως τονίζουν "επιχειρείται η αποδόμηση των ΕΠΑΛ και του ρόλου τους, ορίζοντας όριο εγγραφής για τους μαθητές τα 17 έτη". Οι ίδιοι κάνουν λόγο για "αιτιολογία, που ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα" στην τοποθέτηση του υπουργείου για τις αποφάσεις του αναφορικά με τα Επαγγελματικά Λύκεια που αποδίδει μεταξύ άλλων στην "αποτελεσματικότερη πρόληψης φαινομένων ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού τα οποία παρατηρούνται ιδίως μεταξύ ενηλίκων και ανηλίκων μαθητών". Παράλληλα, ζητούν την "άμεση απόσυρση των άρθρων τα οποία με οποιονδήποτε τρόπο αποκλείουν την ισότιμη πρόσβαση όλων, στα δημόσια Ημερήσια Επαγγελματικά Λύκεια, καθώς και την υποστήριξη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στη χώρα μας, με έμπρακτες πολιτικές και δράσεις, ως βασικό πυλώνα οικονομικοκοινωνικής ανάπτυξης και συνοχής".
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 17 Μαΐου 2020
ΣΧΟΛΙΑ